der brandmeesters, zoowel als liet bier voor de spuitgasten
was uitgetrokken, die als nuttelooze uitgaven kunnen ach
terwege blijven.
Dhr. van Voorst Vader vraagt verlof een voorstel temogen
doen. Dit verleend zijnde, stelt ZEd. als motie van orde voor,
uithoofde van het ver gevorderde uur, (elf uur) de vergadering
te verdagen.
De Voorzitter wenscht dit hooldstuk af te doen en zal
daarna de motie van den heer Vader in omvraag te brengen.
Waarmede die heer genoegen neemt.
Art. 4 voor kosten der kamer van koophandel f 160.
Art. 5 schrijfbehoeften voor de geneeskundige commissie f50.
Dhr. van Kerkwijk merkt hierop aan, dat ofschoon geen
voorstel deswegens door de finantiëele commissie is gedaan
hij evenwel geloof t dat f25 daarvoor toereikende zullen zijn.
Hij vraagt aan den heer llochartlid der commissieof
dit niet het geval is?
Waarop dhr. Hochart zegt dat hij vermeent dat die toelage
meer dan voldoende is.
Dien ten gevolge wordt dit art. met f 25 verminderd.
Art. 6 afkoop van tollen f 118.12.
Art. 7 kosten van regtsgedingen, memorie; bij welk hoofdstuk
op voorstel der finantiëele commissie een nieuw art. 8 wordt
gevoegd t. w. ter voorziening in de kosten van hen die hunne
dienst bij de brandweer afkoopen, memorie.
In omvraag gebragtof de leden zich met de inotie van
orde van dhr. rar. van Voorst Vader vereenigen, verklaren
allen er zich tegen, met uitzondering van dhr. van der Medlen
die de inotie appuijeert, zoodat met de beraadslagingen wordt
voortgegaan.
De heeren mrs. van Voorst Vader en de Knokke van der
Meulen, verlaten de vergadering.
Hoofdstuk 8. afd. 1 art 1 verbouwing der jongejufvrouwen-
school f 3000
onderhoud schoolgebouwen300
huishuur bewaarschoolhouderes'100
school behoeften 400
prijsuitdeeling «100
Totaal3900
Dhr. van den Bosch zegtdat toen hij de vrijheid nam
nopens den aanleg der wallen eenige opmerkingen in het
midden te brengen, hij het doel niet had, aanmerkingen te
maken die onaangenaam zijn, maar om bij de uitvoering van
dergelijke werken de meest mogelijke voorzigtigheid aan te
bevelen. Dit is toch zeker dat men meende in 1853 aan de
som van f 1200 genoeg te hebhen tot verbetering van de
wallen en later is gebleken dat men met het dubbelde dei-
som niet kon toekomen; wat het verlengen der heul, waarover
dhr. van Kerkwijk zoo straks sprak, aangaatdit was niet
noodig en lag niet in het plan men had zeer goed dien
hoek waar de heul uit kwam kunnen inasqueren; Ditzelfde
had met meer verbouwingen plaats; de school van minver
mogenden zou volgens het primitiefplan f400 kosten, intusschen
heeft dit bijna f 2000 beloopen de bewaarschool in plaats
van f 300 ruim f 550.
De nu voorgedragene verbouwing van de jonge jufvrouwen
school is weder eene dergelijke onderneming, die, als ze
niet met de meeste omzichtigheid gedaan wordt, f 5000 zal
kosten in plaats van de voorgedragen f 3000.
Hij herhaalt, dat die opmerkingen niet als een verwijt aan
het dagelijksch bestuur worden tegengeworpenmaar om
vooral aan te sporen dat men met alle ten dienste staande
middelen, het surpasseren van dergelijke begrootingen tracht
voor te komen.
De Voorzitter antwoordt daarop, dat de heeren voorstellers
dezer verbouwing, zoo beleefd zijn geweest een plan en be
grooting door den heer de Lannée opgemaakt, bij hun voorstel
fe voegen en daarop de som van J 3000 is gebaseerd; burg.
en weth- hebben hel voornemen aan dien heer, als deskun
dige. de uitvoering van het werk optedragen; mogt dus het
plan niet goed zijn, dan zou dit te betreuren zijn, maar burg.
en weth. hebben geen bezwaar gevonden, de berekening an
een' deskundige te volgen.
