«0ESSC11E
COURAIT.
No. SO.
15"" Jaargang.
GEMEENTE-RAAD TE GOES,
Verkort verslag van den toestand der
Provincie Zeeland, door Gedepu
teerde Staten uitgebragt aan de
Provinciale Staten, in de zomer-
vergadering van 1858.
STATEN-GENERAAL.
Dp uitgave dezer Courant geschiedt Maandag en Donderdag I Gewone advertenticn worden d 20 ets. de regel geplaatst
avonduitgezonderd op feestdagenMAANDAG 18 OCTOBER. Geboorte-huwelijks- en doodberigtcnvan d6 regels a f d%50
De prijs per kwartaal is f J,75 franco per post if)0. f behalve het zegelregt.
De inzending van advertentien moet geschieden vóór drie uren des namiddags.
BESTUREN EN ADMINISTRATIEN.
OPENBARE VERGADERING
VAN' DEN
TEN KAADHUIZE ALDAAR,
OP DONDETtDAD DEN 2J OCT OP ER J858
DBS NAMIDDAGS TEN 6 UltE.
punt van behandeling.
Gemeente-begrooting 1859.
Vervolg
Hoofdstuk XII.
Wegen.
Zoo wel de rijks- als dc provinciale kunstwegen bevinden zich
voortdurend in goeden staat van onderhoud. Voor zoo veel bekend
is, kan dit ook gezegd worden van die welke door gemeenten, water
schappen of bijzondere administration worden beheerd. Schade, door
buitengewone oorzaken, is bij de wegen niet geleden.
De gewone vernieuwingen en herbestratingen bepalen zich in dit
jaar tot gelijke oppervlakten, als in het voren verslag van 1857 zijn
opgegeven.
De daarin vermelde vervanging van kei- door kliukerbestrating in
den grooten weg op het eiland Zuid-B'evelandheeft over eene lengte
van 431 ellen plaats gehad. Zij was aanbesteed voor 2300,—.
Ook dit jaar zal cenc dergelijke vervanging, over eeue lengte van
435 ellen, ten oosten van de kom der gemeente Kloeliugc geschieden
Het werk is voor f 2195,-— aangenomen.
Op het eiland Zuid-Beveland bestaat sedert 1649 ccne instelling
onder den naam van Middel van straat- en zandwegendie aanvan
kelijk de wegen door bezanding verbeterde, later sommige deed be
straten en in de laatste jaren andere deed begvinden. Zij heeft than9
ccne lengte wegs van 149,572 ellen te onderhouden, te weten:
zandwegen 115,000, straatwegen 23,000 cn grindwegen 11,572 ellen.
Hare inkomsten bestaan uit bijdragen van grondeigenaren ad 39 cents
per bunder, eene bijdrage van de gemeente Goes, ad 188,12 en
eeue van dc gemeente Wolphaartsdijk ad 150,—. Tc zamen leveren
die bijdragen jaarlijks eeue som op van 9416,14. Daaruit moet zij
de wegen onderhonden, de rcntelooze voorschotten ad 13340,— door
de provincie tot wegs-vcrbetcring verleend, worden daaruit teruggegeven,
cn tot en met 1857 werd daaruit, tot afkoop der tollen op den
grooten weg der 1ste klasseaan het rijk betaald 3265.—.
Tegen het einde des gemelden jaars heeft de directie van het Middel
den koning verzocht die afkoopsom te verminderen tot f 1265,—
behoudens, hare vcrpligting om de overige 2000,— te besteden tot
voortzetting der begrinding van den weg tusschen Goes en Bath,
terwijl zij tevens verzocht dat de weg der 2de klasse van Goes naar
Ellewoutsdijkvoor zoo ver die nog niet bestraat is, voor rekening van
het rijk worde begrind.
Met het oog op hetgeen sedert twee eeuwen door de bewoners van
Zuid-Beveland ter verbeteriug der wegen is en voortdurend wordt
gedaan op den omvang van hetgeen het Middel voor zijne rekening
heeft, en op het belang van den voormelden weg naar Ellewoutsdijk
hebben gcd. staten gemeend het verzoek der directie tc moeten
ondersteunen.
