«OËSSCHE
Mlï RA
1851.
MAANDAG II AUGUSTUS.
GEMEENTE-RAAD TE GOES,
De uitgave deter Courant geschiedt Maandags en Donderdags avonds. De Prijs per Kwartaal is f J,76 Franco per Post JflO.
Gewone Hdvertentien worden 'a ZO ets. de regel geplaatst. Geboorte-, Huwelijks- en Doodberigten
van 6 regels a f J,20 behalve het Zegclregt.
Met dit No. der Courant wordt gratis ver ton
den vervolg van het Ferslag van Gedeputeerde
Staten aan de Staten der Provincie Zeeland
gedaan in de tomer-vergadering van J85J.
mnrnm liffiiiiWMTffit.
OPENBARE VERGADERING
VAN DEN
ten raadhuize aldaar,
WOENSDAG DEN J3 AUGUSTUS J85J
dbs namiddags ten half een ore-
INGEZONDEN.
Goks den 7 Augustus 1851.
In de laatste dagen leest men bij herhaling in dag
bladen. vrier redactiën doorgaans wel onderrigt zijn,
dat de statuten van de namklooze maatschappij
van de polders der ooster-schelde zijn getee-
kend en overeenkomstig het Wetboek van Koop
handel aan de goedkeuring van het Gouvernement
onderworpen. De belanghebbenden zelve deelen mede,
dat in Nederland en Be/gie is ingeschreven voor
ongeveer 3000 aandeelen, en in Engeland voor 7000,
zijnde tedere aktie groot 1000 francs, zoodat bereids
10 tniliioen francs zouden zijn bijeengebragtof 5/6
van hel geheele maatschappelijk kapitaal.
In dien stand van zaken behoort de twijfel, of de
reusachtige onderneming zal doorgaan, op te houden,
en mag men aannemen, dat in den aanvang van 1852
de onteigening zal plaats hebben voor het eerst uit te
voeren werk namelijk het Scheepvaart-Kanaal door
Zuid-Beveland, welk werk behoort voltooid te zijn,
volgens art. 6 der concessie binnen drie jaren na
het koninklijk besluit waarbij de concessie is geau
toriseerd, gedagteekend op den 6 October 1849. Te
gelijkertijd mag men verwachten dat 4500 bunders
van de boorden der Ooster-Schelde zullen worden
bedijkt, en wel dat gedeelte dier boorden, welke zijn
gelegen beoosten Yerseke, al te maal, voor het minst,
Ijj el boven de laagwaterlijn en zelfs gedeeltelijk bo
ven hoogwater, meestal hooger liggende, dan de gron
den van de Breede Watering, en bestaande uit s/ijken,
vatbaar voor bebouwing, zooals de ervaring heeft ge
leerd omtrent de bedijkte slijken, uitmakende een groot
deel van de polders aan de IVester-Schelde gelegen,
en toebehoorende aan den hertog van Aremberg
en zoo als is erkend door de Ingenieurs Greve en
Themmbn. Na de voltooijing van een en ander zal
worden overgegaan tot de afdamming der Oosler-
Schelde, tusschen den Reigersbergschen-Polder en
den dijk van den Oud-Enkel-Noord-Polderbij
ffoensdrechten tot verdere bedijkingen, naarmate
de opwas en aanslibbing zal plaats hebben; in het ge
heel van 14000 bunders, aan de ondernemers voor
99 jaren geconcedeerd tegen f 5 per bunder 'sjaars.
De eerste ontwerper en concessionnarisde heer
Dirk Dronkers heeft bereids de uitvoering der
werken van de Namelooze Vennootschap aangenomen,
en wel het Kanaal van Hanswest naar ffemeldinge,
lang 9000 elvoor f 2-965,000 en de afdamming
met bijbehoorende werken, over eene lengte van 6500
ei, voor/1,905,000; te zamen alzoo voor/4,870,000.
