Innovatie maakt trapliFt duurzaam en herbruikbaar
Visie op huisvesting internationale werknemers
li m p
WOENSDAG 30 JUNI 2021
De Faam
Eén traplift die ingezet kan worden voor
vrijwel iedere trap. Dat is de gedachte
achter de innovatieve Modul-Air: een mo
dulaire traplift die opgebouwd wordt uit
verschillende, perfect aansluitende, mo
dules. Deze modulaire opbouw en het ge
bruik van slijtvaste materialen maken de
revolutionaire traplift niet alleen volledig
herbruikbaar, maar ook zeer duurzaam.
Omdat iedere situatie anders is, blijft het
plaatsen van een traplift altijd maatwerk.
Dankzij het modulaire karakter van de
Otolift Modul-Air is de definitie van
maatwerk echter doeltreffend veranderd.
De rail bestaat niet langer uit grote stuk
ken, maar juist uit uitwisselbare delen die
op voorraad gemaakt worden in de fa
briek. Daarom is de traplift makkelijk op
maat te maken. De Otolift Modul-Air kan
zelfs al in 48 uur geleverd worden.
100% herbruikbaar
Om een zo lang mogelijke levensduur te ga-
randeren, bestaat de Otolift Modul-Air uit
duurzame en slijtvaste materialen. Samen
met de modulariteit zorgt dit ervoor dat de
traplift 100% herbruikbaar is. De traplift
kan deels of volledig opnieuw ingezet wor
den voor een andere gebruiker. Ingenomen
trapliften worden, na een inspectie en een
grondige schoonmaakronde, gerecondi-
tioneerd. Zo ontvangt de klant altijd een
veilige traplift die niet te onderscheiden is
van nieuw. En omdat deze door de fabrikant
geplaatst wordt, voldoet de traplift altijd aan
de strenge kwaliteits- en veiligheidsnormen.
Veiligheid
Tijdens het ontwerpproces van de Otolift
Modul-Air is er ook veel rekening gehouden
met de veiligheid van de gebruiker. Zo komt
de traplift autofhatisch tot stilstand wanneer
er een obstakel op de trap ligt. Ook kan de
stoel zich zijwaarts of achterwaarts naar bo
ven en béneden bewegen, waardoor plaat
sing al mogelijk is op trappen van minimaal
zestig centimeter breedte. Het ingebouwde
noodprogramma en de slimme accu-aan
drijving zorgen ervoor dat de traplift ook
bij stroomuitval gebruikt kan worden. Deze
zuinige accu heeft een langere levensduur
dan oudere accu's, waardoor de Modul-Air
ook in het gebruik zeer duurzaam is.
Duurzame beslissingen
Duurzaamheid is een belangrijk thema
voor Koninklijke Otolift Trapliften; Zo
rijden de meer dan honderd monteurs uit
het hele land in zuinige auto's en wordt
de productiehal van de fabriek verwarmd
met de restwarmte van de oven.
Wilt u meer weten over de Otolift Mo
dul-Air? Of de andere trapliften van Ko
ninklijke Otolift Trapliften? Vraag dan
een gratis brochure aan of maak een ge
heel vrijblijvende afspraak om de moge
lijkheden van uw trap te bespreken.
Kijk op www.otolift.nl of bel gratis
naar 0800 444 771 0.
(Advertentie)
Advertentie
In april 2019 werd de visie Huisvesting
internationale werknemers gepresenteerd
en deed B&W een uitvraag om vorm te
geven aan complexgewijze huisvesting voor
arbeidsmigranten. Dit zonder de gemeente
raad hierover te raadplegen ofte informeren
en zonder burgers hierin te betrekken. Er
werden geen voorwaarden vooraf gesteld met
betrekking tot de locatiekeuze. De project
ontwikkelaars/initiatiefnemers (HomeFlex
en Zuidbeek BV) lieten hun oog vallen op het
reeds in 2003 aangekochte landbouwperceel
Zuidbeek van meneer Van Koeveringe (annex
Zuidbeek BV).
In de visie en het besluit van 2019 zijn (o.a.)
niet opgenomen: het aantal arbeidsmigran
ten waarvoor huisvesting nodig zou zijn, de
hoeveelheid complexen en de locaties waar
deze dienen te worden gerealiseerd.
Wel zijn bij de uitvraag een drietal belangrijke
voorwaarden gesteld:
er moet draagvlak zijn onder de omwonen
den;
de ladder der duurzame verstedelijking dient
te worden toegepast;
het flankerend beleid dient op orde te zijn.
