GOESSCHE
COURANT.
Vrijdag
de n 16 Julij.
Cj j?- c
■73 r-
p
<u
mm(
E N G E L A ND.
3 6 ZL e
p
<u Jt S c
<U 5 XC c
CO' O -t3
et
aj
QJ
JS
C& <U
C C 6
J*
C3 c
w <0 QJ Qjf
it -C T3
O QJ
a
a
turkte.
- G R I E tf E N L A N D.
qj c tg o, r -ta
9t *-jT-
s> s - |s
QJ
C
ca
-O D.
a O
ZZ *->
u* C O J-J
5^2
a
±e tdb
US "O
ca
QJ
"jJ
A°. 1824.
V De GOUVERNEUR van de Provincie
ZEELAND,
AIM twijfel willende wegnemen welke er
zouden kunnen bellaan, ten gevolge Van de
invoering der Wet van den 31 Mei jongstle
den Staatsblad n°. 36, op bet zege! en
tie 'registratie, roetopzigt tot bet doen zege
Jen van de dagbladen, nieuwspapiereriaan
plakkingsbiileuen bekendmakingen berigteo
enz.
Brengt bij dezen ter kennis van de ingeze
tenen dier Provinciedat de bepalingen der
Wetten van 9 Vendimiairi 6e jaar en van 6
Prairial 7e jaar betrekkelijk het gemeld on
derwerpén tot h er toe roet in achtneming
der daar voor bepaalde zegeiregten voor de
,Noordeitike Provirc ën bij befluic van 1,5 Ja
fiuarj] 1814 n°. 83 Staatsblad n°i 11 na
gekomen, bij voortduring van kracht blijven.
Vermanende wijders een iegejiik, om, naar
aanleiding van art. 8 der Wet van 31
JV»et dezes iaars, alie buitenlandfche dagbla
den couranten nieuwspapieren nïeuwsujdin
_geni, periodieke Werken gedrukte prijscouran
ten aanpSèkkingsbilleuen aankondigingen en
berig'en bij hen orovargen wordende, zonder
van 's Rijks zegel voorzien te zijn. onmidde-
ïijk ren kano're van den naaStbijziinden Ontvan
ger der regisftratié en van het zegel aan te bie
denom van de forrmalireir van zegel voor
Zien te wordenten einde daardoor te worden
gewaarborgd, tegen de boeten, welke de zoo-
damgen zouden verburendie vorengemelde
Bukken aan anderen mogren uitgeven of van
dezelve een openbaar gebruik maken.
Middelburg den 10 Julij i8:.4»
VAN DOORN
O x ft I S i: r O
fct.5 O C x 3*
IT X x- r cs o
X 2 t K JU
0 o -o 5 o> r
Q> K/ X c ït
,wacc^~:>u.>c
cot2 «j
<D O r a Q
1 5 S. - c
^?g,S?o5
a>
*5
«i.
s-êe
(50
r_
c <l»
i
Oorlogsfchepen, maar wel bijzonder omdat des-
zelfs aardrijkskundige ligging de fleutel is van
het Eiland Eubea, hetwelk vier uren van het
zelve en van den golf van Volos, alsmede van
Lagnfia is afgelegenvan welke laatfle plaats
het flccht door een kanaal van twee mijlen is
atgefcheiden» Magnefia^ hetwelk Eubea geheel
beiirijkt, en dgor een grieksch legerkorps bezet
wordt, i,s buitengemeen gefchikt om de opera»
tien van een vijandelijk leger in Thesfalie té
verhinderen. Toen .in de oude tijden de over
winnaars van Griekenland, zoo als de Koningen
van Macedonië en de Romeinen zich meester
van S.ciatos maakten, toonden zij het belaog
aap, hetwelk zij in deszells bezit ilelden, dooj? 0
opmerkenswaardi g e maatregelen. Een ander *5
voordeel is. dat de meesteV van dat eijand naar
willekeur de vaart van de golf vau Salohica kan
openen of fluiten, door eenige ligre vaartuigen
aan den mond van de golf te Dlaaatfen. De
belangrijke ligging van dat eiland beefc de Por
te dqeo befluiten otn langzamerhand de midde
len van aanval voor te bereiden
Londen, den 6 julij. Eene onderneming
éven Z'jo verwonderingswaardig door haar.nut
ais door hare ftoutheid, is alhier ontworpen,
tr. <u -è p 4> 1»
W-c W^-.c
tS-i'-tucc48"—a*a'
CC'
C; O
ÏV
-o <u
c c 4, o x: a.
