Gerrit Veldhorst en zijn Ford Ferguson
Thuis blijven wonen, maar heeft u moeite met traplopen?
WOENSDAG 24 FEBRUARI 2021
De Faam
Trekker uit zijn jeugd
GEKOCHT IN
FRANKRIJK.
NIEMAND KREEG
HEM OP GANG.
Zo lang mogelijk in je eigen huis blij
ven wonen. Dat is de wens van een
ruime meerderheid van de 55-plus-
sers. Ook als gezondheidsklachten
er op latere leeftijd voor zorgen dat
hun woning niet meer goed toegan
kelijk is. Als de trap een obstakel
wordt, vormt een traplift dé oplos
sing. Juist omdat iedere trapsituatie
en persoonlijke wensen anders zijn,
ontwikkelde Koninklijke Otolift een
traplift die een oplossing biedt voor
vrijwel elke trap.
Dc innovatieve Otolift Modul-Air be
staat uit meerdere, perfect op elkaar
aansluitende, modules. Hierdoor is de
traplift heel makkelijk op maat te maken
voor eigenlijk alle soorten trappen: rech
te trappen, trappen met een of meerdere
bochten en spil- en wenteltrappen. Dc
traplift kan ook aan de buiten- of bin
nenzijde van trappen geplaatst worden.
Bij plaatsing aan dc binnenzijde kan dc
trapleuning in de meeste gevallen blijven
zitten en blijft de trap veilig beloopbaar.
Duurzaam en herbruikbaar
Om een zo lang mogelijke levens
duur te garanderen, bestaat de Oto
lift Modul-Air uit duurzame en slijt
vaste materialen. In combinatie met
de modulariteit zorgt dit ervoor dat
dc traplift 100% herbruikbaar is. In
genomen trapliftcn worden, na een
volledige inspectie en een grondige
schoon maakrondc, gcrccondi t ionccrd
Zo ontvangt dc klant altijd een twee
dehands traplift die zo goed als nieuw
is en voldoet aan dc strengste kwali-
tcits- en veiligheidseisen. Ook dc an
dere trapliftmodellen van Koninklijke
Otolift Trapliftcn worden zo duurzaam
mogelijk geproduceerd.
Koninklijke Otolift
Wilt u meer weten over dc Otolift Mo
dul-Air of de andere trapliften van Ko
ninklijke Otolift? Vraag dan een gratis
brochure aan of maak een geheel vrij
blijvende afspraak om de mogelijkheden
te bespreken. Kijk op www.otolift.nl of
bel naar 0800 444 771 0
Slechts 48 uur levertijd
Een bijkomend voordeel van dc innova
tieve opbouw van dc Otolift Modul-Air
is de zeer korte levertijd. Koninklijke
Otolift heeft een grote bibliotheek van
modules, die op voorraad gemaakt wor
den in de fabriek. Hierdoor kan de mo
dulaire traplift in veel gevallen volledig
uit voorraad geleverd worden. Een Oto
lift Modul-Air kan daarom al binnen 48
uur na opdracht op de trap geïnstalleerd
worden. Tijdens het ontwerpproces van
de Otolift Modul-Air is er ook veel
rekening gehouden met dc veiligheid
van dc gebruiker. Zo komt dc traplift
automatisch tot stilstand wanneer er
een obstakel op dc trap ligt. Dc stoel
kan zich zijwaarts of achterwaarts naar
boven en beneden bewegen, waardoor
plaatsing al mogelijk is op trappen van
minimaal zestig centimeter. En dankzij
het ingebouwde noodprogramma kan
dc traplift ook bij stroomuitval veilig
gebruikt worden.
Theo Rietveld
Waarom koop je als 78-jarige een oude trekker uit 1945 in
Frankrijk? Waarom kon zijn schoonvader in 1941 niet weige
ren om zijn eerste trekker te kopen? En wat vond hij van zijn
twee jaar militaire dienstplicht als vrachtwagenchauffeur?
De 90-jarige Gerrit Veldhorst geniet in goede gezondheid van
elke dag. Tijd voor een nadere kennismaking.
MIDDELBURG - Gerrit Veld
horst komt uit het Gelderse
Leersum. Uit een gezin met
acht kinderen. Begin jaren '50
strijkt hij neer op Walcheren. In
navolging van zijn twee broers
had hij naar Canada kunnen
emigreren. Hij trouwt in 1954
neemt de boerderij over van
zijn schoonvader, maakt er
een akkerbouwbedrijf van en
breidt het bedrijf uit tot 20
hectare. Begin jaren '60 koopt
hij zijn eerste eigen trekker,
een Ford Dexta. Na zijn pensi
oen ruilt hij met zijn zoon van
woning en blijven ze eikaars
buren. De boerenfox komt mij
blaffend tegemoet als ik aan
bel. Gerrit laat eerst zijn uit
1945 stammende- en zelf op
geknapte Ford Ferguson trek
ker zien in de houten schuur
naast de garage.
Militaire dienst
Het rijden heb ik in dienst ge
leerd in Ermelo. Eerst een half
jaar infanterie opleiding en
daarna de chauffeursopleiding.
Hij vertelt over waaghalzerij in
de duinen van Noord-Holland;
met de legerauto steil naar be
neden het duin af en dan weer
omhoog. Ik leerde het in een
week. En dan het in kolonne
rijden in de nacht, van Erme
lo naar Haarlem. Ik heb nooit
een ongeluk gehad. Een col-
lega van mij wel; die had zijn
arm buitenboord en die ver
brijzelde hij toen hij kort langs
een lantaarnpaal reed. Dat kon
omdat het Engelse wagens
waren met het stuur rechts.
Ford Ferguson 1945
"Mijn vader kocht een Ford
Ferguson trekker in augustus
op vergunning. In heel Ne
derland werden er 100 vanuit
Amerika ingevoerd. Hij moest
naar de fabriek in Amsterdam
en als hij weigerde wist hij niet
wanneer hij een nieuwe kans
kreeg. Hij kostte 3250 gulden.
Ik reed er als jongen een paar
jaar later zo mee weg. Aan de
Ford Ferguson zit een bijzon
der verhaal: In 1938 leerde au
tofabrikant Henry Ford, Henry
Ferguson kennen toen hij zijn
Ferguson-systeem showde op
Ford's landgoed. Dit leidde tot
een samenwerking: een lichte
trekker voor weinig geld waar
mee je alles kon. En met dit
model heeft Gerrit Veldhorst
eerst bij zijn vader gereden
en in 2010 kocht hij er een in
Frankrijk.
15 euro
Het duurde een paar jaar voor
dat Gerrit hem aan de praat
kreeg. Het probleem zat in het
ontstekingssysteem. Een ken
nis zei dat hij de bobine moest
vervangen. Voor 19 euro kocht
hij er een en toen was alles op
gelost: de Ford reed weer als
een tierelier. Niet meer op het
land, wel met zijn zelfgemaakt
karretje om van alles te ver
voeren. Het belangrijkste zijn
de ritjes met andere trekker
liefhebbers. In september reed
hij zijn laatste rit; half tien be
ginnen en half zes thuis. Ger
rit kan nog uren vertellen. Hij
zwaait me na met de blaffende
boerenfox naast zich.
Advertentie
Nog regelmatig rijdt de 90-jarige Gerrit Veldhorst met zijn Ford Ferguson uit 1945 een rondje over Walcheren.
FOTO: Theo Rietveld