GOESSCHE COURANT. «fa.. 1.1 f: A°. 1819; Maandag VER.VOLG van bet PROVISIONEEL REGLEMENT betrekkelijk de Scheepvaart op de Buiten- e» Binnen - Haven mitsga- gaders door de Schutfluis, tot in de haai der fad GOES. Zie onze vorige Courant 3de AFDEELING. Van de Scheepvaart Aft. 1. Alle perfonen welke de Haven de zer ftad bevaren, zullen gehouden 2ijn, zich in alleq opzigte te reguleren naar het geen bij dit Reglement is vastgesteld, en zich voorts moe ten gedragen naar de befchikkingen van de Ha venmeester, als belast met de directie oVer de fcheepvaart op de gemelde Haven. Art'. 2. Het worde uitdrukkelijk verboden om in de binnen - haven te zeilen of eenig zeil te voeren, of te boomen, of eenige ankers of dreggen uitte werpen, op de boete vin 25, telken reize te verbeuren. Art 3 De fchepen en vaartuigen, welke dé binnen - Haven bevaren, zullen met Paarden van en door den ftadscrekker moeten worden ge trokken, behalven Hengscen, Hoog-aarfen en kléinere vaartuigen die doormenfehen getrokken worden, of roeibooten, welke zullen mogen worden geroeid; ook zal het provifioneel ge oorioofd zijn, om met Hengsten, Hoog-aarfen en kleinere vaariC'gen vóór- of bij den wind te zeilen, zonder immêr te mogen laveren des de fchippers die voor of bij de wind zeilen, ver antwoordelijk zijnvoor aile fchadewelke door hun wordt Veroorzaakt, de fchippers van zoodanige dezer vaartuigen, welké mogten on dernemen om te laveren, verbeuren behalven de veroorzaakte fchade, eene boete van f 25 telken reize. Art 4. Aan dé fchippers en fcheepsgezellen en die verder de haven bevaren zullen, wordt alle mogelijke behoedzaamheid aanbevolenten einde de: haven-wanden en bezoding niet te bena- deelenen zulks op poene van vergoeding van alleböVQed willig verborzaakte fchade, en verbeur te daar.teboven van eene boete van zes Guldens Art Geene fchepen of vaartuigen zonder Qnderfcheid, welke van deze ftad afvaren of naar deze, ly.e beftemd zijn, zullen in defgeheele uitge- ilrek.théid^der Haven last mogen breken goe deren innemen of zich mogen ophouden, zonder fchriftehjk confent van den Havenmeester, ge- vifeerd dóór Heeren Burgemeesteren en den ont vanger d,er iVêdëlijke belastingen; wordende de fchepen. voor ,de fabrieken dezer ftad beftemd, insgelijks aan deze verpligting onderworpen, al les op verbeurte eener boete van 25, boven en behalven alle zoodanige vérdere pser/aüteiten, als bij de reglementen voor de ftedelijke belastingen of andere wetten en reglementen tegen overtre ding van dezelve zijn vastgefteld. Voor het gerequireerde confent zal door de Belanghebbendeaan en ten behoeve van den Ha venmeester, betaald worden, 10 cents. Art. 6. Al'e fchepen welke de Haven zullen bevarenzullen onderworpen zyn aan de vifira tien van de Ambtenaren der ftedelijke Belastin gen, overeetikomftig de beftaande wetten en re- glementep. 4de AFDEELING. Van den Trekker en het trekken der fchepen. Art. u G?en fghipper za! vermogenzijn fchip in of uit de Haven te laten trekken met an* dere Paarden, dan die welky door den ftads-trek ker worden geleverd en tegen betaling van het toon bij natemelden tarif vastgeftekf. IMO» $Aé W3 c*' o w S E C te"* 'I den 9 Augustus. c Pf s/S S 4v te e S "2 0 16 *3 <U E <U c O* fa: 1 et-su CJ v,;.» h S o, r -ti SP -s I Art- a De aanfteiling van deft trekker ge» fchiedt door de Regering der ftad Goes; het trek loon wordt ten behoevejder ftedelijke kas ontvan gen of het regt tot dien ontvangst door Huö Ed. Achtb. aan den meestbiedenden verpacht. Art 3. De Trekker zal verpligt zijnteft zij nen kosten afin het Sas en in de nabijheid dezer ftad, ter plaatfe döor Heeren Burgemeesteren aantewijzen, eén behoorlijk zigtbaar Sein teftel- len, mitsgaders voor de behoorlijke bediening van het feinwerktuig, in de nabijheid dezer ftad, ren zijnen koste moeten zorgen hij zal deze fei- nen gedurig moeten obferveren en dadelijk op het gegeven fein, de noodige Paarden en roebe- hooren, op de beftemde plaats, ten dieofte van de fcheepvaart leveren. Ar: 4. Hij zal verpligt zijn zich te voor zien van, en ren allen tijde in gereedheid te hou den, een genoegzaam aamal gefchikte Paarden, benevens de benoodigde bedienden