“Wij bedanken u voor twintig jaar vertrouwen” De Faam 27 Burgers verwijten hun gemeente vaak dat deze niet of gebrekkig heeft gecommuniceerd als er plotseling veranderingen optreden in hun leefomgeving. De laatste tijd gaat het daarbij vaak om glasvezelkabelhuisjes die, zo lijkt het wel, van de een op de andere dag voor iemands deur kunnen staan. Burgers voelen zich dan overvallen. Vanaf 1 juli 2021 is de Wet elektronische publicaties Tot slot: de Zeeuwse Ombudsman dankt alle Zeeuwse burgers voor ruim twintig jaar vertrouwen. Met vertrouwen dragen wij onze verantwoordelijkheden over aan de nationale collega. Wij hopen dat u elkaar snel en makkelijk weet te vinden. Terugkijkend op mijn tijd als Zeeuwse Ombudsman is er één woord dat steeds terugkomt: communicatie. Je kunt een Ombudsman gerust opdoeken als overheden en burgers perfect met elkaar zouden communiceren. Maar helaas, vaak gaat het mis. Het helpt niet als gemeenten ingewikkelde en verhullende taal gebruiken, niet of heel traag reageren of een mens behandelen als een dossier met een nummer. Maar het helpt ook niet echt als een inwoner een mail aan zijn gemeente begint met Schoften zijn jullie, grote schoften! van kracht. Die wet bepaalt dat digitale publicaties voortaan voor overheden verplicht zijn. Alles moet staan op de website officiëlebekendmakingen.nl. Dus een gemeente is niet meer verplicht om de burgers te informeren via een Huis aan Huisblad of een eigen publicatie. Wie snel en zeker wil weten wat er in zijn eigen buurt gebeurt, kan de signaleringsfunctie aanzetten op de website: overheid.nl. De voordelen zijn duidelijk: alle overheidsinformatie is altijd en overal te bekijken. Goedkoper en beter voor het milieu. Maar ook de nadelen zijn duidelijk. Je zult maar niet digitaal vaardig zijn. Of geen computer hebben. Om maar niet te spreken over mensen die analfabeet of laaggeletterd zijn. Daarom besluit ik mijn laatste column met een oproep aan de Zeeuwse gemeenten om hun zorgplicht niet te verwaarlozen voor deze groepen burgers. Zij hebben evenveel recht als alle anderen om te weten wat er in hun omgeving gebeurt, om daar invloed op uit te oefenen, om mee te doen in de samenleving. Daarvoor kan een actieve benadering noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld via een aanvullend communicatiekanaal als een Huis aan Huis Blad of een vorm van maatwerk. De Zeeuwse Ombudsman verdwijnt. Dit is de laatste column. Vanaf 1 januari 2023 is de Nationale Ombudsman de opvolger. Dat is jammer, weer wordt een kleinschalige organisatie uit Zeeland ingeruild voor een grootschalige en landelijke organisatie. Maar het is ook noodzakelijk. In de ruim 20 jaar die de Zeeuwse Ombudsman bestaat, is de relatie tussen burgers en overheden enorm veranderd. En het ombudswerk veranderde mee. Uiteindelijk bleek schaalvergroting ook voor de Zeeuwse Ombudsman onvermijdelijk. Ruim driekwart van alle Nederlandse gemeenten is al aangesloten bij de Nationale Ombudsman. m N m m c en m O Z ro c en Z z

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2022 | | pagina 27