«0ESSC11E COURAIT. No. SO. 15"" Jaargang. GEMEENTE-RAAD TE GOES, Verkort verslag van den toestand der Provincie Zeeland, door Gedepu teerde Staten uitgebragt aan de Provinciale Staten, in de zomer- vergadering van 1858. STATEN-GENERAAL. Dp uitgave dezer Courant geschiedt Maandag en Donderdag I Gewone advertenticn worden d 20 ets. de regel geplaatst avonduitgezonderd op feestdagenMAANDAG 18 OCTOBER. Geboorte-huwelijks- en doodberigtcnvan d6 regels a f d%50 De prijs per kwartaal is f J,75 franco per post if)0. f behalve het zegelregt. De inzending van advertentien moet geschieden vóór drie uren des namiddags. BESTUREN EN ADMINISTRATIEN. OPENBARE VERGADERING VAN' DEN TEN KAADHUIZE ALDAAR, OP DONDETtDAD DEN 2J OCT OP ER J858 DBS NAMIDDAGS TEN 6 UltE. punt van behandeling. Gemeente-begrooting 1859. Vervolg Hoofdstuk XII. Wegen. Zoo wel de rijks- als dc provinciale kunstwegen bevinden zich voortdurend in goeden staat van onderhoud. Voor zoo veel bekend is, kan dit ook gezegd worden van die welke door gemeenten, water schappen of bijzondere administration worden beheerd. Schade, door buitengewone oorzaken, is bij de wegen niet geleden. De gewone vernieuwingen en herbestratingen bepalen zich in dit jaar tot gelijke oppervlakten, als in het voren verslag van 1857 zijn opgegeven. De daarin vermelde vervanging van kei- door kliukerbestrating in den grooten weg op het eiland Zuid-B'evelandheeft over eene lengte van 431 ellen plaats gehad. Zij was aanbesteed voor 2300,—. Ook dit jaar zal cenc dergelijke vervanging, over eeue lengte van 435 ellen, ten oosten van de kom der gemeente Kloeliugc geschieden Het werk is voor f 2195,-— aangenomen. Op het eiland Zuid-Beveland bestaat sedert 1649 ccne instelling onder den naam van Middel van straat- en zandwegendie aanvan kelijk de wegen door bezanding verbeterde, later sommige deed be straten en in de laatste jaren andere deed begvinden. Zij heeft than9 ccne lengte wegs van 149,572 ellen te onderhouden, te weten: zandwegen 115,000, straatwegen 23,000 cn grindwegen 11,572 ellen. Hare inkomsten bestaan uit bijdragen van grondeigenaren ad 39 cents per bunder, eene bijdrage van de gemeente Goes, ad 188,12 en eeue van dc gemeente Wolphaartsdijk ad 150,—. Tc zamen leveren die bijdragen jaarlijks eeue som op van 9416,14. Daaruit moet zij de wegen onderhonden, de rcntelooze voorschotten ad 13340,— door de provincie tot wegs-vcrbetcring verleend, worden daaruit teruggegeven, cn tot en met 1857 werd daaruit, tot afkoop der tollen op den grooten weg der 1ste klasseaan het rijk betaald 3265.—. Tegen het einde des gemelden jaars heeft de directie van het Middel den koning verzocht die afkoopsom te verminderen tot f 1265,— behoudens, hare vcrpligting om de overige 2000,— te besteden tot voortzetting der begrinding van den weg tusschen Goes en Bath, terwijl zij tevens verzocht dat de weg der 2de klasse van Goes naar Ellewoutsdijkvoor zoo ver die nog niet bestraat is, voor rekening van het rijk worde begrind. Met het oog op hetgeen sedert twee eeuwen door de bewoners van Zuid-Beveland ter verbeteriug der wegen is en voortdurend wordt gedaan op den omvang van hetgeen het Middel voor zijne rekening heeft, en op het belang van den voormelden weg naar Ellewoutsdijk hebben gcd. staten gemeend het verzoek der directie tc moeten ondersteunen. Het door de gemeente Colijnsplaat gevraagde voorschot tot verbe tering der wegen niet kunnende verleend worden, hebben al de leden van het gemeente-bestuur zich vereenigd met nog een ingezetene, om het bedrag van het gevraagde voorschot ad 