Parijs» den 17 Maart, Eene compagnie artillerie te Lyon
heeft men met vrij grooten spoed naar Algiers gezondenzoo
men zegt, uit hoofde van den revolutionnairen geest welke zich
vonder deze manschappen had vertoond.
De heer de Chateaubriand1 zalnaar men verzekert, ge-
denkschriften van zijn leven uitgeven, welke oorspronkelijk be
stemd. wareneerst naar zijn overlijden in het licht te verschijnen.
De .voorrede is reeds bekend gemaakt en heeft de algeineene be
langstelling opgewekt.
Men heeft hier berigten uit Madrid tot den 10, en zoo
öien wil door den telegraaf tot den 13. Volgens de laatste,
zouden de Cortes tegen Mei aanstaande zyn bijeengeroepen. Lui-
dens de berigten van den 10, is bet zeker, dat een gedeelte van
het Spaansche ministerie, doorden heer Burgos vertegenwoor
digdzich niet heeft kunnen staande houdenen vervangen is
door den hertog de Torrenodie volmaakt met den eersten mi -
nis ter, den heer Martinezinstemt!
-r- De Russische gezant heeft gisteren een bezoek by den her
tog dc Broglie afgelegd, eo aan denzolven eetie nota overhan
digd, welke hij dezer dagen aan zijne regering had Ontvangen,
en die men zege dat van groot aanbelang is.
De berigten uit Bayonne, van den 14, spreken nog niet
.stellig van het vervangen van den minister Burgos. Verder wordt
door hec ministeriële ochtendblad tegengesproken hét geruehc eerier
omwenteling, Welke in Madrid zou zijn voorgevallen, en-waar
bij de Koningin-Regentes en de gezanten der drie Nóofdsche
t Mogendheden genoodzaakt zouden zijn geweest de hoofdstad te
verlaten, en de constitutie van 1810 zou geproclameerd zyn.
tiet Journal zegt, dat al deze berïgtect ongegrond zyn, en dat,
volgens een' buitenge wonen coümer, welke Madrid den 9 had
verlaten genoemde hoofdstad eene gewenschte rust genoot. Den
yorigen dag had te Madrid de eerste inschrijving voor de nati
bnale militie plaats gehad, welke zoo gunstig was geweest, dat
des middags ten 2 ure, 1300 man ongeveer zich reeds hadden
aangegeven; terwijl men. dc gegronde hoop voedde, d« dit ge
tal nog aanmerkelijk zou toenetvea.
De wet op de stedelijke burgerwachtenwelke vooral in de
provinciënmet name in Katalotuezoo veel tegenspraak ge
vonden heeft, was thans door de-ministers Burgos en Zarco del
Falie geheel veranderd, tot groot genoegen van Velen.
De generaal Mof Ulodie voor ee.nigen tijd ongesteld was, is
op nieuw ongesteld geworden. Te >Sï. Jacob de Compostcilu
heeft men een ontwerp tot zamenzwei.'ing ontdekt, ten gevolge
waarvan vier pastoors en eenige andere personen zijn in hechte
nis genomen.
*s Gravfnhage defy tS JAaart, Naai" men varaeemc., 'Iieéft
Z. M. de Koning dezer dagen verboerdére de nrinschapjjen
der nationale militie, welke de dfenstsjd -/ah' vijf -jaren (of min
der ingeval van vroeger ontslag, om.wettige redenen) het zij
in persoonof bij vervanging, hebben vervüWmoeten worden
beschouwdhunne dienst tè hebben volbragctm derhalve eenen
broeder aanspraak te verkenen tot finale vtijsceflingingevolge
arc, 22 en 23 der wet van 1820, ook dan, wanneer de om
standighedenkrachtens de grondwet ofeeni^e andore weteenè
langere in-dienst-houding medebrengen.
De Belgische afgevaardigden hebben den 17 weder beraad
slaagd over het ontwerp nopens den ijzeren spoorweg- De minis*
ter Rogierheefc de nuttigheid daarvan voor België iu het breede
betoogd doch met genoegzame verwerping van hec verlangen
veler leden om zijtakken op Ostende en Doornik aan Ié leggen.
