JV°. 89. GOESSCHE jDonderdag 5 November. 5? :^zegeiwWI Ife COUEAI^Mr7 NIEUWSTIJDINGEN. Hidijfet) (en is De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags en Donderdags avonds. De Prijs per Kwartaal 1 is f .1,75; Franco per Post f J,90J r-V v I «S»5HC, 1S®C' Gewone Advertentiën worden a 20 ets. de regel geplaatst. Geboorte-, Huwelijks- en Doodberiglen van J 6 regels ii f J,20, behalve het Zegelregt d j^oicu. Warschau den 20 October. Keizer Nikolaas heeft in eigen persoon vonnis geveld iri een zeer op merkelijk regtsgeding, waarvan de bijzonderheden zijn als volgti Een zeer rijk Russisch Generaal had bijeen Poolsch Edelman aanzoek gedaan 0111 de hand van d°szelfs dochter en deszelfs toestemming verkregen. Den dag, waarop het huwelijk ingezegend zou wordenver scheen de generaal met een kapitein en twee luite nants de eerste was in een kostuum van een Griekscli- Russisch Priester en de beide anderen waren gekleed als eenvoudige geestelijken van diezelfde geloofsbelij denis. Een paar jarer. later was de liefde des generaals voor de dochter des Poolschen Edelmans geweken en hij verdreef haar uit zijn huis. De vader leverde hierop eene klagt in tegen den generaalmaar de regtbank de bewijzen bekomen hebbende, dat er geen wettelijk huwelijk gesluten was geweest, ontzeide den Pool zijnen eischmet condemnatie in de kosten. De Pool en zijne dochter bragten dit vonnis in re visie voor Keizer Nico/aasen Z. M. deed oogen- blikkelijk de volgende uitspraak. „Gelet dat de verbindtenis van den generaal met de Poolsche jonkvrouw door geen priester ingezegend 'is geweestzoo bestaat er tusschen hen geen huwelijk maar gelet, dat de generaal die jonkvrouw schandelijk bedrogen heeftzoo gelasten wijdat al de goederen des generaals ten voordeele der laatstgenoemde ver beurd verklaard zullen wordendat de generaal in de geestelijke orde zal worden opgenomen en nimmer een huwelijk zal kunnen aangaan, alsmede, dat de beide luitenants opgenomen zullen worden als eenvoudige geestelijken en dit levenslangtegen de laagste be zoldigingen zullen blijven." Gazdes Tribun.') (jengel,tub. Londen, den 28 October. Sedert eenige dagen wordt eene zeer groote bedrijvigheid opgemerkt in de haven van Sheerness. Ten gevolge van de bevelen door de admiraliteit gegeven, moeten ten spoedigste twee schepen van 120, drie van 84 en vier van 72 stukken worden gewapend. Ook wordt ijverig gear, beid aan de uitrusting van vier fregatten van 50 stuk ken. De haast is zoo groot, dat de werklieden nage. noeg geen' tijd hebben, om hunne maaltijden te hou® den en den ganschen nacht door arbeiden. In weerwil van den in Ierland heerschenden nood, worden.dagelijks aanzienlijke uitvoeren van ddar naar Engeland gedaan. Maandag 11. kwamen 16 sche pen met levensbehoeften den Teems opvaren, komende uit de verschillende Iersche havens. De hongersnooddie Ierland teistertis zoo men dit woord zou mogen bezigen slechts schijnbaardat. is dat er hongersnood heerschtalleen omdat de be volking te arm is, om bare levensbehoeften tekoopen. De strootste geessel is armoede, en wat dit bewijst, is, dat Ierland zijne granen naar Engeland uitvoert. Jrvattfcvüi«. Parijs den 31 October. Den 23. Oct. heeft er 111 hetbosch van Caltot eene jagt op de wolven plaats gehaddoor 40P jagers met 64 honden. Meer dan 4000 personen woonden uit nieuwsgierigheid deze jagt bij. Drie wolven zijn gedood een door den heer Go- dard en een ander door den heer Lefebve. Het dagblad V Epoque is gisteren Zaturdag voor 202,505 fr. aan den heer Devillc verkocht. üljcbcviaubctt. Amsterdam den 29 October. De gisteren avond