MAG MEN AL ZOO DE GESCHIEDENIS DES VADERLANDS BEHANDELEN N°. 59. Maandag den 35 G0E8SCHE De uitgave clezer Courant geschiedt Maandags namiddags en Doiir derdags avonds. De Prijs per Kwartaal is hi.75 franco per Post/'i.Qo. ifZ COURANT. Gewone Advertentien worden a 20 ets, deregel geplaatst Gehoor» van 1óregels a 1,20. te-, flu wei ijIjs- en Doodberigten De Groninger Onderwijzersvereeniqing. heeft uitgeschreven deze prijsvraag Daar sommige daadzaken der vaderlandschc ge schiedenis bezwaarlijk voor kinderen van Protestanten en R. Katholijken, op onze lagere scholen'vereenigd kunnen behandeld worden daar het ongepast en hoogst schadelijk isde staatsgeschillen vroeger in 011s Land gtvoerd, ter kennis' der schooljeugd te brengen en aan haar onrijp oordeel te ondei werpendaar tot het doel der lagere scholen niet schijnt te behooren, de leerlingen een wetenschappelijk overzigt der vaderland- sche historie te doen verkrijgen daar het evenwel hoogst wenschelijk isdat de jeugd met het bestuur der Goddelijke Voorzienigheid over Nederland en met de deugden der voorvaderen bekend worde strekkende dit ter bewaring en veredeling van bet aloude gods dienstige en deugdzame Nedcrl. volkskarakter: zoo wordt gevraagd eepe vaderlandschc geschiedenis voor kinderen, waarinmet vermijding der aangewezene klippeneen zooveel mogelijk zamenhangend verhaal der gebeurtenissen wordt gegeven doch bij voorkeur en uitvoerig zulke partije n opgenomen en zoo voorge steld wordenals strekken kanom de jeugd met Gods voorzienig bestuur over Nederlanden met de deugden des voorgeslachts bekend en haar vatbaar te maken voor volksroem voor gehechtheid aan het va-: derland, en op te wekken tot het najagen van dei- voorouderen deugden en geloof aan God." Reeds van onderscheidene kantén is er aan deze Prijs vraag lofspraak gegeven en is het doel van dezelve toe gejuicht. Wij kunnen zulks niet in alle opzigten doen daar wij in dezelve een onbereikbaar doel zien voorge steld. "Wij gelooven dat de geschiedenis bij eene be handeling, ais hier gevorderd wordt, noodzakelijk lij den moeren, en de jeugd cr eene te onvolledige kennis van krijgt.; die altijd later nadeelig is. Wij zien daar enboven" tegenstrijdigheid in de vraag zelve. Wij wil len van dit ons gevoelen rekenschap geven. Vooraf echter willen wij he; -goede in dezelve op merken. De onderwijzers vereent ging wil van de lagere scho len eene te hooge wetenschappelijke behandeling van «Ie geschiedenis, geweerd hebben. Zij oordeelt hierin I 1 1 De twisten tusschen Roomsch en önroomsch kun» nep op gemengde scholen niet behandeld worden daarvan moet., zoo het ernst is met de toepassing van de beginselen der ^Schoolwet van 1806* op de lagere scholen worden gezwegen. Een'Roomsch vader kan voor zijn vroom gevoel en zijn kinderlievend hart niet verantwoorden dat zijn kind op eene school gaatwaar Philips II, een gemoedelijk voorstander van het R.- K. geloof, in een ongunstig licht gesteld, en van de woeste Watergeuzen die bever'1 Turksch dan Paapsch wilden- zijn met verschooning, zoo niet met achting gesproken wordt; waar de voortgang der Hervorming met ppn» 1! !- »- wil verder op de deugden der vaderen gelet hebben ter bewaring en veredeling van het aloude godsdiens tige en deugdzame-volkskarakterdoch juister blonk uit in omstandighedendie men mot stilzwijgen wil voorbijgaan. Overigens vereenigen wij ons ten op- zigte dezer beide punten met den ongenoemden schrij ver, wiens woorden wij hierboven vermeldeden, doch die zich zclvcn in het onderstaande, waarin wij het met hem eens zijnniet consequent schijnt te blijven en ons dus toeschijnt, ook in het. vorigewaarin wij van.hem verschillen, ons te moeten bijvallen. UT 1 uw iKivuiinnig Wij meenen echter zoo schrijft hij" in deze prijs- met eene, al is 't ook onwillekeurig, doorstralende vraag gevaarlijke strekkingen op te merken, waartegen vreugde en ingenomenheid wordt verhaalt." I wij ons geroepen gevoelen dadelijk te waarschuwen. Doch zoo als deze schrijver iich uitdrukt, behoeft i 1.) Er wordt gevraagd eene vaderlandsche geschie de geschiedenis onzes Vaderlands van de helft der 16e I denis, waarin bij voorkeur zulke partijen opgenomen eeuw af niet behandeld te wordenal is het veeltijds cn zoo voorgesteld zijnah strekken kanom de gedaan. Maar er is nóg een middenweg tusschen zulk jeugd met Gods voorzienig bestuur over Nederland -- - bekend te maken. Dit zal, vreezen wij, daartoe lei- «v. v_iv,m ujiu.ucu tussuien üuii eene behandeling, en tusschen geheel zwijgen van al les, wat op dit onderwerp betrekking beeft. Dóet men toch het laatste, wat wordt dan de geschiedenis Dan mogt men wel het heerlijkste tijdperk onzer ge schiedenis uitmonsteren.' Doch er is nog eene an dp re wijze van behandeling. Men leereden kinderen, wat hier te lande reeds lang yoor dc hervorming is voorgevallen. Men wijze aan het goede, dat in vroegere tijden door liet Christendom onder den toen. besraanden vorm is tot stand gebragt Pn'Hrwa' ij 9 vff.ui i.UL JC1"**- den dat die partijen onzer geschiedeniswaar Gods? voozienig bestuur donker is en verborgen voor ons oog, worden voorbijgegaan of in de schaduw gesteld. Dar zulke partijen in onze geschiedenis, gelijk in de geschiedenis van elk ander volkvoorkomenzal n'e- mand ontkennen er zijn jatijdstippen waar wil ziendat alles uitliep op de uit het Evangelie ons bekende doeleinden van Godn\aar er zijn ookwaar - j s«ijti vvu 2 VV lUU ,UIUI ia wit outuu gcuragc1 wij dit niet zien, waar wij zonder te zien, moe- en hoe zulks toen voor die omstandigheden goed wasten geloovendat alles wijsselijk door God tot Zijne maar men wijze verder aan hoe er hier bij goede j doeleinden is geleid Wij behoeven voor een' Christen Katholieken een geest van vooruitgang zich openbaar- die aandachtig den loop der wereldsche zaken g.ide- de, hoe zij op .echt Christelijke wijze de misbruiken j slaat, hierover niet uit te weiden; de geschiedenis zij 1 de kerk ook hier verbasterd ren KrKi- Sn A J 7e regtwant kinderen kunnen toch niet doordringen 7 ot datgene, wat naauwelijks op den mann dijken leef tijd begrepen wordt wat zij dus hiervan zouden lee ren, is memoriewerk en schaadt'omdat zij het niet begrijpenen dat, zoo het hen bijblijft, hen daarna hindert om een eigen en helder inzigt te verkrijgen. Hf t cliënt echter wel bepaald te worden wat bier te j boog wetenschappelijk is. Pragmatische behandeling oer geschiedenis wil de verceniging niet buitengeslo ten hebbenen het is eene hoogst wenschclijke zaak de geschiedenis naar de vatbaarheid der kinderen prag matisch te behandelen. Het bekend maken met het Voorzienig bestuur en de deugden der Vaderen geeft zij hiertoe uitsluitend op. Ons schijnt het toe,' dat dit onbepaald, onvolledig en met het bovengemelde onvereenigbaar is waarover straks nader. Wij geven rog eerst eene lofspraak aan dit doel der vraag waar door men vereeniging tusschen de. kinderen van ver schillende geloofsbelijdenis wil bewerken, door ze allen- liefde voor bet gemeenschappelijk Vaderland in tc boezemen ze óptcwekktri tot geloof aan God en het i ajagen van der Vaderen deugden. Wij huldigen dit c'odmaar niet op de voorgestelde wijzeals of daartoe sommige daadzaken zouden moeten verzwegen wordendie men zegtdat bezwaarlijk voor kinderen van Protestanten en li. Katholieken op onze lagere scholen vereenigd, kunnen behandeld wqrden. Dit geven wij geenszins toe. War van de daadzaken niet kan behandeld worden voor het R. Katholieke kind, is ook niet geschikt ter behandeling voor het Protes- tantschc kind. Maar wat beiden kunnen begrijpen, moeren beiden leeren omdat bet gebeurd is. Wij ge voelen welwat men bedeeltgelijk een schrijver üit Assen die dit doel der vraag in het Mengelwerk der t'ror.irger'Courant (23JuUj 110 tóèjuljphte, opmerkt; schrijvende f w V./IU tvuwnjivc VV CIC lliltÜUi UlKCIl en gebrekenwaardoor de kerk ook hier verbasterd werdaantasteden cn hoe sommige brave Vorsten juist ons Vaderland hebben beschermd tegen aanmatigingen van Pauselijk en geestelijk 'gezag, en alzoo aan hun ne onderdanen onze Voorvaderenverlichtingvrijheid en zelfstandigheid bezorgden. Dit moeten en mogen de kinderen van verschillende geloofsbelijdenis weten. Komt men aan het tijdperk van den opstand tegen Spanjedan wijze men aanhoe Roomsch en On- roomschr zich eerst vereenigde tegen 'è'ehen Vorst die 'sriands privilegiën schond, cn die willekeurig en on wettig wreed was jegens de voorstanders der nieuwe leer, zoo als zelfs vele Katholiek blijvenden dit afkeur den want bij al de gemoedelijke gehechtheid van Filips aan de Katholieke kerk is toch zijn karakter zeer te lakeneven als vele zijner handelingenwaar bij hij alleenlijk dachtdat het doel de middelen hei ligt en wettigt. Dit moetenRoomschen weten en