hij Verklaarde dat valscli waren. De heer Peutsch
hield te vergeefs staandedat zij echt waren de
commissaris wikkelde dezelve in eenen omslag, welke
hij met zijn cachet en met dat van het bankiershuis
verzegelde en slak ze vervolgens in zijn zak daarna
zeide hij'tot den bankier, dat hij hem, ten gevolge
dezer ontdekking, arresteerde en naar den directeur
tan poiicie moest brengen. De beer Peutsch ver
zette zich hiertegen en de commissaris antwoordde,
dat het eenige middel om zijne gevangenneming te
ontgaan daarin bestond zich denzelfden dag, des
rtamiddags ten drie ure, bij den directeur van poli
cie te vervoegen en aan hem (commissaris) onrniddelijk
de som van 1000 fl. in specie ter hand te stellen
als een waarborg voor de vervulling dezer belofte.
De heer Peutsch gaf, uit vrees voor eene arres
tatie aan dezen eisch toe, en ging op het bepaalde
uur naar den directeur van policie maar hoe groot
was zijne verbazing toen hij van dezen overheids
persoon vernam, dat er geen commissaris van policie
naar zijne woning gezonden wasdat men nooit de
minste achterdocht gevoed had omtrent de bankbil
jetten die hij uitgaf, en dal hij, door aan boven-
genoemden eisch toe te geven, bet slagtoffer was ge
worden van bedriegers die zich als handhavers der
veiligheid hadden voorgedaan.
Er zijn naar alle rigtingen met den telegraaf be
velen gezonden om deze bedriegers, waarvan de heer
Peutsch, een naauwkeurig signalement gegeven heeft,
ep te sporenmaar tot dusverre is zulks vruch
teloos geweest.
ENGELAND. Londen, den 25 January.
De commissie voor de groote tentoonstelling heeft
«en adres aan lord John Bussell gerigt om van de
regering de beslissing te verkrijgen of de toegang al
dan niet gratis zal verleend worden.
Tevens heeft de commissie voorgesteld, om gedu
rende de eerste veertien dagen den toegang te doen
betalen, en vervolgens één dag in de week te bepa
len waarop zij, die, afgescheiden van de groote me
nigte de tentoonstelling vvenschen te bezoeken, ins
gelijks zullen betalen, liet getal fabriekanten enz.
tot dusverre bij de commissie ingeschreven om de
voortbrengselen hunner nijverheid ten toon te stellen,
bedraagt 7000.
Lord fVillougby d'Eresby heeft een hotel
binnen de hoofdstad gehuurd waar op zijne kosten
diegenen zijner pachters kunnen verblijven, die de
tentoonstelling wenschen bij te wonen. Men hoopt,
dat dit voorbeeld navolging zal vinden.
De eerste Europeaan die de oude overblijfse
len van Warka in Mesopotamie beeft bezocht Aen-
net Loftus en die geattacheerd is bij den staf van
kolonel fVilliams beiast met de vaststelling der
grensscheiding tusschen Turkije en Perzie geeft in
«en brief de volgende beschrijving van zijne belang
rijke nasporingen.
Warka is ongetwijfeld het. Erech van de Heilige
Schrift dé tweede slad van Nimrod of het Orchoe
der Chaldeën.
De bouwvallen binnen die muren gelegen leve
ren vele, voor den geschiedschrijver en oudheidvor-
seher belangrijke voorwerpen op. Deze overblijfselen
bestaan letterlijk uit op elkander gestapelde doodkis
ten, ter boogie van 45 voeten. Deze slad moet blijk
baar de groote begraafplaats der Chaldeesche geslach
ten zijn geweest, gelijk Mesliad-Ali en Kerbella ten
huldigen dage de kerkhoven der Persianen zijn. De
lijkkisten zijn van zeer vreemden vorm zij hebben
algemeen de gedaante van eene toegedekte badkuip
maar de wanden zijn lager en van symetriscben vorm;
daarenboven zijn zij voorzien van eene wijde ovale
opening bestemd om het 'ijk door te laten. Deze
opening wordt gesloten met een deksel van porselein
of potaarde. De doodkisten zeiven zijn insgelijks van
cebakkken aarde verglaasd en versierd met reliëf
figuren van krijgshelden die zonderlinge, verbazend
groote hoofdtooisels hebben gekleed zijn niet eene
korte tunica over eene soort van Jangen rok, meteen
degen aan dc zijde, de armen kruislings over de borst
en de beenen wijd van eikander. Groote hoeveelhe
den aa'rdewerl; en figuren van gebakken steen, waar
van sommigen met veel kunst en smaak zijn gevormd,
werden te midden van die doodkisten gevonden, ais-
mede in de kisten vele gouden, zilveren, ijzeren,
koperen glazen en andere voorwerpen
fn Britsch Indië hebben zich talrijke commis-
siën gevormd, om voorwerpen voor de groote Lon-
kvnsche tentoonstelling van 1851 naar Europa te zen
den. Onder de voorwerpen die men thans reeds
weet dat er op prijken zullen telt men een ge
schenk van een Indisch vorst aan koningin Pretoria,
bestaande in eene groote tentrustende op zilveren
zuilen en overdekt met een dak van liet fijnste ca-
rhemiregeborduurd rriel goud cn zilver; dalirin
bevinden zich een hed en zes stoelen van gebeeld
houwd ivoor, alsmede 120 beelden in natuurlijke
grootte, voorstellende de verschillende handwerken,
die in Indië beoefend worden.
