t aan de noordzijde, de rand des berg zich als geillumineerd ver toonde. Het geheel moet een fraai natuurtooneel opgeleverc hebben. Toen op den 26 het berigt van dit natuurverschijnsel van Ternate werd afgezonden, was de berg sterk aan het rooken, endaar de walm van meer dan eene plaats scheen op te komen vooronderstelde mendat er zich bij de uitbarsting één of meer nieuwe kraters moesten hebben geformeerd. „Twintig dagen te voren hadden de resident van Ternate, A. J. van Olpenen de heeren van Duivenbode en Neys den berg, tot boven aan den krater, beklommen, en toen sjechts ééne opening van 30 40 voet diameter kunnen gewaar worden zoo als ook toen de solferdamp maar alleen daaruit opsteeg. Negen jaren vroeger daarentegen hadden de twee laatstgenoemde heeren bij het beklimmen van den bergnog vier kraters waargenomen omgeven door steile rotswanden, welke nu als ineen gesmolten gevonden zijn." HET BIJBELGENOOTSCHAP EN DE TOEKOMST. L Een der merkwaardigste verschijnselen van onzen tijd is on getwijfeld de oprigting en snelle uitbreiding onder alle beschaafde volken van die vereenigingwelker 25 jarig bestaan in ons Va derland duizenden met dankbare harten op den i7den- aanstaande feestelijk herdenken zullen. Er waren meermalen tijdperken in de Geschiedenisin welke de Bijbel achter de bank lagdoch zoodra hij weder onder het volk bekend werd wekte deszeifs lezing telkens weder nieuwe inzigten open eenen werkzamen ijverom de Godsdienst tot hare oorspronkelijke eenvoudigheid terug te brengen. Het ver» storvene Christendom stond telkens met den Bijbel op tot een nieuw leven. Zóó was het ten tijde der Kerkhervorming in de i6e- eeuw. Hare snelle verbreiding was wel voornamelijk een gevolg van de voortreffelijke Bijbelvertalingen welke, aan de volken in handen gegeven, gretig door dezelve gelezen werden. Men gevoelde zich daardoor vrij en in zijn geloof niet meer van menschelijk (gezag afhankelijk en eigene kennis der Evangelische leer, meer zuivere begrippen van de Godsdiensten eene meer hartelijke verkleefdheid aan het Christelijk geloot waren daarvan de geze gende vruchten Er werd ja wel eens misbruik van gemaakt doch dit woog op verre na de onschatbare voordedenwelke er uit voortvloeidenniet opzoodat zelfs bestrijders der Her vorming erkennen moetendat zij toch een zegen voor de mensch- heid is geweest. Intusschen bleven er altijd vijanden en bestrijders van den Bij bel en deze staken inzonderheid in de laatste .helft der vorige eeuw het hoofd wederom op. Verbazend veel moeite gaven zich Voltaire en zijne medgezellen om, door het schrijven der losbandigste spotschriften het Christendom en den Bijbel belagchelijk te maken. Hoevele boeken heeft die man gedu rende zijn lang leven geschreven omgelijk hij zelf ergens verklaart, het werk te verwoesten"hetwelk Jezus onder de on gunstigste omstandigheden in drie jaren had gesticht S en met welk gevolg? Aan krachtige helpers en navolgers ontbrak het hem niet. Vooral traden er in Duicschland mannen op die moesten zij al voor Voltaire onderdoen in vernuft, nogtans dien Franschman in geleerdheid verre overtroffen. Zij legden er "zich met inspanning op toeom de waardij en het nut der H. Schriften voor het Godsdienstig onderwijs en de stichting meer en meer te verkleinen haar gezag als oorkonde van de Gods dienst te ondermijnen, en de hoogachting jegens haar als afgo dische vereering in een hatelijk licht te stellen. Haren verhevenen zin en den goddelijken geest in haar miskennendeen wanende dat'hare vereering de vorderingen in kennis en verlichting belem merde, heeft men in ernst aangeraden, haar, zoo niet geheel althans grootendeelsuit de kerkende scholen en huisgezinnen te verbannen, of dcrzelver lezing op zijn hoogst aan hen toe te" stam, die te dezen opzigte meer of min even zoo verlicht waren als hunne geestelijke opzieners. Deze herhaalde voorstellingen bleven waarlijk niet zonder uit werking. Kleinachting van Bijbel en Godsdienst werd van lie verlede zóó zeer mode, dat de meesten in de hoogere standen zich weldra zelfs den schijn van vroomheid schaamden op het Chris tendom als ietsdat alleen voor het volk en de Priesters diende, met verachting en uit de hoogte nederzagen, en alle gesprekken over godsdienstige onderwerpenals met den goeden toon in fat soenlijke kringen strijdig, zorgvuldig vermeden. De mindere standen volgdenals naar gewoontede dwaasheden en dwalin gen der hoogere. De godsdienstigheid nam over het geheel af. Ue openbare Godsdiènstige inrigtingen werden nog wel in stand gehouden maar minder op prijs gesteldnaar gelang men meer gewoon werd het voor een verblijdend teeken der algeineene ver lichting aan te ziendat zulke leerscholen niet meer noodig waren. In de opvoeding der jeugd eindelijk werd de Godsdienst meer en meer verwaarloosd, of slechts als bijzaak behandeld; ja, het Goddelijke