Het door de gemeente Colijnsplaat gevraagde voorschot tot verbe
tering der wegen niet kunnende verleend worden, hebben al de leden
van het gemeente-bestuur zich vereenigd met nog een ingezetene, om
het bedrag van het gevraagde voorschot ad 1550,— renteloos bijeen
te brengen, onder beding dat later op nieuw pogingen zullen worden
gedaan om dit van de provincie tc verkrijgen, ten einde het alsdan
terug te geven. Men zal daarvoor den Emelissen-dijk, ter lengte van
950 ellen bcgrindenwaarna de grindwegen in Noord-Beveland aan
eengeschakeld zullen zijn. De landlieden zullen kosteloos spandiensten
verleencu. Voorts is, op verzoek van het bestuur, door gcd. stater,
aan het depart, van binn. zaken voorgesteld, aan deze gemeente eene
rijks-bijdrage van f 1000,te vcrlcenen, vermits een groot deel der
door haar verbeterde wegen tot de groote wegen der 2c klasse behoort.
I)ic som is onlangs door den koning toegestaanals cenc bijdrage in
de kosten van verbetering van den weg van Colijnsplaat naar Kor tg ene
en Wissekerke.
Door ingelanden der polders van Wolphaartsdijkis besloten om
twee einden wegs, gczamcntlijk ter lengte van 302 ellen, door bezan
ding te verbeteren.
Door de eigenaren van den Wilhelmina-Volder zijn voor hunne
ickening dc wegen begrind van dc haven van Goes naar de hofstede
Mosselbank cn van Wi/helmina-dorp langs de haven van Goes tot
den dwarsweg naar dc hofstede Rotterdam. De eerste heeft eene
lengte van 1075 ellen, dc andere eene van 1000 ellen. De kosten
bedroegen f 2900.
De eigenaar van den Broeder- en Zuster Volder heeft de gemeen
schap tusschen dezen en den Vtrponcher-Volder verbeterddoor dc
begrinding van oenen weg lang 1000 ellen. De kosten bedroegen
1G00.
Volgens de verslagen van burgemeester cu wethouders aan do gc-
mcontc-rndenwordt over het algemeen het onderhoud der wegen
naar bchooren verzorgd. Uit dat betreffende de gemeente Colijnsplaat
bleekdat aldaar op dc grindwegen voortdurend twee kantonniers
werkzaam waren. Die wegen vorderen dan ook inzonderheid ccne
bestendige zorg.
Op voordrngt van het gemeonte-bcstnnr van Kats is een weg. lei
dende van dc kom dier gemeente naar het overzetveer op den Wil-
helmina-polderdoor ged. staten aangewezen als te bchooren tot de
bnurtwcgeu der 2de klasse.
Ter uitvoering van art. 7 van het reglement op de buurtwegen cn
voetpaden is de aanwijzing van die op Zuid-Beveland voorloopig aau-
gewezen cn van die op het eiland Noord-Beueland vastgesteld.
Dc voorloopige plannen, bedoeld bij de concessie voor den aanleg
van een, spoorweg van Vlissingen naar Venlozijn binnen den be
paalden tijd aan de regering overgelegd.
Even als de prov. staten, hebben dc verschillende bestaren en kamers
van koophandel cn fabrijkenzoo in deze provincie, als in Noord-
Brabant, hetzij bij adressen agu de statcn-generaal, of aan de regering,
hetzij op andere wijze, hunne bijzondere belangstelling in dat gewigtige
werk doen blijken.
De voorwaarde, bij art. 5 der acte van concessie gesteld, is echter
niet volledig vervuld en om die reden isvolgens eene medcdeeling
van Z. E., den min. van binn. zaken van den 4 mei des vorigen
jaars de concessie vervallen verklaardwelke bij de kon. besluiten
van 21 augustus 1854 cn 18 augustus 1856 aan dhr. Dubois Nihoul
was verleend, en vervolgens aan de Banque générale suisse de crédit
international te Genève werd overgedragen. f Wordt vervolgd.)
Wij laten hier de in ons vorig nummer besprokene
twee adressen door gedeputeerde staten van Zeeland
aan den koning en de tweede kamer der staten-generaal
jngediend in zijn geheel volgen.
Ilel adres aan Z. M. den koning van 13 aug.
TWEEDE KA1IER.
