«OESSCHE
COURANT.
No. 55.
458te Jaargang,
G«f
GEMEENTE-RAAD TE GOES,
BSSHBH9BH
C'S^H i fr J
Do uitgave dezer Courant geschiedt Maandag en Donderdag i I Gewone advertentien worden d 20 ets. de regel geplaatst
acomt, uitgezonderd o,, feestdagen. DONDERDAG ZZ JIJ LIJ. Geboorte-^ huwelijks- en doodherigtenvan J6 regels a f d,59
De prijs per kwartaal is f J,7ó franco per post f 0^90. I I behalve het zegelregt
De inzending van advertentien moet geschieden vóór drie uren des namiddags.
PLAATSELIJK BESTUUR.
OPENBARE VERGADERING
VAN DKN
TEN RAADHUIZE Al.DAAR,
OF MAANDAG DEN 26 JU LIJ J858
DES AVONDS TEN 7 URE.
PUJKTKN VAN BKUANDEUSG.
1. Overlegging gemeente-rekening 1857.
2. Opneming rekening van de vereeniging van werk
lieden 1857.
3. Rapport en verzoek betrekkelijk de garancine-fabriek
der heeren dr. C. A. van RiSNTERGHEM Co.
4. Ontwerp reglement voor de plaatselijke commissie
van geneeskundig toevoorzigt.
5. Mededeeling van ingekomen stukken.
Volgens toezegging in ons vorig nummer laten wij hier
de inhoud der navolgende stukken betrekkelijk de aange
vraagde concessie voor de zuider spoorwegen volgen, zijnde:
1". Adres Aan
Zjjne Majesteit den Koning der Nederlanden
Prins van Oranje-NassauGroot-Hertog van
Luxemburg enx.ens.ens.
MIRK 1
Geven eerbiedig te kennen
Y. 8edbmohdt, te Utrecht
0. j. sprênöer, Lid der Provinciale Staten van 'Lee'and
te Middelburg
Mr. m. f. laktsheer, Lid der Provinciale Staten van
Zeeland en van de Arrondissements-Regtbank, ie Middelburg;
x. g. j. v»n den bosch Lid der Provinciale Staten van I
Zeeland, tc Wï'helminadorp;
1. h.a.bouppe van der voobt. Wethouder van 's Her-
logenbosch
Mr. F. G. J. Baron van BIJCKEVOBSEL van KESSEIi',
Raadsheer in liet Provinciaal Geregtshof van Noordbriibant,
te 's Uertpgenbosch
J. g. h. A. Baron van hügenpoth, Lid Vail den
Gemeenteraad en Griffier bij de Arondissements-Reglbank
IC s llerlogenbosch
,!hr. mr. h. michiels van verdunnen Lid der
Provinciale Staten van Limburg en der Regtbank te Roermond;
Mr a. THissEN, Lid der Provinciale Staten van Lim
burg en van den Gemeenteraad te Roermond;
l. bloem arts Lid der Provinciale Staten van Limburg
en burgemeester te Weert
p.j. labdbï, Bankier en Lid van don Gemeenteraad
te 's Gravenhuge
dat zij hebben kennis genomen van bet besluit, doof
Zijne Excellentie der lieer Minister van Binnenlandsche Zaken
den 1 Mei 1858 genomen, waarbij de voorloopige con
cessie voor den spoorweg van Vlissingen tot Venlo, bij
21 sten Augustus 1854, n°. 32,
Uwer Majesteits besluiten van den
18den Augustus 1856, n°. 58,
verleendvervallen wordt verklaarden de llanque générale
Suisse de credit international mobilier et foncier te Genéve
te kennen is gegeven, dat van hare, bij liet adres van den
tslen April 1858, aan den heer Minister van Binnenlandsche
Zaken gedane aanbieding om de onderhandelingen te hervat
ten, niet alleen voor de lijn van Vlissingen naar Venlo, maar
ook voor de lijnen die daaraan sluitenimmers voor'shands
geen gebruik kan worden gemaakt;
dat zijdoordrongen zijnde van het gewigt der spoor
wegen en van hunnen invloed op de algemecne welvaart
van Nederland, zich ernstig bereid verklaren oin mede te
werken in het tot stand brengen van den Zeeuwsch-Limburg-
schen en daaraan sluitende spoorwegenonder eerbiedig
vertrouwen, dat door Uwe Majesteit het aanleggen van die
spoorwegen zal worden beschouwd in het naauwste verband
te slaan met de welvaart der provinciën ZeelandHolland
Noordbrabant en Limburg, en lloogstdezelve dan ook de
pogingen van adressantenom die onderneming op soliede
grondslagen in uitvoering tc brengenzal willen bevorderen
dat zij overtuigd zijn men dit zoo algemeen gewenschte
doel alleen kan verkrijgen door krachtige medewerking var.
