hij Verklaarde dat valscli waren. De heer Peutsch hield te vergeefs staandedat zij echt waren de commissaris wikkelde dezelve in eenen omslag, welke hij met zijn cachet en met dat van het bankiershuis verzegelde en slak ze vervolgens in zijn zak daarna zeide hij'tot den bankier, dat hij hem, ten gevolge dezer ontdekking, arresteerde en naar den directeur tan poiicie moest brengen. De beer Peutsch ver zette zich hiertegen en de commissaris antwoordde, dat het eenige middel om zijne gevangenneming te ontgaan daarin bestond zich denzelfden dag, des rtamiddags ten drie ure, bij den directeur van poli cie te vervoegen en aan hem (commissaris) onrniddelijk de som van 1000 fl. in specie ter hand te stellen als een waarborg voor de vervulling dezer belofte. De heer Peutsch gaf, uit vrees voor eene arres tatie aan dezen eisch toe, en ging op het bepaalde uur naar den directeur van policie maar hoe groot was zijne verbazing toen hij van dezen overheids persoon vernam, dat er geen commissaris van policie naar zijne woning gezonden wasdat men nooit de minste achterdocht gevoed had omtrent de bankbil jetten die hij uitgaf, en dal hij, door aan boven- genoemden eisch toe te geven, bet slagtoffer was ge worden van bedriegers die zich als handhavers der veiligheid hadden voorgedaan. Er zijn naar alle rigtingen met den telegraaf be velen gezonden om deze bedriegers, waarvan de heer Peutsch, een naauwkeurig signalement gegeven heeft, ep te sporenmaar tot dusverre is zulks vruch teloos geweest. ENGELAND. Londen, den 25 January. De commissie voor de groote tentoonstelling heeft «en adres aan lord John Bussell gerigt om van de regering de beslissing te verkrijgen of de toegang al dan niet gratis zal verleend worden. Tevens heeft de commissie voorgesteld, om gedu rende de eerste veertien dagen den toegang te doen betalen, en vervolgens één dag in de week te bepa len waarop zij, die, afgescheiden van de groote me nigte de tentoonstelling vvenschen te bezoeken, ins gelijks zullen betalen, liet getal fabriekanten enz. tot dusverre bij de commissie ingeschreven om de voortbrengselen hunner nijverheid ten toon te stellen, bedraagt 7000. Lord fVillougby d'Eresby heeft een hotel binnen de hoofdstad gehuurd waar op zijne kosten diegenen zijner pachters kunnen verblijven, die de tentoonstelling wenschen bij te wonen. Men hoopt, dat dit voorbeeld navolging zal vinden. De eerste Europeaan die de oude overblijfse len van Warka in Mesopotamie beeft bezocht Aen- net Loftus en die geattacheerd is bij den staf van kolonel fVilliams beiast met de vaststelling der grensscheiding tusschen Turkije en Perzie geeft in «en brief de volgende beschrijving van zijne belang rijke nasporingen. Warka is ongetwijfeld het. Erech van de Heilige Schrift dé tweede slad van Nimrod of het Orchoe der Chaldeën. De bouwvallen binnen die muren gelegen leve ren vele, voor den geschiedschrijver en oudheidvor- seher belangrijke voorwerpen op. Deze overblijfselen bestaan letterlijk uit op elkander gestapelde doodkis ten, ter boogie van 45 voeten. Deze slad moet blijk baar de groote begraafplaats der Chaldeesche geslach ten zijn geweest, gelijk Mesliad-Ali en Kerbella ten huldigen dage de kerkhoven der Persianen zijn. De lijkkisten zijn van zeer vreemden vorm zij hebben algemeen de gedaante van eene toegedekte badkuip maar de wanden zijn lager en van symetriscben vorm; daarenboven zijn zij voorzien van eene wijde ovale opening bestemd om het 'ijk door te laten. Deze opening wordt gesloten met een deksel van porselein of potaarde. De doodkisten zeiven zijn insgelijks van cebakkken aarde verglaasd en versierd met reliëf figuren van krijgshelden die zonderlinge, verbazend groote hoofdtooisels hebben gekleed zijn niet eene korte tunica over eene soort van Jangen rok, meteen degen aan dc zijde, de armen kruislings over de borst en de beenen wijd van eikander. Groote hoeveelhe den aa'rdewerl; en figuren van gebakken steen, waar van sommigen met veel kunst en smaak zijn gevormd, werden te midden van die doodkisten gevonden, ais- mede in de kisten vele gouden, zilveren, ijzeren, koperen glazen en andere