Dhr v. d. Bosch herinnert, dat vroeger ook dergelijke be
stekken tot grondslag der begrooting werden gelegd; intus
schen blijkt dan onder het werk dat dit wenschelijk zou
zijn of dat zoo fraai zou staan en daardoor wordt dan van
het bestek afgeweken en gaat men veel verder dan in het
plan lag zoo v. lag het niet in het plan, om bij de ver
betering der school voor minvermogenden eene nieuwe ver-
diepingop het woonhuis te zetten en den' vloer grootendeels
te vernieuwen; de voorname voorzorg, die spreker bedoelt,
is, dat wanneer het werk eenmaal onder handen is, van
liet bestek niet worde afgeweken.
De Voorzitter zegt, dat burg. en weth. bij het brengen
van de f 3000 in dezen, alleen zijn afgegaan op het bestek
en de begrooting door de voorstellers overgelegd maar dit
geenszins voor hunne rekening nemen en zelf betwijfelen
of hel mogelijk isde voorgenomene verbouwing daarvoor
uiltevoeren; hij wenscht dit vooral te doen uitkomen om
aantetoonendat het niet de schuld van het dagelijksch
bestuur zijn zal, wanneer de som wordt overschreden.
Dhr v. Kerkwijk zegt, dat de opgaaf van den deskundige
geheel is gevolgd en daarvan zelf niet is afgetrokken hetgeen
afgebi oken of niet uitgevoerd zal worden; hij gelooft evenwel
dat ook dan nog het werk eerder f5000 dan f3000 kosten zal.
Dhr v. d. Bosch zegt, dat in zoodanig geval het bestek
eerst nagezien moet worden en zoo noodig verbeterd en
veranderd opdat de som niet overschreden worde.
Dhr v. Kerkwijk voegt er nog bij, dat wat de aanmerking
van dhr v. d. Bosch nopens de bewaarschool betreft, de
overschlijding toen is veroorzaakt door het maken eener
overdekte speelplaats, die verlangd werden in de begrooting
niet begrepen was; het zal blijken in hoever de f 3000
toereikend zullen zijn, wanneer het uitgewerkt bestek en
begrooting van den deskundige zal ontvangen worden.
Daarna wordt het art. goedgekeurd.
Afd. 2, art. 1, subsidie aan't algemeen armbestuur f1025.
Deze post wordt verhoogd met het bedrag der posten op
de begrooting van het armbestuur bijgevoegd en mitsdien
vastgesteld op f 2125.
Art. 2, aan het armbestuur het zuiver overschot van de
revenuen der voormalige gildenfondsen f 562.
Art. 3, kosten van krankzinnigen f 320.
Art. 4, alimentatie in de koloniën van weldadigheid f1000.
Art. 5, onderstand van elders domicilie van onderstand
bezittende armen f 600, is overgebragt op de begrooting van
liet armbestuur en vervalt dus.
Art- 6, voor 27 bestedelingen in het gasthuis f 3370.
Dhr v. d. Putte vraagt, of er onder die 27 bestedelingen geene
R. K. zijn, die aan de zorg van het nu bestaand armbestuur
van die gezindte, behoorden overgelaten te worden?
De commissie voor 'l financie wezen zegt daarop, dat zij
verlangen zoude, dat burg. en weth. een onderzoek deden,
in hoever alle besledelingen wegens ouderdom of onher
stelbare gebreken in dat gesticht geplaatst zijn.
Dhr v. d. Putte zou er bezwaar in zieu de 11. K. voor reke
ning der gemeente in het geslicht te laten, terwijl de diaconie
der hervormden hare gelool'sgenoolen voor hare rekening heeft.
De voorzitter antwoordt daarop, dat de betaling door de
gemeente contractueel geschiedt; van daar het besluit om
die personen te laten uitsterven-
Dhr v. i). Putte wil aannemen dal zoodanig contract be
staat maar vermeent dat door de afscheiding van de arm
besturen daarin verandering wordt te weeg gebragt.