alhier gt veilde helft in den eigendom van liet Handels blad heeft opgebragt de kapitale som van f 250,000: zijnde bij opbod opgevoerd geworden tot f 247,000 en door den Makelaar P. Sn bies e op f 3000 in slag gemijnd voor Amsterdamsche rekening. Amsterdam den 30 October. Wij hebben in der tijd gemelddat door den heer van Vliet bij onze Regering herhaaldelijk aanvrage was gedaan om ver gunning tot het leggen van eenen spoorweg op Java. Wij vernemen thans, dat aan dien lieer is geantwoord, dat door den Koningna den Gouverneur-Generaal van Nederlandse!) Indic te hebben gehoordis beslist, dat aan geene partikulieren of maatschappijen verlof tot het aanleggen van spoorwegen in Nederlandsch Indië zal worden gegeven. Rotterdam den 30 OctoberOnze geachte stad genoot de heer A. van Hoboken van Rhoon en Pen drtcht en Cortgene gedenkt aanstaanden Woensdag den 4den November, zijne negentigste verjaring te vieren. Onder dankbaar opzien tot den Almagtige erkent de waardige grijsaard het voorregtdat hij bo- ven zoo velen genieten terugziende op het tijdvak van 72 jaren, waarin hij met de zeevaart van deze stad op het r.aativvs: verbonden was heeft hijals een blijk zijner gevoelens voor die scheepsvaart en de welvaart van deze stadal de zich hier bevindende kapiteins d.r O. I. scheepsvaart uiigenoodigdtot het bijwonen van een feestmaalhetwelk hij hun in de Nieuwe Stads Herberg, aan het Nieuwe Werk aanbiedt. Wij twijfelen niet, of allen zullenzooveel zij kun nen daarbij tegenwoordig zijn en alzoo aan der. waardige» man een blijk hunner achting toebrengen. Een zeldzaam en hoogst bedroevend voorbeeld van moedeloosheid en levenszatheid heeft in de vorige week de handeling van twee vrouwen te Groningen opgeleverd, daar laatstleden Zaturdag avond ruim half elfde weduwe M. en hare dochter, oud omstreeks 25 jaren, ten gelijke tijde getracht hebben zich van het leven te beroovendoor beide in het water te sprin gen in de Zuiderhaven bij de Turftorenstraat. Een paar buren daar ter plaatse hebben den sprong in het water gehoordop wier geroep zijn toegeschoten da personen R. Smilde en zijn zoon R. R. Smilde gene van welke reeds ettelijke malen de redder van drenkelingen is geweest. Na omzettend veel krachts inspanning is het hun gelukt, deze beide vrouwen nog levend uit het water te halen. Ook gisteren namiddag had eene poging tot zelf- moord plaats daar twee personen QHeridrik Smcets en Otto II. Over)welke de brug te Helpman overgingen eenen man ontdektendie het voornemen had zich te verdrinken hebbende hij zich tot dat einde in de gracht geworpen, welke ddgr bijlangsde uiterste vestingwerken onzer stad loopt. Zij begaven zich dadelijk naar de plaats, waar de drenkeling zich bevond en door hunne vereenigde pogingen is het hen geluktden man nog levende aan het water te ontrukken. Aan wal gebragt, verklaarde deze te zijn de persoon J. II.van beroep schoenmakeren dat hij uit wanhoop tot deze was overgegaan vermits hij geen kans langer zagom voor zich en zijne vrouw met vier kinderen het levensonderhoud te verschaffen. Goes, den 5 November. Volgens een particulier berigt uit Paramariboyan .2 September jl.voor welks soliditeit wij durven instaan wordt de gunstige ver wachting, welke men bij de benoeming van den nieuwen Gouverneur van onze YV. I. bezittingen, den Baron van Raderskoesterde, allezins bevestigd. Hij moet vooral zich daaraan laten gelegen leggen, dat de vrije arbeid onder de Inlanders ot Mulatten, worde aangemoe digd, welke in de tegenwoordige omstandigheden voor de nijverheid en bloei der kolonie eene levenszaak is. Hij zelf bemoeit zich hiermede persoonlijk, gelijk ge bleken is en nog blijkt bij het graven van een lang ge- wenscht kanaalwaartoe in den beginne slechts wei nigen te krijgen waren. Thans werken er 246 vrije inboorlingen aandie iederen Zaturdag door den Gou verneur zeiven worden uitbetaald. Men schrijft, dat hij zoo wel door die lieden en in 't algemeen door den minderen man, als door de overige bewoners der kolonie, geacht en bemind wordt. 