voorwerpen fn Britsch Indië hebben zich talrijke commis- siën gevormd, om voorwerpen voor de groote Lon- kvnsche tentoonstelling van 1851 naar Europa te zen den. Onder de voorwerpen die men thans reeds weet dat er op prijken zullen telt men een ge schenk van een Indisch vorst aan koningin Pretoria, bestaande in eene groote tentrustende op zilveren zuilen en overdekt met een dak van liet fijnste ca- rhemiregeborduurd rriel goud cn zilver; dalirin bevinden zich een hed en zes stoelen van gebeeld houwd ivoor, alsmede 120 beelden in natuurlijke grootte, voorstellende de verschillende handwerken, die in Indië beoefend worden. FRANKRIJK PAlius 22 January. Het onderzoek van de 9000 processen-verbaal der zelfmoorden die in de laatste 34 jaren binnen deze hoofdstad plaats hadden, heeft tot zonderlinge resul taten geleid. Er blijkt o. a. uit, dat jongelieden en mannen in den kracht des leeftijds voor den zelf moord bijna immer vuurvrapenen bezigen; kinderen, vrouwenen grijsaards stierven bijna alien door ophan ging of verstikking. In het Departement der Seine waren in de laat ste jaren 331 zelfmoorden bedreven en wel 63, die zich van eerie hoogte op tic slrateri stortten 96 door verworging 45 door middel van snijdende of stekende voorwerpen, 48 door tuurwapenen 31 door vergiftiging, 86 door verstikking met kolendamp eu 170 door verdrinking. De oorzaken die tot deze zelfmoorden leidden waren de volgende: ongelukkige lielcle of hartzeer 100; kwalen, tegenzin in het leven 148; slecht ge drag-, 'verlies in het spel 69 armoede verlies van betrekking, slechte staat vati handelszaken 100; on bekende oorzaken 94. Jaarlijks worden gemiddeld 300 zelfmoorden bin nen deze hoofdstad bedreven, De krijgsraad heeft heden de karabinier Grut. die gelijk men weet, zijn kapitein, den graaf de Kernen vermoordde tot de doodstraf veroordeeld. Tolgens de Correspondance Générale heeft de graaf van Chambord eindelijk vergunning erlangd tot het in ontvangst nemen der som van 2 miliioen francs, welke door den heer de Ta/aru was gelega teerd. De graaf moet van die som 200,000 francs aangewezen hebben als honorarium voor den heer Bcrryer die in deze zaak voor hem had geageerd. DE UITBREIDING VAN DE STOOMVAART DOOR SGHROEFSTOOMSCHEPEN. Voor ongeveer 364 jaren vertrok Bartholomeus Diaz met twee caravellen ieder van 50 ton uit Lissabon ten einde het zuidelijke voorgebergte van Afrika om te zeilen hetwelk hij ten gevolge der door hem aldaar ondervonden stormen Cabo Tor- men los o noemde. Zijne ontdekking deed den Oös- terschen koophandel gedurende eeriigen lijd van de Venelianen en Genuezen op de Portugezen overgaan, en meer dan 300 jaren lang bleef de weg rondom de Kaap de groote weg naar Oosl-Indie en de verder in die oorden gelegen landstreken. Op den 18 December 1850 is echter eene zeereis onderno men, die den grondslag «an even groote verande ringen in zicli bevat, als die van Dijz. Op dien dag is namelijk het sehroefstooirischip Bosphorus met de brievenmaal voor dö Kaap de Goede Hoop. uit Engeland vertrokken. Die dag vormt nis het ware eene nieuwe tijdrekening in de geschiedenis der stoom- scheepvaart eene schrede voorwaarts op de haan der beschaving van den aardbol. Nog naauwelijks 20 jaren geleden was de stoomvaart slechts tot kuslreizen bepaald de reuzenkracht was nog in hare kindsheid. De eerste ontwikkeling haier jeug dige krachten loonde zij, toen de Hugh Lindsay door lusscherikomst van de Oost-Indische Compagnie, beproeide den ouden weg naar Oost-lndicjangs de Roodc Zee te herstellen. Vervolgens ondernamen de kapiteins Bobenis en Hoskcn met den Sirius en den Great- Western, het. eerst den Atlanlischen Oceaan met sloomschepen over te steken. De uit breiding van de stoomvaart over de gansche wereld werd belemmerd door de bernoeijing der Engelsche regering, die, in den ouden waan, dat verbeterin gen een monopolie noodig hebben, om te sneller te slagen aan begunsligde contractanten de stoomvaart op de zeefacliseb als een privilegietoekende. De particuliere onderneming werd door het stelsel van post-coritract verlamd, en jaren achtereen werden geene stoombooten voor