O t-i "fc C
S v>
c
A
at
q a
tS3 3 4>
x:
*73
C S-73 S SO
v 2 s> J- r
r-, w c»
T3'^ uT!
E 3 "2 "5 '0 E -
>COt>.CCNXwfl>
O w
C
J= U-
- s
0.-Q
Ui
C QJ
C
O DL
oJ
0>
c Q 5*
w Cl
Q>
- b£ bO
s ci S
cs tq a> s»„ t?
c g
-£
c ^2
o
X c
.5? S.
-5
a> a g
T3
c
w C
i, O G>
■g - "o 2 -S 5l w o
e.13 5 8 -8. .S
onSH^CcfJ
'o a 4» Ji
75 t bi-zr,
tf 5 t (j' cs
o 4»2 si 55
ocOcu^c: Et*
-t1
a. r« u
o 3
- c 4»
«O
Cü
es
en Zil door een Franschman ten uitvoer gebragt M
II /I# .4 rtM - C iüHrtVin d A r, AM 1 Ja m, n m J a Ml fl 1
2#
OC
A ca
O
«-'©-StS;» J
w «-
O
T3
e: C -
S -2 'o- e
8 O ft
X 2 -O CM 2
worden. Sedert jangén tijd gevoélde men dé 'Z' "is u
noodzakelijkheid tüsfchen de beide oevers van
fc2 i
C C O l
c» 4* o
"O M
4>
ci Vj i
*o
es rj
--5
S -J
s
i-
Konst af« tin o pel, den n Julij, De
«enerdal graaf Guilleminötambasfadeur van
Frapkfijk bij de Verheven Porte, is hier met
ter> Talrijk gevolg aangekomen Hij is, volgens
gebruik door eeren drogman der Porte begroer
Er heercht hier eene dieoe (lilzwijgendheid
jjopeos de operatien der Turken te land en ter
zee, hetgeen velen doet gelooven dac de za-
/■Iten voor hen niet wel gaan of althans dat zij
nog geene voordeelen behaald het»ben.
Men zeg1 de, D'Van zich ernftig bezig
lsoudc met de ontruiming der prinsdommen, en
men verzekert dat het bevel daartoe onmidde-
lijk zal afgezonden worden. De heer yan Min
cïaky is in de beste betrekkingen met de Turk
fche ministers
Z f a den aö Mej. 'Uittrekfeluit een par
ttculiere'brief*) Toen in het begin dezer maand
<ie turk fche vloot de engle der'Dardanellen pas
feerde, zeilde ?ij eerst naar Mijteleoe; van daar
begaf zij zich naar bet eiland Sciathosaan de
oostgijdé van Thesfalien gelegen.' Het gouver-,
Ijemënc had den admiraal nitdrukkelijk gelast
Otn, dat eiland aan té vallen en zich van hetzel
ve meester te maken.
De turkflqhe vloot was met alle de landings
"troepen bemand welke de Porte federt lang tof
«lat doèl vereenigd bad. Reeds met het begin
Van den. winter had zij eenige Arnaucen of Al
baoéfche troepente zamen 200O manvan,
IConftantinopel doen komen; omtrent 3000 Ja-
uirfarpn en eenige andere rroepenten getale
van 2000 man werden hij de eerften gevoegd
cö te za.men naar die beflemming ingefcheept.
Sciathfjs iïlu®e? ^e!nontoegankelijk en ten
Opzigte van deszelfs gróntj," onbelangrijk eiland,
maar van groot aanbelang voor de militaire ope
T»ttenvooteersc omdat de toegang tot hetze!
