(OISSCIE comm. I850. lÉm. wmtm MAANDAG 28 OCTOBER- J)c uitgave dezer Courant geschiedt Maandags en Donderdags avonds. De Prijs per Ji wartaal is fJ,76; Franco per Post ,f ,90. Gewone Hdvertcniien worden a SO cis, de regel geplaatst. Geboorte-, Huwelijks- en Doodberigten, van J6 regels d f F,SO behalve het Zegelregt. Daar het ons is voorgekomen dat de strekking der wet van den 12 April 1850, (Staatsblad S°. 15) tot vaststelling van het briefport en tot regeling der aangelegenheden van de brievenposterij, niet algemeen regt wordt begrepen achten wij het niet ondienstig het publiek met die strekking eenigzins nader bekend te maken, door de mededeeling van eeriige door den Minister van Finantien, bij resolutie van 22 October jl. no. 43 te dien opzigte gearresteerde en in de Staats-Gourant van heden no. 255 opgenomen punten van instructie voor de ambtenaren met het toezigt op verbóden vervoer van brieven en paketten belast. Die punten zijn van den volgenden inhoud: Het toezigt zal meer bijzonder ten doel hebben hét tegengaan der overtredingen van hen die er eene geheele of gedeeltelijke kostwinning van maken om zich hetzij in persoon, hetzij door anderen, die in hunne dienst zijn, met de overbrenging, het ter ver zending aannemen, of het doen bestellen van brieven ten behoeve van derden, tegen het genot van vracht, te belasten, Het genot van vracht stelt dus een criterium (ken merk) daar, om liet vervoer van brieven buiten de post al dan niet strafbaar te maken. Reizigers en andere personen die niet kunnen verondersteld worden, zich voor het medenetnen van blieven middellijk of on middellijk te laten beloonen, behoeven dus niet door visitation te worden bemoeijelijkt, voor en aleer blijkt, dat zij zich werkelijk aan overtredingen schuldig ma ken. Ook om een vervoer van brieven in de termen van hel verbod te doen vallen, wordt veretscht, dat zulks geschiede op eenen weg of in eene rigting, waar eene brievenpost bestaat, en alzoo door de ad- ministiatie gelegenheid tot hel ontvangen of verzenden van blieven gegeven wordt. Het meest dient daarbij Ie worden gelei op de Stoombooten, diligences en andere openbare middelen van vervoeromdat de administratie de middelen heeft daurgesteld om uiet deze bespoedigende mid delen brieven door tnsschenkomst van 's Rijks pos terijen te verzenden. De nieuwe wet maakt dan ook een onderscheid tusschen gewone personen en de ondernemers van dergelijke middelen van vervoer daar deze met hel dubbele van de straf bedreigd worden en alle ver voer bij inzameling of bestelling van brieven door of van wege de ondernemers, wordt gerekend, tegen genot van vracht te geschieden. Uit het bovenstaande blijkt dus, dat er twee om standigheden moeten zamenloopenom strafbaar vervoer van brieven of paketten (door welke laatste alleen verstaan worden paketten met beschreven pa pier geenzins paketten met an nr.r, E goederen waarop deze wet van.geene toepassing is) daartestcllen. Het vervoer, om strafbaar te zijn, moet plaats hebben 1°. Tegen genot van vracht. 2°. Op eenen weg of in eene rigting, waar eene brievenpost beslaat. Derhalve mogen partikulierenniet vallende onder de rubriek van diegenen, die altijd gerekend worden het vervoer, tegen genot van vracht, te doen, ten allen tijde in alle rigtingenook naar plaatsen waar eene post-inrigling beslaatzich met brie ven belasten. Wat betreft dezulken, die, door dagelijks denzelf- rién weg te gaan tot het doen van boodschappen of het overbrengen van goederen voor derden zouden moeten geacht worden voor loon zich met de brie ven te belasten aan deze is het alleen verboden brieven mede te nemen van en naar plaatsen, tusschen welke eene geregelde post-dienst bestaat. Er beslaan in dit eiland, Duiten Goes, slechts twee kantoren, waar brieven door de post worden opgeno men en afgegeven, te weten aan den Terseken-Dam en te Bath terwijl in ISoord-Beveland hulpkan toren zijn gevestigd te Corlgeiiete Colijnsplaat en te PVissenkerke. Het vervoer van bl ieven tusschen Goes en deze plaat sen tegen genot van vracht, of door dezulken, die, ofschoon gratis vervoerende geacht worden loon te trekken is dus verboden. Daarentegen zal het vervoer van brieven tusschen Goes en Kloetinge of Kapelle of tusschen Goes en 's Heer J rends kerke en dergelijke plaatsen aan een ieder zelfs tegen genoï van vracht vrijstaan, omdat, ofschoon die plaatsen gelegen zijn aan eenen weg of in eene rigting. waar eene brievenpost be staat, echter in dezelve «..door de administratie geene gelegenheid tot hel ontvangen of verzenden van brieven is gegeven. Bit laatste zal in vervolg ■van tijd vervallen oindat er bij de Regering voornemen bestaat om overal, waar het zal blijken nuttig en noodza kelijk Ie zijn ppst-inrigtiogen tlaartestelJsi) zoo. lang dit echter niet geschied is kan men met uitzondering van de opgenoemde plaatsen, tusschen <t/le plaatsen en dorpen in dit eiland en Noord- Beveland en de slad Goes, brieven vervoeren. GOESden 28 October. Wij zijn verzocht te melden zegt het Handels blad dat de slaten-generaal