Gerrit Veldhorst en zijn Ford Ferguson Thuis blijven wonen, maar heeft u moeite met traplopen? WOENSDAG 24 FEBRUARI 2021 De Faam Trekker uit zijn jeugd GEKOCHT IN FRANKRIJK. NIEMAND KREEG HEM OP GANG. Zo lang mogelijk in je eigen huis blij ven wonen. Dat is de wens van een ruime meerderheid van de 55-plus- sers. Ook als gezondheidsklachten er op latere leeftijd voor zorgen dat hun woning niet meer goed toegan kelijk is. Als de trap een obstakel wordt, vormt een traplift dé oplos sing. Juist omdat iedere trapsituatie en persoonlijke wensen anders zijn, ontwikkelde Koninklijke Otolift een traplift die een oplossing biedt voor vrijwel elke trap. Dc innovatieve Otolift Modul-Air be staat uit meerdere, perfect op elkaar aansluitende, modules. Hierdoor is de traplift heel makkelijk op maat te maken voor eigenlijk alle soorten trappen: rech te trappen, trappen met een of meerdere bochten en spil- en wenteltrappen. Dc traplift kan ook aan de buiten- of bin nenzijde van trappen geplaatst worden. Bij plaatsing aan dc binnenzijde kan dc trapleuning in de meeste gevallen blijven zitten en blijft de trap veilig beloopbaar. Duurzaam en herbruikbaar Om een zo lang mogelijke levens duur te garanderen, bestaat de Oto lift Modul-Air uit duurzame en slijt vaste materialen. In combinatie met de modulariteit zorgt dit ervoor dat dc traplift 100% herbruikbaar is. In genomen trapliftcn worden, na een volledige inspectie en een grondige schoon maakrondc, gcrccondi t ionccrd Zo ontvangt dc klant altijd een twee dehands traplift die zo goed als nieuw is en voldoet aan dc strengste kwali- tcits- en veiligheidseisen. Ook dc an dere trapliftmodellen van Koninklijke Otolift Trapliftcn worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd. Koninklijke Otolift Wilt u meer weten over dc Otolift Mo dul-Air of de andere trapliften van Ko ninklijke Otolift? Vraag dan een gratis brochure aan of maak een geheel vrij blijvende afspraak om de mogelijkheden te bespreken. Kijk op www.otolift.nl of bel naar 0800 444 771 0 Slechts 48 uur levertijd Een bijkomend voordeel van dc innova tieve opbouw van dc Otolift Modul-Air is de zeer korte levertijd. Koninklijke Otolift heeft een grote bibliotheek van modules, die op voorraad gemaakt wor den in de fabriek. Hierdoor kan de mo dulaire traplift in veel gevallen volledig uit voorraad geleverd worden. Een Oto lift Modul-Air kan daarom al binnen 48 uur na opdracht op de trap geïnstalleerd worden. Tijdens het ontwerpproces van de Otolift Modul-Air is er ook veel rekening gehouden met dc veiligheid van dc gebruiker. Zo komt dc traplift automatisch tot stilstand wanneer er een obstakel op dc trap ligt. Dc stoel kan zich zijwaarts of achterwaarts naar boven en beneden bewegen, waardoor plaatsing al mogelijk is op trappen van minimaal zestig centimeter. En dankzij het ingebouwde noodprogramma kan dc traplift ook bij stroomuitval veilig gebruikt worden. Theo Rietveld Waarom koop je als 78-jarige een oude trekker uit 1945 in Frankrijk? Waarom kon zijn schoonvader in 1941 niet weige ren om zijn eerste trekker te kopen? En wat vond hij van zijn twee jaar militaire dienstplicht als vrachtwagenchauffeur? De 90-jarige Gerrit Veldhorst geniet in goede gezondheid van elke dag. Tijd voor een nadere kennismaking. MIDDELBURG - Gerrit Veld horst komt uit het Gelderse Leersum. Uit een gezin met acht kinderen. Begin jaren '50 strijkt hij neer op Walcheren. In navolging van zijn twee broers had hij naar Canada kunnen emigreren. Hij trouwt in 1954 neemt de boerderij over van zijn schoonvader, maakt er een akkerbouwbedrijf van en breidt het bedrijf uit tot 20 hectare. Begin jaren '60 koopt hij zijn eerste eigen trekker, een Ford Dexta. Na zijn pensi oen ruilt hij met zijn zoon van woning en blijven ze eikaars buren. De boerenfox komt mij blaffend tegemoet als ik aan bel. Gerrit laat eerst zijn uit 1945 stammende- en zelf op geknapte Ford Ferguson trek ker zien in de houten schuur naast de garage. Militaire dienst Het rijden heb ik in dienst ge leerd in Ermelo. Eerst een half jaar infanterie opleiding en daarna de chauffeursopleiding. Hij vertelt over waaghalzerij in de duinen van Noord-Holland; met de legerauto steil naar be neden het duin af en dan weer omhoog. Ik leerde het in een week. En dan het in kolonne rijden in de nacht, van Erme lo naar Haarlem. Ik heb nooit een ongeluk gehad. Een col- lega van mij wel; die had zijn arm buitenboord en die ver brijzelde hij toen hij kort langs een lantaarnpaal reed. Dat kon omdat het Engelse wagens waren met het stuur rechts. Ford Ferguson 1945 "Mijn vader kocht een Ford Ferguson trekker in augustus op vergunning. In heel Ne derland werden er 100 vanuit Amerika ingevoerd. Hij moest naar de fabriek in Amsterdam en als hij weigerde wist hij niet wanneer hij een nieuwe kans kreeg. Hij kostte 3250 gulden. Ik reed er als jongen een paar jaar later zo mee weg. Aan de Ford Ferguson zit een bijzon der verhaal: In 1938 leerde au tofabrikant Henry Ford, Henry Ferguson kennen toen hij zijn Ferguson-systeem showde op Ford's landgoed. Dit leidde tot een samenwerking: een lichte trekker voor weinig geld waar mee je alles kon. En met dit model heeft Gerrit Veldhorst eerst bij zijn vader gereden en in 2010 kocht hij er een in Frankrijk. 15 euro Het duurde een paar jaar voor dat Gerrit hem aan de praat kreeg. Het probleem zat in het ontstekingssysteem. Een ken nis zei dat hij de bobine moest vervangen. Voor 19 euro kocht hij er een en toen was alles op gelost: de Ford reed weer als een tierelier. Niet meer op het land, wel met zijn zelfgemaakt karretje om van alles te ver voeren. Het belangrijkste zijn de ritjes met andere trekker liefhebbers. In september reed hij zijn laatste rit; half tien be ginnen en half zes thuis. Ger rit kan nog uren vertellen. Hij zwaait me na met de blaffende boerenfox naast zich. Advertentie Nog regelmatig rijdt de 90-jarige Gerrit Veldhorst met zijn Ford Ferguson uit 1945 een rondje over Walcheren. FOTO: Theo Rietveld

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2021 | | pagina 6