1550,— renteloos bijeen te brengen, onder beding dat later op nieuw pogingen zullen worden gedaan om dit van de provincie tc verkrijgen, ten einde het alsdan terug te geven. Men zal daarvoor den Emelissen-dijk, ter lengte van 950 ellen bcgrindenwaarna de grindwegen in Noord-Beveland aan eengeschakeld zullen zijn. De landlieden zullen kosteloos spandiensten verleencu. Voorts is, op verzoek van het bestuur, door gcd. stater, aan het depart, van binn. zaken voorgesteld, aan deze gemeente eene rijks-bijdrage van f 1000,te vcrlcenen, vermits een groot deel der door haar verbeterde wegen tot de groote wegen der 2c klasse behoort. I)ic som is onlangs door den koning toegestaanals cenc bijdrage in de kosten van verbetering van den weg van Colijnsplaat naar Kor tg ene en Wissekerke. Door ingelanden der polders van Wolphaartsdijkis besloten om twee einden wegs, gczamcntlijk ter lengte van 302 ellen, door bezan ding te verbeteren. Door de eigenaren van den Wilhelmina-Volder zijn voor hunne ickening dc wegen begrind van dc haven van Goes naar de hofstede Mosselbank cn van Wi/helmina-dorp langs de haven van Goes tot den dwarsweg naar dc hofstede Rotterdam. De eerste heeft eene lengte van 1075 ellen, dc andere eene van 1000 ellen. De kosten bedroegen f 2900. De eigenaar van den Broeder- en Zuster Volder heeft de gemeen schap tusschen dezen en den Vtrponcher-Volder verbeterddoor dc begrinding van oenen weg lang 1000 ellen. De kosten bedroegen 1G00. Volgens de verslagen van burgemeester cu wethouders aan do gc- mcontc-rndenwordt over het algemeen het onderhoud der wegen naar bchooren verzorgd. Uit dat betreffende de gemeente Colijnsplaat bleekdat aldaar op dc grindwegen voortdurend twee kantonniers werkzaam waren. Die wegen vorderen dan ook inzonderheid ccne bestendige zorg. Op voordrngt van het gemeonte-bcstnnr van Kats is een weg. lei dende van dc kom dier gemeente naar het overzetveer op den Wil- helmina-polderdoor ged. staten aangewezen als te bchooren tot de bnurtwcgeu der 2de klasse. Ter uitvoering van art. 7 van het reglement op de buurtwegen cn voetpaden is de aanwijzing van die op Zuid-Beveland voorloopig aau- gewezen cn van die op het eiland Noord-Beueland vastgesteld. Dc voorloopige plannen, bedoeld bij de concessie voor den aanleg van een, spoorweg van Vlissingen naar Venlozijn binnen den be paalden tijd aan de regering overgelegd. Even als de prov. staten, hebben dc verschillende bestaren en kamers van koophandel cn fabrijkenzoo in deze provincie, als in Noord- Brabant, hetzij bij adressen agu de statcn-generaal, of aan de regering, hetzij op andere wijze, hunne bijzondere belangstelling in dat gewigtige werk doen blijken. De voorwaarde, bij art. 5 der acte van concessie gesteld, is echter niet volledig vervuld en om die reden isvolgens eene medcdeeling van Z. E., den min. van binn. zaken van den 4 mei des vorigen jaars de concessie vervallen verklaardwelke bij de kon. besluiten van 21 augustus 1854 cn 18 augustus 1856 aan dhr. Dubois Nihoul was verleend, en vervolgens aan de Banque générale suisse de crédit international te Genève werd overgedragen. f Wordt vervolgd.) Wij laten hier de in ons vorig nummer besprokene twee adressen door gedeputeerde staten van Zeeland aan den koning en de tweede kamer der staten-generaal jngediend in zijn geheel volgen. Ilel adres aan Z. M. den koning van 13 aug. TWEEDE KA1IER. @§@®ss. - Aan het slot der memorie van toelichting tot het wets-ontwerp omtrent de spoorwegen heeft de regering ook haar voornemen medegedeeld tot bevordering van den aanleg der lijnen, die, naar