«OESSCHE (OURAHIT. m 18 53. MAANDAG 15 AUGUSTUS. 1ICTBMI 4 MIIfflMTIII. ÏÖtEMDÉAS^e OPENBARE VERGADERING GEMEEMTE-RAAD TE GOES, W&l êSkmk m>. jf uitgave dezer Courant geschiedt Maandags en Dohderdags avonds, uitgezonderd op FeestdagenDe Prijs per Kwartaal is f J,75 Franco per Poet ./,90. Gewone Jdvertentien worden a 20 ets. de regel geplaatstGeboorte-, Huwelijks- en Doodberiglenvan J6 regels a 1 JMO behalve het Zegelregt. BURGEMEESTER EN WETHOUDERS tan GOES doen te weten Dat de REKENING en VERANTWOORDING van de INKOMS TEN en UITGAVEN dezer Gemeente, over het dienstjaar 1852, heden aan den Gemeente-Raad is overgelegd, en dat dezelve voor een ieder ter lezing is nedergelegd, ter Secretarie der Gemeentevan héden af tot den 24 Augustus eerstkomende; terwijl afschrilt van dezelve, tegen betaling der kosten, aldaar verkrijgbaar wordt gesteld. Alles ter voldoening aan het bepaalde bij art. 219 der gemeentewet. En opdat zuïks algemeen bekend zij, zal deze worden af gekondigd en aangeplakt, mitsgaders geplaatst in de Goes- sc he Courant. Gedaan ten Raadhuize van Goes, den 8 Augustus 1853. Burgemeester en Wethouders voornoemd M. P. BL A AU BEEN. De Secretaris, H. C. PILAAR. van den DEN 8 AUGUSTUS 1853. Vervolg van ons vorig Hommer.) Na de voorafspraak in onze vorige opgenomenwordt voorlezing gedaan van de nota van toelichtingen, hoofdza kelijk hierop nederkomende Dat de redenen die de commissie hebben geleid tot het eerste gedeelte van het voorstelstrekkende tot afwijzing van het gedaan verzoekvoornamelijk steunen op grond dat door den Kerkenraad geen enkel argument voor zijn verzoek is aangevoerd en dal de redenen die den raad tot zijn vorig besluit hebben genoopt, onveranderd waren, en men alleen hij uilzonderingen om daarna opkomende rede nen kan terugkomen op een eenmaal genomen besluit, ter wijl de inwilliging van dat verzoek een maatregel van tran sactie zou zijn. Wel heeft de Kerkenraad zich bereid verklaard tot eene reorganisatie der diaconie-administratie mede te werken maar in stede van zelf de banden aan het werk te slaan zal hij lijdelijk afwachten de voorstellen die gedaan zullen worden. Het voorstel tot reorgauisatie is aan die overwegingen zijnen oorsprong verschuldigd terwijl hetzelve niet de al- gemeene organisatie bevat, maar daarop eene anticipatie is, om voorshands den toestand der diaconie te regelen. Wat de vroeger gemaakte bedenking betreftals zoude onderling overleg ten dezen wenschelijk geweest zijn, doet de commissie opmerken, dat zij eene conferentie heeft gehad met eene commissie uit den Kerkenraad en getracht heeft de zienswijze van dezen uit te lokken, doch ten antwoord heeft ontvangen, dat hij zich over dat voorstel niet wenscht uit te laten Het standpunt waarvan de commissie bij haar ontwerp is uitgegaan, was een vrij en onafhankelijk beheer der dia conie waarmede de commissie hoog is ingenomen. Daartoe waren slechts twee wegen open t. w. of eene vermeerdering van inkomsten tot een bedrag van minstens 3000,of eene evenredige vermindering der uitgaven. Het le middel behoorde tot de bevoegdheid van den Ker kenraad, het 2e was het werk der commissie. De commissie heeft van dat standpunt de eigenaardigheid der diaconie zoo inliet oog gehouden, dat, wel is waar, aan de gemeente den last tot alimentatie harer armen wordt op gedragen, maar zoodanig geregeld 1® dat de eigendommen der diaconie onaangetast worden gelaten. 2® dat het beginsel van christelijke liefdadigheid geheel gehandhaafd is, als blijvende ter beschikking der diaconie alle buitengewone ontvangsten. 