GOESSCHE COURANT. Vrijdag de n 16 Julij. Cj j?- c ■73 r- p <u mm( E N G E L A ND. 3 6 ZL e p <u Jt S c <U 5 XC c CO' O -t3 et aj QJ JS C& <U C C 6 J* C3 c w <0 QJ Qjf it -C T3 O QJ a a turkte. - G R I E tf E N L A N D. qj c tg o, r -ta 9t *-jT- s> s - |s QJ C ca -O D. a O ZZ *-> u* C O J-J 5^2 a ±e tdb US "O ca QJ "jJ A°. 1824. V De GOUVERNEUR van de Provincie ZEELAND, AIM twijfel willende wegnemen welke er zouden kunnen bellaan, ten gevolge Van de invoering der Wet van den 31 Mei jongstle den Staatsblad n°. 36, op bet zege! en tie 'registratie, roetopzigt tot bet doen zege Jen van de dagbladen, nieuwspapiereriaan plakkingsbiileuen bekendmakingen berigteo enz. Brengt bij dezen ter kennis van de ingeze tenen dier Provinciedat de bepalingen der Wetten van 9 Vendimiairi 6e jaar en van 6 Prairial 7e jaar betrekkelijk het gemeld on derwerpén tot h er toe roet in achtneming der daar voor bepaalde zegeiregten voor de ,Noordeitike Provirc ën bij befluic van 1,5 Ja fiuarj] 1814 n°. 83 Staatsblad n°i 11 na gekomen, bij voortduring van kracht blijven. Vermanende wijders een iegejiik, om, naar aanleiding van art. 8 der Wet van 31 JV»et dezes iaars, alie buitenlandfche dagbla den couranten nieuwspapieren nïeuwsujdin _geni, periodieke Werken gedrukte prijscouran ten aanpSèkkingsbilleuen aankondigingen en berig'en bij hen orovargen wordende, zonder van 's Rijks zegel voorzien te zijn. onmidde- ïijk ren kano're van den naaStbijziinden Ontvan ger der regisftratié en van het zegel aan te bie denom van de forrmalireir van zegel voor Zien te wordenten einde daardoor te worden gewaarborgd, tegen de boeten, welke de zoo- damgen zouden verburendie vorengemelde Bukken aan anderen mogren uitgeven of van dezelve een openbaar gebruik maken. Middelburg den 10 Julij i8:.4» VAN DOORN O x ft I S i: r O fct.5 O C x 3* IT X x- r cs o X 2 t K JU 0 o -o 5 o> r Q> K/ X c ït ,wacc^~:>u.>c cot2 «j <D O r a Q 1 5 S. - c ^?g,S?o5 a> *5 «i. s-êe (50 r_ c <l» i Oorlogsfchepen, maar wel bijzonder omdat des- zelfs aardrijkskundige ligging de fleutel is van het Eiland Eubea, hetwelk vier uren van het zelve en van den golf van Volos, alsmede van Lagnfia is afgelegenvan welke laatfle plaats het flccht door een kanaal van twee mijlen is atgefcheiden» Magnefia^ hetwelk Eubea geheel beiirijkt, en dgor een grieksch legerkorps bezet wordt, i,s buitengemeen gefchikt om de opera» tien van een vijandelijk leger in Thesfalie té verhinderen. Toen .in de oude tijden de over winnaars van Griekenland, zoo als de Koningen van Macedonië en de Romeinen zich meester van S.ciatos maakten, toonden zij het belaog aap, hetwelk zij in deszells bezit ilelden, dooj? 0 opmerkenswaardi g e maatregelen. Een ander *5 voordeel is. dat de meesteV van dat eijand naar willekeur de vaart van de golf vau Salohica kan openen of fluiten, door eenige ligre vaartuigen aan den mond van de golf te Dlaaatfen. De belangrijke ligging van dat eiland beefc de Por te dqeo befluiten otn langzamerhand de midde len van aanval voor te bereiden Londen, den 6 julij. Eene onderneming éven Z'jo verwonderingswaardig door haar.nut ais door hare ftoutheid, is alhier ontworpen, tr. <u -è p 4> 1» W-c W^-.c tS-i'-tucc48"—a*a' CC' C; O ÏV -o <u c c 4, o x: a. O t-i "fc C S v> c A at q a tS3 3 4> x: *73 C S-73 S SO v 2 s> J- r r-, w c» T3'^ uT! E 3 "2 "5 '0 E - >COt>.CCNXwfl> O w C J= U- - s 0.