O
Op de motor naar de TT,
maar crossen is er niet meer bij
Recordjaar voor motoren
WOENSDAG 23 JUNI 2021 De Faam
De gemeente Middelburg heeft 36 motoren per 1000 inwoners
Aantal motorfietsen per 1000
inwoners: Zeeland
HEERLIJKTOEREN IN
HET GROEN
'MOTORRIJDEN IS
VOOR VEEL MENSEN
ontspanning:
De TT staat komend weekeinde, 25 tot en met 27 juni, weer
op de kalender op het circuit in Assen, na een jaar afwe
zigheid door corona. De pandemie kon de groeiende ver
koop van motoren geen halt toeroepen: 2020 was zelfs een
recordjaar.
De 14622 verkochte motoren in 2020 betekende een stij
ging van 47 procent vergeleken met een jaar eerder. Het
was ook het hoogste aantal sinds 2009, blijkt uit gege
vens van brancheorganisatie RAI Vereniging.
Ook het aantal verkochte tweedehands motoren zat vo
rig jaar in de lift, met een recordaantal van 52.175,11 pro
cent meer dan in 2019.
In de provincie Zuid-Holland werden in 2020 de meeste
nieuwe motorfietsen verkocht: 3349. Zeeland staat on
deraan in het lijstje provincies: de Zeeuwen schaften vo
rig jaar 306 motorfietsen aan, terwijl ze in 2020 wel hoog
scoren als het gaat om het aantal machines per inwo
ners: 47, boven het landelijk gemiddelde van 39.
In april werden er veel meer motoren verkocht dan de
zelfde maand een jaar geleden: 2023, een stijging van 36
procent, meldt brancheorganisatie RAI. Overigens namen
de verkopen van bijna alle soorten voertuigen toe.
De meeste motoren worden
verkocht in de Randstad,
maar de Drenten hebben
naar verhouding de meeste
motorfietsen in de garage
staan. Komend weekeinde
zal het extra druk zijn met
motoren op de Drentse we
gen, op weg naar de TT in
Assen.
MIDDELBURG - Klokslag 19.00
uur stroomt elke donderdag
avond de straat voor café De
Wiekslag in De Wijk vol leden
van motorclub De Antrappers.
Op hun motor natuurlijk, klaar
voor de wekelijkse toertocht in
de omgeving, 100 tot 125 kilo
meter, met tijd voor een kop
koffie bij een kroeg aan de rou
te. Mooie tijden voor de club in
de maand juni. "Hoe langer de
avond, hoe langer we rijden",
zegt secretaris Jan Boverhof
van de club in het zuidwes
ten van Drenthe, niet ver van
Meppel.
Drenten houden van moto
ren. Komend weekeinde is het
TT-circuit in Assen het terrein
van de negentigste editie van
het motorfestijn. Maar Dren
the staat ook al minstens der
tig jaar bovenaan als het gaat
om het bezit van motoren: 55
van de 1000 Drenten heeft een
motor in de garage staan, ver
boven de 39 motoren per 1000
Nederlanders. In de gemeen
te Middelburg is motorrijden
minder populair. Middelburg
telt 36 motoren per 1000 inwo
ners en zit daarmee onder het
landelijk gemiddelde.
Oerend hard
In de Randstedelijke provin
cies Noord- en Zuid-Holland
worden de meeste motorfiet
sen verkocht, maar ze scoren
al jaren veel lager als het gaat
om 'motordichtheid'. Is er dan
vooral in de provincie nog
ruimte om eens lekker'oerend
hard' te gaan? "Motoren wor
den voornamelijk gebruikt om
in de vrije tijd te toeren", zegt
Bas Vis van de landelijke mo
torvereniging KNMV. En dat
kan nu eenmaal heel goed in
de provincie. "Daar is ruimte,
ook om te stallen. Het is veel
aantrekkelijker dan het verkeer
in en om de steden."
Woon- werkverkeer
Maar zowel de KNMV als bran
cheorganisatie RAI Vereniging
haasten zich om de motor
fiets aan te prijzen voor het
woon-werkverkeer, ook in de
grote stad. "Motorrijders vind
je overal", zegt Floris Liebrand
van de RAI. "Ook in de stad,
omdat een motor veel minder
ruimte inneemt dan een auto.
Bijvoorbeeld in Amsterdam zie
je ze ook gewoon op de stoep
staan."
Overlast
Onder al die motorhelmen
gaan wel steeds vaker grijze
haren schuil: sinds 2014 zijn
het steeds meer vijftigplussers
die hun rijbewijs vooreen mo
tor halen. "Motorrijden is voor
veel mensen ontspanning",
zegt Liebrand. "En dat pakken
mensen op als er meer erva
ring op de weg is opgedaan en
als ze meer vrije tijd hebben."
Politie
Jan Boverhof van De Antrap
pers weet wel waarom Drenten
zo graag op de motor stappen:
ze wonen in een mooie, groe
ne en rustige provincie waarin
het heerlijk toeren is. Keerzijde:
in Drentse boerderijen wonen
nu vaak westerlingen die geen
lawaai aan hun hoofd willen,
zegt Boverhof. "Crossen wordt
verziekt in Nederland. Ze bel
len meteen de politie."
Overlast?
En de campagne van onder
meer de KNMV om geen over
last te veroorzaken? Volgens
Boverhof is het maar een klein
groepje motorrijders dat het
verpest voor de rest. De An
trappers houden zich "redelijk
aan de regels". Soms moet het
gas er even op. "Maar niet ki
lometers lang en we gaan ook
niet met 80 kilometer door een
dorp. We doen er niemand
kwaad mee."
Redactionele bijdrage van persbureau ANP