boekals voor de jeugd ongeschikt uit de scholen verbannen en vervangen door zoogenaamde kinderboekjeswelker nier zelden laffe, vertelsels of geestelooze sprookjes zouden moeten dienen om hét opkomend geslacht helder te leeren denkenmoed, tandvastigheid hoop en vertrouwen in te boezemen De vruchten welke deze beginselen hebben gedragen zijn nog alom te zien. Wij behoeven ze dus niet aan te wijzen. Doch hetgeen wij hier willen doen opmerken is, dat juist in den ergst en tijd (1804) en dus waarlijk wel geheel onverwachtin het vrije Groot-Brit- de edele gezindheid ontstond, om met de grootste be» tannie reidwilligheid aanzienlijke kosten te besteden ten einde den mis-; kenden en verachten Bijbelzonder eenïge menschelijke verkla ringen en dus zoo als hij iste verspreidenniet alleen onder Christelijke volkenmaar ook onder JodenHeidenen en Maha- medanenten einde alzoo allen in de gelegenheid te stellen om uit eigene oogen te zien, uit eigene ervaring te oordeelem Als een loopend vuur, ten blijke hoe vele verborgene vereerders der Goddelijke waarheid er nog waren, verspreidde deze ijver zich binnen weinige jaren in de' meeste landen van Europaen zon der onderscheid van belijdenissloten honderdduizenden zich aan eenen deden en doen zelfs aan de afgelegenste oorden cler wereld den heilzamen invloed hunner vereeniging ontwaren. Se dert 25 jaren heeft ook Nederland reeds krachtig medegewerkc. En wat mogen wij nu daaruit opmaken Wat anders dan dat deze onderneming door de Voorzienigheid op eene kenbare wiize wordt begunstigddaar vele aanzienlijken het niet beneden zich achten, tot die inrigtingde behulpzame hand te leenen, Koningen en Vorsten het Bijbelgenootschapvoorzoo verre het een men schelijk werk is, onder hunne bescherming nemen, en het ge- aeel eene voorbereiding blijkt te zijn tot omverwerping der scheid muren, welke de belijders des Heeren verdeelenden tot daar- stelling eener Gemeente, die zich noch aan den Pausnoch aan "uther, Calvijn of Menno houdt, maar alleenlijk Christus eerbiedigt en zich vriendschappelijk vereenigt in het geloof aan zijne, den mensch tot God en de zaligheid opleidende leer. Het is hier de plaats niet om dit verder te ontwikkelen. Wie er meer van wenscht te weten, hij woone de op handen zijnde èestviering by en verneme wat er in onsmidden is geschied. ~n*wie het geluk der menschheid wil helpen bevorderen, maar tot nog toe achterbleef of flaauwelijk medewerkte, hij trede tot deze vereeniging toéof cooné meerdere belangstelling. Vooral roepen- wij ouders eti onderwijzers opom door het oude goede het nieuwe goede te verbeteren, en dus in de huisgezinnen en in de scholen het zuiver Goddelijk onderwijs des Bijbels wederom geheel op den voorgrond te plaatsen. Het Vervolg en Slot hierna.") 178ste KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE LOTERIJ. Prijzen van 1000, en daarboven. Trekking der Vijfde Klasse. iste Lijst. N.° 249Ó2, eene Premie van f 1000, N.° 16381, een Prijs van f 1000. 2de Lijst. Geene. N.° 18746, een Pry's van f 1000. Geene. N.° 18212 en 4433ieder een Prijs van f 1000, N.° 10304, 6883 en 13408, ieder een Prijs van 3de Lijst. 4de Lijst. 5de Liist. 6de Lijst f 1000 N.° 15213 een Prijs van f 1,500. een Prys van f 15,000, N°, 2713 Cïbycrfcttticis. D De ondergeteekende maakt zijne geëerde begunstigers bekenddat hij alhier is uitgepakt bij J. Pikaar op de Turf- Kaaimet onderscheidene soorten van eigen gemaakte FRAN* KLIN'S, KOLOMMEN, KOLOM-, STOOM-, VAAS- en BURGER KAGCHELS KEUKEN-FOURNUIZEN mee WATERKETELS en zonder, BADEN met STOOMKETELS en mooije HAARDSTELLEN, ook BURGER-KAGCHELS, tot de minste prijs Beveelt zich in ieders gunst en beloofc eene civiele bediening, Staat ook voor alle deze stukken voor Rooken in; Blijft niet langer dan deze week, A. FRANKEN, van Zierikzeei Qlb.msi iu Casting aan de Kaai dezer Stad eene lading extra grove puike Engel- sche MAAT-en Schotsche SCHAALKOLEN; bestellingen uit deze partijen en voorrdurend, op Schaal- Maat-Roer-Kagchel en Smits KOLEN worden aangenomen ren Kancore van J. FRAN SEN van de PUTTE te Goesvoorts wordt ten zijnen Kan-» tore dagelijks gevaceerd tot het overnemen van Russische en alle vreemde Obligaüen en van Talons van Certificaten werkelijke v Schuld en andere alles ter bezorging van Stellen Nieuwe COU«i PONS; eindelijk, continueerd men aldaar met het debiteeren zoo van Doorgefourneerde- als van Koopen Huur LOTEN in v- de KON. NED. LOTEREIJEN. Bij de Uitgevers dezeris k 10 Cents ten voordeelt van het Bijbelgenootschapverkrijgbaar gesteld KOORGE# ZANGEN uittevoeren op den 17 October 1839 in de Kerk der Hervormden te Goesbij de openbare Godsdienstige viering van het Vijf en Twintig jarig bestaan van het Bijbelgenoot schap in Nederland. Ter Boekdrukkerij van F. Kleeuwens en Zoon,

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1839 | | pagina 2