i)tto dloefofs en Boonen,
Postwagen-dienst
Revalenta Arabica.
7,-.
Mar ktbe rigten.
ADVERTENTIEN.
DE ZALF EN PILLEN VAN HOLLOWAY
Prijs- Cour an talles berekend per 5 ons.
wel het grootste belang had en ook bij voortduring het grootste
belang zal blijven behouden—wij wijzen alleen op den meerderen spoed,
waarop het benoodigde verkregen wordt, het moeijelijke om op tijd
te vérkoopen, en ook op tijd te kunnen leoeren, waaraan vroeger
minder kon gedacht worden, de meerdere waarborg van een goed
onderhouden vaartuig dat de goederen overbrengt, de meerdere waar
borg van een geschikt pertoneel dat de boot bevaart en wat dies
meer zij.
De txoeede beweegreden was het groote gemak om van uit de stad onzer
inwoning per stoom naar elders te kunnen komen, zonder vooraf vervoer
naar veren, het opwachten aldaar, en soms lastig en gebrekkig aan
boord komen van booten die ons eiland - «andedenterwijl wij in de
derde plaats die personen meenen te moeten noemendie zich aan
deze vennootschap aansloten, in het billijk vertrouwen, dat zij eene
behoorlijke rente zoude afwerpen.
Aan desa laatste verwachtiug is nog nimmer beantwoord of kunnen
beantwoord worden, en daarop is alleen dan eenig uitzigt naar onze
bescheidene meening, wanneer deze twee omstandigheden zullen zamen-
loopen. In de eerste plaats, eene krachtige en welgemeende zamen-
werking van alle rcunooten zonder onderscheid om zoo veel ieder bij
magte zal zijn het voordeel der boot te behartigen en in de tweede
plaats, dat de prijs der brandstoffen moge terugkeeren tot dat minimum,
waar op deze bij den aanvang dezer onderneming te verkrijgen waren.
Zonder deze twee omstandigheden toch laat het zich niet denken
dat aan het afwerpen van renten door onze onderneming te rekenen valt.
Eene voldoening aan die verwachting, is dus slechts ten deele in onze
handenmaar het in de vaart houden der boot, dat het verlangen van
de beide eerste categoriën van vennooten uitmaakt en uitmaken moet, dit
ligt geheel en al in de magt der vennooten, dit is in de eerste plaats in
de magt van den handel, in de tweede plaats in de magt van allen
die er prijs op stellen om van uit onze stad met een dergelijk middel
van vervoer te kunnen gaan en keeren.
Het zij verre van ons, dat wij iemand onzer vennooten of daar
buiten zouden willen nopen eigen belangen ten koste te brengen aan
onze onderneming, of het bestaan middel van anderen te gronde te
rigten, maar wij meenen vooral den handel te moeteu wijzen op de
toekomst en wat het zijn zal, wanneer de omstandigheden onze maat
schappij tot eene dissolutie noopten wanneer onze maatschappij on
danks hare beste pogingen hare vaart moest staken. Wij wijzen niet
alleen op dat oogenblik, wanneer eene plotselinge staking het dadelijke
gemis van vervoermiddelen den handel in eene nooit gekende ongele
genheid zoude brengen, maar wij wijzen er ook op wanneer de con
currentie die vervoermiddelen welligt later zoude hebben vermeerderd.
Wij vragen u, welke waarborg zoudt gij in de toekomst hebben, op de
geschiktheid der vaartuigen die uwe goederen alsdan zouden vervoeren
welke waarborg op het personeel waaraan uwe goederen zouden worden
toevertrouwd vaartuigen door eene elkander doodende concurrentie in
de vaart gebragteene concurrentie waarop geene contróle hoegenaamd
bestaan zoude, eene concurrentie die eene geregelde vaart op Holland
ten eenenmale zonde doen missen.
Wij noodigen u allen dringend uit een blik in de toekomst te slaan,
en u de vraag voor te stellen wat het zijn zoude, wanneer eens wer
kelijk die toestand geboren werd? Wij noodigen vooral daartoe uit
de handel die thans welligt eene geringe bezuiniging ziet en geniet,
in het terughouden zijner goederen aan de boot en deze met andere
scheepsgelegenheden vervoert. Wij zeggen u ziet op het eindeen
bedrieg u zeiven niet, verheug u niet over eene tegenwoordige geringe
winst, wanneer de toekomst u met eene groote, met eene onoverkomelijke
schade en nadeel bedreigt. Verheug er u vooral ni(t over, wanneer
gij er u naderhand zelve de schuld van zoudt moeten wijten,wanneer
een terugzien op uwe eigene daden, u als de oorzaak van dat verlies
mogt aanwijzen.
