't Vogeltjedat intijds vergaart
Krijgt een stevig nest
't Maagdelijndat intijds wat spaart
Maakt haar huisje 't best.
Vogel! wil-je een nestje bouwen
Zoek het noodigst bij elkaar.
Lieve deerne wilt ge trouwen
Maak eerst kast en keuken klaar
Of ge toch zelf al waart getroost
Bij gebrek en koü
Denk hoe een liefonschuldig kroost
Met u lijden zou
Wilt verzinnen vóór beginnen:
Denkgij Bruidegom en Bruid
Komt gebrek uw deurtje binnen
Liefde vliegt uw venster uit.
H.
een dief aan de kaars.
Als er een dief aan de kaars is, clan schiet gij spoe
dig toe met de snuiterjsiint, om den onwelkomen gast
er af te ligten, opdat hij der kaars verder geen'hinder
do?. Meent gij nu, dat zulk een dief de eenigste
dief is aan de kaars, dan hebt gij het mis. Er zijn
nog andere dieven, die u veel meer schade doen dan
zulk een eenvoudig stukje katoen, dat zich van de
kaarspit ontijdig heeft losgemaakt, en wat tneer vet
opeet dan het mag. Uwe dochter gaat, b. v.in een
niooijer kleedje bij den weg, dan nwe middelen toe
laten dat is een dief aan de kaars Gij houdt gaarne
visites, die uwe beurs niet velen kan: dat zijn die
ven aan de kaars S Gij geeft aan uwe kinderen eene
opvoeding boven uwen standdar is een dief aan de
kaars! Gij hebt deze of gene liefhebberij, waarvoor
gij vaak een'stuiver uitgeeft, die gij hesparen konder;
dat is eer» dief aan de kaars! Gij neemt nu en dan
een' borrel, dien gij juist niet noodig hebt o dat
is een dief aan de kaars, en wel de ergste van alle.
Ochhoevele dieven zullen er niet aan de kaars zijn
in zuo menig huis, als wel bedacht wordten vaak
laten de huisgenooten de dieven maar wegstelen wat
en zooveel zij willen, en verheugen zich, ciat zij zoo
mooi en helder vlammen. Daarom, spoedig niet de
snuiterpunt er bij, als gij er een' in uw huis ontdekt,
anders zai het misschien om uwe geiieele kaars ge
wed zijn.
drie allernoodzakelijkste dingen voor hem,
die geen geld heeft, en toch gaarne
wat worden wil in de wereld,
liet gebeurt ons menschen zeer vaak, dat wij n3ar
dingen trachten, die, op zich zelve beschouwd, van
weinig waarde zijn, terwijl wij intusschen hetgeen kost
baarder is, laten glippen. Zoo gebeurt het dan ook
niet weinigen, die gaarne wat worden willen in de
wereld, dat zij met hunne gedachten zoo hoog loopen,
dat zij aan drie allernoodzakelijkste dingen niet denken,
zonder welke niemand wat worden kan.
flet eerste ding heet vlijt; zonder vlijt blijft de
arme arm, of liever hij wordt nog armerwaar men
jets verwerven wil, daar moeten de handen uit de mouw;
lioe vlijtiger de hamer gaat, en de naald door het la
ken, en de els door het leer, en de ploeg door den
akker, hoe beter het in de huishouding zal uitzien.
Het tweede ding heet orde; „Alles heeft zijn'
tijd," zegt Salo&io, en omdat alles zijn' lijd heeft,
móet hei' ook op zijn' tijd gedaan worden pas op,
dat u niet het eene werk door of in het andere loopt,
dat gij het eene werk afwerkt, vóór gij met een an
der begint, dat alles in huis zijne bestemde plaatsheeft.
Het derde ding heet spaarzaamheid geef geen
geld uit voor dingen, die gij «iet noodig hebt, en nog
minder voor schadelijke. Denk, dat er honderd cen
ten op een'gulden gaan, en dat gij morgen met gemak
een' stuiver, en overmorgen een kwartje vliegen laat,
ais gij beden geen' cent in waarde houdt.
Behartig die drie dingen, vooral als eij geen geld
hebt, en gij zult zekerlijk wal worden in de wereld.
Wilt gij er een bewijs voor: de ondervinding is ook
hierin de beste leermeesteresse.
VOLKSVERHUIZINGEN IN HET ALGE
MEEN, EN DIE NAAR NOORD
AMERIKA IN HET BIJ
ZONDER
Een ernstig woord aan alle vrienden des Vaderlands
in betrekking tot het geschrift van de Ueeren
Brummelkamp en van Raaltj:.
