REVAIENTA VLISSINGSCHENSPOORWEG. ADVERTENTIES. ONDERHOUD DER GEVANGENEN WINTER-BLOEMBOLLEN, J, F. T, TAN DER LINDE f mr. Tailleur, d,ikwm DE ZALF EN PILLEN VAN HOLLOWAY FRANKRIJK. De betrekkingen tusschen den Heiligen stoel en de fransche regering zijn zeer gespannende heer de Gransmont is geheel ontmoedigd en men verzekert dat hij spoedig Rome zal verlaten. Men zegt, dat de paus den banvloek zal uitspreken over alle bedrijvers, bevorderaars en medepligligen aan den opstand in de legatien. De koning der belgen bezoekt thans keizer Napoleon voor de tweede maal. De koning heeft zijn eerste bezoek gebragt in 1854, tijdens de keizer zich in het kamp van Boulogne bevond. Het ontbreekt intusschen niet aan per sonen die overtuigd zijn, dat koning Leopold dikwijls in cognito in deze hoofdstad is geweest bij den prins van Chimaijton wiens huize hij den keizer dan ook wel zal hebben aangetroffen. Men schat de waarde van de goederen der geestelijk heid in spanje, die thans, overeenkomstig de schikking met den pausselijken stoel, zullen worden verkocht, op 2,560,000,000 realen. Uit Italië verneemt men, dat de oostenrijkers hunne strijdkrachten aldaar versterkende regimenten, die in den strijd het meest geleden hebben, worden door andere ver vangen. Onderscheidene regimenten Croaten, die te Triest zouden worden geëmbarkeerd, hebben tegenbevel ontvangen en blijven te Venetie. Men raamt de sterkte der oosten- rijksche troependie thans op dit punt vereenigd zijn op 200,000 man. INGEZONDEN. Wij hebben dezer dagen in de Nieuwe Rotterdamsche Courant een zeer belangrijk artikel, ook in de Uortsche Courant overgenomen, uit het dagblad la suisse gelezen. Men vind daarin beschouwingen omtrent de handels-be trekkingen tusschen Zwitserland en Belgie, ter gelegenheid van de naderende voltooijing van den Luxemburgschen spoorweg. Tot dus verre, zegt het blad namen de koloniale waren en de grondstoften der transatlantische gewesten voor Zwit serland bestemd en de voortbrengselen welke Zwitserland aan die landen verschaft, gewoonlijk den weg van Havre en gedeeltelijk ook dien van Rotterdam. In het vervolg is het de weg die over Straatsburg en Metz regelregt naar Antwerpen gaat, die aan Zwitserland het gunstigste middel tot vervoer zal verschaften. Van Havre naar Straatsburg heeft men per spoorweg 108 mijlen,de afstand van Straatsburg naar Rotterdam is 180 mijlen,van Straatsburg naar Antwerpen heeft men nu slegts 105 mijlen. Het is dus uit Antwerpen, dat Zwitserland zich voortaan voorzien zal van koloniale warenruw katoenverfhout indigo enz., en het zal langs denzell'don weg zijn, dat het de geweven katoenen naar de transatlantische gewesten zend. Zeer teregt merken gezegde Hollandsclie dagbladen daarbij aan, dat dit een droevig vooruitzicht is voor Nederland, te droeviger daar het volkomen waar is, dat Antwerpen de naaste zeehaven voor Zwitserland wordt en dat dit nadeel alleen kan vermeden worden door Rotterdam en Dortrecht digtcr bij Antwerpen te brengen door middel van een' spoorweg, en besluiten met den zeer gegronden wensch, dat de juich- toonen onzer mededingers toch de treurige binnenlandsche verdeeldheid in de spoorwegaangelegenheden mogen doen ophouden, alvorens zich de handel geheel verlegt. Dit alles is volkomen waar; wij stemmen daarmede geheel in, doch kunnen niet nalaten op te merken dat