18115. N°. 40. MMNDA9 19 JOTIJ, Publieke Besteding. ^tnnenfmiösc&& 3krü]tm. 52ste Jaargang. liOKSSI'llli KIIIIWI. U- uitgave dezer Courant geschiedt Mnan- 5-i yffi, h i /f$- J','. <^*<i dag on Donderdag nvond uitgezonderd J'V ^7Y&-& IdllF -JÜ Tsfc, op feestdagen. V\ ï?L' ,VisVl!!:'3 per kwartaal J' 1,9ft fr. p. p. 1,90 A Dcwone advertentlPn worden a SO et. de regel geplaatst, tieboorte-, huwelijks- en doodberigten van 1-6 regels l.JO, behalve het zegelregt. De Inzending van advertentlEn kon geschieden tot vóór drie uren des namiddags op den dag der uitgave. Op Zaturdag den tenten Julij 1865, des namiddags ten één ure: zullen burgemeester en wethouders van Goes, ten raadhuize dier gemeeDte, in het openbaar bij enkele inschrijving, trachten aantebesteden „Het afbreken der zoogenaamde Stads-Schnuren „hel te dier plaatse bouwen van eeno geheel nieuive Hoogere Burgerschoolmet annexe Directeurs- en Poortiers-woningen Volgens bestek, voorwaarden van besteding en teekeningen als ter secretarie zullen ter lezing liggen en aldaar even als bij de gemeente-drukkers F. Kleetjwens Zoon, in afdruk zullen verkrijgbaar wezen, tegen betaling van 5,per exemplaar. Zullende de lokale aanwijzing dezer werken door den gemeente opzigter gedaan worden op Donderdag en Vrijdag den 29 en 30 dezertelkens des voorraiddags ten tien ure; bij welken opzigter inmiddels de verlangde informatien te bekomen zijn. Gedaan te Goes, den 10 Junij 1865. Burgemeester en wethouders voornoemd, M. BLAAUBEEN. De Secretaris H. C. PILAA11. Het begrip van vrijheid wordt door sommigen in vreemden zin opgevat. De laatste discussion in de kamer hebben dat weder geleerd. Liberale leden verheffen hunne stem tegen de wet op het personeel op grond dat daarin maatregelen voor komen die hun te fiskaal zijn, als bijv. liet regt aan de ambte naren gegeven om de woningen binnen te treden, ten einde zich te vergewissen of de wet al dan niet overtreden wordt. Wij kunnen ons begrijpen dat wie voor zulk een ambtelijk bezoek vreezen moet, de wet fiskaal vindt, maar de man met het zuivere geweten verheugt zich in de bevestiging zijner loyaliteitzoo men er al aan denkt, om daaromtrent nasporingen te doen. Maar, in het algemeen gesproken, is er eene redelijke vrijheid denkbaar -wanneer elke poging om die voor allen genietbaar te maken, als eene inbreuk op haar beschouwd wordt. Mag men het fiskaal noemenals de regering waaktdat alle vrijheid gewaarborgd De wet moet waken, dat niemand haar tot voorwendsel zij r neme om anderen te verdrukken, maar alles wat hare juiste toe passing voor allen bevordert, dat is niet fiskaal maar billijk en pligtmatig. Van vrijheid en hare belemmering gesproken. De president van het geregtshof in Zeeland beklaagt zich dat de minister van justitie het Suum cuique (ieder het zijne) niet betracht heeft omdat hij eene benoeming deed, zonder voorafgaand overleg met het hof. De achtbare magistraat schijnt het fiskaal te vinden, dat de minister benoemt zonder aanbeveling en de minister zou het eene erge belemmering vindeD, als hij aan eene voordragt gebonden was. Is hier nu werkelijk aan iemands vrijheid te kort gedaan Zou het beter geweest zijn als de voordragt gevraagd( maar daaruit niet benoemd was? Zou de benoeming beter zijn geweest, als een door het hof aanbevolene was aangesteld Ook hier komt het ons voor, dat er meer strijd is over den vonn dan over het wezen der zaak. Alles komt er op aan of de minister