Want vergeten wij het nieteene dissolutie onzer maatschappij
voert ods niet terug in den toestand, waarop wij waren toen deze
onderneming werd tot stand gebragt, toen eene geregelde beurtvaart
in de behoeften van den handel voorzag. Wij zeggen eene geregelde
beurtvaart, eu met regt, want deze was daargesteld door de regeringen
van beide steden tusschen welke die vaart plaats had en werd door
beiden naar behooren gecontroleerd. Neen wij worden teruggevoerd
tot den tijd van vóór honderd en meer jaren toen geene geregelde
vaart bekend waswij keeren terug tot eenen toestand van wisselval
ligheid en onzekerheid, zoo groot als onze grootvaderen dit hier immer
gekend hebben.
En men moge zich al vleijen, dat, ingeval deze maatschappij teniet
ginger zich wel bekwame schippers en scheepsgelegenheden zouden
opdoen, wij willen die hoop niet ten eenenmale weerspreken, maar wij
willen toch met een woord wijzen op het zoo weinig bedachte onder
scheid dat er bestaat tusschen eene maatschappij als de onze en eene
vaart van een particulier persoon.
Bedenkt men wel dat eene maatschappij als de onze niet sterft,
dat zij blijft bestaanafgescheiden van het personeel die haar in het
leven riep en die haar bevaren.
Al kwamen al de vennooten te overlijden, al sterft de geheele equi
page de onderneming blijft stand houden en zij volbrengt hare
vaart afgescheiden van al wat de vennooten of equipage ook moge
treffen. Maar wat is het geval met de vaart van een bijzonder per
soon, deze houdt dat vol zoo lang hsm dit lust, en tot dat eene betere
vaart hem naar elders roeptdeze houdt dit vol misschien tot zijn' dood
maar niemand verzekerd u dat na hem zijue plaats zal worden vervuld.
Wij wijzen u niet eens op den waarborg die eene maatschappij als
deze, boven zoodanige particuliere onderneming oplevert, wij zwijgen
van de deugdelijkheid van het vaartuig, van de geschiktheid van het
personeel, van de stiptheid van het af- en aanvaren, van de behoor
lijke controle, van de zorg voor de goederen, van de waarborg tegen
de administratie en zoo vele anderendie allen bij eene particuliere
onderneming niet gevonden worden.
Maar wij spreken niet alleen den handel toe, wij noodigen ook die
vennooten uitdie alleen deel namen in deze onderneming om dat
zy er prijs op steldendat zij van uit de stad hunner inwoning Holland
konden bereiken en wederkeeren zonder in de noodzaak te zijn daartoe
de verspreide veren te moeten aandoen. Wij spreken allen toe zonder
onderscheid, die er prijs op stellen dat door een dergelijk communi
catie-middel onze insulaire positie in zekeren zin heeft opgehouden te
bestaan, immers aanmerkelijk gewyzigd is U allen wijzen wij op het
belang om deze maatschappij te helpen in stand honden. Wij weten het
wel dat andere booten zoo veel sierlijker zijn en meer gemak opleveren
dan de onzemaar toch, waar het vooral op aan komt, onze boot
brengt u even veilig en even snel als de anderen ter plaatse uwer be
stemming en waarom zoudt gij u dan niet eene geringe opoffering
getroostenzoo daardoor eene maatschappij in het leven bleef, waar
aan zoo vele innerlijke belangen van onze stad en landgenooten ver
bonden sijn? Wij roepen u allen, als een belang ten deze voorstaande
toe, helpt naar vermogen om eene instelling in stand te houden,
waarnaar wij zoo vele jaren te vergeefs hebben uitgeziendie met
zoo veel moeite is tot stand gebragt en waarvan de vernietiging voor
stad en laud eene wezenlijke ramp zou te weeg brengen.
EXTRACT uit de registers van den Burgerlijken
Stand der gemeente Goes, gedurende de maand
Maart 1859.
Gehuwd
Cornells van Dien en Jacoba Zandijck.
Jan Francies Borgs en Cornelia Maria van de Rafelaar.
Johan Pieter MuUer en Johanna Wilhelmina Huberdina
Rogge.
