Theaterseizoen weer van start
De Faam
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2020
Hoe gaat het nieuwe theaterseizoen er uit zien?
NU, IN CORONA
TIJD, IS ER DE KANS
OM SAMEN TE
WERKEN.
Theo Rietveld
De theaters op Walcheren en de Bevelanden zaten afgelopen
maart nog volop in het theaterseizoen. Wat gebeurde er na 12
maart? Wat hebben ze in de afgelopen maanden gedaan? Hoe
denken ze dat het nieuwe seizoen er uit gaat zien? Hebben ze
oplossingen voorde toekomst? Vragen die de krant stelde aan
een vijftal theater ondernemers.
VLISSINGEN - In het theater
van Esther Rooker en Peter
de Neef ontmoet ik de andere
deelnemers. Een gezelschap
met één doel: mooie voorstel
lingen programmeren voor
zoveel mogelijk bezoekers.
Ze hebben allemaal hun pro
grammering moeten omzet
ten, afzeggen of uitstellen. Nu
mogen de zalen voor een der
de worden gevuld. Dat heeft
consequenties wat contracten
betreft. Peter: In oktober ko
men de impresario's weer met
voorstellingen voor het sei
zoen 2021/2022.
Corona
Hoe was het om opeens de
deuren te sluiten? Jacques:
Eerst een half jaar niks doen
en dan de zaal opnieuw in
richten. Ik ga van 250 naar 80
stoelen. We hebben dit opge
lost door de artiesten te vragen
twee keer op één avond op te
treden. Probleem kan zijn dat
de tweede voorstelling niet
uitverkocht is. De anderen er
varen hetzelfde en besluiten
soms de voorstelling te annu
leren of te verplaatsen. Is het
overleven? Louise: Gesubsidi
eerde theaters kunnen mak
kelijker overleven. Voor de
vrije sector wordt het moeilijk.
Jacques: Zeelandtheaters heeft
natuurlijk overheidssteun ge
kregen die wij moeten missen.
Elk theater kent vaste bezoe
kers en het is de uitdaging
om die bezoekers, samen met
nieuw publiek terug te krijgen.
Jacques: Bij sommige vaste
bezoekers heerst nog terug
houdendheid: ondanks de 1,5
meter blijven ze weg. Esther:
Wij hebben al twee voorstel
lingen gehad. De bezoekers
zijn blij naar het theater te mo
gen en voelen zich veilig bij het
protocol.
Corona leidt ook tot nieu
we initiatieven. Zo nam Henk
Schoute (Zeeland NaZomer
Festival) het initiatief om met
Zeeuwse culturele onderne
mers om de tafel te gaan zit
ten. Zo'n 35 Zeeuwse kunst- en
cultuurinstellingen stelden
een manifest op hoe zij de
toekomst zien. Daarin wordt
onder andere gesproken over
versterking infrastructuur,
zichtbaarheid, verbinding, ver
nieuwing of aandacht voor
de jongeren. Jacques: Daar
uit voortvloeiend hebben de
theaters elkaar opgezocht om
samen de krachten te bunde
len. Peten Voor ons als kleine
theaters is het noodzakelijk
om met elkaar samen te wer
ken om te blijven bestaan. Hij
somt het rijtje Zeeuwse the
aters op die in de problemen
komen: Razzmatazz en Thea
ter De Wegwijzer, De Piek ver
dwijnt binnenkort en streamt
voorstellingen. We moeten
meer naar elkaar toe kruipen.
Esther Krachten bundelen en
samenwerking is essentieel.
Peter: Komende maand moet
er een document komen waar
in staat hoe wij kunnen blijven
voortbestaan.
Steun
Gedeputeerde Anita Pijpelink
reageerde tevreden over de
extra gelden die voor cultuur
naar Zeeland komen. Maar
gaat dit ook naar de kleine
theaters? Louise: Doel van de
paar grote theaters is dat ze de
kleine theaters gaan facilite-
ren. Anneke: Feit blijft wel dat
er een verschil bestaat tussen
een gesubsidieerde instelling,
zoals wij of dat je een zelf
standige culturele ondernemer
bent. NUT Beveland is gesub
sidieerd en met gemeentegeld
kunnen we voortbestaan. Jac
ques: Zeelandtheaters krijgt
overheidssteun, maar wij als
kleine theaters zijn kraamka
mers voor artiesten die later in
grote theaters gaan optreden.
Straks krijgt Jong Talent geen
kans om in kleine zalen op te
treden; vindt er geen doorstro
ming plaats, droogt het aan
bod op en is de schade niet te
overzien. Er wordt gesproken
over de huidige constructie
van grote en kleine theaters.
Ze hebben elkaar nodig en
dat kost geld. Dit speelt niet
alleen in Zeeland, maar is een
landelijk doemscenario. Kleine
theaters hebben vaak geen op
volgers. Louise: Ook landelijk is
dit patroon te zien. Er zal een
herschikking moeten plaats
vinden om te overleven.
Toekomst
Zijn er andere vormen te be
denken dan het boeken van
voorstellingen? Peter: Wel
streamen maar zo dat de be
leving van een voorstelling
goed tot uitdrukking komt. En
verbinding zoeken met ande
re kleine theaters in het land.
Louise: Er is subsidie door de
Provincie Zeeland beschik
baar gesteld. Als dit allemaal
waar is, zou een droom uitko
men: kleine podia behouden
hun bestaansrecht naast de
paar grote podia. Anita Pijpe
link stuurt een brief hoe zij de
theaters wil gaan steunen. De
programmering tot januari is
bekend maar het is niet zeker
of voorstellingen doorgaan. Dit
hangt af van de kaartverkoop.
Zeelandtheaters zal per maand
tickets verkopen; Podium Rei-
V.l.n.r. Jacques Boonman (Podium
Reimerwaal), Louise Henderikx
ZeelandtheatersAnneke Stroo
(NUT Noord-Bevel and) en Esther
Rooker en Peter de Neef (Theaters
aan Zee). FOTO: Theo Rietveld
merswaal heeft een folder in
plaats van een programma
boekje met daarin elf voorstel
lingen tot en met november,
NUT Beveland heeft een pro
gramma tot en met december
(geen verkoop aan de zaal, al
leen online) en Theaters aan
Zee heeft al optredens staan
in huistheater De Verwach
ting, dorpshuis Renesse en De
Stenge in Heinkenszand. Pe
ter: We moeten anders leren
denken. Dan krijg je een cul
tureel landschap waar voor
iedereen iets te beleven valt.
Hier zitten allemaal onderne
mers met een warm hart voor
elkaar. Nu, in corona tijd, is er
de kans om samen te werken
om in de toekomst te kunnen
blijven bestaan. Met behoud
van eigen identiteit. Jacques:
Er is nog genoeg publiek dat
niet naar het theater gaat. Die
moeten we naar binnen halen.
Peter: Wij proberen met ons
ZCO (Zeeuws Cultuur Overleg)
een platform te krijgen om
de podiumcultuur in stand te
houden. Hoe is de stand van
zaken als deze mensen het
stokje doorgeven? Daarvoor
moet er nu een slag worden
gewonnen voor de toekomst.