Onder den titel verscheen dezer daten in het licht
een Geschriftdat misschien minder voor de klasse
der landverhuizers zelve geschikt is, om hen van
hun voornemen af te schrikken, maar des te meerde
opmerkzaamheid en behartiging verdient van den be
schaafden stand, om het voortkruipend kwaad te stui
ten ten minste onschadelijk te maken. Daar deze
nieuwe en belangrijke zaak, niet zonder reden, aan
de orde van den dag isonderscheidene min of meer
merkwaardige vlugschriften en welgestelde artikel n in
onze Dagbladen uitlokt en ook de Evangelische
Kerkbode reeds vroeger de snaar der volksverhuizing
Leeft aangeroerd, meende iiij dit Geschrift vooral niet
onopgemerkt te mogen laten maar ter algemeene le
zing en overweging te moeren aanprijzen.
De bekwame Schrijver beschouwt het verschijnsel
der volks of landverhuizingin betrekking tot ons
Vaderland met het hoogste regtals eene nieuwe
ramp bij hetgeen reeds zwaar genoeg drukten dat
de bange uitzigren in de toekomst nog meer verdon
kert. Hij beantwoordt deze vier vragen
Hoe moeten wij in het algemeen over volksverhui
zing denken P
Uit welke oorzaken vlecijen de vroegere en tegen
woordige voort
Welke zijn de gevolgenuit die verhuizing naar
Amerika te vreezen
IVat is er te doen bij die landverhuizing uit ons
Vaderland in deze dagen?
De zaak wordt aldus niet veelzijdige historieken
nis naar de ervaring van vroegere en latere eeuwen,
in het licht gesteld en beoordeelden ten slotte op
de ontwakende zucht naar landverhuizing onder onze
natie toegepast.
Dit kort, doch zaakrijk en veelomvattend Geschrift,
zeer ordelijk gesteld is wel tot eene dorre inhouds
opgave allezins geschiktmaar voor eene levendige
voorstelling der zaak, zoo als het die geeft, niet vat
baar-; of men zou het bijna geheel moeten overne
men. De laatste vraag vooralIT at is onze pligt bij.
de landverhuizing uit ons Vaderlandwordt met
ernst en warmte, zonder partijdigheid of hatelijkheid,
beantwoord. Zoowel de Regering als de naiie (och
of beide de zaak ernsriglijk ter harte namen ij wordt
op liet om zich grijpend en dreigend verschijnsel op
tnerkzaam gemaakten ten slotte wordt vooral dc
heilige roeping der Evangeliedienaars tegenover de po
gingen van de Leeraars dei Afgescheidenen (wier
stoute roekeloosheid en zware verantwoording de Schrij
ver hier en daar, met reden, scherpclijk gispt) tref
fend in het licht gesteld. Wii nemen daaruit bet vol
gende ter proeve over, om zijn doel hiermede te hel
pen bevorderen.
Geen stand vermag in dezen meer, dan die der
veikondigers van het Christendom. Twee Leeraars
der Afgescheidenen hebben zich geroepen gevoeld, om
de zaak der volksverhuizing door een openlijk Geschrift
te bevorderen, en zij hebb-n dit gedaan op eene wij
ze', die naar onze meening hooce arketlring ver
dient. Niet alzoo Eerwaardige Mannen die onder
ons als dienaars van den -verheerlijkten Heiland leeft en
werkt. Laar henen trekken wie de nood dringt, maar
niet roekeloos aangemoedigdVeeleer daarnaar ge
streefd 0111 de bronnen te stoppen waaruit de be
staande ontevredenheid en de zich daarmede parende
afkeer van den eigen' geboortegrond voortvl.oeiien En
wat vermoogt gij niet Door het Christelijk Leeraais
ambt is de toegang geopend tot alleook tot de hoogste
kringen, zelfs tot hen, die aan het roer van den Staat
staan. Wanneer de waarheid, niet tneer gehoord wordt,
dan blijft zij toch van den heiligen kansel hare stem
verheffen en ddar spreekt zij met Goddelijk ge-
zag. Sclio'one gelegenheid 0111 den Grooten en Mag-
tigen hunne dure verpligting te herinneren en de hei
lige regten welke eik volk bovenal dat van Neder
land beeft, om hen tot bedachtzame wijsheid en ge
moedelijke trouw in hun bestuur, tot matigheid,
kuischheid en een' reinen vromen zin in hun gedrag
op te wekken, om hun de vreesdijke verannwoorde
lijkheid af te schetsen aan Hem bij wie» geene aan
neming des persoons is Maar ook de over
drevene zucht naar vreejmde oorden kunnen zij tegen
gaanwant bun staat de toegang ópen tot iedere
woning en tot elk hart. Waar anderen niets vermo
gendaar vermogen zij door raad en daad veel. Nie
mand hunner zegge: iiymijne plaats, in .mijne Ge
nieente is nog geen spoor dier zucht voorhanden
want heeft men wel regt gezien en schuilt niet misschien
het kwaad in het verborgene Doch al bestaat
