N% A. Donderdag den 13 Januarij GOESSCHE COURANT. MÜWi Jb. f>S DE VLISSINGSCHE COURANT C) •Staals-Qourantu December BET PLACET ISiEUWSTI JDINGEN# *^0ji iii De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags namiddags en Don derdags avonds De Prijs per Kwartaal is f f,75 franco per Postal 90. - w V i 1 <?KV* Gewotiè Advertentien worden a 20 ets. deregel geplaatst. G«b»«fe> te-. Huwelijks en Doodherigten heeft in haar No. 3 van 6 Januarij een stuk opgeno men getiteld: Gedachten van Heine over Kerk en Staat. waarop wij ons veroorlooven eenige aanmerking te ma ken iets in 't midden te brengen ter juiste beoordee ling van hetzelve en daardoor zoo mogelijk in één op- zigt de toepassingdie men van bet stukzoo als het dkar ligt, in''talgemeen zou kunnen maken, te voorkomen waartoe de naar ons inzigt onvoorzigtige opname in de Vliss. Courant aanleiding1 zou kunnen geven. Onmiskenbaar is er goeds in hetzelve. Dat de man zijne stem verheft tegen Staatsgodsdienstin den zin van eene bevoorregte godsdienst in eenen Staat, wier bedienaren deze ook tot zijne dienaren maken wil, of waardoor de politieke gelijkheid van zulke godsdiensten of geloofsgezindtendie uit haren aard geen schade doen aan den Staatbelemmerd of vernietigd wordt, zal niemand hem euvel duiden. Maar dat hij voorsteltals of dit thans in geheel Duitsch- land zoo ware, moet tegengesproken worden. Wij noemen slechts Pruisscn en Wurtemberg. De man overdrijft dus. Hetgeen hij schrijft heeft betrekking op ultra s die ook in Duitschland bestaan en woelen onder Roomschen en Protestanten, doch wij zouden durven beweeren en kunnen bewijzendat in vele Duitsclie Staten de meerderheid niet tot die ultra 's behoort. Heine schijnt geen acht te slaan (naar den inhoud van het bedoelde artikel) op die gematigde •wetenschappelijke, vrije en tevens echt godsdienstige mannen en hunne aanhangersdie ook in Duitschland «ene 'sterkte vormenwelke wij niet twijfelendat zich zal handhaven te midden van partijen, die.uiter sten drijven. Dat Heine hierop niet hechtis niet te verwonderen; want dc man drijft zelf een uiterste. Hij is een absoluut Hegeliaan. In het bedoelde ar tikel noent hij zich een vriend van Godsdienst: maar wat is dc Godsdienst, welke de philosophische school, waartoe hij behoort, voorstaat? In het be wuste artikel spreekt hij van het Christendom reeds in zonderlinge bewoordingenschrijvende dat wel eer in hetzelve was de schoone legende van eentn heimelijken Goddie in zachte jonge lings vorm onder Palestina 'j palmboomtn wandeldem'enschenliefdepre dikte en eene vrijheids en gclijkhcidslcer openbaarde die ook later door de verstandigste koppen erkend Reeds ziet men hieruit dat hij het Christendom voor mydie houdt en in hetzelve niet meer zietdan de philanthïopische philosophic van de Encyclopedisten der 18e eeuw. Doch wij kennen denman, als wij ons niet vergissen, ook uit andere zijner schriftenen weten daar uit t hoe hij den eigenlijken grond van het Christen dom en van godsdienst ondermijnt. In zijnen Salon schrijft hijkit is dwaas in eenen persoonlijken Godonderscheiden van de wereld te geloovtnof eene persoonlijke voortduring na den dood te verwachtendat het boozc slechts behoort tot de wanbegrippen der Christenenen dat het de ware godsdienst is, welke het stoffelijke verheerlijkten het "enot van het schoone en der hartstogten zich ten voorwerp stelt." Zijn godsdienst is natuur en mcfi- schcnversodir.g. Het oordeel van dien man over Kerk cn Staat'moet dus bevooroordeeld zijn. Dat er thans in Duitsch'and ter zake van de Godsdienst veel tweespalt bestaatis niet te ontkennendoch hij zal wel dien tweespalt niét'wegnemen door zijne hatelijke voorstel ling van het Roomsch K a tholi rismus der Anglicaan- sche Kerk, der bevoorregte Protestsntsche genoot- "schappen, of der bedienaars in dezelve, terwijl het redmiddel, dat hij hiertegen opgeeft, (hoewel geheel jn den geest zijner Antichristelijke philosophic niet wenschèliik is," dat worde aangegrepen. Hij schrijft: Eer. dïfferentismus (f) in religieust zaken ware Hioacivk alken in staat ons te reddenen met zwak ker te sterkt te worden in gelóófkan Duitschland politiek ker worden." Men weet, wat dit Lui liferent is- mus in Frankrijk en Sparje heeft veroorzaakt en nog veroorzaakt. Tegen zijn redmiddel dus protesteren wijen waarschuwen tegen de gevolgtrekking, c^ie men ook hier te lande bij de bestaande geschillen daar uit zou willen maken.