No. 100.
IS 51.
mmm
D* uitgave rlrzrr Con runt'geschiedt. It Huntings en Donderdags
tiroud.f. uitgezonderd, op feestdagen.
De prijs per hwari.aul is I* .7.franco per post f J*90.
l)r inze
Aanslaande maandag (Kerstf, Kersdag) zal du
Goesscho Courant niet worden uitgegeven.
OITOAjlE VEItGADEIIIW
VAN DKN
GraËEBflTE-RAAD TE goes.
DEN 16 DECEMBER 1854.
Vervolg van ons vorig no.)
Het amendement, des voorzitters wordt in hehandeliug
gebrajyt.
De beer con Kerkwijk ais voorzitter, der vaste commissie
voor liet Ijnanciewezrti. herinnert dat. bet voorstel der com
missie letterlijk docr den toenmalige!» minister van binnen-
landsche zaken, den heer Thorbeckewas voorgeschreven; hij
vermeent dat het amendement van den voorzitter niet die
vaste grondslagen inhoudt, die noodig zijn volgens art. 242,
zijns oordeels kunnen de grondslagen niet te stellig zijn
dit waai borgt de ingezetenen voor willekeur en ofschoon
bet niet te ontkennen is, dat de toepassing der grondslagen
voor sommigen bezwarend was, gelooft bij. dat de door de
commissie voorgestelde grondslagen met vrijlating aan liet
bestuur om van bet af te wijken, de beste en zekerste
zijn en den beebtsteu waarborg geven voor eeue juiste toe
passing.
I e Voorzitter is bet in beginsel eens met den heer van
Kerkwijk en de commissie; het doel moet alleen zijn om lor.
di» kennis van het belastbaar inkomen Ie geraken en het
verschil ligt alleen in de wijze van beschouwing hoe het
best daartoe te komen. De waarde der consumptie evenwel
kan hier, waar het brood en de dranken nog accijns pligtig
zijn, niet van toepassing wezen en geeft aanleiding tot over
matige belasting; daarom heeft hij voor dien grondslag in
de plaats gesteld, de uiterlijke staat dien de belastingschul
digen voeren, hunne vertering en als H ware hunne con
sumptie van weeldedii maakt den bewegingskring van
burgemeester en wethoudersbij bet formeren van bel ko
hier rekkelijker en geelt aan de burgerij een beter wapen
in de band om met grond te kunnen reclameren overi
gens bestaat er, zoo als bij reeds aanmerkte, in bet wezen
fier zaak weinig verschil.
Dhr. ran Kerkwijk acht bet beter, om niet zoo als de
voorsteller gedaan beeft, de toelichting van iederen grond
slag in bet besluit op te nemen, maar die in de verorde
ning te vervallen, daar bet nu goedgekeurde besluit en
verordening, in dien vorm was goedgekeurd bij deelt bet
bezwaar des voorzitters tegen de waarde der consumtie
niet, bij bet opmaken van bet kohier zou men kunnen in
aanmerking nemen l>. v. of iemand erne dienstbode houdt,
tol hulp in bel gezin of dat bij drie of vier bedienden houdt
die alleen tot weelde zijn; bet tarief'van 5,tol 75 cent
toont genoegzaam aan, dat er verschil is gemaakt en voor
de opmaking van bet kohier zal de toepassing der drie dooi
de commissie voorgestelde grondslagen zeker gemakkelijker
zijn.
Dhr. Vader is liet voorgekomen dat misschien de hoofde
lijke omslag door bet amendement des voorzitters meer juist
zou worden in de toepassing; bij is bet evenwel eens met
de commissie, dat hoe stelliger de grondslagen zijn, boe be
ter men verantwoord is jegens de burgerij.
Dhr. Verschoor zal altijd zoo veel bij kan. trachten den
diukkenden last der ingezetenen te verzachten; het komt
hen» voor dat in het besluit des burgemeesters eenige pun
ten zijn die ter ontlasting der burgerij strekken; hij zal dus
stemmen voor bet amendement.
Dhr. van den Bosch vraagt of de hoofdelijke omslag niet
jaarlijks wisselend van bedrag is en telken jare dus ook de
gelegenheid bestaat om de grondslagen te herzien indien
dit zoo is, zou hij zeer genegen zijn voor het amende
ment te stemmen, omdat bel hem voorkomt, dat dé uitdruk
hingen van het besluit b'eter grond geven voor doleantie,
mogt het. in de toepassiug blijken minder doelmatig te zijn,
dan kon men er op terugkomen.
