REVAIENTA
VLISSINGSCHENSPOORWEG.
ADVERTENTIES.
ONDERHOUD DER GEVANGENEN
WINTER-BLOEMBOLLEN,
J, F. T, TAN DER LINDE f mr. Tailleur,
d,ikwm
DE ZALF EN PILLEN VAN HOLLOWAY
FRANKRIJK.
De betrekkingen tusschen den Heiligen stoel en de
fransche regering zijn zeer gespannende heer de Gransmont
is geheel ontmoedigd en men verzekert dat hij spoedig
Rome zal verlaten.
Men zegt, dat de paus den banvloek zal uitspreken
over alle bedrijvers, bevorderaars en medepligligen aan den
opstand in de legatien.
De koning der belgen bezoekt thans keizer Napoleon
voor de tweede maal. De koning heeft zijn eerste bezoek
gebragt in 1854, tijdens de keizer zich in het kamp van
Boulogne bevond. Het ontbreekt intusschen niet aan per
sonen die overtuigd zijn, dat koning Leopold dikwijls in
cognito in deze hoofdstad is geweest bij den prins van
Chimaijton wiens huize hij den keizer dan ook wel zal
hebben aangetroffen.
Men schat de waarde van de goederen der geestelijk
heid in spanje, die thans, overeenkomstig de schikking met den
pausselijken stoel, zullen worden verkocht, op 2,560,000,000
realen.
Uit Italië verneemt men, dat de oostenrijkers hunne
strijdkrachten aldaar versterkende regimenten, die in den
strijd het meest geleden hebben, worden door andere ver
vangen. Onderscheidene regimenten Croaten, die te Triest
zouden worden geëmbarkeerd, hebben tegenbevel ontvangen
en blijven te Venetie. Men raamt de sterkte der oosten-
rijksche troependie thans op dit punt vereenigd zijn
op 200,000 man.
INGEZONDEN.
Wij hebben dezer dagen in de Nieuwe Rotterdamsche
Courant een zeer belangrijk artikel, ook in de Uortsche
Courant overgenomen, uit het dagblad la suisse gelezen.
Men vind daarin beschouwingen omtrent de handels-be
trekkingen tusschen Zwitserland en Belgie, ter gelegenheid
van de naderende voltooijing van den Luxemburgschen
spoorweg.
Tot dus verre, zegt het blad namen de koloniale waren
en de grondstoften der transatlantische gewesten voor Zwit
serland bestemd en de voortbrengselen welke Zwitserland
aan die landen verschaft, gewoonlijk den weg van Havre
en gedeeltelijk ook dien van Rotterdam.
In het vervolg is het de weg die over Straatsburg en Metz
regelregt naar Antwerpen gaat, die aan Zwitserland het
gunstigste middel tot vervoer zal verschaften.
Van Havre naar Straatsburg heeft men per spoorweg
108 mijlen,de afstand van Straatsburg naar Rotterdam
is 180 mijlen,van Straatsburg naar Antwerpen heeft men
nu slegts 105 mijlen.
Het is dus uit Antwerpen, dat Zwitserland zich voortaan
voorzien zal van koloniale warenruw katoenverfhout
indigo enz., en het zal langs denzell'don weg zijn, dat het
de geweven katoenen naar de transatlantische gewesten zend.
Zeer teregt merken gezegde Hollandsclie dagbladen daarbij
aan, dat dit een droevig vooruitzicht is voor Nederland,
te droeviger daar het volkomen waar is, dat Antwerpen de
naaste zeehaven voor Zwitserland wordt en dat dit nadeel alleen
kan vermeden worden door Rotterdam en Dortrecht digtcr
bij Antwerpen te brengen door middel van een' spoorweg,
en besluiten met den zeer gegronden wensch, dat de juich-
toonen onzer mededingers toch de treurige binnenlandsche
verdeeldheid in de spoorwegaangelegenheden mogen doen
ophouden, alvorens zich de handel geheel verlegt.