@§@®ss. -
Aan het slot der memorie van toelichting tot het
wets-ontwerp omtrent de spoorwegen heeft de regering
ook haar voornemen medegedeeld tot bevordering van
den aanleg der lijnen, die, naar hare meening, thans
belmoren te worden ondernomen. Het komt haar voor,
dat de aanleg noodig is van een spoorweg van
a. Rotterdam langs Dordrecht, Breda, Tilburg, 's Bosch
en Helmond naar Roermond of Venlo
b. een spoorweg loopende van daar naar de pruissische
grenzenen
c. een spoorweg van Vlissingen langs Middelburg, Goes
en Bergen-op-Zoom naar Rozendaal en Breda.
De weg uitgaande van Rotterdamzou aanvangen
aan het station van den Rhijnspoorweg aan de Maas. Over
de Maas te IJsselmonde, over de Oude Maas te Dor
drecht en over de Maas te Roermond of Venlo zouden
bruggen moeten worden gebouwden het Hollandsche
Diep zou met een stoomboot of met een stoom vlot moeten
worden overgetrokken. De weg zou zich in Limburg
aansluiten aan een aan te leggen spoorweg van Maastricht
over Nijmegen naar Arnhemwelke wegwaarvoor
concessie is aangevraagdinsgelijks ondersteuning uit
's rijks kas schijnt te moeten verkrijgen. De lijn van
Vlissingen naar Roozendaal en Breda zou zich aan
sluiten aan de lijn van Tilburg 's Bosch Helmond
en aan den spoorweg van Roozendaal naar Antwerpen.
Ter bevordering van den aanleg der wegensub a en
b genoemdwenscht de regering voor hare rekening
te nemen het bouwen der bruggen bij Rotterdambij
Dordrecht en te Roermond of Venlo. De kosten dier
bruggen zijn globaal geraamd op f 4,110.000. Het
kapitaal voor den aanleg der beide wegen is globaal
geraamd op f 23,500,000 waarvoor de regering eene
rente-garantie wil verleenen van 4V2 pet. Ten einde
den aanleg van den weg sub c te bevorderen, wenscht
de regering voor het kapitaal) daarvoor benoodigd, ge
lijke waarborg toe te zeggen ouder voorbehoud even
wel, dat de staat een deel der werken, voor dien weg
vereischtzelf doet aanleggen. Ook dient aan die
toezegging verbonden te worden de voorwaarde, dat de
toestand der schatkist het verleenen der rente-garantie
zal veroorloven. De regering meent zich te mogen
verbinden voor 1 januarij 1862, hieromtrent een wets
ontwerp in te dienen, tenzij de toestand der schatkist
het niet mogt gedoogen. Zij die concessie voor den
aanleg van den weg van Maastricht over Nijmegen naar
Arnhem, langs den regter-Maas-oever hebben aangevraagd,
willen daarin voor eigen rekening voorzien, behoudens
eene bijdrage van het rijk ter bekostiging van dc rivier
overgangen te Nijmegen en te Arnhemglobaal ge
raamd op f 7.000,000. De regering wenscht die bruggen
voor staatsrekening te nemen en op die wijze liet aan
leggen van dien spoorweg te bevorderen. Mogten de
onderhandelingen met de aanvragers op dien voet niet
tot het gewenschte einde leiden, dan zou de onderneming,
die zich met den aanleg der werken sub a en c belast,
den weg van Roermond of Venlo tot Maastricht moeten
doortrekken.
jl. is van den volgenden inhoud:
Sire!
Bij een eerbiedig verzoekschrift van den 9/16 Mei 1845
wendde het toenmalige collegie van ged. staten van Zeeland zich
tot Uwer Majesteits doorluchtigen voorzaat, opdat het hoogst-
dezelven mogt behagen hel ontwerponder anderen van eenen
spoorweg ter verbinding van Zeeland mot de provincie Noord-
Brabant en Limburg in gunstige overweging te nemen en de lot
liet daarstellen van dien weg gevraagde vergunning te verleenen.
Meer dan dertien jaren zijn, Siresedert dien tijd verloopen,
zonder dat het, om verschillende redenen, zoo hoogst belangrijk
werk, vvaarvan wij spraken, tot stand is gekomen.
