GRIND TREUR!
ACROBATE DB HUI
F. N EIS Z
Directeur.
th dezen toestand was de zaak zoo in Guatiiiiala
als in Columbia toen de Vereenigde Staten besloten
eenen officielen stap te doen bij welken het belang
der twee Spaarsche republieken gelijkelijk bétrokken
was. Den 3 Maart 1835 besloot de senaat der Unie,
dat de President gelast zon \yofdenmet de gouver
nementen van Centraal Amerika en van Nieuw Gre
nada onderhandelingen te openen ten einde bij vast
te stellen traktaats-voorvvaarden alle personen of maat
schappijen te beschermen welker, bedoeling zou zijn
eene gemeenschap ttisschen den Atlantischen en den
Stillen Oceaan te openen en daarenboven in zooda
nige overeenkomst het regt te staven hetwelk alle
natiën der aarde op her genot van dien doortogt heb
ben moetentegen betaling van gematigde en billijke
regten.
De Amerikaansche Kolonel Biddle kwam den eers<
ten December 1835 te Panama aan en werd er met
geestdrift ontvangen. Oogenblikkelijk ging hij aan het
werk Hij doorkruiste de landengte en het onderzoek
der plaatselijke gelegenheid voldeed hem geheel en al.
Onbewimpeld zeide en schreef hij officieel, dat de
landengte van Panama gemakkelijk eenen doortogt le
veren kon, zoo wel door een kanaal als door eenen
spoorweg, welke zoodanig ingerigt kon worden, dat
men in zes uren tijds uit de wateren der Caraïbische
in die der Züldzee geraken kon. Hij verkreeg de ze
kerheid, dat de rivier van ChagreS in alle saizoenen
van het jaar voor stoomboorenvijf a zes voet diep
gaandebevaarbaar was en dat de snelheid van den
stroom er geene drie Eng. miilen in het uur te bo
ven ging. Van Chagres naar Cruces, zeide hij, kan
men de rivier in vijf uren tijds opvaren en vervolgens
kan Cruces met Panama vereenigd worden door mid
del van eenen spoorweg, die gemakkelijk aan te leg
gen is en slechts zes uren lang behoeft te zijn.
,4 Zijn onderzoek voltooid heblvmdetrad Kolonel
ftiddle met het Grenadasche gouvernement in monde
linge onderhandeling w^ke onderhandeling het geVo!g
had, dat er eene wet aan het Congres werd voorge
steld. Maar middelerwijl had zich eene Granadasche
eompagnieschao gevormden verlangde deel in het
ontwerp te hebbendaarbij nog betere voorwaarden
aanbiedende dan BiddleDie plotselinge mededinging
verwekte Vrij levendige woordenwisseling en onstui
mige verhandelingen. Niettemin gelukte het, al de
belangen overeen te brengen en er werd een decreet
uitgevaardigd, waarbij het voorregt 011 eche gemeen
schap tusschen de beide zeeën over de landengte van
Panama te openen verleend wordtzoo aan Kolonel
Biddle.in zijnen eigen naam als aan eene maatschap
pij van kapitalisten te Bogota,
Eenigen tijd daarna echter desavoueerde het gou-
Vernement van Washington zijnen agent en verklaarde
zich volstrekt vreemd aan al wat gesloten mogt zijn.
Biddle nam den uitslag der onderhandeling zoo zeer
ter harte, dat hij, weinige maanden na zijne terug
komst in de Vereenigde Statenhet bestierf.
De zaken bleven in dien toestand tot in 1838.
De maatschappij Biddle bestond nog de jure maar
de facto was zij ontbonden. De Grenadasche belang-
hebbers deden eene poging, om uit dien belemmeren
den staat te geraken. Een Fransch huis van Guade
loupede Heeren Jolly en Salomonzich aangeboden
hebbende om de onderneming voarr te zetten hernieuw
de men de onderhandelingen en werd eronder dagree-
Icening van 29? Meidoor het congres een nieuw de
creet uitgevaardigd. Dit decreet verklaart Kolonel Biddle
van zijn regt vervallen en bekleed de Heeren Ju guste
Salomon enComp. met het voorregr der inter-marine ge
meenschap over de landengte van Panama. Dc nieuwe
regtverkrijgershe bben volkomen vrijheid omtrent de mid-
delen van uitvoering om het even of zij cc n' gewonen rij
weg 5 een' ijzeren spoorwegeen kanaal met sluizen of
eene kanalisering der rivieren verkiezenen of zij
sommige dier middelen gezamentlijkot' uitsluitend
slechts eén eenlg willen bezigen.
Ziedaar het beknopt historisch verhaal der onder
scheiden pogingenwaarvan de vereeniging der twee
oceanen het voorwerp geweest is. Van al die elkan
der gevolgde proeven ligt de laatste nog in hare kiem
al de] overige zijn volstrekt mislukt. Maar misschien
kan eene zoo groote^ onderneming ook niet wel een
voorwerp van speculatie voor ambtelooze lieden we
zen, Gouvernementen alleen zouden haar kunnen ter
hand nemen met middelen van uitvoering in staat om
de hinderpalen te boven te komen en goede uitkoms
ten te verzekeren. En daar nu, gelijk allés grond
geeft om re gelooven, her daarstellcn eener linie van
gemeenschap tusschen de Jwee zeeën stoffelijk uitvoer-
haar is, welft een alvermogend belang moet dan niet 1
tic, gouvernementen tot het,uit voeren van den grooten
jtaatrcgel nopen l'*
A LLERLEI.