- Neen zoo willen wij geen vrede. Wij verklaren ons wel tegen het opdringen van en heerschen over geloofsbegrippen door wereld, lijke Regeringen of Hierarchienwij hopen ook dat de tweespalt ter zake van d* Godsdienst moge Ver minderen, (geheel ophouden Zal Zij neg Wet niet etl is misschien niet nuttig) doch wij zoeken naar andere j. redmiddelen en wel in positive godsdienst des vredes/ j Wij houden het er met RaNkE voor als hij schrijft: Die volkommnere Auffiissung des Geistig. Positi- vendas allen Formen zu Grunde liegtund durch keine 111 seinem ganzen In halte aussuspreChen ware, muss endlich alle Fcindseligkeiten versÖhnen.s> En daartoe houden wij het mede met ÜllmanN die meent, dat wij een overgangs-periode beleven, welke veel goeds kan aanbrengenzoo men volhoudt vast in geloof en vrij in de wetenschap te zijn. Daarvan verwachten wij redding bij de bestaande geschillenen wij geloovendat vele regeringen die het jus circa sacra zeer afscheiden van hit jus in sacra welk laatste wij begrijpendat haar niet toekomtal- zoo medewerken tot vredeen Kerk en Staat in der- zeiver eigendommelijke regten handhaven. Mogren alle onderdanen, die naijverig op hunne regten zijn, ook naauvvgezct zijn in hunne pligten jegeus Kerk en Staat* den verhuurd worden enda&ris vrijdom tot 50 gulden, j hier slechts tot 18. Er is werkeloosheid; eritt 1 mismoedigheid. Door 3000 zielen tot maximum van bevolking te stellen met iS tot 21 gulden basis van i huurwaardewordt aldaar bijkans nergens ontheffing of vermindering aan die menschheid geschonken. En i zij leven onder dezelfde wetten! Indien de regering i overeenkomstig hare erkentenis wil handelendan ge- j bruike zij geen palliatief dat hier werkt maar elders nier. Zij taste door en ontheffe die zoo zeer in prijs gestegene eerste noodwendigheden van eene belasting, die meer clan eene andere op de armoede geheven wordt. Wil zijof kan zijdat nietdan sla zij ten minste eenen gelijkmatig werkenden weg in en stelle overal ceil maximum vast, berekend naar de eenpari ge huur der geringe Woningen en stelle dit zelfs eenig zints ruim om zoo veel mogelijk te verligten. Het ontbreekt haar niet aar. wegen ooi de inkomsten «jj - eene andere Wijze te verhoogen. ONTWERP VAN WET, HOUDENDE WIJ ZIGINGEN IN DE WETTEN OP DE PERSONELE BELASTING Met belangstelling lazen wij de voordrag: hiertoe be* trekkelijlc. Zij moet veriigting geven aan benoeftigen die hier te lande even als elderszelfs in de bioei- jendste Statenvermeerderen. De prijzen der eerste noodwendigheden zijnonder den druk der tijden}, gestegen eene toenemendezich in de groötere steden opeen hoopendc bevolking, heeft de huur der geringe woningen dotn rijzen. Vgii daar waarom de regering de belasting op de armoede wil afschaffen enden last voor den minvermogende verligten. (St. Coulant 27 Dee.) Loffelijk is dit streven, gelukkig de erken tenis der meerdere armoede. Dan wij vragen of het middel doel treft, zoo doel treft, dat allen en overal daarin hulp vinden. Wij meenen neen. Wij achten het goed een en ander onder de aandacht der regering te moeten stellen. De opklimmende schaal Van vrijstelling naaf dé uit gebreidheid der bevolking doet en niet allen die in ge- (j) Waarschijnlijk moet dit zijn Indifferentismtis onverschilligheid want Dïfferentismus kan beteckenen verschiltweespalten