De Voorzitter werpt daaiop legen, dat een latere toestand,
geen terugwerkende kracht kan hebben.
I)hr. van dt Potte zegt, dat het dan toch subsidie is.
De Voorzitter is dit niet eens regenten van het gasthuis
zouden niet de armbesturen maar de gemeente tot betaling
aanspreken.
Hij geeft bet argument van den heer v. d. Putte toe, wan
neer men later op die wijze te werk ging.
Het art. wordt goedgekeurd.
Art. 7, begrafenis-kosten van armen f 200. Art. 8, ali
mentatie van armen in andere gemeenten 800, is overgebrao-t
op de begrooting van het armbestuur en vervalt dus.
Art. 9, aankoop geneesmiddelen armen-apotheek 660.
Afd. 3, art. 1, pensioen J. S. Loobeek 100.
Art. 2, ontslagen ambtenaren belastingen 500.
en volgens het besluit van heden avond wordt daarbij gevoegd.
Art 3, aan den eervol ontslagen commissaris van policie ƒ200.
Afd. 4, art.l, assurantie-penningen 163; deze post wordt
met 2 verhoogd voor het aantekoopen huis. Art. 2, straat
verlichting/1740. Art. 3, kleeding policie-dienaars437,50.
Art. 4, voorschotten voor liet rijk enz. 40 Art. 5, restitu
tie van belastingen 1400. Art. 6, vervolgingkoslen belastin
gen 50- Art. 7 schadevergoeding voor aangehaalde goe
deren, memorie. Art. 8 begeleidingskosten militie 20.
Art. 9, voeder der zwanen 50. Art. 10, kosten van gijzeling
van onvermogenden /50. Art. 11. uitkeering aan de hervormde
kerk ICO. Art. 12. idem aan 't weeshuis voor de opbrengst
der privaatputten 200. Deze laatste post, wordt op voorstel
der finantiéle commissie op de begrooting gelaten doch ter
nadere beschikking van den raad.
De onvoorziene uitgaven worden aangehouden tot na de
vaststelling der ontvangsten waartoe wordt overgegaan.
Hoofdst 1, art. 1, goed slot 1853 8426,49.
Hoofdst. 2, art. 1, pachten J 1618,74; «ut. 2, grondrenten
868,02* art. 3, jagt en visscherij 1 113; art. 4, houtgewas
memorie; art. 5, intressen 722; art. 6, revenu leenbank 300.
Hoofdst. 3. art. 1, 15 opcenten van de grondlasten van ge
bouwde eigeudommen 1246 «irt. 2 10 dito van de onge
bouwde 304; art. 3, 5 - 25 van de personele belasting 3684.
Afd 2. art. 1, hoofdelijke omslag 18000.
De Voorzitter zegt, dat daar het vroeger besluit slechts
eene helling van 13000 toestond dit mitsdien zal moeten
gewijzigd worden waartoe hij zich voorstelt binnen weinige
dagen vergadering te beleggen.
Dhr. van den Bosch vraagt of' bet niet mogelijk zijn
zou vooraf van de voorlestelien wijzigingen kennis te dragen;
hij acht het goed en overeenkomstig de wet, dat het bedrag
en de grondslagen der belasting jaarlijks herzien worden.
Dhr v Kerkwijk zou het beter achten de grondslagen te
behouden, althans met wijziging nog een jaar le wachten.
Waarna liet art. wordt goedgekeurd.
Afd. 3, belasting op den wijn a 16,871 per vat f 2210
op gedisteleercl «i J 18 - 8402
10612
De commissie van iinantien op bel in der tijd ingediend
verzoekschrift van de wijnhaudelaren, toï afschaffing der be
lasting op den wijn gelet hebbende, adviseert, die althans
vooreerst nog te behouden, omdat die belasting opeen artikel
van weelde drukt.