De brug over de Maas zou het eenige kunstgewrocht zijn, dac
men op den weg had te stichten, en de gelegenheid desgronds
maakte', naar de minister beweerdeden aanleg van den weg
zëeruitvoerlijk. Volgens hem zou de weg 279,000 meters (Ne-
dérl. ellen]) lang zijnen het aanleggen daarvan zeker niet meer
dan 15,275,000 franken kostendaarbij moesten echter 1,225000
ft voor de renten der op te nemen kapitalengedurende de eerste
drie jaren gerekend wordenen de geheele uitgaa f bedroeg dus
i<5| millioen Daarentegen zouden de op den weg te vestigen
tollen 1,400,000 fr. opbrengen, namelijk, 1,060,000 fr voor
koopwaren en 340,000 fr. voor reizigers Het vervoer van een
ton koopwaren (1000 Nederl, pond.]) van Antwerpen naar Ver-
viers kostte thans 24 fr,langs den ijzeren weg, zoo het 9 fr.
kosten. Een reiziger zou voor 7,50 fr. binnen weinige uren van
de eene stad naar de andere worden vervoerd; ja, wanneer het
ontweip in zijn geheel was uitgevoerdzou men binnen twaalf
ureri van Ostende naar Keulenbinnen een etmaal van Londen
naar Keulen kunnen reizen. Die meerdere snelheid voor de rei
zigers en die lagere vrachten voor de koopwaren gaven allen
grondom te vermoeden dat de berekeningen omtrent de op
brengst van den weg, welke op het tegenwoordig handelsvertier
steunden, niet verkeerd zouden uitkomen Van de 1,400,000 fr.
die de- weg moest opbrengenwaren jaarlijks 375,000 fr noodig
voor het onderhoud daarvan en voor de kosten van bestuur en
het heffen der tollen Zuiver beschikbaar bleef dus 1,025,000 fr.
of omstreeks 7 ten honderd van het kapitaaldat men voor de
onderneming noodig hadwelke som voor de aflossing én de
rentebetaling der op te nemen kapitalen kon worden besteed.
Ten slotte zeide de minister, ten betooge der billijkheid van
de onderneming, dat men den weg verschuldigd was aan Ant
werpen, daf door de omwenteling zijn aandeel aan de Rijnvaart
heeft,verloren aan Luik, dac door die omwenteling zijne fabri
katen niet meer langs de beneden:Maas kan uitvoeren
De heer de Puijdt kwam weder met zijne zwarigheden tegen
het volvoeren der onderneming op 's rijks kosten te berdeén
beweerdedat Holland ook in het aanleggen van een' ijzeren wég
Belgie den loef zou afsteken.
Voorts werd deze zitting besteed aan eerien twist tusschen den
heer Rogier en Meeuster zake dat laatstgemelde herinnerde,
dat vroeger de bank vruchteloos voorgesteld had de onderne
ming uit ie voeren.
De kamer heeft, den volgenden dag nogma|Is de algemeene
beraadslagingen over hetzelfde onderwerp voortgezet. De heer
Lebeauminister van justitie, en de heer de Riddercommis
saris van het bestuur, hebben daarbij het voorstel der regering
verdedigd. Laatstgenoemde heeft zich voornamelijk bepaald tot
de financiële bezwaren daar tegen geopperden op nieuw trach
ten te bewijzen, dat de voorgedragene berekeningen juist waren.