De Voorzitter beantwoordt de vraag van den heer van den
Bosch toestemmend; het zal hem niet grieven als het amen
dement wordt verworpen en bet voorstel der commissie
aangenomen hij is alleen geleid door bel verlangen om
te trachten volgens den redelijkste» maatstaf te komen tot
den juisten aanslag van de belastingschuldigen.
Dhr. van Kerkwijk zegt, dat het aannemen of verwerpen
van bet amendement voor de commissie evenmin eenegrief
zal wezen de commissie heeft vermeend dat de door baai-
voorgestelde grondslagen duidelijker en juister zijn mogt
evenwel de raad anders oordeelen de commissie zal dan
even gaarne zien dat bet amendement aangenomen worde-
De Voorzitter wensebt het besluit in zijne onderdeelen
alsnu in beraadslaging te brengenwaartegen dhr Va er
aanmerkt, dat bet besluit één geheel is, niet vatbaar voor
gedeeltelijke aanneming of behandeling.
Dhr. van der Meiden beeft met aandacht zoowel bet voor
stel der commissie als dat van den voorzitter nagegaan en
vindt dai van den laatste» zeer goed in theorie, maar te
weinig vastheid in de grondslagen men zal zien volgens
lat ontwerp, op de lasten van huishouding, de kosten van
jpvoeding der kinderen enz. Hii vraagt of men dan van
ie andere zijde niet in dezelfde onbillijkheid zal vervallen.
ROLDERS» iG 21 REOEVIISER.
•tding ntn adc.ert.entien moet geschieden vóór drie uren des nuur
die men mi aan de eeue tracht te vermijden; daardoor zul
len de aanslagen van den spreker en anderen die met hem
gelijk 'slaan moeten verhoogd».evenzeer als de anderen
naar evenredigheid verminderen moeten en zal men dan niet
tol bet gevolg komen dat bij die geené kinderen beeft, voor
die van anderen moet betalen?
De. voorzitter ziel die schaduwzijde van bet besluit niet
de uitdrukkingen die dhr. van der. Menlen aan li aalt zijn over
genomen uil de vroegere verordening: hij beeft dit nu in
bet besluit gehragt omdat bij van oordeel is. dat alles wat
betrekking heeftop bet maken van bet kohier in bet besluil
behoort en de verordening alleen een regulatief voor den
ontvanger behoort te zijn. ilij beeft getracht in bet besluit
die gronden op te geven, die aan de belastingschuldige!) ge
legen beid openen lot reclame, maar beeft gemeend dit meer
positief te moeten doen.
Dhr. van der Menlen vreest dat men van bet eene tot bet
andere uiterste zal komen, want indien men al de verschoo
neinle cathegorien in aanmerking, neemt dan zullen een
aantal belastingschuldigen moeten verminden nwaartegen
men dan de uieergegoedden zal moeten verboogen die dan
bovenmatig zullen aangeslagen worden. Het doel van hoof
delijkeri omslag kan tweeledig opgeval worden hetzij om
ben die de minste lasten hebben liet meest te doen betalen,
betzij om dien zoo gelijk ma lig Hogelijk te doen drukken.
Hij hoopt dat bet laatste denkbeeld ingang zal kunnen vinden.
De Voorzitter verklaart, dat bij de zienswijze van den
minister, die zeide dat bet gebeéle werk van hoofdelijke
belasting willekeur is. volkomen is toegedaan en moet toege
ven; die willekeur nogtans moet beperkt worden: van daar
dat men de middelen moet zoeken die bet belastbaar inkomen
aanwijzen; doch inderdaad heteekenen de grondslagen weinig
en boe men bel neemt bet blijft altijd schatting: eene schatting
die men met de band op bet bail doel, maar die kan gehragt
worden tot eene innige overtuiging, wanneer men de grond
slagen eerlijk toepast.
Dhr. Vader is «lil volkomen eens met den Voorzitter en was
daarom legen hoofdelijke belasting; -.maar hoe meer dan ook
die belasting op vaste grondslagen-steuntboe beter wille
keur belet wordt: bet is waar. bij erkent bel, dat in bet
besluit des voorzitters meer rekbaarheid is, docli zon er
juist daarom tegen wezen.
Dhr. Verschoor daarentegen is van oordeel, dat, boe meer
gegevens, boe beter men goede resultaten kan verkrijgeu;
ten voorleden jare toch waren er gezinnen die naauwelijks
400 inkomen hadden en die volgens de grondslagen f 20
nau belasting moesten betalen.
