Opmars elektrische fietsen extra drukte en risico's zorgt voor De Faam WOENSDAG 21 APRIL 2021 Speed pedelec ook in Middelburg populair "Het is belangrijk dat er een wisselwerking is in het verkeer" BOVAG: "DE E-BIKE WORDT IN DE VOLLE BREEDTE OMARMD" De e-bike versus de speed pedelec: wat zijn de verschillen? Speed pedelecs in Zeeland Aantal per 100.000 inwoners "Elektrisch fietsen is cool ge worden", zegt BOVAG-woord- voerder Paul de Waal. Waar ondersteund fietsen een aan tal jaar geleden nog een stoffig imago had, zag de brancheor ganisatie het afgelopen jaar een ware run op e-bikes ont staan. Ook het coronavirus speelde daarin een rol. "Men sen gingen op zoek naar een alternatief voor het openbaar vervoer." In totaal werden er vorig jaar 547.000 e-bikes verkocht, ruim 30 procent meer dan in 2019. "Je hebt elektrische bakfiet sen, maar ook mountainbikes en stadsfietsen", somt De Waal op. "De e-bike wordt in de vol le breedte omarmd." Het geldt ook voor de speed pedelec of speedbike. Die is te vergelijken met een e-bike, al leen kan eerstgenoemde een stuk sneller. Waar de e-bike begrensd is op 25 kilometer per uur, kan de speed pedelec bij na het dubbele aantikken. Ge- bruikers moeten daarom een helm dragen en worden gezien als bromfietsers. Net als deze rijwielen moeten speedbikes binnen de bebouwde kom op de normale rijbaan, maar ze mogen ook op de fietspaden rijden. Het aantal speed pedelec-ei- genaren nam de afgelopen ja ren toe. Op 1 juli 2019 waren dit er in Nederland 17.196. Een jaar later waren dat er al 21.144, een toename van ruim 18 procent. Geven en nemen Ook in de provincie Zeeland zijn steeds meer van dit soort rijwielen op de weg te zien. Waar er in 2019 gemiddeld nog 112 speed pedelecs per 100.000 inwoners waren geregistreerd, waren dat er in 2020 al 144. In de gemeente Middelburg reden er vorig jaar 44 van dit soort rijwielen op de weg. ANWB-woordvoerder Mar kus van Tol noemt de speed pedelec een "interessant ver voermiddel", maar voorziet tegelijkertijd meer drukte op de wegen, wat het risico op ongevallen vergroot. In Neder land vielen in 2020 in totaal 610 verkeersdoden te betreu ren. Daarvan reden er 33 op een snor- of bromfiets, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek Tot deze categorie behoort ook de speed pedelec. Hoeveel van deze weggebrui kers bij de dodelijke ongeval len betrokken waren, is niet bekend. Het probleem met de speed pedelecs is volgens de ANWB dat ze op de rijbaan een lage re snelheid behalen dan auto's, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. "Het is belangrijk dat er op de rijbaan dan een wisselwerking is tussen auto's en speed pedelecs", zegt Van Tol. "Het is geven en nemen in het verkeer, bestuurders moeten rekening houden met elkaar." Op het eerste oog lijken e-bikes en speed pedelecs vrij veel op elkaar, maar toch verschillen de twee soorten rijwielen nog wel op een aantal punten. Hieronder volgen de groot ste en belangrijkste verschillen. - Een e-bike (of'gewone' elektrische fiets) mag maximaal 25 kilometer per uur rijden, een speed pedelec (of speed bike) mag tot 45 kilometer per uur op de rijbaan rijden. Op fietspaden binnen de bebouwde kom mag je maximaal 30 kilometer per uur en buiten de bebouwde kom mag je 40 kilometer per uur. - Omdat speed pedelecs zulke snelheden kunnen beha len, moeten ze voorzien zijn van een geel kentekenplaatje. Vanwege deze registratieplicht is duidelijk hoeveel er per gemeente rondrijden. E-bikes hebben - net als gewone fietsen - geen nummerplaatje nodig. - Een e-bike wordt meestal gebruikt voor korte woon-wer- kafstanden of voor recreatief gebruik. Een speed pedelec kan worden gebruikt om langere afstanden naar werk tot circa 50 kilometer te overbruggen, aldus de ANWB. - Op een e-bike is het niet verplicht om een helm te dra gen, op een speed pedelec is dat wel verplicht. Ook moet de speedbike een achteruitkijkspiegel hebben. MIDDELBURG - De elektrische fiets en speed pedelec, de snellere broer van de e-bike, zijn aan een opmars bezig. Het zorgt voor meer drukte op de weg. wat het risico op ongeluk ken vergroot. "Wisselwerking" is volgens de ANWB het sleu telwoord. Redactionele bijdrage van persbureau ANP

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2021 | | pagina 15