1 11 mm* Zijdie vroeger rekwesten inzonden om vrijstelling van* belasting betalen die thans gaarne, daar hun toe stand bij den dag verbetert. Tot belooning voor werk wordt niet alleen geld verstrekt, maar ook grond, die als eigendom ter bearbeiding wordt uitgegeven. Men vleit zich dan ook daarom, dat de door hem metkenr.is van de behoeiten en belansen der kolonie genomene maatregelen met zooveel ijver en zonder eigenbelang aangevangen en reeds met kracht doorgezetgezegende vruchten zullen dragen tot opbeuring der kwijnende ko lonie vooral bij ondersteuning en medewerking van alle hierbij belanghebbenden. Omtrent de kolonisatie aan de Saramacca, luidde het zelfde berigt minder gunstig, hetwelk nog wordt toe geschreven aan de eerste ongelukken, en over 't alge meen ongeschikt personeel. Ook deed de droogte ec toen veel kwaaden nog in de laatste dagen was de onderwijzer van dc Gr ampel, die onder-bestuurder was, overleden. A L L E R L E L Mededeelingen over den bouw en statistiek der Stoomschepen. Onder de merkwaardigste geschriften, die her gewigt der stooiavaart uit een staatkundig oogpunt hebben bel* hantleldbehoort dat van den Prins van Toinville; met behulp der zoogenaamde stoom-marine zoude Frank rijk zich niet alléén kunnen verdedigen, maar ook stellen tegen het vermogend Engeland. Uit die verhandeling bleek, dat Frankrijks marine op i° Januarij 1844 bezac 103 stoom vaartuigen (1), als; 43 in werkelijke dienst. 18 in aanbouw. 18 in Transatlantische packetdiensf. 24 in Postdienst met de Levant, Alexandr-ië, Corsica,' Engeland, enz. (2). Hoe groot Engeland's industriële overmagt in het ge* bied van stoommachine-bouw ismoge daaruit blijken, dat van de 229 stoom vaartuigen, welke in 184a in Frank rijk bestonden, er, alléén uit de fabrijk van Miller. en Ravenhill 47 afkomstig waren (3). Ook de ma chine en schroef, die in het stoomjagt van Koning Lo- devvjjte Philips zullen geplaatst wordenzijn in de Engelsche fabrijk van Penn en Ce.te Greenwich besteld (4). Jaarlijks vermeerdert Engeland zijnemarine metstoom- vaanuigen van aanzienlijk kaliber. In 1839 bedroeg de totale vermeerdering 1565 paardekr., 1840 iy n 2IOO 1841 1626 1842 5445 dus te zamen 10.736 paardekr. (5). De Koninklijke mar ine van Groot-Brittanje bestond in (6) 1841 (September) 1844 (Julij) G8 boot. v. 9329 paardek. 89 boot. v. 13941 paardek, ia dienst. 15 2505 12 3167 in reparatie 8 1897 2G j 9 9527 p- in aanbouw 91 »13791 s> 127 26634 De grootste fder in aanbouw zijnde schepen is het stoomfregat Terrible van 800 paardekr. en 226 E. voet lengte; 196 vr. ro? dm. kiellengte42 vt. uitwendige De eerste F'rarische boot is in 1816 gebouwd. (2) Note sur VEtat des Forces Navales de la Franceconforme au lexte original, Paris 1844,' Civ. Eng. a. Arch. J. 44. p, 224, 233. (3) Mech. Mag, 44. II. p. 185; Moniieur ln-i dus Ir iel. (4) Mech. Mag. 45. I. p. 383. (5) Mech. Mag. 43. II p. 78. (6) Mech Mag. 44. II. p. 142. Het eerste Engelsche Marine stoomschip is gebouwd in 1828. Wegens-de jaarlijkscke vermeerder ingzie Mech Mag. 41it.p. 275 DixglmC s Journal LXXX lil p. 245.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1846 | | pagina 1