3° terwijl bovendien de adsistentie van drie diakens waar- horgen zijn tégen eenig misbruik. Op die wijze, vermeent de commissie, kan van haar standpunt gezien, eene algemeene eenparigheid in bedeeling en beoor deeling van de mate van behoefte verkregen worden, welke zoo vele krachtige hefboomen en magtige middelen zijn 0111 armoe de te lenigen of te keer te gaan, ten slotte aanvoerende, dat het van hare zijde eene grove inconsequentie zou geweest zijn tot inwilliging te adviseren, doch dat zij er niet tegen zóu wezen, om als voorzigtigheids maatregel, voor het algemeen armbestuur, 600,— uit te trekken. Na die voorlezing zegt de Voorzitter, dat al vorens dit voor stel zelve in behandeling te brengen, eerst een prealabel punt dient beslist te worden. De commissie heeft ter vorige yergadering verzocht haar voorstel als één en ondeelbaar te beschouwen, terwijl het zelve vervat is in twee punten n. 1.: lo de 600,te blijven weigeren. 2o de regeling der diaconie oin over die twee verschil lende punten gelijktijdig te beraadslagen vindt hij bezwaar lijk doch zal zich gaarne voegen naar het verlangen van den raad. De heer Saaijmans Vader verklaart er zich voor0111 de ƒ.600,voorde diaconie uit te trekken; reeds vroeger heeft hij zich daarvoor verklaardvooral met het doel om de diaconie tijd te geven op hare reorganisatie bedacht te zijn. De heer van den Bosch herinnert zich niet, dat de com missie zou gesproken hebben in den zin als door den Voor zitter bedoeld is; wel heeft hij als Voorzitter der commissie verlangd dat men het voorstel niet zou beschouwen als twee geïsoleerde punten, maar het is hem niet bekend, dat de commissie verlangd heeft die beide punten gezamenlijk in behandeling te brengen. De heer S. Vader zegtdat de diaconie heeft gevraagd 600,de commissie heeft daarop rapport en voorstel ge daan en het verzoek der diaconie komt dus in behandeling: hij verklaart zich voor het toestaan der 600,en zou het vooral om den onafhankelijken toestand der diaconieeen gevaarlijk iets achten het. gedaan verzoek van de hand te wijzen. De heer van den Bosch vermeent, dat eene diaconie, die zoo ver tekort schiet, en die zelve zegt, dat zij hare posi tie onhoudbaar achtwel niet onafhankelijk kan genoemd worden het is niet dat de commissie zoo zeer hecht aan haar plan tot reorganisatie, zij zal dit. gaarne prijs geven voor ieder ander of beter; de commissie heeft alleen het initiatief genomen en wenscht het dan ook alleen medege deeld te hebben aan den kerkenraad, oin diens zienswijze van naderbij te leeren kennen en in staat gesteld te zijn vóór 1 Januarij met de organisatie gedaan te hebben buiten de nu aangevraagde 600,geniet de diaconie nog indirect 2400,—. De heer Saaijmans Vader zegt, dat het den heer van den Bosch bekend is, dat er een contract tnsschen de diaconie en de stad bestaathet is waar, dat de grondslag daarvan is eene indirecte subsidie, maar'dit is juist gedaan om het on afhankelijk standpunt der diaconie te bewaren; er kan hier alsnu geen sprake zijn van andere voorslellen dan toestaan of weigeren van het verzoek der diaconie; een voorstel tot reorganisatie, als het bedoelde, heelt geen kracht en gaat geheel gratis van den raad uil, zoodanig voorstel zou alleen dan in behandeling kunnen komen, wanneer het van beide zijden uitging; men kan dus niet anders dan op dit oogen- 'blik delibereren over de aangevraagde 600, j De lieer van den Bosch herinnert, dat door den kerken- j raad dankbaar is aangenomen de belofte om een voorstel j tot reorganisatie te doen maar dat zij bij haar nader ver zoek twijfel oppert of zulks wel in lijfis zal worden aange- nomen en goedgekeurd. Oin die rede heefi de commissie j het voorstel gedaan, en hij wenscht het dan ook alleen aan den kerkenraad te zien ingezonden van den raad zonder dat hetzelve in allen dcele daarom behoeft te zijn goedge keurd. De heer Saaijmans Vader verklaart zich niet te kunnen begrijpen hoe men eenerzijds een contract kan goedkeuren, hetgeen anderzijds niet wordt goedgekeurd; het zenden van het voorstel zelve zou dus reeds prejudiciair zijn en kan dus alleen in beraadslaging zijn de 600, j De Voorzitter herinnert, dat alléén in behandeling is het. verzoek der diaconie om 600,op de begrooling voor 1854 uit te trekken. Indien hij hel voorstel en de toelichtende nota wel be grijptdan is hel voorstel tot herhaalde afwijzing vooral daarop gegrond, dat de