“Wij bedanken u
voor twintig jaar
vertrouwen”
De Faam 27
Burgers verwijten hun gemeente vaak dat deze niet of gebrekkig
heeft gecommuniceerd als er plotseling veranderingen optreden
in hun leefomgeving. De laatste tijd gaat het daarbij vaak om
glasvezelkabelhuisjes die, zo lijkt het wel, van de een op de andere
dag voor iemands deur kunnen staan. Burgers voelen zich dan
overvallen. Vanaf 1 juli 2021 is de Wet elektronische publicaties
Tot slot: de Zeeuwse Ombudsman dankt alle Zeeuwse burgers voor
ruim twintig jaar vertrouwen. Met vertrouwen dragen wij onze
verantwoordelijkheden over aan de nationale collega. Wij hopen
dat u elkaar snel en makkelijk weet te vinden.
Terugkijkend op mijn tijd als Zeeuwse
Ombudsman is er één woord dat steeds
terugkomt: communicatie. Je kunt
een Ombudsman gerust opdoeken als
overheden en burgers perfect met
elkaar zouden communiceren. Maar
helaas, vaak gaat het mis. Het helpt
niet als gemeenten ingewikkelde en
verhullende taal gebruiken, niet of heel
traag reageren of een mens behandelen als een dossier met een
nummer. Maar het helpt ook niet echt als een inwoner een mail
aan zijn gemeente begint met Schoften zijn jullie, grote schoften!
van kracht. Die wet bepaalt dat digitale publicaties voortaan
voor overheden verplicht zijn. Alles moet staan op de website
officiëlebekendmakingen.nl. Dus een gemeente is niet meer
verplicht om de burgers te informeren via een Huis aan Huisblad
of een eigen publicatie. Wie snel en zeker wil weten wat er in zijn
eigen buurt gebeurt, kan de signaleringsfunctie aanzetten op de
website: overheid.nl.
De voordelen zijn duidelijk: alle
overheidsinformatie is altijd en overal
te bekijken. Goedkoper en beter voor
het milieu. Maar ook de nadelen zijn
duidelijk. Je zult maar niet digitaal
vaardig zijn. Of geen computer hebben.
Om maar niet te spreken over mensen
die analfabeet of laaggeletterd zijn.
Daarom besluit ik mijn laatste column
met een oproep aan de Zeeuwse
gemeenten om hun zorgplicht niet
te verwaarlozen voor deze groepen
burgers. Zij hebben evenveel recht
als alle anderen om te weten wat er
in hun omgeving gebeurt, om daar invloed op uit te oefenen,
om mee te doen in de samenleving. Daarvoor kan een actieve
benadering noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld via een aanvullend
communicatiekanaal als een Huis aan Huis Blad of een vorm van
maatwerk.
De Zeeuwse Ombudsman verdwijnt. Dit is de laatste column.
Vanaf 1 januari 2023 is de Nationale Ombudsman de opvolger.
Dat is jammer, weer wordt een kleinschalige organisatie
uit Zeeland ingeruild voor een grootschalige en landelijke
organisatie. Maar het is ook noodzakelijk. In de ruim 20 jaar die
de Zeeuwse Ombudsman bestaat, is de relatie tussen burgers en
overheden enorm veranderd. En het ombudswerk veranderde
mee. Uiteindelijk bleek schaalvergroting ook voor de Zeeuwse
Ombudsman onvermijdelijk. Ruim
driekwart van alle Nederlandse
gemeenten is al aangesloten bij de
Nationale Ombudsman.
m
N
m
m
c
en
m
O
Z
ro
c
en
Z
z