Ongeveer de helft van de leden van de Tweede
Kamer welke zich aanvankelijk reeds regen eene
belasting van successie in de regte lijn hadden ver
klaard, hebben, bij gelegenheid van de nadere delibe
raties ovér het onderwerp, dat ongunstig oordeel her
haald en stellig te kennen gegeven dat zij in geen
geval hunne stem tot die heffingwelke zij in be^n-
se] n oesten afkeurenzouden kunnen geven. Een
groorer getal echter heeft zich deswege thans niet
vi vklaard, deels omdat zij zich her eind-oordeel wëmch-
ten voor.te behoudendeels wijl zij zich nog niet
genoegzaam ingelicnt achttenom de gepastheid van
de invoering der voorgedragen? belasting te kunnen
beoordeelen.
Uit hoofde van de wijze waarop het gewijzigd wets
ontwerp laatstelijk in de afdeelinged is behandeld ge.
worden komt het wel doenlijk voor om met he
rn, kking tot de denkwijze van de meerderheid der
k den opzigrens dat ontwerp in meerdere of meer be
paalde ontwikkeling te komenen het haar evenmin
mogelijk isom te bepalen of de naaeT dooT de Re
gering kenbaar gemaakte gronden al dan niet' bij'som
migen ingang hebben gevondenof om welke redenen
men bij de aanvankelijk voorgebragtc bedenkingen is
blijven volharden. Zoo veel schijnt echte? zeker, dat
de groote meerderheid niet dan schoorvoetende en als
door de noodzakelijkheid gedrongen, er toe zal kun
nen besluitenom hare goedkeuring aan het onderha
vige WL'ts-ontvverp te hechtenweshalve her w-risohè-
1 ijk voorkomtdat bij gelegenheid van de openbare
discussien over hetzelveaangaande het punt betrek
kelijk de noodzakelijkheid der voordragt door de Re
gering de meest mogelijke inlichtingen gegeven worden.
De Dagbladen vermeldendat Z. Exc, de Minister
van Financien afstand heeft gedaan van zijn traktement.
Deze edelmoedige daad bevestigt het algemeen gevoe
len, dat Z. Exc. niet belangzuchtig is; doch voor
"net overige keuren wij deze daad af. - Het afstand
doen van traktementen werkt langzamerhand de herle
ving der aiistocratie in de band. Gratuite betrekkin
gen zijn blijkens de geschiedenis van ons Vaderland
meestal zeer kostbaar voor den Staaizij maken de
hooge betrekkingen alleen verkrijgbaar voor de aan
zienlijken en sluiten langzamerhand den burgerman
uit. Wij zijn in hetgeen wij hieromtrent, twee jaren
geleden aanmerkten niet veranderd. {Tijd'genoot.
(Wij kunnen ons hiermede niet ten volle vereent-
gen. De tegenwoordige omsiandigheden mogen tncli
wel in aanmerking worden genomen, en de vrijwillige
daad van den Heer van der. Heim is geen regel,
of wet. Het Gouvernement zoekt geen ambtenaren
onder die voorwaarde.)
Sommige Duitsche Dagbladen voeren wederom een
hevige taal tegen Nederlanden beschuldigen deszelfs
bewonersdat zij zich van den handel in Duitschland
meester maken. Hoe dit zij, zoo veel is zeker, dat
de Nederlanders handelaars in hun hart «n daarin
meesters zijn*
Als een staaltje van juiste beoordeeling der Neder
landers door de Duitschers diene het volgende
In het onlangs te Leipzig uitgekomen Wanderbuch
van een DuitscherFr. Dingelstedtleest men be-
rigten over ons land in den gewonen Duitschen trant,
onder anderen Een Hoïlandsche spoorweg Hol-
landsch en spoorweghet zijn onvereenigbare begrip
pen, even als schildpad en .galop. Evenmin als de
weekesponsachtige bodem van dat land ijzer voort-
brengT, is ook züne oppervlakte geschikt voor de
wonderwelen vhn den nieuwen tijd. Daar rijn dam-
men te leggenpoelen te dempenbruggen te bou
wen eer er plaats is voor het ijzerspoor» lil een
bergachtig terrein vindt men geen grooter, welligt ge
ringer bezwaren. Dat land heeft veel beter vervoer
wezen in zijne alomtegenwoordige kanalendaartebo-
ven, de afstanden ziin zoo gering, het binnenlandse!)
verkeer en dat met het buitenland zijn van dien aard
dar het op grooten spoed niet aan komt. Maar, wat
maakt dat alles uit? Men wil nu eens zijn spoorweg
hchbenmen is eigenzinnig. Heel de wereld legt
ijzersporenvooral de nieuwe buur, de steeds met
nijdige oogen aangezien woidende Belgische neef, Nu
moer hij ook zijn spoorweg hebben, netjes in het
klein meer als zeldzaamheid dan als noodwendigheid.
