Innovatie maakt trapliFt duurzaam en herbruikbaar Visie op huisvesting internationale werknemers li m p WOENSDAG 30 JUNI 2021 De Faam Eén traplift die ingezet kan worden voor vrijwel iedere trap. Dat is de gedachte achter de innovatieve Modul-Air: een mo dulaire traplift die opgebouwd wordt uit verschillende, perfect aansluitende, mo dules. Deze modulaire opbouw en het ge bruik van slijtvaste materialen maken de revolutionaire traplift niet alleen volledig herbruikbaar, maar ook zeer duurzaam. Omdat iedere situatie anders is, blijft het plaatsen van een traplift altijd maatwerk. Dankzij het modulaire karakter van de Otolift Modul-Air is de definitie van maatwerk echter doeltreffend veranderd. De rail bestaat niet langer uit grote stuk ken, maar juist uit uitwisselbare delen die op voorraad gemaakt worden in de fa briek. Daarom is de traplift makkelijk op maat te maken. De Otolift Modul-Air kan zelfs al in 48 uur geleverd worden. 100% herbruikbaar Om een zo lang mogelijke levensduur te ga- randeren, bestaat de Otolift Modul-Air uit duurzame en slijtvaste materialen. Samen met de modulariteit zorgt dit ervoor dat de traplift 100% herbruikbaar is. De traplift kan deels of volledig opnieuw ingezet wor den voor een andere gebruiker. Ingenomen trapliften worden, na een inspectie en een grondige schoonmaakronde, gerecondi- tioneerd. Zo ontvangt de klant altijd een veilige traplift die niet te onderscheiden is van nieuw. En omdat deze door de fabrikant geplaatst wordt, voldoet de traplift altijd aan de strenge kwaliteits- en veiligheidsnormen. Veiligheid Tijdens het ontwerpproces van de Otolift Modul-Air is er ook veel rekening gehouden met de veiligheid van de gebruiker. Zo komt de traplift autofhatisch tot stilstand wanneer er een obstakel op de trap ligt. Ook kan de stoel zich zijwaarts of achterwaarts naar bo ven en béneden bewegen, waardoor plaat sing al mogelijk is op trappen van minimaal zestig centimeter breedte. Het ingebouwde noodprogramma en de slimme accu-aan drijving zorgen ervoor dat de traplift ook bij stroomuitval gebruikt kan worden. Deze zuinige accu heeft een langere levensduur dan oudere accu's, waardoor de Modul-Air ook in het gebruik zeer duurzaam is. Duurzame beslissingen Duurzaamheid is een belangrijk thema voor Koninklijke Otolift Trapliften; Zo rijden de meer dan honderd monteurs uit het hele land in zuinige auto's en wordt de productiehal van de fabriek verwarmd met de restwarmte van de oven. Wilt u meer weten over de Otolift Mo dul-Air? Of de andere trapliften van Ko ninklijke Otolift Trapliften? Vraag dan een gratis brochure aan of maak een ge heel vrijblijvende afspraak om de moge lijkheden van uw trap te bespreken. Kijk op www.otolift.nl of bel gratis naar 0800 444 771 0. (Advertentie) Advertentie In april 2019 werd de visie Huisvesting internationale werknemers gepresenteerd en deed B&W een uitvraag om vorm te geven aan complexgewijze huisvesting voor arbeidsmigranten. Dit zonder de gemeente raad hierover te raadplegen ofte informeren en zonder burgers hierin te betrekken. Er werden geen voorwaarden vooraf gesteld met betrekking tot de locatiekeuze. De project ontwikkelaars/initiatiefnemers (HomeFlex en Zuidbeek BV) lieten hun oog vallen op het reeds in 2003 aangekochte landbouwperceel Zuidbeek van meneer Van Koeveringe (annex Zuidbeek BV). In de visie en het besluit van 2019 zijn (o.a.) niet opgenomen: het aantal arbeidsmigran ten waarvoor huisvesting nodig zou zijn, de hoeveelheid complexen en de locaties waar deze dienen te worden gerealiseerd. Wel zijn bij de uitvraag een drietal belangrijke voorwaarden gesteld: er moet draagvlak zijn onder de omwonen den; de ladder der duurzame verstedelijking dient te worden toegepast; het flankerend beleid dient op orde te zijn. B&W zegde principemedewerking toe aan Buitenplaats Zuidbeek BV en HomeFlex BV om huisvesting te realiseren in het gebied Groot Lammerenburg gelegen tussen de Jacoba van Beierenweg, Zuidbeekseweg en de Bossenburghweg (eigendom Van Koeveringe) mits het plan aan de gestelde voorwaarden voldoet. Dit gebied kent thans een land- bouwbestemming en vormt de natuurlijke