«OESSCHE COURANT. No. 55. 458te Jaargang, G«f GEMEENTE-RAAD TE GOES, BSSHBH9BH C'S^H i fr J Do uitgave dezer Courant geschiedt Maandag en Donderdag i I Gewone advertentien worden d 20 ets. de regel geplaatst acomt, uitgezonderd o,, feestdagen. DONDERDAG ZZ JIJ LIJ. Geboorte-^ huwelijks- en doodherigtenvan J6 regels a f d,59 De prijs per kwartaal is f J,7ó franco per post f 0^90. I I behalve het zegelregt De inzending van advertentien moet geschieden vóór drie uren des namiddags. PLAATSELIJK BESTUUR. OPENBARE VERGADERING VAN DKN TEN RAADHUIZE Al.DAAR, OF MAANDAG DEN 26 JU LIJ J858 DES AVONDS TEN 7 URE. PUJKTKN VAN BKUANDEUSG. 1. Overlegging gemeente-rekening 1857. 2. Opneming rekening van de vereeniging van werk lieden 1857. 3. Rapport en verzoek betrekkelijk de garancine-fabriek der heeren dr. C. A. van RiSNTERGHEM Co. 4. Ontwerp reglement voor de plaatselijke commissie van geneeskundig toevoorzigt. 5. Mededeeling van ingekomen stukken. Volgens toezegging in ons vorig nummer laten wij hier de inhoud der navolgende stukken betrekkelijk de aange vraagde concessie voor de zuider spoorwegen volgen, zijnde: 1". Adres Aan Zjjne Majesteit den Koning der Nederlanden Prins van Oranje-NassauGroot-Hertog van Luxemburg enx.ens.ens. MIRK 1 Geven eerbiedig te kennen Y. 8edbmohdt, te Utrecht 0. j. sprênöer, Lid der Provinciale Staten van 'Lee'and te Middelburg Mr. m. f. laktsheer, Lid der Provinciale Staten van Zeeland en van de Arrondissements-Regtbank, ie Middelburg; x. g. j. v»n den bosch Lid der Provinciale Staten van I Zeeland, tc Wï'helminadorp; 1. h.a.bouppe van der voobt. Wethouder van 's Her- logenbosch Mr. F. G. J. Baron van BIJCKEVOBSEL van KESSEIi', Raadsheer in liet Provinciaal Geregtshof van Noordbriibant, te 's Uertpgenbosch J. g. h. A. Baron van hügenpoth, Lid Vail den Gemeenteraad en Griffier bij de Arondissements-Reglbank IC s llerlogenbosch ,!hr. mr. h. michiels van verdunnen Lid der Provinciale Staten van Limburg en der Regtbank te Roermond; Mr a. THissEN, Lid der Provinciale Staten van Lim burg en van den Gemeenteraad te Roermond; l. bloem arts Lid der Provinciale Staten van Limburg en burgemeester te Weert p.j. labdbï, Bankier en Lid van don Gemeenteraad te 's Gravenhuge dat zij hebben kennis genomen van bet besluit, doof Zijne Excellentie der lieer Minister van Binnenlandsche Zaken den 1 Mei 1858 genomen, waarbij de voorloopige con cessie voor den spoorweg van Vlissingen tot Venlo, bij 21 sten Augustus 1854, n°. 32, Uwer Majesteits besluiten van den 18den Augustus 1856, n°. 58, verleendvervallen wordt verklaarden de llanque générale Suisse de credit international mobilier et foncier te Genéve te kennen is gegeven, dat van hare, bij liet adres van den tslen April 1858, aan den heer Minister van Binnenlandsche Zaken gedane aanbieding om de onderhandelingen te hervat ten, niet alleen voor de lijn van Vlissingen naar Venlo, maar ook voor de lijnen die daaraan sluitenimmers voor'shands geen gebruik kan worden gemaakt; dat zijdoordrongen zijnde van het gewigt der spoor wegen en van hunnen invloed op de algemecne welvaart van Nederland, zich ernstig bereid verklaren oin mede te werken in het tot stand brengen van den Zeeuwsch-Limburg- schen en daaraan sluitende spoorwegenonder eerbiedig vertrouwen, dat door Uwe Majesteit het aanleggen van die spoorwegen zal worden beschouwd in het naauwste verband te slaan met de welvaart der provinciën ZeelandHolland Noordbrabant en Limburg, en lloogstdezelve dan ook de pogingen van adressantenom die onderneming op soliede grondslagen in uitvoering tc brengenzal willen bevorderen dat zij overtuigd zijn men dit zoo algemeen gewenschte doel alleen kan verkrijgen door krachtige medewerking var. Rijkswegeen zij daarom vermeencnover dc wijze van ondersteuning hunne denkbeelden te mogen opgeven, zoo als in de nevensgaande memorie gedaan is, die zij de eer hebben Uwe Majesteit eerbiedig aan te bicden; dat zij hunne pogingen, om die lioogstgewigtige zaak be vorderlijk te zijnniet onherroepelijk volgens de aangegeven denkbeelden willen bepalenmaar bereid zijn om met dc regering van Uwe Majesteit over dc voorwaarden van con cessit in overleg te treden; Weshalve zij met verschuldigden eerbied verzoeken, dat hun concessie verleend worde tot bet aanleggen en exploiteren van de spoorwegen, die Rotterdam en Vlissingen met den linker Rhijnoever en Maastricht moeten verbinden, en met de latere uitvoering en exploitatie van den spoorweg van Arnhem tot 's llerlogenbosch en van Tilburg tot de Bel gische grenzen in de rigting van Turnhout. Junij 1858. 