Voor de eerste keer zijn als leden van den Raad
van Bestuur benoemd de Heeren
1°. Mr. Dirk Donkkr-Curtius, Oud-Minister van
Justitie President,
2°. Dechamps Volksvertegenwoordiger, Oud-Mi
nister van Openbare Werken en van Buiten-
landsche Zaken in Belgie.
3°. Rolin, Volksvertegenwoordiger en Oud-Minis
ter van Openbare Werken in Belgie.
4°. Van Beeck-Vollenhoven, Lid van de Eerste
Kamer der Staten-Generaal.
5°. Dblhas, Oud-Secretaris bij het Ministerie van
Binnenlandsche Zaken te Parijs.
En als Gedelegeerde Bestuurders de Heeren
1°. De Prins Joseph de Chimay, Lid van de Ka
mer der Bepresentanlen in Belgie Presid.
2°. Toelaer Advocaat en Notaris, te Amsterdam.
3°. Droubt, Belgische Raad van Legatie te Londen.
4°. Seïdlitz Oud-Lid der Prorinciale Staten
Wethouder en Notaris te Hulst.
5°. Brische, Oud-Ingenieur der Mijnen, in Belgie.
6°. du Bols db BasÈclbs, Grondeigenaar, te Brus
sel.
Als Directeur is benoemd door den Raad van Be
stuur de Heer Jean van Alstein, Grondeigenaar
en Inspecteur-Generaal der Schatkist, te Brussel,
deelhebber voor 300 aktien, en als Onder-Directeur,
de Heer 0. T. du Sartel Grondeigenaar mede
te Brussel woonachtig.
Bij het naderen van het tijdstip, waarop deze on
derneming zal aanvangen schijnt het volstrekt noo-
digvoor de belangen van Zuid-Beveland en die
van de stad Goes te waken en daarop de aandacht
te vestigen op meer ernslige wijze, dan hij vroegere
gelegenheid heeft plaats gehad toen de thans door
volharding, moed en beleid tot stand gebragle Ven
nootschap zich slechts in de verte vertoonde, aan velen
hersenschimmig toescheen en geene personen van
erkend finantieel crediet voor zulk eene onderne
ming opgewassen, werden genoemd op de wijze als
zulks thans plaats heeft, door de openhaarmakingder
ontworpen statuten.
Alle bedenkingen over het al dan niet doelmatige der
zaak voor de ondernemers zelve, 07er de regten van de
oevereigenaarsvan de eigenaars van voormalige
ambachts-heerlijkheden en van de verdronkene lan
den van Zuid- Bevelandzullfen wij geheel ter zijde
laten als zijnde zulks de zaak van de ondernemers,
en van eenige bijzondere personen, welke eigendoms-
regten mogten kunnen bewijzen op het een of ander
gedeelte van de tegenwoordige oevers en de bedding
der Ooster-Schelde. Wij wenschen alleen de aan
dacht te vestigen op de groote verandering in ons
vruchtbaar eiland te verwachten, zoodra het Scheep
vaart-Kanaal zal worden gemaakt en de overige
werken zullen worden uitgevoerd. Wij laten voor
het tegenwoordige ook ter zijde het staatkundig be
lang van de onderneming, de aanwinst van grond
gebied de uitbreiding der provincie Zeeland en
wat niet al meer, dat zich bij volvoering der zaak
in eene min of meer verwijderde toekomst voordoet.
Wij stellen ons ook niet voor, alle stoffelijk be
langen van publieken aard zamen te vallen, welke zich,
bij eene oppervlakkige beschouwing zelfs, als van zelve
aanbieden doch ineenen het van onzen pligtniet
langer het stilzwijgen te bewaren over eene aange
legenheid van zóó onberekenbaar gevvigt voor de
Stad onzer inwoning waar de zetel der Maatschappij
is gevestigd en voor het geheele eiland van Zuid-
Beveland.
Als het meest zeker mag worden genoemd het
geen het eerst aanstaande isen derhalve de aanleg
van het kanaal en de eerste bedijking, namelijk van
ongeveer 4500 bunders slijken beoosten Yerseke.
