N°. 98. Donderdag den 8 December GOESSCHE 1842. COURANT. rl - r,u llOOg - (6) Wegens onzedelijkheid afgezet. De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags namiddags en Don derdags avonds. De Prijs per Kwartaal is fj,75 franco per Vosl/ifyo. frr :z •je#/ W 1 n* VT :'iü VS, r\ V? Gewone Advertentien worden a 20 ets de regel geplaatst Gebé,®» te-. Huwelijks- eu Doodberigten van 1 6 regels af 1,20 Aan 'den Schrijver", van het artikel in de Vlissingsche Courantover de be maling van art4 vierden Titel ontwerp Wetboek van Stf afregtvoor komende in het No. 132 van Vrijdag den Ofden November 1842, met in achtneming van het antwoord in de Catholyke Ncderl. Stemmen van 19 November 1842, No. 47. Met belangstelling heeft Schrijver dezes den loop van het verschil tusschen UEd. en den Steller van het artikelDe Vlissingsche Courant en de Gods- diénst-vrijheidvoorkomende in do'Cat hol. Neder l. Stemmen van 19 November 184a, gadegeslagen. Wij achten, dat beide de bedoeling hebben om door voor lichting van den wetgever, mede te werken tot de 11'tvt1i*"" "fj de vrijmagtige beschikker over alle lande 1 der aarde. Zij. herinnert aan het anathema der F ra sche vcuga- dering, aan het herc/icis non servanda fides (aan ketters behoeft men zijn woord niet te houdente Constanzaan die inquisitie, welke duizenden ten vure,, zwaard, galg en water heeft gedoemd. Hier bij gevoelt de Protestante dat aan hen die gewetens-, halve, verpligt zijn te gehoorzamen (pag. 378) en dit doenvrijheid te geven in hunne werking naar buitendat zoodanige vrijheid derzelver dood en ont binding zou te weeg brengen maar waarlijktot die hoogte van zeifsverlochening heeft de protestant het nog niet gebragtom dood en ontbinding over zich- zelven vrij willig te brengen. Dat Protestantisme is hem ook nu nog even dierbaar, als het in 1566. zijnen vaderen is geweest. De Protestanten vreezen de staat vreest het Ro- mano-catholieismus zij vreezen hen die gewetenshalve 11-.. v 7 Vi matio-cathc volmaking der Nederl. Wetgevingzonder aan beide j de b d - gecste]ij] opperhoQfd moëten"ge- zijden toe te geven ngezogene vgnrdedtn, om hooraa uiet vcrza\ing yJan £Le eigene rede? (1) daarnaar te spreken en degen te besturen. I Zjj vreeze om dat die bevelcn Z0Q b£ dj zjjn \1 Bi., deze neiging is bet een zonderling versclujnse j uitvoer gebragt en vragen' van hunne regering' rp zipn. bnp brppd de meenin^en verschillen. T erwnl 1 s K te zien, hoe breed de meeningen verschillen. Terwijl de een het regt van den Staat betoogt, klaagt de an der over schending van de Godsdienst-vrijheid door art. 4 der nieuwe redactie. Wat mag wel de reden zijn? Zekerlijk geen vooroordeelgeene verzaking van het gezónd verstand of gemis aan liefde voor het regt. Wij achten de reden gelegen te zijn in het on derscheiden standpunt waarop beide zich hebben ge- ■t 1 1 1. 1 n 7 ■yyc-t'j tayo no oj jjuuuow uc*/ utit> pi at Czie toe dat de Staat gccnc", schade lij de.) De toepassing dezer beide beginselen moet wel ver schillende resultaten opleverenwant die het eerste vragen van hunne regering waar borgen tegen de alles ovtrheerschende rnagt van het geestelijk Rome. Zij zijn het hunnen vaderen hun nen kinderen hun zei ven verpligten hebben regt het van hunnen souverein te eischen: Of is deze vrees ongerijmd De schrijver toone ons de bul van den Heiligen stoel welke al het vroe ger uit de geschiedenis opgesomde ook slechts van ter zijde afkeurt. Hij zegge den protestant, welke waar- u~i--- 1 borg biedt hem d opvolging opperbisschoppen dat geen Innocentius de 111,00 geen Gregórius de VII(3) geen Alexander de VI(4) geen Leo de X(5) geen Johannes vvttt /-xn 1 t 1 - standpunt voor het ware houdtgaat uit van het be- Yv TTT4?u!r'w tE Xc ï8^'1 /0HAN,VE: grip het Catholicism,,sals goddelijke inrigting.be j De Scbr]d del. jjj |^B^klc^nï"£ V^t. piets dan goeds en deszelfs algehcele toepassing nnoo£ kan niet schadenook niet in deszèlfs betrekking naar buiten." En die het laatste standpunt vasthoudtrigt vê*w t''fr- het oog naar de geschiedenis en meentdat aan hare hand, datzelfde Catholicism usin deszelfs betrekking