Dit alles is volkomen waar; wij stemmen daarmede
geheel in, doch kunnen niet nalaten op te merken dat men
nierbij, opzettelijk of onwillekeurig, zich bij de aanwijzing van
het nut van den spoorweg van Rotterdam over Dort naar
Antwerpen bepaald heeftmaar het hooge belang tot het
onverwijld aanleggen van den spoorweg van Vlissingen heeft
voorbij geziendat in gemelde beschouwingen het vol-
dingendst betoog der onovertrefbare en onwedersprekelijke
uitnemendheid van den Vlissingschen spoorweg ligt opgesloten.
Zeer juist en volkomen naar waarheid is opgemerkt, dat
men van Havre naar Straatsburg per spoorweg 168 mijlen
heeft, dat de afstand van Straatsburg naar Rotterdam is
180 mijlen en men van Straatsburg naar Antwerpen slegts
105 mijlen zal hebben, dus "bij vergelijking met. die
plaatsen Antwerpen verreweg den kortsten weg zal (Taatstollen
voor het vervoer der grondstoffen, koloniale en andere waren
uit en naar de transatlantische gewesten over Straatsburg
van en naar Zwitserlandmaar men heeft toch daarbij
«pzcttelijk of onwillekeurig vergeten in berekening te hrengerf
de buitengewone kosten en het tijdverlies om uit zee die
voorwerpen naar Rotterdam, Dort en Antwerpen te brengen.
Wij laten daar het tijdverlies en de kosten om de zee
schepen uit zee naar Rotterdam en Dort tc brengen die
van minderen diepgang hebbeiv geruimen tijd noouig om de
Maas op te varen, die van meerderen diepgang moeten in
het Brouwershavensche gat binnen valicn en gedeeltelijk
ontladen worden om hunne bestemming tc kunnen bereiken.
Doch wij zullen ons nu alleen bepalen bij dc haven van
Antwerpen als de erkende gevaarlijkste concurrent, uithoofde de
afstand van die plaats naar Straatsburg 63 mijlen, dus
nagenoeg een derde korter is, dan van Rotterdam en Dort.
Maar wie ziet nu niet. in, dat Vlissingen ook uit dit oogpunt,
hij vergelijking met Antwerpen alles vooruit heeft.
Wanneer de zeeschepen voor Antwerpen bestemd uit zee
op de hoogte van Vlissingen gekomen zijn, moeten zij de
Wcstcr-Schelde opvaren een stroom die hooger op, vooral
voorbij Bafh des inters meestalsoms drie maanden en
langer met ijs bezet is, terwijl dc vaart van Vlissingen naar
zee nog geheel open en vrij is. Ook in het gunstigste
saisoen moeten de zeeschepen voor Antwerpen bestemd
om van af Vlissingen die plaats te hereiken een afstand
afleggen langs het grootc vaarwater gemeten niet minder
dan van 84,400 ellen of 84 mijlen voorbij Vlissingen en
hooger op bezet met vele platen banken en ondiepten, die
de vaart zeer bezwarenmet kosten van loodsenton- en
bakengeldenpremie van assurantie voor zeegevaar en tijd
verlies,terwijl voorbij Ilath, en dus nog op 29,000 ellen
of 29 mijlen afstand van Antwerpen die aldaar reeds smalle
en ondiepe stroom jaar op jaar op ccnc verontrustende wijze
ondieper en gevaarlijker word' door opslibbing, zoodanig
dat Antwerpens handel en zeevaart zich daarover bij menig
vuldige adressen aan de Belgische kamers gedurig beklaagt,
om voorziening roept en de toekomst met bezorgdheid te
gemoet ziet.
Wanneer te Vlissingen de spoorweg zal zijn aangelegd
en in exploitatie gebragtzullen alle deze kosten en be
zwaren voor den handel overwonnen zijn niet alleen,
maar ook die geheele afstand, langs den Vlissingschen spoor
weg in zeer korten tijd ten allen tijde, zoo wel des winters
als des zomers kunnen worden afgelegd en Vlissingen dus
nog boven Antwerpen de geheele kostbare en gevaarvolle
en dikwerf zeer langwijlige opvaart der Wester-Schelde
vooruit hebben.
De Vlissingsche spoorweg zal dus voor den transatlantischen
handel naar Zwitserland een korteren, zekerder en goedkoo
peren weg daarstellen dan de weg over Antwerpen, met
inbegrip der opvaart van de Wester Schelde, voorbij vlissingen.
