JV°. 89.
GOESSCHE
jDonderdag 5 November.
5?
:^zegeiwWI
Ife
COUEAI^Mr7
NIEUWSTIJDINGEN.
Hidijfet)
(en
is
De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags
en Donderdags avonds. De Prijs per Kwartaal 1
is f .1,75; Franco per Post f J,90J
r-V v
I «S»5HC,
1S®C'
Gewone Advertentiën worden a 20 ets. de regel
geplaatst. Geboorte-, Huwelijks- en Doodberiglen
van J 6 regels ii f J,20, behalve het Zegelregt
d
j^oicu.
Warschau den 20 October. Keizer Nikolaas
heeft in eigen persoon vonnis geveld iri een zeer op
merkelijk regtsgeding, waarvan de bijzonderheden zijn
als volgti
Een zeer rijk Russisch Generaal had bijeen Poolsch
Edelman aanzoek gedaan 0111 de hand van d°szelfs
dochter en deszelfs toestemming verkregen. Den dag,
waarop het huwelijk ingezegend zou wordenver
scheen de generaal met een kapitein en twee luite
nants de eerste was in een kostuum van een Griekscli-
Russisch Priester en de beide anderen waren gekleed
als eenvoudige geestelijken van diezelfde geloofsbelij
denis.
Een paar jarer. later was de liefde des generaals voor
de dochter des Poolschen Edelmans geweken en hij
verdreef haar uit zijn huis. De vader leverde hierop
eene klagt in tegen den generaalmaar de regtbank
de bewijzen bekomen hebbende, dat er geen wettelijk
huwelijk gesluten was geweest, ontzeide den Pool
zijnen eischmet condemnatie in de kosten.
De Pool en zijne dochter bragten dit vonnis in re
visie voor Keizer Nico/aasen Z. M. deed oogen-
blikkelijk de volgende uitspraak.
„Gelet dat de verbindtenis van den generaal met de
Poolsche jonkvrouw door geen priester ingezegend 'is
geweestzoo bestaat er tusschen hen geen huwelijk
maar gelet, dat de generaal die jonkvrouw schandelijk
bedrogen heeftzoo gelasten wijdat al de goederen
des generaals ten voordeele der laatstgenoemde ver
beurd verklaard zullen wordendat de generaal in de
geestelijke orde zal worden opgenomen en nimmer een
huwelijk zal kunnen aangaan, alsmede, dat de beide
luitenants opgenomen zullen worden als eenvoudige
geestelijken en dit levenslangtegen de laagste be
zoldigingen zullen blijven." Gazdes Tribun.')
(jengel,tub.
Londen, den 28 October. Sedert eenige dagen
wordt eene zeer groote bedrijvigheid opgemerkt in de
haven van Sheerness. Ten gevolge van de bevelen
door de admiraliteit gegeven, moeten ten spoedigste
twee schepen van 120, drie van 84 en vier van 72
stukken worden gewapend. Ook wordt ijverig gear,
beid aan de uitrusting van vier fregatten van 50 stuk
ken. De haast is zoo groot, dat de werklieden nage.
noeg geen' tijd hebben, om hunne maaltijden te hou®
den en den ganschen nacht door arbeiden.
In weerwil van den in Ierland heerschenden
nood, worden.dagelijks aanzienlijke uitvoeren van ddar
naar Engeland gedaan. Maandag 11. kwamen 16 sche
pen met levensbehoeften den Teems opvaren, komende
uit de verschillende Iersche havens.
De hongersnooddie Ierland teistertis zoo men
dit woord zou mogen bezigen slechts schijnbaardat.
is dat er hongersnood heerschtalleen omdat de be
volking te arm is, om bare levensbehoeften tekoopen.
De strootste geessel is armoede, en wat dit bewijst, is,
dat Ierland zijne granen naar Engeland uitvoert.
Jrvattfcvüi«.
Parijs den 31 October. Den 23. Oct. heeft er
111 hetbosch van Caltot eene jagt op de wolven plaats
gehaddoor 40P jagers met 64 honden. Meer dan
4000 personen woonden uit nieuwsgierigheid deze jagt
bij. Drie wolven zijn gedood een door den heer Go-
dard en een ander door den heer Lefebve.
Het dagblad V Epoque is gisteren Zaturdag voor
202,505 fr. aan den heer Devillc verkocht.
üljcbcviaubctt.