hare meening, thans belmoren te worden ondernomen. Het komt haar voor, dat de aanleg noodig is van een spoorweg van a. Rotterdam langs Dordrecht, Breda, Tilburg, 's Bosch en Helmond naar Roermond of Venlo b. een spoorweg loopende van daar naar de pruissische grenzenen c. een spoorweg van Vlissingen langs Middelburg, Goes en Bergen-op-Zoom naar Rozendaal en Breda. De weg uitgaande van Rotterdamzou aanvangen aan het station van den Rhijnspoorweg aan de Maas. Over de Maas te IJsselmonde, over de Oude Maas te Dor drecht en over de Maas te Roermond of Venlo zouden bruggen moeten worden gebouwden het Hollandsche Diep zou met een stoomboot of met een stoom vlot moeten worden overgetrokken. De weg zou zich in Limburg aansluiten aan een aan te leggen spoorweg van Maastricht over Nijmegen naar Arnhemwelke wegwaarvoor concessie is aangevraagdinsgelijks ondersteuning uit 's rijks kas schijnt te moeten verkrijgen. De lijn van Vlissingen naar Roozendaal en Breda zou zich aan sluiten aan de lijn van Tilburg 's Bosch Helmond en aan den spoorweg van Roozendaal naar Antwerpen. Ter bevordering van den aanleg der wegensub a en b genoemdwenscht de regering voor hare rekening te nemen het bouwen der bruggen bij Rotterdambij Dordrecht en te Roermond of Venlo. De kosten dier bruggen zijn globaal geraamd op f 4,110.000. Het kapitaal voor den aanleg der beide wegen is globaal geraamd op f 23,500,000 waarvoor de regering eene rente-garantie wil verleenen van 4V2 pet. Ten einde den aanleg van den weg sub c te bevorderen, wenscht de regering voor het kapitaal) daarvoor benoodigd, ge lijke waarborg toe te zeggen ouder voorbehoud even wel, dat de staat een deel der werken, voor dien weg vereischtzelf doet aanleggen. Ook dient aan die toezegging verbonden te worden de voorwaarde, dat de toestand der schatkist het verleenen der rente-garantie zal veroorloven. De regering meent zich te mogen verbinden voor 1 januarij 1862, hieromtrent een wets ontwerp in te dienen, tenzij de toestand der schatkist het niet mogt gedoogen. Zij die concessie voor den aanleg van den weg van Maastricht over Nijmegen naar Arnhem, langs den regter-Maas-oever hebben aangevraagd, willen daarin voor eigen rekening voorzien, behoudens eene bijdrage van het rijk ter bekostiging van dc rivier overgangen te Nijmegen en te Arnhemglobaal ge raamd op f 7.000,000. De regering wenscht die bruggen voor staatsrekening te nemen en op die wijze liet aan leggen van dien spoorweg te bevorderen. Mogten de onderhandelingen met de aanvragers op dien voet niet tot het gewenschte einde leiden, dan zou de onderneming, die zich met den aanleg der werken sub a en c belast, den weg van Roermond of Venlo tot Maastricht moeten doortrekken. jl. is van den volgenden inhoud: Sire! Bij een eerbiedig verzoekschrift van den 9/16 Mei 1845 wendde het toenmalige collegie van ged. staten van Zeeland zich tot Uwer Majesteits doorluchtigen voorzaat, opdat het hoogst- dezelven mogt behagen hel ontwerponder anderen van eenen spoorweg ter verbinding van Zeeland mot de provincie Noord- Brabant en Limburg in gunstige overweging te nemen en de lot liet daarstellen van dien weg gevraagde vergunning te verleenen. Meer dan dertien jaren zijn, Siresedert dien tijd verloopen, zonder dat het, om verschillende redenen, zoo hoogst belangrijk werk, vvaarvan wij spraken, tot stand is gekomen. Toch bleef de hoop, nu eens meer dan eens minder, op de eindelijke verwezenlijking daarvan steeds bestaan. Inzonderheid werd liet uitzigt daarop verlevendigdtoen het U. M. had behaagdbij besluit van den 21 aug. 1854, n°. 