B&W zegde principemedewerking toe aan
Buitenplaats Zuidbeek BV en HomeFlex BV
om huisvesting te realiseren in het gebied
Groot Lammerenburg gelegen tussen de
Jacoba van Beierenweg, Zuidbeekseweg en de
Bossenburghweg (eigendom Van Koeveringe)
mits het plan aan de gestelde voorwaarden
voldoet. Dit gebied kent thans een land-
bouwbestemming en vormt de natuurlijke
groene entree tot Vlissingen, komende vanuit
Koudekerke en kent verschillende doorgaan
de fiets- en wandelroutes. In januari 2021
zijn een beperkt aantal omwonenden door
B&W geïnformeerd over de bouwplannen
en huisvesting van 434 arbeidsmigranten in
dat gebied. Zij kregen de mededeling dat de
projectontwikkelaar het verder met hen zou
bespreken.
De verontwaardiging bij de omwonenden is
groot want zij worden rücksichtslos in hun
persoonlijke levenssfeer geraakt terwijl zij
daar niets over hebben kunnen zeggen. De
krachten worden gebundeld en zo ontstond
Collectief Groot Lammerenburg (CGL). De
petitie wordt meer dan 1650 keer getekend
en er is een permanente groep omwonenden
en andere belangstellenden die de ontwikke
lingen volgen op sociale media (Facebook en
app groepen).
Van burgerparticipatie vanuit de gemeente,
laat staan het creëren van draagvlak, is geen
sprake. We mogen enkel met de projectont
wikkelaar HomeFlex praten over de kleur
van de barakken en hoe het plan eruit moet
komen te zien. Geen inspraak over het besluit
van de locatie, hoe groot, en verdere relevante
aspecten. HomeFlex zoekt nadrukkelijk de
publiciteit, terwijl wij als CGL van B&W te
verstaan hebben gekregen geen publiciteit
mogen te zoeken. Als wij niet met HomeFlex
willen praten dan zouden we onze kans
verspelen om invloed uit te oefenen, zo werd
ons voorgehouden.
De procedure om in bezwaar te gaan is 6
weken nadat de gemeenteraad een verklaring
van geen bedenkingen heeft afgegeven. Met
andere woorden: zowel de omwonenden als
de gemeenteraad zijn compleet buitenspel ge
zet en mogen aan het eind van de rit tekenen
bij het kruisje. Het betreft hier een bijzondere
buitenstedeKjke, tijdelijke niet duurzame)
vergunning waardoor het bestemmingsplan
niet aangepast hoeft te worden en na afloop
moet de plek worden teruggebracht in de
oorspronkelijke staat. Gebruikelijk bij derge-
jijke tijdelijke projecten is een periode van 10
jaar. Echter hier is (vermoedelijk vanwege een
hoger rendement) gekozen voor een periode
van 15 jaar. Dit betekent voor een aanzienlijk
aantal omwonenden de rest van hun leven.
We zijn zeker niet tegen arbeidsmigranten
maar wel tegen de grootschaligheid. 434
arbeidsmigranten bij elkaar gehuisvest,
tussen verschillende woonwijken in, is
ongekend in Nederland en hier is totaal geen
ervaring mee. In Sluiskil ging het al mis met
een bezetting van 50 man. De gemeente had
een 26 weken termijn in de uitvraag gegeven.
HomeFlex had de plannen voor de complex
gewijze huisvesting voor 1 juni 2021 moeten
indienen. Omdat er problemen zijn om te
voldoen aan de 3 gestelde voorwaarden heeft
B&W uitstel verleend tot 8 januari 2022. Dit
gaat tegen de wettelijke regels in die B&W
ook zelf had onderschreven in de uitvraag.
Onder andere is het flankerend beleid dat in
werking moet zijn bij eerste bewoning van
de arbeidsmigrantenwoningen niet gereed.
Sterker: er staat nog niets op papier en is dus
ook geen onderdeel van de uitvraag geweest.
Omwonenden stellen verbouwingen uit en er
wordt overwogen te gaan verhuizen. Eigen
onderzoek bij bedrijven in en om Vlissingen
toont aan dat bedrijven wel gebruik willen
maken van arbeidsmigranten maar ook dat ze
er erg weinig voor willen doen. Dat laten ze
over aan de bureaus waar zij inhuren. Tenzij
er vervelende dingen gebeuren dan zijn ze
er als eerste bij om de onrust desnoods met
dwang te herstellen.
HomeFlex heeft inmiddels aangegeven de
plannen eerder te willen indienen zodat ze
kunnen worden goedgekeurd nog voor de
verkiezingen (maart 2022). Zodat ze in het
voorjaar kunnen beginnen met bouwen en
huisvesten. De gemeenteraad beslist. De
gemeenteraad zal moeten beoordelen of zij
een verklaring van geen bezwaar kunnen en
willen afgeven op de plannen. Zij dienen zich
er derhalve ervan te overtuigen dat aan de
drie gestelde voorwaarden is voldaan. Er is
na de visie 2019 geen beleid gemaakt en of
goedgekeurd door partijen. Hierdoor ont
breekt participatie of inspraak. Alleen bezwaar
maken op het eind van de rit blijft over voor
de burger.