men nierbij, opzettelijk of onwillekeurig, zich bij de aanwijzing van het nut van den spoorweg van Rotterdam over Dort naar Antwerpen bepaald heeftmaar het hooge belang tot het onverwijld aanleggen van den spoorweg van Vlissingen heeft voorbij geziendat in gemelde beschouwingen het vol- dingendst betoog der onovertrefbare en onwedersprekelijke uitnemendheid van den Vlissingschen spoorweg ligt opgesloten. Zeer juist en volkomen naar waarheid is opgemerkt, dat men van Havre naar Straatsburg per spoorweg 168 mijlen heeft, dat de afstand van Straatsburg naar Rotterdam is 180 mijlen en men van Straatsburg naar Antwerpen slegts 105 mijlen zal hebben, dus "bij vergelijking met. die plaatsen Antwerpen verreweg den kortsten weg zal (Taatstollen voor het vervoer der grondstoffen, koloniale en andere waren uit en naar de transatlantische gewesten over Straatsburg van en naar Zwitserlandmaar men heeft toch daarbij «pzcttelijk of onwillekeurig vergeten in berekening te hrengerf de buitengewone kosten en het tijdverlies om uit zee die voorwerpen naar Rotterdam, Dort en Antwerpen te brengen. Wij laten daar het tijdverlies en de kosten om de zee schepen uit zee naar Rotterdam en Dort tc brengen die van minderen diepgang hebbeiv geruimen tijd noouig om de Maas op te varen, die van meerderen diepgang moeten in het Brouwershavensche gat binnen valicn en gedeeltelijk ontladen worden om hunne bestemming tc kunnen bereiken. Doch wij zullen ons nu alleen bepalen bij dc haven van Antwerpen als de erkende gevaarlijkste concurrent, uithoofde de afstand van die plaats naar Straatsburg 63 mijlen, dus nagenoeg een derde korter is, dan van Rotterdam en Dort. Maar wie ziet nu niet. in, dat Vlissingen ook uit dit oogpunt, hij vergelijking met Antwerpen alles vooruit heeft. Wanneer de zeeschepen voor Antwerpen bestemd uit zee op de hoogte van Vlissingen gekomen zijn, moeten zij de Wcstcr-Schelde opvaren een stroom die hooger op, vooral voorbij Bafh des inters meestalsoms drie maanden en langer met ijs bezet is, terwijl dc vaart van Vlissingen naar zee nog geheel open en vrij is. Ook in het gunstigste saisoen moeten de zeeschepen voor Antwerpen bestemd om van af Vlissingen die plaats te hereiken een afstand afleggen langs het grootc vaarwater gemeten niet minder dan van 84,400 ellen of 84 mijlen voorbij Vlissingen en hooger op bezet met vele platen banken en ondiepten, die de vaart zeer bezwarenmet kosten van loodsenton- en bakengeldenpremie van assurantie voor zeegevaar en tijd verlies,terwijl voorbij Ilath, en dus nog op 29,000 ellen of 29 mijlen afstand van Antwerpen die aldaar reeds smalle en ondiepe stroom jaar op jaar op ccnc verontrustende wijze ondieper en gevaarlijker word' door opslibbing, zoodanig dat Antwerpens handel en zeevaart zich daarover bij menig vuldige adressen aan de Belgische kamers gedurig beklaagt, om voorziening roept en de toekomst met bezorgdheid te gemoet ziet. Wanneer te Vlissingen de spoorweg zal zijn aangelegd en in exploitatie gebragtzullen alle deze kosten en be zwaren voor den handel overwonnen zijn niet alleen, maar ook die geheele afstand, langs den Vlissingschen spoor weg in zeer korten tijd ten allen tijde, zoo wel des winters als des zomers kunnen worden afgelegd en Vlissingen dus nog boven Antwerpen de geheele kostbare en gevaarvolle en dikwerf zeer langwijlige opvaart