Behoefte aan digitale hulp is flink gestegen Q A Terugblik Razzmatazz niet kapot te krijgen Wat fijn om jou weer eens te zien even videobellen met Elise uit Bru Bibliobussen worden tijdelijk bezorgbieb De Faam WOENSDAG 30 DECEMBER 2020 TERUGBLIK BOEKEN In hel intieme zolderkamertheater van Razzmatazz is vrijwel onmogelijk aan de coronabeperkingen te voldoen. FOTO: Peter van Hooven Na een halve eeuw nam Ad Lijnse in 2019 afscheid van zijn levenswerk Razzmatazz. Het kleinschalige podium voor muzikanten en groepen die voornamelijk 'wereldmuziek' maakten. Het zoldertheater aan de Middelburgsestraat in Oost-Souburg bond een vast, trouw publiek aan zich. OOST-SOUBURG - Ad Lijn se wilde als vervanging na zijn tomeloze inzet in al die jaren wat meer te gaan rei zen. Maar daar is weinig van terechtgekomen. De 75-jarige Lijnse heeft het stokje overgedragen aan Kees Reinhoud, maar is nog indirect betrokken bij het podium. En ondanks het feit dat Covid-19 roet in het eten gooide is Razzmatazz in 2020 een samenwerking aange gaan met het Middelburgse podium De Spot. Reinhoud: "Dat was volgens Razzmatazz de enige ma nier om in cornonatijd nog iets te kunnen organiseren." Maar uiteindelijk bleken ook deze optredens ook door de lockdowns onmogelijk. Rein houd: "Vergeet niet dat wij het zonder subsidie moeten stellen en afhankelijk zijn van giften van ons vaste publiek." Verder had het Souburgse podium te maken met sloop werkzaamheden van een voormalig school- en wijk- gebouw dat grenst aan Razz- matazzen met gemeentelijke bezuinigingen qua onder houd. Lijnse is maar begon nen met het immense archief door te spitten, want hij wil de geschiedenis in boekvorm uitbrengen. In februari interviewde ik Elise, een meisje met anor exia. Op haar dertiende ver jaardag spraken we af bij haar thuis in Bruinisse. Het was voor mij het meest in drukwekkende verhaal dat ik het afgelopen jaar ge schreven heb. Nu, bijna een jaar verder gaan we video bellen via What's App. Hoe zag haar jaar eruit? Door Conny den Heijer Een vrolijke Elise die er hard aan werkt om haar anorexia de baas te blijven. Seifie: Elise Goudzwaard OOST-SOUBURG - Ik vind het spannend en daarom wil het videobellen mij niet di rect lukken. Ligt het aan mijn internet of aan mijn bibber vingers? Genieten Dan maar naar het toestel van haar moeder bellen en ja hoor... daar is ze. Ik zie gelijk hoe Elise veranderd is. Hier zit een puber die er weer zin in heeft. Die op stap gaat naar vriendinnen en die weer kan genieten, zo als dat hoort op die leeftijd. "Ik ga nog wel een keer per week naar therapie" zegt Eli se. "Maar dat geeft niet, net zo min als mijn beugel, die hoeft ook nog maar twee jaar." Stralen Wat ziet ze er goed uit, zo heel anders en vooral beter dan een jaar geleden. En wat fijn dat ik haar even op af stand kan zien. Haar mooie bruine ogen stralen weer. Aan haar anorexia wil ze niet teveel meer denken. "Als ik er minder aan denk dan heb ik er minder last van. Ik eet en zit nog maar twee kilo onder mijn gewicht. Dus dat helpt." Gaat goed Elise vertelt verder: "Het gaat heel goed op school nu, mijn cijfers zijn goed. Ik zit nu op de Mavo maar heb een paar cito-toetsen gedaan en misschien kan ik zelfs naar Havo/VWO. Daarna ga ik mij oriënteren op wat ik wil. Misschien wel in de zorg als pedagogisch medewerker. Ik kijk wel." Toekomst Wat een fantastisch voor uitzicht. Elise's eetstoornis is naar de achtergrond gescho ven al blijft die latent aan wezig. Ze heeft zicht op de toekomst en dat is een hele vooruitgang. Doorpakken Moeder Monique had dit hele traject liever veel eerder gestart zien worden, maar ze voelde zich daarbij niet ge hoord. Ze