N°. 63. GOESSCIIE COURANT. Donderdag den 5 Augustus. Thiers. NIEUWSTIJDINGEN» J falie- z A*»-*' De uitgave dezer Courant geschiedt Maandags namiddags en Don derdags avonds. De Prijsper Kwartaal is /"l,75 franco per Post/" 1,90, Gewone Advertentien worden aju ets deregel geplaatstGeboor te-Huwelijks- en Doodherigten van 6 regels a f 1,20. DENKBEELDEN VAN DE LAMART1NE. De staatkundige en maatschappelijke denkbeelden welke de verstandelijke wereld in beweging brengen, en ook mij-zelven steeds ernstig bezig hieldenont- rukken mij voor hoogstens twee of drie jaren aan „de dichterlijke én' wijsgeeri'ge gedachten., welke ik op veel hoogeren prijs schatdan die der staatkunde.'* De dichtkunst is het denkbeeldde staatkunde is de zaak zoover het denkbeeld boven de zaak ver- heven iszoover is bet de dichtkunst boven de staat- kunde. Doch de mensch leeft niet enkel van denk- beelden(idealen). Zij moeten met vleesch en been bekleed, moeten verwezenlijkt en zamengetrokken worden in de maatschappelijke instellingen. Er zijn tijdperkenin welke die instellingendie de gedachte •»- der menscbheid vertegenwoordigen, geordend en in. levende kracht zijndan gaat de maatschappij op zich zelve steunende geregeld haren.gang, endege- dachte kan zich er van aftrekken en in de orden en sferen harer keuze leven en zich bewegen." Er zijn andere tijdenin welke de instellingen door de eeuwen versletenvan alle zijde in puin storten en waarin ieder zijnen steen en zijn cement moet aandragenom eene nieuwe schuilplaats voor de menschheid op te rigten." Het is mijne overtuigingdat wij ons in een dier gewigtige tijdvakken van maatschappelijke vernieu- wing en herbouw bevinden." (Dit is vooral ook waar in het Godsdienstigegelijk onlangs een Ullman ■zoo krachtig opmerkte en dezer dagen aangevoerd werd door de Sijnode der Nederl. Herv. Kerk.) Het betreft niet alleen de vraagof de magt uit deze of die koninklijke handen in gene volksgezinde zal overgaanof het de adelde geestelijkheid of de burgerijen zijn zullenwelke de teugels der nieuwe regeringen zullen in handen n'emenof wij ons koningrijken dan republieken noemen zullenh'ct geldt meerhet geldt de beslissing or het zedelijk, het godsdienstige, het liefderijk Evangelische denkbeeld in het staatkun- dige zal worden in de peaats gesteld van k het denkbeeld van het egoïsmüs of de Godheid, in de meest werkdadige beteeke- nis van dit woord eens eindelijk in onze wetgevingen zal afdalen j of alle jvien- schen eindelijk zullen toestemmen in al- le andere menschen slechts broeders te zien dan wel cf men zal voortgaan deze alleen als vijanden of als slaven te be- schouwen. Het denkbeeld is rijpde tijden zijn beslissendeen klein getal denkende mannen toe- vall'ig behoorende tot de onderscheidene standen, aan 'welke de publieke opinie eenen naam geeft draagt dit vruchtbare denkbeeld in hoofd en hart." Ik ben" (zegt de lamartine) van het getal dergenendiezonder geweldmaar met vrijmoe- digheid en met- geloof, willen trachtenten laatste dat denkbeeld te verwezenlijken, hetwelk niet te vergeefsch van den tijd af, dat het verhevene brein van" Christus deszeïfs gedachten aan de aarde me- dcdceldetot op dien van Fénelon alle hoofden Indien, gelijk geoefende waarnemers van de ve lerlei verschijnselen onzes lijds meetien, de bewegingen, die zich allerwege op het grondgebied der Christelijke Kerk vertoonen, beliooren tot den overgang, dien zij staat te doen tot een nieuw tijdperk in hare geschiede nis dan hebben wij ons niet onmatig te bedroeven, of y te verontrusten over die woelingen spanning en schok ken die de Afdeeling van de Evangelische Kerk, iu welke wij het Leeraars- en Opzienersambt bekleeden, mede beroeren. Een kalm gcloolvoorgelicht door de geschiedenis der vroegere eeuwen en gesterkt door de beloften van Gods onfeilbaar Woord, mag ons over het onaangename dat onzen leeftijd en onze bediening ver gezelt doen henen zien op eene ontwikkeling der Kerk lot meerdere volkomenheid die onze