185a DONDERDAG I# DECEMBER* Bimiiii 4 amwmtmimi BEKENDMAKING. De uitgave, deter Courant geschiedt Maandags en Donderdags avonds. De. Prijs eer Kwartaal is f d,7A Franco per Post f d,90. Gewone Jdvertentien worden d 20 ets. de regel, geplaatst. GeboorteHuwelijks- en Doodberigien van J—6 regels a J ,20 behalve het Zegelregt. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES, van het Bureau van Stemopneming aldaar ontvan gen hebbende de Processen-Verbaal van inlevering der Stembriefjes en het opmaken der gedane herstemming in de Gemeente Kattendijketer benoeming van een Lid der Earner van Koophandel en Fabrieken te Goes, gehouden den I 5 en 16 dezer maanduit welke laatste blijkt, dat de lieer JOHANNES CORNELIS KA KÈBEEKE is benoemd. Brengen overeenkomstig art. IS van het besluit van Heeren Gedeputeerde Staten van Zeeland van den 20 Augustus en 1 September 1852, No. 36 ter ken nis van een ieder die het aangaat dat afschrift van laatstgenoemd proces-verbaal ter gewone plaatse in deze Gemeente is aangeplakt en dat gelijk afschrift voor een ieder ter inzage, ter Secretarie is neder gelegd, waar hetzelve dagelijks, uitgenomen des Zon dags in den voormiddag «au 10 tot 2 ure voor handen zal zijn. Aldus gedaan ten Raadhuize van Goes den 16 December 1852. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEEN, De Secretaris, li. C. PILAAR. INGEZONDEN. De berigtgever in de Goessc/te Courant van 2 de zer zegt naar waarheid nopens het in 1853 te vie ren Muzijkfeest dat te Middelburg én door Kerk voogden én door den breeden Kerkeraad het ver zoek om een der Kerkgebouwen is gewezen van de hand. Hij voegt er bij, te vertrouwen dat, bijal- dien dat feest te Goes mogt gevierd worden de «ware Godsdienstzin van Kerkvoogden en Eerken- raad aldaarwars van kleingeestige orthodoxie gaarne het Kerkgebouw zal afstaan enz. Er ligt in deze laatste bijvoeging een scherp ver wijt aan de Kerkelijke authoriteiten te Middelburg dat, hoe verdiend ook, onzes indens echter eenen verkeerden grond heeft. De berigtgever namelijk schijnt de weigering toe te schrijven aan orthodo xie {het epilhélon kleingeestige is in den regel altijd op de orthodoxie toepasselijk en wordt er van zelfs bij gedacht)doch het is niet waarschijnlijk dat men daarin de oorzaak der weigering te zoeken hebbe. Door orthodoxie toch wordt gewoonlijk ver staan een stijf en sterk vasthouden aan zekere leer stellingen die eeuwen oud zijn al zijn ze honderd en duizendmalen door de wetenschap en hel gezond verstand wederlegd. Zij betreffen meest diepzinnige opvattingen van sommige stukken der christelijke leer waarmede het christelijk leven weinig of niets gemeens heeft, dan alleen dit, dat de eerste aan het laatste onberekenbare schade toebrengt. Onder de begrippen echter die de orthodoxen drijven, behoort niet, zoo ver ons bewust is dat men geen kerkge bouw zou mogen afstaan voor een Muzijkfeest. Er staaf daarvan niets in de belijdenis-schriften of ge- loofs-formulieren en ofschoon de geheele rigting van hunnen geest wel kan doen vermoeden dal zij er niet zeer mede zullen ingenomen zijn zoo zou men toch aan den anderen kant met eenigen grond mogen veronderstellen dat zij bij het ontbreken van een stellig verbod welligt tot toegeven zoude te bewegen zijn. Neen orthodoxie (zij het zelfs kleingeestige orthodoxie kan de rede der weige ring niet zijn. Maar wat dan? Onverstand, dweepend p'étis- rne kleinmoedige vrees gebrek aan zelfstandig heid maar boven alles gebrek aan ware kunst zin Hoe! Gods heilige tempel af te staan om er violen en pauken en trompetten in te brengen een theater te laten timmeren en misschien wel met vlaggen te versieren; welk een heiligschennis- «Dat is, het kerkgebouw onttrekken aan zijne be- stemmingstille Godsvereering op de tijden voor de openbare Godsdienstoefeningen bestemd dat is een aaiikweeken van minachting voor deze heilige plaats en hare hooge bestemming als of in deze iigtzinnige eeuw deze minachting niets reeds groot genoeg ware Ergernis zal er door gegeven wórden aan vele weidenkenden en daarvoor moet men in dezen fel bewogen tijd vooral waken Deze en soortgelijke overwegingen hebben met méér waarschijnlijkheid tot eene weigering geleid. En als dat zoo is dan is het onverstand des Ker- kenraads allezints te betreuren. Er is volstrekt geen sprake geweest van onttrekking des KérKgebouws aan zijne bestemming want geen enkele Godsdientoefe- ning zou er om moeten stilstaan. De bestemming van het Kerkgebouw blijft onveranderd men wilde slechts in de dagen, dat het ledig stond een nut tig gebruikmaken van de ruimte die het aanbood. De Kerk is eene heilige plaats zoolang de Gemeente er verzameld is om God en Christus te vereeren maar zoodra de deuren gesloten zjn is het een ge bouw van hout en steen ais eik ander, en hoe men hout en steen ontheiligen kan, door er de voortref felijkste kunstgewrochten van onsterfelijke geniën op te voeren dit moge