Dhr. v.n.Boscn stemt toe dat de belasting op een artikel
van weelde drukt doch vermeent dat ineu dat denkbeeld
uiet te veel voedsel moet geven en voorzichtig moet zijn
dit was ook met andere nu afgeschafte accijnsen het geval en
men mag niet vergeten, dat wijn ook een artikel van handel
is nog onlangs is breedvoerig in dezen raad gesproken over
de nadeelen van de accijnsheffing en deze ook als voor de
nijverheid belemmerend, afgekeurd; waar een zoo bepaald
bewijs geleverd wordt van den invloed eener belasting op
het verbruik zoo als met den wijn het geval is daar mag
vooral afschaffing of afihans vermindering als wenschelijk op
den voorgrond worden gesteld.
Bij het vaststellen der tegenwoordige hooge belasting op
den wijn werd de vrees geopperd, dat dit van invloed zou
zijn op den invoer en met genoegen zag spreker bij de
begrooting in 1854, dat dit het gevel niet was en de vroegere
toestand was blijven beslaan; in 1853 toch is de opbrengst
begroot op 178, in 1854 op 230 en nu slechts op 131 vaten,
dus een verschil van 100 vaten.
Dit is duidelijker dan alle redeneringen en naar het inzien
van den spreker, zijn adressanten teregt bezwaard. Hij vraagt
of dit niet gematigd zou kunnen worden, want met voorbijzien
der hooge prijzen van den wijn, is de belasting nergens zoo
hoog als hier.
Dhr. v. Kerkwijk voert daarop aan, dat bij alle verhooging
van belasting, deze in het eerst niet zoo veel opbrengt als
men verwachten zou dit evenwel komt later terug.
De V oorzittkr is het met den heer van den Bosch eens,
zonder dit nu evenwel bepaald voortestellen hij meent dat
het best was het over 1856 te laten en dit aan de adressanten
als beschikking op hun adres ter kennis te brengen met
tekennengeving dat men het volgend jaar zal trachten aan
hun bezwaar tegemoet te komen.
Hetgeen wordt goedgekeurd.
Afd. 4' art. 1, hondenbelasting ƒ320; art. 2, schoolgelden 250
A'd. 5. art. 1, sas- en havengeld 2600; art. 2, waaggeld
100 ,-irt. 3, staan- en leggeld 500 art. 4 begrafenis-
regten 425art. 5 leges 50.
Hoofdst. 4. art. 1, pacht asch en mestspecien 1050; art.
2, policie boeten 45. art- 3, dito overtreding belasting ƒ5;
art, 4, opbrengst verbeurdverklaarde voorwerpen 5 art. 5,
verkoop van onbruikbare voorwerpen, memorie; art. 6. afkoop
persoonlijke diensten memorie art 7 teruggaaf van voor
schotten voor het rijk 40; «art. 8, van 3 gemeenten voorde
kamer van koophandel 60, van het rijk en de provincie voor
verpleging van krankzinnigen 160, restitutie van bedeeling
600, Deze post op de annbegiooting gebragt vervalt hier.
Ontvang van de gemeente-apotheek t 1060.
Bij dezen laatsten postin beraadslaging gebragt zijnde het
verzoek van den lieer B. v. Asteren Vrrvenne om voor 50
minder dan de jaarlijksche begrooting, met de levering der
geueesmiddelen begunstigd te worden wordt dit als niet
vatbaar voor inwilligging, afgewezen en de post goedgekeurd.
Hoofdstuk5, afd. 2, art.l, verkoop van 1000 kap. 2§pCt.
inschrijvingen op het grootboek 630.
Art 2, verkoop van boomen 300.
De ontvangsten alzoo vastgesteld zijnde op 53494,251
worden de onvoorziene uitgaven bepaald op 2436,09£ en
magtiging verleend tot «af- en overschrijving op sommige
artikelen mils de som van 1000 niet te bovengaande.
Ten slotte verklaart de raad aan burg. en weth. optedragen
het vaststellen der voorwaarden en plans van aanbesteding
Daarna sluit de Voorzitter te middernacht de vergadering.
ZITTING VAN DONDERDAG 1 NOVEMBER.
Afwezig dhr rnr. van Voorst Vader.
