No. 100. IS 51. mmm D* uitgave rlrzrr Con runt'geschiedt. It Huntings en Donderdags tiroud.f. uitgezonderd, op feestdagen. De prijs per hwari.aul is I* .7.franco per post f J*90. l)r inze Aanslaande maandag (Kerstf, Kersdag) zal du Goesscho Courant niet worden uitgegeven. OITOAjlE VEItGADEIIIW VAN DKN GraËEBflTE-RAAD TE goes. DEN 16 DECEMBER 1854. Vervolg van ons vorig no.) Het amendement, des voorzitters wordt in hehandeliug gebrajyt. De beer con Kerkwijk ais voorzitter, der vaste commissie voor liet Ijnanciewezrti. herinnert dat. bet voorstel der com missie letterlijk docr den toenmalige!» minister van binnen- landsche zaken, den heer Thorbeckewas voorgeschreven; hij vermeent dat het amendement van den voorzitter niet die vaste grondslagen inhoudt, die noodig zijn volgens art. 242, zijns oordeels kunnen de grondslagen niet te stellig zijn dit waai borgt de ingezetenen voor willekeur en ofschoon bet niet te ontkennen is, dat de toepassing der grondslagen voor sommigen bezwarend was, gelooft bij. dat de door de commissie voorgestelde grondslagen met vrijlating aan liet bestuur om van bet af te wijken, de beste en zekerste zijn en den beebtsteu waarborg geven voor eeue juiste toe passing. I e Voorzitter is bet in beginsel eens met den heer van Kerkwijk en de commissie; het doel moet alleen zijn om lor. di» kennis van het belastbaar inkomen Ie geraken en het verschil ligt alleen in de wijze van beschouwing hoe het best daartoe te komen. De waarde der consumptie evenwel kan hier, waar het brood en de dranken nog accijns pligtig zijn, niet van toepassing wezen en geeft aanleiding tot over matige belasting; daarom heeft hij voor dien grondslag in de plaats gesteld, de uiterlijke staat dien de belastingschul digen voeren, hunne vertering en als H ware hunne con sumptie van weeldedii maakt den bewegingskring van burgemeester en wethoudersbij bet formeren van bel ko hier rekkelijker en geelt aan de burgerij een beter wapen in de band om met grond te kunnen reclameren overi gens bestaat er, zoo als bij reeds aanmerkte, in bet wezen fier zaak weinig verschil. Dhr. ran Kerkwijk acht bet beter, om niet zoo als de voorsteller gedaan beeft, de toelichting van iederen grond slag in bet besluit op te nemen, maar die in de verorde ning te vervallen, daar bet nu goedgekeurde besluit en verordening, in dien vorm was goedgekeurd bij deelt bet bezwaar des voorzitters tegen de waarde der consumtie niet, bij bet opmaken van bet kohier zou men kunnen in aanmerking nemen l>. v. of iemand erne dienstbode houdt, tol hulp in bel gezin of dat bij drie of vier bedienden houdt die alleen tot weelde zijn; bet tarief'van 5,tol 75 cent toont genoegzaam aan, dat er verschil is gemaakt en voor de opmaking van bet kohier zal de toepassing der drie dooi de commissie voorgestelde grondslagen zeker gemakkelijker zijn. Dhr. Vader is liet voorgekomen dat misschien de hoofde lijke omslag door bet amendement des voorzitters meer juist zou worden in de toepassing; bij is bet evenwel eens met de commissie, dat hoe stelliger de grondslagen zijn, boe be ter men verantwoord is jegens de burgerij. Dhr. Verschoor zal altijd zoo veel bij kan. trachten den diukkenden last der ingezetenen te verzachten; het komt hen» voor dat in het besluit des burgemeesters eenige pun ten zijn die ter ontlasting der burgerij strekken; hij zal dus stemmen voor bet amendement. Dhr. van den Bosch vraagt of de hoofdelijke omslag niet jaarlijks wisselend van bedrag is en telken jare dus ook de gelegenheid bestaat om de grondslagen te herzien indien dit zoo is, zou hij zeer genegen zijn voor het amende ment te stemmen, omdat bel hem voorkomt, dat dé uitdruk hingen van het besluit b'eter grond geven voor doleantie, mogt het. in de toepassiug blijken minder doelmatig te zijn, dan kon men er op terugkomen. De Voorzitter beantwoordt de vraag van den heer van den Bosch toestemmend; het zal hem niet grieven als het amen dement wordt verworpen en bet voorstel der commissie aangenomen