tot oncatholicke staten ja zelfs tot de individuen zich dikwerf betoont heeft ais rustversforend en ge- wetenöwingendzoodat geen zoodanige staat die wer king geheel vrij kan latenzonder een deel van des zelfs onderdanen bloot te geven. De een stelt de gunstige de ander de ongunstige zijde des Catholi- cismus zich voor den geest. Wij willen met onpartijdigheid en op Catholiek [alge meen]! standpunt het een cn ander herinneren ten einde den schrijver van de Cathol. Nederl. Stemmen te doen gevoelenhoezeer het vooroordeel bij hemzelven ge- 1.1 r i tv 111 op in hetzelfde nummer van hetgeen in Frankrijk ge schiedt; [pag 383] het zij ons vergunt ook een paar voorbeelden aan te halen. Ifi Beijeren waar, ingevolge van het concordaatde geestelijkheid die gewenschre vrijheid geniet, waar de kerk boven den staat is ge plaatst worden daar de Protestanten niet gedwon gen het sanctissimum te venereren door kniebuiging? Plebben niet dc organen \an de geestelijkheid in (1) Niet alle Catholijken stemden dat toe. On danks het int er dieet in 1207 uitgesproken over E ngc- landging de Cisterienscr orde voort in het behar tigen van de eerdienst (cultus'). Ja de Bisschop pen van Winchester en Norwich verklaarden zich opcntlijk tegen de onrcgtmaiighcid der handelingen I van den Heiligen Vader. De Bisschoppendie in werkt heeft, om vis vis de Protestantenwelke de de pragmatieke sanctie hielpen vaststellen Cathol. Stemmen zelf bl. 384 op de helft der bewo- j jachten ook anders. In 1511 hielden eeuige cardi- Cathol. Stemmen zelf bl. 384 op de helft der bewo ners van Nederland schattenden eisch t3 doen wel ke in zijn stuk voorkomt. Wij willen het doen op gevaar af van te moeten beweren dat eene godsdienst- gezindheiddie meendedoor de Grondwet (dit zal echrer, geliik wij straks zullen opmerken, moeten wezenweO in hare heiligste regten te zijn gekrenkt herzelfde regt zou hebben om hare reater. te doen geldenals de On'roomsche (en Roomsche) Neder landers in de XVI eeuw haddenzelfs op gevaar der nadedendie zoodanige stelling in onze dagen zou -kunnen hebben. De Schrijver heeft zijn betoog op het gebied der geschiedenis geplaatst. Wij meeucndat dit juist ecne wending was, welke niet anders dan nadeel kan toebrengen aan zijn beweeren. Die geschiedenis roch bewaart daadzakenwelke de vrees der Regeringen en der Protestanten wettigt. 'Zij herinnert aan de Kruistogten door de Pausen uitgelokt en begunstigd waarbij voisten hunne volken verlieten om ze fe laten uitzuigen door vasallenwaardoor het land geduren de anderhalve eeuw van bewoners werd beroofd, de landbouw veriaten en de grootste verwarringen wer den veroorzaakt. Zij herinnert aan het interdictaan het onts'aan der volken van den eed aan hunne" vor sten gezworenaan het wegschenken van landen en volken; want de opperstedehouder van Christus was - - - -o-- -~—ö" tl alen eene kerkvergadering ter beteugeling van ju- Lius II en de kerkvergadering van Const an tz zette Johannes den 23 af.- Bleven niet de Jesuiten geves tigd ondanks de bulwelkein dc vorige eeuw het bestaan dier orde vernietigde? (2) Deze ontsloeg door eene bul in 1211 alle on derdanen van den eed van trouw den Koning van Engeland gezworen en bevaldat elk óp straf van den ban hem zoude mijden. In eene vergadering van Carclinalen en Bisschop pen zette hij Johannes afverklaarde den troon ledigschonk 'het land, aan Frankrijk en legde aan I Philips Augustus den last op dit vonnis te volbren gen. In eene andere bul drong hij alle Versten om daartoe mede te werkenbelovende denzelfden aflaat als diewelke gegeven werd aan hendie tegen de ongeloovigtn in Palestina streden. (3) Hij schreef aan Philippus Koning van Frankrijk zijn Koningrijk en ziel stonden onder de heerschappij van den H. Petrus die dc magt had hem te binden en te ontbinden in Hemel en op aarde. (4) In eene bul verdeelde hij Amerika tusschen de Portugezen en Spanjaarden. (5) Bekend door de uitbreiding van den aflaat. het nabinige Catholijke Belgie beweert: dat er gem onderwijs is afgescheiden van opvoedingen geene opvoeding zónder godsdienst-onderwijs. Zal daarom het