«OESSCHE
(OURAHIT. m
18 53.
MAANDAG 15 AUGUSTUS.
1ICTBMI 4 MIIfflMTIII.
ÏÖtEMDÉAS^e
OPENBARE VERGADERING
GEMEEMTE-RAAD TE GOES,
W&l
êSkmk
m>.
jf uitgave dezer Courant geschiedt Maandags en Dohderdags avonds, uitgezonderd op FeestdagenDe Prijs per Kwartaal is f J,75 Franco
per Poet ./,90. Gewone Jdvertentien worden a 20 ets. de regel geplaatstGeboorte-, Huwelijks- en
Doodberiglenvan J6 regels a 1 JMO behalve het Zegelregt.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS tan GOES doen te
weten
Dat de REKENING en VERANTWOORDING van de INKOMS
TEN en UITGAVEN dezer Gemeente, over het dienstjaar 1852,
heden aan den Gemeente-Raad is overgelegd, en dat dezelve
voor een ieder ter lezing is nedergelegd, ter Secretarie der
Gemeentevan héden af tot den 24 Augustus eerstkomende;
terwijl afschrilt van dezelve, tegen betaling der kosten,
aldaar verkrijgbaar wordt gesteld. Alles ter voldoening aan
het bepaalde bij art. 219 der gemeentewet.
En opdat zuïks algemeen bekend zij, zal deze worden af
gekondigd en aangeplakt, mitsgaders geplaatst in de Goes-
sc he Courant.
Gedaan ten Raadhuize van Goes, den 8 Augustus 1853.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
M. P. BL A AU BEEN.
De Secretaris,
H. C. PILAAR.
van den
DEN 8 AUGUSTUS 1853.
Vervolg van ons vorig Hommer.)
Na de voorafspraak in onze vorige opgenomenwordt
voorlezing gedaan van de nota van toelichtingen, hoofdza
kelijk hierop nederkomende
Dat de redenen die de commissie hebben geleid tot het
eerste gedeelte van het voorstelstrekkende tot afwijzing
van het gedaan verzoekvoornamelijk steunen op grond
dat door den Kerkenraad geen enkel argument voor zijn
verzoek is aangevoerd en dal de redenen die den raad tot
zijn vorig besluit hebben genoopt, onveranderd waren, en
men alleen hij uilzonderingen om daarna opkomende rede
nen kan terugkomen op een eenmaal genomen besluit, ter
wijl de inwilliging van dat verzoek een maatregel van tran
sactie zou zijn.
Wel heeft de Kerkenraad zich bereid verklaard tot eene
reorganisatie der diaconie-administratie mede te werken
maar in stede van zelf de banden aan het werk te slaan
zal hij lijdelijk afwachten de voorstellen die gedaan zullen
worden.
Het voorstel tot reorgauisatie is aan die overwegingen
zijnen oorsprong verschuldigd terwijl hetzelve niet de al-
gemeene organisatie bevat, maar daarop eene anticipatie is,
om voorshands den toestand der diaconie te regelen.
Wat de vroeger gemaakte bedenking betreftals zoude
onderling overleg ten dezen wenschelijk geweest zijn, doet
de commissie opmerken, dat zij eene conferentie heeft gehad
met eene commissie uit den Kerkenraad en getracht heeft
de zienswijze van dezen uit te lokken, doch ten antwoord
heeft ontvangen, dat hij zich over dat voorstel niet wenscht
uit te laten
Het standpunt waarvan de commissie bij haar ontwerp
is uitgegaan, was een vrij en onafhankelijk beheer der dia
conie waarmede de commissie hoog is ingenomen.
Daartoe waren slechts twee wegen open t. w. of eene
vermeerdering van inkomsten tot een bedrag van minstens
3000,of eene evenredige vermindering der uitgaven.
Het le middel behoorde tot de bevoegdheid van den Ker
kenraad, het 2e was het werk der commissie.
De commissie heeft van dat standpunt de eigenaardigheid
der diaconie zoo inliet oog gehouden, dat, wel is waar, aan
de gemeente den last tot alimentatie harer armen wordt op
gedragen, maar zoodanig geregeld
1® dat de eigendommen der diaconie onaangetast worden
gelaten.
2® dat het beginsel van christelijke liefdadigheid geheel
gehandhaafd is, als blijvende ter beschikking der diaconie
alle buitengewone ontvangsten.
3° terwijl bovendien de adsistentie van drie diakens waar-
horgen zijn tégen eenig misbruik.