Dhr. van Kerkwijk wensebte dat men bet I kon behouden,
niet de faculteit, om daar waar zulks te.be/wareud was
daarvan af te wijken; bij is eenmaal tegenwoordig- geweest
bij bet opmaken van een kohier ten platlen lande, eri bet
kwam daarop neder, dat. men bepaalde A betaalt zooveel;
II zooveel en G zooveel en wat de huisselijke omstandig
lieden aangaat, die zijn ook dit jaar niet buiten aanmerking
gelaten; bij gelooft, dat men door vast te houden aan de
3 bekende grondslagen gemakkelijker tot eene zekere som
zal komen dan anders.
De Voorzitter zegt daarop, dal men zich ook volgens bet
schrijven van beeren gedeputeerde staten aan geen derde
deel zal mogen houden leregl is door den beer Verschoor
de hardheid voor sommigen daarvan aangetoond de grond
slagen moeten cumulatief genomen worden en leiden tot bet
cijfer dal ais belastbaar inkomen beschouwd wordt; eetien
anderen weg is hem niet denkbaar.
Niemand meer bet woord verlangende wordt het amende
ment in stemming gehragt en aangenomen met 6 legeu 5
stemmen, die van de beeren SoutendamSmallegaugeVader,
van dee Menlen en van Kerkwijk.
En zijn dus nu tot grondslagen aangenomen
I. De aanslag in de personele belasting.
II. De uiterlijke staal dien de belastingschuldigen voeren
en hunne vertering.
III. De bezoldiging van ambten, bediening, pensioen en
zuivere inkomsten van bedrijven of "ambachten.
IV. Het vermoedelijk inkomen.
Wordt gelezen de van de directie der leenbank ingeko-
ineue aanbeveling voor een lid van dezelve in de plaats van
wijlen den heer L. de Fouwwaarbij zijn aanbevolen de beeren
Tvan Heel en J. A. A. Fransen van de Putte, waaruit ter
volgende vergadering tot. benoeming zal worden overgegaan.
Aan de orde is bet rapport en voorstel betrekkelijk de
diaconie en hare wijze van bedeeling niet 1° Januarij 1855.
De beide kennisgevingen van den breedeu kefkeraad komen
hoofdzakelijk hierop neder, lo die van 16 November, dat bij
besloten beeft dal de diaconie met 1 Januarij 1855 als eene
kerkelijke instelling werkzaam zal zijn. overeenkomstig art.
2 litt. b der armenwet, op grond, dat de bestaande con
traden vernietigd zijn door de wet op bet armbestuur en
hem alzoo alleen de keuze over bleef tusscheu'een gemengd
armbestuur en eene kerkelijke instelling.
Dat de kerkeraad door de reglementen der kerk gebonden
is en de vermenging van burgerlijk en kerkelijk armbestuur,
bij velen ergernis zou hebben veroorzaakt.
Dat de wel de zelfstandigheid der diaconiën eerbiedigt
en ofschoon de diaconie niet in de behoefte barer ledematen
kan voorzien, i» de wet den weg is aangewezen om bij ge
bleken behoefte, onderstand van staatswege te ontvangen.
Dat de kerkeraad aanschrijvingen beeft ontvangen van de
Gewone advertentieu worden d 20 eis. de regel geplaatst,
teboorte-, huwelijks- en doodberigten. run 1 regels d f .1.20.
be hal re. het zegel/egt.
d dags.
synode en het prov. collegie van loézigt waarin de claar-
ste!ling ..van een gemengd armbestuur ten ernstigsten dot-
raden. werd en er lot dat einde niet ligt autorisatie zou
worden verleend.
Dal zoo er al sprake kon zijn van een gemengd armbestuur,
in do daarstelling ligt wederom verschil van ineening over
«ie voorwaarden kon ontslaan en de kerkeraad tot dit. besluit
niet. gekomen is. dan nadat vele voorstellen tot nadere
correspondentie, conparilie op officieuze wijze en tot daar-
stelliwg van eenen zekeren lusschen weg, soms mét eene kleine
meerderheid waren verworpen, waarom de kerkeraad de
toezegging doet van inzending der begrootiufr voor 1855 met
plan van uitvoering en opgaaf van bet bcnoodigde als sub
sidie. welke zij hoopt dat allengs verminderen zal, wanneer
naar den geest en strekking der wet de liefdadigheid dei-
gegoeden toeneemt.
2°. die van 22 November.
Dat de kerkeraad inzendt de bvgrooling voor 1855, opge
maakt naar de behoefte, bijaldien de diaconie al de lidma
ten thans door baar bedeeld bleef verzorgen.
dat daartoe 3809,03 zouden noodig zijn.
Dat liet niet te verwachten is, dat de collecte met een
zogdanigcijfer zal vermeerderen en de diaconie dit meer bë-
noodigde mitsdien als subsidie zou kunnen vragen.
