Bath, den 6 Februari/. Gedurende de maand
January 1843zijn aan het kantoor van In- en Uit
kering, Expeditie en Betaling alhier, de navolgende
Schepen ingeklaard:
31 .met hard- zink- en straatsteen, 51 ledig, 17
niet stukgoederenx met wijn4 met hout en hout-
werki met rogge, 17 met steenkolen. 1 met lijn-
.laad 1 met kalk waarvat] 96 onder Nederlandsche
en 28 onder Belgische vlag; alsmede 6 Stoombooten,
'"41-ledige visch- e» mosselschepen; te zamen 171
Khepen.
Uitgeklaard: 10 met bokking en haring, 21 met
gerst, 30 ledig, 24 met stukgoederen, x met rijst-
doppén, 2 met haardascb8 met zaad, 3 met haver,
a met tabak1 met meekrapa met hoepen en bie
zen; waarvan 82 onder Nederlandsche en 22 onder
Belgische vlag; alsmede 6 Stoombooten, 34 schepen
met versche visch en Mosselente zamen 144 schepen.
Gedurende het jaar 1842 zijn in de stad Goesge
huwd 30 Paren, zijnde xs minder dan in 1841.
Geboren
Mannelijk 7a Wettige.
xo Onwettige.
Vrouwel. 85 Wettige.
I, 8 Onwettige*
Overleden
Mannelijk 119.
Vrouwel. 113.
I
W
*ysdt 38 minder dan in
1841.
Levenloos Aangegeven
Mannelijk 7 Wettige.
Vrouwel. 7
232.
zijnde 83 meerder dan in
1841*-
zijnde 4 minder dan in 1841.
D* Bevolking beliep 31 Dcc. 1842 Mannel. 2534.
Vrouwl. -2947.
Totaal. 54^1,
zijnde 38 minder dan in 1843.
MENGELINGEN,
Th den loop der vorige week heeft men te f Dover
de Round-Down rots, door middel van buskruid te»
vn springen. Deze rots stak 375 voet boven he:^hoog
ste waterpeil in zee uit.
De reden waarom men deze rots wilde'wegruimen
was. om twee tunnels van cJen grooten spoorweg, te
weten dien van den Abbots-Cliff en dien van de Shaks-
pearis-Cliff, langs eene regte en alzoo de kortste lijn
Onderling te verbinden. Om nu tot het wegruimen
van het in den weg liggend rotsgevaarte te geraken,,
js men begonnen met het onder de rots uitgraven van
drie onderscheiden gaanderijen en van drie daarmede
-verbonden geleigangen. De lengte van deze gaanderij.
*n of gangen was van 300 voet, aan het einde
van ieder zulken gang was eene kamer of een ruim
gemaakt van xr voet lang, 5 voet hoog en 4 voet
6 duim wijd. In de westelijke en oostelijke dier ka
uierswas in ieder gebragt eene hoeveelheid van' 5500 i
ponden kruid en in de midden-kamer bevonden zich
7000 ponden, uitmakende te zamen 18000 ponden.
Dit kruid bevond zich in zakkendie wederom ge-
plaatst waren in doozen. Over de zakkenwaarvan i
de monden open warenwas los kruid gestrooid.
pe berekening wasdat het kruid alvorens eene ope-
-nirig te kunnen vindenzich door 100,000 ellen of
200,000 tonnen kalk moest heen werken, en men
Stelde dat het kracht genoeg bézat or.i een millioen
xonnen in beweging te brengen.
