teèkenen Van eene hevige of langdurige ziekte vertoond hebben Scokhoim 30 December, 11 ure voor den thiddag." Ook Z.M. de Koning van Denemarken bevindt zich onge steld, blijkens de twee volgende te Koppenhagen uitgegevene bul letins „2 January. Z.M. heeft ïn den afgeloopen nacht beter gesla pen dan den voiïgen de höest en de; koorts zijn minder hevig als vroegeren Z.M. schijnt, op de krachten na beter te zijn. 3 januarij. Z. M. beefc heden nacht twee uren lang eenen ge- rusten slaap genoten die echter gedurende het verdere gedeelte van den nacht door de hoest is gestoord geworden dë koorts "is -niet afgegaan. De eedust is wel geringmaar ontbreekt toch niet •geheel." - f Parijs den 7 Januarij. De kapitein van de korvet la Re cherchede heer Trebouartis alhier aangekomen. Hij is een ►onzer kundigste zeeofficierenen heeft een* allermoeijeiijksten rogt naar IJsland eu Groenland met veel beleid vol brag f. voor namelijk met het doel om de Lilloise op te sporen Hij heeft gisteren aan den minister var. marine een mondeling verslag om- [trent zijne reis gedaan. Heden zal hij bij den Koning ten ge< hoore worden toegelaten. £H£«0cliu0Ctu, Het besluit der Chinesche overheden in Canton ter wering van het Christendom daar te lande, overgenomen in de Nederland- sche Staatscourant van den 3 Januarij 11,heeft gewis velen •opmerkzaam gemaakt op den voortgang des Christendoms in die gewesten en de begeerte opgewekt hiervan meer te wetenwaar aan door de volgende mededeeüngen eënigzins kan voldaan worden, China eene der oudste en grootste rijken der wereld eeuwen lang door dvzeifde -wetten bestuurdis voor den Europeaan in Vete opzigten een raadsel, Er is geen land, waarvan ons zoo jwëinig is bekend, daar de toegang tot hetgeen elders openstaat, aldaar zorgvuldig voor vreemden blyfe gesloten, en dus vele ge heimen geheim blijven. List en geweld, door de krachtige drijfve ren des eigenbelangs gedreven hebben het beproefd doch meest al met ongelukkig gevolg. Geene zamenspanning vermogr, wat de volksconspiratie in China tegen vreemden wilde weren. Dit kenmerkt gewis eene zelfstandigheid, welke men zelden onder de volken vindtdoch al heeft dezelve vele onheilen afgeweerd men zal zich ook hierdoor van voordeelen hebben beroofd. Ze ker is hetdat dit beginsel in de groote menschen maatschappij een hors d'oeuvre is, Men heeft naar de redeneö van dit ver schijnsel gezocht, en gemeend deZe te moeten vinden in de gods dienst der Chinezen aldaar echter vooralgelijk ook bij ande ren, innig met de staatkunde verbonden. Door dit laatste laat het zich oplossen dat 3 verschillende godsdiensten aldaar heer- schende zijn, en door de staatkunde in één groot middenpunt ver- eenigd, zonder botsingen zich staande houden. De Tartaren, Indiërs en Hunnen, die met de Chinezen zijn zamengesmolten hebben hiertoe aanleiding gegeven. Het volk beeft de godsdienst van FoWelker Priesters Bon<- Zen genoemd worden, de geletterden die van den wijsgeer Co» Justusde Keizer en zijne Mantcheous aanbidden den Grooten LamaDe oorsprong dezer Godsdiensten dagteekent zich lang voor Christusen hierin is eene groote rede van de gehechtheid waarmede men dezelve aankleeft, te zöeken, terwijl zij daaren boven hier aan de zinnen en daar aan de rede en het belang vol doening geven. Men beeft opgemerkt, dat de Chinezen onder alle de afgodendienaars in de minste ongerijmdheden zijn verval- leiien bij hunne verschillende godsdienstnamen of vormen éénen God of aïbezielenden geest erkennen. Men meende hierom aar de Christelijke godsdienst bij hen spoedig opgang maken zou, waarin men zich echter gedeeltelijk bedrogen heeft. Reeds in de 7de eeuw maakten de Monniken van Syrië (volgelingen van Nestoriusy) de Chinezen met het Christendom bekend, en hoewel zij het zelve niet omhelsdén en geene Christenen wer den, schijnen zij het echter niet geheel onverschillig aange hoord te hebben. Onwaarschijnlijk is het niet dat zij er zelfs iets van overgenomen en met hunne godsdienstbegrip* pen hebben vermengd, gelijk dit ook het geval schijnt met het Islamismuswelks belijders onder hen geduld worden* De Christenen wilden echter en te regtmeer. Zij wilden de bekeering der Chinezen volkomen maken, doch hierin niet sla „jïende hebben de Jesuicen, die in de 17de eeuw onvermoeid in China werkzaam waren en zelfs zoo veel vertrouwen hidden gewonnendat zij de Mandarijnen (Staatslieden) onderwezen en met toestemming des Keizers onder vaste bepalingen predik ten, hei voorstel gedaan aan den Paus, om russchèn de Chris telijke godsdienst, en die der Chinezen als,'c ware een verdrag Te sluiten De Jesuiten hadden hiertoe de hoofdsom deT fleer vjan Confusius opgemaakt waarin de afgoderij onder zeer zachte benamingen werd voorgesteld, slechts als dé vorm der ijsvare .gods vertering. Nadat zij hierop de goedkeuring van denj Keizer CiWJ-hidien zij tot het Christendom alzoo hoopten te bekee ren,door iets toetegèven, en iets terugtevorderenhadd n erlangd droegen zijn den