leeren afkeuren. Zij zouden anders geene Christenen zijn. Het is goed dat zij verder weten, hoe er bij som mige Katholieken üit vaderlandsliefde Christelijke verdraagzaamheid en bij Hervormden standvastigheid en moed was. Zoo leert de jeugd achting voor eigen gcloofsgenooten en voor andersdenkenden tevens. En waar men verder onderling begon te verschillen, en hatelijk werd, daar wijze men aan, hoe er van beide zijden gezondigd isen bij bet natuurlijke daarvan onder zulke omstandighedenwijze men het verkeerde hiervan aan, om zulks in 'tvervolg te voorkomen, maar juist daaronder worde de jeugd weder opmerk zaam gemaakt op diegenen onder Roomschen en On- rodmschen, die vrede zochten te bewerken, en op daadzaken, die weder toenadering daarstelden, zoodat ook de Roomschenals zij goede burgers wilden zijnin ons Vaderland, hoewel de Hervormde godsdienst de gods dienst van den Staat wasjgcwórdeh voorregten en vrij heden kregendie zij elders mistenen daarom her waarts kwamen en hier bleven. Men behoeft dus van zulke daadzaken én geschillen (in wier aard men daar om niet diep moet indringen} niet te zwijgenof ze fYQrNl/'lïfr J 1---' 1 9 ^vuvnicucintrt j een licht in wat gij wilt, omtrent Godswil en bedoe-, lingen licht zij ons niet in maar moet zij licht ont vangen uit het Evangelie. Zoo nu die puntenwaar Gods bestuur duister is, voorbijgegaan worden, zal het gevolg zijn dat .de kinderen de mcns'chelijke kovt- zigtigheid vergeten, dc ontschatbare waardij van het Evangelie niet leeren kennenen niet leeren gelooven zon der te" zien Een hoofddoel der Voorzienigheid is (hier in zijnde Christenen eenstemmig) de zuivering en vol making der Christelijke Kerk. Wat echter de Prote stant als een' vooruitgang der Kerk beschouwt en dus als een blijk van Gods voorzienig bestuur dankbaar er kent dat betreurt de Roomsch-Katholijk als bederf cn achteruitgang dat rangschikt hij onder de duistere pun ten waar Gods bestuur onbegrijpelijk is en in den geloove geëerbiedigd'moet worden. Hieruit blijktdat hij, die Gods voorzienig .bestuur in de geschiedenis wil opmerken en aanwijzen, een bepaald godsdienstig standpunt kiezen moet; dat van dit standpunt zijn oor deel over de voornaamste zaken zal afhangen en ein delijk dat hij nimmer op eene aan alle godsdienstige gezindheden voldoende wijze Godsbestuur in 's Lands historie zak aanwijzendaar elke gezindheid die historie op hare eigene wijze beschouwt. (Wij merken hierop echter aan dat er ook eene algemeen geldende beschou wingswijze isdoor namelijk aantewijzen hoe de ge schillen krachteloos werdenhoede hervorming voor allen nuttig werkt een ons vaderland zelfs de vrijheid gaf, gelijk vele. Katholieken toestemmen.) 2.) Er wordt gevraagd eene vaderl. geschiedenis, waarin bij voorkeur zulke partijen opgenomen en zoo voorgesteld zijn, nis strekken kanom de jeugd met de deugden der voorvaderen bekend te maken. Dit zal vreezen wijdaartoe leidendat der voorvaderen on deugden wórden vootbijgegaan of in schaduw gesteld. Dat zij ondeugdengroote ondeugden haddendat hunne deugden veel onreins aankleefdebehoeft niet te worden herinnerd. Als die ondeugden verzwegen cm die deugden als rein voorgesteld wordendan zal het gevolg zijndat de kinderen zich (die) menschep tot voorbeeld stellendat zij eene blinde voorliefde voor ,„jBVU, ui ac j vuuiDeeiu stenen; ciat zij eene blinde voorliefde voor partijdig behandelen. Van de wijze van behandeling hunne natie opvatten ;<o/) dat zij. als hun later de scha- liangt alles af. I duwzijde des voorgeslachts onder 'toog komtdc goede Wil nu de Onderwijzers vereeniging de Gods- j zijde geheel uit het oog verliezen. - Wil men de deug- dienstige verschillen geheel buitensluiten dan begrijpen |'den van een volk beoordeelen, dan moet men vooral wij niet, boe hij, die de vraag beantwoordthet stel- vragen: namen zij hunne pligten als christenen en all ien zal met het aanwijzen aan Gods voorzienig bestuurj burgers waar? Maar op deze vraag moet het antwoord Dit is eene tegenstrijdigheid in de vraag: want juist verschillend, uitvallen naar de godsdienstige en staar- In datgene-, wat uit de godsdienstige geschillen5s voort-, kundige denkwijze, die men aankleeft, en kan men gekomenis dit bestuur op tem erken. De vereeniging niet antwoordenten zij men eene bepaalde godsdien-

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1842 | | pagina 1