Op die wijze, vermeent de commissie, kan van haar standpunt
gezien, eene algemeene eenparigheid in bedeeling en beoor
deeling van de mate van behoefte verkregen worden, welke zoo
vele krachtige hefboomen en magtige middelen zijn 0111 armoe
de te lenigen of te keer te gaan, ten slotte aanvoerende, dat
het van hare zijde eene grove inconsequentie zou geweest zijn
tot inwilliging te adviseren, doch dat zij er niet tegen zóu
wezen, om als voorzigtigheids maatregel, voor het algemeen
armbestuur, 600,— uit te trekken.
Na die voorlezing zegt de Voorzitter, dat al vorens dit voor
stel zelve in behandeling te brengen, eerst een prealabel
punt dient beslist te worden.
De commissie heeft ter vorige yergadering verzocht haar
voorstel als één en ondeelbaar te beschouwen, terwijl het
zelve vervat is in twee punten n. 1.:
lo de 600,te blijven weigeren.
2o de regeling der diaconie oin over die twee verschil
lende punten gelijktijdig te beraadslagen vindt hij bezwaar
lijk doch zal zich gaarne voegen naar het verlangen van
den raad.
De heer Saaijmans Vader verklaart er zich voor0111 de
ƒ.600,voorde diaconie uit te trekken; reeds vroeger heeft
hij zich daarvoor verklaardvooral met het doel om de
diaconie tijd te geven op hare reorganisatie bedacht te zijn.
De heer van den Bosch herinnert zich niet, dat de com
missie zou gesproken hebben in den zin als door den Voor
zitter bedoeld is; wel heeft hij als Voorzitter der commissie
verlangd dat men het voorstel niet zou beschouwen als
twee geïsoleerde punten, maar het is hem niet bekend, dat
de commissie verlangd heeft die beide punten gezamenlijk
in behandeling te brengen.
De heer S. Vader zegtdat de diaconie heeft gevraagd
600,de commissie heeft daarop rapport en voorstel ge
daan en het verzoek der diaconie komt dus in behandeling:
hij verklaart zich voor het toestaan der 600,en zou het
vooral om den onafhankelijken toestand der diaconieeen
gevaarlijk iets achten het. gedaan verzoek van de hand te
wijzen.
De heer van den Bosch vermeent, dat eene diaconie, die
zoo ver tekort schiet, en die zelve zegt, dat zij hare posi
tie onhoudbaar achtwel niet onafhankelijk kan genoemd
worden het is niet dat de commissie zoo zeer hecht aan
haar plan tot reorganisatie, zij zal dit. gaarne prijs geven
voor ieder ander of beter; de commissie heeft alleen het
initiatief genomen en wenscht het dan ook alleen medege
deeld te hebben aan den kerkenraad, oin diens zienswijze van
naderbij te leeren kennen en in staat gesteld te zijn vóór
1 Januarij met de organisatie gedaan te hebben buiten de
nu aangevraagde 600,geniet de diaconie nog indirect
2400,—.
De heer Saaijmans Vader zegt, dat het den heer van den
Bosch bekend is, dat er een contract tnsschen de diaconie
en de stad bestaathet is waar, dat de grondslag daarvan
is eene indirecte subsidie, maar'dit is juist gedaan om het on
afhankelijk standpunt der diaconie te bewaren; er kan hier
alsnu geen sprake zijn van andere voorslellen dan toestaan
of weigeren van het verzoek der diaconie; een voorstel tot
reorganisatie, als het bedoelde, heelt geen kracht en gaat
geheel gratis van den raad uil, zoodanig voorstel zou alleen
dan in behandeling kunnen komen, wanneer het van beide
zijden uitging; men kan dus niet anders dan op dit oogen-
'blik delibereren over de aangevraagde 600,
j De lieer van den Bosch herinnert, dat door den kerken-
j raad dankbaar is aangenomen de belofte om een voorstel
j tot reorganisatie te doen maar dat zij bij haar nader ver
zoek twijfel oppert of zulks wel in lijfis zal worden aange-
nomen en goedgekeurd. Oin die rede heefi de commissie
j het voorstel gedaan, en hij wenscht het dan ook alleen aan
den kerkenraad te zien ingezonden van den raad zonder
dat hetzelve in allen dcele daarom behoeft te zijn goedge
keurd.
De heer Saaijmans Vader verklaart zich niet te kunnen
begrijpen hoe men eenerzijds een contract kan goedkeuren,
hetgeen anderzijds niet wordt goedgekeurd; het zenden van
het voorstel zelve zou dus reeds prejudiciair zijn en kan
dus alleen in beraadslaging zijn de 600,
j De Voorzitter herinnert, dat alléén in behandeling is het.
verzoek der diaconie om 600,op de begrooling voor 1854
uit te trekken.
