i)tto dloefofs en Boonen, Postwagen-dienst Revalenta Arabica. 7,-. Mar ktbe rigten. ADVERTENTIEN. DE ZALF EN PILLEN VAN HOLLOWAY Prijs- Cour an talles berekend per 5 ons. wel het grootste belang had en ook bij voortduring het grootste belang zal blijven behouden—wij wijzen alleen op den meerderen spoed, waarop het benoodigde verkregen wordt, het moeijelijke om op tijd te vérkoopen, en ook op tijd te kunnen leoeren, waaraan vroeger minder kon gedacht worden, de meerdere waarborg van een goed onderhouden vaartuig dat de goederen overbrengt, de meerdere waar borg van een geschikt pertoneel dat de boot bevaart en wat dies meer zij. De txoeede beweegreden was het groote gemak om van uit de stad onzer inwoning per stoom naar elders te kunnen komen, zonder vooraf vervoer naar veren, het opwachten aldaar, en soms lastig en gebrekkig aan boord komen van booten die ons eiland - «andedenterwijl wij in de derde plaats die personen meenen te moeten noemendie zich aan deze vennootschap aansloten, in het billijk vertrouwen, dat zij eene behoorlijke rente zoude afwerpen. Aan desa laatste verwachtiug is nog nimmer beantwoord of kunnen beantwoord worden, en daarop is alleen dan eenig uitzigt naar onze bescheidene meening, wanneer deze twee omstandigheden zullen zamen- loopen. In de eerste plaats, eene krachtige en welgemeende zamen- werking van alle rcunooten zonder onderscheid om zoo veel ieder bij magte zal zijn het voordeel der boot te behartigen en in de tweede plaats, dat de prijs der brandstoffen moge terugkeeren tot dat minimum, waar op deze bij den aanvang dezer onderneming te verkrijgen waren. Zonder deze twee omstandigheden toch laat het zich niet denken dat aan het afwerpen van renten door onze onderneming te rekenen valt. Eene voldoening aan die verwachting, is dus slechts ten deele in onze handenmaar het in de vaart houden der boot, dat het verlangen van de beide eerste categoriën van vennooten uitmaakt en uitmaken moet, dit ligt geheel en al in de magt der vennooten, dit is in de eerste plaats in de magt van den handel, in de tweede plaats in de magt van allen die er prijs op stellen om van uit onze stad met een dergelijk middel van vervoer te kunnen gaan en keeren. Het zij verre van ons, dat wij iemand onzer vennooten of daar buiten zouden willen nopen eigen belangen ten koste te brengen aan onze onderneming, of het bestaan middel van anderen te gronde te rigten, maar wij meenen vooral den handel te moeteu wijzen op de toekomst en wat het zijn zal, wanneer de omstandigheden onze maat schappij tot eene dissolutie noopten wanneer onze maatschappij on danks hare beste pogingen hare vaart moest staken. Wij wijzen niet alleen op dat oogenblik, wanneer eene plotselinge staking het dadelijke gemis van vervoermiddelen den handel in eene nooit gekende ongele genheid zoude brengen, maar wij wijzen er ook op wanneer de con currentie die vervoermiddelen welligt later zoude hebben vermeerderd. Wij vragen u, welke waarborg zoudt gij in de toekomst hebben, op de geschiktheid der vaartuigen die uwe goederen alsdan zouden vervoeren welke waarborg op het personeel waaraan uwe goederen zouden worden toevertrouwd vaartuigen door eene elkander doodende concurrentie in de vaart gebragteene concurrentie waarop geene contróle hoegenaamd bestaan zoude, eene concurrentie die eene geregelde vaart op Holland ten eenenmale zonde doen missen. Wij noodigen u allen dringend uit een blik in de toekomst te slaan, en u de vraag voor te stellen wat het zijn zoude, wanneer eens wer