eene goede keuze deed. Was dit het gevalzal men bem dan kunnen beschuldigen, dat hij niet ieder het zijne gaf? Voorlichting is goed als men niet weet wat te doen, maar is men dpnr overtuiging tot een besluit geleid, dan is die voorlichting of eene ijdele vertooning of eene belemmering waardoor een ander zijn goed regt zou onthouden worden. De heer Groen schreef weder een vliegend blad. Het vliegt inderdaad hoog want het spreekt van niets minder dan van agitatie en religiestrijd. Of dat nu volgens de antirevolutionaire leer het meest gewenschte is weten wij niet, maar wij stellen bescheidenlijk den wensch daartegen over, die misschien zeer radikaal klinkt, dat wij hartelijk hopen voor religiestrijd altijd bewaard te worden. Strijd op religieus gebied is wenscbelijk en onmisbaar voor het leven, maar religiestrijd, zoo als de heer Groen wil is niet anders dan dood en verderf. Waarlijk de voormalige afgevaardigde behoefde niet te verzekeren, dat hij het strijdperk niet verlaat. Want wie het volk tot den treurigsten strijd komt opwekken toont wel zelf strijdlustig te zijn. Misschien zou het voor de zaak in het algemeen wenschelijk zijn, als zulke heethoofden inaar dadelijk buiten gevecht gesteld werdenmaar de ondervinding leert, zij zijn op het slagveld misschien minder gevaarlijk dan waar zij schijnbaar werkeloos van verre staan. "'ïleen rust in het land, schrijft dé heer Groen, vóór de school wet herzien is. Maar die herziening moet geschieden in zijnen geest of zij voldoet hem niet en zoo zij hem voldoetzal zij dan niet voor anderen stootende zijn. En waar is dan de beloofde rust. Het is ongelukkig, dat groote geesten aan zoodanige een zijdigheid kunnen laboreren dat zij maar in kleinen kring nut kunnen doenof nutzoekende onnut worden. Maar het publiek dat den heer Groen aanhangt en volgt mag er wel eens over denken, dat zijne profetie of belofte slechts ten deele waarheid is, slechts eene verplaatsing van den strijd zoude wezen. Nu is er onrust onder de anti-revolutionairen omdat zij in strijd met hunnen naam revolutie bedoelenals de partij van den heer Groen haren zin krijgt, zal binnen haren kring de ruste des doods kunnen heerschen maar buiten haar zal. de onrust te feller zijn. Wat zal de natie dan van de profetie van den heer Groen denken Nog iets over de kracht van de partij van den heer Groen. Volgens hem is die groot en breidt zij zich uit en is zij be stemd om alles te overwinnenmaar die partij bestaat uit individu's en van die individu's zegt de beer Groen, zij worden maar weinig handgemeen, met hunne partij zonder dat bjj er bijvoegt of het aan krachtdan wel aan moed ontbreekt. De leider klaagt dat hij niet gesecondeerd wordt; hij kiest zijn stand punt buiten het eigenlijk strijdperk; hij zoekt zijnen steun bij de massahij moet zijn doel trachten te bereiken door agitatie en religiestrijd zij het ook slechts door die klanken. En dan zegt men nog driest weg: die partij vordert eerbied door hare inner lijke kracht. Dan konden de Fieschi'i, de Orsinïs ook wel eer bied vorderen voor de belsche machinesdie krachtig in zich zelf, dood en ondergang bedoelden. iX .1 De tweede gescheide weder w wij in ons nummer vaq Donderdag 'mededeelden ,"%egon eeds eene feestelijke stemming bij de burgerij te heersoivöu Zoo als er toen reeds i Zaturdag, de jaardag van H. M. de Koningin wa3 het vlaggen

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1865 | | pagina 1