Ten einde nu zulk eene massa kruid re kunnen
aansteken, zonder zich zeiven aan gevaar bloot te
stellenhad men de zaak aldus aangelegd. Tegen
«ten rug van de rots had men een houten loods opge
slagen in welke men drie electrieke batterijen had ge
steld. Ieder zoodanige batterij bestond uit 12 Da
niels-cylinders en twee gewone batterijen van qo pla
ten ieder. Aan deze batterijen waren metalen draden
gehechtdie met de ladingen kruid in aanraking ge-
bfagt waren door middel van eene zeer gladde draad
Aar. platina, welke de electrieke vloeistof bij het ioo-
pen daarover, gloeijehd röod maakte, om her kruid
sin te steken. De draden met koorden overdekt liepen
,©ver het gras tot aan den top Van de rots en voorts daarover
Tt.t in de oostelijke, de midden en westelijke kamers.
De luitenant Hutchinson van de koninklijke teigrnieurs
had het kommando over de drie batterijen, en het
Was- zoodanig afgesprokendat wanneer hij de mid
den- batterijen ontstakook de beide andere gelijktijdig
ontstoken zouden worden. De draden hadden ieder
e^ne lengte van 1000 voet,,en bij ondervinding weet
men -dat de electrische vonk langs draden loopende
<"p, 23.ua voet nog kracht genoeg Ijeeft om kruid, t» j
ontsteken., De kamers in welke zich het kruid be
vond waren voorts op de gewone wijze weder digt
gemaakt.
Overeenkomstig eene daarvan gedane afkondiging",
was er een genoegzame omtrektot waarschuwing
voor het gevaar, metroode vlaggen afgebakend, en
politie-beamten en artilleristen weerden een ieder af
die het gevaar trotserendezich binnen dien omtrek
zou hebben willen begeven.
Des morgens ten negen ure werd er nog eene roode
vlag geheschenop de plek zelve waar de ontplof
fing gebeuren moestde draden werden met den gal
vanometer beproefd, de batterijen werden geladen en
alles werd in volle gereedheid gebragt.
Op behoorlijke afstanden waren plaatsen voor aan-
schouwers ingerigt, en op eenen afstand van eene
halve mijl in zee jagen twee stoombooten vol met
nieuwsgierigen.
Ten 2 ure moest de ontploffing plaats hebben.
Zes-en twintig minuten na den klokslagvernam
men een flaauw, dof, onduidelijk, onbeschrijfelijk
onderaardsch gerommel. Dadelijk hierop begon het
voetstuk van de rots uit te zettenen bijna gelijktij
dig zag men de kruin in eenen omtrek van ongeveer
500 voet geleidelijkmaar toch met snellen voortgang,
wegzinkenterwijl de plekken waar de aanschouwers
zich bevpnden eene geweldige dreuning ondervonden.
Er had geene bulderende ontploffinggeene uitbarsting
van vuur geene krakende splijting der rotsen plaats
en zelfs de rook wasnaar gelang van wat er gebeur
de zeer weinig. De werkende kracht was ontzettend
maar het vertoon daarvan gering. Het scheen als of
de rots hare vaste zelfstandigheid in eene vloeibare
had verwisseld want zij gleed als eenen stroom in
de zee die even wel op ruim 100 ellen afstands, en
misschien meer, van haren grondslag gelegen was;
atom op haren weg stopte zij de diepe waterkolken
die door de eb waren achtergelaten. De door de wrij
ving fijn gemalen kalk, die zonder gedruisch of'spat-
ten mede in de zee stroomde, verwde het water, in
eenen breeden kring met drabbige inktkleuren na
dat her deinzende gevaarte geheel in dc diepte verzon
ken was, zag men van uit de-zee eene donkere bruine
kleur opwellen, die niet van het land was aangebragt.
Het wegdeinzen en verzinken zal omstreeks de vier
of vijf minuten geduurd hebben,
De eerste uitroepdie aller mond als het ware on
wilkeurig ontgliptewas Overheerlijk Grootsch
Het hierop volgend gejuich was voorts zoo algemeen
ais luid en langdurig.
HANDELS- STATISTIEK.