Indien hij hel voorstel en de toelichtende nota wel be
grijptdan is hel voorstel tot herhaalde afwijzing vooral
daarop gegrond, dat de Kerkenraad zich lijdelijk gedroeg in
plaats van zelve de handen aan 'twerk te slaan; intusschen
zou, volgens de notulen van 19 Maart II. de raadscommissie
binnen kort indienen het plan tot geheele organisatie van
het armwezen; de Kerkenraad kon dus, wilde zij niet on
voegzaam handelen het inilatief niet nemen omdat zulks
door de commissie toegezegd was; dit kan dus niet met grond
als reden van weigering worden opgegeven; tot het beginsel
van reorgauisatie hellen heide over, alleen de middelen om
daartoe te geraken kunnen verschillen; omdat hij Voorzitter
van meet af eene organisatie als hoogst moeijelijk en te
bezwarend aehtte om in zoo korten tijd daarmede gereed
te zijn, heeft hij reeds bij de vorige gelegenheid, geadviseerd
de sorn op de begrooting te brengen altijd ter nadere be
schikking van den raad liet is een maatregelalleen om
verwairing voor te komen en geenzins, zoo als de commis
sie vermeent om de diaconie tijd te geven lol temporiseren;
maar neemt men dien voorzorg-maatregel, dan is er lijd om
alle moeijelijkheden le overzien en tijdig uit den weg 19
ruimen.
He heer van. Kerkwijk is er reeds vroeger tegen geweest,
omdat in 1852 reeds is hepaald, dat het toen voor de laatste
maal was, en hij vreest, dal zulks anders meer als een
schrikbeeld, dan als een wezenlijke daadzaak door den Ker
kenraad zal opgenomen worden hij zou er noglhaus geen
bezwaar in zien als voorzorgsmaatregel onder den post van
onvoorziene uitgaven 600,te brengen voor dit onder
werp; maar is er tegen, dat zulks ten name van de diaco
nie gesteld worde: daardoor vreest bij, zal weder den lust
tot tijd winnen worden opgewekt en men bet volgend jaar
even ver zijn als thans.
De heer Verschoor verklaart zich nog, even als vroeger
voor het voorstel des Voorzitters om ditmaal nog de 600,
uit te trekken.
Het voorstel der commissie tot afwijzing van hel verzoek
in omvraag gebragt, wordt verworpen met 5 tegen 4 stem
men. Voor stemden de heeren HochartVervennevan den
Bosch en van Kerkwijk.
Alsnu zou aan de orde van behandeling zijn, hel tweede
punt van het voorste!tot reorganisatie der diaconie.
De heer van den Bosch verzoekt het huiten behandeling
te houden, omdat door de afsteniriiing van het le de ur
gentie van het 2e vervallen is.
De Voorzitter is dit niet eens met de heer van den Bosch
men moet de zaak toch afdoen en dan is deze weg de beste;
het voorstel aan den Kerkenraad zendende kan deze zeggen
wat hij denkt en zoo komt men eindelijk lot het gewenschte
doelZEd. zou dus meenendat het voorstel behoorde ge
zonden te worden en de tegenbedenkingen gevraagd.
De heer van den hosch antwoordt daarop, dat dit voorstel
slechts een gedeelte is van het plan tot geheele reorganisatie
en hij nu zoude wenschen het daarbij te voegen, om alsdan
in zijn geheel behandeld te worden.
Waartoe wordt besloten.
Aan de orde zijn de plannen tot belasting-heffing van de
commissie voor het finantiewezen en wel in de eerste plaats,
die tot het heffen eener belasting op de hondenten be
drage van 3,voor eiken hond met uitzondering van
kaarn-wacht-, bleekers- en sehaapshonden en die, uitslui
tend gehouden lot uitoefening van eenig bedrijf van nijver
heid waarvoor slechts 1 zal worden betaald.
De heer Vervenne zoude wenschen de sorn op 5,voor
iederen hond hepaald te zien; de vroegere belasting is in het
leven geroepen om tegen te gaan de al te sterke vermenig
vuldiging der honden men is er echter nu aan gewoon ge
raakt en er zijn nog veel te veel hondendaarom stelt hij
voor 5, - in plaats van 3,
De heer van Kerkwijk zegt, dat dit een punt van gezette over
weging bij de commissie van linantien is geweest, en dat deze
van oordeel was da^"3, - voldoende was om het doel 'twelk
men zich voorstelde te hereiken,- dat de ondervinding heeft
geleerd dat de belasting goed heeft gewerkt en de kohieren
de overtuiging geven, dat het aantal honden van liever lede
vermindert.
