Maandag 28 September. (0 lS'. 78. GOESSCIIE De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags en Donderdags avonds. De Prijs per Kwartaal is f d,75; Franco per Post f J.90, J TE 1 'MELEN 4 COÜRAJ T» •t |C C f Geiv'one Advertent ié rt worden d QO c/s. de vege f geplaatstGehoor te-. Huwelijks- en Doodherigten van J 6 regels a f J,%0, behalve hel Zegelregt. 'l I NIËU VTSTIJD S N ii K N istküic. Brussf.l den 23 September. Ons Journal dit Commerce hetwelk onlangs eene geschiedkundige no ta van den Belgischen geleerdeden Heer Dupuis Delcourtover de luchtreizen mededeelde geeft in zijn nummer van den iaden 11» eenen brief van den Heer JobardDirecteur van het Museum van Nijver heid over dirzelfde onderwerpwaaruit wij de vol gende belangrijke aanwijzingen overnemen Het is blijkbaar voor den mensch voorbehouden zich in de lucht te kunnen verheffen en eenmaal in dien onmetelijken oeeaan zonder rustpunten te kunnen reizen. Het Opperwezen heeft er ons de middelen toe verschaft, door gaz-stoffenligter dan de atmos. pherische lucht' ter onzer beschikking te stellen. Zoo wij de kunst om de lucht te bevaren niet gelijktijdig hebben uitgevonden met de kunstom zillks het wa ter te doen, zoo is dit een bewijs, dat alie voort gangen ons niet in eens maar achtervolgend moeten gewordendit is wederom eene van die vaderlijke zorgen van de Voorzienigheid, die wil, dat elke vrucht ter bekwamer tijd zal rijpen en alles te zijner tijd ge schiede. Niets overtreft de weefsels zaamgesteld uit draden van Gutta percha en met een vernis van hetzelfde bestanddeel bestreken. Het nethetwelk op diezelf de wijze gemaakt is en da' terwijl het den ballon omgeefttevens dier.r om het hieht-voertuig vast te makenzal er de hechtheid van vertienvoudigen en tevens al de oorzaken van bederf wegnemen die de zijden stoffen en bet touwwerk waarvan wij ons tot dusverre moesten bedienen, konden aandoen. Een ballon van Gutta percha zal onderhevig zijn noch aan scheuring, noch aan verstikking en zal een gezin verscheiden geslachten lang kunnen dienen, het is zelfs waarschijnlijk dat de voorraad gazdie er in opgesloten zal zijn, nimmer geheel vernieuwd, maar slechts van tijd tot tijd aangevuld zal behoeven te wor den. Tot het bewaren der gevulde ballonnen zal tnen huisjes en schuren hebben zoo als men die tegen woordig voor de rijtuigen en stoomslepers der ijzeren stroomwegen heeft. Zij zullen slechts ecnigzins rui ;::er en met de opening van boven moeten zijn de ondervinding zal dit aanwijzen. Dan wat bier ook van zij noch de regennoch de zonnoch de vorst zullen eenigen schadelijken invloed op die voorwerpen kunnen oefenen. Die nieuwe voertuigen 0111 zoo te zeggen altijd ingespannen zijndezal men er ieder ©ogenblik van den dageener. toerof een uitstapje in den omtrek mede kunnen maken en bij die gelegenheden ver be neden de wolken kunnen verblijven, of wel, wanneer 'men verdere afstanden wil bereiken zal men de daar toe dienstige itichtstroomen opzoeken. Deze laatste togten zal men bij nacht, even veilig als bij dag kun nan doen. En hier zullen wij eene belangrijke opmer king maken; stel bij voorbeeld, dat gij van Brussel naar Parijs wilr reizen zoo zult gij dir met volle veiligheid kunnen doen onder twee tegenovergestelde omstandigheden, te weten, om het even of de land wind er u henen drijft of wel dat hij er u van terug stoot in het laatste geval zal het voldoende zijn zoo lang in de hoogte te stijgentot dat gij den te gi novergestelden luchtstroom ontmoetwant er bestaat noodwendig een hcogere luchtstroom die tegengesteld is aan den lageren zonder dat zou het evenwigt in den lucht-oceaan verbroken zijn. Een wind die eeni- gen tijd lang van denzelven kant waait, veroorzaakt noodwendig eene ledige ruimte die volstrekt weder aangevuld moet worden. Deze omstandigheid is tot dus verre te regt aange merkt geworden als her vvezentlijk bezwaar tegen de luchtvaart: wij zullen hier bijvoegen, dat al de meer der of minder vernuftige