der Wester-Schelde vooruit hebben. De Vlissingsche spoorweg zal dus voor den transatlantischen handel naar Zwitserland een korteren, zekerder en goedkoo peren weg daarstellen dan de weg over Antwerpen, met inbegrip der opvaart van de Wester Schelde, voorbij vlissingen. De handel moet en zal zich al zeer spoedig van dien weg bedienenliever dan dien hooger op zoo gevaarvollen en moeijelijken stroommet veel tijdverlies en kosten op te varen om birmen Antwerpen te lossen of in te laden. Zal handel en zeevaart, zullen de twee duizend grootc zeeschepen die gemiddeld jaarlijks, behalven tal van andere kleine vaartuigenwanneer eenmaal de spoorweg van Vlis singen zal zijn aangelegd, onder dergelijke omstandigheden, ik zeg niet op den duur, kunnen blijven volhouden voorbij Vlissingen naar Antwerpen te stevenen; maar zullen zij willen en verlangen dit te blijven doen en zulk een ver. uitgestrekte en vooral nabij Antwerpen zoo ondiep en ge vaarlijk vaarwater opvaren en bij tijdverlies nog bovendien aanzienlijke ton-, baken-en loodsgelden, hoogere assurantie preiniën en wat dies meer is betalen, wanneer men te Vlis singen met besparing van al die gevarenkosten en tijd verlies aan den mond der Schelde rivier te Vlissingen veilig zal kunnen uit- en inladen en dikwerf langs dien spoorweg de rijke vrachten reeds in Zwitserland zullen kunnen zijn eer de doorvarende schepen Antwerpen bereikt hebben. De slotsom is: dat dc uitnemende ligging der zeehaven van Vlissingende onbetwistbare voorregten voor handel en zeevaart aan dien spoorweg verbonden, boven alle bedenking zijn. De Vlissingsche spoorweg alleen kan en zal dien handel voor Nederland bewaren en in bloei doen toenemen. J. J. van DE1NSE. Aan de redactie der Goessche Courant' M. M. Hel ingezondene betreffende de regeling van het postwezen ten platten lande van Zuid-Beveland, mij als Directeur aangaande, heb ik het noodig geacht daar naar onderzoek te doen. De inzender van het ongeleekende stuk had mijnes in ziens doelmatiger gehandeld mij daarover te schrijven of het adres van den zoolang onderweg geweest zijnden brief op te gevenom het onderzoek gemakkelijker te maken. Ik verzoek U evenwel langs denzelfden door hem gekozen weg, den inzender ter kennisse te brengen, dat zoowel op den 25 augustus als op den 9 september jl. volgens opgave van den bestelhuishouder te Nisse, juist brieven uit Schare AAN HET ZELFDE ADRES, te s' Heer Abtskerke zijn be zorgd beiden met 5 cents port bezwaard. Gij zult mij ten hoogste verpligtenU te doen niag- tigen den naam des inzenders of het adres van den bewusten brief te noementen einde nader omtrent dit verzuim de registers der betrokkene bestelhuizen te conlro- leeren. Men zal het billijken, dat ik tot dien tijd het ingezondene stuk als een MISVERSTAND beschouw (aan OPZETTELIJKE ONWAARHEID toch, mag door mij niet gedacht worden) waaromtrent ik door gelijke publiciteit mij zoowel bij mijne superieuren als tegenover het publiek wil gedechargeerd zien. lie Directeur der posterijen te Goes, A. DONKER. Ons komtook in V belang der bonders van de bestelkantoren te Schore en Nisse de inwilliging van bovenstaand verzoek zeer billijk voor. Red. 239ste STAATS-LOTERIJ. Prijzen van f 1000 en daarboven. 5e klasse. 12de lijst. N°. 