hij is alleen geleid door bel verlangen om te trachten volgens den redelijkste» maatstaf te komen tot den juisten aanslag van de belastingschuldigen. Dhr. van Kerkwijk zegt, dat het aannemen of verwerpen van bet amendement voor de commissie evenmin eenegrief zal wezen de commissie heeft vermeend dat de door baai- voorgestelde grondslagen duidelijker en juister zijn mogt evenwel de raad anders oordeelen de commissie zal dan even gaarne zien dat bet amendement aangenomen worde- De Voorzitter wensebt het besluit in zijne onderdeelen alsnu in beraadslaging te brengenwaartegen dhr Va er aanmerkt, dat bet besluit één geheel is, niet vatbaar voor gedeeltelijke aanneming of behandeling. Dhr. van der Meiden beeft met aandacht zoowel bet voor stel der commissie als dat van den voorzitter nagegaan en vindt dai van den laatste» zeer goed in theorie, maar te weinig vastheid in de grondslagen men zal zien volgens lat ontwerp, op de lasten van huishouding, de kosten van jpvoeding der kinderen enz. Hii vraagt of men dan van ie andere zijde niet in dezelfde onbillijkheid zal vervallen. ROLDERS» iG 21 REOEVIISER. •tding ntn adc.ert.entien moet geschieden vóór drie uren des nuur die men mi aan de eeue tracht te vermijden; daardoor zul len de aanslagen van den spreker en anderen die met hem gelijk 'slaan moeten verhoogd».evenzeer als de anderen naar evenredigheid verminderen moeten en zal men dan niet tol bet gevolg komen dat bij die geené kinderen beeft, voor die van anderen moet betalen? De. voorzitter ziel die schaduwzijde van bet besluit niet de uitdrukkingen die dhr. van der. Menlen aan li aalt zijn over genomen uil de vroegere verordening: hij beeft dit nu in bet besluit gehragt omdat bij van oordeel is. dat alles wat betrekking heeftop bet maken van bet kohier in bet besluil behoort en de verordening alleen een regulatief voor den ontvanger behoort te zijn. ilij beeft getracht in bet besluit die gronden op te geven, die aan de belastingschuldige!) ge legen beid openen lot reclame, maar beeft gemeend dit meer positief te moeten doen. Dhr. van der Menlen vreest dat men van bet eene tot bet andere uiterste zal komen, want indien men al de verschoo neinle cathegorien in aanmerking, neemt dan zullen een aantal belastingschuldigen moeten verminden nwaartegen men dan de uieergegoedden zal moeten verboogen die dan bovenmatig zullen aangeslagen worden. Het doel van hoof delijkeri omslag kan tweeledig opgeval worden hetzij om ben die de minste lasten hebben liet meest te doen betalen, betzij om dien zoo gelijk ma lig Hogelijk te doen drukken. Hij hoopt dat bet laatste denkbeeld ingang zal kunnen vinden. De Voorzitter verklaart, dat bij de zienswijze van den minister, die zeide dat bet gebeéle werk van hoofdelijke belasting willekeur is. volkomen is toegedaan en moet toege ven; die willekeur nogtans moet beperkt worden: van daar dat men de middelen moet zoeken die bet belastbaar inkomen aanwijzen; doch inderdaad heteekenen de grondslagen weinig en boe men bel neemt bet blijft altijd schatting: eene schatting die men met de band op bet bail doel, maar die kan gehragt worden tot eene innige overtuiging, wanneer men de grond slagen eerlijk toepast. Dhr. Vader is «lil volkomen eens met den Voorzitter en was daarom legen hoofdelijke belasting; -.maar hoe meer dan ook die belasting op vaste grondslagen-steuntboe beter wille keur belet wordt: bet is waar. bij erkent bel, dat in bet besluit des voorzitters meer rekbaarheid is, docli zon er juist daarom tegen wezen. Dhr. Verschoor daarentegen is van oordeel, dat, boe meer gegevens, boe beter men goede resultaten kan verkrijgeu; ten voorleden jare toch waren er gezinnen die naauwelijks 400 inkomen hadden en die volgens de grondslagen f 20 nau belasting moesten betalen. Dhr. van Kerkwijk wensebte dat men bet I kon behouden, niet de faculteit, om daar waar zulks te.be/wareud was daarvan af te wijken; bij is eenmaal tegenwoordig- geweest bij bet opmaken van een kohier ten platlen