kelijk die toestand geboren werd? Wij noodigen vooral daartoe uit de handel die thans welligt eene geringe bezuiniging ziet en geniet, in het terughouden zijner goederen aan de boot en deze met andere scheepsgelegenheden vervoert. Wij zeggen u ziet op het eindeen bedrieg u zeiven niet, verheug u niet over eene tegenwoordige geringe winst, wanneer de toekomst u met eene groote, met eene onoverkomelijke schade en nadeel bedreigt. Verheug er u vooral ni(t over, wanneer gij er u naderhand zelve de schuld van zoudt moeten wijten,wanneer een terugzien op uwe eigene daden, u als de oorzaak van dat verlies mogt aanwijzen. Want vergeten wij het nieteene dissolutie onzer maatschappij voert ods niet terug in den toestand, waarop wij waren toen deze onderneming werd tot stand gebragt, toen eene geregelde beurtvaart in de behoeften van den handel voorzag. Wij zeggen eene geregelde beurtvaart, eu met regt, want deze was daargesteld door de regeringen van beide steden tusschen welke die vaart plaats had en werd door beiden naar behooren gecontroleerd. Neen wij worden teruggevoerd tot den tijd van vóór honderd en meer jaren toen geene geregelde vaart bekend waswij keeren terug tot eenen toestand van wisselval ligheid en onzekerheid, zoo groot als onze grootvaderen dit hier immer gekend hebben. En men moge zich al vleijen, dat, ingeval deze maatschappij teniet ginger zich wel bekwame schippers en scheepsgelegenheden zouden opdoen, wij willen die hoop niet ten eenenmale weerspreken, maar wij willen toch met een woord wijzen op het zoo weinig bedachte onder scheid dat er bestaat tusschen eene maatschappij als de onze en eene vaart van een particulier persoon. Bedenkt men wel dat eene maatschappij als de onze niet sterft, dat zij blijft bestaanafgescheiden van het personeel die haar in het leven riep en die haar bevaren. Al kwamen al de vennooten te overlijden, al sterft de geheele equi page de onderneming blijft stand houden en zij volbrengt hare vaart afgescheiden van al wat de vennooten of equipage ook moge treffen. Maar wat is het geval met de vaart van een bijzonder per soon, deze houdt dat vol zoo lang hsm dit lust, en tot dat eene betere vaart hem naar elders roeptdeze houdt dit vol misschien tot zijn' dood maar niemand verzekerd u dat na hem zijue plaats zal worden vervuld. Wij wijzen u niet eens op den waarborg die eene maatschappij als deze, boven zoodanige particuliere onderneming oplevert, wij zwijgen van de deugdelijkheid van het vaartuig, van de geschiktheid van het personeel, van de stiptheid van het af- en aanvaren, van de behoor lijke controle, van de zorg voor de goederen, van de waarborg tegen de administratie en zoo vele anderendie allen bij eene particuliere onderneming niet gevonden worden. Maar wij spreken niet alleen den handel toe, wij noodigen ook die vennooten uitdie alleen deel namen in deze onderneming om dat zy er prijs op steldendat zij van uit de stad hunner inwoning Holland konden bereiken en wederkeeren zonder in de noodzaak te zijn daartoe de verspreide veren te moeten aandoen. Wij spreken allen toe zonder onderscheid, die er prijs op stellen dat door een dergelijk communi catie-middel onze insulaire positie in zekeren zin heeft opgehouden te bestaan, immers aanmerkelijk gewyzigd is U allen wijzen wij op het belang om deze maatschappij te helpen in stand honden. Wij weten het wel dat andere booten zoo veel sierlijker zijn en meer gemak opleveren dan de onzemaar toch, waar het vooral op aan komt, onze boot brengt u even veilig en