Jan Proos en Maria Keukelaar.
Willem Hendrik ten Bosch en Maria Koets.
Jan Paauwe en Hendrika Matlhijsse.
Geboren
Den 2den. Engel Norberlus, zoon van Geraaid Mange
en Cornelia Steenbakker. Maatje, dochter van Adriaan
Goedhart en Cornelia Olree. den 3den. Adriaan, zoon van
Laurus Rijk en Johanna Westdorp. den 5den. Adriaan
zoon van Willem Leenpoel en Wülcmina Benjaminse. den
(>den. Angelina Carolina, dochter van Lambertus van Dove
en Machelina Noorlhoeve. den Ide.n. Adrian»zoon van
Daniel Tavenier en Aagtje Prins. Adriana Wilhelmina
Anthoinelta, dochter van Anthonij den Hollander en Krina
Johanna Clement, den listen. Adriana Lodowikadochter
van Jacobus van de Velde en Cornelia Meijler. den Oden.
Pieternella dochter van Jan Gerritse en Clara de Laai.
den 16den. Nicolaas, zoon van Jan Baptist de Brandt en
Anthonetla Beijnas. Cornells, zoon van Arie Romijn
en Pieternella Pieper, den 19den. Boudeuiina, dochter van
Marinus Moerman en Maatje Hoogesleger. den 21 sten. llu-
berla Pieternella, dochter van hak Wessel en Maria van
Riet. Marinus, zoon van Adriaan Proos en Jacomijnlje
de Nooijer. den listen. Leendert Gerardus, zoon van Hen
drik Sander Krol van der Hoek en Augusta Theodora
Eckharl. den listen Margaretha, dochter van Pieter Celok
en Catharina Maria Frank, den 25slen. Lambertus, zoon
van Johannes Franciscus Berks en Johanna Maria van
Megchelen. Jacobus, zoon van Jacobus de Laat en Jeanne
Catherine de Brandt, den listen. Johannes, zoon van Pieter
Ludovicus Johannes van Potlellerghe en Elisabeth Janse.
den 29sten. Cornelia Adriana, dochter van Adriaan Slerk
en Pieternella Ferdinandusse den 30slen. Gijsbrechl, zoon
van Marcus Slerk en Adriana van Meegdenburg. An-
thonia Mariadochter van Johannes Petrus Bosman en
Lena Paase. Corneliadochter van Marinus van der
Slraate en Christina Adrihrta van Loo. den 3 i slen. Bas-
liaan Pieter, zoon van Marinus Bernardus de Munck en
Krina Zandee.
Dus 13 van hel mannelijk- en 1 van het vrouwelijk
geslacht, in het geheel 24.
Overleden
Den \sten. Andries, oud i maanden, zoon van Johannes
Quist en Sophia Schans, den 3den. Anna, oud 4 dagen,
dochter van Cornells Ceers en Anlonetla Morien. den 9den.
Johannes de Wolf, oud 77 jaren, den 11 den. Johanna
Katharina, oud 14 jaren, dochter van Johannes Dirkse en
Maria Janse Willems. den 1 Iden. Sara, oud 20 dagen,
dochter van Jan Kramer en Cornelia Laven. Johannes
Harinck, oud 78 jaren, den 13den. Jan, oud 6 maanden,
zoon van Geertruid Mange. Marinus Johannes, oud 12
jaren, zoon van Johannes Dirkse en Maria Janse Willems.
den 14den. Lena, oud 1 1 maanden, dochter van Cornelis
Groenhof en Adriana Pieternella Wondergem. den listen.
Nicolaas, oud 9 dagen, zoon van Jan Baptist de Brandt
en Anthonetla Reijnas. den listen. Cornelia, oud 9 maanden,
dochter van Cornelis Adriaan Maarlense en Jannetje Ver-
heeke. den lasten. Jan Arnoldus, oud 5 jaren, zoon van
Jan Arnoldus Rouffaer foverl.) en Adriana Jacoba Le Due.
den 30sten. Eliezabeth Revers, oud 37 jaren, huisvr. van
Gerrit Hendrik Vertregt.
Den 8sten Maart is te Deventer overleden Jan de Munck,
oud 22 jaren.
Dus 8 van het mannelijk- en 6 van het vrouwelijk
geslacht, in het geheel 14.
Levenloos aangegeven
Den listen. Een kind van. de mannelijke kunne van
Johannes Uijttenbogert en Johanna Walraven, den listen.