De notulen der vorige vergadering zijn gelezen en gearresteerd
De Voorzitter zegt: aan de orde is de wijziging in het
besluit tot beffing van den hoofdelijken omslag, waarvan aan
ieder der leden een exemplaar is gezonden.
Die wijzigingen bestaan alleen daarin, dat het cijfer tot het
bedrag waarvan de hoofdelijke omslag kan geheven worden,
gesteld worde op f 24000, in plaats van f 13000, en dat het
onzuiver inkomen van de personen die aangeslagen kunnen
worden verlaagd worde en veranderd van f 300 op f 200.
Dele wijziging steunt op den normalen fi nancielen toesta nd
der gemeente door dhr v. d. Bosch ter vorige vergadering,
bij de behandeling der begrooting, met cijfers uiteengezet en
welke berekeping geheel overeenstemt met die van burge
meester en wethouders.
De 2e wijziging stellen burg, en weth. voor, uithoofde
door de afschaffing van de belasting op het gemaal een aan
tal personen gebaat zullen zijn die vroeger niet konden
aangeslagen worden doch die in billijkheid nu ook hnn
aandeel zullen kunnen betalen in den hoofdelijken omslag;
dit strekt tevens om tegemoet te komen aan de bedenkingen
door een lid van dezen raad vroeger gemaakt, dat men den
ruinderen man niet geheel van belasting-betaling moet vrij
stellen en hem daardoor als liet ware van de burgerman'-
schappij afsnijden.
De oeraadslagingen over dit voorstel worden geopend.
Dhr Saaijmans Vader vraagt of bet de bedoeling is de
bestaande {pondslagen alzoo te behouden
Hetgeen de Voorzitter toestemmend beantwoordt.
Dhr 5. Vader zegt daarop dat hij het wenschelijk had
geacht, dat de grondslag waarnaar de belasting gelieven wordt,
meer vast en bepaald kon worden en minder overgelaten aan
willekeurige schatting. Als er een vaste maatstaf is, zou de
belasting misschien aan velen minder onaangenaam zijn.
Spreker heeft vroeger voorgesteld als zoodanigen maatstaf
aantenemen b. v. de huurwaarde in verband tol het getal
kinderen der bewoners en bij komt daarop terug.
De Voorzitter antwoordt dien lieer, dat het er verre af is
dat burg. en weth. zoo zeer ingenomen zijn met hun eigen
werk, dat zij niet gaarne willen toegeven dat andere grond
slagen beter en welligt doelmatiger kunnen zijn.
Door dhr Vader is weder herhaald de willekeurige schat
ting, doch welke grondslagen men ook aanneme altijd zal
die schatting eenigzins willekeurig moeten zijn.
In het gemoedelijk wikken en wegen bij de voorloopige
vaststelling door burg. en weth. in het naauwgezet nagaan
en verbeteren van dit moeijelijk werk door den raad, is een
waarborg voorde burgerij dal die aanslagen niet op willekeur
berusten ofschoon veel onder de burgerij verkeerende er.
daarmede dagelijks in aanraking komende, is hem dan ook
geene enkele klagte over willekeur ter oore gekomen.
Bovendien bet behoud der bestaande grondslagen is om
redenen door burg. en weth. voorgesteld in deze gemeente
is men met het regelen van het belasting-stelsel vroeg gereed
geweest; men meende daarmede wel te doen, ofschoon liet
van de zijde van sommigen niet goed is opgenomen.
Nu is men op andere plaatsen verpligt te doen wat in deze
gemeente spontaneel was geschied; hij herhaalt, dat hel zeer
mogelijk is, dat in die gemeenten, andere grondslagen, die
veel beter zijn, worden uitgedacht; doch burg. eu weth. zou
den verlangen de hier bestaande grondslagen niet te schokken,
voor men zicli door de uitvoering op andere plaatsen over
tuigd beeft dat andere werkelijk beter zijn hij verzoekt
derhalve, zelfs beleefdelijk van dezen raad, voor bet volgend
jaar daarin geene verandering te brengen eu aftewachten hoe
het in andere gemeenten gaan zal.
