N°. 63.
GOESSCIIE
COURANT.
Donderdag den 5 Augustus.
Thiers.
NIEUWSTIJDINGEN»
J falie-
z A*»-*'
De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags namiddags en Don
derdags avonds. De Prijsper Kwartaal is /"l,75 franco per Post/" 1,90,
Gewone Advertentien worden aju ets deregel geplaatstGeboor
te-Huwelijks- en Doodherigten van 6 regels a f 1,20.
DENKBEELDEN VAN DE LAMART1NE.
De staatkundige en maatschappelijke denkbeelden
welke de verstandelijke wereld in beweging brengen,
en ook mij-zelven steeds ernstig bezig hieldenont-
rukken mij voor hoogstens twee of drie jaren aan
„de dichterlijke én' wijsgeeri'ge gedachten., welke ik
op veel hoogeren prijs schatdan die der staatkunde.'*
De dichtkunst is het denkbeeldde staatkunde is
de zaak zoover het denkbeeld boven de zaak ver-
heven iszoover is bet de dichtkunst boven de staat-
kunde. Doch de mensch leeft niet enkel van denk-
beelden(idealen). Zij moeten met vleesch en been
bekleed, moeten verwezenlijkt en zamengetrokken
worden in de maatschappelijke instellingen. Er zijn
tijdperkenin welke die instellingendie de gedachte
•»- der menscbheid vertegenwoordigen, geordend en in.
levende kracht zijndan gaat de maatschappij op
zich zelve steunende geregeld haren.gang, endege-
dachte kan zich er van aftrekken en in de orden en
sferen harer keuze leven en zich bewegen."
Er zijn andere tijdenin welke de instellingen door
de eeuwen versletenvan alle zijde in puin storten
en waarin ieder zijnen steen en zijn cement moet
aandragenom eene nieuwe schuilplaats voor de
menschheid op te rigten."
Het is mijne overtuigingdat wij ons in een dier
gewigtige tijdvakken van maatschappelijke vernieu-
wing en herbouw bevinden." (Dit is vooral ook
waar in het Godsdienstigegelijk onlangs een Ullman
■zoo krachtig opmerkte en dezer dagen aangevoerd werd
door de Sijnode der Nederl. Herv. Kerk.)
Het betreft niet alleen de vraagof de magt uit
deze of die koninklijke handen in gene volksgezinde
zal overgaanof het de adelde geestelijkheid of
de burgerijen zijn zullenwelke de teugels der nieuwe
regeringen zullen in handen n'emenof wij ons
koningrijken dan republieken noemen zullenh'ct
geldt meerhet geldt de beslissing or het
zedelijk, het godsdienstige, het liefderijk
Evangelische denkbeeld in het staatkun-
dige zal worden in de peaats gesteld van
k het denkbeeld van het egoïsmüs of de
Godheid, in de meest werkdadige beteeke-
nis van dit woord eens eindelijk in onze
wetgevingen zal afdalen j of alle jvien-
schen eindelijk zullen toestemmen in al-
le andere menschen slechts broeders te
zien dan wel cf men zal voortgaan deze
alleen als vijanden of als slaven te be-
schouwen. Het denkbeeld is rijpde tijden zijn
beslissendeen klein getal denkende mannen toe-
vall'ig behoorende tot de onderscheidene standen,
aan 'welke de publieke opinie eenen naam geeft
draagt dit vruchtbare denkbeeld in hoofd en hart."
Ik ben" (zegt de lamartine) van het getal
dergenendiezonder geweldmaar met vrijmoe-
digheid en met- geloof, willen trachtenten laatste
dat denkbeeld te verwezenlijken, hetwelk niet te
vergeefsch van den tijd af, dat het verhevene brein
van" Christus deszeïfs gedachten aan de aarde me-
dcdceldetot op dien van Fénelon alle hoofden
Indien, gelijk geoefende waarnemers van de ve
lerlei verschijnselen onzes lijds meetien, de bewegingen,
die zich allerwege op het grondgebied der Christelijke
Kerk vertoonen, beliooren tot den overgang, dien zij
staat te doen tot een nieuw tijdperk in hare geschiede
nis dan hebben wij ons niet onmatig te bedroeven, of
y te verontrusten over die woelingen spanning en schok
ken die de Afdeeling van de Evangelische Kerk, iu
welke wij het Leeraars- en Opzienersambt bekleeden,
mede beroeren. Een kalm gcloolvoorgelicht door de
geschiedenis der vroegere eeuwen en gesterkt door de
beloften van Gods onfeilbaar Woord, mag ons over het
onaangename dat onzen leeftijd en onze bediening ver
gezelt doen henen zien op eene ontwikkeling der Kerk
lot meerdere volkomenheid die onze gezegende Heer in
onze dagen bezig is haar naar Zijne ondoorgrondelijke
■wijsheid te bereiden.