Rijkswegeen zij daarom vermeencnover dc wijze van
ondersteuning hunne denkbeelden te mogen opgeven, zoo
als in de nevensgaande memorie gedaan is, die zij de eer
hebben Uwe Majesteit eerbiedig aan te bicden;
dat zij hunne pogingen, om die lioogstgewigtige zaak be
vorderlijk te zijnniet onherroepelijk volgens de aangegeven
denkbeelden willen bepalenmaar bereid zijn om met dc
regering van Uwe Majesteit over dc voorwaarden van con
cessit in overleg te treden;
Weshalve zij met verschuldigden eerbied verzoeken, dat
hun concessie verleend worde tot bet aanleggen en exploiteren
van de spoorwegen, die Rotterdam en Vlissingen met den
linker Rhijnoever en Maastricht moeten verbinden, en met
de latere uitvoering en exploitatie van den spoorweg van
Arnhem tot 's llerlogenbosch en van Tilburg tot de Bel
gische grenzen in de rigting van Turnhout.
Junij 1858. 't Welk doende,
(was getY, Suermondt. G. J. Sprenger. M. F. Lanls-
heer, I. G. J. tan den Bosch. Rouppe van der Voort.
F. G. J. van Rijckevorsel. J. G. van Hugenpoth. H. Michiels
van Verduwen. .4. Thissen. L. Bloemarls P. J. Landry.
2", MEMORIE over den aanleg en de exploitatie
der zuider-spoorwegenter verbinding van
Rotterdam en Vlissingen met den linker
Rhijnoever en Maastrichtmet de latere
uilvoering en exploitatie van den spoorweg
van Arnhem tot 's Hertogenbosch en van
Tilburg tot de Belgische grenzen in de
rigting van Turnhout.
Be ondergeteekenden achten liet onnoodighet nut en
de noodzakelijkheid van deze spoorwegen aan te toonendaar
dit te algemeen bekend is; maar zij zijn evenwel bereid
hierover hunne beschouwingen over te leggenwanneer
de Regering het mogt verlangen.
Voor het tegenwoordige zullen zij zich dus bepalen tot
de ontwikkeling hunner denkbeelden, over de wijze waarop
men die wegen tot stand kan brengen.
De wegendie het onderwerp der aanvrage van de onder
geteekenden uitmaken, zou men kunnen rangschikken in
twee klassen, namelijk:
de lsle klasse, bevattende die wegen, wier uitvoering
onmiddellijk gevorderd wordt;
tie 2de klasse, bevattende die wegen, waarvan dc uit
voering nog eenig uitstel kan lijden.
Tot de 1ste klasse oordeelt men dat behoorenr
1 De lijn vanVlissingen langs Rosendaal, Breda, Tilburg, Eindho
ven tot Venlo of Roermond, ter lengte van 17 8 of I 74 N. mijl.
2°. De lijn van Tilburg tot 's Hertogenbosch,
ter lengte van26 26
3°. De lijn van Venlo of Roermond tot
Maastricht, ter lengte van. 68 43 i
Totaal. 272 of 243 N. mijl.
terwijl men oordeelt tot de 2de klasse te behooren:
1De lijn van 's Hertogenbosch langs Nijmegen tot Arnhem,
ter lengte van63 N. mijl.
2. De lijn van Tilburg tot de Belgische grenzen
in de rigting van Turnhout, ter lengte van. 20
Totaal. 83 N. mijl.
De ondergeteekenden vermeencn hierbij te moeten op
merken
1* Dat zij de voorloopige concessie van de lijn van Rotterdam
langs Dordrecht tot Willcmsdorp, ter lengte van 30 Ned.
mijlen, en die van den Moerdijk tot Breda, ter lengte
van 18 Ned. mijlen, zouden hebben aangevraagd, ware
bet hun niet bekenddat eene aanvrage om concessie voor
die lijnen reeds door anderen was gedaan; dat zij zich
evenwel gaarne bereid verklarenom met die anderen over
deze lijnen in onderhandeling te treden of ook voor deze
l|jnen de voorloopige concessie op nader te regelen voor
waarden aan te nemenbijaldien do regering dit mogt
verlangen, of dc tegenwoordige aanvragers van die con
cessie voor die lijnen mogten afzien.
2°. Dat zij, afwijkende van de vroegere bepalingen in de voor
waarden van concessie voor den Zceuwsch-Limburgschcn
spoorwegde rigting van Tilburg niet over 's Hertogen
bosch maar over Eindhoven hebben aangenomendaar
zij vermeencn dit in het belang van den handel gevorderd
wordt, om den afstand van Rotterdam en Vlissingen tot den
linker Rhijnoever en Belgie, in de rigting van Maastricht,
over Nederlandsch grondgebied, zooveel mogelijk te bekorten
3". Dat zij de rigting over Venlo alternatief hebben gesteld
met die over Roermond, omdat de eerste vroeger was
aangenomen, maar dat zij de voorkeur zouden geven aan
die over Roermondwanneer ook de regering dit wen-
schclijk acht, en wanneer door de onderhandelingen met
Pruissen over de aansluiting dit noodzakelijk mogt zijn,
zoo als ontvangen inlichtingen dit schijnen aan tc duiden.
Om de uitvoering van deze wegen te verzekeren, vermeenen
de ondergeteekenden met bescheidenheid dat vereischt wordt
1°. De vergunning om, zoo lang de wegen niet geheel in
exploitatie gebragt zijn, uit het maatschappelijk kapitaal
der onderneming jaarlijks aan de aandeelhouders 5 percent
rente van de gestorte gelden toe te kennen.