Dat echter liet vragen van zoodanige» onderstand niet over
eenstemt met het beginsel van des kerkenraads vroeger be
sluit en de kerkeraad weinig aanleiding beeft om aan bét
subsidie stelsel van alle kanten als verderfelijk bestreden
de voorkeur te geven en eene bepaalde aanvraag om sub
sidie te doeti. na de herhaalde weigering van de gevraagde
tegemoetkoming.
dal de kerkeraad -meent in bel belang der diaconie voors
bands slechts zoodon!gen onderstand te behoeven dat een
deel der lidmaten vroeger door de diaconie ondersteund
door bet burgerlijk armbestuur worde gealimenteerd en dat
de diaconie zich beperken zal tot zulk een getal bedeelden,
als uit bare inkomsten gevoegelijk zal kunnen worden on
dersteund en met medédeelingdat' diensvolgens mét 1
Januarij alzoo zal worden beschikt, dal een deel der in
komsten voortdurend wordt aangewend om eenige oude of
geheel invalide personeu te besteden en dat uit bet. overige
ondersteuning zal worden verleend aan een nader te bepalerr
getal behoeftige lidmaten waarbij men vooral in aanmer
king zal nemen, welke personen niet alleen om buune be-'
boeften maar ook om hun zedelijk gedrag en godsdienstig
leven, bet. eerst en vooral door de diaconie mogen ondersteund
worden.
Dat de diaconie aizoo aan andere zorgen overlaat wat bare'
krachten te boven gaat, wenschende de kerkeraad dat de
inkomsten der diaconie zoodanig zullen toenemen, dat zij,
althans inde behoeften der verarmde lidmaten kan voorzien
ten slotte zich bereid verklarende alle noodige inlichtingen
te geven en de rigtige verzorging der armen te helpen be
vorderen en verzekeren.
Te dier zake wordtin dele plaats medegedeeld het advies
van den beer nu. J. G. Boissevain advocaat te Arnhem,
nopens de voortdurende kiacht der bestaan hebbende con
tracten met de diaconie. Die heer verklaart te dien opzigte
de zienswijze des kerkeraads te deelen en de contracten
door de armenwet, voor vernietigd te houden.
Voor de kosten van dat uitgebreid advies ad 22,35 wordt
besloten op onvoorzien aan te vragen.
Daarna brengt de vaste commissie voor bet armwezen haar
rapport uit. nopens de beide missives van den kerkeraad eu
bet ter vorige ingekomen verzoek van kerkmeesters der li.
K. gemeente tot oprigfing van een gemengd armbestuur.
In dele plaats geeft zij onverholen haar innig leedwezen
te kennen over bet besluit van den hreeden kerkeraad, een
besluit, naar bare overtuiging lijnregtin strijd met den geest
en de bedoeling der wet en dat bovendien ieder uitzigt op
eene organisatie van bet armwezen in ons midden moet doen
verdwijnen.
Zij acht hel onraadzaam de onjuiste redenering, verkeerde -
voorstelling van daadzaken en zonderlinge berekeningen des
kerkeraads te wederleggen, en daar bet door bel voorgelezen
advies gebleken is. dal de contracten vernietigd zijn, eri de
wet niet verbiedt darde kerkelijke liefdadigheid zoo'geregeld
worde als door den kerkenraad is geschied, mag deze geacht
worden in zekeren zin vrij te zijn.
Tot staving barer meening dat bet besluit des kerkeraads
in strijd is met de bedoeling en den geest der wet voert
de commissie aan: dat art. 20, bet hoofdbeginsel der wet
behelzende, bepaalt: «de ondersteuning der armen wordt:
u overgelaten aan de kerkelijke en bijzondere instelling der
liefdadigheid.
Is die bepaling facultatief of imperatief? vraagt de Com
missie; zoo wel bet een als bet ander: facultatief in zoo
ver, dat die instellingen tot ondersteuning niet kunnen ge
dwongen worden; imperatief in zoo ver die bepaling is
uitgelokt door de kerk én baar dus de zedelijke verpligling
oplegt, dien overeenkomstig te bandelen. De commissie
betwijfelt of dit laatste door den kerkeraad is in be.hoog
gehouden; bij schijnt alleen de facultatieve zijde va» bet
art. op bet oog gehad te hebben en dit te iezen als of er
stond: aan de kerkelijke instellingen wordt ovérge lat eri of
zij de ondersteuning der armen op zich willen nemen.
Daar de bedoeling der wet niet alleen was, om hek be
ginsel in art. 20 uitgedrukt te erkennen, maar ook en vooral