«OËSSCHE Mlï RA 1851. MAANDAG II AUGUSTUS. GEMEENTE-RAAD TE GOES, De uitgave deter Courant geschiedt Maandags en Donderdags avonds. De Prijs per Kwartaal is f J,76 Franco per Post JflO. Gewone Hdvertentien worden 'a ZO ets. de regel geplaatst. Geboorte-, Huwelijks- en Doodberigten van 6 regels a f J,20 behalve het Zegclregt. Met dit No. der Courant wordt gratis ver ton den vervolg van het Ferslag van Gedeputeerde Staten aan de Staten der Provincie Zeeland gedaan in de tomer-vergadering van J85J. mnrnm liffiiiiWMTffit. OPENBARE VERGADERING VAN DEN ten raadhuize aldaar, WOENSDAG DEN J3 AUGUSTUS J85J dbs namiddags ten half een ore- INGEZONDEN. Goks den 7 Augustus 1851. In de laatste dagen leest men bij herhaling in dag bladen. vrier redactiën doorgaans wel onderrigt zijn, dat de statuten van de namklooze maatschappij van de polders der ooster-schelde zijn getee- kend en overeenkomstig het Wetboek van Koop handel aan de goedkeuring van het Gouvernement onderworpen. De belanghebbenden zelve deelen mede, dat in Nederland en Be/gie is ingeschreven voor ongeveer 3000 aandeelen, en in Engeland voor 7000, zijnde tedere aktie groot 1000 francs, zoodat bereids 10 tniliioen francs zouden zijn bijeengebragtof 5/6 van hel geheele maatschappelijk kapitaal. In dien stand van zaken behoort de twijfel, of de reusachtige onderneming zal doorgaan, op te houden, en mag men aannemen, dat in den aanvang van 1852 de onteigening zal plaats hebben voor het eerst uit te voeren werk namelijk het Scheepvaart-Kanaal door Zuid-Beveland, welk werk behoort voltooid te zijn, volgens art. 6 der concessie binnen drie jaren na het koninklijk besluit waarbij de concessie is geau toriseerd, gedagteekend op den 6 October 1849. Te gelijkertijd mag men verwachten dat 4500 bunders van de boorden der Ooster-Schelde zullen worden bedijkt, en wel dat gedeelte dier boorden, welke zijn gelegen beoosten Yerseke, al te maal, voor het minst, Ijj el boven de laagwaterlijn en zelfs gedeeltelijk bo ven hoogwater, meestal hooger liggende, dan de gron den van de Breede Watering, en bestaande uit s/ijken, vatbaar voor bebouwing, zooals de ervaring heeft ge leerd omtrent de bedijkte slijken, uitmakende een groot deel van de polders aan de IVester-Schelde gelegen, en toebehoorende aan den hertog van Aremberg en zoo als is erkend door de Ingenieurs Greve en Themmbn. Na de voltooijing van een en ander zal worden overgegaan tot de afdamming der Oosler- Schelde, tusschen den Reigersbergschen-Polder en den dijk van den Oud-Enkel-Noord-Polderbij ffoensdrechten tot verdere bedijkingen, naarmate de opwas en aanslibbing zal plaats hebben; in het ge heel van 14000 bunders, aan de ondernemers voor 99 jaren geconcedeerd tegen f 5 per bunder 'sjaars. De eerste ontwerper en concessionnarisde heer Dirk Dronkers heeft bereids de uitvoering der werken van de Namelooze Vennootschap aangenomen, en wel het Kanaal van Hanswest naar ffemeldinge, lang 9000 elvoor f 2-965,000 en de afdamming met bijbehoorende werken, over eene lengte van 6500 ei, voor/1,905,000; te zamen alzoo voor/4,870,000. Voor de eerste keer zijn als leden van den Raad van Bestuur benoemd de Heeren 1°. Mr. Dirk Donkkr-Curtius, Oud-Minister van Justitie President, 2°. Dechamps Volksvertegenwoordiger, Oud-Mi nister van Openbare Werken en van Buiten- landsche Zaken in Belgie. 3°. Rolin, Volksvertegenwoordiger en Oud-Minis ter van Openbare Werken in Belgie. 4°. Van Beeck-Vollenhoven, Lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. 5°. Dblhas, Oud-Secretaris bij het Ministerie van Binnenlandsche Zaken te Parijs. En als Gedelegeerde Bestuurders de Heeren 1°. De Prins Joseph de Chimay, Lid van de Ka mer der Bepresentanlen in Belgie Presid. 2°. Toelaer Advocaat en Notaris, te Amsterdam. 3°. Droubt, Belgische Raad van Legatie te Londen. 4°. Seïdlitz Oud-Lid der Prorinciale Staten Wethouder en Notaris te Hulst. 5°. Brische, Oud-Ingenieur der Mijnen, in Belgie. 6°. du Bols db BasÈclbs, Grondeigenaar, te Brus sel. Als Directeur is benoemd door den Raad van Be stuur de Heer Jean van Alstein, Grondeigenaar en Inspecteur-Generaal der Schatkist, te Brussel, deelhebber voor 300 aktien, en als Onder-Directeur, de Heer 0. T. du Sartel Grondeigenaar mede te Brussel woonachtig. Bij het naderen van het tijdstip, waarop deze on derneming zal aanvangen schijnt het volstrekt noo- digvoor de belangen van Zuid-Beveland en die van de stad Goes te waken en daarop de aandacht te vestigen op meer ernslige wijze, dan hij vroegere gelegenheid heeft plaats gehad toen de thans door volharding, moed en beleid tot stand gebragle Ven nootschap zich slechts in de verte vertoonde, aan velen hersenschimmig toescheen en geene personen van erkend finantieel crediet voor zulk eene onderne ming opgewassen, werden genoemd op de wijze als zulks thans plaats heeft, door de openhaarmakingder ontworpen statuten. Alle bedenkingen over het al dan niet doelmatige der zaak voor de