2°. Eene Rijkssubsidie.
3". Een waarborg van rente, ten bedrage van hoogstens 4'/a
percent van liet maatschajppelijk kapitaal.
Het is niet te ontkennendat de spoorwegenwaarvoor
de adressanten concessie vragen, groote en belangrijke werken
bevatten, zoodat zij om die reden ondersteuning mogen
waardig gekeurd worden.
Wat de beide laatste middelen van ondersteuning betreft, ver
meenen de ondergeteekenden het navolgende te mogen opmerken
De Rijkssubsidie zou moeten zijn, zoowel indirect, als
direct in geldspeciën,
j Tot de indirecte subsidie behooren:
j I Dat alle de werken die voor Rijks militaire verdediging
gevorderd worden, door en van wege het Rijk ten zijnen
I koste worden uitgevoerd.
2». Dat alle verkrijgingen bij den aankoop en onteigening van
vaste goederenvoor het aanleggen van de spoorwegen en
voor de uitoefening van de dienst op die wegen, vrij zijn
van het regt van registratie wegens eigendomsovergang.
De vaste eigendommen, voor de eigenlijke spoorbaan
en aanhoorigheden bestemd, zouden dan ook ten name
van den staat en als staats-eigendommen in de open
bare registers kunnen overgeschreven worden.
3» Dat de betrekkelijke acte van concessie en overeenkomst,
alsmede alle de aden en overeenkomsten die er voor
de onderneming met den staat of met derden uit mogten
voortvloeijen tegen een vast regt van één gulden voor
elke acte of overeenkomst geregistreerd worde.
Voor de geldelijke subsidie vermeenen de ondergeteeken
den dat vereischt wordt:
Eene subsidie ten bedrage van bet één derde gedeelte
van het maatschappelijk kapitaal, dat voor den aanleg des
spoorwegs van Vlissingen tot Venlo of Roermond, met de
havenwerken te Vlissingen en den zijtak van Tilburg tot
's Hertogenboschvereischt wordt. Dit derde gedeelte zal
hoogstens tien miliioen gulden (vertegenwoordigende de kosten
der groote werken) moeten bedragen, wanneer onder den
aanleg des spoorwegs niet begrepen wordt het voltooijen
van liet kanaal door Zuid-Beveland.
Deze subsidie zouden de ondergeteekenden vermeenen
dat in een tijdvak van vijf jaren in termijnen moet uitbetaald
wordendoch nimmer dan nadat het naar behooren gebleken
isdat de concessionarissenten behoeve van den spoorweg,
eene uitgave verantwoord hebben ter waarde van het dubbele
bedrag der uit te betalen en reeds uitbetaalde subsidie.
De waarborg van rente wordt als noodzakelijk beschouwd
om het maatschappelijk kapitaal voor de onderneming tc
verkrijgen. Het vertrouwen vooral in de ondernemingen der
Nederlandsche spoorwegen is in het algemeen te zeer geschokt,
dan dat men zich vleijen mag om zonder eenen waarborg
der rente van het maatschappelijk kapitaal, op de vereischte
deelneming te mogen rekenen.
De ondergeteekenden vermeenen ook dat die waarborg
van rente noodig is zoo lang de aansluiting met de bui-
tenlandsche spoorwegen, hetzij met Pruissen in de rigting
van den linkcr-Rhijnoeverhetzij met Belgie in dc rigting
van Turnhout, voor de spoorwegen onder do 2de klasse
gerangschiktniet geregeld is.
De ondergeteekenden hadden gewenscht om zonder waar
borg van rente de onderneming tot stand te brengen, maar
het is Ie zeer gebleken dat dit niet mogelijk is, omdat
men te handelen heeft met een publiek, dat nog niet ge
noeg viin bet voordeel der Nederlandsche spoorwegen over
tuigd is; zij zouden echter gaarne zich de bevoegdheid
voorbehouden, om ten allen tijde van dezen waarborg van
rente afstand te doen, onder voorwaarde, dat het Rijk
geheel is schadeloos gesteld voor de ondersteuning of gel
delijke bijdragendie uit dien waarborg mogten voortge
vloeid zijnen het regt van waarborg der rente nimmer
daarna meer ingeroepen mag worden.
Mogten daarentegen de concessionarissen geen gebruik
maken van zoodanig eene bevoegdheid, om van den waar
borg van rente afstand te doen alsdan vermeent men dat
hot Rijk na verloop van tien jaren na het tijdstip dat dc
werken voltooid zijnvoor de helft deelen moet in de netto
opbrengsten, die meer dan acht percent van het werkelijk
besteedde kapitaal bedragen.
De concessie voor de spoorwegen, onder de tweede klasse
opgenoemdzoude eigenlijk eene voorkeur uitmakendie
aan de adressanten wordt toegekend, en die zeer wenschelijk
en nuttig is om de onderneming tot stand te brengen.
De uitvoering van die wegen zon verpligtend kunnen zjjn
voor de concessionarissenwanneer er omtrent de voorwa(JT