vc buiten^raeen moeijclijk is, vooral voor de
c
N 6 2
fli X c
s
- hC - d c a
F",cScUxuf-üw
c u
s.w 8 g
E o c ê"2 c - 0 S
lüoa' 5<I>4>5,^i:~_s
c4 v c 6. Cm-- C>.^: -12
<-EC£=3"0>ec3"Ï3„
C35Ü3'-5S.Ï C-J—
4JXÏob«£_4) rtJ4>«v2i'*
t. O. «I
O C. w O. C .c
X-73«gcts£2(I.£ t -=
'5* - ij
O M t cc
u ""-acJcSi _w«<
bt S
- O
fc -O
a. x £-0
e
den Theems, aan gene zijde der brug van Lon
den; bij den mond der rivier; doch het leggeti
van eene brug daar ter plaatfe was, door den
toev'oed en de grootte der fchepen welke on
oph >ude)ijk den vloed in dat gedeelte van des-
zelfs loop bevaren, ondoenlijk geworden. Vijf
en twintig jaren geleden, vormde men het ont
werp, om eenen onderaardfehen weg onder deri
Teems te openen; meh heeft er zelfs tweemaal
aan begonnen en was reeds verre met deeze
onde oemitig gevorderddoch men is (leeds ge
nood aakt geweest het werk tè (laken uit hoof c _c c s. e;
de dar men, bij het graven in het bed van leem; q x i 5"
zeer breede greppels van welzand ontmoete; 2 S-o ^"a
waardoor al dra het water den rivier indrong,
ëh he welk de gangen overllroomde.
De heer BruneÜevermaard door zijne bè-
wonderingswaardige voortbrengfeleh van werk
tuigkunde, heeft befloteh dit ontwerp weder
op té vatten eh hetzelve ten uitvoer te brengen
dopr middelen, welke aan den goeden uitflag
niet doen twijfelen Dienvolgens heeft zich
daartoe eené maaUchappij van deelnemers ge-
förmeerdeh binnen oeft tijd van eenige dagen
heeït dë infc brij ving omtrent 3 "millioenen gul
dens beloopéh; Men heéTt redehom të ge
looven, dat hét parlement de vereischte aüto-
rifatie daartoe zal verieenen. Deze onderaard-
fche weg, de eerde, welke men in penig ge
deelte der wereld, onder den vloed zoo als de
Teems is, gemaakt zal hebben, zal ter diepte
van 3.4 voeten onder hec b?d der rivier wor^
den ajpgelegdl
Dë weg zal beflaan uit twee gangen, welke
door middel vao bogen gemeenfehap met el
kander zuileft hebben. Iedere gang zal dertien
voet en zes duimen binnensmuurs breed en vijf
tien voeten hoog zijn; dezelve zullen geheel
en al van gebakken deen gebouwd worden de
gebeele breed'e zal vijf en dertig voet zijn
8 SI' -
- Ï.5 I-i
j I
Sc*'
D.-C
o x:
o
u
ca
2
Ji
U co gj j
-"qj N -Q to 'S a ct c V
.eh "s 5 T c B J
C O ArS" X5"73.-
■fe p X StüB
O C 23 C r X •*-» O Z2
i 5 -o cl-C T -
CJ ea C
C -p
-p
hSiS— cf'5üi>aÖ
'-Ï I u
C e
R C3 '<U M
C5 5Jr <U
K hfi
N «j cfi
T3 w
c w i
c
S a
CT>-T3 a»
.3 :crs5.
W fi A
•r—tj V
X Öfi
,0 5! c c
Q>
-o
C X QJ
<J
J|QJ- -/O
beide zuilen een zij- pad voor de voetgangers
hebben. De helling van den weg aan de toe- -=— 9
gangen der rivier zal niet róeèr dan vier voë
X 4» X fté».
C *P 4Ï
«1'^ ft at
c c OJ. o
M i> c 3 4*
0 <u .x - .r
CtJ MS .0,0 ft. 3
B rê .gS J5
1 X .2 t J
c 9
P 4» r
<2 c
C3
een der gangen zal dienen voor het heen en iS
de andere voor het terug rijden der rijtuigen c J
Si-
ten op de honderd zijn, zullen zij onder de
Teems zeiven fleehc drie voeten afloopen. De
inkomften van den tol aan dien weg te plaslt-
fen wordt op omftreeks 300,000 guldens bt*
rvkeod.
9 ca c
n
a> w> o
O g - N
Z W c
oJ= l-S-S I
O 1
"^*1 Mr
«J k «o a
OX. V, 5«
c - ts a
1 C
<u 9 j; <u x - otf
c x E "9 M
o "9 •- Ch
5 <3
c -;■§ M
-g 0 ar
JS ca-
A jy ca Cl w «4
Sr Sb*o o. -» m
C0 6
W B.'£ 0
S Mt
c to e o»
ai a •- x
o..a
QJ
tl
C
C 1
-