even snel als de anderen ter plaatse uwer be stemming en waarom zoudt gij u dan niet eene geringe opoffering getroostenzoo daardoor eene maatschappij in het leven bleef, waar aan zoo vele innerlijke belangen van onze stad en landgenooten ver bonden sijn? Wij roepen u allen, als een belang ten deze voorstaande toe, helpt naar vermogen om eene instelling in stand te houden, waarnaar wij zoo vele jaren te vergeefs hebben uitgeziendie met zoo veel moeite is tot stand gebragt en waarvan de vernietiging voor stad en laud eene wezenlijke ramp zou te weeg brengen. EXTRACT uit de registers van den Burgerlijken Stand der gemeente Goes, gedurende de maand Maart 1859. Gehuwd Cornells van Dien en Jacoba Zandijck. Jan Francies Borgs en Cornelia Maria van de Rafelaar. Johan Pieter MuUer en Johanna Wilhelmina Huberdina Rogge. Jan Proos en Maria Keukelaar. Willem Hendrik ten Bosch en Maria Koets. Jan Paauwe en Hendrika Matlhijsse. Geboren Den 2den. Engel Norberlus, zoon van Geraaid Mange en Cornelia Steenbakker. Maatje, dochter van Adriaan Goedhart en Cornelia Olree. den 3den. Adriaan, zoon van Laurus Rijk en Johanna Westdorp. den 5den. Adriaan zoon van Willem Leenpoel en Wülcmina Benjaminse. den (>den. Angelina Carolina, dochter van Lambertus van Dove en Machelina Noorlhoeve. den Ide.n. Adrian»zoon van Daniel Tavenier en Aagtje Prins. Adriana Wilhelmina Anthoinelta, dochter van Anthonij den Hollander en Krina Johanna Clement, den listen. Adriana Lodowikadochter van Jacobus van de Velde en Cornelia Meijler. den Oden. Pieternella dochter van Jan Gerritse en Clara de Laai. den 16den. Nicolaas, zoon van Jan Baptist de Brandt en Anthonetla Beijnas. Cornells, zoon van Arie Romijn en Pieternella Pieper, den 19den. Boudeuiina, dochter van Marinus Moerman en Maatje Hoogesleger. den 21 sten. llu- berla Pieternella, dochter van hak Wessel en Maria van Riet. Marinus, zoon van Adriaan Proos en Jacomijnlje de Nooijer. den listen. Leendert Gerardus, zoon van Hen drik Sander Krol van der Hoek en Augusta Theodora Eckharl. den listen Margaretha, dochter van Pieter Celok en Catharina Maria Frank, den 25slen. Lambertus, zoon van Johannes Franciscus Berks en Johanna Maria van Megchelen. Jacobus, zoon van Jacobus de Laat en Jeanne Catherine de Brandt, den listen. Johannes, zoon van Pieter Ludovicus Johannes van Potlellerghe en Elisabeth Janse. den 29sten. Cornelia Adriana, dochter van Adriaan Slerk en Pieternella Ferdinandusse den 30slen. Gijsbrechl, zoon van Marcus Slerk en Adriana van Meegdenburg. An- thonia Mariadochter van Johannes Petrus Bosman en Lena Paase. Corneliadochter van Marinus van der Slraate en Christina Adrihrta van Loo. den 3 i slen. Bas- liaan Pieter, zoon van Marinus Bernardus de Munck en Krina Zandee. Dus 13 van hel mannelijk- en 1 van het vrouwelijk geslacht, in het geheel 24. Overleden Den \sten. Andries, oud i maanden, zoon van Johannes Quist en Sophia Schans, den 3den. Anna, oud 4 dagen, dochter van Cornells Ceers en Anlonetla Morien. den 9den. Johannes de Wolf, oud 77 jaren, den 11 den. Johanna Katharina, oud 14 jaren, dochter van Johannes Dirkse en Maria Janse Willems. den 1 Iden. Sara, oud 20 dagen, dochter van Jan Kramer en Cornelia Laven. Johannes Harinck, oud 78 jaren, den 13den. Jan, oud 6 maanden, zoon van Geertruid Mange. Marinus Johannes, oud 12 jaren, zoon van Johannes Dirkse en Maria Janse Willems. den 14den. Lena, oud 1 1 maanden, dochter van Cornelis Groenhof en Adriana Pieternella Wondergem. den listen. Nicolaas, oud 9 dagen, zoon van Jan