Kerkenraad zich lijdelijk gedroeg in plaats van zelve de handen aan 'twerk te slaan; intusschen zou, volgens de notulen van 19 Maart II. de raadscommissie binnen kort indienen het plan tot geheele organisatie van het armwezen; de Kerkenraad kon dus, wilde zij niet on voegzaam handelen het inilatief niet nemen omdat zulks door de commissie toegezegd was; dit kan dus niet met grond als reden van weigering worden opgegeven; tot het beginsel van reorgauisatie hellen heide over, alleen de middelen om daartoe te geraken kunnen verschillen; omdat hij Voorzitter van meet af eene organisatie als hoogst moeijelijk en te bezwarend aehtte om in zoo korten tijd daarmede gereed te zijn, heeft hij reeds bij de vorige gelegenheid, geadviseerd de sorn op de begrooting te brengen altijd ter nadere be schikking van den raad liet is een maatregelalleen om verwairing voor te komen en geenzins, zoo als de commis sie vermeent om de diaconie tijd te geven lol temporiseren; maar neemt men dien voorzorg-maatregel, dan is er lijd om alle moeijelijkheden le overzien en tijdig uit den weg 19 ruimen. He heer van. Kerkwijk is er reeds vroeger tegen geweest, omdat in 1852 reeds is hepaald, dat het toen voor de laatste maal was, en hij vreest, dal zulks anders meer als een schrikbeeld, dan als een wezenlijke daadzaak door den Ker kenraad zal opgenomen worden hij zou er noglhaus geen bezwaar in zien als voorzorgsmaatregel onder den post van onvoorziene uitgaven 600,te brengen voor dit onder werp; maar is er tegen, dat zulks ten name van de diaco nie gesteld worde: daardoor vreest bij, zal weder den lust tot tijd winnen worden opgewekt en men bet volgend jaar even ver zijn als thans. De heer Verschoor verklaart zich nog, even als vroeger voor het voorstel des Voorzitters om ditmaal nog de 600, uit te trekken. Het voorstel der commissie tot afwijzing van hel verzoek in omvraag gebragt, wordt verworpen met 5 tegen 4 stem men. Voor stemden de heeren HochartVervennevan den Bosch en van Kerkwijk. Alsnu zou aan de orde van behandeling zijn, hel tweede punt van het voorste!tot reorganisatie der diaconie. De heer van den Bosch verzoekt het huiten behandeling te houden, omdat door de afsteniriiing van het le de ur gentie van het 2e vervallen is. De Voorzitter is dit niet eens met de heer van den Bosch men moet de zaak toch afdoen en dan is deze weg de beste; het voorstel aan den Kerkenraad zendende kan deze zeggen wat hij denkt en zoo komt men eindelijk lot het gewenschte doelZEd. zou dus meenendat het voorstel behoorde ge zonden te worden en de tegenbedenkingen gevraagd. De heer van den hosch antwoordt daarop, dat dit voorstel slechts een gedeelte is van het plan tot geheele reorganisatie en hij nu zoude wenschen het daarbij te voegen, om alsdan in zijn geheel behandeld te worden. Waartoe wordt besloten. Aan de orde zijn de plannen tot belasting-heffing van de commissie voor het finantiewezen en wel in de eerste plaats, die tot het heffen eener belasting op de hondenten be drage van 3,voor eiken hond met uitzondering van kaarn-wacht-, bleekers- en sehaapshonden en die, uitslui tend gehouden lot uitoefening van eenig bedrijf van nijver heid waarvoor slechts 1 zal worden betaald. De heer Vervenne zoude wenschen de sorn op 5,voor iederen hond hepaald te zien; de vroegere belasting is in het leven geroepen om tegen te gaan de al te sterke vermenig vuldiging der honden men is er echter nu aan gewoon ge raakt en er zijn nog veel te veel hondendaarom stelt hij voor 5, - in plaats van 3, De heer van Kerkwijk zegt, dat dit een punt van gezette over weging bij de commissie van linantien is geweest, en dat deze van oordeel was da^"3, - voldoende was om het doel 'twelk men zich voorstelde te hereiken,- dat de ondervinding heeft geleerd dat de belasting goed heeft gewerkt en de kohieren de overtuiging geven, dat het aantal honden van liever lede vermindert. Niemand het amendement van den heer Vervenne ondersteu nende, trekt de voorsteller het in