Amsterdam den 29 October. De gisteren avond
alhier gt veilde helft in den eigendom van liet Handels
blad heeft opgebragt de kapitale som van f 250,000:
zijnde bij opbod opgevoerd geworden tot f 247,000
en door den Makelaar P. Sn bies e op f 3000 in slag
gemijnd voor Amsterdamsche rekening.
Amsterdam den 30 October. Wij hebben in
der tijd gemelddat door den heer van Vliet bij onze
Regering herhaaldelijk aanvrage was gedaan om ver
gunning tot het leggen van eenen spoorweg op Java.
Wij vernemen thans, dat aan dien lieer is geantwoord,
dat door den Koningna den Gouverneur-Generaal
van Nederlandse!) Indic te hebben gehoordis beslist,
dat aan geene partikulieren of maatschappijen verlof tot
het aanleggen van spoorwegen in Nederlandsch Indië
zal worden gegeven.
Rotterdam den 30 OctoberOnze geachte stad
genoot de heer A. van Hoboken van Rhoon en Pen
drtcht en Cortgene gedenkt aanstaanden Woensdag
den 4den November, zijne negentigste verjaring te
vieren. Onder dankbaar opzien tot den Almagtige
erkent de waardige grijsaard het voorregtdat hij bo-
ven zoo velen genieten terugziende op het tijdvak
van 72 jaren, waarin hij met de zeevaart van deze
stad op het r.aativvs: verbonden was heeft hijals
een blijk zijner gevoelens voor die scheepsvaart en de
welvaart van deze stadal de zich hier bevindende
kapiteins d.r O. I. scheepsvaart uiigenoodigdtot het
bijwonen van een feestmaalhetwelk hij hun in de
Nieuwe Stads Herberg, aan het Nieuwe Werk aanbiedt.
Wij twijfelen niet, of allen zullenzooveel zij kun
nen daarbij tegenwoordig zijn en alzoo aan der.
waardige» man een blijk hunner achting toebrengen.
Een zeldzaam en hoogst bedroevend voorbeeld
van moedeloosheid en levenszatheid heeft in de vorige
week de handeling van twee vrouwen te Groningen
opgeleverd, daar laatstleden Zaturdag avond ruim half
elfde weduwe M. en hare dochter, oud omstreeks 25
jaren, ten gelijke tijde getracht hebben zich van het
leven te beroovendoor beide in het water te sprin
gen in de Zuiderhaven bij de Turftorenstraat. Een
paar buren daar ter plaatse hebben den sprong in het
water gehoordop wier geroep zijn toegeschoten da
personen R. Smilde en zijn zoon R. R. Smilde
gene van welke reeds ettelijke malen de redder van
drenkelingen is geweest. Na omzettend veel krachts
inspanning is het hun gelukt, deze beide vrouwen
nog levend uit het water te halen.
Ook gisteren namiddag had eene poging tot zelf-
moord plaats daar twee personen QHeridrik Smcets
en Otto II. Over)welke de brug te Helpman
overgingen eenen man ontdektendie het voornemen
had zich te verdrinken hebbende hij zich tot dat
einde in de gracht geworpen, welke ddgr bijlangsde
uiterste vestingwerken onzer stad loopt. Zij begaven
zich dadelijk naar de plaats, waar de drenkeling zich
bevond en door hunne vereenigde pogingen is het
hen geluktden man nog levende aan het water te
ontrukken. Aan wal gebragt, verklaarde deze te zijn
de persoon J. II.van beroep schoenmakeren dat
hij uit wanhoop tot deze was overgegaan vermits hij
geen kans langer zagom voor zich en zijne vrouw
met vier kinderen het levensonderhoud te verschaffen.
Goes, den 5 November. Volgens een particulier
berigt uit Paramariboyan .2 September jl.voor welks
soliditeit wij durven instaan wordt de gunstige ver
wachting, welke men bij de benoeming van den nieuwen
Gouverneur van onze YV. I. bezittingen, den Baron
van Raderskoesterde, allezins bevestigd. Hij moet
vooral zich daaraan laten gelegen leggen, dat de vrije
arbeid onder de Inlanders ot Mulatten, worde aangemoe
digd, welke in de tegenwoordige omstandigheden voor
de nijverheid en bloei der kolonie eene levenszaak is.