't Welk doende, (was getY, Suermondt. G. J. Sprenger. M. F. Lanls- heer, I. G. J. tan den Bosch. Rouppe van der Voort. F. G. J. van Rijckevorsel. J. G. van Hugenpoth. H. Michiels van Verduwen. .4. Thissen. L. Bloemarls P. J. Landry. 2", MEMORIE over den aanleg en de exploitatie der zuider-spoorwegenter verbinding van Rotterdam en Vlissingen met den linker Rhijnoever en Maastrichtmet de latere uilvoering en exploitatie van den spoorweg van Arnhem tot 's Hertogenbosch en van Tilburg tot de Belgische grenzen in de rigting van Turnhout. Be ondergeteekenden achten liet onnoodighet nut en de noodzakelijkheid van deze spoorwegen aan te toonendaar dit te algemeen bekend is; maar zij zijn evenwel bereid hierover hunne beschouwingen over te leggenwanneer de Regering het mogt verlangen. Voor het tegenwoordige zullen zij zich dus bepalen tot de ontwikkeling hunner denkbeelden, over de wijze waarop men die wegen tot stand kan brengen. De wegendie het onderwerp der aanvrage van de onder geteekenden uitmaken, zou men kunnen rangschikken in twee klassen, namelijk: de lsle klasse, bevattende die wegen, wier uitvoering onmiddellijk gevorderd wordt; tie 2de klasse, bevattende die wegen, waarvan dc uit voering nog eenig uitstel kan lijden. Tot de 1ste klasse oordeelt men dat behoorenr 1 De lijn vanVlissingen langs Rosendaal, Breda, Tilburg, Eindho ven tot Venlo of Roermond, ter lengte van 17 8 of I 74 N. mijl. 2°. De lijn van Tilburg tot 's Hertogenbosch, ter lengte van26 26 3°. De lijn van Venlo of Roermond tot Maastricht, ter lengte van. 68 43 i Totaal. 272 of 243 N. mijl. terwijl men oordeelt tot de 2de klasse te behooren: 1De lijn van 's Hertogenbosch langs Nijmegen tot Arnhem, ter lengte van63 N. mijl. 2. De lijn van Tilburg tot de Belgische grenzen in de rigting van Turnhout, ter lengte van. 20 Totaal. 83 N. mijl. De ondergeteekenden vermeencn hierbij te moeten op merken 1* Dat zij de voorloopige concessie van de lijn van Rotterdam langs Dordrecht tot Willcmsdorp, ter lengte van 30 Ned. mijlen, en die van den Moerdijk tot Breda, ter lengte van 18 Ned. mijlen, zouden hebben aangevraagd, ware bet hun niet bekenddat eene aanvrage om concessie voor die lijnen reeds door anderen was gedaan; dat zij zich evenwel gaarne bereid verklarenom met die anderen over deze lijnen in onderhandeling te treden of ook voor deze l|jnen de voorloopige concessie op nader te regelen voor waarden aan te nemenbijaldien do regering dit mogt verlangen, of dc tegenwoordige aanvragers van die con cessie voor die lijnen mogten afzien. 2°. Dat zij, afwijkende van de vroegere bepalingen in de voor waarden van concessie voor den Zceuwsch-Limburgschcn spoorwegde rigting van Tilburg niet over 's Hertogen bosch maar over Eindhoven hebben aangenomendaar zij vermeencn dit in het belang van den handel gevorderd wordt, om den afstand van Rotterdam en Vlissingen tot den linker Rhijnoever en Belgie, in de rigting van Maastricht, over Nederlandsch grondgebied, zooveel mogelijk te bekorten 3". Dat zij de rigting over Venlo alternatief hebben gesteld met die over Roermond, omdat de eerste vroeger was aangenomen, maar dat zij de voorkeur zouden geven aan die over Roermondwanneer ook de regering dit wen- schclijk acht, en wanneer door de onderhandelingen met Pruissen over de aansluiting dit noodzakelijk mogt zijn, zoo als ontvangen inlichtingen dit schijnen aan tc duiden. Om de uitvoering van deze wegen te verzekeren, vermeenen de ondergeteekenden met bescheidenheid dat vereischt wordt 1°. De vergunning om, zoo lang de wegen niet geheel in exploitatie gebragt zijn, uit het maatschappelijk kapitaal der onderneming jaarlijks aan de aandeelhouders 5 percent rente van de gestorte gelden toe te kennen. 2°. Eene Rijkssubsidie. 