Baptist de Brandt en Anthonetla Reijnas. den listen. Cornelia, oud 9 maanden, dochter van Cornelis Adriaan Maarlense en Jannetje Ver- heeke. den lasten. Jan Arnoldus, oud 5 jaren, zoon van Jan Arnoldus Rouffaer foverl.) en Adriana Jacoba Le Due. den 30sten. Eliezabeth Revers, oud 37 jaren, huisvr. van Gerrit Hendrik Vertregt. Den 8sten Maart is te Deventer overleden Jan de Munck, oud 22 jaren. Dus 8 van het mannelijk- en 6 van het vrouwelijk geslacht, in het geheel 14. Levenloos aangegeven Den listen. Een kind van. de mannelijke kunne van Johannes Uijttenbogert en Johanna Walraven, den listen. Een kind van de vrouwelijke kunne van Jacobus Snoep en Johanna Mange. GOESSCHE MAATSCHAPPIJ VOOR STOOM- in ZEILVAART. Stoomschip: »DE STAD GOES." varende van goes op Rotterdam en tusschen liggende plaatsen, vice versa. APRIL. van GOES. van ROTTERDAM. Woensdag 6 'smorg. 5,—.IDingsdag 5 'sraorg. Vrijdag 8 a 5,Donderdag 7 Maandag 11 6,JZaturdag 9 8,-. 9,—. JJctr 2Tclc0Vaaf. ROTTERDAM, 4 april 1859. TARWE ruim prijshoudend. ROGGE 10 et. PAARDEBOONEN en W1TTEBOONEN 25 ct. per mud. BOEKWEIT 2,—per last lager. MEEKRAP weinig geveild, het onveranderd aangebodene werd grif verkocht. Op Donderdag den 14 April 1859, des morgens ten negen uren, zal C. MIERASop de door hem bewoonde hofstede te Wolphaarsdijk, publiek, len overstaan van den Notaris li. P. LENSHOEK, presenteren te verkoopeneen aanzienlijken BÓEREN- INSPAN, als: 7 PAARDEN, 7 KOEJJEN8 RUN- DERS, 4 VARKENS, t KAARNHONDHOENDERS en EENDEN, BOUW- en MELKGEREI, alsmede MEUBILAIRE GOEDEREN. te gebruiken voor SCHEURBUIK. G 11-te Ypendam was hevig lijdende aan scheurbuikdie op alle deelen van zijn ligchmam was uitgebroken. Hij gebruikte eene menigte der meest vermaarde middelen daartegendoch zonder ge volg; de ziekte nam zelfs overhands toe, #n zijne vrienden twijfelden zeer aan zijn herstel. Eindelijk beproefde hij de zalf en pillen van llolloway, deze hragten spoedig Terbete ring in zijnen toestand, en na dezelve twee maanden lang gebruikt te hebben was hij radicaal genezen. Door het vermeerderd debiet zijn de prijzen als volgt: Doosjes pillen a f 0.80, fl.85, f3.00, f6.75, f 13.50, f 20.52. Potjes zalf a f 0.80, f 1.85, f 3.00, f 7.05. f 13.85, f 20.25, zijn op franco aanvrage a contant te bekomen bij C. Ver haartte Prinsland. J. P. Verlindente Bergen-op zoom, den heer J. Straalman hoofd-dépóthouderjte 's Bosch als mede te Londen, Strant 244en tc New York 80 Macden. Lane HOLLOW AY'S établissementen. UIT HET MAGAZIJN VAN TE AMSTERDAM. verkrijgbaar in het dépot van DE WED. Jf. G. NiULGEH. KERKSTRAAT GOES. Vrij goede zwarte n°. 1. f 0,80. Goede zwarte 2. - 1,00. Zeer goede geurige zwarte 3. - 1,20. Fijne Souchon Con go. „4.-1,40. Fijne Souchon. 5. - 1,70. Zeer fijne Souchon Peceo 6. - 2,00.1 Fijne Pecco Souchon 7. - 2,50. Zeer fijne Pecco Sou- cRott 8. - 3,00. Extra fijne Pecco 9. - 4,00. Extra fijne Orange Pecco of Bloeiiien-Thee 75 ets. per pakje, zeer geschikt om voor of ge deelte onder de fijne soorten te mengen, waardoor de geur ver hoogd wordt. Ordinaire groene n°. 1. f 0,80 Vrij goede 2. - 1,00. Vrij fijne Hysant 3. - 1,50. Fijne Hysant 4. - 2,00. Vrij goede Uxim. 5. - 1.50. Fijne Uxim 6. - 2,00. Fijne Joosjes 7. - 3.00. Extra fijne Joosjes 8. - 4,00. Eclite Keizerlijke supra fijne Soulang, f 1,00 per pakje. De diverse soorten zijn verpakt in pakjes van 2''a en 5 ons en worden tot gelijken prijs afgeleverd als en détail in het magazijn verkocht wordtieder pakje is met nummer en prijs gestempeld. Naar aanleiding van het door Vennooten op de gehoudene algemeene vergadering uitgedrukt verlangen noodigt het Bestuur der Goessche Maatschappij voor Stoom- en Zeilvaart, belangstellenden in die onderneming uit: 1 Om het bestuur kennis te geven, wanneer zij goederen met de schippers A. BIERSTEKER en P. DE RONDE ontvangenwaarvan de verzending per stoomboot had moeten plaats hebben. 