Bath, den 6 Februari/. Gedurende de maand January 1843zijn aan het kantoor van In- en Uit kering, Expeditie en Betaling alhier, de navolgende Schepen ingeklaard: 31 .met hard- zink- en straatsteen, 51 ledig, 17 niet stukgoederenx met wijn4 met hout en hout- werki met rogge, 17 met steenkolen. 1 met lijn- .laad 1 met kalk waarvat] 96 onder Nederlandsche en 28 onder Belgische vlag; alsmede 6 Stoombooten, '"41-ledige visch- e» mosselschepen; te zamen 171 Khepen. Uitgeklaard: 10 met bokking en haring, 21 met gerst, 30 ledig, 24 met stukgoederen, x met rijst- doppén, 2 met haardascb8 met zaad, 3 met haver, a met tabak1 met meekrapa met hoepen en bie zen; waarvan 82 onder Nederlandsche en 22 onder Belgische vlag; alsmede 6 Stoombooten, 34 schepen met versche visch en Mosselente zamen 144 schepen. Gedurende het jaar 1842 zijn in de stad Goesge huwd 30 Paren, zijnde xs minder dan in 1841. Geboren Mannelijk 7a Wettige. xo Onwettige. Vrouwel. 85 Wettige. I, 8 Onwettige* Overleden Mannelijk 119. Vrouwel. 113. I W *ysdt 38 minder dan in 1841. Levenloos Aangegeven Mannelijk 7 Wettige. Vrouwel. 7 232. zijnde 83 meerder dan in 1841*- zijnde 4 minder dan in 1841. D* Bevolking beliep 31 Dcc. 1842 Mannel. 2534. Vrouwl. -2947. Totaal. 54^1, zijnde 38 minder dan in 1843. MENGELINGEN, Th den loop der vorige week heeft men te f Dover de Round-Down rots, door middel van buskruid te» vn springen. Deze rots stak 375 voet boven he:^hoog ste waterpeil in zee uit. De reden waarom men deze rots wilde'wegruimen was. om twee tunnels van cJen grooten spoorweg, te weten dien van den Abbots-Cliff en dien van de Shaks- pearis-Cliff, langs eene regte en alzoo de kortste lijn Onderling te verbinden. Om nu tot het wegruimen van het in den weg liggend rotsgevaarte te geraken,, js men begonnen met het onder de rots uitgraven van drie onderscheiden gaanderijen en van drie daarmede -verbonden geleigangen. De lengte van deze gaanderij. *n of gangen was van 300 voet, aan het einde van ieder zulken gang was eene kamer of een ruim gemaakt van xr voet lang, 5 voet hoog en 4 voet 6 duim wijd. In de westelijke en oostelijke dier ka uierswas in ieder gebragt eene hoeveelheid van' 5500 i ponden kruid en in de midden-kamer bevonden zich 7000 ponden, uitmakende te zamen 18000 ponden. Dit kruid bevond zich in zakkendie wederom ge- plaatst waren in doozen. Over de zakkenwaarvan i de monden open warenwas los kruid gestrooid. pe berekening wasdat het kruid alvorens eene ope- -nirig te kunnen vindenzich door 100,000 ellen of 200,000 tonnen kalk moest heen werken, en men Stelde dat het kracht genoeg bézat or.i een millioen xonnen in beweging te brengen. Ten einde nu zulk eene massa kruid re kunnen aansteken, zonder zich zeiven aan gevaar bloot te stellenhad men de zaak aldus aangelegd. Tegen «ten rug van de rots had men een houten loods opge slagen in welke men drie electrieke batterijen had ge steld. Ieder zoodanige batterij bestond uit 12 Da niels-cylinders en twee gewone batterijen van qo pla ten ieder. Aan deze batterijen waren metalen draden gehechtdie met de ladingen kruid in aanraking ge- bfagt waren door middel van eene zeer gladde draad Aar. platina, welke de electrieke vloeistof bij het ioo- pen daarover, gloeijehd röod maakte, om her kruid sin te steken. De draden met koorden overdekt liepen ,©ver het gras tot aan den top Van de rots en voorts daarover Tt.t in de oostelijke, de midden en westelijke kamers. De luitenant Hutchinson van de koninklijke teigrnieurs had het kommando over de drie batterijen, en het Was- zoodanig afgesprokendat wanneer hij de mid den- batterijen ontstakook de beide andere gelijktijdig ontstoken zouden worden. De draden hadden ieder e^ne lengte van 1000 voet,,en bij ondervinding weet men -dat de electrische vonk langs draden loopende <"p, 23.ua voet nog kracht genoeg Ijeeft om kruid, t» j ontsteken., De kamers in welke zich het kruid be vond waren voorts op de gewone wijze weder digt gemaakt. Overeenkomstig eene daarvan gedane afkondiging", was er een genoegzame omtrektot waarschuwing voor het gevaar, metroode vlaggen