godsdienst-onderwijs niet een deel dtUir uitmaken var, het school onderwijs Hebben zij verder riet beweerddat de minderheid der Onroomschen zich daarin naar de meerderheid der Roomschen moest voegen? Was het daarentegen niet de Room sche geestelijkheiddie hier klaagde over inbreuk op I godsóienst-regtenals vroeger de protesranten hetzelf» de bevveerdenen betuigen zij thans hier nietdat de godsdienst begrippen vreemd behooren te zijn aan I het schoolonderwijs? Is de vrees der Protestanten zoo ongerijmd bij zoodanige voorbeelden? Dit in 'talge meen. Wij hebben meer bijzonder aangaande het schrij ven. UEds. heeft, zegt de schrijver, aan die arti kelen onzer grondwet, waarop men zich gewoon is ten voordeele der godsdienst-vrijheid te beroepen eene uitlegging gegeven die men zelfs in Spanje tijdens de inquisitie daaraan zon hebben kunnen geven. Zijn Ed. heeft echter hierop niet wel nagedacht. Ten minste niet gelet op de instellingbedoeling en werk zaamheid dier geestelijke regtbauk. UEd. maakte die artikelen betrekkelijk tot de vrijheid der geloofsbe grippen voor ieder [voor het individu] maar niet tot de massa [de gezindheidwelke gezindheid zij ondec geschikt heeft willen maken aan de wet. De tegen- schrijver achtdat zoodanige vrijheid van godsdienst begrippen waarlijk niet door eene grondwet behoefde gewaarborgd te wordendaar zij geheel en al buiten I het gebied van den aardschen wetgever [Ijgtomdat 1 zij tot het onzigtbare binnenste van de consciëntie be hoort. En de eerste en de laatste beweering is niet verdedigbaar. Er ligt toch in het begrip van cons ciëntie vrijheid en inquisitie eene tegenstrijdigheid. De laatste dringt door tot dat binnenste, hetwelk niet i;i het gebied van den aardschen wetgever ligt getuigen die duizendendie door marteling beleden war zij welligt nooit geloofden. Maar misschien houdt UEd. tegcnschrijver ce, op de goedkeuring van den Heiligen StoeJ steunendegeestelijke regtbank hiertoe in staat en ook bevoegd. Althans zij heeft het ge daan Is het dan zoo ongerijmd in de grondwet hiertegen te waarborgen? Was het voor den Nedcr- iandschen wetgever wel in zonderheid zoo ongerijmd ZEd. herinnere zich dc verdrukking der Catholijken tijdens de heerschende Kerkwelke in karakter inqui- sitorisch was. Nimmer was er voor hen gewetens vrijheid, zelfs niet in dien zin, welken ZEd. nu wraakt. Er was in den geest des Protestantschen volks ln 1814, eene strekking om de beperkingen van de heerschende godsdienst intevoeren. De wet voorkwam dat en stelde de Catholijken in hun regt. Daar tegen bij het erkende grondbeginsel van de Ca'holijke kerk, hetwelk zij niet (tan noch mag op geven, hetwelk zelfs door den Heiligen Stoel inliet wecner Congres werd geprofesseerd dat zij geene an dere scismatieke kerk nevens zich dulden mag en elk artikel, hetwelk vrijheid der scismatici verkondigt, haar hoontwas het aan de andere 'zijdevoor de Prorestanten behoefte tegen de gevolgen vau dit grond beginsel gewaarborgd te worden door een artikel, het welk de viijheid der godsdienstbegrippen waarborgt. Wij ontveinzen ons nier, dat de Wetgever hier een zeer slec'ite keus van uitdrukking heeft gedaan in het woerd Godsdienst. Hij volgde daarin de beteekenis van het woord in het spraakgebruikzonder te let ten op de Etymologische beteekenis. Wij stemmen het den Ed. Schrijver toedat culte eeredienst met uitdrukt, wat door godsdienst uitgedrukt wordt, af wijkende van het spraakgebruik. Eeredienst is slechts de uitwendige zijde dei godsdienstige gezindheid van den mensch. Godsdienst bevat en de godsdienstige begrippen en de Eeredienst. Danofschoon wij dit toestemmen, houden wij het er voor, dat de bedoe ling des Wetgevers nooit kan geweest zijn eene vrijheid van godsdienstige begrippen tevens met vrije naar buiten zich openbarende (vrije eeredienst (culte) te verkenen. Waarom toch gebruikte hij het woord culte (eere dienst) nietals alleen geschikt, om het naar buiten zich openbarende aan te duidenen wel het woord godsdienst, ofschoon wetende, dat slechts de inquisitje

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1842 | | pagina 1