Men denke in Frankrijk aan GuizotCousinMortod,
Jn Engeland James, Keith In Ouitschland Graser
Schwab en anderen. Zelfs de woelingen vaneenen Hegelt
Straussde la Mennais en ahdcren brengen ons op de
zelfde gedachte,
„bezig hield, welke boven het standpunt der gewone
menschen verheven waren. De onkunde, de schroom-
valligheid der regeringen dienen ons en banen ons
den wegzij ontstemmen achtervolgelijk onder alle
partijen die mannenwelke eenen helderen vooruit*
zienden blik/en edelmoedigheid in het hart hebben.
Ieder oogenblik de logenachtige zinnebeelden meer
ontsluijerd ziende door welke zij zich niet langer
vertegenwoordigd vindenscharen deze mannen zich
rond 'het denkbeeld alleenen zij zullen d'e'magt'der
menschen tot zich trekken, indien zijde magt Gods
begrijpen en indien zijten gevolge hunner belan-.
geloosheid en van hun vertrouwen op de toekomst,
verdienendat die magt hen schrage." (f)
(in afkomst en opkomst.)
Sedert tien of elf jaren heeft Thiers vele dingen af
gesleten onder anderen eene uitdrukkingdie hij da
gelijks op de tribune gebruikte, namelijk: dat hij een
kind der Julij-revolutie was. Neen, de nakomelin
gen zouden die uitdrukking verkeerd kunnen verstaan
Thiers is een kind der revolutie van 1786. Hij ,werd
ten tijde der republiek te Marseille geboren. Zijn va
der was een slotenmaker.
In school onderscheidde Thiers zich niet bijzonder.
Een talent bezat.hij echter reeds vroeg, dat der praat
zucht meent men misschien; neenhet talent, zich
gemakkelijk uit te drukken. Daarom werd hij door
zijne ouders tot advokaat bestemd. Hij studeerde in
de regten te Aix en geraakte then in kennis met Meg-
netDurandA. CremieuxAlphonse Rabbewelke
met hem studeerden. Alphonse Rabbedie kort voor
de omwenteling van 1830 stierf, was het middelpunt
van dezen kring. Hij was de oudsteervarenste" en
schranderste. Eene vreesselijke ziekte had Rabbi's
ligchaam geheel misvormd. Zoo schoon als hij eerst
geweest waszoo verschrikkelijk leelijk was hij nu
geworden; hij wreekte zich op -zijn' noodlot door de
scherp- en bitterheid zijner gedachten en door de bij»
tendste schimpredenen; welke hij allen, die hem om
ringden, toevoegde. Thiers vreesde die schimprede
nen en verkoos liever de vriend van Rabbe te zijn.
Hij had aan Rabbe ..alles te danken, want hij dankte
hem zijn bestaan.
Eerst zette Thiers zich als pleitbezorger te Aix ne
der doch zonder gelukkig gevolg. Zijne schreeuwen
de stem zijne gebaren waren lagchverwekkend. Hij
moest deze loopbaan vaarwel zeggen en volgde het
voorbeeld zijns vriends Mignetdie zich uitsluitend
met de letterkunde bezig hield en waarvan reeds eene
verhandeling door de Akademie te Niines bekroond
was geworden. Zijne pogingen om hier of daar ook
den prijs te behalen mislukten. Zijne geleerdheid
strandde op den stijlzijn stijl op de geleerdheid.
Eindelijk behaalde hij eenen prijsdoch men verbeelde
zich hoedoor twee verhandelingen. In de- eene had
hij de prijsvraag toestemmendin de andere ontkennend
beantwoord. De buigzame dagbladschrijver en de hui
chelende staatsman deed zich dus reeds vroeg kennen.
Jaren lang was Thiers een middelmatig dagbladschrij
ver. Hij schreef artikels in de Constitutionneïdie
men niet lasin het Album jn de Tablettes histori-
qtieseen tijdschrift, dat door de Bourbons gekocht
werd om het te onderdrukken. Thiers schreef over
de tentoonstellingen en verzamelde zijne artikels. Zon
der iets van de zaak te weten, sprak hij over de schil
derkunst, zoo als hij naderhand over den oorlog en
het Zeewezen gesproken heeft. Een vlugschrift over
de Pijreneën was de kreeftvan eenen boekhan
delaar. Thiers kon niet en v.ogue komen.
