Hogere snelheid maakt tractor veiliger
Langer thuis blijven wonen dankzij een OtoliFt trapliFt
Verkeer
WOENSDAG 13 JANUARI 2021
De Faam
De maximumsnelheid is verhoogd
IN ZEELAND IS
VEEL LANDBOUW
VERKEER OP DE
OPENBARE WEG
Geef via NL46INGB0000000550 of kijk op zoa.nl
Advertentie
Wilt u thuis blijven wonen in uw
eigen huis, maar wordt traplopen
steeds moeilijker? Voor veel senioren
vormt de trap een grote uitdaging.
Maar liefst één op de tien 65-plussers
en een kwart van de 75-plussers heeft
veel moeite met traplopen. Een trap-
lift is dan de oplossing om veilig naar
hoven en beneden te gaan.
Met een traplift maakt u uw woning
snel en gemakkelijk levensloopbesten-
dig. Uw traplift wordt helemaal op
maat gemaakt voor uw situatie. De
vorm van uw trap en uw persoonlijke
wensen spelen hierin een belangrijke
rol. Gelukkig passen de trapliften van
Koninklijke Otolift nagenoeg altijd, of
u nu een rechte rrap, een trap met meer
dere bochten of een wenteltrap heeft.
Kiest u voor de revolutionaire Otolift
Modul-Air, dan kan de traplift zelfs aan
de binnenzijde van uw trap geplaatst
worden. Uw trapleuning kan dan blij
ven zitten, waardoor uw trap veilig bc-
loopbaar blijft. En dankzij de dunne
rail van slechts zes centimeter breedte
(de dunste enkele rail ter wereld) en de
mooie vormgeving valt de traplift bijna
niet op in uw interieur.
Snelle levering
Een ander voordeel van de Otolift Mo
dul-Air is de snelle levertijd. De traplift
wordt opgebouwd uit sterke, uitwissel
bare modules die op voorraad gemaakt
worden in de fabriek. Hierdoor kan uw
traplift al binnen 48 geleverd worden.
Zodra u de beslissing heeft genomen
om een traplift aan te schaffen, wilt u
daar natuurlijk geen weken op wachten.
Veilig
Bij het ontwerpen van de Otolift Mo
dul-Air is er ook veel rekening gehou
den met uw veiligheid. Ligt er een ob
stakel op de trap, dan komt de traplift
automatisch en zachtjes tot stilstand.
De traplift is daarnaast ook uitgevoerd
met de Reverse Drive Technology. De
stoel kan zich hierdoor niet alleen zij
waarts, maar ook achterwaarts naar bo
ven en beneden verplaatsen. De Otolift
Modul-Air past daarom al op trappen
van slechts zestig centimeter breed. En
bovenaan uw trap draait de zitting au
tomatisch weg van het trappengat, zo
dat u altijd veilig op- en afstapt.
Betrokken Familiebedrijf
Koninklijke Otolift is een betrokken fa
miliebedrijf dat al sinds 1891 bestaat.
Dat merkt u duidelijk aan de kwaliteit
en de gepatenteerde technieken. Wilt u
meer weten over de Otolift Modul-Air?
Vraag dan een gratis brochure aan of
maak een geheel vrijblijvende afspraak
om de mogelijkheden te bespreken.
Kijk op www.otolift.nl of bel gratis
naar 0800 444 771 0.
Sinds 1 januari is de maximumsnelheid voor tractoren ver
hoogd van 25 kilometer per uur naar 40 kilometer per uur.
Ook geldt vanaf dat moment een registratie- en kenteken
plicht voor alle landbouwvoertuigen op de openbare weg.
VUSSINGEN - Met deze wets
wijziging zal het snelheids-
verschil tussen verschillende
voertuigen op de weg klei
ner worden. Het is belangrijk
dat weggebruikers rekening
houden met sneller rijdend
landbouwverkeer. Naast de
snelheidsverhoging zal het
verplicht worden om alle land
bouwvoertuigen te registeren
en te voorzien van een ken
tekenplaat. Samen met de
mogelijkheid tot handhaving
dragen deze zaken bij aan de
verkeersveiligheid op de weg.
Passeerstroken
In de praktijk rijdt al veel land
bouwverkeer over rondwegen
en 80 kilometerwegen, die in
Zeeland vaak al ingericht zijn
met een parallelstructuur en
passeerstroken voor een veili
ge doorstroming van het ver
keer. Bovendien is er in onze
provincie al het Kwaliteitsnet
Landbouwverkeer, dat zich
richt op het veilig en vlot ver
plaatsen van landbouwverkeer
en tegelijkertijd op het verbe
teren van de doorstroming van
het overige verkeer.
Verantwoordelijkheid
Zeeuws gedeputeerde, tevens
voorzitter van het ROVZ, Har
ry van der Maas geeft aan: "In
Zeeland hebben we veelte ma
ken met landbouwverkeer op
de weg. De afgelopen paar jaar
hebben we als wegbeheerders
flink geïnvesteerd in een veili-
gere infrastructuur. Met deze
wetswijziging blijven wegbe
heerders zelf verantwoordelijk
voor het openstellen van we
gen voor het landbouwver
keer. Voorwaarde blijft dat de
wegen goed en veilig ingericht
zijn om landbouwvoertuigen
op te vangen".
Keuzen
Marien Weststrate van wa
terschap Scheldestromen:
"De verhoging van het snel
heidslimiet voor landbouw
verkeer maakt andere keuzen
in de verkeersveiligheid mo
gelijk. Landbouwverkeer door
de bebouwde kom of rond
de bebouwde kom? Er liggen
aanmerkelijke kansen voor
meer veiligheid van agrarische
ondernemers, fietsers en wan
delaars. Laten we deze kansen
pakken en bijvoorbeeld weg-
vakken die nu nog gesloten
zijn voor landbouwverkeer
openen.
Begrip
ZLTO en Cumela geven aan dat
"In de provincie Zeeland wer
ken we al 10 jaar met een kwa
liteitsnet landbouwverkeer.
Het vaststellen ervan ging met
de kaart op tafel en met input
van zowel wegbeheerders als
weggebruikers. Deze werk
wijze heeft geleid tot begrip
voor eikaars soms uiteenlo
pende opvattingen en heeft
een dynamische knelpunten-
lijst opgeleverd. Dankzij deze
aanpak kunnen de gevolgen
van de wetswijziging op een
redelijk eenvoudige manier
worden doorgevoerd. Steeds
meer wegbeheerders van bui
ten de provincie Zeeland lijken
nu ook op deze wijze te willen
gaan werken. En dat is goed
nieuws."
Gedeputeerde Harry van der Maas geeft aan: "In Zeeland hebben we veel te maken met landbouwverkeer op de weg.