2502, 3957, 6667, 6953, 8494 en 14146 ieder 1000. GOKSSCHE MAATSCHAPPIJ VOOR STOOM- en ZEILVAART Stoomschip: »DE STAD GOES." varende van gobs op Rotterdam cn tusschen liggende plaatsen, vice versa. SEPTEMBER. van GOES. van ROTTERDAM. Woensdag 21 's morg. 6,—. [Donderdag 22 's midd. Vrijdag 23 a 8,30. Zaturdag 24 's morg. Maandag 26 a 10,30. jDingsdag 27 1,-. 5,-. Jlcr telegraaf. Marktberigten. ROTTERDAM, 19 September 1859. TARWE met goede vraag voor consumptie 20 a 25 ct. ROGGE 25 30 ct. Kleine groene ERWTEN 25 ct. Bruine BOONEN 50 ct. Witte dito 25 ct. hooger. GERST 20 a 25 ct. PAARDEBOONEN 10 h 15 ct. lager. Puike Nieuwe Zeeawsche TARWE 8,50 a f 8,70. Nieuwe Zeeuwsche ROGGE - 5,75 v - 6,30. Nieuwe Zeeuwsclie GERSTpuike Winter - 5,— - 5,20. dito Zomer - 3,- 4,50. Nieuwe Zeeuwsche HAVER - 1,90 M - 2,50. Nieuwe Zeeuwsche PAARDEBOONEN - 5,90 - 6,60. Nieuwe Noord-brab. BOEKWEIT - 175,— Nieuwe blaauwe ERWTEN, kleine - 7,50 - 8,50. grootc - 8,25 - 10,75. Nieuwe bruine BOONEN- 9,25 - 10,—. witte 9,— - 9,50. Nieuw KANARIEZAAD- 9,25 - 11,25. Nieuw KOOLZAAD Zeenwsch en Overmaascb 50 54. MEEKRAP redelijk geveild. Nieuw goed hoog gehouden. Weinig kooplust. AVIGNON, 14 September. MEEKRAP op uicuw williger tengevolge van belangrijke inkoopen door een voornaam huis hetwelk tot nogtoe weinig gekocht had. Des niettegenstaande zijn de koersen voor roscs niet hooger dan 35 '/2 36 fr. jialuds blijven zcev gevraagd cn worden weggekocht van 39 ii 41 fr. Nieuwe poeders worden op 47 48 fr gehouden, jarige op 50 fr. voor roscs. Het Collegic van Regenten over bet Huis van Arrest te Goeszal op Woensdag den 9 Oc tober 1859, des namiddags ten één ure, ten raadhuize aldaar, overgaan tot de openbare aanbesteding van het in dat gesticht, gedurende het jaar 1860; volgens de voor waarden op de secretarie dier gemeente ter lezing liggende Goes, den 15 September 1859. M. P. BLAAUBEENvice-president. 11. C. P1LAAB secretaris. De Griffier Mr P. J A VAN DAM, zal ten verzoeke van S. de Winter, op Woensdag 28 September 1859, des voormiddags ten 10 ure, publiek presenteren te verkoopen in het koffijhuis van den heer G. L. Warrens op de Groote Markt to Goes, eene aanzienlijke partij Kagchels, Franklins, Kabinetten, Chifonières, Bedden, Spiegels, Schilderijen, Koper, Tin, Mans- en Vrouwenkleederen en meer andere ROEBENDE GOEDEREN. Al degenen die genegen zijn nog eonige goederen daar bij tc voegen vervoegen zich hij S de Winter. De goederen zijn te bezigligcn op üingsdag den 27 September, van 'smiddags 12 tot 'savonds 6 ure. OntvangenBeste Haarlemsche hij A. BLIEK 's lieer llendrikskinderonstraat. Wij ontvingen den navolgenden brief: Met innige zelfvoldoening haast ik mij UKd. een attest te doen geworden, dat niet slechts ten voordeele der BK- VALENTA spreekt, maar tevens een doorslaand bewijs oplevert van hare onovertreffelijke hoedanigheden- Gepasseerde week had ik hij mijden lieer M RIJM10LT, hier ter stede woonachtig, die mij de buitengewoon spoedige herstelling van zijne Echtgenoote mededeeldedie jaren lang geleden had aan maagpijn zoo dal zij drank of spijs bijna niet kon nuttigen. Tallooze huismiddeltjes en Artse nijen werden aangewend om de ondragelijke pijnen te doen verminderen, maar helaas! alles vergeefs. Eindelijk op aanraden van verscheidene personen wilde zij hel toch ook eens met de REVALF.inta proheren. Zij kocht hij mij eene kleine bus van 87'/.2 ets., en naauwelijks dezelve gebruikt