bekend zullen worden gemaakt met de oorzaken en gevolgen van een ern stig geschil, dal gerezen is tusschen den minister van finantien en een lid van de algemeene rekenkamer.' Men verneemt namelijk, dat de baron Nahuys daar omtrent ten spoedigste een verslag aan de tweede kamer der staten generaal zal.doen geworden, en dit itt verband brengen met zijne beschouwingen omtrent hel fonds van den hoogen raad van adel, waaruit persoonlijke aanspraken ontstaan zijn, Bij een bakker te Meppel is een valsch nieuw lOceirtstuk ontvangen; hetzelve was van de echten te onderscheiden aan den klank, even als aan den rand, die niet goed aan elkander geplet was. Te Haarlem isvolgens het Handelsblad dezer dagen ontdekt en door de policie aangehouden, een valsch geldstuk van 25 centen. Men schrijft uit J»Iaastricht Tan den 23 dezer: Gisteren namiddag is naar het krankzinnigen ge slicht alhier overgebragt de heer D., hoofdonder wijzer van 's Rijks lagere school te dezer stede, welke lieer gedurende eenigen tijd aan krankzinnigheid lij dende was. Als eene evenwel hoogst ongelukkigeen tevens zonderlinge omstandigheid kan hier vermeld worden, dat in een tijdperk van p. m. zes jaren genoemde heer D. hel derde slagtoffer van krankzin nigheid ishetwelk die school heelt verlaten, zijnde de twee vorige heeren S. en E. bereids aan hunne kwaal overleden lloor eenige dagbladen is berigtdat de orga nisatie van het wapen der infanterie zoo als die door dén rand van defensie is ontworpen de goedkeuring des konings heeft weggedragen weldra geheel haar bestaan zal krijgen en met 1 Januarij e. k. zal in gevoerd worden. Dit berigt (zoo wij vernemen) is onjuist, voor zoo verre daarin gezegd wordt, dat het voorstel van den raad van defensie door den koning zoude zijn goedgekeurd hetgeen nog geensins heelt plaats gehad. Het is voorts voorbarigom niet te zeggen onmogelijk dat de nieuwe organisatie hoe dan ook met 1° Januarij in werking zoude komen, De waarheid is dat er eene organisatie door den raad van defensie is ontworpen dat dit vrij. uitge breid rapport later in handen is gesteld van prins Frederik der Nederlanden die hetzelve voor. zijn vertrek aan den raad heelt teruggezonden vergezeld van onderscheidene aanmerkingen. Dat later Z. M. van een en ander insgelijks berigt en inzage heeft ontvangen, is mede waarheid maar onjuist, dat het door 11. D. bereids is goedgekeurd. Tot de terug komst van prins Frederik die welligt in het laatst van November kan plaatshebhen, zal dus waarschijn lijk deze zaak nog wel hangende blijven. Onder dagteekening van den 4 October 11. is door de Kamer van Koophandel te Amsterdam den Koning een eerbiedig adres aangeboden waarbij de hooge noodzakelijkheid wordt ontwikkeld dat door de hooge Regering ten spoedigste de meest doeltref fende maatregelen worden genomen, des noods tegen belangrijke geldelijke opofferingenten einde den Nederiandschen. Rijn-spoorweg in dadelijk verband te brengen met bet Duitsche spoorwegen-netopdat Nederland niet langer in den staat van afzondering van Duilschland blijve, in welken het thans verkeert, en daardoor tc kort schiete in den algemeenen han dels-wedstrijd die thans wordt "gevoerd maar daar entegen de voordeelen worden verkregen welke met den aanleg van den Rijn-spoorweg zijn bedoeld, doch tot dus verre niet zijn genoten. DUITSCHLAND.Frankfort, den 23 October. Den Prins van Thurn en Taxis, opperbevelheb ber der 'aan de Keurhessische grenzen verzamelde Beijersche en Oostenrijksehe troepenwerd gisteren avond door het korps muziekanten der Beijersche jagers alhiereene serenade gebragt. Naar men verneemt heeft deze generaal gisteren eene langdurige conferentie met den Oosten rij kschen gevolmagtigde graaf v. Thangehouden. Tevens wil men hier weten dat te Bregemt eene gewapende interventie in Kemhe 'n stellig is besloten geworden. De heden ontvangen hcrlgten uit Neurenberg en Würzhurg ge wagen van eenen bestendigen doortogt van troepen, die zich in allerijl, per spoorweg, naar de Keur hessische grenzen hegeven. Het gisteren hier ver spreidde geruchtdat zij dezelve reeds zouden over schreden hebben schijnt wel voorbarig geweest te zijn daar hetzelve tot dus verre niet nader bevestigd is geworden. Van hunne zijde naderen ook de Pruissen met rassche schreden de grenzen en zullen wel niet de lantsten zijn, om dezelve over te trekken. Tot dadelijkheden zal het voor 's hands niet komen beide partijen zullen zich tevreden houden met eene militaire occupatie des landsdatbij slot van reke ning zijne constitutie en vrijheid zal verliepen zoo als dit in geheel Duilschland weldra het geval zal zijn. Van den Rijn meldt men van 24 October Indien men aan de laatste ons toegekomen geruch ten geloof zou mogen slaan, dan is het uur der be slissing gekomen. En toch gelooven wij nog altoos aan geen botsing maar zijn van hetzelfde gevoelen als te Frankfort, waar tnen zich aan bedreigingen van Oostenrijk en van de officieele Beijersche drukper» niets bekreunt.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1850 | | pagina 1