afgebakend, en politie-beamten en artilleristen weerden een ieder af die het gevaar trotserendezich binnen dien omtrek zou hebben willen begeven. Des morgens ten negen ure werd er nog eene roode vlag geheschenop de plek zelve waar de ontplof fing gebeuren moestde draden werden met den gal vanometer beproefd, de batterijen werden geladen en alles werd in volle gereedheid gebragt. Op behoorlijke afstanden waren plaatsen voor aan- schouwers ingerigt, en op eenen afstand van eene halve mijl in zee jagen twee stoombooten vol met nieuwsgierigen. Ten 2 ure moest de ontploffing plaats hebben. Zes-en twintig minuten na den klokslagvernam men een flaauw, dof, onduidelijk, onbeschrijfelijk onderaardsch gerommel. Dadelijk hierop begon het voetstuk van de rots uit te zettenen bijna gelijktij dig zag men de kruin in eenen omtrek van ongeveer 500 voet geleidelijkmaar toch met snellen voortgang, wegzinkenterwijl de plekken waar de aanschouwers zich bevpnden eene geweldige dreuning ondervonden. Er had geene bulderende ontploffinggeene uitbarsting van vuur geene krakende splijting der rotsen plaats en zelfs de rook wasnaar gelang van wat er gebeur de zeer weinig. De werkende kracht was ontzettend maar het vertoon daarvan gering. Het scheen als of de rots hare vaste zelfstandigheid in eene vloeibare had verwisseld want zij gleed als eenen stroom in de zee die even wel op ruim 100 ellen afstands, en misschien meer, van haren grondslag gelegen was; atom op haren weg stopte zij de diepe waterkolken die door de eb waren achtergelaten. De door de wrij ving fijn gemalen kalk, die zonder gedruisch of'spat- ten mede in de zee stroomde, verwde het water, in eenen breeden kring met drabbige inktkleuren na dat her deinzende gevaarte geheel in dc diepte verzon ken was, zag men van uit de-zee eene donkere bruine kleur opwellen, die niet van het land was aangebragt. Het wegdeinzen en verzinken zal omstreeks de vier of vijf minuten geduurd hebben, De eerste uitroepdie aller mond als het ware on wilkeurig ontgliptewas Overheerlijk Grootsch Het hierop volgend gejuich was voorts zoo algemeen ais luid en langdurig. HANDELS- STATISTIEK. Er bestaan tegenwoordig geene bewoonde streken op den aardbodem, die de Amerikaan met zijnen be- drijvigen in ondernemenden geest niet bezocht heeft waar hij niet voordeclige handelsbetrekkingen heeft aangeknoopt en naar een groot gedeelte van welke hij niet de voortbrengselen zijner fabrijknijverheid heeft overgevoerd. Het handelsverkeer binnen 's lands en langs de kusten, heeft sedert 1794 eene aanmerkelijke uitbreiding ondergaaneene uitbreiding die de bewo ners van Amerika verschuldigd zijn aan de vruchtbaar heid van hunnen bodemaan hunne werkzame nijver- heidaan hunne bevordering der middelen van ver voer en aan de gelukkige uitwerkselen hunner staats regeling. Dat verkeerhetwelk in 1794 slechts 189,153 tonnen bezigde, bezigt tegenwoordig 1,286,241 ton nen scheepsruimtedat is te zeggendat het tegen woordig zesmaal aanmerkelijker is dan vroeger. De wal visch vangst heeft zich insgelijks in dc Vereenigde Staten aanzienlijk uitgebreid en is voorde republiek eene onschatbare kweekschool van voortreffelijke zee lieden. Men telt 400 schepen die zich met deze zoo gevaarvolle en wisselvallige nijverheid bezig houden 314 zijn driemasters en 40 zijn barken. De bewoners van Nieuw-Engeland werden door de gesteldheid zelve van het land waar zij zich waren komen nederzetten, genoopt, om zich toe te leggen op handel en scheepvaart. Ook deden zij zich reeds vroeg opmerken door hunne geschiktheid van deze soort van nijverheid en voor den daarmede in verband staanden scheepsbouw, en zulks in weerwil van den verregaanden naijverwelken het Moederland aan den dag legde ten aanzien van alles wat strekken .konde om eene kleur van onafhankelijkheid te geven aan deze volkplantingen. In 1622 werd" rc Plymouth her eerste koopvaardij schip getimmerd; hel tweede, dat in 1631 door den gouverneur Winthbop te Mistich thans Medford gebouwd werd, liep af op den 4 Julij, het was een klein vaartuigvan 50 tonnendat den naam voerde van Blessing