pakte echter door en zie hier het prachtige resultaat. Elise, al was het via een beeldscherm, het was fijn je weer even te zien. De redactie Ouderen hebben tijdens de coronacrisis fors vaker hulp op digitaal gebied gezocht. SeniorWeb ziet tot nu toe een stijging van bijna 15 pro cent in het aantal vragen ten opzichte van vorig jaar. Er zijn tot en met eind novem ber maar liefst ruim 63.000 hulpvragen gesteld én opge lost. Nog niet eerder werden zoveel vragen gesteld. ZEELAND - Senioren hebben vooral hulp nodig om in con tact te blijven met familie en vrienden, en om praktische za ken te regelen nu zij maanden lang (alleen) thuis zitten. Door de coronacrisis versnelt de di gitalisering en moeten mensen vaker zaken online regelen, zoals bijvoorbeeld beeldbellen met de huisarts. De noodzaak om te kunnen whatsappen, beeldbellen en online bood schappen doen nam opeens enorcn toe. Dat is lastig voor ouderen die nog niet zo digi taal vaardig zijn. De behoefte aan hulp en uitleg op digitaal gebied is ontzettend groot. In de eerste coronagolf is daarom direct aan iedereen die het no dig had hulp verleend, ook aan mensen die geen lid van Seni orWeb waren. Hierdoor zijn er duizenden ouderen extra ge holpen. Daniël de Levita, direc teur van SeniorWeb, licht deze beslissing toe: "We vinden het heel belangrijk om in deze cri sis zoveel mogelijk mensen te helpen. Juist ook omdat hulp uit de eigen omgeving nu niet altijd mogelijk is. Digitale vaardigheden zijn onmisbaar geworden en vergroten de zelfredzaamheid." Ongeveer 500 enthousiaste Se- niorWeb-vrijwilligers tackelen alle digitale problemen. Zij zijn veelal zelf ook senior en be grijpen daardoor goed waar de vragenstellers tegenaan lopen. Ze spreken dezelfde taal als hun leeftijdsgenoten. Senioren met een digitale vraag worden telefonisch, op afstand, via in ternet en aan huis geholpen. Bezoek aan huis en ook les op locatie was regelmatig niet mogelijk door de coronamaat regelen, waardoor dit jaar het aantal vragen dat telefonisch en op afstand werd opgelost bijna verdubbelde. SeniorWeb is heel blij dat de vrijwilligers dit mogelijk hebben gemaakt. Juist in coronatijd zetten zij zich extra in om anderen te helpen. "Wij zijn zeer trots op onze vrijwilligers!" MIDDELBURG - Omdat de bibliobussen tijdelijk niet rijden is de bezorgbieb in het leven geroepen, een concept op maat voor klanten van de bibliobussen in Zeeland. Deze service is reeds gestart. Geheel coronaproof worden de gereserveerde boeken van de klanten van de bibliobussen tijdelijk thuisbe zorgd. Je reserveert thuis via de website boeken of andere materialen. Deze blijven zes weken uitgeleend op je leners pas staan. Zodra deze bij de bibliobussen binnen zijn, nemen de medewerkers contact met je op en geven aan op welke dag en dagdeel de bezorger de boeken aan huis brengt. Dit gebeurt in de gemeente Veere, Noord-Beveland, Borsele en Schouwen-Duiveland. Woon je in een van deze gemeenten en bezoek jij nog niet onze bibliobussen en wil je ook boeken uit de Bibliotheek lenen en thuisgebracht krijgen, word dan online lid van de Bibliotheek, bijvoorbeeld via de website van ZB. Heb je problemen met online reserveren, of heb je andere vragen, bijvoorbeeld over je smartphone of laptop, dan kun je telefonisch contact opnemen met de klantenservice van ZB, van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur via 0118-654000. Omdat de bibliobussen tijdelijk niet rijden is de bezorgbieb in het leven geroepen. FOTO.ZEBI Ouderen hebben tijdens de coronacrisis veel vaker hulp op digitaal gebied gezocht. FOTO: Bart van der Putten

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2020 | | pagina 5