18115. N°. 40.
MMNDA9 19 JOTIJ,
Publieke Besteding.
^tnnenfmiösc&& 3krü]tm.
52ste Jaargang.
liOKSSI'llli KIIIIWI.
U- uitgave dezer Courant geschiedt Mnan-
5-i yffi,
h i /f$- J','. <^*<i
dag on Donderdag nvond uitgezonderd J'V ^7Y&-&
IdllF -JÜ Tsfc,
op feestdagen. V\ ï?L'
,VisVl!!:'3
per kwartaal J' 1,9ft fr. p. p. 1,90 A
Dcwone advertentlPn worden a SO et. de
regel geplaatst,
tieboorte-, huwelijks- en doodberigten van
1-6 regels l.JO, behalve het zegelregt.
De Inzending van advertentlEn kon geschieden tot vóór drie uren des namiddags op den dag der uitgave.
Op Zaturdag den tenten Julij 1865, des namiddags ten één
ure: zullen burgemeester en wethouders van Goes, ten raadhuize
dier gemeeDte, in het openbaar bij enkele inschrijving, trachten
aantebesteden
„Het afbreken der zoogenaamde Stads-Schnuren
„hel te dier plaatse bouwen van eeno geheel nieuive
Hoogere Burgerschoolmet annexe Directeurs- en
Poortiers-woningen
Volgens bestek, voorwaarden van besteding en teekeningen
als ter secretarie zullen ter lezing liggen en aldaar even als
bij de gemeente-drukkers F. Kleetjwens Zoon, in afdruk zullen
verkrijgbaar wezen, tegen betaling van 5,per exemplaar.
Zullende de lokale aanwijzing dezer werken door den gemeente
opzigter gedaan worden op Donderdag en Vrijdag den 29 en
30 dezertelkens des voorraiddags ten tien ure; bij welken
opzigter inmiddels de verlangde informatien te bekomen zijn.
Gedaan te Goes, den 10 Junij 1865.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
M. BLAAUBEEN.
De Secretaris
H. C. PILAA11.
Het begrip van vrijheid wordt door sommigen in vreemden
zin opgevat. De laatste discussion in de kamer hebben dat
weder geleerd. Liberale leden verheffen hunne stem tegen de
wet op het personeel op grond dat daarin maatregelen voor
komen die hun te fiskaal zijn, als bijv. liet regt aan de ambte
naren gegeven om de woningen binnen te treden, ten einde zich
te vergewissen of de wet al dan niet overtreden wordt. Wij kunnen
ons begrijpen dat wie voor zulk een ambtelijk bezoek vreezen
moet, de wet fiskaal vindt, maar de man met het zuivere geweten
verheugt zich in de bevestiging zijner loyaliteitzoo men er
al aan denkt, om daaromtrent nasporingen te doen. Maar, in
het algemeen gesproken, is er eene redelijke vrijheid denkbaar
-wanneer elke poging om die voor allen genietbaar te maken, als
eene inbreuk op haar beschouwd wordt. Mag men het fiskaal
noemenals de regering waaktdat alle vrijheid gewaarborgd
De wet moet waken, dat niemand haar tot voorwendsel
zij r
neme om anderen te verdrukken, maar alles wat hare juiste toe
passing voor allen bevordert, dat is niet fiskaal maar billijk en
pligtmatig.
Van vrijheid en hare belemmering gesproken. De president
van het geregtshof in Zeeland beklaagt zich dat de minister van
justitie het Suum cuique (ieder het zijne) niet betracht heeft
omdat hij eene benoeming deed, zonder voorafgaand overleg met
het hof. De achtbare magistraat schijnt het fiskaal te vinden,
dat de minister benoemt zonder aanbeveling en de minister zou
het eene erge belemmering vindeD, als hij aan eene voordragt
gebonden was. Is hier nu werkelijk aan iemands vrijheid te kort
gedaan Zou het beter geweest zijn als de voordragt gevraagd(
maar daaruit niet benoemd was? Zou de benoeming beter zijn
geweest, als een door het hof aanbevolene was aangesteld Ook
hier komt het ons voor, dat er meer strijd is over den vonn
dan over het wezen der zaak. Alles komt er op aan of de
minister eene goede keuze deed. Was dit het gevalzal men
bem dan kunnen beschuldigen, dat hij niet ieder het zijne gaf?
