N". GOESSCIIE llonderdag den 4 Augustus. COURANT. ie- 11 o o»|/inuiai \_rt ZIJN BE TEGENWOORDIGE KER KELIJKE BEWEGINGEN AL OF NIET SCHADELIJK TE ACHTEN f Er wordt op deze vraag verschillend geantwoord. Velen zijn er, die er zich over verontrusten. Wij beliooren niet tót dezen. Wij ontkennen niet, dat et: soms vrij buitensporige en ongerijmde meeningen wor den voorgestaanmaar de ondervinding van alle tijden heeft'geleerd,- dat deze der eigenlijke Christelijke zaak nooit eenig wezenlijk nadeel hebben toegebragt. In tegendeel., wrijving van denkbeelden is het element der waarheidwaarin zij zich beweegt en leeft. Nim mer moet men, bevreesd voor beweging,wenscheir naar doodsche stilte en rust. Indien de Oceaan be stendig eene stille en rustige oppervlakte te zien gaf, zoo zou hij geduchter zijn voor den zeeman, dan de verschrikkelijkste storm ooit voor hem is geweest.. Beter dat de golven zich verheffenzij het ook al dat er hier en daar een vaartuig schipbreuk door lijde. Beter dat 's menschen verstandelijke vermogens-in. wer king zijn, dan dat zij slapen. Beter ietsdan onver schilligheid. In den ziekelijksten toestand des men schen, bij de ongeregeldste en hevigste werkingen der zenuwen en van het levensbeginselblijft er altijd nog hoop op herstel en behoud over. Alleen in de rust des doods is zij volstrekt afgesneden. Het Tijdschrift de Katholiek leidt uit de verschei denheid van meeningen onder de Protestanten en uit hunne verbrokkeling in Kerkgenootschappen het gevolg af, dat het Protestantism us zelve weldra een einde zal nemen en in het Katholicismus worden opgelost. Wij kunnen in die beschouwingswijze niet deelen. Wel zouden ook wij wenschendat allenKatholieken en Protestantenbeiden van denzelfden Christelijken zin waren en dus de waarheid in liefde betrachtten maar niet wenschelijk achten wij het, dat allen dezelfde denkwijze en begrippen koesteren want het zou of bewijzendat der menschen geest zijne kracht verlo ren had; of, indien het een gevolg was van eenzel vigheid van belijdenisten blijke strekkendat de menschen hunne vrijheid verloren hadden. Groot ver schil van meening is altijd een gevolg van den voort gang der Verlichting. In landen van duisternis en onkunde is alles eenzelvig. Verscheidenheid ontstaat door verstandelijke beschaving, en zij neemt toe naar- mate die beschaving veld wint. Wanneer men in de Lente het oog laat weiden over het ons omringende landschapdan wordt dit dóór deszeirs verschillende schoonheden getroffen. Maar de nacht dale neder en hetzelfde natuur-tppneel ver toont niets dan koude-eenzelvigheidgelijk aan die, welke de bijgeloovige zoo gretig zoekt voor de Gods dienstige wereld. Maar dat de Morgen-zon wederom doorbrekeen hetgeen de duisternis ondereen meng de scheidt zich en neemt zijne ware gedaante aan terwijl naarmate de dagtoorts hooger klimt, licht en schaduw toenemen in kracht en werkingtot dat het onderscheiden groen op de boschachtige vlakte daar in vollen luister praalt. Waarom dus gevreesd voor eenen tijd, waarop ieder mensch zijne eigene denkbeelden zal hebben? Het is geen wenschelijk goed, als een alles overheerschend stelsel zoo veel invloed of ver mogen oefent, dat de onafhankelijkheid des geestes er voor moet onderdoen. Zoo lang ieder mensch voor zic'n zeiven denkt, zoo lang zullen de menschen niet van dezelfde denkwijze zijn. En dat regt zij zul len het nimmer afstaan. Er zijn zwakken er, zwaarmoedigen die in dagen als de tegenwoordigewanneer een Sectengèest scheu ring veroorzaaktvoor de Christelijke Waarheid zelve vreezen. Wij kunnen de zoodanigen gerust stellen. De slaaf eener Kerkgemeenschapja denkt, dat de gezindte waartoe hij behoort, het gansche ligchaara des Christendoms uitmaakt. Zoo lang deze bloeit, meent hij dat het met de zaak der Waarheid en der Godsdienst naar wensch gaat. Maar niet zoodra neemt 1 dezelve af in invloed en aantal van ledenof hij is j werkglijk van oordeel dat het Christendom zelf te gronde gaat. Van hier die vrees waarvan wij spraken, en die nogthans van allen grond ontbloot is, en die ons ook niet kwellen zal wanneer wij slechts geene slaven van