Opmars elektrische fietsen
extra drukte en risico's
zorgt voor
De Faam
WOENSDAG 21 APRIL 2021
Speed pedelec ook in Middelburg populair
"Het is belangrijk
dat er een
wisselwerking is
in het verkeer"
BOVAG: "DE E-BIKE
WORDT IN DE VOLLE
BREEDTE OMARMD"
De e-bike versus de speed pedelec:
wat zijn de verschillen?
Speed pedelecs in Zeeland
Aantal per 100.000 inwoners
"Elektrisch fietsen is cool ge
worden", zegt BOVAG-woord-
voerder Paul de Waal. Waar
ondersteund fietsen een aan
tal jaar geleden nog een stoffig
imago had, zag de brancheor
ganisatie het afgelopen jaar
een ware run op e-bikes ont
staan. Ook het coronavirus
speelde daarin een rol. "Men
sen gingen op zoek naar een
alternatief voor het openbaar
vervoer."
In totaal werden er vorig jaar
547.000 e-bikes verkocht, ruim
30 procent meer dan in 2019.
"Je hebt elektrische bakfiet
sen, maar ook mountainbikes
en stadsfietsen", somt De Waal
op. "De e-bike wordt in de vol
le breedte omarmd."
Het geldt ook voor de speed
pedelec of speedbike. Die is te
vergelijken met een e-bike, al
leen kan eerstgenoemde een
stuk sneller. Waar de e-bike
begrensd is op 25 kilometer per
uur, kan de speed pedelec bij
na het dubbele aantikken. Ge-
bruikers moeten daarom een
helm dragen en worden gezien
als bromfietsers. Net als deze
rijwielen moeten speedbikes
binnen de bebouwde kom op
de normale rijbaan, maar ze
mogen ook op de fietspaden
rijden.
Het aantal speed pedelec-ei-
genaren nam de afgelopen ja
ren toe. Op 1 juli 2019 waren dit
er in Nederland 17.196. Een jaar
later waren dat er al 21.144, een
toename van ruim 18 procent.
Geven en nemen
Ook in de provincie Zeeland
zijn steeds meer van dit soort
rijwielen op de weg te zien.
Waar er in 2019 gemiddeld nog
112 speed pedelecs per 100.000
inwoners waren geregistreerd,
waren dat er in 2020 al 144.
In de gemeente Middelburg
reden er vorig jaar 44 van dit
soort rijwielen op de weg.
ANWB-woordvoerder Mar
kus van Tol noemt de speed
pedelec een "interessant ver
voermiddel", maar voorziet
tegelijkertijd meer drukte op
de wegen, wat het risico op
ongevallen vergroot. In Neder
land vielen in 2020 in totaal
610 verkeersdoden te betreu
ren. Daarvan reden er 33 op
een snor- of bromfiets, aldus
het Centraal Bureau voor de
Statistiek Tot deze categorie
behoort ook de speed pedelec.
Hoeveel van deze weggebrui
kers bij de dodelijke ongeval
len betrokken waren, is niet
bekend.
Het probleem met de speed
pedelecs is volgens de ANWB
dat ze op de rijbaan een lage
re snelheid behalen dan auto's,
wat tot gevaarlijke situaties
kan leiden. "Het is belangrijk
dat er op de rijbaan dan een
wisselwerking is tussen auto's
en speed pedelecs", zegt Van
Tol. "Het is geven en nemen
in het verkeer, bestuurders
moeten rekening houden met
elkaar."
Op het eerste oog lijken e-bikes en speed pedelecs vrij veel
op elkaar, maar toch verschillen de twee soorten rijwielen
nog wel op een aantal punten. Hieronder volgen de groot
ste en belangrijkste verschillen.
- Een e-bike (of'gewone' elektrische fiets) mag maximaal
25 kilometer per uur rijden, een speed pedelec (of speed
bike) mag tot 45 kilometer per uur op de rijbaan rijden. Op
fietspaden binnen de bebouwde kom mag je maximaal 30
kilometer per uur en buiten de bebouwde kom mag je 40
kilometer per uur.
- Omdat speed pedelecs zulke snelheden kunnen beha
len, moeten ze voorzien zijn van een geel kentekenplaatje.
Vanwege deze registratieplicht is duidelijk hoeveel er per
gemeente rondrijden. E-bikes hebben - net als gewone
fietsen - geen nummerplaatje nodig.
- Een e-bike wordt meestal gebruikt voor korte woon-wer-
kafstanden of voor recreatief gebruik. Een speed pedelec
kan worden gebruikt om langere afstanden naar werk tot
circa 50 kilometer te overbruggen, aldus de ANWB.
- Op een e-bike is het niet verplicht om een helm te dra
gen, op een speed pedelec is dat wel verplicht. Ook moet de
speedbike een achteruitkijkspiegel hebben.
MIDDELBURG - De elektrische fiets en speed pedelec, de
snellere broer van de e-bike, zijn aan een opmars bezig. Het
zorgt voor meer drukte op de weg. wat het risico op ongeluk
ken vergroot. "Wisselwerking" is volgens de ANWB het sleu
telwoord.
Redactionele bijdrage van persbureau ANP