H. Vader voor, dat de Christelyke godsdienst in China dan vollen opgang zou maken, indien men dè plegtig heden van Confusius godsdienstleer daarbij in wezen liét, welke wëèstal van eene staatkundigen aard waren» De godsdienst der Chi-- nezen aizoobyna geheel tot burgerlijke instellingen en gewoonten bepalendehoopten zij de toestemming te erlangen toe vestiging van een Christendom', welks èaamhelijSêfls eèlicér aftyS afgo dendienaars zouden gebleven zijn. Hoe VertTufrig "én-staatkundig oogenschynlijk doeltreffend deze middenweg was, zoo was die echter de wijze niet, waarop het. Evangelie dë bekeering (in den zin van overgang tot het Christendom) leert. De Apostelen wa ren wel toegevend in het onverschilligedoch dit kon hier niet met dien naam bestempeld worden. Toen men in de eerste Chris tentijden begon te handelen gelijk 'hier de Jesuiten wilden doen en waarop zjj zich. ook beriepen.toen is..er uit het Joden en Heidendom vreemd vuur op Tïec aka'a'f"gebrast; en veel on christelijks is in het Christendon} ingevoerd. Welk Christendom zou het in China geweest zijnTeéds verbasterd wordende aan genomenen met nóg grooter toegeeflijkheid en imZondeHhTen dan immer te voren, toegestaan? De Paus '(waarschijnlijk C/.;- mens XI) ant wborddè door den Kafditiiial de TournahPatriarch van Antiochiedat op de voorgestelde wijze geene Chinezen tot Christenen korfden aangenomen worden, waaidoöf alzoo dir plan geheel verijdeld wérd, terwijl dóór Onderlinge geschillen tns- schen de zendelingen zelve weldra al dè óverige vruchtén te n?éc gingen. Onder het vólk echter bleef altijd éeriigé uèigihg rtóc en bij de geletterden eenige kennis vari het Christendom. Mee is te bejammeren, dat, toen ProtestantenEngelschèn en Hol landers, bij de Chinezen het goede zaad wilden zabijen (her geen reeds in de i8e eeuw begonnen is) wantrouwen orruVeftc de bedoelingen hen bezielde, en bierdoor goede pogingèh gröó» tendeels zijn mislukt. Hoezeer vooral de Grooten aldaar veel af keer hebben van eene godsdienst, welke hun veel zinnelijk gè» not ontzegt, is hierom misschien de aanneming bij het volk te eerder te verwachten^ Het zuivere Evangelie bevredigt toch de behoeften van hét hart, en waarom zou het Christendom vooral bij een niet onbeschaafd volk niet kunnen bewerkenwat hèe vroeger deed, als het door echt Christelijke leeraars gepredikt wordt, die by hunnen ijver, kennis, oordeel en braafheid in be ginselen en daden voegen. Zulk een man is de zendeling Gutz- laaffen China is voor hemwat Klein-Azie voor Paulus was. Reeds van 1828 is hij met onvermoeiden ijver in Sidm werk zaam en hij is begonnen met de zedelooze gewóontën des volks in het hart aantetascenT in plaats van ze botcevierenvooral de schadelijkheid derzelve aantoonende, en zoo wel materiële als geestelijke geneesmiddelen toedienende. Voofal verspreiddè hij het Evangelie in de volkstaalen zocht door enkele tot het Christendom bekeerde inlanders, van welke hij zelve veel geleerd hadop de overigen te werken gelijk ook uit genoemd besluit der Chinesche regering blijkt. Naar'ons inzien is hij op de regte wijze werkzaamen heeft hij onder Gods zegen in China en vooral te Canton, zoo veel gesticht, dajt het niet meer kan worden uitgeroeiden zelfs onder en door de verdrukking groei- jen zal. j Te Canton hield hij reeds langen tijd twintig lettersnijders (daar de Chinezen met houcpiaten drukkenvan hier gravéren genoemd) bezig en heeft alzoo ontelbare geschriften kunnen verspreiden. De Mandarijnen behandelen hem met groote achting. Hy zelve echter was nimmer met zijn werk zoo ingenomendat hij gelijk andere zendelingen wel eens dedenmeende in al die beiangsrel- ling bekeering te zien. Zijne leuze isWij geloovenen haas ten nietThans is hem een groote struikelblok voorgelegd. Doch wij mogen gelooven, dat de man zal staande blijvendie onlangs getuigde. Wanneer ik deze millioenen ïn het hartelijk gebed aan de voeten van het kruis neder leghen ik steeds vol geloofzie ik geene zwarighedenen worde niet ontmoedigd door het misluk- ken van plannen Cibtrcrtentiutt. HOUTVEÏLING VAN BUITENGEWONE ZWARE STAMMEN, Op Woensdag den 18 Januarij 1837, desavondsten 5 uren, zal men, in de Herberg de Zwaanop het Dorp Kappelle ten overstaan van den Nocaris A. SMALLEGANGEreside rende te Goesin het Openbaar Veilen en ter Verkoop voor stellen. Ruim 100 stuks extra ordinair Zware Hooge en Remscam- mige Zachte OLME BOOMÉN zoo als die zeldzaam voor komen, waarvan 50 a 60 stuks staan op eene Weide bij de Buitenplaats JBruëlisaan de straatweg van het Dorp Kappelle voornoemd en 40 a 50 stuks, op de Hofstede genaamd 01- menstein gelegen in de Gemeente van Kloetingeaan den Ab- bekinderen Zandweg, zulks in Perceelen of in Massa, zoo als by de Veiling zal worden opgegeven» Informatien zijn te bekomen, bij den Burgemeester J. van DUINE, te Kappelleals mede bij opgenoemde 1 Notaris te Goes. TER BOEKDRUKKERIJ VAN F. KLEEUWENS.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1837 | | pagina 2