Toch bleef de hoop, nu eens meer dan eens minder, op de
eindelijke verwezenlijking daarvan steeds bestaan.
Inzonderheid werd liet uitzigt daarop verlevendigdtoen het
U. M. had behaagdbij besluit van den 21 aug. 1854, n°. 32
eene voorloopige concessie tot de daarstelling en de exploitatie
van eenen spoorweg van Vlissingen tot de Maas, tegen over Venlo,
tc verleenen, en vooral toenna de bij U. M. besluit van dep
18 aug. 1856, n°. 53, in de voorwaarden dier concessie ge-
bragte wijzigingen, met de voorloopige werkzaamheden, ais die
van opmeting, enz., een begin werd gemaakt.
Het was gcene geringe teleurstelling derhalve toen in dit jaar
zich het gerucht verspreidde dat de zoo even genoemde concessie
zoude zijn vervallen verklaard, en wij bij eene missive van U. M.
minister van binnenl. zaken van den 4 mei 11., n°. 110,3de afd.,
de bevestiging van dat gerucht vernamen.
Maar was deze teleurstelling groot, hoogst aangenaam moest
dan zeker liet berigt zijnweinige dagen later vernomen dat
zicli eene vereeniging had gevormd van achtingswaardige per
sonen uit verschillende oorden des lands, met liet doel het op
gegeven plan weder op te vatten, ja zelfs dat zij zicli reeds tot
U. M. had gewend om concessie te erlangen tot het aanleggen
en exploiteren van verschillende spoorweglijncn, waaronder ook
die van Vlissingen, ter verbinding van de Noordelijke en Zuide
lijke deelen des rijks.
Had de regering vroeger reeds, bij meer dan eene gelegen
heid, als ook hare overtuiging uitgesproken, dat het bezit van
eenen spoorweg op Vlissingen voor eene zeer wensclielijke zaak
is te houden, er bestond dan allo reden toch om te mogen ver
wachten dat zij, nu vooral, nu eene nederlandsche onderneming
zich tot de uitvoering van het werk had aangebodendo zaak
harerzijds met kracht zoude willen bevorderen, en dat zij, voor
het geval zij eindelijk mogt besluiten den aanleg van spoorwegen
in Nederland met geldelijke hulp uit 's rijks kas te ondersteunen,
ongetwijfeld den reeds zoo lang geprojceleerden 2eeuwscli-Lim-
burgschen weg, daarvoor in de eerste plaats in aanmerking
zoude brengen.
Met gcene geringe bevreemding Sirehebben wij dus kennis
genomen van de beschikking, die de nieuwe aanvragers voor
de concessie tot den aanleg van dezen weg op hun adres hebben
ontvangen, omdat hun daarbij wordt medegedeelddat niette
genstaande de regering (liet ministerie?) de door hen gedane
aanvrage in ernstige overweging heeft genomen, cn ofschoon zij
den aanleg van eenen spoorweg van Vlissingen naar de duitscllc
grenzen nuttig achtwaarom zij bereid is liet verleenen ccner
concessie aan U. M. voor tc dragen, zij echter niet in staat is nn
reeds de aanzienlijke ondersteuning ten behoeve van don aange-
vraagden weg geheel toe te zeggendat dc toestand van dc
schatkist dit niet veroorlooft en iict lier regering (liet ministerie?)
thans slechts mogelijk is, ten behoeve van dat deel des wegs,
't welk Noord-Brabant en Limburg met Holland verbinden zou
gcidelijkc hulp toe zeggenverder, en wel aan liet slot der be
schikking, dat zoodra mot den spoorweg van Rotterdam over
Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven tot Roermond, een aan
vang zal zijn gemaakt en dc toestand der schatkist iict veroor
looft, liet gedeelte van Vlissingen naar Roozendaal met onder
steuning van hot rijk kan ondernomen worden.
Een pijnlijke indruk heeft deze beschikking op onze vergadering
gemaaktte pijnlijker Sireomdat zij te gelijkertijd met genoeg
zame zekerheid vernamdat het ministerie zich voorneemt aan
U. M. een voorstel te doen, tot het verleenen niet slechts van
eene concessie aan cenc andere onderneming, tot het daarstellen
van den zoogenaamde» noordelijken spoorweg, die deprovincie,,