-Q Ui C QJ C O DL oJ 0> c Q 5* w Cl Q> - b£ bO s ci S cs tq a> s»„ t? c g -£ c ^2 o X c .5? S. -5 a> a g T3 c w C i, O G> ■g - "o 2 -S 5l w o e.13 5 8 -8. .S onSH^CcfJ 'o a 4» Ji 75 t bi-zr, tf 5 t (j' cs o 4»2 si 55 ocOcu^c: Et* -t1 a. r« u o 3 - c 4» «O Cü es en Zil door een Franschman ten uitvoer gebragt M II /I# .4 rtM - C iüHrtVin d A r, AM 1 Ja m, n m J a Ml fl 1 2# OC A ca O «-'©-StS;» J w «- O T3 e: C - S -2 'o- e 8 O ft X 2 -O CM 2 worden. Sedert jangén tijd gevoélde men dé 'Z' "is u noodzakelijkheid tüsfchen de beide oevers van fc2 i C C O l c» 4* o "O M 4> ci Vj i *o es rj --5 S -J s i- Konst af« tin o pel, den n Julij, De «enerdal graaf Guilleminötambasfadeur van Frapkfijk bij de Verheven Porte, is hier met ter> Talrijk gevolg aangekomen Hij is, volgens gebruik door eeren drogman der Porte begroer Er heercht hier eene dieoe (lilzwijgendheid jjopeos de operatien der Turken te land en ter zee, hetgeen velen doet gelooven dac de za- /■Iten voor hen niet wel gaan of althans dat zij nog geene voordeelen behaald het»ben. Men zeg1 de, D'Van zich ernftig bezig lsoudc met de ontruiming der prinsdommen, en men verzekert dat het bevel daartoe onmidde- lijk zal afgezonden worden. De heer yan Min cïaky is in de beste betrekkingen met de Turk fche ministers Z f a den aö Mej. 'Uittrekfeluit een par ttculiere'brief*) Toen in het begin dezer maand <ie turk fche vloot de engle der'Dardanellen pas feerde, zeilde ?ij eerst naar Mijteleoe; van daar begaf zij zich naar bet eiland Sciathosaan de oostgijdé van Thesfalien gelegen.' Het gouver-, Ijemënc had den admiraal nitdrukkelijk gelast Otn, dat eiland aan té vallen en zich van hetzel ve meester te maken. De turkflqhe vloot was met alle de landings "troepen bemand welke de Porte federt lang tof «lat doèl vereenigd bad. Reeds met het begin Van den. winter had zij eenige Arnaucen of Al baoéfche troepente zamen 200O manvan, IConftantinopel doen komen; omtrent 3000 Ja- uirfarpn en eenige andere rroepenten getale van 2000 man werden hij de eerften gevoegd cö te za.men naar die beflemming ingefcheept. Sciathfjs iïlu®e? ^e!nontoegankelijk en ten Opzigte van deszelfs gróntj," onbelangrijk eiland, maar van groot aanbelang voor de militaire ope T»ttenvooteersc omdat de toegang tot hetze! vc buiten^raeen moeijclijk is, vooral voor de c N 6 2 fli X c s - hC - d c a F",cScUxuf-üw c u s.w 8 g E o c ê"2 c - 0 S lüoa' 5<I>4>5,^i:~_s c4 v c 6. Cm-- C>.^: -12 <-EC£=3"0>ec3"Ï3„ C35Ü3'-5S.Ï C-J— 4JXÏob«£_4) rtJ4>«v2i'* t. O. «I O C. w O. C .c X-73«gcts£2(I.