Voorlichting is goed als men niet weet wat te doen, maar is men
dpnr overtuiging tot een besluit geleid, dan is die voorlichting
of eene ijdele vertooning of eene belemmering waardoor een ander
zijn goed regt zou onthouden worden.
De heer Groen schreef weder een vliegend blad. Het vliegt
inderdaad hoog want het spreekt van niets minder dan van
agitatie en religiestrijd. Of dat nu volgens de antirevolutionaire
leer het meest gewenschte is weten wij niet, maar wij stellen
bescheidenlijk den wensch daartegen over, die misschien zeer
radikaal klinkt, dat wij hartelijk hopen voor religiestrijd altijd
bewaard te worden. Strijd op religieus gebied is wenscbelijk
en onmisbaar voor het leven, maar religiestrijd, zoo als de heer
Groen wil is niet anders dan dood en verderf. Waarlijk de
voormalige afgevaardigde behoefde niet te verzekeren, dat hij
het strijdperk niet verlaat. Want wie het volk tot den treurigsten
strijd komt opwekken toont wel zelf strijdlustig te zijn. Misschien
zou het voor de zaak in het algemeen wenschelijk zijn, als zulke
heethoofden inaar dadelijk buiten gevecht gesteld werdenmaar
de ondervinding leert, zij zijn op het slagveld misschien minder
gevaarlijk dan waar zij schijnbaar werkeloos van verre staan.
"'ïleen rust in het land, schrijft dé heer Groen, vóór de school
wet herzien is. Maar die herziening moet geschieden in zijnen
geest of zij voldoet hem niet en zoo zij hem voldoetzal zij
dan niet voor anderen stootende zijn. En waar is dan de beloofde
rust. Het is ongelukkig, dat groote geesten aan zoodanige een
zijdigheid kunnen laboreren dat zij maar in kleinen kring nut
kunnen doenof nutzoekende onnut worden. Maar het publiek
dat den heer Groen aanhangt en volgt mag er wel eens over
denken, dat zijne profetie of belofte slechts ten deele waarheid
is, slechts eene verplaatsing van den strijd zoude wezen. Nu is
er onrust onder de anti-revolutionairen omdat zij in strijd met
hunnen naam revolutie bedoelenals de partij van den heer
Groen haren zin krijgt, zal binnen haren kring de ruste des doods
kunnen heerschen maar buiten haar zal. de onrust te feller zijn.
Wat zal de natie dan van de profetie van den heer Groen denken
Nog iets over de kracht van de partij van den heer Groen.
Volgens hem is die groot en breidt zij zich uit en is zij be
stemd om alles te overwinnenmaar die partij bestaat uit
individu's en van die individu's zegt de beer Groen, zij worden
maar weinig handgemeen, met hunne partij zonder dat bjj er
bijvoegt of het aan krachtdan wel aan moed ontbreekt. De
leider klaagt dat hij niet gesecondeerd wordt; hij kiest zijn stand
punt buiten het eigenlijk strijdperk; hij zoekt zijnen steun bij de
massahij moet zijn doel trachten te bereiken door agitatie en
religiestrijd zij het ook slechts door die klanken. En dan zegt
men nog driest weg: die partij vordert eerbied door hare inner
lijke kracht. Dan konden de Fieschi'i, de Orsinïs ook wel eer
bied vorderen voor de belsche machinesdie krachtig in zich
zelf, dood en ondergang bedoelden.
iX .1
De tweede
gescheide
weder w
wij in ons nummer vaq Donderdag 'mededeelden ,"%egon
eeds eene feestelijke stemming bij de burgerij te heersoivöu
Zoo als
er toen reeds i
Zaturdag, de jaardag van H. M. de Koningin wa3 het vlaggen