2°. Om aan de afzenders hunner goederen aan te bevelen dezelve te adresseren, te verzenden per Goes sche Bootvoor zooveel Rotterdam betreft adres den AGENT J. VAN DER MADE, en voor zooveel Dordrecht aangaat, adres den AGENT J. ROEST, bij welke Agenten steeds gelegenheid zal zijn tot kostelooze berging der goederenop die tijdstippen dat de boot niet in lading ligt. Goes, 31 Maart (859. Namens het Bestuur, De Directeur J. A. A. FRANSEN van de PUTTE. van GOES op MIDDELBURG et vice versa. De ondergeteekende, ondernemer van bovengemelde dienst, geeft bij yy - ""J deze aan het reizend publiek kennis, dat van heden af aan, de vracht voor elk reiziger van GOES naar MIDDELBURG of omgekeerd, is geregeld als volgt: van 1 Maart tot en met 31 October f 1,75, en vau 1 November tot en met den laatsten February f 2, met inbegrip van het gewone veergeld. Goes," 5 April 1859. W. DE FOUW W*. ARIE BALDER Czn., te Broek op Langeudijk, is van eene langdurige borstkwaal door Revaienta genezen en is thans veel sterker en gezonder van gestel. De dochter van J. van Vaaien is door de REVALENTA van derdendaagsche koorts genezen. Het 14jarig, meisje, dochter van den tuinbaas E. DIKSis door het gebruik der Revalenta van eeue ernstige maagkwaal genezen. De heer C. RIKKERS, te Groningen, berigt ons, dat een horologiemaker aldaar door het gebruik van slechts ééne bus REVALENTA van een hardnekkigen hoest is hersteld. De vrouw VEENSRTA, geb. BOVENKAMP, te Noord wol de, na vruchteloos c'e medicamenten van den geneesheer gebruikt te hebben, dankt aan de Revalenta hare eindelijk© genezing van eene hevige maagkramp. de beeren J. A. KLING ER en Co., te Rotterdam, herig ten, dat een dame aldaar, die lang aan eene ziekte sukkelde, waarvoor geen kruid gewassen scheen, door de REVALENTA genezen is. Van alle zijden komen de gunstigste berigten in over de genezingen door DU BARRY'S REVALANTA verkregen; lijders die 20 jaren aan obstructiemaagzuurmisselijkheid en slechte spijsvertering geleden hebbenzijn er volkomen door genezen anderen die lang kwijnden en geheel verzwakt en vermagerd warenzijn er gezond en sterk van geworden ZWAKKE MAGEN, die geenen substanlielen kost verdra gen kunnen en hunne krachten herwinnen willen, moeten DU BARRY'S REVALENTA gebruiken, die een ligt verteer baar eten is, zeer veel voedingstof bezit en dikwijls minder kost dan de spijzen die zij vervangt. Men kan dus met regt zeggen, dat de genezing door REVALENTA Hi6tS kOSt. De Prijs der REVALENTA is: Kleine bussen 87'/^ ct, 1 pd. 2, 2 pd. ƒ3.50, 5 pd. ƒ8, 12 nd. 16. Eene brochure, die over dit heilmiddel handelt, wordt gratis afgegeven. Men lette er vooral op, dat iedere bus tot waarborg dei- echtheid door F. von WINDHEÏM C°.Verkoophuis, ge- teekend is. Amsterdam,Verkoophuis. GOES,wed. C.Vreeke. Bergen opZoom, D. Pouwels en P. F. Appelboom, Middelburg, C. J, Kruisse. Oostburg, wed. P. J. Geelhoed. Schoondi|ke, A. J. Bronswijk. Sluis, gez. Janssen. Tholen, T. J. Maas. Vlissingen, A. M. Kalb- fleisch en in de bekende dépóts in de andere steden. Goes. Drukkerij van F. KLEEUWENS k ZOON.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1859 | | pagina 2