£ t -= '5* - ij O M t cc u ""-acJcSi _w«< bt S - O fc -O a. x £-0 e den Theems, aan gene zijde der brug van Lon den; bij den mond der rivier; doch het leggeti van eene brug daar ter plaatfe was, door den toev'oed en de grootte der fchepen welke on oph >ude)ijk den vloed in dat gedeelte van des- zelfs loop bevaren, ondoenlijk geworden. Vijf en twintig jaren geleden, vormde men het ont werp, om eenen onderaardfehen weg onder deri Teems te openen; meh heeft er zelfs tweemaal aan begonnen en was reeds verre met deeze onde oemitig gevorderddoch men is (leeds ge nood aakt geweest het werk tè (laken uit hoof c _c c s. e; de dar men, bij het graven in het bed van leem; q x i 5" zeer breede greppels van welzand ontmoete; 2 S-o ^"a waardoor al dra het water den rivier indrong, ëh he welk de gangen overllroomde. De heer BruneÜevermaard door zijne bè- wonderingswaardige voortbrengfeleh van werk tuigkunde, heeft befloteh dit ontwerp weder op té vatten eh hetzelve ten uitvoer te brengen dopr middelen, welke aan den goeden uitflag niet doen twijfelen Dienvolgens heeft zich daartoe eené maaUchappij van deelnemers ge- förmeerdeh binnen oeft tijd van eenige dagen heeït dë infc brij ving omtrent 3 "millioenen gul dens beloopéh; Men heéTt redehom të ge looven, dat hét parlement de vereischte aüto- rifatie daartoe zal verieenen. Deze onderaard- fche weg, de eerde, welke men in penig ge deelte der wereld, onder den vloed zoo als de Teems is, gemaakt zal hebben, zal ter diepte van 3.4 voeten onder hec b?d der rivier wor^ den ajpgelegdl Dë weg zal beflaan uit twee gangen, welke door middel vao bogen gemeenfehap met el kander zuileft hebben. Iedere gang zal dertien voet en zes duimen binnensmuurs breed en vijf tien voeten hoog zijn; dezelve zullen geheel en al van gebakken deen gebouwd worden de gebeele breed'e zal vijf en dertig voet zijn 8 SI' - - Ï.5 I-i j I Sc*' D.-C o x: o u ca 2 Ji U co gj j -"qj N -Q to 'S a ct c V .eh "s 5 T c B J C O ArS" X5"73.- ■fe p X StüB O C 23 C r X •*-» O Z2 i 5 -o cl-C T - CJ ea C C -p -p hSiS— cf'5üi>aÖ '-Ï I u C e R C3 '<U M C5 5Jr <U K hfi N «j cfi T3 w c w i c S a CT>-T3 a» .3 :crs5. W fi A •r—tj V X Öfi ,0 5! c c Q> -o C X QJ <J J|QJ- -/O beide zuilen een zij- pad voor de voetgangers hebben. De helling van den weg aan de toe- -=— 9 gangen der rivier zal niet róeèr dan vier voë X 4» X fté». C *P 4Ï «1'^ ft at c c OJ. o M i> c 3 4* 0 <u .x - .r CtJ MS .0,0 ft. 3 B rê .gS J5 1 X .2 t J c 9 P 4» r <2 c C3 een der gangen zal dienen voor het heen en iS de andere voor het terug rijden der rijtuigen c J Si- ten op de honderd zijn, zullen zij onder de Teems zeiven fleehc drie voeten afloopen. De inkomften van den tol aan dien weg te plaslt- fen wordt op omftreeks 300,000 guldens bt* rvkeod. 9 ca c n a> w> o O g - N Z W c oJ= l-S-S I O 1 "^*1 Mr «J k «o a OX. V, 5« c - ts a 1 C <u 9 j; <u x - otf c x E "9 M o "9 •- Ch 5 <3 c -;■§ M -g 0 ar JS ca- A jy ca Cl w «4 Sr Sb*o o. -» m C0 6 W B.'£ 0 S Mt c to e o» ai a •- x o..a QJ tl C C 1 -

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1824 | | pagina 1