Daar geschiedde hc.t dat Bodin en Rabbe uit kleine
geschiedkundige Abrégés veel voordeel trokken. Van
Bodin''s korte geschiedenis van Frankrijk werden 60000
exemplaren verkocht; even eens ging het met Rabbie
geschiedenis van Spanje. Bodin meende dat eene ge
schiedenis der 'Fransche omwenteling thans wonderen
(f De Plissingsche Courant heeft deze denkbeelden
onlangs in ltare kolommen opgenomen eu wijmeenden
Uil voorbeeld ie wogen volgen.
doen zouhij raadpleegde met Rabbe om dit denk
beeld met elkander ten uitvoer te brengen. Rabbe ge
voelde zich. beleedigd dat een Bodin hem tot medear
beider wilde hebben, en sloeg zijn.aanzoek af. Zich
niet in staat gevoelende om gemeld werk alleen te on
dernemen stond Bodin vol vertwijfeling, in den win
kel van zijnen boekhandelaar. Thiers 'komt binnen
boort de klagt en biedt zich tot medearbeider aan.
Bodin gaat daarop heen, en het.eerste deel der Ge
schiedenis van de fransche omwenteling komt in het
licht. Het was van Bodin. Thiers.aan dit eerste
deel niet gewerkt. Eerst het tweede deel werd door
Thiers geschreven.
De naam van Bodin was echter het uithangbord van
den prospectus geweest; toen men nu den naam van
Thiers laswijden de in'ceekenaren bedanken. Wie is
die Thiers Wij willen Bodinniet Thierszeide
men. De Uitgever bevreesd dat zijne onderneming
niet gelukken zouverzekerde het publiek dat de heer
Bodin alles nalas wat deze onbekende heer Thiers
schreef, en men stelde zich genist. De zes deelen
verschenen, maar langzaam. Zij waren vlugtig ge
schreven, uit verscheidene werken te zamengesteid
zonder grondige studie. Tegenstrijdigheden bleven cr
bij honderden in; het werk verdiende den lof niet,
dien het later ontving. Nog minder durft men aanne
men dat Thiers de plaatsdie de omwenteling van
,1830 hem schonk, aan dit werk te danken had. Hij
was die alleen verschuldigd aan zijn schrijven in ie
National. x
De regering van Aix verzocht het manuscript van
het boekdat door den schrijver beroemd is geworden.
De vervaardiger geraakte hierdoor in groote verlegen
heid, daar hij het eèrste deel in het geheel niet ge
schreven had en de vijf overige deelen alleen uit ex
cerpten te zamengestefd waren! Doch, een groote.
geest weet zich te helpen Thiers de minister, liet
van zijn werk een afschrift maken en zond dit naar
Aix. De stad en de senaat van Aix besloten dat dit
echte origineele handschrifteven als de hoed van
Napoleon te Parijs, onder eene glazen stolp zou ge
plaatst worden. Bodin is dood, Rabbe is- dood.
Thiers zou weinig voor zijne schoolmakkers en voor
de vrienden zijner jeugd gedaan hebben. De staatkun
dige geschiedenis van dit merkwaardige karakter, zijne
lotgevallen gedurende dc jaren 1830 tot 1840 zijn aan de
wereld bekend. De nakomelingschap zal oordeelen of
•Thiers verdient lid te zijn van de Akademie pour les
sciencesmorales.
Rome den 20 Jfitlij. Heden morgen werden hier
ter dood gèbragt drie personendie in hét voorgaande
jaar, op het St. Pietersfeest, de vrouw van een ho-
rologïemakerop eene alle menschelijkheid hoonende
wijze hebben vermoord. De processtukken, welke
hier gewoonlijk plegen gedrukt en verkocht te worden
behelzen de grootste gruweldaden, die de mensch
begaan ka% Dezelve zijn thans niet gedrukt en niet
publiekdewijl door vroegere dergelijke bekendmakin
gen aanzienlijke familien zijn ten toon gesteld gewor
den. Naauvvelijks was het vonnis voltrokken; nog
rookte de bijl der guillotine van het bloed der misda
digers of er ontstaat eene volksbewegingen wie
zou het gelooven er worden nieuwe moorden ge
pleegd. Er zijn verscheidene personen de faam
brengt het getal op tien(natuurlijk niét overdrijving)
0111 het leven gebragt. Zwaar gewondenèn zag men
verscheidenen door de straten dragen. De zakkerolders
schijnen de oorzaak dezer moorddaden te zijn.
België.
Brussel, den 1 Augustus. Laatstelijk heeft men
gezien, dat een geleerde van het instituut Van Parijs
door wetenschappelijke redekaveling, den profetischen
invloed van, den heiligen Medardus heeft bewezen
wiens feestdag te zamen treft nut den tijd van het
jaar, wanneer de zon op zijn hoogste punt staat,
'wagruit hij-, op grond der meest onomstootelijke waai-