3". Een waarborg van rente, ten bedrage van hoogstens 4'/a percent van liet maatschajppelijk kapitaal. Het is niet te ontkennendat de spoorwegenwaarvoor de adressanten concessie vragen, groote en belangrijke werken bevatten, zoodat zij om die reden ondersteuning mogen waardig gekeurd worden. Wat de beide laatste middelen van ondersteuning betreft, ver meenen de ondergeteekenden het navolgende te mogen opmerken De Rijkssubsidie zou moeten zijn, zoowel indirect, als direct in geldspeciën, j Tot de indirecte subsidie behooren: j I Dat alle de werken die voor Rijks militaire verdediging gevorderd worden, door en van wege het Rijk ten zijnen I koste worden uitgevoerd. 2». Dat alle verkrijgingen bij den aankoop en onteigening van vaste goederenvoor het aanleggen van de spoorwegen en voor de uitoefening van de dienst op die wegen, vrij zijn van het regt van registratie wegens eigendomsovergang. De vaste eigendommen, voor de eigenlijke spoorbaan en aanhoorigheden bestemd, zouden dan ook ten name van den staat en als staats-eigendommen in de open bare registers kunnen overgeschreven worden. 3» Dat de betrekkelijke acte van concessie en overeenkomst, alsmede alle de aden en overeenkomsten die er voor de onderneming met den staat of met derden uit mogten voortvloeijen tegen een vast regt van één gulden voor elke acte of overeenkomst geregistreerd worde. Voor de geldelijke subsidie vermeenen de ondergeteeken den dat vereischt wordt: Eene subsidie ten bedrage van bet één derde gedeelte van het maatschappelijk kapitaal, dat voor den aanleg des spoorwegs van Vlissingen tot Venlo of Roermond, met de havenwerken te Vlissingen en den zijtak van Tilburg tot 's Hertogenboschvereischt wordt. Dit derde gedeelte zal hoogstens tien miliioen gulden (vertegenwoordigende de kosten der groote werken) moeten bedragen, wanneer onder den aanleg des spoorwegs niet begrepen wordt het voltooijen van liet kanaal door Zuid-Beveland. Deze subsidie zouden de ondergeteekenden vermeenen dat in een tijdvak van vijf jaren in termijnen moet uitbetaald wordendoch nimmer dan nadat het naar behooren gebleken isdat de concessionarissenten behoeve van den spoorweg, eene uitgave verantwoord hebben ter waarde van het dubbele bedrag der uit te betalen en reeds uitbetaalde subsidie. De waarborg van rente wordt als noodzakelijk beschouwd om het maatschappelijk kapitaal voor de onderneming tc verkrijgen. Het vertrouwen vooral in de ondernemingen der Nederlandsche spoorwegen is in het algemeen te zeer geschokt, dan dat men zich vleijen mag om zonder eenen waarborg der rente van het maatschappelijk kapitaal, op de vereischte deelneming te mogen rekenen. De ondergeteekenden vermeenen ook dat die waarborg van rente noodig is zoo lang de aansluiting met de bui- tenlandsche spoorwegen, hetzij met Pruissen in de rigting van den linkcr-Rhijnoeverhetzij met Belgie in dc rigting van Turnhout, voor de spoorwegen onder do 2de klasse gerangschiktniet geregeld is. De ondergeteekenden hadden gewenscht om zonder waar borg van rente de onderneming tot stand te brengen, maar het is Ie zeer gebleken dat dit niet mogelijk is, omdat men te handelen heeft met een publiek, dat nog niet ge noeg viin bet voordeel der Nederlandsche spoorwegen over tuigd is; zij zouden echter gaarne zich de bevoegdheid voorbehouden, om ten allen tijde van dezen waarborg van rente afstand te doen, onder voorwaarde, dat het Rijk geheel is schadeloos gesteld voor de ondersteuning of gel delijke bijdragendie uit dien waarborg mogten voortge vloeid zijnen het regt van waarborg der rente nimmer daarna meer ingeroepen mag worden. Mogten daarentegen de concessionarissen geen gebruik maken van zoodanig eene bevoegdheid, om van den waar borg van rente afstand te doen alsdan vermeent men dat hot Rijk na verloop van tien jaren na het tijdstip dat dc werken voltooid zijnvoor de helft deelen moet in de netto opbrengsten, die meer dan acht percent van het werkelijk besteedde kapitaal bedragen. De concessie voor de spoorwegen, onder de tweede klasse opgenoemdzoude eigenlijk eene voorkeur uitmakendie aan de adressanten wordt toegekend, en die zeer wenschelijk en nuttig is om de onderneming tot stand te brengen. De uitvoering van die wegen zon verpligtend kunnen zjjn voor de concessionarissenwanneer er omtrent de voorwa(JT

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1858 | | pagina 1