ondernemers zelve, 07er de regten van de oevereigenaarsvan de eigenaars van voormalige ambachts-heerlijkheden en van de verdronkene lan den van Zuid- Bevelandzullfen wij geheel ter zijde laten als zijnde zulks de zaak van de ondernemers, en van eenige bijzondere personen, welke eigendoms- regten mogten kunnen bewijzen op het een of ander gedeelte van de tegenwoordige oevers en de bedding der Ooster-Schelde. Wij wenschen alleen de aan dacht te vestigen op de groote verandering in ons vruchtbaar eiland te verwachten, zoodra het Scheep vaart-Kanaal zal worden gemaakt en de overige werken zullen worden uitgevoerd. Wij laten voor het tegenwoordige ook ter zijde het staatkundig be lang van de onderneming, de aanwinst van grond gebied de uitbreiding der provincie Zeeland en wat niet al meer, dat zich bij volvoering der zaak in eene min of meer verwijderde toekomst voordoet. Wij stellen ons ook niet voor, alle stoffelijk be langen van publieken aard zamen te vallen, welke zich, bij eene oppervlakkige beschouwing zelfs, als van zelve aanbieden doch ineenen het van onzen pligtniet langer het stilzwijgen te bewaren over eene aange legenheid van zóó onberekenbaar gevvigt voor de Stad onzer inwoning waar de zetel der Maatschappij is gevestigd en voor het geheele eiland van Zuid- Beveland. Als het meest zeker mag worden genoemd het geen het eerst aanstaande isen derhalve de aanleg van het kanaal en de eerste bedijking, namelijk van ongeveer 4500 bunders slijken beoosten Yerseke. Uil een landbouwkundig oogpunt kan de aanwinst van grond, ter bebouwing of beweiding geschikt, niet anders beschouwd worden dan van groot nut voor het algemeen en inzonderheid voor de Stad Goes en omstreken zullende onze Stad toch ook de algemeene marktplaats worden voor de producten en de bewoners van die aan te winnen gronden. Het besteder, voorts van eene som van bijna 3 millioen guldens binnen een betrekkelijk kort tijdsbestek, en wel van elders wonende kapitalisten kan ook niet anders dan tijdelijk eene bedrijvigheid verwekken van zeer gunstigen invloed voor de welvaart van ons eiland. Uet gedeelte dat aan gene zijde van het Kanaal zal zijn gelegen moge nader aan de Noord-Bra- bandsche wal worden gebragt en de eveniuëie be woners van de eventuele polders nabij Bergen-op- Zoom, mogen al eens naar die Stad, als marktplaats, worden heen getrokken daarvan zal geen gevaar voor Goes zijn te verwachten, bijaldien deze Stad eene eerlijke concurrentie als marktplaats weet vol te houden, en daartoe het noodige aanwendt. Bedriegen wij ons niet, dan zal het van de énergie der bewoners van Goes afhangen om deze Stad zelfs meer te doen worden, dan de eenvoudige ma rkt- plaats van liet eiland. De handel kan zich aanmer kelijk uitbreiden, bijaldien de scheepvaart nabij onze Stad zicli vermenigvuldigt, en de tegenwoordige markt kan ook daardoor eene ongekende uitbreiding bekomen. Zulks voert ons van zelve tot het voorname punt van beschouwing tot het belang van de scheepvaart en van de talrijke bedrijven en neringen daarmede in verband staande. Volgens de akte van concessie zal ér een Kanaal moeten worden gegraven, ter vervanging van den tegenwoordigen, ongunstigen waterweg langs Bath. Dat Kanaal zal eene diepte hebben van 8 el beneden hoog water, eene breedte van 10 ellen, het talud van 2j op 1voorzien van bermen en'jaagpaden, breed 6 ellen en van bijkomende werken dienende lot uitwaterings-middel voor de reeds bestaande pol ders, De Kanaal-dijken zullen eene kruinshoogte van 3 ellen boven hoog water hebben en aan ieder uit einde (te Hanswest en bij ff emeldinge) zullen twee kapitale schutsluizen worden gemaakt, breed 16 ellen en als het ware twee havens zullende het Ka naal te dier plaatse, over eene lengte van 200 ellen, eene breedte van 70 ellen moeten hebben. Drie of vier draaibruggen met eene opening van 16 ellen, zullen op aan te wijzen plaatsen over het Kanaal worden gelegd en de concessionnaris mag geene Haven-, Kanaal-, Brug- of Sluis regten heffen, tenzij zulks later door het Gouvernement werd toegestaan. Groote zeeschepen zullen alzoo te midden door ons eiland varen, en daar binnen geheel veiligliggeu. De sloombooten tusschen Jnlwerpen en Rotterdam zullen dagelijks dat Kanaal passeren de benoodigd- heden voor de doortrekkende schepen, die op het tij veelal zullen moeten wachten zullen worden aan geschaft in de pakhuizen en winkels welke weldra langs de monden van het Kanaul zuilen gesticht worden Was de rigling van het Kanaal langs Goes, deze Stad zou eensklaps eene veilige zee-hoven wor den en de duizende schepen thans langs Bath passerende zouden meestal zich ophouden nabij de Stad onzer inwoning. Zulk een toestand mag inderdaad benijdenswaardig worden genoemd, en het zou onverantwoordelijk zijn, bijaldien geene pogingen werden aangewend om al dio voordeelen van Goes te verkrijgen, welke de aard

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1851 | | pagina 1