Gemengde gevoelens horeca over eerste versoepelingen 1 ST3R HfS t--m w De Faam WOENSDAG 26 MEI 2021 Middelburg heeft minder cafés dan gemiddeld in Nederland "DE FOCUS VAN DE HORECA LIGT OP WAT WÉL MOGELIJK IS" Hf Horeca weer open, maar met strenge regels VEEL OPROEP KRACHTEN ZIJN OP ZOEK GEGAAN NAAR ANDER WERK Aantal restaurants, cafés en cafetaria's binnen 5 km Gemiddelde in gemeente Middelburg Restaurants Cafetaria's Cafés 0 10 20 30 40 MIDDELBURG - Horecazaken in heel Nederland mogen na ruim een half jaar sluiting weer gasten ontvangen op het terras. Toch blijven er verschillende regels en be perkingen gelden waar gele genheden zich aan moeten houden. Hoe vergaat het de horeca-ondernemers? Voor veel horecaondernemers was het een bijzonder mo ment om weer gasten te mo gen ontvangen. Eindelijk weer (een beetje) terug naar nor maal. "De versoepelingen zijn een eerste stap, maar wel één met gemengde gevoelens", benadrukt een woordvoerder van brancheorganisatie Ko ninklijke Horeca Nederland (KHN). "Want niet ieder café of restaurant heeft een terras. En het blijft een uitdaging om een onderneming zó in te rich ten dat zowel de regels correct worden gevolgd als de opti- male bezetting behaald", aldus de KHN. Middelburg is een kleine ho- recagemeente met 46 restau rants op 5 kilometer afstand. Op diezelfde afstand zijn in Middelburg 22 cafés te vinden tegenover 62 cafés als lande lijk gemiddelde. De horecasec- tor beslaat ongeveer 2 procent van de Nederlandse economie en voorziet honderdduizenden Nederlanders van werk. Heaters Een horecaondernemer die zo goed mogelijk binnen de mogelijkheden probeert te werken, is Nico Klaver van res taurant 't Kalkoentje in Rhe- nen. "Ja, we worden beperkt door de aangepaste openings tijden en het slechte weer", legt Klaver uit. "Maar we fo cussen ons op wat wél moge- Sinds 19 mei zijn de openingstijden van de terrassen ver ruimd. Mensen mogen nu van 06:00 tot 20:00 uur op een terras zitten. Eerder was dit nog van 12:00 uur tot 18:00 uur. Regels die blijven gelden zijn onder meer: - Er geldt een verplichte reservering van zitplaatsen vooraf. Dit kan aan de deur. - Aan een tafel zitten maximaal 2 personen op 1,5 meter afstand. Tenzij het gaat om personen uit hetzelfde huis houden en kinderen tot en met 12 jaar. - Per buitenterras geldt een maximum van 50 personen. - Een gezondheidscheck en een verzoek om te registreren zijn verplicht. - Er is geen zelfbediening. - Alleen voor toilet- en garderobebezoek of om te betalen mogen bezoekers naar binnen. Hierbij moet een mondkap je worden gedragen. - Er wordt zoveel mogelijk contactloos betaald. lijk is." Na de eerste versoepelingen in april heeft Klaver samen met medewerkers tenten neerge zet op het terras met een bat terij aan heaters om de mensen een beetje warm te houden. "Laatst hadden we gasten die hun skipak hadden aangetrok ken vanwege de kou, maar het houdt ons - en de eters - niet tegen. Iedere dag zitten we aan de maximale capaciteit." De verdere verruiming van de openingstijden was zeer wel kom, aldus de KHN. "Maar om écht het verschil te maken, moet de hele horeca open." Het is het volgens de branche organisatie tijd dat het kabinet doorpakt en de horeca per 26 mei volledig heropent. Klaver merkt dat vaste gasten van het restaurant enorm meeleven. Enthousiast: "Zodra de eerste berichten naar buiten kwamen over verdere versoepelingen kregen we meteen telefoon tjes van mensen die dolgraag wilden reserveren voor diner op het terras." Het beeld op de terrassen ver schilt volgens de woordvoer der van de KHN per regio: "In de steden zien we volle terras sen bij zon en is er bij minder weer ook voldoende animo door verwarmde terrassen. De buitengebieden blijven achter, daar zijn de terrassen alleen bij mooi weer en feestdagen goed bezet." Functie elders Veel horecamedewerkers voelden zich genoodzaakt om tijdens de sluiting op zoek te gaan naar ander werk. Een op de vijf heeft ergens anders een baan gevonden. Zo kon den studenten geregeld aan de slag bij teststraten van de GGD en commerciële aanbieders. Deze oproepkrachten zullen in de zomer, na verdere versoe pelingen, weer hard nodig zijn in de horeca, meent de KHN. De organisatie vreest dat het lastig kan worden voor de ho reca om genoeg medewerkers te vinden als de boel in de zo mer weer langzaam open kan. Klaver is blij dat hij zijn team heeft kunnen aanhouden tij dens de sluiting. "Het is ons gelukt al het personeel door te blijven betalen. We gaan volle kracht vooruit binnen de mo gelijkheden die we krijgen." Redactionele bijdrage van persbureau ANP

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2021 | | pagina 11