FRANKRIJK PAlius 22 January.
Het onderzoek van de 9000 processen-verbaal der
zelfmoorden die in de laatste 34 jaren binnen deze
hoofdstad plaats hadden, heeft tot zonderlinge resul
taten geleid. Er blijkt o. a. uit, dat jongelieden en
mannen in den kracht des leeftijds voor den zelf
moord bijna immer vuurvrapenen bezigen; kinderen,
vrouwenen grijsaards stierven bijna alien door ophan
ging of verstikking.
In het Departement der Seine waren in de laat
ste jaren 331 zelfmoorden bedreven en wel 63, die
zich van eerie hoogte op tic slrateri stortten 96
door verworging 45 door middel van snijdende of
stekende voorwerpen, 48 door tuurwapenen 31
door vergiftiging, 86 door verstikking met kolendamp
eu 170 door verdrinking.
De oorzaken die tot deze zelfmoorden leidden
waren de volgende: ongelukkige lielcle of hartzeer
100; kwalen, tegenzin in het leven 148; slecht ge
drag-, 'verlies in het spel 69 armoede verlies van
betrekking, slechte staat vati handelszaken 100; on
bekende oorzaken 94.
Jaarlijks worden gemiddeld 300 zelfmoorden bin
nen deze hoofdstad bedreven,
De krijgsraad heeft heden de karabinier Grut.
die gelijk men weet, zijn kapitein, den graaf de
Kernen vermoordde tot de doodstraf veroordeeld.
Tolgens de Correspondance Générale heeft
de graaf van Chambord eindelijk vergunning erlangd
tot het in ontvangst nemen der som van 2 miliioen
francs, welke door den heer de Ta/aru was gelega
teerd. De graaf moet van die som 200,000 francs
aangewezen hebben als honorarium voor den heer
Bcrryer die in deze zaak voor hem had geageerd.
DE UITBREIDING VAN DE STOOMVAART
DOOR SGHROEFSTOOMSCHEPEN.
Voor ongeveer 364 jaren vertrok Bartholomeus
Diaz met twee caravellen ieder van 50 ton uit
Lissabon ten einde het zuidelijke voorgebergte van
Afrika om te zeilen hetwelk hij ten gevolge der
door hem aldaar ondervonden stormen Cabo Tor-
men los o noemde. Zijne ontdekking deed den Oös-
terschen koophandel gedurende eeriigen lijd van de
Venelianen en Genuezen op de Portugezen overgaan,
en meer dan 300 jaren lang bleef de weg rondom
de Kaap de groote weg naar Oosl-Indie en de
verder in die oorden gelegen landstreken. Op den
18 December 1850 is echter eene zeereis onderno
men, die den grondslag «an even groote verande
ringen in zicli bevat, als die van Dijz. Op dien
dag is namelijk het sehroefstooirischip Bosphorus met
de brievenmaal voor dö Kaap de Goede Hoop. uit
Engeland vertrokken. Die dag vormt nis het ware
eene nieuwe tijdrekening in de geschiedenis der stoom-
scheepvaart eene schrede voorwaarts op de haan
der beschaving van den aardbol. Nog naauwelijks
20 jaren geleden was de stoomvaart slechts tot
kuslreizen bepaald de reuzenkracht was nog in
hare kindsheid. De eerste ontwikkeling haier jeug
dige krachten loonde zij, toen de Hugh Lindsay
door lusscherikomst van de Oost-Indische Compagnie,
beproeide den ouden weg naar Oost-lndicjangs
de Roodc Zee te herstellen. Vervolgens ondernamen
de kapiteins Bobenis en Hoskcn met den Sirius
en den Great- Western, het. eerst den Atlanlischen
Oceaan met sloomschepen over te steken. De uit
breiding van de stoomvaart over de gansche wereld
werd belemmerd door de bernoeijing der Engelsche
regering, die, in den ouden waan, dat verbeterin
gen een monopolie noodig hebben, om te sneller te
slagen aan begunsligde contractanten de stoomvaart
op de zeefacliseb als een privilegietoekende.