Een kind van de vrouwelijke kunne van Jacobus Snoep en
Johanna Mange.
GOESSCHE MAATSCHAPPIJ VOOR STOOM- in ZEILVAART.
Stoomschip: »DE STAD GOES."
varende van goes op Rotterdam en tusschen
liggende plaatsen, vice versa.
APRIL.
van GOES. van ROTTERDAM.
Woensdag 6 'smorg. 5,—.IDingsdag 5 'sraorg.
Vrijdag 8 a 5,Donderdag 7
Maandag 11 6,JZaturdag 9
8,-.
9,—.
JJctr 2Tclc0Vaaf.
ROTTERDAM, 4 april 1859.
TARWE ruim prijshoudend. ROGGE 10 et. PAARDEBOONEN en
W1TTEBOONEN 25 ct. per mud. BOEKWEIT 2,—per last lager.
MEEKRAP weinig geveild, het onveranderd aangebodene werd grif
verkocht.
Op Donderdag den 14 April 1859,
des morgens ten negen uren, zal
C. MIERASop de door hem
bewoonde hofstede te Wolphaarsdijk,
publiek, len overstaan van den Notaris li. P. LENSHOEK,
presenteren te verkoopeneen aanzienlijken BÓEREN-
INSPAN, als: 7 PAARDEN, 7 KOEJJEN8 RUN-
DERS, 4 VARKENS, t KAARNHONDHOENDERS en
EENDEN, BOUW- en MELKGEREI, alsmede MEUBILAIRE
GOEDEREN.
te gebruiken voor SCHEURBUIK. G 11-te Ypendam
was hevig lijdende aan scheurbuikdie op alle deelen van
zijn ligchmam was uitgebroken. Hij gebruikte eene menigte
der meest vermaarde middelen daartegendoch zonder ge
volg; de ziekte nam zelfs overhands toe, #n zijne vrienden
twijfelden zeer aan zijn herstel. Eindelijk beproefde hij de
zalf en pillen van llolloway, deze hragten spoedig Terbete
ring in zijnen toestand, en na dezelve twee maanden lang
gebruikt te hebben was hij radicaal genezen.
Door het vermeerderd debiet zijn de prijzen als volgt:
Doosjes pillen a f 0.80, fl.85, f3.00, f6.75, f 13.50, f 20.52.
Potjes zalf a f 0.80, f 1.85, f 3.00, f 7.05. f 13.85, f 20.25,
zijn op franco aanvrage a contant te bekomen bij C. Ver
haartte Prinsland. J. P. Verlindente Bergen-op zoom,
den heer J. Straalman hoofd-dépóthouderjte 's Bosch als
mede te Londen, Strant 244en tc New York 80 Macden.
Lane HOLLOW AY'S établissementen.
UIT HET MAGAZIJN VAN
TE AMSTERDAM.
verkrijgbaar in het dépot van
DE WED. Jf. G. NiULGEH.
KERKSTRAAT GOES.
Vrij goede zwarte n°. 1. f 0,80.
Goede zwarte 2. - 1,00.
Zeer goede geurige
zwarte 3. - 1,20.
Fijne Souchon Con
go. „4.-1,40.
Fijne Souchon. 5. - 1,70.
Zeer fijne Souchon
Peceo 6. - 2,00.1
Fijne Pecco Souchon 7. - 2,50.
Zeer fijne Pecco Sou-
cRott 8. - 3,00.
Extra fijne Pecco 9. - 4,00.
Extra fijne Orange Pecco of
Bloeiiien-Thee
75 ets. per pakje,
zeer geschikt om voor of ge
deelte onder de fijne soorten te
mengen, waardoor de geur ver
hoogd wordt.
Ordinaire groene n°. 1. f 0,80
Vrij goede 2. - 1,00.
Vrij fijne Hysant 3. - 1,50.
Fijne Hysant 4. - 2,00.
Vrij goede Uxim. 5. - 1.50.
Fijne Uxim 6. - 2,00.
Fijne Joosjes 7. - 3.00.
Extra fijne Joosjes 8. - 4,00.
Eclite Keizerlijke supra
fijne Soulang,
f 1,00 per pakje.
De diverse soorten zijn verpakt in pakjes van 2''a en 5
ons en worden tot gelijken prijs afgeleverd als en détail in
het magazijn verkocht wordtieder pakje is met nummer
en prijs gestempeld.