lande, eri bet kwam daarop neder, dat. men bepaalde A betaalt zooveel; II zooveel en G zooveel en wat de huisselijke omstandig lieden aangaat, die zijn ook dit jaar niet buiten aanmerking gelaten; bij gelooft, dat men door vast te houden aan de 3 bekende grondslagen gemakkelijker tot eene zekere som zal komen dan anders. De Voorzitter zegt daarop, dal men zich ook volgens bet schrijven van beeren gedeputeerde staten aan geen derde deel zal mogen houden leregl is door den beer Verschoor de hardheid voor sommigen daarvan aangetoond de grond slagen moeten cumulatief genomen worden en leiden tot bet cijfer dal ais belastbaar inkomen beschouwd wordt; eetien anderen weg is hem niet denkbaar. Niemand meer bet woord verlangende wordt het amende ment in stemming gehragt en aangenomen met 6 legeu 5 stemmen, die van de beeren SoutendamSmallegaugeVader, van dee Menlen en van Kerkwijk. En zijn dus nu tot grondslagen aangenomen I. De aanslag in de personele belasting. II. De uiterlijke staal dien de belastingschuldigen voeren en hunne vertering. III. De bezoldiging van ambten, bediening, pensioen en zuivere inkomsten van bedrijven of "ambachten. IV. Het vermoedelijk inkomen. Wordt gelezen de van de directie der leenbank ingeko- ineue aanbeveling voor een lid van dezelve in de plaats van wijlen den heer L. de Fouwwaarbij zijn aanbevolen de beeren Tvan Heel en J. A. A. Fransen van de Putte, waaruit ter volgende vergadering tot. benoeming zal worden overgegaan. Aan de orde is bet rapport en voorstel betrekkelijk de diaconie en hare wijze van bedeeling niet 1° Januarij 1855. De beide kennisgevingen van den breedeu kefkeraad komen hoofdzakelijk hierop neder, lo die van 16 November, dat bij besloten beeft dal de diaconie met 1 Januarij 1855 als eene kerkelijke instelling werkzaam zal zijn. overeenkomstig art. 2 litt. b der armenwet, op grond, dat de bestaande con traden vernietigd zijn door de wet op bet armbestuur en hem alzoo alleen de keuze over bleef tusscheu'een gemengd armbestuur en eene kerkelijke instelling. Dat de kerkeraad door de reglementen der kerk gebonden is en de vermenging van burgerlijk en kerkelijk armbestuur, bij velen ergernis zou hebben veroorzaakt. Dat de wel de zelfstandigheid der diaconiën eerbiedigt en ofschoon de diaconie niet in de behoefte barer ledematen kan voorzien, i» de wet den weg is aangewezen om bij ge bleken behoefte, onderstand van staatswege te ontvangen. Dat de kerkeraad aanschrijvingen beeft ontvangen van de Gewone advertentieu worden d 20 eis. de regel geplaatst, teboorte-, huwelijks- en doodberigten. run 1 regels d f .1.20. be hal re. het zegel/egt. d dags. synode en het prov. collegie van loézigt waarin de claar- ste!ling ..van een gemengd armbestuur ten ernstigsten dot- raden. werd en er lot dat einde niet ligt autorisatie zou worden verleend. Dal zoo er al sprake kon zijn van een gemengd armbestuur, in do daarstelling ligt wederom verschil van ineening over «ie voorwaarden kon ontslaan en de kerkeraad tot dit. besluit niet. gekomen is. dan nadat vele voorstellen tot nadere correspondentie, conparilie op officieuze wijze en tot daar- stelliwg van eenen zekeren lusschen weg, soms mét eene kleine meerderheid waren verworpen, waarom de kerkeraad de toezegging doet van inzending der begrootiufr voor 1855 met plan van uitvoering en opgaaf van bet bcnoodigde als sub sidie. welke zij hoopt dat allengs verminderen zal, wanneer naar den geest en strekking der wet de liefdadigheid dei- gegoeden toeneemt. 