De handel moet en zal zich al zeer spoedig van dien weg
bedienenliever dan dien hooger op zoo gevaarvollen en
moeijelijken stroommet veel tijdverlies en kosten op te
varen om birmen Antwerpen te lossen of in te laden.
Zal handel en zeevaart, zullen de twee duizend grootc
zeeschepen die gemiddeld jaarlijks, behalven tal van andere
kleine vaartuigenwanneer eenmaal de spoorweg van Vlis
singen zal zijn aangelegd, onder dergelijke omstandigheden,
ik zeg niet op den duur, kunnen blijven volhouden voorbij
Vlissingen naar Antwerpen te stevenen; maar zullen zij
willen en verlangen dit te blijven doen en zulk een ver.
uitgestrekte en vooral nabij Antwerpen zoo ondiep en ge
vaarlijk vaarwater opvaren en bij tijdverlies nog bovendien
aanzienlijke ton-, baken-en loodsgelden, hoogere assurantie
preiniën en wat dies meer is betalen, wanneer men te Vlis
singen met besparing van al die gevarenkosten en tijd
verlies aan den mond der Schelde rivier te Vlissingen veilig
zal kunnen uit- en inladen en dikwerf langs dien spoorweg
de rijke vrachten reeds in Zwitserland zullen kunnen zijn
eer de doorvarende schepen Antwerpen bereikt hebben.
De slotsom is: dat dc uitnemende ligging der zeehaven
van Vlissingende onbetwistbare voorregten voor handel en
zeevaart aan dien spoorweg verbonden, boven alle bedenking
zijn. De Vlissingsche spoorweg alleen kan en zal dien
handel voor Nederland bewaren en in bloei doen toenemen.
J. J. van DE1NSE.
Aan de redactie der Goessche Courant'
M. M.
Hel ingezondene betreffende de regeling van het postwezen
ten platten lande van Zuid-Beveland, mij als Directeur aangaande,
heb ik het noodig geacht daar naar onderzoek te doen.
De inzender van het ongeleekende stuk had mijnes in
ziens doelmatiger gehandeld mij daarover te schrijven of het
adres van den zoolang onderweg geweest zijnden brief op
te gevenom het onderzoek gemakkelijker te maken.
Ik verzoek U evenwel langs denzelfden door hem gekozen
weg, den inzender ter kennisse te brengen, dat zoowel op
den 25 augustus als op den 9 september jl. volgens opgave
van den bestelhuishouder te Nisse, juist brieven uit Schare
AAN HET ZELFDE ADRES, te s' Heer Abtskerke zijn be
zorgd beiden met 5 cents port bezwaard.
Gij zult mij ten hoogste verpligtenU te doen niag-
tigen den naam des inzenders of het adres van den
bewusten brief te noementen einde nader omtrent dit
verzuim de registers der betrokkene bestelhuizen te conlro-
leeren.
Men zal het billijken, dat ik tot dien tijd het ingezondene
stuk als een MISVERSTAND beschouw (aan OPZETTELIJKE
ONWAARHEID toch, mag door mij niet gedacht worden)
waaromtrent ik door gelijke publiciteit mij zoowel bij mijne
superieuren als tegenover het publiek wil gedechargeerd zien.
lie Directeur der posterijen te Goes,
A. DONKER.
Ons komtook in V belang der bonders van de bestelkantoren te
Schore en Nisse de inwilliging van bovenstaand verzoek zeer billijk voor.
Red.
239ste STAATS-LOTERIJ.
Prijzen van f 1000 en daarboven. 5e klasse.
12de lijst. N°. 2502, 3957, 6667, 6953, 8494 en
14146 ieder 1000.
GOKSSCHE MAATSCHAPPIJ VOOR STOOM- en ZEILVAART
Stoomschip: »DE STAD GOES."
varende van gobs op Rotterdam cn tusschen
liggende plaatsen, vice versa.
SEPTEMBER.
van GOES. van ROTTERDAM.
Woensdag 21 's morg. 6,—. [Donderdag 22 's midd.
Vrijdag 23 a 8,30. Zaturdag 24 's morg.
Maandag 26 a 10,30. jDingsdag 27
1,-.
5,-.
Jlcr telegraaf.
Marktberigten.
ROTTERDAM, 19 September 1859.