De heer Lebeau heeft daarentegen het, vraagpunt van het al of
niet verleenen van concessie behandeldgelijk mede het voort
zetten van den weg tot Ostende. Hij heeft ook trachten te ver
dedigen de handelwijs der regering, omtrent het niet aanleggen
van den spoorweg in de provincie Henegouwen; éen punt,
dat, gelijk men weet, zeer hevige oppositie heeft verwekt, en
dat,gewis de leden uit die provincie zal bewegen, om hunne
stem aan de wet te weigeren. Overigens heeft de heer de La-
mine voor, de heer Quirini tegen de wet gesproken, terwijl
de heer Detheux zich alleenlijk tot eenige beschouwingen heeft
bepaald... - Y.'.",]];
De Fratfsch Belgische generaal Magnandie, sedert eeni-
gen tijd, het bevel in Gent voerde, doch met dén gouverneur
der provincie Oostvlaanderen,in hevigen rwist geraakt was,
-heeft thansnaar men uit Gent schrijft, genoemde stad verla
ten, om niet weder naar dezelve terug te keeren Hij zou
namelijkmisnoegd over de handelwijs van het Belgische minis
terie en verdere met hem in betrekking staande ambtenaren, be
sloten hebben den Belgischen dienst vaarwel te zeggen en naar
zijn vaderland terug te keeren. Daar de géneraal Magnanin
zijne handelrdjsveel regtschapenheid en een'grooten haat tegen
de priesterpartij aan den dag legdewordt zijn vertrek door de
genen, die orde. en rust beminnenen zich, niet aan het juk
van den heer Covtenbach en zijne medestanders willen onder
werpen als een wezenlijk verlies voor Gent aangemerkt, vree-
zende men, dat de woelingen, vroeger door eenen Tijtgat en
andere volkhoofden aangerigcdochwelke sedert de komst van
den generaal Magnan opgehouden warenzich thans weder zul
len hernieueiven.
y1 - - 1 1
Qlbucvicnticu.
V Op Vrijdag den 28 Maart 1834, des namiddags om
vier uren zullen de beneficiaire Erfgenamen ten boedele van
MARINÜS van HOÜTE en JANNA VAARop den Dorpe
van Borsselen, in de Herberg bewoont door de weduwe Bruijn-
oogeten overstaan-van den Notaris S. li. STOK MA NS, re*
siderende te Heinkenszandalsmede van den Heer Vrederegrer-
in dat kanton, ten tweedenmale veilen en is 't doenlijk alsdan
verkoopen Eene HOFSTEDE teBersselengemerkt N 0 47-
mee 35 Bunders33 Roeden20 EllenHOFBOOM
GAARD, WE IDE en ZAAILAND, in éénen blok, met des-
zelfs BEPLANTINGEN en de TIENDEN er in, mitsgaders
nog aldaar 2 Bunders, 13 Roeden, 50 Ellen. ZAAILAND,
zamen 37 Bunders 46 Roeden, 70 Ellen, Voorts drie per-
ceelen WEIDE en ZAAILAND in Driewegen en Coudorpe,
groot 8 Bunders, 94 Roeden, 40 Ellen, totaal ook in Massa
te presenteren46 Bunders, 41 Roeden, 10 Ellen. Eindelijk
18 Roeden 95 Éllen TIÉNDEN in Borsselen,
Alle welk? Goederen bij vorige advertentien in her breede
zijn omschrevenzijnde de eerste veiling derzelve zonder gevolg
gebleven. -
NEDERLANDSCHE STOOMBOOT-MAATSCHAPPIJ
DIENST tusschen ROTTERDAM, GOES,
ZIERIKZEÈ en vice-versa.
De DIRECTIE van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschap
pij maakt bekend, dat door haar is daargesceld, eene geregelde
Stoomboot dienst, ter vervoer van Passagiers, Rijtuigen, Paar
den en Goederen tusschen de Steden RotterdamGoes Zier ik-
zeeen tusschen' gelegéne Plaatsen en vice versa, dewelke zal
plaats hebben; als volgt:
MAART 1834. r.
Van Rotterdam naar Goes. Van Goesnaar Rotterdam,
25 Dingsd 'smorg. te 5 uren. 26 Woensd'smorg. te 7 uren»
27 Donderdag 528 Vrijdag 9
29 Zaturdag 630 Zondag 11
Te Gobs, bij- F, Kleecwens, Stadsdrukker.