Ik beleef nog, dat hij zich kunstig in de aarde woelt,
alleen ten einde gelegenheid te hebben, om een tun
neltje of een hellend vlakzoo als bij Luik aante-
brengen en een onderaardsch ridje te maken. Holland
vindt aiets uit maar het-moet van elks vreemde uit
vinding gebruik maken. Holland drijft niets in het
grootdan de kaasfabriek. Kaas in het gros
maar moet alles in miniatuur bezitten.
In het laatste nummer van den Tijdgenoot vindt
men een artikel over bezuiniging, dat wederom op
vereenvoudiging der staatshouding ziet. Van het om-
slagtige stelsel van centralisatiewordt daarin gezegd
dat het weinig geeft en veel kost.
De Arnhemsche Courant van 2 September bevat een
beloog dat het beste middel om op de eenvoudigste
wijze belastingen te heffen zou zijnPersonele Om
slag. AIzoo zou er geen enkel artikel belast wórden
maar ieder persoon die iets betalen kanzou naar
evenredigheid zijn aandeel betalen in 'tgeen het land
noodig heeft. Zoo zou ieder weten vat hij betaalt
aan belasting, dat nu met geene mogelijkheid optema-
ken is. (Weet de man wel, höe veel spills men
heeft met deze belasting te heffen in 'tklein? Dat
ging bij de Romeinen goed maar thans zouden er
zulke censors moeilijk te vinden zijn.)
Men schijnt er thans njeer en meer toe over te hel
len om de mindere klasse van belastingen te onth ffen
en die op meer gegoeden te brtngen. Wij gelooven
echterdat men verkeerd zier. De mindere klasse
zal minder verdienennaar mate de meer gegoeden
meer belast-wordenen zoo is per slot de mindere
man het, kind der rekening.
MÏDBENPRFJZEX,
VAN DE VOLGENDE ARTIKELEN TE GOES
Van den 15 tot den 31 Augustus 1843.
Met inbegrip der Landelijke en Plaatselijke belastingen»
Tarwe j 8,11. Rogge 5,15. Vroege Gerst ƒ4,55
Late Gerst f 4,10. Boekweit f0,00. Haver 2,60.
Witte Boonen f 0,00. Witte Erwten 0,00. Groene
Erwten 5,87. Graauwe Erwten 0,00. Tarwe
Meel ƒ10,11. Rogge Meel 6,80. allen per Mudde
Boter 0,85 cs. Noord-HollandscheKaas 50 cs. Stolkscke
Kaas 40 cs. Leidsclie Kaas 30 cs. Wittebrood 305 cs.
Tarwe Brood 185 cs. Rogge Brood 13 cs. OsseVleescli
60 cs. Koei Vleesch 60 cs. Kalfs -Vleesch 50 cs
Schapen Vleesch 35 cs. Lams Vleesch 35 cs. Versolt
Varken Vleesch 65cs. Gerookt Varken Vleesch 75 cs.
allen per Ned. Pond. Vroege Aardappelen f 1,10.
Late Aardappelen 1,70 de Mudde. Jenever f 65,00,
j per Vat. ÏJpen Hout ƒ7,50. Esschen Hout 7,50.
per Wisse. Groote Taltkebossen 11,50. Kleine Tak-
kebossen f 7,00. de Honderd. Steen Kolen 2,50.
de 100 Ponden. Turf 70 cs. de dubb. Mudde. Kool
Olie 33,co. Lijn Olie 34,00. het Vat. Kool Zaad
ƒ9 52. Lijn Zaad 0,00. de Mudde. Kaarsen 65 cs.
het Ned. Pond.
lutboicvtcutmf.
Openbare Uitdeeling van PRIJZEN, in het.
Lokaal der Stads-Teekenschoolop Vrijdag den 8
September 1843 des middags ten twaalf ure.
Staande op de Bcestemarkt over de Groene Jager.
Aanvang des Avonds ten 8 ureom ter behoorlijker
tijd te eindigen
Het stellig voornemen van de Directie was op
Maandag den 4 dezer naar Amsterdam met zijn bijheb-
bend Gezelschap te vertrekkenmaar de aanhouden ie
bijval in de loop defy vorige week genotenheeft hem
doen .besluitenofschoon een paar dagen later te Am-
sterdam te moeten beginnen nog twee VOORSTEL
LINGEN te geven, en wel op heden Maandag den
4 en opDingsdag den 5 September 1843; betuigende
intusschen zijne*hartelijken dank, voorde ongekun
stelde blijken van goedkeuringwaarmede de vorige
Representatien ontvangen zijn, zullende hij alles in het
werk stellen, om de twee laatste Voorstellingen m e
alle luister te doen opvoerenten einde in die recom
mandatie te blijven veikeercnwaarmede men hem
reeds verscheide jaren begunstigd heeft.
TE Goes, BIJ F. Kleeuwe.-VS ZOON,