of the Bay. Een derde schip werd in den loop van hetzelfde jaar gebouwddoor de inwo ners van Saler te Mamolebarbor thans Marblechead en was 120 tonnen groot. In 1641 bouwden de in- f wonprs van Plymouth eet» ander schip van 50 tonnen. I Tn 1840 bouwden dc Amerikanen 858 vaartuigen, welke^eenen gezamentlijken inhoud hadden van 168,988 tonnen onder dit getal bevonden zich 83 driemasters 89 brikken, 439 goeletten122 sloepen en 125 stoom booten. In 1841 werden er ten gevolge van den ge- drukten toestands des handels niet meer dan 761 sche pen gebouwd, welker gezamcntlijke inhoud 118,894 tonnen bedroeg en alzoo een verschil opleverde van 50,000 tonnen minder met het vorige jaar, In eene statistiek onlangs te Sint-Louis (Missouri) in het licht gekomen wordt opgegevendat van 1839 tot 1S42, op de drie groote rivieren van het westen, 146 stoombooten vergaan zijnwelke eene waarde hadden van 3,800,000 dollars. Van de stoombooten, bepaaldelijk tot den handel behoorénde van Sint Louis, vergingen er 4 tusschen den 4 September en den 13 October jongstledenzij werden geschat op 234.000 dollars. Op Elisadie den 13 October op de Mis- "sissipi, 4 mijlen van den mond der Ohio, verging, bevondt 11 zich zoo als men zich zal herinnerenon geveer 50 slagtoffers. Op niet minder dan 2 millioe- Uer. 'sjaars schat men gemiddeld de verliezendie door deze schipbreuken worden veroorzaakt, en die xne-esteneeels op den Mississipi plaatshebben, ten ge volgevan de menigte afgebroken boomstammen, waar-? mede de bedding dezer rivier bezaaid is. OPMERKING. In het gedenkboek van 'sKonings reizen door de Provinciën zijn de costumes van de verschillende eere- wachten naauwkeurig afgebeeld, en het was een ge lukkig denkbeeld van den ontwerper die eerewachten in groepen voor testellen. Zoo geeft ons één blad die- van Zeeland te aanschouwen. De drie eerewachtfcu te paard van MiddelburgZierikzee en Goes komen hierop voor benevens die te voet van Vlissingen. Om de verscheidenheid en zeker geheeljjtoevallig, is het paard van de Zierikzeesche eerewaebt steigerende en wil vooruitdat van de Middelburgsche daarentegen loopt achteruit en dat van de Goessche staat stil. £3&ï>fivtcMtietn Heinkenszand 8 Februarij 1843. Ons cenïg Kind CORNELIA MARIA ALEXAN DRA, werd ons ruim één jaar oud, heden door der dood ontrukt S. M. v. d. HEIJDEN SINCLAIR. S. P. SINCLAIR, Udemans V PUBLIEKE VERKOOPINGE Nten over staan van den Notaris L. DE FOUIVJz.re Goes. Vrijdag 17 Febr. 1843 's avonds 6 ure te 's Heer Arendskerke bij J. Minnaardvan De HERBERG de Gans aldaar, aankomendeL. dr LANGE en Kinderen alsmede een afzonderlijk MOES HOF. 7470 Ellen WEIDE onder 's Heer Hendrikskinde ren Sectie C. 109. 110.aankomend de^Erven DOMUS op 't HOF. a B. 50 11. 36 E. WEIDE Sectie F. 195, 196, 409, 4x8. en 89 R. 80 E. BOUWLAND Sectie F. 217.beide onder Baarsdorpaankomende P. SCHRIJ VER, JAN de BRUIKERS Successeuren. Donderdag 23 Febr. 1843 op de Hofstede van JA NUS de VISSER onder 's Heer Arendskerke aan den Postweg van S PAARDEN, 14 K0E1JEN en RUN- DERS'verder BEESTIAALBOUW en MELK- GEREI Vrijdag 24 ditoMEUBELEN. Maandag 27 dito 's Namiddags 3 ura te Kappelle in de Herberg bij M. van Marrisvan de Vicre GOE DEREN nagelaten door de Wed. JACOB MIERAS als: 2 B. 10 R. 90 E. BOOMGAARD te Kappelle B. 59 en 60, 1 B. 09 R. 85 E. BOSCH met Zwaar opgaand HOUT aldaar, C. 154-» B. 59 R. 60 E. BOOMGAARD te Kattendijke aan den VVemclding- schen Zandweg, B. No. 129. Een dubbeld WOONHUIS en ERVE te Kappelle achter de KerkSectie B. 196 en 197. Woensdag 1 Maart 1843 te Kloetinge ,op de Hof stede bewoond door JAN HAVERHOEKvan: 7 PAARDEN, 12 KOEITEN en RUNDEREN verder BEESTIAAL, BOUW, MELK en STAL- GEREEDSCHAPPKN, enz. Vrijdag 3 dito te V Heerenhoek op de Hofstede be woond door MARINUS de MEIJ, van: 10PAAR DEN 14 KOEIJEN10 RUNDERS VARKENS HOENDERS GANZEN EENDEN PAAU- WEN verder BEESTIAALBOUW, MELK en STALGEREEDSCHAPPEN, MEUBELEN, enz. Alles bij uitgezette Biljetten in 't breede omschreven. Te Goes, bij F.Kleeutwems «Sc Zoo». y> 1 iii' 1

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1843 | | pagina 2