Deze werkwijze heeft elk draagvlak voor
de plannen doen verdwijnen. Ook de zeer
beperkte manier van de initiatiefnemer de
omwonenden te informeren (ca. 20 personen
tegenover 1650 ondertekenaars van de peti
tie) heeft hier aan bijgedragen. Het draagvlak
is niet toegenomen door nog meer informatie
over hoe de plannen er uit gaan zien. Om
wonenden wensen inspraak vooraf en niet
achteraf! De weerstand is niet verminderd en
het draagvlak is niet toegenomen! Er is geen
behoefte aan informatie en aan klankbord
groepen voor een plan waar omwonenden
faliekant tegen zijn!
Na diverse gesprekken met B&W met het
verzoek de plannen te stoppen gaat men
gewoon door. Een alternatief om kleinschalige
huisvesting voor arbeidsmigranten te realise
ren in leegstaande panden in Vlissingen werd
resoluut van de hand gewezen. CGL gunt
arbeidsmigranten een locatie die hert meer
te bieden heeft waardoor hun verblijf mooier,
veiliger en gezelliger wordt. Op een locatie
beter afgestemd op hun woonbehoeften:
dichter bij werk, boulevard, uitgaansmoge
lijkheden en de mogelijkheid tot het aangaan
van sociale contacten. Zoals dat al eeuwen
gaat in Vlissingen. Op meerdere kleinschalige
locaties en sociaal tussen bewoners in.
De huidige plannen zijn eenzijdig gericht op
beheersing van overlast door de arbeidsmi
grant, grootschalige (kampachtige) lelijke s
bouw, niet in overeenstemming met een
goede ruimtelijke ordening, verstorend voor
natuur en milieu en belastend c.q. ontwrich
tend voor de lokale sociale samenhang.
Kortom, zowel voor omwonenden als voor
arbeidsmigranten zijn deze grootschalige
plannen volledig ongeschikt. Er zijn betere,
socialere en meer op maat te snijden moge
lijkheden voorhanden. Er staan in Vlissingen
vele panden leeg (>1.100 panden)waarvan
vaak niet bekend is wie er wonen of wat er
mee gebeurt. Onder toepassing van de ladder
der duurzame verstedelijking kan het niet be
staan dat dit soort buitenstedelijke, landschap
ontsierende plannen worden toegelaten. Ook
is niet onderzocht om hoeveel plekken voor
arbeidsmigranten het nu eigenlijk gaat.
Ons alternatief: een wenselijke en men
selijke maat op basis van maatschappelijk
draagvlak:
Zorg voor een professioneel behoefteonder
zoek op basis van reële cijfers en realiseer
op basis daarvan een fasegewijs huisvesting
op maat.
Zorg voor zicht op alle leegstaande
panden en beoordeel welke geschikt zijn
voor huisvesting voor arbeidsmigranten.
Transformeer deze gebouwen en maak ze
geschikt voor passende en kwalitatieve
huisvesting voor arbeidsmigranten, zo
mogelijk in combinatie met huisvesting voor
andere inwoners. HomeFlex heeft ervaring
met deze transformatiebouw welke zij o.a.
eerder heeft toegepast in een leegstaand
pand in Vlaardingen. De machinefabriek
zou bijvoorbeeld zeer geschikt zijn voor een
dergelijke transformatie. En zo zijn er meer
opties denkbaar en het onderzoeken waard.
Zorg voor registratie van arbeidsmigranten
en voor goede hanteerbare regels, zowel
voor huurders als verhuurders welke
voldoende kunnen worden gehandhaafd
in ieders belang. Verplaats problemen in
de binnenstad niet vanwege onvoldoende
handhaving naar de buitenwijken waar (nu
nog) geen problemen zijn. Bovendien is er
nu al een gemeentelijk tekort op flankerend
beleid.
Kortom gemeente: Zorg dat op fatsoenlijke
wijze inhoud wordt gegeven aan de ladder der
duurzame verstedelijking, flankerend beleid
en draagvlak.
Laat niet alles draaien om de vraag hoe een
vergunning kan worden verleend voor de
lucratieve exploitatiedrang van een commer
ciële marktpartij. Sta open voor ideeën die
niet door het grote geld maar vanuit de eigen
bevolking worden aangedragen.
Uit Europese regels vloeit de verplichte
bescherming van mens en milieu voort. Wij
verwachten dan ook van onze (gemeentelijke)
overheid dat zij het opneemt voor haar bur
gers. Dat zij mens en milieu beschermt tegen
onomkeerbare besluiten die hun belangen
en hun fysieke en geestelijke gezondheid
schaden. Kies voor een oplossing, waarbij de
menselijke maat voorop staat en de belangen
van zowel de inwoners van Vlissingen, de
arbeidsmigranten, als natuur en milieu
samengaan.
nuis-aan-huiskrant dpg