Niemand het amendement van den heer Vervenne ondersteu
nende, trekt de voorsteller het in en wordt het besluit in
omvraag gebragt en met algemeene stemmen aangenomen.
De verordening lot invordering dier belasting wordt mede
artikelsgewijs en in haar geheel gearresteerd, nadat de heer
Kakebeeke had gevraagd, waarom eene specificatie werd ge
geven, wat men verstaat door kaarn-, wacht-, of schaaps
honden, terwijt dit niet werd opgegeven ten opzigte der
bleekers honden en zulks door de heer van Kerkwijk was
beantwoord door aan te voeren, dat de bleekers als zooda-
nig gepatenteerd zijn en bet alzoo wel noodig was de an
dere onderscheidingen aan te duiden, maar niet van deze,
daar het patent van den eigenaar aanwijst waartoe zijn hond
bestemd is.
In de tweede plaats het besluit tot heffen van 150 öpc.
cp den accijns van tarwe hetgeen met algemeene slemmen
wordt aangenomen, evenals de verordening tot invordering,
nadat de heer Vervenne en Kakebeeke opmerkingen hadden
gemaakt, die niet door de andere leden gedeeld worden.
In de 3e plaats ontwerp besluit tot heffing van 150 opc.
op den accijns van gedisteleerd en likeuren en de verordening
tot invordening die, even als het besluit tot heffing van 150
opc. of 16,875 per vat wijn. met de] verordening toi invor
dering ineL algemeene stemmen worden gearresteerd, zullen
de aan de heeren wijnkoopersr als beschikking op hun verzoek
van Maart 1852 worden kennis gegeven, dat in de gearres.
teerde verordeningen daaraan gehoor gegeven en voldaan is.
lii de 5e plaats een besluit tot het heifen vaneenen gewonen
hoofdelijken omslag, ten bedrage van 13,000,op de vol
gende grondslagen:
i naar liet verteer of de consumtie.
■g naar de personele belasting.
en naar de vermoedelijke of bekende inkomsten.
De heer Saaijmans Vader smart het, dat de commissie geen
ander middel heeft kunnen uitdenken, dan dit; hij blijft er
hij dat hoofd-omslag verderfelijk is en kan zich daarom met
het voorstel niet vereenigen de belasting zal onregtmatig
zijn, omdat de inkomsten niet met juistheid bekend zijn en
niet zullen worden opgegeven velen toch zijn er die veel
meer moeten doen om hun credietop te houden, dan hunne
fortuin toelaat; worden deze nu volgens den eerslverinelden
maatstaf aangeslagen dan zijn zij te zwaar belast in even
redigheid van andere terwijl zoo zij eene opening van
zaken moeten geven dit van nadeeligen invloed op hun
crediet zijn zal; het onbillijke van hoofdelijke omslagen wordt
dan ook algemeen erkend, zelfs ten platten lande schaft
men ze zoo veel mogelijk af, omdat zij de hatelijkste belas
ting is en dagelijks vertoont Engeland ons in de income tax
de schaduwzijde van die belasting: daar nu de wet van
hoofd omslagen en andere directe belastingen gewaagt,wil
hij de commissie nogmaals uitgeuoodigd hebben, hare gedach
ten over andere belasting te laten gaan en daartoe een nader,
voorstel te doen.
De Voorzitter merkt aan den heer Saaijmans Vader op,
dat hier geene sprake is welke belasting te heffen omdat
zulks in beginsel reeds in aangenomen het besluit alleen
kan bet onderwerp van beraadslaging uitmaken de gelei
dende brief der commissie houdt de gronden in waarop de
voord ragt steunt en deze zijn dus aan den heer Saaijmans
Vader hek end.
De lieer Saaijmans Vader zegt, dat het gevoelen der com
missie wel is, dat andere directe belasting ohdenkbaar is,
maar geenzins van den raad.
De Voorzitter verzoekt deu Secretaris voorlezing te doen
van de notulen vau 24 Maart.
De heer Saaijmans Vader houdt vol, dat het beginsel van
hoofdelijken omslag niet is aangenomen.
De Voorzitter beaamt zulks in zooverre, dat, had de com
missie eene andere directe belasting kunnen uitdenken^ die
geldelijks iets beteekent. zij daartoe het voorstel zou gedaan
hebben intusschen is niet alleen de commissie maar al de
raadsleden in het bijzonder zijn uitgenoodigddaaromtrent
hunne gedachten te laten gaan,, en als de heer Saaijmans
Vader dus iets beters weet, gelieve ZEd. dit bij wege van
amendement voor le dragen.