GRIND TREUR! ACROBATE DB HUI F. N EIS Z Directeur. th dezen toestand was de zaak zoo in Guatiiiiala als in Columbia toen de Vereenigde Staten besloten eenen officielen stap te doen bij welken het belang der twee Spaarsche republieken gelijkelijk bétrokken was. Den 3 Maart 1835 besloot de senaat der Unie, dat de President gelast zon \yofdenmet de gouver nementen van Centraal Amerika en van Nieuw Gre nada onderhandelingen te openen ten einde bij vast te stellen traktaats-voorvvaarden alle personen of maat schappijen te beschermen welker, bedoeling zou zijn eene gemeenschap ttisschen den Atlantischen en den Stillen Oceaan te openen en daarenboven in zooda nige overeenkomst het regt te staven hetwelk alle natiën der aarde op her genot van dien doortogt heb ben moetentegen betaling van gematigde en billijke regten. De Amerikaansche Kolonel Biddle kwam den eers< ten December 1835 te Panama aan en werd er met geestdrift ontvangen. Oogenblikkelijk ging hij aan het werk Hij doorkruiste de landengte en het onderzoek der plaatselijke gelegenheid voldeed hem geheel en al. Onbewimpeld zeide en schreef hij officieel, dat de landengte van Panama gemakkelijk eenen doortogt le veren kon, zoo wel door een kanaal als door eenen spoorweg, welke zoodanig ingerigt kon worden, dat men in zes uren tijds uit de wateren der Caraïbische in die der Züldzee geraken kon. Hij verkreeg de ze kerheid, dat de rivier van ChagreS in alle saizoenen van het jaar voor stoomboorenvijf a zes voet diep gaandebevaarbaar was en dat de snelheid van den stroom er geene drie Eng. miilen in het uur te bo ven ging. Van Chagres naar Cruces, zeide hij, kan men de rivier in vijf uren tijds opvaren en vervolgens kan Cruces met Panama vereenigd worden door mid del van eenen spoorweg, die gemakkelijk aan te leg gen is en slechts zes uren lang behoeft te zijn. ,4 Zijn onderzoek voltooid heblvmdetrad Kolonel ftiddle met het Grenadasche gouvernement in monde linge onderhandeling w^ke onderhandeling het geVo!g had, dat er eene wet aan het Congres werd voorge steld. Maar middelerwijl had zich eene Granadasche eompagnieschao gevormden verlangde deel in het ontwerp te hebbendaarbij nog betere voorwaarden aanbiedende dan BiddleDie plotselinge mededinging verwekte Vrij levendige woordenwisseling en onstui mige verhandelingen. Niettemin gelukte het, al de belangen overeen te brengen en er werd een decreet uitgevaardigd, waarbij het voorregt 011 eche gemeen schap tusschen de beide zeeën over de landengte van Panama te openen verleend wordtzoo aan Kolonel Biddle.in zijnen eigen naam als aan eene maatschap pij van kapitalisten te Bogota, Eenigen tijd daarna echter desavoueerde het gou- Vernement van Washington zijnen agent en verklaarde zich volstrekt vreemd aan al wat gesloten mogt zijn. Biddle nam den uitslag der onderhandeling zoo zeer ter harte, dat hij, weinige maanden na zijne terug komst in de Vereenigde Statenhet bestierf. De zaken bleven in dien toestand tot in 1838. De maatschappij Biddle bestond nog de jure maar de facto was zij ontbonden. De Grenadasche belang- hebbers deden eene poging, om uit dien belemmeren den staat te geraken. Een Fransch huis van Guade loupede Heeren Jolly en Salomonzich aangeboden hebbende om de onderneming voarr te zetten hernieuw de men de onderhandelingen en werd eronder dagree- Icening van 29? Meidoor het congres een nieuw de creet uitgevaardigd. Dit decreet verklaart Kolonel Biddle van zijn regt vervallen en bekleed de Heeren Ju guste Salomon enComp. met het voorregr der inter-marine ge meenschap over de landengte van Panama. Dc nieuwe regtverkrijgershe bben volkomen vrijheid omtrent de mid- delen van uitvoering om het even of zij cc n' gewonen rij weg 5 een' ijzeren spoorwegeen kanaal met sluizen of eene kanalisering der rivieren verkiezenen of zij sommige dier middelen gezamentlijkot' uitsluitend slechts eén eenlg willen bezigen. Ziedaar het beknopt historisch verhaal der onder scheiden pogingenwaarvan de vereeniging der twee oceanen het voorwerp geweest is. Van al die elkan der gevolgde proeven ligt de laatste nog in hare kiem al de] overige zijn volstrekt mislukt. Maar misschien kan eene zoo groote^ onderneming ook niet wel een voorwerp van speculatie voor ambtelooze lieden we zen, Gouvernementen alleen zouden haar kunnen ter hand nemen met middelen van uitvoering in staat om de hinderpalen te boven te komen en goede uitkoms ten te verzekeren. En daar nu, gelijk allés grond geeft om re gelooven, her daarstellcn eener linie van gemeenschap tusschen de Jwee zeeën stoffelijk uitvoer- haar is, welft een alvermogend belang moet dan niet 1 tic, gouvernementen tot het,uit voeren van den grooten jtaatrcgel nopen l'* A LLERLEI. Ongeveer de helft van de leden van de Tweede Kamer welke zich aanvankelijk reeds regen eene belasting van successie in de regte lijn hadden ver klaard, hebben, bij gelegenheid van de nadere delibe raties ovér het onderwerp, dat ongunstig oordeel her haald en stellig te kennen gegeven dat zij in geen geval hunne stem tot die heffingwelke zij in be^n- se] n oesten afkeurenzouden kunnen geven. Een groorer getal echter heeft zich deswege thans niet vi vklaard, deels omdat zij zich her eind-oordeel wëmch- ten voor.te behoudendeels wijl zij zich nog niet genoegzaam ingelicnt achttenom de gepastheid van de invoering der voorgedragen? belasting te kunnen beoordeelen. Uit hoofde van de wijze waarop het gewijzigd wets ontwerp laatstelijk in de afdeelinged is behandeld ge. worden komt het wel doenlijk voor om met he rn, kking tot de denkwijze van de meerderheid der k den opzigrens dat ontwerp in meerdere of meer be paalde ontwikkeling te komenen het haar evenmin mogelijk isom te bepalen of de naaeT dooT de Re gering kenbaar gemaakte gronden al dan niet' bij'som migen ingang hebben gevondenof om welke redenen men bij de aanvankelijk voorgebragtc bedenkingen is blijven volharden. Zoo veel schijnt echte? zeker, dat de groote meerderheid niet dan schoorvoetende en als door de noodzakelijkheid gedrongen, er toe zal kun nen besluitenom hare goedkeuring aan het onderha vige WL'ts-ontvverp te hechtenweshalve her w-risohè- 1 ijk voorkomtdat bij gelegenheid van de openbare discussien over hetzelveaangaande het punt betrek kelijk de noodzakelijkheid der voordragt door de Re gering de meest mogelijke inlichtingen gegeven worden. De Dagbladen vermeldendat Z. Exc, de Minister van Financien afstand heeft gedaan van zijn traktement. Deze edelmoedige daad bevestigt het algemeen gevoe len, dat Z. Exc. niet belangzuchtig is; doch voor "net overige keuren wij deze daad af. - Het afstand doen van traktementen werkt langzamerhand de herle ving der aiistocratie in de band. Gratuite betrekkin gen zijn blijkens de geschiedenis van ons Vaderland meestal zeer kostbaar voor den Staaizij maken de hooge betrekkingen alleen verkrijgbaar voor de aan zienlijken en sluiten langzamerhand den burgerman uit. Wij zijn in hetgeen wij hieromtrent, twee jaren geleden aanmerkten niet veranderd. {Tijd'genoot. (Wij kunnen ons hiermede niet ten volle vereent- gen. De tegenwoordige omsiandigheden mogen tncli wel in aanmerking worden genomen, en de vrijwillige daad van den Heer van der. Heim is geen regel, of wet. Het Gouvernement zoekt geen ambtenaren onder die voorwaarde.) Sommige Duitsche Dagbladen voeren wederom een hevige taal tegen Nederlanden beschuldigen deszelfs bewonersdat zij zich van den handel in Duitschland meester maken. Hoe dit zij, zoo veel is zeker, dat de Nederlanders handelaars in hun hart «n daarin meesters zijn* Als een staaltje van juiste beoordeeling der Neder landers door de Duitschers diene het volgende In het onlangs te Leipzig uitgekomen Wanderbuch van een DuitscherFr. Dingelstedtleest men be- rigten over ons land in den gewonen Duitschen trant, onder anderen Een Hoïlandsche spoorweg Hol- landsch en spoorweghet zijn onvereenigbare begrip pen, even als schildpad en .galop. Evenmin als de weekesponsachtige bodem van dat land ijzer voort- brengT, is ook züne oppervlakte geschikt voor de wonderwelen vhn den nieuwen tijd. Daar rijn dam- men te leggenpoelen te dempenbruggen te bou wen eer er plaats is voor het ijzerspoor» lil een bergachtig terrein vindt men geen grooter, welligt ge ringer bezwaren. Dat land heeft veel beter vervoer wezen in zijne alomtegenwoordige kanalendaartebo- ven, de afstanden