TARWE met goede vraag voor consumptie 20 a 25 ct. ROGGE
25 30 ct. Kleine groene ERWTEN 25 ct. Bruine BOONEN 50 ct.
Witte dito 25 ct. hooger.
GERST 20 a 25 ct. PAARDEBOONEN 10 h 15 ct. lager.
Puike Nieuwe Zeeawsche TARWE 8,50 a f 8,70.
Nieuwe Zeeuwsche ROGGE - 5,75 v - 6,30.
Nieuwe Zeeuwsclie GERSTpuike Winter - 5,— - 5,20.
dito Zomer - 3,- 4,50.
Nieuwe Zeeuwsche HAVER - 1,90 M - 2,50.
Nieuwe Zeeuwsche PAARDEBOONEN - 5,90 - 6,60.
Nieuwe Noord-brab. BOEKWEIT - 175,—
Nieuwe blaauwe ERWTEN, kleine - 7,50 - 8,50.
grootc - 8,25 - 10,75.
Nieuwe bruine BOONEN- 9,25 - 10,—.
witte 9,— - 9,50.
Nieuw KANARIEZAAD- 9,25 - 11,25.
Nieuw KOOLZAAD Zeenwsch en Overmaascb 50 54.
MEEKRAP redelijk geveild. Nieuw goed hoog gehouden. Weinig kooplust.
AVIGNON, 14 September.
MEEKRAP op uicuw williger tengevolge van belangrijke inkoopen
door een voornaam huis hetwelk tot nogtoe weinig gekocht had.
Des niettegenstaande zijn de koersen voor roscs niet hooger dan 35 '/2
36 fr. jialuds blijven zcev gevraagd cn worden weggekocht van
39 ii 41 fr. Nieuwe poeders worden op 47 48 fr gehouden, jarige
op 50 fr. voor roscs.
Het Collegic van Regenten over bet Huis van
Arrest te Goeszal op Woensdag den 9 Oc
tober 1859, des namiddags ten één ure, ten raadhuize
aldaar, overgaan tot de openbare aanbesteding van het
in dat gesticht, gedurende het jaar 1860; volgens de voor
waarden op de secretarie dier gemeente ter lezing liggende
Goes, den 15 September 1859.
M. P. BLAAUBEENvice-president.
11. C. P1LAAB secretaris.
De Griffier Mr P. J A VAN DAM,
zal ten verzoeke van S. de Winter,
op Woensdag 28 September 1859, des
voormiddags ten 10 ure, publiek presenteren te
verkoopen in het koffijhuis van den heer G. L. Warrens
op de Groote Markt to Goes, eene aanzienlijke partij
Kagchels, Franklins, Kabinetten, Chifonières,
Bedden, Spiegels, Schilderijen, Koper, Tin,
Mans- en Vrouwenkleederen en meer andere
ROEBENDE GOEDEREN.
Al degenen die genegen zijn nog eonige goederen daar
bij tc voegen vervoegen zich hij S de Winter.
De goederen zijn te bezigligcn op üingsdag den 27
September, van 'smiddags 12 tot 'savonds 6 ure.
OntvangenBeste Haarlemsche
hij A. BLIEK
's lieer llendrikskinderonstraat.
Wij ontvingen den navolgenden brief:
Met innige zelfvoldoening haast ik mij UKd. een attest
te doen geworden, dat niet slechts ten voordeele der BK-
VALENTA spreekt, maar tevens een doorslaand bewijs oplevert
van hare onovertreffelijke hoedanigheden-
Gepasseerde week had ik hij mijden lieer M RIJM10LT,
hier ter stede woonachtig, die mij de buitengewoon spoedige
herstelling van zijne Echtgenoote mededeeldedie jaren
lang geleden had aan maagpijn zoo dal zij drank of spijs
bijna niet kon nuttigen. Tallooze huismiddeltjes en Artse
nijen werden aangewend om de ondragelijke pijnen te
doen verminderen, maar helaas! alles vergeefs. Eindelijk op
aanraden van verscheidene personen wilde zij hel toch ook eens
met de REVALF.inta proheren. Zij kocht hij mij eene kleine
bus van 87'/.2 ets., en naauwelijks dezelve gebruikt heli-
bende was zij van hare maagkwaal volkomen genezen.