alles ter be oordeeling van Heeren Burgemeesteren; en zal de fchipperij altoos Vaardig en iiiec befcheiden- heid moeten bedienenvolgens den inhoud van dit Reglement en van zoodanige inftructien als Heeren Burgemeesteren mogten goedvinden te arresteren. Art. 5. Van de fchepen welke niet verder dan de brug bij het Nieuwedorp in den Wilhelmina Polderde haven zullen binnen, of van daar of korteren afstand van de Sluis zullen naar buiten varenzal (lechts de helft der bij natemelden ta* rif bepaalde trekloonen betaald Worden. Art. 6. Het is aan den trekker en desZelfi bediendens verbodenom onder eenig voor- wendfel hoegenaamd, iets meerder te vragen, dan bij dit Reglement is bepaald. Art. 7. leder fchip zal afzonderlijk moeten worden getrokken, zonder dat het zal geoor loofd zijn, om de fcf epen aan elkander te koppe len, op de boete van 3, telkens te verbeuren. Art 8, De rang in het trekken, zal gere geld worden naar de gedane waarfchuwtng of het gegeven feinten ware de febipper bij de aankomst van den trekker nier gereed moge zijn, in welk geval die beurt zal voorbijgaan, Art. 9. Ten einde alle ongeregeldheden efï oponthoud, bij het trekken der fchepen, zoo veel mogelijk te voorkomen, zal men ren aan zien éan de treklijnen de volgende regel in acht nemen, ten zij de wind of andere omstandighe den het anders mogten vereisfchenen de Ha venmeesters in zoodanig geval, een andere re gel mogten noodig oordeelen, waarna, zoo den trekker als de fchippers, zich zullen moeten ge dragenop de boete van f 3, telkens door ieder te verbeuren Wanneer fchepen elkander té gemoet varen zullen die welke naar de ftad komende lijn la ten zakken. Wanneer fchepen elkander achter op varen, zal de craagstvarende de lijn laten vallen en de fneilervarende laten pa-feren. Een roeijend of zeilend vaartuig moet wijken voor een dat getrokken worde, en dus langs de overzijde van den trekberm voortroeijen óffturen Ook zal een vaartuig dat door menfehen ge trokken wofdtin alle gevallen, de lijn laten val len, vooreen, dat door paarden Worde getrokken. En zal den trekker naauwkeurig op de lijnen acht geven, en zich in tijds ter Waarfehuwing gereed houden. Art. 10. De Trekker zal de bepalingen vafi dit Reglement ftiptelijk moeten, naapkomenzul lende bij iedere nalatigheid, wanneer daarom trent bij Heeren Burgemeesteren kla.gten gedaan en gegrond bevonden Worden, verbeuren eene boete van ƒ,4, behalven ontzetting van Zijne be diening of verval van zijne pacht, indien daartoe termen mogten zijn. (ft Vervolg op dekaiii dezer bladtfj o g z «2 tife-sr af va,:..-» s 5 J4-t- cj -r a "fy 2 z, v c c 0 CD O. S 2 'ÏS Uh - 5 O g A c fcCp "2 c tii ii O w g 3 w B g iBLÖJ -g ge A - 5 ir-ga CP~6J3-c"S_C «J-5 s s5 g-go-ï"' n O se 2 O ►—4 m w Q fa -O «s **5 2 2 i s- bjc-" C 4» S Ï3 .r—. O 4= •5 N s. N ft» ft) S g W l. 5 c W §- 2 d M OK ra k. 1 .E 2 .2 £- O C A D-è WD <U A 55 tz-t 1 S - g i 8 WD a# w •tj 60 CJ J» O su c S g I -S CJ -4 <u o o ra «- g NÉ s s a* 3 O - 1 *V c *^5 tc SI 2 fco ea S 2 Iq O X 'f trn E 01 111* .s <É3 6 t e •r» F c 0 w 'O ~Z S- S3 fc. O N O O ti T3 O» o JX a ÓQ <u 2 O E .0 -5 c 2 ra -as ra ra -r. ■a a m s —.43 0 e* N! C C QJ Qi T3 H 4ö •- QJ 4, T3 Ifa Q 1 6 O c 2 0 2 S6£ O 1A. 4-» w 5) u> d> O A QJ O i 4» O 43 0/ G ra •«-* 43 C 40 Qj iS' ra 4» éS T) C C3 -O CJ fat E w c te QJ -C <L> C 5" WD 06 ra E II t? "f O i- O O 4é SÉS ■S i -S* Ut QJ 2 QJ w *2 C 2 M QJ c G M u - (1 'QJ g fe 1^1 1 t-s-S 5 -E"' ra 48 P3 e ti U «.'3 e M <t> - w SA g <u G Si S rr «j TJ isr* t: V cj a e S d 2 en qj -o L e' JD tlE-o g 43 2 S 2 IJ 2 O -S3 tC O o u 5 2 4> QJ G QJ ra -O iiiifuTnfi. aaüj' SU Q» ^iO k bs S» <S fa f-» 'c4 E^. o S w 14 ft) O CS C o d O «O O e£ A A O 6 «O V3 ï- R 1 1 A e u E A "S s 5d vu £J a fa* A S QJ O e "s-S o 00 G fa 2 3 n 4tf JZ te QJ fa* ft- fa, o - JÖ O c c O w T3 *p ra 5- 1; O .1 E o» «j b -a, W C 2 5. ra U3 S C J2 *"T fc* O. QJ ru *i 43 .0 t, J2 -2 T3 C <g c M 2 Ojj 43 73 t- -C C '5 5 <u -tJ QJ e ra 9 •s 43 fa QJ -g S t# .s? s '5 jS w o* 52 ui cj 5> -O fa <0 k J; c v ra us a v QJ *U c c ft* e o QJ T3 T3 dB m S3 -ra* W ém0 U (4

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1819 | | pagina 1