ziin zoo gering, het binnenlandse!) verkeer en dat met het buitenland zijn van dien aard dar het op grooten spoed niet aan komt. Maar, wat maakt dat alles uit? Men wil nu eens zijn spoorweg hchbenmen is eigenzinnig. Heel de wereld legt ijzersporenvooral de nieuwe buur, de steeds met nijdige oogen aangezien woidende Belgische neef, Nu moer hij ook zijn spoorweg hebben, netjes in het klein meer als zeldzaamheid dan als noodwendigheid. Ik beleef nog, dat hij zich kunstig in de aarde woelt, alleen ten einde gelegenheid te hebben, om een tun neltje of een hellend vlakzoo als bij Luik aante- brengen en een onderaardsch ridje te maken. Holland vindt aiets uit maar het-moet van elks vreemde uit vinding gebruik maken. Holland drijft niets in het grootdan de kaasfabriek. Kaas in het gros maar moet alles in miniatuur bezitten. In het laatste nummer van den Tijdgenoot vindt men een artikel over bezuiniging, dat wederom op vereenvoudiging der staatshouding ziet. Van het om- slagtige stelsel van centralisatiewordt daarin gezegd dat het weinig geeft en veel kost. De Arnhemsche Courant van 2 September bevat een beloog dat het beste middel om op de eenvoudigste wijze belastingen te heffen zou zijnPersonele Om slag. AIzoo zou er geen enkel artikel belast wórden maar ieder persoon die iets betalen kanzou naar evenredigheid zijn aandeel betalen in 'tgeen het land noodig heeft. Zoo zou ieder weten vat hij betaalt aan belasting, dat nu met geene mogelijkheid optema- ken is. (Weet de man wel, höe veel spills men heeft met deze belasting te heffen in 'tklein? Dat ging bij de Romeinen goed maar thans zouden er zulke censors moeilijk te vinden zijn.) Men schijnt er thans njeer en meer toe over te hel len om de mindere klasse van belastingen te onth ffen en die op meer gegoeden te brtngen. Wij gelooven echterdat men verkeerd zier. De mindere klasse zal minder verdienennaar mate de meer gegoeden meer belast-wordenen zoo is per slot de mindere man het, kind der rekening. MÏDBENPRFJZEX, VAN DE VOLGENDE ARTIKELEN TE GOES Van den 15 tot den 31 Augustus 1843. Met inbegrip der Landelijke en Plaatselijke belastingen» Tarwe j 8,11. Rogge 5,15. Vroege Gerst ƒ4,55 Late Gerst f 4,10. Boekweit f0,00. Haver 2,60. Witte Boonen f 0,00. Witte Erwten 0,00. Groene Erwten 5,87. Graauwe Erwten 0,00. Tarwe Meel ƒ10,11. Rogge Meel 6,80. allen per Mudde Boter 0,85 cs. Noord-HollandscheKaas 50 cs. Stolkscke Kaas 40 cs. Leidsclie Kaas 30 cs. Wittebrood 305 cs. Tarwe Brood 185 cs. Rogge Brood 13 cs. OsseVleescli 60 cs. Koei Vleesch 60 cs. Kalfs -Vleesch 50 cs Schapen Vleesch 35 cs. Lams Vleesch 35 cs. Versolt Varken Vleesch 65cs. Gerookt Varken Vleesch 75 cs. allen per Ned. Pond. Vroege Aardappelen f 1,10. Late Aardappelen 1,70 de Mudde. Jenever f 65,00, j per Vat. ÏJpen Hout ƒ7,50. Esschen Hout 7,50. per Wisse. Groote Taltkebossen 11,50. Kleine Tak- kebossen f 7,00. de Honderd. Steen Kolen 2,50. de 100 Ponden. Turf 70 cs. de dubb. Mudde. Kool Olie 33,co. Lijn Olie 34,00. het Vat. Kool Zaad ƒ9 52. Lijn Zaad 0,00. de Mudde. Kaarsen 65 cs. het Ned. Pond. lutboicvtcutmf. Openbare Uitdeeling van PRIJZEN, in het. Lokaal der Stads-Teekenschoolop Vrijdag den 8 September 1843 des middags ten twaalf ure. Staande op de Bcestemarkt over de Groene Jager. Aanvang des Avonds ten 8 ureom ter behoorlijker tijd te eindigen Het stellig voornemen van de Directie was op Maandag den 4 dezer naar Amsterdam met zijn bijheb- bend Gezelschap te vertrekkenmaar de aanhouden ie bijval in de loop defy vorige week genotenheeft hem doen .besluitenofschoon een paar dagen later te Am- sterdam te moeten beginnen nog twee VOORSTEL LINGEN te geven, en wel op heden Maandag den 4 en opDingsdag den 5 September 1843; betuigende intusschen zijne*hartelijken dank, voorde ongekun stelde blijken van goedkeuringwaarmede de vorige Representatien ontvangen zijn, zullende hij alles in het werk stellen, om de twee laatste Voorstellingen m e alle luister te doen opvoerenten einde in die recom mandatie te blijven veikeercnwaarmede men hem reeds verscheide jaren begunstigd heeft. TE Goes, BIJ F. Kleeuwe.-VS ZOON,

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1843 | | pagina 2