gezegende Heer in onze dagen bezig is haar naar Zijne ondoorgrondelijke ■wijsheid te bereiden. Men denke in Frankrijk aan GuizotCousinMortod, Jn Engeland James, Keith In Ouitschland Graser Schwab en anderen. Zelfs de woelingen vaneenen Hegelt Straussde la Mennais en ahdcren brengen ons op de zelfde gedachte, „bezig hield, welke boven het standpunt der gewone menschen verheven waren. De onkunde, de schroom- valligheid der regeringen dienen ons en banen ons den wegzij ontstemmen achtervolgelijk onder alle partijen die mannenwelke eenen helderen vooruit* zienden blik/en edelmoedigheid in het hart hebben. Ieder oogenblik de logenachtige zinnebeelden meer ontsluijerd ziende door welke zij zich niet langer vertegenwoordigd vindenscharen deze mannen zich rond 'het denkbeeld alleenen zij zullen d'e'magt'der menschen tot zich trekken, indien zijde magt Gods begrijpen en indien zijten gevolge hunner belan-. geloosheid en van hun vertrouwen op de toekomst, verdienendat die magt hen schrage." (f) (in afkomst en opkomst.) Sedert tien of elf jaren heeft Thiers vele dingen af gesleten onder anderen eene uitdrukkingdie hij da gelijks op de tribune gebruikte, namelijk: dat hij een kind der Julij-revolutie was. Neen, de nakomelin gen zouden die uitdrukking verkeerd kunnen verstaan Thiers is een kind der revolutie van 1786. Hij ,werd ten tijde der republiek te Marseille geboren. Zijn va der was een slotenmaker. In school onderscheidde Thiers zich niet bijzonder. Een talent bezat.hij echter reeds vroeg, dat der praat zucht meent men misschien; neenhet talent, zich gemakkelijk uit te drukken. Daarom werd hij door zijne ouders tot advokaat bestemd. Hij studeerde in de regten te Aix en geraakte then in kennis met Meg- netDurandA. CremieuxAlphonse Rabbewelke met hem studeerden. Alphonse Rabbedie kort voor de omwenteling van 1830 stierf, was het middelpunt van dezen kring. Hij was de oudsteervarenste" en schranderste. Eene vreesselijke ziekte had Rabbi's ligchaam geheel misvormd. Zoo schoon als hij eerst geweest waszoo verschrikkelijk leelijk was hij nu geworden; hij wreekte zich op -zijn' noodlot door de scherp- en bitterheid zijner gedachten en door de bij» tendste schimpredenen; welke hij allen, die hem om ringden, toevoegde. Thiers vreesde die schimprede nen en verkoos liever de vriend van Rabbe te zijn. Hij had aan Rabbe ..alles te danken, want hij dankte hem zijn bestaan. Eerst zette Thiers zich als pleitbezorger te Aix ne der doch zonder gelukkig gevolg. Zijne schreeuwen de stem zijne gebaren waren lagchverwekkend. Hij moest deze loopbaan vaarwel zeggen en volgde het voorbeeld zijns vriends Mignetdie zich uitsluitend met de letterkunde bezig hield en waarvan reeds eene verhandeling door de Akademie te Niines bekroond was geworden. Zijne pogingen om hier of daar ook den prijs te behalen mislukten. Zijne geleerdheid strandde op den stijlzijn stijl op de geleerdheid. Eindelijk behaalde hij eenen prijsdoch men verbeelde zich hoedoor twee verhandelingen. In de- eene had hij de prijsvraag toestemmendin de andere ontkennend beantwoord. De buigzame dagbladschrijver en de hui chelende staatsman deed zich dus reeds vroeg kennen. Jaren lang was Thiers een middelmatig dagbladschrij ver. Hij schreef artikels in de Constitutionneïdie men niet lasin het Album jn de Tablettes histori- qtieseen tijdschrift, dat door de Bourbons gekocht werd om het te onderdrukken. Thiers schreef over de tentoonstellingen en verzamelde zijne artikels. Zon der iets van de zaak te weten, sprak hij over de schil derkunst, zoo als hij naderhand over den oorlog en het Zeewezen gesproken heeft. Een vlugschrift over de Pijreneën was de kreeftvan eenen boekhan delaar. Thiers kon niet en v.ogue komen. Daar geschiedde hc.t dat Bodin en Rabbe uit kleine geschiedkundige Abrégés veel voordeel trokken. Van Bodin''s korte geschiedenis van Frankrijk werden 60000 exemplaren verkocht; even eens ging het met Rabbie geschiedenis van Spanje. Bodin meende dat