behandelingen die beproefd zijn geworden, door eenige vermaarde mannenzoo als de broeders AJontgolficr Charles en RobertPi~ tatrc des Rosiers en Rotnain McttnurZambeuari Robertson LenoxMargate en Green in een woord, dat al de pogingen die men ach'er volgens heeft aan gewend, om zich van dit bezwaar te ontheffentot dus verre zonder vruch' zijn verbleven»» Dit gewigtig vraagstuk is thans evenwel opgelost en het is een onzer landgenootenDoc tor van Hecke aan wien men deze fraaije uitvinding verschuldigd is. Het zal in zijne magt staan, zich 111 t het oog op den barometer, en de hand aan het roer, op de ver langde hoogte te handhaven, of naar goedvinden hon ger t<j stijgen of te dalen, even Zoo gemakkelijk als de visch zulks in het water doet en dit met de en kele werking van zijne handdat is te zeggen dat hij zijnen ballon, naaf goedvinden, zwaarder oflistrer zal kunnen maken, en wel tn zoodanige evenredigheid, van steeds meester over desze'fzeifs natuurlijken re genstand te wezen. Het is op deze wijze dat hij z.lfs eene onweêrsbui zal kunnen ontkomenniet met «oor dezelve uit te vlugten maar door of wel daarboven te stijgen of tot op den grond te dalén om zich later weder in de hoogte te begevenook zal het vrij staan het juiste punt te kiezen waar men wenscht neder te komen en daar men later aankomst-steigeis en stallingen voor zijne ballonnen zal hebben, even ge lijk men er thans voor de spoorwegdiensten heeft zoo zal men de gelegenheid li ebben om na er uitge stapt te zijn, zijnen ballon in de naast getenene stal ling te brengen en er voorraad in re nemen» De ongelukken bij de luchtreizengelooveiï wij, dat oneindig minder zullen zijn dan die bij land- of zee- reizen. Daar eer. ballon wanneer dezelve eenmaal met gaz gevuld is langen tijd zal kunnen dienen zoo zullen de ballon-reizen voorzeker de goedkoopste van alle manieren van reizen zijn. Wij verwachten nietdat zij nog in langen tijd het gebruik der rijtuigentot het vervoeren van zwate lasten zullen vervangen maar alzoo niets verhinderd heeftdat men van het ligre schuitje tot de groote linieschepen gekomen is en daar het in de lucht niet aan de ruimte ontbreekt, zoo zal men waarschijnlijk in later tijd ook könvooijen van groot-ere ballons daarstellen, die een aantal inenschen zullen kunnen vervoeren 5 dit is echter iets, dat voor onze achter-naneven bewaard blijft. Wat ons betreft, ons voegt hetvan den vrede gebruik te makenom het werk voor te bereiden dat ons van tolkantoren paspoorten enz. beviijden zal. Hier verdiept dc briefschrijver zich in het groote nuthetwelk de vrijen handel in latere tijderi van de luchtvaart zou kunnen trekken en daarna gaat hij weder aldus voortd) Alvorens te besluiten, moeten wij het publiek ge rust stellen omtrent de vrees, van bij het overtrek ken van eenigen oceaan in liet Water re storten men zou daarom nog niet verloren zijnwant de ballon is ondoordringbaar voor het water, en liet voertuig, waarin men g.-zeten zou wezen heeft niet de min ste opening; liet zou volkomen bovendrijven, en de passagiers zouden hunnen togr kunnen voortzetten op een vlot oneindig zekerder dan dat van de Medusa. En wij houden het er voor,-dat de tijd niet meer ver af is, waarop men met minder vrees een' togije in een bailondan een toenje in een kabriolet za( onderneme,n. Later zal men nrk luChtkaarfen maken, waarop men naatiwkeurig de groote Itichtstroomen of passaatwin den, die over dé oppTvlakte der werd i heerscheti aangeteekend. zal vinden en met welker behulp de verre togten met wonderlijke snelheid en behendigheid volbraet zullen worden. Het is zelfs niet onwaar schijnlijk dat men in weinige dagen rondom den aardbol zal kunnen zweven. In afwachting van deze schitterende toekomst, die het hart van menig reiziger, financier en,vrijhandelaar moet doen kloppen, herhaleii wij, dat de wetenschap cu de materialen gereed zijn. ülcbcrUtibett». 