Er bestaan tegenwoordig geene bewoonde streken
op den aardbodem, die de Amerikaan met zijnen be-
drijvigen in ondernemenden geest niet bezocht heeft
waar hij niet voordeclige handelsbetrekkingen heeft
aangeknoopt en naar een groot gedeelte van welke hij
niet de voortbrengselen zijner fabrijknijverheid heeft
overgevoerd. Het handelsverkeer binnen 's lands en
langs de kusten, heeft sedert 1794 eene aanmerkelijke
uitbreiding ondergaaneene uitbreiding die de bewo
ners van Amerika verschuldigd zijn aan de vruchtbaar
heid van hunnen bodemaan hunne werkzame nijver-
heidaan hunne bevordering der middelen van ver
voer en aan de gelukkige uitwerkselen hunner staats
regeling. Dat verkeerhetwelk in 1794 slechts 189,153
tonnen bezigde, bezigt tegenwoordig 1,286,241 ton
nen scheepsruimtedat is te zeggendat het tegen
woordig zesmaal aanmerkelijker is dan vroeger. De
wal visch vangst heeft zich insgelijks in dc Vereenigde
Staten aanzienlijk uitgebreid en is voorde republiek
eene onschatbare kweekschool van voortreffelijke zee
lieden. Men telt 400 schepen die zich met deze zoo
gevaarvolle en wisselvallige nijverheid bezig houden
314 zijn driemasters en 40 zijn barken.
De bewoners van Nieuw-Engeland werden door de
gesteldheid zelve van het land waar zij zich waren
komen nederzetten, genoopt, om zich toe te leggen
op handel en scheepvaart. Ook deden zij zich reeds
vroeg opmerken door hunne geschiktheid van deze
soort van nijverheid en voor den daarmede in verband
staanden scheepsbouw, en zulks in weerwil van den
verregaanden naijverwelken het Moederland aan den
dag legde ten aanzien van alles wat strekken .konde
om eene kleur van onafhankelijkheid te geven aan
deze volkplantingen.
In 1622 werd" rc Plymouth her eerste koopvaardij
schip getimmerd; hel tweede, dat in 1631 door den
gouverneur Winthbop te Mistich thans Medford
gebouwd werd, liep af op den 4 Julij, het was een
klein vaartuigvan 50 tonnendat den naam voerde
van Blessing of the Bay. Een derde schip werd in
den loop van hetzelfde jaar gebouwddoor de inwo
ners van Saler te Mamolebarbor thans Marblechead
en was 120 tonnen groot. In 1641 bouwden de in- f
wonprs van Plymouth eet» ander schip van 50 tonnen. I
Tn 1840 bouwden dc Amerikanen 858 vaartuigen,
welke^eenen gezamentlijken inhoud hadden van 168,988
tonnen onder dit getal bevonden zich 83 driemasters
89 brikken, 439 goeletten122 sloepen en 125 stoom
booten. In 1841 werden er ten gevolge van den ge-
drukten toestands des handels niet meer dan 761 sche
pen gebouwd, welker gezamcntlijke inhoud 118,894
tonnen bedroeg en alzoo een verschil opleverde van
50,000 tonnen minder met het vorige jaar,
In eene statistiek onlangs te Sint-Louis (Missouri)
in het licht gekomen wordt opgegevendat van 1839
tot 1S42, op de drie groote rivieren van het westen,
146 stoombooten vergaan zijnwelke eene waarde
hadden van 3,800,000 dollars. Van de stoombooten,
bepaaldelijk tot den handel behoorénde van Sint Louis,
vergingen er 4 tusschen den 4 September en den 13
October jongstledenzij werden geschat op 234.000
dollars. Op Elisadie den 13 October op de Mis-
"sissipi, 4 mijlen van den mond der Ohio, verging,
bevondt 11 zich zoo als men zich zal herinnerenon
geveer 50 slagtoffers. Op niet minder dan 2 millioe-
Uer. 'sjaars schat men gemiddeld de verliezendie
door deze schipbreuken worden veroorzaakt, en die
xne-esteneeels op den Mississipi plaatshebben, ten ge
volgevan de menigte afgebroken boomstammen, waar-?
mede de bedding dezer rivier bezaaid is.