2°. die van 22 November. Dat de kerkeraad inzendt de bvgrooling voor 1855, opge maakt naar de behoefte, bijaldien de diaconie al de lidma ten thans door baar bedeeld bleef verzorgen. dat daartoe 3809,03 zouden noodig zijn. Dat liet niet te verwachten is, dat de collecte met een zogdanigcijfer zal vermeerderen en de diaconie dit meer bë- noodigde mitsdien als subsidie zou kunnen vragen. Dat echter liet vragen van zoodanige» onderstand niet over eenstemt met het beginsel van des kerkenraads vroeger be sluit en de kerkeraad weinig aanleiding beeft om aan bét subsidie stelsel van alle kanten als verderfelijk bestreden de voorkeur te geven en eene bepaalde aanvraag om sub sidie te doeti. na de herhaalde weigering van de gevraagde tegemoetkoming. dal de kerkeraad -meent in bel belang der diaconie voors bands slechts zoodon!gen onderstand te behoeven dat een deel der lidmaten vroeger door de diaconie ondersteund door bet burgerlijk armbestuur worde gealimenteerd en dat de diaconie zich beperken zal tot zulk een getal bedeelden, als uit bare inkomsten gevoegelijk zal kunnen worden on dersteund en met medédeelingdat' diensvolgens mét 1 Januarij alzoo zal worden beschikt, dal een deel der in komsten voortdurend wordt aangewend om eenige oude of geheel invalide personeu te besteden en dat uit bet. overige ondersteuning zal worden verleend aan een nader te bepalerr getal behoeftige lidmaten waarbij men vooral in aanmer king zal nemen, welke personen niet alleen om buune be-' boeften maar ook om hun zedelijk gedrag en godsdienstig leven, bet. eerst en vooral door de diaconie mogen ondersteund worden. Dat de diaconie aizoo aan andere zorgen overlaat wat bare' krachten te boven gaat, wenschende de kerkeraad dat de inkomsten der diaconie zoodanig zullen toenemen, dat zij, althans inde behoeften der verarmde lidmaten kan voorzien ten slotte zich bereid verklarende alle noodige inlichtingen te geven en de rigtige verzorging der armen te helpen be vorderen en verzekeren. Te dier zake wordtin dele plaats medegedeeld het advies van den beer nu. J. G. Boissevain advocaat te Arnhem, nopens de voortdurende kiacht der bestaan hebbende con tracten met de diaconie. Die heer verklaart te dien opzigte de zienswijze des kerkeraads te deelen en de contracten door de armenwet, voor vernietigd te houden. Voor de kosten van dat uitgebreid advies ad 22,35 wordt besloten op onvoorzien aan te vragen. Daarna brengt de vaste commissie voor bet armwezen haar rapport uit. nopens de beide missives van den kerkeraad eu bet ter vorige ingekomen verzoek van kerkmeesters der li. K. gemeente tot oprigfing van een gemengd armbestuur. In dele plaats geeft zij onverholen haar innig leedwezen te kennen over bet besluit van den hreeden kerkeraad, een besluit, naar bare overtuiging lijnregtin strijd met den geest en de bedoeling der wet en dat bovendien ieder uitzigt op eene organisatie van bet armwezen in ons midden moet doen verdwijnen. Zij acht hel onraadzaam de onjuiste redenering, verkeerde - voorstelling van daadzaken en zonderlinge berekeningen des kerkeraads te wederleggen, en daar bet door bel voorgelezen advies gebleken is. dal de contracten vernietigd zijn, eri de wet niet verbiedt darde kerkelijke liefdadigheid zoo'geregeld worde als door den kerkenraad is geschied, mag deze geacht worden in zekeren zin vrij te zijn. Tot staving barer meening dat bet besluit des kerkeraads in strijd is met de bedoeling en den geest der wet voert de commissie aan: dat art. 20, bet hoofdbeginsel der wet behelzende, bepaalt: «de ondersteuning der armen wordt: u overgelaten aan de kerkelijke en bijzondere instelling der liefdadigheid. Is die bepaling facultatief of imperatief? vraagt de Com missie; zoo wel bet een als bet ander: facultatief in zoo ver, dat die instellingen tot ondersteuning niet kunnen ge dwongen worden; imperatief in zoo ver die bepaling is uitgelokt door de kerk én baar dus de zedelijke verpligling oplegt, dien overeenkomstig te bandelen. De commissie betwijfelt of dit laatste door den kerkeraad is in be.hoog gehouden; bij schijnt alleen de facultatieve zijde va» bet art. op bet oog gehad te hebben en dit te iezen als of er stond: aan de kerkelijke instellingen wordt ovérge lat eri of zij de ondersteuning der armen op zich willen nemen. Daar de bedoeling der wet niet alleen was, om hek be ginsel in art. 20 uitgedrukt te erkennen, maar ook en vooral

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1854 | | pagina 1