zoodanige Gemeenschap zijn, maar Chris tenen in den zin dezes wooids. Door eene vaste wet schijnen toch alle Secten Slechts voor eenen be paalden tijd' te zijn. Wanneer wij de Geschiedenis der Christelijke Kerk raadplegen, dan vinden wij de namen van vele Secten waarvan mi geen spoor meer overig is. Dat ontstaan en verdwijnen nu van partij en die zich afscheiden van de hoofdvereehigingen der Protestantenvoorspellen niet meer den ondergang van het Protestantism u's zclvert dan hetkruijeh van het ijs in hetj voorjaar de vernietiging eener rivier aankondigt'. Secten ontstaan om een nieuw leven optewekken en zij gaan 'voorbijwanneer zij aah het oogmerk 'van hun-aanwezen voldaan hebben.- Allesop de wereld verandert.. Het Katholicismus der 19e eeuw vèrschllt aanmerkelijk vaii dat der 15e. van de meest enthusiastische hulde is geworden. Een jaar geleden werd de oude koning ontvangen door het beruchte artikel der Staats-Couranthet be- leedigendste dat men kan uitdenken, en waarin men zijne verwondering scheen te kennen te geven dat de ex koning in een land .durfde terugkeerendat meer dan een vierde eeuw onder zijnen scepter gestaan had. Noch de koning noch eenig lid der koninklijke familie kwamen hem welkom heeten; eenige oude vrienden slechts gingen hem in het geheim bezoeken de oude koning vertrok eindelijk, en men scheen te hopen, dat- hij nooit terug zou komen. Wc.lk een onderscheid met thans Iedereen dringt zich om den ouden monarchmen ontvangt hem met open armen; al zijne fouten zijn huwelijk zoowel als zijne staatkundige misslagenalles is vergeten men herinnert zich slechts zijne deugden of zijne weldaden uuitiutiïvcnjK van aat oer 15e. de koning, de koninklijke familie, de ministers, alle Ook de Formulieren der Protestanten zijn thans niet hooge ambtenaren overstelpen hem met beleefdheden nicer wat zij in de 16e en 17e eeuwen nog waren. 1 de audientiën die hij geeft, zijn zelfs talrijker bezocht Zij omvatten niet alle dingen, maar alleen hetgeen in :*dan die, welke hij vroeger als souverein gaf; het is vroegefe eeuwen geleerd is. De volgende eeuw zal bijna eene verpligting geworden hem zijne hulde te ga; weêr ïnèeV-weten dan de tijd waarin-wij leveniVol- aanbieden; ziinc echt?ennnr(A* «f gende Formulieren zullen dus meer licht en Warsheid kunnen behelzen dan de tegenwoordigeen daar er gedurig nieuw en meerder licht opgaat uit het Woord Van God, zoo mogen wij hopen, dat de geheele we reld al meer en meer verlicht zal wordentot dat eens de volle dag zal gekomen zijn. Uit dit een en ander blijkt derhalvedat de woe lingen van Ultramontancn en Ultra-protestanten op verre na niet zoo verontrustend zijn ais zij aan velen toeschijnen. Integendeel toonen zij ten duidelijkste aan, dat her toenemende licht de voorstanders der duisternis'verschrikt en doet opwaken. De beweging welke er bestaat is voorbereiding tot vooruitgang in de wereld. De waarheid wil niet verholen blijven binnen de enge grenzen van eenige Kerkelijke gemeen schap zij wil hare stralen verspreiden over de ge heele Christelijke wereld, en hetgeen zij wil, dat zal eenmaal plaats vinden. 31 Julij. P. W. NIEU WSTIJDING EN. lïcberl.itibcii. De schade zelve beloopt 100,000 guldens. Eene Bijou terie Kraam bevatte eene waarde van go,700 guldens. Bi) voorraad kunnen wij het Publiek békend maken- ""ÏT"™ Z' Z Z'ZTJlll dat de Collecte der Stad Leeuwaarden thans bedraagt '.f aa" de^0"df. 1 TBn ,t wfd?1'varcn- niet •bijvoeging der onderscheidene gelden voor de r=é bCT?Nwda' da!' «W»* aanbieden; zijne echtgenoot,- (de reden of het voor wendsel van den haat die men tegen hem koesterde of dien men scheen tegen den ex-koning te willen in boezemenoveral op het wèlvoegelijkst ontvangen zij is aan de tafel des konings genoodigdzij verkeert met de leden dep koninklijke familieeindelijk verlaat de ex-monarch - het land en iedereen is verrukt ov.cv zijne belofte van spoedig terug te komenen zich wei- ligt in Holland te vestigen. Hoedanig is die zonderlinge omwenteling der ge voelens uit te'leggen? Kan de tijd alleen die hebben bewerkt? Voorzeker is niets geschikter om gevoelens' van afkeer te