Naar aanleiding van het door Vennooten op
de gehoudene algemeene vergadering uitgedrukt
verlangen noodigt het Bestuur der Goessche
Maatschappij voor Stoom- en Zeilvaart, belangstellenden in
die onderneming uit:
1 Om het bestuur kennis te geven, wanneer zij goederen
met de schippers A. BIERSTEKER en P. DE
RONDE ontvangenwaarvan de verzending per
stoomboot had moeten plaats hebben.
2°. Om aan de afzenders hunner goederen aan te bevelen
dezelve te adresseren, te verzenden per Goes
sche Bootvoor zooveel Rotterdam betreft adres
den AGENT J. VAN DER MADE, en voor zooveel
Dordrecht aangaat, adres den AGENT J. ROEST,
bij welke Agenten steeds gelegenheid zal zijn tot
kostelooze berging der goederenop die tijdstippen
dat de boot niet in lading ligt.
Goes, 31 Maart (859. Namens het Bestuur,
De Directeur
J. A. A. FRANSEN van de PUTTE.
van GOES op MIDDELBURG et vice versa.
De ondergeteekende, ondernemer
van bovengemelde dienst, geeft bij
yy - ""J
deze aan het reizend publiek kennis,
dat van heden af aan, de vracht voor elk reiziger van GOES
naar MIDDELBURG of omgekeerd, is geregeld als volgt:
van 1 Maart tot en met 31 October f 1,75,
en vau 1 November tot en met den laatsten February f 2,
met inbegrip van het gewone veergeld.
Goes," 5 April 1859. W. DE FOUW W*.
ARIE BALDER Czn., te Broek op Langeudijk, is van eene
langdurige borstkwaal door Revaienta genezen en is thans
veel sterker en gezonder van gestel.
De dochter van J. van Vaaien is door de REVALENTA
van derdendaagsche koorts genezen.
Het 14jarig, meisje, dochter van den tuinbaas E. DIKSis
door het gebruik der Revalenta van eeue ernstige maagkwaal
genezen.
De heer C. RIKKERS, te Groningen, berigt ons, dat een
horologiemaker aldaar door het gebruik van slechts ééne
bus REVALENTA van een hardnekkigen hoest is hersteld.
De vrouw VEENSRTA, geb. BOVENKAMP, te Noord wol de,
na vruchteloos c'e medicamenten van den geneesheer gebruikt
te hebben, dankt aan de Revalenta hare eindelijk© genezing
van eene hevige maagkramp.
de beeren J. A. KLING ER en Co., te Rotterdam, herig ten,
dat een dame aldaar, die lang aan eene ziekte sukkelde,
waarvoor geen kruid gewassen scheen, door de REVALENTA
genezen is.
Van alle zijden komen de gunstigste berigten in over de
genezingen door DU BARRY'S REVALANTA verkregen; lijders
die 20 jaren aan obstructiemaagzuurmisselijkheid en slechte
spijsvertering geleden hebbenzijn er volkomen door genezen
anderen die lang kwijnden en geheel verzwakt en vermagerd
warenzijn er gezond en sterk van geworden
ZWAKKE MAGEN, die geenen substanlielen kost verdra
gen kunnen en hunne krachten herwinnen willen, moeten
DU BARRY'S REVALENTA gebruiken, die een ligt verteer
baar eten is, zeer veel voedingstof bezit en dikwijls minder
kost dan de spijzen die zij vervangt. Men kan dus met regt
zeggen, dat de genezing door REVALENTA Hi6tS kOSt.
De Prijs der REVALENTA is: Kleine bussen 87'/^ ct, 1 pd.
2, 2 pd. ƒ3.50, 5 pd. ƒ8, 12 nd. 16.
Eene brochure, die over dit heilmiddel handelt, wordt
gratis afgegeven.
Men lette er vooral op, dat iedere bus tot waarborg dei-
echtheid door F. von WINDHEÏM C°.Verkoophuis, ge-
teekend is.
Amsterdam,Verkoophuis. GOES,wed. C.Vreeke. Bergen opZoom,
D. Pouwels en P. F. Appelboom, Middelburg, C. J, Kruisse.
Oostburg, wed. P. J. Geelhoed. Schoondi|ke, A. J. Bronswijk.
Sluis, gez. Janssen. Tholen, T. J. Maas. Vlissingen, A. M. Kalb-
fleisch en in de bekende dépóts in de andere steden.
Goes. Drukkerij van F. KLEEUWENS k ZOON.