Parijs» den 17 Maart, Eene compagnie artillerie te Lyon heeft men met vrij grooten spoed naar Algiers gezondenzoo men zegt, uit hoofde van den revolutionnairen geest welke zich vonder deze manschappen had vertoond. De heer de Chateaubriand1 zalnaar men verzekert, ge- denkschriften van zijn leven uitgeven, welke oorspronkelijk be stemd. wareneerst naar zijn overlijden in het licht te verschijnen. De .voorrede is reeds bekend gemaakt en heeft de algeineene be langstelling opgewekt. Men heeft hier berigten uit Madrid tot den 10, en zoo öien wil door den telegraaf tot den 13. Volgens de laatste, zouden de Cortes tegen Mei aanstaande zyn bijeengeroepen. Lui- dens de berigten van den 10, is bet zeker, dat een gedeelte van het Spaansche ministerie, doorden heer Burgos vertegenwoor digdzich niet heeft kunnen staande houdenen vervangen is door den hertog de Torrenodie volmaakt met den eersten mi - nis ter, den heer Martinezinstemt! -r- De Russische gezant heeft gisteren een bezoek by den her tog dc Broglie afgelegd, eo aan denzolven eetie nota overhan digd, welke hij dezer dagen aan zijne regering had Ontvangen, en die men zege dat van groot aanbelang is. De berigten uit Bayonne, van den 14, spreken nog niet .stellig van het vervangen van den minister Burgos. Verder wordt door hec ministeriële ochtendblad tegengesproken hét geruehc eerier omwenteling, Welke in Madrid zou zijn voorgevallen, en-waar bij de Koningin-Regentes en de gezanten der drie Nóofdsche t Mogendheden genoodzaakt zouden zijn geweest de hoofdstad te verlaten, en de constitutie van 1810 zou geproclameerd zyn. tiet Journal zegt, dat al deze berïgtect ongegrond zyn, en dat, volgens een' buitenge wonen coümer, welke Madrid den 9 had verlaten genoemde hoofdstad eene gewenschte rust genoot. Den yorigen dag had te Madrid de eerste inschrijving voor de nati bnale militie plaats gehad, welke zoo gunstig was geweest, dat des middags ten 2 ure, 1300 man ongeveer zich reeds hadden aangegeven; terwijl men. dc gegronde hoop voedde, d« dit ge tal nog aanmerkelijk zou toenetvea. De wet op de stedelijke burgerwachtenwelke vooral in de provinciënmet name in Katalotuezoo veel tegenspraak ge vonden heeft, was thans door de-ministers Burgos en Zarco del Falie geheel veranderd, tot groot genoegen van Velen. De generaal Mof Ulodie voor ee.nigen tijd ongesteld was, is op nieuw ongesteld geworden. Te >Sï. Jacob de Compostcilu heeft men een ontwerp tot zamenzwei.'ing ontdekt, ten gevolge waarvan vier pastoors en eenige andere personen zijn in hechte nis genomen. *s Gravfnhage defy tS JAaart, Naai" men varaeemc., 'Iieéft Z. M. de Koning dezer dagen verboerdére de nrinschapjjen der nationale militie, welke de dfenstsjd -/ah' vijf -jaren (of min der ingeval van vroeger ontslag, om.wettige redenen) het zij in persoonof bij vervanging, hebben vervüWmoeten worden beschouwdhunne dienst tè hebben volbragctm derhalve eenen broeder aanspraak te verkenen tot finale vtijsceflingingevolge arc, 22 en 23 der wet van 1820, ook dan, wanneer de om standighedenkrachtens de grondwet ofeeni^e andore weteenè langere in-dienst-houding medebrengen. De Belgische afgevaardigden hebben den 17 weder beraad slaagd over het ontwerp nopens den ijzeren spoorweg- De minis* ter Rogierheefc de nuttigheid daarvan voor België iu het breede betoogd doch met genoegzame verwerping van hec verlangen veler leden om zijtakken op Ostende en Doornik aan Ié leggen. De brug over de Maas zou het eenige kunstgewrocht zijn, dac men op den weg had te stichten, en de gelegenheid desgronds maakte', naar de minister beweerdeden aanleg van den weg zëeruitvoerlijk. Volgens hem zou de weg 279,000 meters (Ne- dérl. ellen]) lang zijnen het aanleggen daarvan zeker niet meer dan 15,275,000 franken kostendaarbij moesten echter 1,225000 ft voor de renten der op te nemen kapitalengedurende de eerste drie jaren gerekend wordenen de geheele uitgaa f bedroeg dus i<5| millioen Daarentegen zouden de op den weg te vestigen tollen 1,400,000 fr. opbrengen, namelijk, 1,060,000 fr voor koopwaren en 340,000 fr. voor reizigers Het vervoer van een ton koopwaren (1000 Nederl, pond.]) van Antwerpen naar Ver- viers kostte thans 24 fr,langs den ijzeren weg, zoo het 9 fr. kosten. Een reiziger zou voor 7,50 fr. binnen weinige uren van de eene stad naar de andere worden vervoerd; ja, wanneer het ontweip in zijn geheel was uitgevoerdzou men binnen twaalf ureri van Ostende naar Keulenbinnen een etmaal van Londen naar Keulen kunnen reizen. Die meerdere snelheid voor de rei zigers en die lagere vrachten voor de koopwaren gaven allen grondom te vermoeden dat de berekeningen omtrent de op brengst van den weg, welke op het tegenwoordig handelsvertier steunden, niet verkeerd zouden uitkomen Van de 1,400,000 fr. die de- weg moest opbrengenwaren jaarlijks 375,000 fr noodig voor het onderhoud daarvan en