den Oceaan gebouwd dan alleen door de van wege bet gouvernement geprivi- ligeerde maatschappijen. Deze begunstiging bij uit zondering onderdrukte den vindingrijken geest der natie want een ieder was wars van het nemen van nieuweproeven, omdat de begunstigden van Downing- street tusschen beide konden komen en zich de vrucht van elke ondernemingen uilvinding konden toerekenen. Eindelijk hebben de Noord-Amerikanen zich tot den wedstrijd toegerust en reeds bij hunne eerste poging hebben zij de Bvitsche stoomboot-linie vari Cunard de beste die men bezitop zijde gestreefd. Het stelsel der schroef-locomotief hetwelk het eerst door Ericson ten jare 3837 werd ingevoerd, is dat, waarvan men de handhaving van het Britsche overwigt in de zee-stoomvaart verwacht. Dit stelsel werd tien jaren achtereen door de groote contract- compagnien onderdrukt in de laatste drie jaren heeft het zich echter snel ontwikkeld en, zonder on dersteuning van regeringswege goederen en passa giers, met zooveel spoed en lol zulke lage vracht prijzen naar New-York, Alexandrie en Konstan- linopel vervoerd dat de aanzienlijke bevoorreglen thans zelf sein oef-stoomschepen doen bouwenin deijdele hoop, hunne niet ondersteunde concurrenten te zullen overvleugelen. Zie hier het onderscheid tusschen een stoomschip met raderkasten en eene schroef-stoom boot. Het eerste is een vaartuigdat het grootste gedeelte van zijnen logt aflegt zon der van wind of zeilen gebruik te maken het schroef-stoomschip echter is een vaartuig dat zich hel best beweegtdoor zoovee] wind als stoom te bezigen. Het eerstgenoemde trotseert de elemen ten door aanwending van ontzettende kosten het andere wendt de elementen tot zijn voordeel aan en weet van de 32 windstreken er 24 in zijn voor deel te gebruiken. Ziedaar de oorzaak waarom deze stoomvaartuigen zonder ondersteuning de concurrentie hebben weten vol te houden tegen de stoombootlinie Cunard, die 145,000 p. st. en tegen de Peninsular and Oriental Companydie 220,000 p. st. uit de staatskas genieten. Maakt de Bosphorus eene gelukkige reisdan is het lot der rader-stoomschepen en dat der postc.ontraclen voor het overzeesche transport, althans in derzelver tegen- woordigen vorm, beslist. De sloompakketdienst dooi de Roode Zee heelt in weerwil dat zij Indisch gebukt gaat onder het monopolie van eene begun stigde compagnie, het verkeer van personen tusschen Engeland en het Oosten doen toenemen in zulk eene mateals de eerste ondernemers niet hadden durven hopen. Door de uitbreiding der spoorwegen en Je uitvinding der electrische telegrafen zal 7,00 het vrede op het vaste land blijft de zoogenaamde overland weg altijd eene zaak van veel commercieel en politiek gewigt blijven. Wat die weg ook kosten moge hij moet aangehouden worden alleen om de Aziatische bezittingen. Doch al werd deze overland- reis ontheven van den verpletterenden last des mo nopolieszoo voegt zij toch alleen aan de rijkere klasse van reizigers en aan de zulken die de ver moeienissen van den logt door de woestijn kunnen verduren voor de meeslen echter zal de mlbrêf- ding der stoomvaart rondom de Kaap de Goede Hoop naar Oost-Indieeene onberekenbare wel daad zijn. Hetzelfde kan gezegd worden ten aanzien van de Australische bezittingen, waar een half mil iioen menschen reikhalzend naar de stoomboot-ge meenschap uitzien. Tevens blijven de vrachtkosten van passagiers en goederen op schroef-sloomschepeii, altijd minder dan op andere schepen. 2i5lle Staats-Loterij. rRIJZEI» VAN 1000 EN DAARBOVEN. 3de Klasse. 1ste Lijst. No. 18027, een Prijs van f 1250. No. 15827 1990 17150, 16933 en 6395 iedereen Prijs van f 1000. 2de Lijst. No 17446, een Prijs van f 20,000. No. 14890 18433 en 18254, ieder een Prijs van 1000. 3de Lijst. No. 19379, een Prijs van f 2500. No. 3209 een Prijs van f 1250. No. 2387 en 4025 ieder een Prijs van 1000. lOTIMIimia, Heden verloste voorspoedigdoch ontijdig, van eene doode DOCHTER, MARIA NORTIER geliefde Echtgenoote van Rotterdam D, MOLIJN. 30 Jannarij 1851. Eenige Kennisgeving. Te Goes; bij F. Klebowens Zoon.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1851 | | pagina 2