Dhr. S. Vader wil gelooven dat bij den burgemeester geene
klagt over den hoofdelijken omslag is ingekomen want het ligt
niet in den aard der burgerij zich te adresseren, maar er wordt
toch geklaagd de man zelf, die in de gemeentewet het denk
beeld van hoofdelijke belasting bragt erkende het hoogst
moeijelijke aan die beffing verbonden en dat zij niet zonder
willekeur kan geheven worden; neemt men dus een vasten
maatstaf aan dan kan die maatstaf welligt tijdelijk ongelijk
drnkkei doch wanneer hij vast is, kan hij, die er zich door
gedrukt gevoelt zich daarvan ontdoen door b. v. van een
ruimere maar eene kleine.-e woning fe verhuizen.
In een woord, hij acht liet wenschelijk dat een vaste grond
slag aangenomen worde.
Spreker heeft deswegens geen bepaald voorstel kunnen doen,
omdat hij uit de stad avss, doch hij komt terug op zijn vroeger
voorstel om de huurwaarde en het getal kinderen aan te nemen.
Hij heeft een tegenzin in eene belasting die alleen op schat
ting berust en die zeer billijk kan zijn maar die toch bij
sommigen het denkbeeld van verongelijking nietkan wegnemen.
Dhr. van den Bosch brengt eene bedenking in het midden
op hetgeen door den heer Vader wordt voorgesteld, namelijk,
dat in de pinatsen, waar de grondslagen door den heer Vader
verlangd, zijn aangenomen, nog nergens de besluiten of ver
ordeningen duor den koning zijn goedgekeurd er zijn ook
nog in andere gemeenten andere plannen ontworpen maar
vaa geene is de goedkeuring der hooge regering tot nog toe
bekend geworden; spreker zou het dan ook betwijfelen of de
verordeningen in die gemeenten wel zijn overeen te brengen
met de gemeentewet.
De huurwaarde toch ais grondslag aangenomen, kan men
niet ontkennen dat zeer onregelmatig drukken zal; de gegoede,
roet een klein gezin, heeft het dan in zijne keus zich in te
krimpen en eene kleine woning te betrekken en daardoor zal
men hem slechts tot een gering bedrag kunnen aanslaan; de
minder gegoede daarentegen kan uithoofde van zijn gezin lot
de bewoning van eeu grooter huis verpligt zijn en zal daar
naar betalen; maar voor een oogenblik de huurwaarde als
grondslag aangenomen, zal men daardoor voldoen aan de ge
meentewet Immers neen, want die wet bepaalt dat hoofde
lijke omslagen zullen geheven worden naar grondslagen die
voor eenen redelijken maatstaf van het inkomen der belas
tingschuldigen zijn te houdeu en die thesis kan ten opzigte
van de huurwaarde niet verdedigd worden; bovendien al
keurde de Koning dien grondslag goed dan zou men altijd
een middel van controle moeten hebben om te beletten, dat
de rijken niet gaan wonen in huizen waarvan de huurwaarde
gering is en omgekeerd.
Deze bedenking vermeent spreker minstens even gegrond
te zijn als de bedenking van den heer Vader tegen den nu
bestaauden hoofdelijken omslag.
Hij vraagt wijders aan den Voorzitter of de bepaling van liet
bedrag waarop de hoofdelijke omslag geheven zal worden
niet telken jare bij een besluit moet bepaald worden en aan
de goedkeuring des Konings onderworpen en dus in dit geval
slechts voor f 18000 magtiging moet worden verzocht?
De Voorzitter beantwoordt dit ontkennend; dc Koning be
paalt het maximum doch dit is doorloopend en wanneer
door onvoorziene omstandigheden boven dat maximum be
hoefte was, dan zou er weder een nieuw besluit noodig zijn.
Dhr Vader zegt dat in art. 243 der gemeentewet gelezen
wordt eenen redelijken, niet eenen zekeren maatstaf; de huur
waarde uitsluitend tot grondslag te nemen gelooft ook hij
niet met de gemeentewet bestaanbaar te zijn, maar die grond
slag moet gecontiabalanceerd worden door iets anders en van
daar het voorstel om het aantal kinderen in aanmerking te
nemen en daardoor wegtenemen het bezwarende voor groote
huisgezinnen; heeft men eenen vasten maatstaf, de belasting
zal met meer bereidwilligheid betaald worden en daardoor zal
de gedurige verandering in de aanslagen, naarmate der tinan-
tiele veranderingen waaraan ieder bloot staat en die soms
geheel onbekend blijven vervallen.