en wordt het besluit in omvraag gebragt en met algemeene stemmen aangenomen. De verordening lot invordering dier belasting wordt mede artikelsgewijs en in haar geheel gearresteerd, nadat de heer Kakebeeke had gevraagd, waarom eene specificatie werd ge geven, wat men verstaat door kaarn-, wacht-, of schaaps honden, terwijt dit niet werd opgegeven ten opzigte der bleekers honden en zulks door de heer van Kerkwijk was beantwoord door aan te voeren, dat de bleekers als zooda- nig gepatenteerd zijn en bet alzoo wel noodig was de an dere onderscheidingen aan te duiden, maar niet van deze, daar het patent van den eigenaar aanwijst waartoe zijn hond bestemd is. In de tweede plaats het besluit tot heffen van 150 öpc. cp den accijns van tarwe hetgeen met algemeene slemmen wordt aangenomen, evenals de verordening tot invordering, nadat de heer Vervenne en Kakebeeke opmerkingen hadden gemaakt, die niet door de andere leden gedeeld worden. In de 3e plaats ontwerp besluit tot heffing van 150 opc. op den accijns van gedisteleerd en likeuren en de verordening tot invordening die, even als het besluit tot heffing van 150 opc. of 16,875 per vat wijn. met de] verordening toi invor dering ineL algemeene stemmen worden gearresteerd, zullen de aan de heeren wijnkoopersr als beschikking op hun verzoek van Maart 1852 worden kennis gegeven, dat in de gearres. teerde verordeningen daaraan gehoor gegeven en voldaan is. lii de 5e plaats een besluit tot het heifen vaneenen gewonen hoofdelijken omslag, ten bedrage van 13,000,op de vol gende grondslagen: i naar liet verteer of de consumtie. ■g naar de personele belasting. en naar de vermoedelijke of bekende inkomsten. De heer Saaijmans Vader smart het, dat de commissie geen ander middel heeft kunnen uitdenken, dan dit; hij blijft er hij dat hoofd-omslag verderfelijk is en kan zich daarom met het voorstel niet vereenigen de belasting zal onregtmatig zijn, omdat de inkomsten niet met juistheid bekend zijn en niet zullen worden opgegeven velen toch zijn er die veel meer moeten doen om hun credietop te houden, dan hunne fortuin toelaat; worden deze nu volgens den eerslverinelden maatstaf aangeslagen dan zijn zij te zwaar belast in even redigheid van andere terwijl zoo zij eene opening van zaken moeten geven dit van nadeeligen invloed op hun crediet zijn zal; het onbillijke van hoofdelijke omslagen wordt dan ook algemeen erkend, zelfs ten platten lande schaft men ze zoo veel mogelijk af, omdat zij de hatelijkste belas ting is en dagelijks vertoont Engeland ons in de income tax de schaduwzijde van die belasting: daar nu de wet van hoofd omslagen en andere directe belastingen gewaagt,wil hij de commissie nogmaals uitgeuoodigd hebben, hare gedach ten over andere belasting te laten gaan en daartoe een nader, voorstel te doen. De Voorzitter merkt aan den heer Saaijmans Vader op, dat hier geene sprake is welke belasting te heffen omdat zulks in beginsel reeds in aangenomen het besluit alleen kan bet onderwerp van beraadslaging uitmaken de gelei dende brief der commissie houdt de gronden in waarop de voord ragt steunt en deze zijn dus aan den heer Saaijmans Vader hek end. De lieer Saaijmans Vader zegt, dat het gevoelen der com missie wel is, dat andere directe belasting ohdenkbaar is, maar geenzins van den raad. De Voorzitter verzoekt deu Secretaris voorlezing te doen van de notulen vau 24 Maart. De heer Saaijmans Vader houdt vol, dat het beginsel van hoofdelijken omslag niet is aangenomen. De Voorzitter beaamt zulks in zooverre, dat, had de com missie eene andere directe belasting kunnen uitdenken^ die geldelijks iets beteekent. zij daartoe het voorstel zou gedaan hebben intusschen is niet alleen de commissie maar al de raadsleden in het bijzonder zijn uitgenoodigddaaromtrent hunne gedachten te laten gaan,, en als de heer Saaijmans Vader dus iets beters weet, gelieve ZEd. dit bij wege van amendement voor le dragen.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1853 | | pagina 1