overwinnen, dan de tijd; maar het tijd verloop sedert de eerste algemeene opgewondenheid tot nu toe is niet zeer groot; en al ware het overigens groot genoeg om die gevoelens van haat te doen ver dwijnen zou het dan voldoende zijn .geweest 0111 de- zelve in genegenheid te doen overgaan Zou de oorzaak gelegen zijn in de ziekttj, welke Z. M. heeft aangetast en waarvan hij gelukkig gene zen is Dat is evenmin waarschijnlijkte minder daar velen die ziekte nooit als gevaarlijk beschouwd en er slechts een middel in gezien hebbenom de gemoe deren gunstig te stemmen voor het tweede bezoek van. den ex-koning. Zouden het de weldaden zijn welke de graaf van Nassau met milde hand uitreikt Maar die weldaden hebben altijd slechts eenige begunstigden kunnen bevoordeelenen geenzins de groote massa en bovendien zijn die weldaden niet nieuw, en men, mnpf Hit* runt onn 11 presentation der Schouwburgenhet Concert van den heer Iiuferath en de opbrengst van den Prinsentuin circa f 6,000. De bijeenverzamelde honderd en vijf tig ton verbrandde en verkoolde Goederen zijn ver kocht, door den deurwaarder L. Harmenzonvoor slechts f 60. De graaf van Nassau staat op het punt van naar zijne goederen in Silesic te vertrekken zoo hij niet reeds derwaarts op reis is. Het schijnt zich, echter, te bevestigendat Z. M. in de maand October aan staande weder in ons land zal komenom de huwe- lijksplegtigheid van prinses Sophia met den erfgroot- hertog van Saxcn-Wcimar bij te wonen. Het is zelfs waarschijnlijkdat de gewezen koning voor de laatste maal van woonplaats verandert daar hij voornemens is, naar men zegt, om zich dan voor goed in Neder land te vestigen, waar hij beurtelings het Loo en het paleis in het Nuordeinde te 's Gravenhage zal bewonen. Men vraagt algemeen vanwaar het komt, dat de graaf, die, naauwelijks een jaar geleden niet zon der gevaar onze groote steden had kunnen bezoeken op wiens verschijnen alle leden der koninklijke familie schenen te vlugtentegenwoordig, zoowel wat de van zijn hart heeft noodig gehadom zijne mildadig- lxeid op de grootste schaal uit te oefenen. Het is veeleer aan het gedrag om het voorbeelddfcr koninklijke familie, waaraan men de eerbetuigingen der menigte moet toeschrijven. Men moet bekennen dat in het begin eenige haat onder het'volk bestond; maarzij begingen eenen grooten misslag, die toen den koning aanraadden van den schijn aan te nemenalsof hij de gevoelens van het volk deeldein plaats van de inspraak van zijn hartals zoon te volgen die hem aanriedden aan den koninklijken grijsaard eene officiële beleediging in de Staats-Courant toe te brengenin plaats van een bezoek aan zijnen vader te geven, die hij welligt nooit had kunnen terugzien. Gelukkig heeft onze koning later ingezien, dat die raadgeving zijns weinig waardig ws; en het tweede bezoek van den graaf in Nederland heeft hem in de gelegenheid gesteldzijne fout op eene schitte rende wijze goed te maken." (Wij geven dit, zoo als het is, zonder ons met de gevoelens daarin uitge^ drukt in alles te vereenigen en iaten ook het slot weg. Doch dit stemmen wij toe, ook bij het wenschelijke des terugkeers van den Graaf, dat er op goed of afkeuring des volks weinig prijs te stellen is.) koninklijke familie als de groote massa, servile pec usConstantijn Nicolaas Michaelop de gewone wijze betrefthet voorwerp der voorkomendste attentiesen gevierd. De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags namiddags en Don derdags avonds. De Prijs per Kwartaal is f J,75. franco per Post/i,9o. Hnwelqk». en Doodberigten van - regels kf 1,20. (ingezonden.) rlw 1 Leeuwarden den 1 Augustus. Het getal der ver brandde en beschadigde Kermis Kramen bedraagt 48. /u-vw ^"1- v/ o o'.-f ctijjLAw riuiuc IU gaan w gv.iv.iv.il V V/ijl UC IC- Arnhem, den 31 Julij. De Emancipation behelst het volgende correspondentie-artikel uit Amsterdam van 26 dezer - uau ui JliöpiUUk. Goes den 2 Augustus. Heden is alhier de 24 verjaardag van Z. K. H. Willem Alxander Frelerik -xt' r -* ~D_.s.uuv,wtil uc vcijattiuag van iv. n. Willem Alxander Fre lerik

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1842 | | pagina 1