OPMERKING.
In het gedenkboek van 'sKonings reizen door de
Provinciën zijn de costumes van de verschillende eere-
wachten naauwkeurig afgebeeld, en het was een ge
lukkig denkbeeld van den ontwerper die eerewachten
in groepen voor testellen. Zoo geeft ons één blad die-
van Zeeland te aanschouwen. De drie eerewachtfcu
te paard van MiddelburgZierikzee en Goes komen
hierop voor benevens die te voet van Vlissingen.
Om de verscheidenheid en zeker geheeljjtoevallig, is het
paard van de Zierikzeesche eerewaebt steigerende en
wil vooruitdat van de Middelburgsche daarentegen
loopt achteruit en dat van de Goessche staat stil.
£3&ï>fivtcMtietn
Heinkenszand 8 Februarij 1843.
Ons cenïg Kind CORNELIA MARIA ALEXAN
DRA, werd ons ruim één jaar oud, heden door der
dood ontrukt
S. M. v. d. HEIJDEN SINCLAIR.
S. P. SINCLAIR, Udemans
V
PUBLIEKE VERKOOPINGE Nten over
staan van den Notaris L. DE FOUIVJz.re Goes.
Vrijdag 17 Febr. 1843 's avonds 6 ure te 's Heer
Arendskerke bij J. Minnaardvan
De HERBERG de Gans aldaar, aankomendeL. dr
LANGE en Kinderen alsmede een afzonderlijk MOES
HOF.
7470 Ellen WEIDE onder 's Heer Hendrikskinde
ren Sectie C. 109. 110.aankomend de^Erven DOMUS
op 't HOF.
a B. 50 11. 36 E. WEIDE Sectie F. 195, 196,
409, 4x8. en 89 R. 80 E. BOUWLAND Sectie F.
217.beide onder Baarsdorpaankomende P. SCHRIJ
VER, JAN de BRUIKERS Successeuren.
Donderdag 23 Febr. 1843 op de Hofstede van JA
NUS de VISSER onder 's Heer Arendskerke aan den
Postweg van S PAARDEN, 14 K0E1JEN en RUN-
DERS'verder BEESTIAALBOUW en MELK-
GEREI Vrijdag 24 ditoMEUBELEN.
Maandag 27 dito 's Namiddags 3 ura te Kappelle in
de Herberg bij M. van Marrisvan de Vicre GOE
DEREN nagelaten door de Wed. JACOB MIERAS
als: 2 B. 10 R. 90 E. BOOMGAARD te Kappelle
B. 59 en 60, 1 B. 09 R. 85 E. BOSCH met Zwaar
opgaand HOUT aldaar, C. 154-» B. 59 R. 60 E.
BOOMGAARD te Kattendijke aan den VVemclding-
schen Zandweg, B. No. 129.
Een dubbeld WOONHUIS en ERVE te Kappelle
achter de KerkSectie B. 196 en 197.
Woensdag 1 Maart 1843 te Kloetinge ,op de Hof
stede bewoond door JAN HAVERHOEKvan: 7
PAARDEN, 12 KOEITEN en RUNDEREN
verder BEESTIAAL, BOUW, MELK en STAL-
GEREEDSCHAPPKN, enz.
Vrijdag 3 dito te V Heerenhoek op de Hofstede be
woond door MARINUS de MEIJ, van: 10PAAR
DEN 14 KOEIJEN10 RUNDERS VARKENS
HOENDERS GANZEN EENDEN PAAU-
WEN verder BEESTIAALBOUW, MELK
en STALGEREEDSCHAPPEN, MEUBELEN, enz.
Alles bij uitgezette Biljetten in 't breede omschreven.
Te Goes, bij F.Kleeutwems «Sc Zoo».
y>
1 iii' 1