(OISSCIE
comm.
I850.
lÉm. wmtm
MAANDAG 28 OCTOBER-
J)c uitgave dezer Courant geschiedt Maandags en Donderdags avonds. De Prijs per Ji wartaal is fJ,76; Franco per Post ,f ,90.
Gewone Hdvertcniien worden a SO cis, de regel geplaatst. Geboorte-, Huwelijks- en Doodberigten,
van J6 regels d f F,SO behalve het Zegelregt.
Daar het ons is voorgekomen dat de strekking
der wet van den 12 April 1850, (Staatsblad S°. 15)
tot vaststelling van het briefport en tot regeling der
aangelegenheden van de brievenposterij, niet algemeen
regt wordt begrepen achten wij het niet ondienstig
het publiek met die strekking eenigzins nader bekend
te maken, door de mededeeling van eeriige door den
Minister van Finantien, bij resolutie van 22 October
jl. no. 43 te dien opzigte gearresteerde en in de
Staats-Gourant van heden no. 255 opgenomen
punten van instructie voor de ambtenaren met het
toezigt op verbóden vervoer van brieven en paketten
belast. Die punten zijn van den volgenden inhoud:
Het toezigt zal meer bijzonder ten doel hebben hét
tegengaan der overtredingen van hen die er eene
geheele of gedeeltelijke kostwinning van maken om
zich hetzij in persoon, hetzij door anderen, die in
hunne dienst zijn, met de overbrenging, het ter ver
zending aannemen, of het doen bestellen van brieven
ten behoeve van derden, tegen het genot van vracht,
te belasten,
Het genot van vracht stelt dus een criterium (ken
merk) daar, om liet vervoer van brieven buiten de post
al dan niet strafbaar te maken. Reizigers en andere
personen die niet kunnen verondersteld worden, zich
voor het medenetnen van blieven middellijk of on
middellijk te laten beloonen, behoeven dus niet door
visitation te worden bemoeijelijkt, voor en aleer blijkt,
dat zij zich werkelijk aan overtredingen schuldig ma
ken. Ook om een vervoer van brieven in de termen
van hel verbod te doen vallen, wordt veretscht, dat
zulks geschiede op eenen weg of in eene rigting,
waar eene brievenpost bestaat, en alzoo door de ad-
ministiatie gelegenheid tot hel ontvangen of verzenden
van blieven gegeven wordt.
Het meest dient daarbij Ie worden gelei op de
Stoombooten, diligences en andere openbare middelen
van vervoeromdat de administratie de middelen
heeft daurgesteld om uiet deze bespoedigende mid
delen brieven door tnsschenkomst van 's Rijks pos
terijen te verzenden.
De nieuwe wet maakt dan ook een onderscheid
tusschen gewone personen en de ondernemers van
dergelijke middelen van vervoer daar deze met hel
dubbele van de straf bedreigd worden en alle ver
voer bij inzameling of bestelling van brieven door
of van wege de ondernemers, wordt gerekend, tegen
genot van vracht te geschieden.
Uit het bovenstaande blijkt dus, dat er twee om
standigheden moeten zamenloopenom strafbaar
vervoer van brieven of paketten (door welke laatste
alleen verstaan worden paketten met beschreven pa
pier geenzins paketten met an nr.r, E goederen
waarop deze wet van.geene toepassing is) daartestcllen.
Het vervoer, om strafbaar te zijn, moet plaats
hebben
1°. Tegen genot van vracht.
2°. Op eenen weg of in eene rigting, waar eene
brievenpost beslaat.
Derhalve mogen partikulierenniet vallende onder
de rubriek van diegenen, die altijd gerekend worden
het vervoer, tegen genot van vracht, te doen, ten
allen tijde in alle rigtingenook naar plaatsen
waar eene post-inrigling beslaatzich met brie
ven belasten.
Wat betreft dezulken, die, door dagelijks denzelf-
rién weg te gaan tot het doen van boodschappen of
het overbrengen van goederen voor derden zouden
moeten geacht worden voor loon zich met de brie
ven te belasten aan deze is het alleen verboden
brieven mede te nemen van en naar plaatsen, tusschen
welke eene geregelde post-dienst bestaat.
Er beslaan in dit eiland, Duiten Goes, slechts twee
kantoren, waar brieven door de post worden opgeno
men en afgegeven, te weten aan den Terseken-Dam
en te Bath terwijl in ISoord-Beveland hulpkan
toren zijn gevestigd te Corlgeiiete Colijnsplaat
en te PVissenkerke.
Het vervoer van bl ieven tusschen Goes en deze plaat
sen tegen genot van vracht, of door dezulken, die,
ofschoon gratis vervoerende geacht worden loon
te trekken is dus verboden.
Daarentegen zal het vervoer van brieven tusschen
Goes en Kloetinge of Kapelle of tusschen Goes
en 's Heer J rends kerke en dergelijke plaatsen aan
een ieder zelfs tegen genoï van vracht vrijstaan,
omdat, ofschoon die plaatsen gelegen zijn aan eenen
weg of in eene rigting. waar eene brievenpost be
staat, echter in dezelve «..door de administratie
geene gelegenheid tot hel ontvangen of verzenden van
brieven is gegeven.
Bit laatste zal in vervolg ■van tijd vervallen
oindat er bij de Regering voornemen bestaat om
overal, waar het zal blijken nuttig en noodza
kelijk Ie zijn ppst-inrigtiogen tlaartestelJsi) zoo.
lang dit echter niet geschied is kan men met
uitzondering van de opgenoemde plaatsen, tusschen
<t/le plaatsen en dorpen in dit eiland en Noord-
Beveland en de slad Goes, brieven vervoeren.
GOESden 28 October.