De particuliere onderneming werd door het stelsel
van post-coritract verlamd, en jaren achtereen werden
geene stoombooten voor den Oceaan gebouwd dan
alleen door de van wege bet gouvernement geprivi-
ligeerde maatschappijen. Deze begunstiging bij uit
zondering onderdrukte den vindingrijken geest der
natie want een ieder was wars van het nemen van
nieuweproeven, omdat de begunstigden van Downing-
street tusschen beide konden komen en zich de vrucht
van elke ondernemingen uilvinding konden toerekenen.
Eindelijk hebben de Noord-Amerikanen zich tot den
wedstrijd toegerust en reeds bij hunne eerste poging
hebben zij de Bvitsche stoomboot-linie vari Cunard
de beste die men bezitop zijde gestreefd. Het
stelsel der schroef-locomotief hetwelk het eerst
door Ericson ten jare 3837 werd ingevoerd, is
dat, waarvan men de handhaving van het Britsche
overwigt in de zee-stoomvaart verwacht. Dit stelsel
werd tien jaren achtereen door de groote contract-
compagnien onderdrukt in de laatste drie jaren
heeft het zich echter snel ontwikkeld en, zonder on
dersteuning van regeringswege goederen en passa
giers, met zooveel spoed en lol zulke lage vracht
prijzen naar New-York, Alexandrie en Konstan-
linopel vervoerd dat de aanzienlijke bevoorreglen
thans zelf sein oef-stoomschepen doen bouwenin
deijdele hoop, hunne niet ondersteunde concurrenten
te zullen overvleugelen. Zie hier het onderscheid
tusschen een stoomschip met raderkasten en eene
schroef-stoom boot. Het eerste is een vaartuigdat
het grootste gedeelte van zijnen logt aflegt zon
der van wind of zeilen gebruik te maken het
schroef-stoomschip echter is een vaartuig dat
zich hel best beweegtdoor zoovee] wind als stoom
te bezigen. Het eerstgenoemde trotseert de elemen
ten door aanwending van ontzettende kosten het
andere wendt de elementen tot zijn voordeel aan
en weet van de 32 windstreken er 24 in zijn voor
deel te gebruiken. Ziedaar de oorzaak waarom
deze stoomvaartuigen zonder ondersteuning de
concurrentie hebben weten vol te houden tegen
de stoombootlinie Cunard, die 145,000 p. st. en
tegen de Peninsular and Oriental Companydie
220,000 p. st. uit de staatskas genieten. Maakt de
Bosphorus eene gelukkige reisdan is het lot der
rader-stoomschepen en dat der postc.ontraclen voor
het overzeesche transport, althans in derzelver tegen-
woordigen vorm, beslist. De sloompakketdienst dooi
de Roode Zee heelt in weerwil dat zij Indisch
gebukt gaat onder het monopolie van eene begun
stigde compagnie, het verkeer van personen tusschen
Engeland en het Oosten doen toenemen in zulk
eene mateals de eerste ondernemers niet hadden
durven hopen. Door de uitbreiding der spoorwegen
en Je uitvinding der electrische telegrafen zal 7,00
het vrede op het vaste land blijft de zoogenaamde
overland weg altijd eene zaak van veel commercieel
en politiek gewigt blijven. Wat die weg ook kosten
moge hij moet aangehouden worden alleen om de
Aziatische bezittingen. Doch al werd deze overland-
reis ontheven van den verpletterenden last des mo
nopolieszoo voegt zij toch alleen aan de rijkere
klasse van reizigers en aan de zulken die de ver
moeienissen van den logt door de woestijn kunnen
verduren voor de meeslen echter zal de mlbrêf-
ding der stoomvaart rondom de Kaap de Goede
Hoop naar Oost-Indieeene onberekenbare wel
daad zijn. Hetzelfde kan gezegd worden ten aanzien
van de Australische bezittingen, waar een half mil
iioen menschen reikhalzend naar de stoomboot-ge
meenschap uitzien. Tevens blijven de vrachtkosten
van passagiers en goederen op schroef-sloomschepeii,
altijd minder dan op andere schepen.
2i5lle Staats-Loterij.
rRIJZEI» VAN 1000 EN DAARBOVEN.
3de Klasse.
1ste Lijst. No. 18027, een Prijs van f 1250. No.
15827 1990 17150, 16933 en 6395 iedereen
Prijs van f 1000.
2de Lijst. No 17446, een Prijs van f 20,000.
No. 14890 18433 en 18254, ieder een Prijs van
1000.
3de Lijst. No. 19379, een Prijs van f 2500. No.
3209 een Prijs van f 1250. No. 2387 en 4025
ieder een Prijs van 1000.
lOTIMIimia,
Heden verloste voorspoedigdoch ontijdig,
van eene doode DOCHTER, MARIA NORTIER
geliefde Echtgenoote van
Rotterdam D, MOLIJN.
30 Jannarij 1851.
Eenige Kennisgeving.
Te Goes; bij F. Klebowens Zoon.