groene entree tot Vlissingen, komende vanuit Koudekerke en kent verschillende doorgaan de fiets- en wandelroutes. In januari 2021 zijn een beperkt aantal omwonenden door B&W geïnformeerd over de bouwplannen en huisvesting van 434 arbeidsmigranten in dat gebied. Zij kregen de mededeling dat de projectontwikkelaar het verder met hen zou bespreken. De verontwaardiging bij de omwonenden is groot want zij worden rücksichtslos in hun persoonlijke levenssfeer geraakt terwijl zij daar niets over hebben kunnen zeggen. De krachten worden gebundeld en zo ontstond Collectief Groot Lammerenburg (CGL). De petitie wordt meer dan 1650 keer getekend en er is een permanente groep omwonenden en andere belangstellenden die de ontwikke lingen volgen op sociale media (Facebook en app groepen). Van burgerparticipatie vanuit de gemeente, laat staan het creëren van draagvlak, is geen sprake. We mogen enkel met de projectont wikkelaar HomeFlex praten over de kleur van de barakken en hoe het plan eruit moet komen te zien. Geen inspraak over het besluit van de locatie, hoe groot, en verdere relevante aspecten. HomeFlex zoekt nadrukkelijk de publiciteit, terwijl wij als CGL van B&W te verstaan hebben gekregen geen publiciteit mogen te zoeken. Als wij niet met HomeFlex willen praten dan zouden we onze kans verspelen om invloed uit te oefenen, zo werd ons voorgehouden. De procedure om in bezwaar te gaan is 6 weken nadat de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen heeft afgegeven. Met andere woorden: zowel de omwonenden als de gemeenteraad zijn compleet buitenspel ge zet en mogen aan het eind van de rit tekenen bij het kruisje. Het betreft hier een bijzondere buitenstedeKjke, tijdelijke niet duurzame) vergunning waardoor het bestemmingsplan niet aangepast hoeft te worden en na afloop moet de plek worden teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Gebruikelijk bij derge- jijke tijdelijke projecten is een periode van 10 jaar. Echter hier is (vermoedelijk vanwege een hoger rendement) gekozen voor een periode van 15 jaar. Dit betekent voor een aanzienlijk aantal omwonenden de rest van hun leven. We zijn zeker niet tegen arbeidsmigranten maar wel tegen de grootschaligheid. 434 arbeidsmigranten bij elkaar gehuisvest, tussen verschillende woonwijken in, is ongekend in Nederland en hier is totaal geen ervaring mee. In Sluiskil ging het al mis met een bezetting van 50 man. De gemeente had een 26 weken termijn in de uitvraag gegeven. HomeFlex had de plannen voor de complex gewijze huisvesting voor 1 juni 2021 moeten indienen. Omdat er problemen zijn om te voldoen aan de 3 gestelde voorwaarden heeft B&W uitstel verleend tot 8 januari 2022. Dit gaat tegen de wettelijke regels in die B&W ook zelf had onderschreven in de uitvraag. Onder andere is het flankerend beleid dat in werking moet zijn bij eerste bewoning van de arbeidsmigrantenwoningen niet gereed. Sterker: er staat nog niets op papier en is dus ook geen onderdeel van de uitvraag geweest. Omwonenden stellen verbouwingen uit en er wordt overwogen te gaan verhuizen. Eigen onderzoek bij bedrijven in en om Vlissingen toont aan dat bedrijven wel gebruik willen maken van arbeidsmigranten maar ook dat ze er erg weinig voor willen doen. Dat laten ze over aan de bureaus waar zij inhuren. Tenzij er vervelende dingen gebeuren dan zijn ze er als eerste bij om de onrust desnoods met dwang te herstellen. HomeFlex heeft inmiddels aangegeven de plannen eerder te willen indienen zodat ze kunnen worden goedgekeurd nog voor de verkiezingen (maart 2022). Zodat ze in het voorjaar kunnen beginnen met bouwen en huisvesten. De gemeenteraad beslist. De gemeenteraad zal moeten beoordelen of zij een verklaring van geen bezwaar kunnen en willen afgeven op de plannen. Zij dienen zich er derhalve ervan te overtuigen dat aan de drie gestelde voorwaarden is voldaan. Er is na de visie 2019 geen beleid gemaakt en of goedgekeurd door partijen. Hierdoor ont breekt participatie of inspraak. Alleen bezwaar maken op het eind van de rit blijft over voor de burger. Deze werkwijze heeft elk draagvlak voor de plannen doen verdwijnen. Ook de zeer