32 eene voorloopige concessie tot de daarstelling en de exploitatie van eenen spoorweg van Vlissingen tot de Maas, tegen over Venlo, tc verleenen, en vooral toenna de bij U. M. besluit van dep 18 aug. 1856, n°. 53, in de voorwaarden dier concessie ge- bragte wijzigingen, met de voorloopige werkzaamheden, ais die van opmeting, enz., een begin werd gemaakt. Het was gcene geringe teleurstelling derhalve toen in dit jaar zich het gerucht verspreidde dat de zoo even genoemde concessie zoude zijn vervallen verklaard, en wij bij eene missive van U. M. minister van binnenl. zaken van den 4 mei 11., n°. 110,3de afd., de bevestiging van dat gerucht vernamen. Maar was deze teleurstelling groot, hoogst aangenaam moest dan zeker liet berigt zijnweinige dagen later vernomen dat zicli eene vereeniging had gevormd van achtingswaardige per sonen uit verschillende oorden des lands, met liet doel het op gegeven plan weder op te vatten, ja zelfs dat zij zicli reeds tot U. M. had gewend om concessie te erlangen tot het aanleggen en exploiteren van verschillende spoorweglijncn, waaronder ook die van Vlissingen, ter verbinding van de Noordelijke en Zuide lijke deelen des rijks. Had de regering vroeger reeds, bij meer dan eene gelegen heid, als ook hare overtuiging uitgesproken, dat het bezit van eenen spoorweg op Vlissingen voor eene zeer wensclielijke zaak is te houden, er bestond dan allo reden toch om te mogen ver wachten dat zij, nu vooral, nu eene nederlandsche onderneming zich tot de uitvoering van het werk had aangebodendo zaak harerzijds met kracht zoude willen bevorderen, en dat zij, voor het geval zij eindelijk mogt besluiten den aanleg van spoorwegen in Nederland met geldelijke hulp uit 's rijks kas te ondersteunen, ongetwijfeld den reeds zoo lang geprojceleerden 2eeuwscli-Lim- burgschen weg, daarvoor in de eerste plaats in aanmerking zoude brengen. Met gcene geringe bevreemding Sirehebben wij dus kennis genomen van de beschikking, die de nieuwe aanvragers voor de concessie tot den aanleg van dezen weg op hun adres hebben ontvangen, omdat hun daarbij wordt medegedeelddat niette genstaande de regering (liet ministerie?) de door hen gedane aanvrage in ernstige overweging heeft genomen, cn ofschoon zij den aanleg van eenen spoorweg van Vlissingen naar de duitscllc grenzen nuttig achtwaarom zij bereid is liet verleenen ccner concessie aan U. M. voor tc dragen, zij echter niet in staat is nn reeds de aanzienlijke ondersteuning ten behoeve van don aange- vraagden weg geheel toe te zeggendat dc toestand van dc schatkist dit niet veroorlooft en iict lier regering (liet ministerie?) thans slechts mogelijk is, ten behoeve van dat deel des wegs, 't welk Noord-Brabant en Limburg met Holland verbinden zou gcidelijkc hulp toe zeggenverder, en wel aan liet slot der be schikking, dat zoodra mot den spoorweg van Rotterdam over Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven tot Roermond, een aan vang zal zijn gemaakt en dc toestand der schatkist iict veroor looft, liet gedeelte van Vlissingen naar Roozendaal met onder steuning van hot rijk kan ondernomen worden. Een pijnlijke indruk heeft deze beschikking op onze vergadering gemaaktte pijnlijker Sireomdat zij te gelijkertijd met genoeg zame zekerheid vernamdat het ministerie zich voorneemt aan U. M. een voorstel te doen, tot het verleenen niet slechts van eene concessie aan cenc andere onderneming, tot het daarstellen van den zoogenaamde» noordelijken spoorweg, die deprovincie,,

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1858 | | pagina 1