voor de kosten van bestuur en het heffen der tollen Zuiver beschikbaar bleef dus 1,025,000 fr. of omstreeks 7 ten honderd van het kapitaaldat men voor de onderneming noodig hadwelke som voor de aflossing én de rentebetaling der op te nemen kapitalen kon worden besteed. Ten slotte zeide de minister, ten betooge der billijkheid van de onderneming, dat men den weg verschuldigd was aan Ant werpen, daf door de omwenteling zijn aandeel aan de Rijnvaart heeft,verloren aan Luik, dac door die omwenteling zijne fabri katen niet meer langs de beneden:Maas kan uitvoeren De heer de Puijdt kwam weder met zijne zwarigheden tegen het volvoeren der onderneming op 's rijks kosten te berdeén beweerdedat Holland ook in het aanleggen van een' ijzeren wég Belgie den loef zou afsteken. Voorts werd deze zitting besteed aan eerien twist tusschen den heer Rogier en Meeuster zake dat laatstgemelde herinnerde, dat vroeger de bank vruchteloos voorgesteld had de onderne ming uit ie voeren. De kamer heeft, den volgenden dag nogma|Is de algemeene beraadslagingen over hetzelfde onderwerp voortgezet. De heer Lebeauminister van justitie, en de heer de Riddercommis saris van het bestuur, hebben daarbij het voorstel der regering verdedigd. Laatstgenoemde heeft zich voornamelijk bepaald tot de financiële bezwaren daar tegen geopperden op nieuw trach ten te bewijzen, dat de voorgedragene berekeningen juist waren. De heer Lebeau heeft daarentegen het, vraagpunt van het al of niet verleenen van concessie behandeldgelijk mede het voort zetten van den weg tot Ostende. Hij heeft ook trachten te ver dedigen de handelwijs der regering, omtrent het niet aanleggen van den spoorweg in de provincie Henegouwen; éen punt, dat, gelijk men weet, zeer hevige oppositie heeft verwekt, en dat,gewis de leden uit die provincie zal bewegen, om hunne stem aan de wet te weigeren. Overigens heeft de heer de La- mine voor, de heer Quirini tegen de wet gesproken, terwijl de heer Detheux zich alleenlijk tot eenige beschouwingen heeft bepaald... - Y.'.",]]; De Fratfsch Belgische generaal Magnandie, sedert eeni- gen tijd, het bevel in Gent voerde, doch met dén gouverneur der provincie Oostvlaanderen,in hevigen rwist geraakt was, -heeft thansnaar men uit Gent schrijft, genoemde stad verla ten, om niet weder naar dezelve terug te keeren Hij zou namelijkmisnoegd over de handelwijs van het Belgische minis terie en verdere met hem in betrekking staande ambtenaren, be sloten hebben den Belgischen dienst vaarwel te zeggen en naar zijn vaderland terug te keeren. Daar de géneraal Magnanin zijne handelrdjsveel regtschapenheid en een'grooten haat tegen de priesterpartij aan den dag legdewordt zijn vertrek door de genen, die orde. en rust beminnenen zich, niet aan het juk van den heer Covtenbach en zijne medestanders willen onder werpen als een wezenlijk verlies voor Gent aangemerkt, vree- zende men, dat de woelingen, vroeger door eenen Tijtgat en andere volkhoofden aangerigcdochwelke sedert de komst van den generaal Magnan opgehouden warenzich thans weder zul len hernieueiven. y1 - - 1 1 Qlbucvicnticu. V Op Vrijdag den 28 Maart 1834, des namiddags om vier uren zullen de beneficiaire Erfgenamen ten boedele van MARINÜS van HOÜTE en JANNA VAARop den Dorpe van Borsselen, in de Herberg bewoont door de weduwe Bruijn- oogeten overstaan-van den Notaris S. li. STOK MA NS, re* siderende te Heinkenszandalsmede van den Heer Vrederegrer- in dat kanton, ten tweedenmale veilen en is 't doenlijk alsdan verkoopen Eene HOFSTEDE teBersselengemerkt N 0 47- mee 35 Bunders33 Roeden20 EllenHOFBOOM GAARD, WE IDE en ZAAILAND, in éénen blok, met des- zelfs BEPLANTINGEN en de TIENDEN er in, mitsgaders nog aldaar 2 Bunders, 13 Roeden, 50 Ellen. ZAAILAND, zamen 37 Bunders 46 Roeden, 70 Ellen, Voorts drie per- ceelen WEIDE en ZAAILAND in Driewegen en Coudorpe, groot 8 Bunders, 94 Roeden, 40 Ellen, totaal ook in Massa te presenteren46 Bunders, 41 Roeden, 10 Ellen. Eindelijk 18 Roeden 95 Éllen TIÉNDEN in Borsselen, Alle welk? Goederen bij vorige advertentien in her breede zijn omschrevenzijnde de eerste veiling derzelve zonder gevolg gebleven. - NEDERLANDSCHE STOOMBOOT-MAATSCHAPPIJ DIENST tusschen ROTTERDAM, GOES, ZIERIKZEÈ en vice-versa. De DIRECTIE van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschap pij maakt bekend, dat door haar is daargesceld, eene geregelde Stoomboot dienst, ter vervoer van Passagiers, Rijtuigen, Paar den en Goederen tusschen de Steden RotterdamGoes Zier ik- zeeen tusschen' gelegéne Plaatsen en vice versa, dewelke zal plaats hebben; als volgt: MAART 1834. r. Van Rotterdam naar Goes. Van Goesnaar Rotterdam, 25 Dingsd 'smorg. te 5 uren. 26 Woensd'smorg. te 7 uren» 27 Donderdag 528 Vrijdag 9 29 Zaturdag 630 Zondag 11 Te Gobs, bij- F, Kleecwens, Stadsdrukker.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1834 | | pagina 2