de wijze Kerkeraad beslis sen Maar zou de Kerkeraad alleen door vrees om ergernis te geven tot zijn besluit geleid zijn? Niet waarschijnlijk hij is althans niet terug gedeinsd voor de ergernis, die hij door deweigeting heeft gegeven, en die zeker aigemeener is, dan die door toeslemming zou zijn te weeg gebragt. Ergernis] men kan ze niet ontgaan men moet ze geven of nemen want iedere verandering of verbetering op het gebied van het open bare leven, iedere nieuwe leer, iedere ontdekking,iedere stap tot vooruitgang in zedelijkheid in njverheid in staatshuishoudkunde, of wat ook geeft ergernis aan den een of ander. Maar dan is het de pligt van de verstandigen om de zwakken en onkundigen van hnnne dwaling te overtuigen en langs den weg van onderrigl alle ergernis weg te nemen. Dit zou ook te Middelburg een voortreffelijker werk voor Leeraar en Opziener geweest zijn, dan om door eene flaauw gemotiveerde weigering Middelburg een groot voorregt en een groot voordeel te ontnemen. De Kerkvoogden die aanvankelijk niet ongunstig gestemd schenen voor de inwilliging van het ver zoek, hebben zich, naar het schijnt, door den Ker keraad laten bang maken. Zij hebben hun onaf hankelijk standpunt verlaten om zich geheel aan de piétistische partij over tegeven; zij hebben den moed niet gehad, om deflaauwe argumenten van den Ker keraad te ontzenuwen en te toonen dat bet belang en de eer van de Stad de bloei der edelste kunst hun even goed ter harte gaal dan de zorg voor de keikgebouwen en het beheer der geldmiddelen. De edelste kunst! Zou dat in het oog van de leden des Kerkeraads en der Kerkvoogden wel waar zijn? Muziek maken is immers eene zaak van lief hebberij van vermaak van tijdverdrijf. Muziek wordt gehoord op de kermis, bj den dans, bij p.-O' fane of zelfs ruwe volksfeesten Zij blijve geweerd uit de heilige plaats der Christelijke zamenkomsten Neen zóó ver geiooven wij niet dat die Eerw. Heeren van het gezond verstand en de ondervinding van alle tijden zijn afgedwaald, dan dat wij zoodanige overleggingen bij hen mogen veronderstellen maar nader bij de waarheid zal het welligt zijn aan te nemen, dal de ware kunstzin, de regie hoogschatting der kunst hun vreemd is. Zij denken er niet aan hoo hoog in achting, ook als middel tot Godsdien stige opleiding, die kunst bij de Hervormers Luther en Zwingli stond hoe hoog het hulpmiddel der Toonkunst ter verWjiting van het hart tot God en tot den Hemel in de Hervormde en de geheele Pro- teslantsche Kerk wordt gewaardeerd hoe in de voornaamste steden prachtige en kostbare orgels zijn gebouwd en thans in aiie kleine gemeenten, waar het maar eenigzints kan geschieden worden inge voerd om door die kunst het godsdienstig gezang te veredelen het gemoed te verwannen en te ver heffen. Die kunst zoo hoog geschat in de vader- iandsche Kerk stoot men onbarmhartig voor het hoofd door haar de plaats te weigeren waar zij zich méér dan elders kan doen hoeren in al hare voortreffelijkheid eene plaats die hater zoo geheel waardig is en waar zij ofschoon onder eenig zints andere vormen gewoon is haar gebied te voeren. Doch genoeg om te bewijzen dat orthodoxie geen schuld aan de weigering heeft, zoo als de berigtgever in de Goessche Courant schijnt te ineenen. De orthodoxie heeft genoeg te lijden ai wordt ze niet onregtvaardig aangevallen maar de weigering zelve is en blijft desniettemin een treurig teeken des tijds. Arm Middelburg! hoe aangenaam was uw vooruit- zigt weinige weken geleden Gij hoopte! in Junij wanneer vele uwer aanzien lijke inwoners op hunne buitenplaatsen wonen, of op reis zijn, en uw trage handel meer dan in eenig onder deel van het jaar zijn ziekelijk leven voortsleept uwe doodsche straten vervrolijkt en verlevendigd te zien, door het uitzigt opeen heerlijk feest dat de aan dacht van eert groot getal belangstellende vreemdelin gen zou trekken, waardoor werk en vertier aan uwe nijvere volksklasse zou ten deel vallen en veel geld zou in omloop gebragt worden tnaar die hoop is vervlogen! waarom? vraagt hel aan uwen Breeden Kerkeraad. GOES den dó December. Bij de opening der Stembiljetten voor een Lid van de Kamer van ijfctphandel en Fabrijken in plaats van den Heer 1. 0^^/. van den Bosch die be dankt had, werden te Kattendijke, c. a. ingediend 12 biljetten waarvan een in blanco. En hebben verkregen de Heeren f C. Kakebeeke 8, G. Her- tog L. Korstanje en N. P'ervenne ieder 1 stem, zoodat eerstgemelde benoemd is. Door den Ooslenrijkschen vice-consul alhier, den heer Reems is thans weder van wege het K, K. zee-gouvernement te Triest ontvangen en aan de com missie tot inzameling van liefdegaven voor de nage- bievene betrekkingen der 9 verongelukte zeelieden van Hellevoetsluis aldaar overgemaakt, eene som van/1500, als bijdrage ter ondersteuning der bedoelde ongeluk kige 8 weduwen en 26 weezen. Deze som maakt met

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1852 | | pagina 1