die wil de Schrijver wegnemen uivuiiwug uuer en met alien die in ge lijke Omstandigheden vcrkecfenen niet alom daarin declen. Die uitgebreidheid toch is niet de eenige óor- z«ak van de hoogte der huurprijzen en voor zooverre zij in aanmerking komt werkt zij altijd in Verhouding tot het aantal woningen dat voorhanden k. Zoo kan dan in eene gemeente van 300 zielen de huur dei wó- ringen hooger staan dan in eene stad van too.ooö zie len. Hieruit vloeit voort, dat, bij het vooruitzetten van dit beginselde bepaling hier zal verligten én daar niet. De minister erkent dan ookdat inzonderheid til de groote Stedeii de bepalingen heilzaam moeten Wer ken. Dit zal dan ook wel zoo zijn. Evenwel zoo worden de kleinere steden en het plane land ge heel verstoken van de guuStjge Werking. Of, zou daar geehc overbevolking geene armoede, geene minJerVer- mogen bestaangeene verhoogdebuitengewone ver hoogde huurwaarde plaats vinden? Wij roepen allen die met de kleine steden en her platte land bekend zijn op tot getuigenhoe zeer beide er gevonden worden. Het platte land is even zeer overbevolkt als de groote steden; de huur der huizen van de behoeftigen klimt tot 30 en 40 gulden 'sjaars; voor woningen, die el ders in groote stedenb. v. in Leidenvoor 26 gul- Het Handelsblad Van 11 Januarij heeft een vertoo* over het placet't welk zeer lezenswaardig is en hieri» van een juist begrip geeft. Wij zijn het volkomen me: het Handelsblad eens, dat de tweede Redactie van art. 4 titel X van liet nieuwe Strafwetboek hel beginsel van placet laat varendat in de eerste redac tie was uitgedrukt, en dat in de thans gestelde voor waarden ligt opgeslotendat men nimmer placet zal verleer.cn, en ook nimmer placet zal vragen. Het Handelsblad noemt dit veranderen zwakheid en jam merlijke beginselloosheid, doch beslist niet, welk be ginsel men had behooren te volgen. Wij betreuren het, dat de eerste redactie niet gebleven, of aldu* veranderd is. Te regt schrijft het Handelsblad Keurt de Regering het noodigdat zij regt van placet hebbedat zij dan openlijk het verdedige en vast aankleve, wilde men het niet, waarom dan al die be weging waarom dan dat toegeven waarom dan voot gesteldwat zoo vele gemoederen in beweging gebragt heeft Zoo veel aanleiding kan geven tot verwijdering en verbittering?" Wij houden het er vootdat de tweede Redactie toch dit laatste niet zal wegnemenen daar men ra aan het veranderen isdat men nog eenmaal verande rt en liefst met eenige bepaaldheid zoo als wij vroeger opgaven de eerste redactie volge. Volgens liet Handelsblad zijn de voordragten aan eene ijverige herziening onderworpen wij hopen van de Regering zelve: want de Tweede Kamer der .Sta ten Generaal moge beoordeclen of zij eene wet af of goed keurtmaaf zou hare bestemming te buiten gaan als zij ch'e redigeert en alzoo in plaats van een volks vertegenwoordigend en voor de wet wakend een wet gevend en regerend ligchaam 'werd. Allerbelang rijkst is hierover één der jongste bladen van de Tijd genoot die zijne Staatkundige geloofsbelijdenis in hel laatste Nummer op nieuws aflegdeen daardoor ver der aanspraak heeft op den bijval van allendie hel wel met" het Vaderland meenen. SSititeritlattb. Berlijn den 6 Januarij. Een berigt uit Peters» burg van 29 December behelst het volgendeD« graaf Irenes.us Öginski isuit aanmerking dat hij on schuldig langen tijd in een geregtelijk onderzoek ge wikkeld is geweestbinnen weinige dagen tot hofraad vervolgens tot collegie-raad en eindelijk tot kamerheer des Keizers bevorderd. In de deswege uitgevaardigde bekendmaking wordt echter uitdrukkelijk verklaard dat deze maatregel niet als voorbeeld voor andere ge vallen genomen mag worden." 1 in de Kamer der Beijersché afgevaardigden zal l eerstdaags beraadslaagd worden over een adres vaa e«ï 5 rg r

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1843 | | pagina 1