's Gravenhage den <20 September, 'f,. EXc. dfi Minister van Finaiuien heeft, b;j missive van den f dezer, No, 25, aan de gouverneurs der provinciën mcdedeeling gedaan, dat toen zich de aardappelen ziekte in den jare 1845 voorliet eerst voordeed, dezelve aan 7'. Exc» toescheen, niet zonder grond te kunnen Wor den gerangschikt, onder die onvoorziene lampen, Wel ke volgens de bestaande verordeningenop kwijtsCheL ding of afslag van grondbelasting aanspraak geven doch datdaar dezelfde ziekte zich thans weder hief en daar vertoontzij bezwaarlijk kan gezegd worden, ook nu nog het karakter van eene onvöirziend famp* in den zin der Wet te bezitten en dat gemelde minis ter aizoo zicli moet bezwaard achten om Voor hetgeen thans meer den naam van misg was möet dragen etl» in zooverre niet verschilt ondrr anderenvan het dit jaar in vele streken en in sommige zelfs vrij hoogeti graad ondervonden misgewas der roggeeene gunst te doen genieten, welke de wet voor dergelijke onheileii even weinig heeft toegekendals zij bij buitengewóón rijke oogsten meer belasting Vordert» Bij Zr. Ms. besluit van den ijdeti Julfi 11. no. 117, is aan den heer W. M. Logeman te Haar lem octrooi verleend voor den tijd van vijf jaren, op de uitvinding van een' verbeterden electro-magnetischtti telegraaf. Deze inrigting (de eerste, welke in Neder land naar Nederlandsche vinding is re za men gesteld) beveelt zich. naar het oordeel van alie deskundigen, die zieli met de vervaardiging hebben bekendgemaakt, ten hoogs'e aan, boven alle vroegere inrigtingen, door eenvoudigheid van zamenstelling, gepaard met de hoogst- mogelijke zekerheid van werking. De uitvinder heeft reeds voor eenige maanden de eer gehad deze telegraaf te doen werken voor den heer Staatsraad Gouverneur van Ewijck en eenige leden Gedeputeerde Staten en hij stelt ziclivoor zoo spoedig mogelijk het modelwat toen daar gediend heeft en waaraan later nog belang rijke verbeteringen door hem zijn aangebragt, geheel af te maken en voor iederen belangstellende ter bezig- tigii'.g te stellen» Ook denkt de hger Logemanzoo dra zijn telegraaf zal zijn afgewerkt t daarmede in deze stad te komen. Goes, den 24 September. Vo'gens eetiheden oer Overland post particulier berigt te 's Gravenhage ontvan»' gen, van Batavia den 26 Juli) 1846, is onze expeditie naar Balie op eene luisterrijke wijze ten einde gebragt zijnde Balie door de Nederlandsche troepen op den 28 Junij 11.na een hardnekkig gevecht van zes uren, genomen. Officieren, matrozen en soldateu hebben allen gewedijverd om het hunne bij te dragen tot deze zoo volkomene overwinning. Hierdoor zijn alzoo onze hoop en onze wensch vervuld in ons Nr. 75 uitgesproken. Vroeger hebben wij reeds het gewigt van Balie voor den handel en voorts den plaatselijken aard van dat eiland en van het nabij gelegen Lombok doen kennen, en bij het staatkundige belang daarvan zullen wij wel niet noodig hebben stil te staan. Een blik op do kaart foólit het aan, liet is een der sleutels hot onze voornaamste Oosthidische bezittingen, tot de Tavasche zee en liet verzet aldaar, het hoonen vatl Ne°rlands v'a:', kon niet langer geduld worden, zonder wel he£ grooisie op het spel re zetten dien zedelijken invloed-a die omwigt geeft. De kracht om met gematigdheid te werk te gaan, werd reeds verkeerd geduid. Boven dien het tegenwoordige wapenfeit staat meer dan op zich zelve heeft eene hoogere beteekenis, hei bewijst, dat schoon de omstandigheden der Were'd, Nederland bij lange niet meer doen zfin wat het weleer geweest is, er steeds wil en kracht bestaat omdat gene wat de heldenmoed en eindelooze opofferingen onzei' voorvade ren hebben verkregen, te behouden» Gromngen, den 24 Septembert Ten aanzien vatl de aankondiging, dat den 2jisten October e.k. te Am sterdam in 't openbaar zal worden verkocht cle helft in den eigendom van de Nieuwe Artistcrdamschc Cot.ti rant en Algemeen Handelsblad, leest men in de Prov, Gverijsselsche en Zwe/schc Courant liet volgende;

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1846 | | pagina 1