Wij zijn verzocht te melden zegt het Handels
blad dat de slaten-generaal bekend zullen worden
gemaakt met de oorzaken en gevolgen van een ern
stig geschil, dal gerezen is tusschen den minister van
finantien en een lid van de algemeene rekenkamer.'
Men verneemt namelijk, dat de baron Nahuys daar
omtrent ten spoedigste een verslag aan de tweede
kamer der staten generaal zal.doen geworden, en dit
itt verband brengen met zijne beschouwingen omtrent
hel fonds van den hoogen raad van adel, waaruit
persoonlijke aanspraken ontstaan zijn,
Bij een bakker te Meppel is een valsch nieuw
lOceirtstuk ontvangen; hetzelve was van de echten te
onderscheiden aan den klank, even als aan den rand,
die niet goed aan elkander geplet was.
Te Haarlem isvolgens het Handelsblad
dezer dagen ontdekt en door de policie aangehouden,
een valsch geldstuk van 25 centen.
Men schrijft uit J»Iaastricht Tan den 23 dezer:
Gisteren namiddag is naar het krankzinnigen ge
slicht alhier overgebragt de heer D., hoofdonder
wijzer van 's Rijks lagere school te dezer stede, welke
lieer gedurende eenigen tijd aan krankzinnigheid lij
dende was. Als eene evenwel hoogst ongelukkigeen
tevens zonderlinge omstandigheid kan hier vermeld
worden, dat in een tijdperk van p. m. zes jaren
genoemde heer D. hel derde slagtoffer van krankzin
nigheid ishetwelk die school heelt verlaten, zijnde
de twee vorige heeren S. en E. bereids aan hunne
kwaal overleden
lloor eenige dagbladen is berigtdat de orga
nisatie van het wapen der infanterie zoo als die door
dén rand van defensie is ontworpen de goedkeuring
des konings heeft weggedragen weldra geheel haar
bestaan zal krijgen en met 1 Januarij e. k. zal in
gevoerd worden. Dit berigt (zoo wij vernemen) is
onjuist, voor zoo verre daarin gezegd wordt, dat het
voorstel van den raad van defensie door den koning
zoude zijn goedgekeurd hetgeen nog geensins heelt
plaats gehad. Het is voorts voorbarigom niet te
zeggen onmogelijk dat de nieuwe organisatie hoe
dan ook met 1° Januarij in werking zoude komen,
De waarheid is dat er eene organisatie door den
raad van defensie is ontworpen dat dit vrij. uitge
breid rapport later in handen is gesteld van prins
Frederik der Nederlanden die hetzelve voor. zijn
vertrek aan den raad heelt teruggezonden vergezeld
van onderscheidene aanmerkingen. Dat later Z. M.
van een en ander insgelijks berigt en inzage heeft
ontvangen, is mede waarheid maar onjuist, dat het
door 11. D. bereids is goedgekeurd. Tot de terug
komst van prins Frederik die welligt in het laatst
van November kan plaatshebhen, zal dus waarschijn
lijk deze zaak nog wel hangende blijven.
Onder dagteekening van den 4 October 11. is
door de Kamer van Koophandel te Amsterdam den
Koning een eerbiedig adres aangeboden waarbij de
hooge noodzakelijkheid wordt ontwikkeld dat door
de hooge Regering ten spoedigste de meest doeltref
fende maatregelen worden genomen, des noods tegen
belangrijke geldelijke opofferingenten einde den
Nederiandschen. Rijn-spoorweg in dadelijk verband
te brengen met bet Duitsche spoorwegen-netopdat
Nederland niet langer in den staat van afzondering
van Duilschland blijve, in welken het thans verkeert,
en daardoor tc kort schiete in den algemeenen han
dels-wedstrijd die thans wordt "gevoerd maar daar
entegen de voordeelen worden verkregen welke met
den aanleg van den Rijn-spoorweg zijn bedoeld, doch
tot dus verre niet zijn genoten.
DUITSCHLAND.Frankfort, den 23 October.
Den Prins van Thurn en Taxis, opperbevelheb
ber der 'aan de Keurhessische grenzen verzamelde
Beijersche en Oostenrijksehe troepenwerd gisteren
avond door het korps muziekanten der Beijersche
jagers alhiereene serenade gebragt. Naar men
verneemt heeft deze generaal gisteren eene langdurige
conferentie met den Oosten rij kschen gevolmagtigde
graaf v. Thangehouden. Tevens wil men hier
weten dat te Bregemt eene gewapende interventie
in Kemhe 'n stellig is besloten geworden. De heden
ontvangen hcrlgten uit Neurenberg en Würzhurg ge
wagen van eenen bestendigen doortogt van troepen,
die zich in allerijl, per spoorweg, naar de Keur
hessische grenzen hegeven. Het gisteren hier ver
spreidde geruchtdat zij dezelve reeds zouden over
schreden hebben schijnt wel voorbarig geweest te
zijn daar hetzelve tot dus verre niet nader bevestigd
is geworden. Van hunne zijde naderen ook de Pruissen
met rassche schreden de grenzen en zullen wel niet
de lantsten zijn, om dezelve over te trekken. Tot
dadelijkheden zal het voor 's hands niet komen
beide partijen zullen zich tevreden houden met eene
militaire occupatie des landsdatbij slot van reke
ning zijne constitutie en vrijheid zal verliepen zoo
als dit in geheel Duilschland weldra het geval zal zijn.
Van den Rijn meldt men van 24 October
Indien men aan de laatste ons toegekomen geruch
ten geloof zou mogen slaan, dan is het uur der be
slissing gekomen. En toch gelooven wij nog altoos
aan geen botsing maar zijn van hetzelfde gevoelen
als te Frankfort, waar tnen zich aan bedreigingen van
Oostenrijk en van de officieele Beijersche drukper»
niets bekreunt.