er ook niets, zoo gebiedt de echte wijsheid, al wat
schadelijk is voor te komen want als liet eenmaal
ontstaan isvalt het uitwenen zwaarja wel eens
onmogelijk. Naanvvlettend dan rondgezien, of er ook
middelen worden in het werk gesteldom den geest
van ontevredenheid en de zucht rot landverhuizing op
te wekken of waar zit reeds bestaan om aan dezelve
voedsel te gevenMet wijze bedachtzaamheid de
pogingen tegengegaanalthans bij henwier toestand
niet dringend eischt, dat zij van hier gaan! Hun
de gevaren voorgehouden en wat het in heeftzicli
in dat vreemde land spoedig wél te bevindenen in
hunne en der hunnen behoeften te voorzien! Hen ge
wezen op menig voorregt, aan een land van beschaving
verbonden boven oorden waar zij voor hunne geeste
lijke behoefte en voor de vorming en opleiding hunner
kinderen veel zullen missen hetgeen hun hier overvloe
dig wérd aangebodenE11 kiest de wijze Leeraaf
zijne onderwerpen naar de behoel ten van tijden «.n ge
legenheden waarom dan ook eene zaak die reeds tal
loos velen bezig houdt,'niet van den predikstoel be
handeld Meermalen, en niet zonder allen grond, heeft
men gezegd, dar de zaak der Godsdienst van het da-
gelijksche leven al te veel wordt afgescheidenen dat
hare dienaren daartoe vvtleens aanleiding geven. Waar
om Eerwaardige Mannen zou men u daarvan be
schuldigen Zelfs met geen' schijn van waarheid moet
uien u dit kunnen aanwrijven. Hoe eene leerrede „over
volksverhuizing" moet ingeri r worden, hiervan ont
vingen wij dezer dagen in deti Evangel'tschen Kerk
bode eene schoone proeveterwijl uw eigen doorzigt
u genoegzaam zeggen zal, hoe de uwe voor uwe Ge
meenten moeten gehouden worden. God helpe u en
allen die met u medewerken0111 elk dreigend gevaar
en ook het tegenwoordige van ons dierbaar Vaderland
al te wenden! Hij leide onzen Vorsten die met Hem
regeren. Hij leide ook ons door zijnen Geestopdat
wij in zijnen zegen mogen deelen
Bij den Uitgever van dit aangeprezen geschrift is ge
lijktijdig eene andere brochure over hetzelfde onderwerp
in druk verschenen, getiteld: de stepAanisciie land
verhuizing, eene waarschuwende proeve van Gees
telijk bedrog, die meer populair en aanschouwelijk h.:t
gevaar zier landvelhuizing van de zijde der volksleiders
in eene proeve voor oogen stelt. Verre (zeggen wij
met den schrijver) zij het van ons, dat wij de'mannen
zouden verdenken die alles aanwenden 0111 dien weer -
zin van den geboortegrond op te wekken; ofschoon zij
in zoo vcre met Stephan gelijk staan dat zij regen
de gevestigde Kerk' opstonden zich van dezelve los
maakten en Afgescheidene Gemeenten stichtten. Zeer
verre zij het echter van ons, dat wij hen zonden ver
denken als zochten zij van alle toezigt ontslagen te
worden, om ginds naar willekeur te handelen en over
de op re rigten Gemeenten hunner volgelingen een gees
telijk opperbewind :e voerenMaar wij kunnen toch
de vrees met onderdrukken dat eigene inzigten en
bedoelingen ook hun nier vreemd zijn en daarom roe.
pen wij allen, die hun liet oor leenen, toe: Ziet toch
in de Siephanlsche Landverhuizing 'eene waarschu
wende proef vein Geestelijk bedrog!
Olbuccfcttttcu.
Goes. 8 December 1848.
Heden overleed tot mijne en mijner kinderen diepe
droefheid mijne hartelijk beminde Ëchtgenootè
MARIA, de GROOT na eene genoegelijke eciilver-
eeniging van ruim 34 jaren.
Mede uit naam mijner Kinderen en
Behuwd-Kinderen
THOMAS SNOEP.
Algemeene en bijzondere kennisgeving.
OPENBARE YËRKOOPING Donderdag
den 17 December 1846 des morgens ten 10
uren in de Herberg bij P. van Boven te
Snhorevan een sedert korte jaren bijna geheel ver
nieuwd WOOIfftKJIS en SCHUUR met ruime
ERVEzijnde een goed .beklante BROODBAK-
KERIJ en WINKELNERING staande op liet Dorp
bij de Kerk deelmakende van de Kadastrale Percee-
len Sectie D. N°. 300 en 301. Ten overstaan van
den Notaris van den Büssche te Goes.
OPENBARE VERKOOPIJNG.
Op Woensdag den 6 Januarij
1847, des morgens te 10 uren,
aan den rijk beplanten Dijk bij
't Dorp van 's Heer en hoek
van ruim 25© stuks extra
zware, regtstammige ©ïjMEH-
waaronder een groot aantal ter dikte van
58 tot 66 Nederl. Duimen diametergeschikt voor
Zwaar Werk.
Informatien zijn te bekomen bij den Wel Edelen
Heer C. Kakebeeke en ten Kantore van den
Notaris J. Smallegange te Goes.
«OOIEN
Te Goes, bij F. KeeeuwENs óc Zoon.