heli- bende was zij van hare maagkwaal volkomen genezen. Gaarne deelt zij aan de belangstellenden nadere bijzonder heden, hare ziekte betreffende, mede. De heer RIJKHOLT verzoekt mij, wel zoo goed te willen zijn UKd. uit te noodigen, deze radicale genezing door de nieuwsbladen algemeen hekend te maken in het belang dei- lijdende meijschheid. Groningen 5 september 1859. Get. C KIKKERS. De REVALENTA is eene voedzame, krachtige spijs en belooft leven en gezondheid aan alle lijders: niemand behoeft meer aan zijne genezing te wanhopen. Borst- en maagkwalen, koorts, zinkings, verstoppingen, maag pijnhoest. aamborstigheid, diarrhoea, oprispingenzuur, kolijk zenuwziektestuipenvloed, slijm hartkloppingenhoofdpijn daizeliuggraveelmaagkankerscheurbuikklierentering, rheumatisehe auudoeninhengriepmisselijkheid en braking en nog vele andere ziekten geneest zij spoedig en zeker. liet is zonder tegenspraak de eenvoudigste en minst kost bare wijze van genezing. Gezond, voedend en krachtgevend kan zij alle andere spijzen vervangen. Men zij op zijne hoede tegen nagemaakte soorten; de echte R KV ALEN TA van de lieeren BARRY DU BARRY C". 77 regenstreet Londen, wordt alleen verkocht door het Fer koophuis en deszei I's dépots. Men lette er vooral op, dat iedere bus, tot waarborg dei- echtheid met de hamlteekening F. YON WINDHEIM Co., VERKOOPHUIS voorzien is. De prijs der REVALENTA is: Kleine bussen 8702 ct., 1 pd. ƒ2, 2 pd. ƒ3.50, 5 pd. ƒ8, 12 pd. ƒ16, Amsterdam, Verkoophuis. GOES, wed.C. Vreeke. Bergen-op- Zoom, D. Pouwels en P. F. Appelboom. Middelburg C. J. Kruisse Oostburg, wed. P. J. Geelhoed. Schoondijke, A. J. Bronswijk, Sluis, gez. Janssen. Tholen T. J. Maas, Vlissingen, A. M. Kalbileisch en in de bekende dépots in de andere steden- heeft de eer te bcrigtcnaan de dames dezer en omlig gende gemeentendat bij door relatiën met een huis tc Parijsin dc gelegenheid isde nieuwste modellen van te kunnen aanbiedengedurende zijn gewoon bezoek aan zijne clientellc van 25 tot 29 dezer, in het logement de Koornbeurs van den Heer Breker cn aan do heeren dat bij voorzien zal zijn van eene Iraaije collectie stalen in alle kwaliteiten, der NIEU^VSTE STOFFEN voor liet intetreden saisoen. Hij bevoelt zich minzaam aan. Goes, September 1859. zijn uitmuntende middelen voor klierziekte. F. D. te Oosterwofd, was in een zeer bedenkelijke» toestand. Sedert jaren was hij onderhevig aan klierziekte, en eindelijk was zijn geheel ligchaai» bedekt met zweren hetwelk hem tot een voorwerp van afschrik voor een ieder maakte* Hij be proefde alle bedenkelijke geneesmiddelen doch te vergeefs, eindelijk werd hein door iemand aangeraden, het gebruik der zalf en pillen van Holloway. Hij volgde dien raad op, en na dezelve» gedurende een'rgen tijd gebezigd te hebben, werd hij volmaakt hersteld. Door het vermeerderd debiet zijn de prijzen als volgt': Doosjes pillen a f0.80, 11.85. f3.00. f6.75, f 13.50, f 20.52. Potjes zal! a I' 0.80, f 1.85, f 3.00, f 7.05. f 13.85. f 20.25. zijii op Iranco aanvrage a contant te bekomen bij G. Ver haartte Prinsland. .1 P. Vei linden, te Berge nop-zoom. den heer J. Straatman hoofddépóthouder te 's Bosch als mede te Londen, Strant 214 en te New-York 80 Macden Lane HOLLOWAY'S établissementen. Co lis. Drükkf.hm vun V KLEKUWENS ZOON.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1859 | | pagina 2