O Op de motor naar de TT, maar crossen is er niet meer bij Recordjaar voor motoren WOENSDAG 23 JUNI 2021 De Faam De gemeente Middelburg heeft 36 motoren per 1000 inwoners Aantal motorfietsen per 1000 inwoners: Zeeland HEERLIJKTOEREN IN HET GROEN 'MOTORRIJDEN IS VOOR VEEL MENSEN ontspanning: De TT staat komend weekeinde, 25 tot en met 27 juni, weer op de kalender op het circuit in Assen, na een jaar afwe zigheid door corona. De pandemie kon de groeiende ver koop van motoren geen halt toeroepen: 2020 was zelfs een recordjaar. De 14622 verkochte motoren in 2020 betekende een stij ging van 47 procent vergeleken met een jaar eerder. Het was ook het hoogste aantal sinds 2009, blijkt uit gege vens van brancheorganisatie RAI Vereniging. Ook het aantal verkochte tweedehands motoren zat vo rig jaar in de lift, met een recordaantal van 52.175,11 pro cent meer dan in 2019. In de provincie Zuid-Holland werden in 2020 de meeste nieuwe motorfietsen verkocht: 3349. Zeeland staat on deraan in het lijstje provincies: de Zeeuwen schaften vo rig jaar 306 motorfietsen aan, terwijl ze in 2020 wel hoog scoren als het gaat om het aantal machines per inwo ners: 47, boven het landelijk gemiddelde van 39. In april werden er veel meer motoren verkocht dan de zelfde maand een jaar geleden: 2023, een stijging van 36 procent, meldt brancheorganisatie RAI. Overigens namen de verkopen van bijna alle soorten voertuigen toe. De meeste motoren worden verkocht in de Randstad, maar de Drenten hebben naar verhouding de meeste motorfietsen in de garage staan. Komend weekeinde zal het extra druk zijn met motoren op de Drentse we gen, op weg naar de TT in Assen. MIDDELBURG - Klokslag 19.00 uur stroomt elke donderdag avond de straat voor café De Wiekslag in De Wijk vol leden van motorclub De Antrappers. Op hun motor natuurlijk, klaar voor de wekelijkse toertocht in de omgeving, 100 tot 125 kilo meter, met tijd voor een kop koffie bij een kroeg aan de rou te. Mooie tijden voor de club in de maand juni. "Hoe langer de avond, hoe langer we rijden", zegt secretaris Jan Boverhof van de club in het zuidwes ten van Drenthe, niet ver van Meppel. Drenten houden van moto ren. Komend weekeinde is het TT-circuit in Assen het terrein van de negentigste editie van het motorfestijn. Maar Dren the staat ook al minstens der tig jaar bovenaan als het gaat om het bezit van motoren: 55 van de 1000 Drenten heeft een motor in de garage staan, ver boven de 39 motoren per 1000 Nederlanders. In de gemeen te Middelburg is motorrijden minder populair. Middelburg telt 36 motoren per 1000 inwo ners en zit daarmee onder het landelijk gemiddelde. Oerend hard In de Randstedelijke provin cies Noord- en Zuid-Holland worden de meeste motorfiet sen verkocht, maar ze scoren al jaren veel lager als het gaat om 'motordichtheid'. Is er dan vooral in de provincie nog ruimte om eens lekker'oerend hard' te gaan? "Motoren wor den voornamelijk gebruikt om in de vrije tijd te toeren", zegt Bas Vis van de landelijke mo torvereniging KNMV. En dat kan nu eenmaal heel goed in de provincie. "Daar is ruimte, ook om te stallen. Het is veel aantrekkelijker dan het verkeer in en om de steden." Woon- werkverkeer Maar zowel de KNMV als bran cheorganisatie RAI Vereniging haasten zich om de motor fiets aan te prijzen voor het woon-werkverkeer, ook in de grote stad. "Motorrijders vind je overal", zegt Floris Liebrand van de RAI. "Ook in de stad, omdat een motor veel minder ruimte inneemt dan een auto. Bijvoorbeeld in Amsterdam zie je ze ook gewoon op de stoep staan." Overlast Onder al die motorhelmen gaan wel steeds vaker grijze haren schuil: sinds 2014 zijn het steeds meer vijftigplussers die hun rijbewijs vooreen mo tor halen. "Motorrijden is voor veel mensen ontspanning", zegt Liebrand. "En dat pakken mensen op als er meer erva ring op de weg is opgedaan en als ze meer vrije tijd hebben." Politie Jan Boverhof van De Antrap pers weet wel waarom Drenten zo graag op de motor stappen: ze wonen in een mooie, groe ne en rustige provincie waarin het heerlijk toeren is. Keerzijde: in Drentse boerderijen wonen nu vaak westerlingen die geen lawaai aan hun hoofd willen, zegt Boverhof. "Crossen wordt verziekt in Nederland. Ze bel len meteen de politie." Overlast? En de campagne van onder meer de KNMV om geen over last te veroorzaken? Volgens Boverhof is het maar een klein groepje motorrijders dat het verpest voor de rest. De An trappers houden zich "redelijk aan de regels". Soms moet het gas er even op. "Maar niet ki lometers lang en we gaan ook niet met 80 kilometer door een dorp. We doen er niemand kwaad mee." Redactionele bijdrage van persbureau ANP

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2021 | | pagina 6