eene ge schiedenis der 'Fransche omwenteling thans wonderen (f De Plissingsche Courant heeft deze denkbeelden onlangs in ltare kolommen opgenomen eu wijmeenden Uil voorbeeld ie wogen volgen. doen zouhij raadpleegde met Rabbe om dit denk beeld met elkander ten uitvoer te brengen. Rabbe ge voelde zich. beleedigd dat een Bodin hem tot medear beider wilde hebben, en sloeg zijn.aanzoek af. Zich niet in staat gevoelende om gemeld werk alleen te on dernemen stond Bodin vol vertwijfeling, in den win kel van zijnen boekhandelaar. Thiers 'komt binnen boort de klagt en biedt zich tot medearbeider aan. Bodin gaat daarop heen, en het.eerste deel der Ge schiedenis van de fransche omwenteling komt in het licht. Het was van Bodin. Thiers.aan dit eerste deel niet gewerkt. Eerst het tweede deel werd door Thiers geschreven. De naam van Bodin was echter het uithangbord van den prospectus geweest; toen men nu den naam van Thiers laswijden de in'ceekenaren bedanken. Wie is die Thiers Wij willen Bodinniet Thierszeide men. De Uitgever bevreesd dat zijne onderneming niet gelukken zouverzekerde het publiek dat de heer Bodin alles nalas wat deze onbekende heer Thiers schreef, en men stelde zich genist. De zes deelen verschenen, maar langzaam. Zij waren vlugtig ge schreven, uit verscheidene werken te zamengesteid zonder grondige studie. Tegenstrijdigheden bleven cr bij honderden in; het werk verdiende den lof niet, dien het later ontving. Nog minder durft men aanne men dat Thiers de plaatsdie de omwenteling van ,1830 hem schonk, aan dit werk te danken had. Hij was die alleen verschuldigd aan zijn schrijven in ie National. x De regering van Aix verzocht het manuscript van het boekdat door den schrijver beroemd is geworden. De vervaardiger geraakte hierdoor in groote verlegen heid, daar hij het eèrste deel in het geheel niet ge schreven had en de vijf overige deelen alleen uit ex cerpten te zamengestefd waren! Doch, een groote. geest weet zich te helpen Thiers de minister, liet van zijn werk een afschrift maken en zond dit naar Aix. De stad en de senaat van Aix besloten dat dit echte origineele handschrifteven als de hoed van Napoleon te Parijs, onder eene glazen stolp zou ge plaatst worden. Bodin is dood, Rabbe is- dood. Thiers zou weinig voor zijne schoolmakkers en voor de vrienden zijner jeugd gedaan hebben. De staatkun dige geschiedenis van dit merkwaardige karakter, zijne lotgevallen gedurende dc jaren 1830 tot 1840 zijn aan de wereld bekend. De nakomelingschap zal oordeelen of •Thiers verdient lid te zijn van de Akademie pour les sciencesmorales. Rome den 20 Jfitlij. Heden morgen werden hier ter dood gèbragt drie personendie in hét voorgaande jaar, op het St. Pietersfeest, de vrouw van een ho- rologïemakerop eene alle menschelijkheid hoonende wijze hebben vermoord. De processtukken, welke hier gewoonlijk plegen gedrukt en verkocht te worden behelzen de grootste gruweldaden, die de mensch begaan ka% Dezelve zijn thans niet gedrukt en niet publiekdewijl door vroegere dergelijke bekendmakin gen aanzienlijke familien zijn ten toon gesteld gewor den. Naauvvelijks was het vonnis voltrokken; nog rookte de bijl der guillotine van het bloed der misda digers of er ontstaat eene volksbewegingen wie zou het gelooven er worden nieuwe moorden ge pleegd. Er zijn verscheidene personen de faam brengt het getal op tien(natuurlijk niét overdrijving) 0111 het leven gebragt. Zwaar gewondenèn zag men verscheidenen door de straten dragen. De zakkerolders schijnen de oorzaak dezer moorddaden te zijn. België. Brussel, den 1 Augustus. Laatstelijk heeft men gezien, dat een geleerde van het instituut Van Parijs door wetenschappelijke redekaveling, den profetischen invloed van, den heiligen Medardus heeft bewezen wiens feestdag te zamen treft nut den tijd van het jaar, wanneer de zon op zijn hoogste punt staat, 'wagruit hij-, op grond der meest onomstootelijke waai-

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1841 | | pagina 1