Als er eeu zekere maatstaf is en men wil zich daaraan niet
onbei werpen, dan onttrekt men zich er aan; ook te Haarlem
en Breda heeft men die grondslagen aangenomen want overal
gevoelt men het moeijelijke eener persoonlijke schatting.
De Voorzitter avü nog eene enkele bedenking in het midden brengen,
Men zal zich herinneren dat het eerste jaar toen hier de hoofdelijke
omslag geheven werd, dit geschiedde naar vaste grondslagen, te weten
de sterkte van het gezinde personele belasting en het inkomen; in
tusschen had dit het zonderling gevolg dat sommigen op f 30 waren
aangeslagen terwijl anderen in dezelfde klasse geplaatst slechts f 5
betaaldenvan daar dat gedeputeerde staten bij de goedkeuring van
dat kohier schreven, dat zij die in dezelfde klasse zijn geplaatst tot
hetzelfde bedrag moeten aangeslagen Avorden en de naleving van dit
voorschrift is onbereikbaar, wanneer men aan eenen vasten maatstaf
houdt; dan kan men niet de personen die in dezelfde klasse zijn ge
plaatst tot hetzelfde bedrag aanslaan of men zou evenveel klassen als
aanslagen moeten maken; men zou dus altijd iets onbillijks moeten
doen om de verschillende aanslagen, die men in dezelfde klasse col-
loqueert, tot een gelijk bedrag te brengen.
Dhr Vader voert nog aan, dat men b. v. voor personen zonder
kinderen zou kunnen stellen 50, 60 of 70 percent van de huurwaarde,
naar mate van de behoefte en met een zeker getal afdalende, naar
mate van het aantal kinderen.
Pc Voorzitter voert daartegen aan dat men dan evenveel Jassen
zou moeten maken als er perceelen zijn van verschillende huurvraL 1 1
l)hrVacler zegt oog dat het aantal kinderen dan de huurwaard!?
contrabalanceert en hoe grooter getal kinderen hoe grooter vermindering.
Het voorstel van burg. en weth. daarna in omvraag gebragt, wordt
met algemeene stemmen aangenomenuitgezonderd die van den heer
mr. Vader.
In behandeling komt, het ter vorige vergadering aangehouden ver
zoek van den heer van Renlergheniom eenige roeden grond aan de
zuidzijde zijner fabriek, gelegen aan de haven, in erfpacht te erlangen
tot het maken eener bergplaats
De Voorzitter vraagt of de leden zich met het voorstel tot inwilli
ging kunnen vereenigen zoo als door burg. cu weth is voorgestel^.
Hetgeen met algemeene stemmen wordt toegestaan en bepaalddat
de grond zal opgemeten wordendat de erfpacht aangegaan worde
voor 96 jaren, om tegelijk met dien van den reeds in gebruik zijn den
grond te eindigendat dc erfpachter f 1 per vierkante roede voor
erfpachtsom betale en den grond behoorlijk af hei tie in eene regte rig-
ting van den buitenmuur der nu afgebroken poortdat de erfpachter
daar ter plaatse een privaat doe maken voor zijne werklieden en in
geen geval de waterspiegel van de haven worde verbreed of versmald.
Het suppletoir kohier der honden-belastingen, dat gedurende 1-4 dagen
ter visie heeft gelegen en voorloopig Avas opgemaakt tot een bedrag
van f 13,50 Avordt door eene nog ingekomeue aangifte met f 1,50 ver
hoogd en vastgesteld op een bedrag van f 15.
De punten van behandeliug afgeloopen zijnde en niemand iets voor
testellen hebbende, sluit de Voorzitter de vergadering.
GOES, F. k LEE U HENS ZOON. corn ,i.v Ti Ens.