Uil een landbouwkundig oogpunt kan de aanwinst
van grond, ter bebouwing of beweiding geschikt,
niet anders beschouwd worden dan van groot nut
voor het algemeen en inzonderheid voor de Stad
Goes en omstreken zullende onze Stad toch ook de
algemeene marktplaats worden voor de producten en
de bewoners van die aan te winnen gronden.
Het besteder, voorts van eene som van bijna 3 millioen
guldens binnen een betrekkelijk kort tijdsbestek, en
wel van elders wonende kapitalisten kan ook niet
anders dan tijdelijk eene bedrijvigheid verwekken
van zeer gunstigen invloed voor de welvaart van ons
eiland.
Uet gedeelte dat aan gene zijde van het Kanaal
zal zijn gelegen moge nader aan de Noord-Bra-
bandsche wal worden gebragt en de eveniuëie be
woners van de eventuele polders nabij Bergen-op-
Zoom, mogen al eens naar die Stad, als marktplaats,
worden heen getrokken daarvan zal geen gevaar
voor Goes zijn te verwachten, bijaldien deze Stad eene
eerlijke concurrentie als marktplaats weet vol te houden,
en daartoe het noodige aanwendt.
Bedriegen wij ons niet, dan zal het van de énergie
der bewoners van Goes afhangen om deze Stad
zelfs meer te doen worden, dan de eenvoudige ma rkt-
plaats van liet eiland. De handel kan zich aanmer
kelijk uitbreiden, bijaldien de scheepvaart nabij onze
Stad zicli vermenigvuldigt, en de tegenwoordige
markt kan ook daardoor eene ongekende uitbreiding
bekomen.
Zulks voert ons van zelve tot het voorname punt van
beschouwing tot het belang van de scheepvaart en
van de talrijke bedrijven en neringen daarmede in
verband staande. Volgens de akte van concessie zal
ér een Kanaal moeten worden gegraven, ter vervanging
van den tegenwoordigen, ongunstigen waterweg langs
Bath. Dat Kanaal zal eene diepte hebben van 8 el
beneden hoog water, eene breedte van 10 ellen, het
talud van 2j op 1voorzien van bermen en'jaagpaden,
breed 6 ellen en van bijkomende werken dienende
lot uitwaterings-middel voor de reeds bestaande pol
ders, De Kanaal-dijken zullen eene kruinshoogte van
3 ellen boven hoog water hebben en aan ieder uit
einde (te Hanswest en bij ff emeldinge) zullen
twee kapitale schutsluizen worden gemaakt, breed 16
ellen en als het ware twee havens zullende het Ka
naal te dier plaatse, over eene lengte van 200 ellen,
eene breedte van 70 ellen moeten hebben. Drie of
vier draaibruggen met eene opening van 16 ellen,
zullen op aan te wijzen plaatsen over het Kanaal
worden gelegd en de concessionnaris mag geene
Haven-, Kanaal-, Brug- of Sluis regten heffen, tenzij
zulks later door het Gouvernement werd toegestaan.
Groote zeeschepen zullen alzoo te midden door
ons eiland varen, en daar binnen geheel veiligliggeu.
De sloombooten tusschen Jnlwerpen en Rotterdam
zullen dagelijks dat Kanaal passeren de benoodigd-
heden voor de doortrekkende schepen, die op het tij
veelal zullen moeten wachten zullen worden aan
geschaft in de pakhuizen en winkels welke weldra
langs de monden van het Kanaul zuilen gesticht
worden Was de rigling van het Kanaal langs Goes,
deze Stad zou eensklaps eene veilige zee-hoven wor
den en de duizende schepen thans langs Bath
passerende zouden meestal zich ophouden nabij de
Stad onzer inwoning.
Zulk een toestand mag inderdaad benijdenswaardig
worden genoemd, en het zou onverantwoordelijk zijn,
bijaldien geene pogingen werden aangewend om al
dio voordeelen van Goes te verkrijgen, welke de aard