Gaarne deelt zij aan de belangstellenden nadere bijzonder
heden, hare ziekte betreffende, mede.
De heer RIJKHOLT verzoekt mij, wel zoo goed te willen
zijn UKd. uit te noodigen, deze radicale genezing door de
nieuwsbladen algemeen hekend te maken in het belang dei-
lijdende meijschheid. Groningen 5 september 1859.
Get. C KIKKERS.
De REVALENTA is eene voedzame, krachtige spijs en belooft
leven en gezondheid aan alle lijders: niemand behoeft meer
aan zijne genezing te wanhopen.
Borst- en maagkwalen, koorts, zinkings, verstoppingen, maag
pijnhoest. aamborstigheid, diarrhoea, oprispingenzuur, kolijk
zenuwziektestuipenvloed, slijm hartkloppingenhoofdpijn
daizeliuggraveelmaagkankerscheurbuikklierentering,
rheumatisehe auudoeninhengriepmisselijkheid en braking
en nog vele andere ziekten geneest zij spoedig en zeker.
liet is zonder tegenspraak de eenvoudigste en minst kost
bare wijze van genezing. Gezond, voedend en krachtgevend
kan zij alle andere spijzen vervangen.
Men zij op zijne hoede tegen nagemaakte soorten; de echte
R KV ALEN TA van de lieeren BARRY DU BARRY C".
77 regenstreet Londen, wordt alleen verkocht door het Fer
koophuis en deszei I's dépots.
Men lette er vooral op, dat iedere bus, tot waarborg dei-
echtheid met de hamlteekening F. YON WINDHEIM Co.,
VERKOOPHUIS voorzien is.
De prijs der REVALENTA is: Kleine bussen 8702 ct., 1 pd.
ƒ2, 2 pd. ƒ3.50, 5 pd. ƒ8, 12 pd. ƒ16,
Amsterdam, Verkoophuis. GOES, wed.C. Vreeke. Bergen-op-
Zoom, D. Pouwels en P. F. Appelboom. Middelburg C. J. Kruisse
Oostburg, wed. P. J. Geelhoed. Schoondijke, A. J. Bronswijk,
Sluis, gez. Janssen. Tholen T. J. Maas, Vlissingen, A. M.
Kalbileisch en in de bekende dépots in de andere steden-
heeft de eer te bcrigtcnaan de dames dezer en omlig
gende gemeentendat bij door relatiën met een huis tc
Parijsin dc gelegenheid isde nieuwste modellen van
te kunnen aanbiedengedurende zijn gewoon bezoek aan
zijne clientellc van 25 tot 29 dezer, in het logement de
Koornbeurs van den Heer Breker cn aan do heeren
dat bij voorzien zal zijn van eene Iraaije collectie stalen in
alle kwaliteiten, der NIEU^VSTE STOFFEN
voor liet intetreden saisoen. Hij bevoelt zich minzaam aan.
Goes, September 1859.
zijn uitmuntende middelen voor klierziekte. F. D. te
Oosterwofd, was in een zeer bedenkelijke» toestand. Sedert
jaren was hij onderhevig aan klierziekte, en eindelijk was
zijn geheel ligchaai» bedekt met zweren hetwelk hem tot
een voorwerp van afschrik voor een ieder maakte* Hij be
proefde alle bedenkelijke geneesmiddelen doch te vergeefs,
eindelijk werd hein door iemand aangeraden, het gebruik
der zalf en pillen van Holloway. Hij volgde dien raad op,
en na dezelve» gedurende een'rgen tijd gebezigd te hebben,
werd hij volmaakt hersteld.
Door het vermeerderd debiet zijn de prijzen als volgt':
Doosjes pillen a f0.80, 11.85. f3.00. f6.75, f 13.50, f 20.52.
Potjes zal! a I' 0.80, f 1.85, f 3.00, f 7.05. f 13.85. f 20.25.
zijii op Iranco aanvrage a contant te bekomen bij G. Ver
haartte Prinsland. .1 P. Vei linden, te Berge nop-zoom.
den heer J. Straatman hoofddépóthouder te 's Bosch als
mede te Londen, Strant 214 en te New-York 80 Macden
Lane HOLLOWAY'S établissementen.
Co lis. Drükkf.hm vun V KLEKUWENS ZOON.