beperkte manier van de initiatiefnemer de omwonenden te informeren (ca. 20 personen tegenover 1650 ondertekenaars van de peti tie) heeft hier aan bijgedragen. Het draagvlak is niet toegenomen door nog meer informatie over hoe de plannen er uit gaan zien. Om wonenden wensen inspraak vooraf en niet achteraf! De weerstand is niet verminderd en het draagvlak is niet toegenomen! Er is geen behoefte aan informatie en aan klankbord groepen voor een plan waar omwonenden faliekant tegen zijn! Na diverse gesprekken met B&W met het verzoek de plannen te stoppen gaat men gewoon door. Een alternatief om kleinschalige huisvesting voor arbeidsmigranten te realise ren in leegstaande panden in Vlissingen werd resoluut van de hand gewezen. CGL gunt arbeidsmigranten een locatie die hert meer te bieden heeft waardoor hun verblijf mooier, veiliger en gezelliger wordt. Op een locatie beter afgestemd op hun woonbehoeften: dichter bij werk, boulevard, uitgaansmoge lijkheden en de mogelijkheid tot het aangaan van sociale contacten. Zoals dat al eeuwen gaat in Vlissingen. Op meerdere kleinschalige locaties en sociaal tussen bewoners in. De huidige plannen zijn eenzijdig gericht op beheersing van overlast door de arbeidsmi grant, grootschalige (kampachtige) lelijke s bouw, niet in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening, verstorend voor natuur en milieu en belastend c.q. ontwrich tend voor de lokale sociale samenhang. Kortom, zowel voor omwonenden als voor arbeidsmigranten zijn deze grootschalige plannen volledig ongeschikt. Er zijn betere, socialere en meer op maat te snijden moge lijkheden voorhanden. Er staan in Vlissingen vele panden leeg (>1.100 panden)waarvan vaak niet bekend is wie er wonen of wat er mee gebeurt. Onder toepassing van de ladder der duurzame verstedelijking kan het niet be staan dat dit soort buitenstedelijke, landschap ontsierende plannen worden toegelaten. Ook is niet onderzocht om hoeveel plekken voor arbeidsmigranten het nu eigenlijk gaat. Ons alternatief: een wenselijke en men selijke maat op basis van maatschappelijk draagvlak: Zorg voor een professioneel behoefteonder zoek op basis van reële cijfers en realiseer op basis daarvan een fasegewijs huisvesting op maat. Zorg voor zicht op alle leegstaande panden en beoordeel welke geschikt zijn voor huisvesting voor arbeidsmigranten. Transformeer deze gebouwen en maak ze geschikt voor passende en kwalitatieve huisvesting voor arbeidsmigranten, zo mogelijk in combinatie met huisvesting voor andere inwoners. HomeFlex heeft ervaring met deze transformatiebouw welke zij o.a. eerder heeft toegepast in een leegstaand pand in Vlaardingen. De machinefabriek zou bijvoorbeeld zeer geschikt zijn voor een dergelijke transformatie. En zo zijn er meer opties denkbaar en het onderzoeken waard. Zorg voor registratie van arbeidsmigranten en voor goede hanteerbare regels, zowel voor huurders als verhuurders welke voldoende kunnen worden gehandhaafd in ieders belang. Verplaats problemen in de binnenstad niet vanwege onvoldoende handhaving naar de buitenwijken waar (nu nog) geen problemen zijn. Bovendien is er nu al een gemeentelijk tekort op flankerend beleid. Kortom gemeente: Zorg dat op fatsoenlijke wijze inhoud wordt gegeven aan de ladder der duurzame verstedelijking, flankerend beleid en draagvlak. Laat niet alles draaien om de vraag hoe een vergunning kan worden verleend voor de lucratieve exploitatiedrang van een commer ciële marktpartij. Sta open voor ideeën die niet door het grote geld maar vanuit de eigen bevolking worden aangedragen. Uit Europese regels vloeit de verplichte bescherming van mens en milieu voort. Wij verwachten dan ook van onze (gemeentelijke) overheid dat zij het opneemt voor haar bur gers. Dat zij mens en milieu beschermt tegen onomkeerbare besluiten die hun belangen en hun fysieke en geestelijke gezondheid schaden. Kies voor een oplossing, waarbij de menselijke maat voorop staat en de belangen van zowel de inwoners van Vlissingen, de arbeidsmigranten, als natuur en milieu samengaan. nuis-aan-huiskrant dpg

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2021 | | pagina 18