Hij zelf bemoeit zich hiermede persoonlijk, gelijk ge
bleken is en nog blijkt bij het graven van een lang ge-
wenscht kanaalwaartoe in den beginne slechts wei
nigen te krijgen waren. Thans werken er 246 vrije
inboorlingen aandie iederen Zaturdag door den Gou
verneur zeiven worden uitbetaald. Men schrijft, dat
hij zoo wel door die lieden en in 't algemeen door den
minderen man, als door de overige bewoners der kolonie,
geacht en bemind wordt.
1 11 mm*
Zijdie vroeger rekwesten inzonden om vrijstelling
van* belasting betalen die thans gaarne, daar hun toe
stand bij den dag verbetert. Tot belooning voor werk
wordt niet alleen geld verstrekt, maar ook grond, die
als eigendom ter bearbeiding wordt uitgegeven. Men
vleit zich dan ook daarom, dat de door hem metkenr.is
van de behoeiten en belansen der kolonie genomene
maatregelen met zooveel ijver en zonder eigenbelang
aangevangen en reeds met kracht doorgezetgezegende
vruchten zullen dragen tot opbeuring der kwijnende ko
lonie vooral bij ondersteuning en medewerking van alle
hierbij belanghebbenden.
Omtrent de kolonisatie aan de Saramacca, luidde het
zelfde berigt minder gunstig, hetwelk nog wordt toe
geschreven aan de eerste ongelukken, en over 't alge
meen ongeschikt personeel. Ook deed de droogte ec
toen veel kwaaden nog in de laatste dagen was de
onderwijzer van dc Gr ampel, die onder-bestuurder was,
overleden.
A L L E R L E L
Mededeelingen over den bouw en statistiek der
Stoomschepen.
Onder de merkwaardigste geschriften, die her gewigt
der stooiavaart uit een staatkundig oogpunt hebben bel*
hantleldbehoort dat van den Prins van Toinville;
met behulp der zoogenaamde stoom-marine zoude Frank
rijk zich niet alléén kunnen verdedigen, maar ook stellen
tegen het vermogend Engeland. Uit die verhandeling
bleek, dat Frankrijks marine op i° Januarij 1844 bezac
103 stoom vaartuigen (1), als;
43 in werkelijke dienst.
18 in aanbouw.
18 in Transatlantische packetdiensf.
24 in Postdienst met de Levant, Alexandr-ië, Corsica,'
Engeland, enz. (2).
Hoe groot Engeland's industriële overmagt in het ge*
bied van stoommachine-bouw ismoge daaruit blijken,
dat van de 229 stoom vaartuigen, welke in 184a in Frank
rijk bestonden, er, alléén uit de fabrijk van Miller.
en Ravenhill 47 afkomstig waren (3). Ook de ma
chine en schroef, die in het stoomjagt van Koning Lo-
devvjjte Philips zullen geplaatst wordenzijn in de
Engelsche fabrijk van Penn en Ce.te Greenwich
besteld (4).
Jaarlijks vermeerdert Engeland zijnemarine metstoom-
vaanuigen van aanzienlijk kaliber.
In 1839 bedroeg de totale vermeerdering 1565 paardekr.,
1840 iy n 2IOO
1841 1626
1842 5445
dus te zamen 10.736 paardekr. (5).
De Koninklijke mar ine van Groot-Brittanje bestond
in (6)
1841 (September) 1844 (Julij)
G8 boot. v. 9329 paardek. 89 boot. v. 13941 paardek, ia dienst.
15 2505 12 3167 in reparatie
8 1897 2G j 9 9527 p- in aanbouw
91 »13791 s> 127 26634
De grootste fder in aanbouw zijnde schepen is het
stoomfregat Terrible van 800 paardekr. en 226 E. voet
lengte; 196 vr. ro? dm. kiellengte42 vt. uitwendige
De eerste F'rarische boot is in 1816 gebouwd.
(2) Note sur VEtat des Forces Navales de la
Franceconforme au lexte original, Paris 1844,'
Civ. Eng. a. Arch. J. 44. p, 224, 233.
(3) Mech. Mag, 44. II. p. 185; Moniieur ln-i
dus Ir iel.
(4) Mech. Mag. 45. I. p. 383.
(5) Mech. Mag. 43. II p. 78.
(6) Mech Mag. 44. II. p. 142. Het eerste
Engelsche Marine stoomschip is gebouwd in 1828.
Wegens-de jaarlijkscke vermeerder ingzie Mech
Mag. 41it.p. 275 DixglmC s Journal LXXX lil
p. 245.