Theaterseizoen weer van start De Faam WOENSDAG 23 SEPTEMBER 2020 Hoe gaat het nieuwe theaterseizoen er uit zien? NU, IN CORONA TIJD, IS ER DE KANS OM SAMEN TE WERKEN. Theo Rietveld De theaters op Walcheren en de Bevelanden zaten afgelopen maart nog volop in het theaterseizoen. Wat gebeurde er na 12 maart? Wat hebben ze in de afgelopen maanden gedaan? Hoe denken ze dat het nieuwe seizoen er uit gaat zien? Hebben ze oplossingen voorde toekomst? Vragen die de krant stelde aan een vijftal theater ondernemers. VLISSINGEN - In het theater van Esther Rooker en Peter de Neef ontmoet ik de andere deelnemers. Een gezelschap met één doel: mooie voorstel lingen programmeren voor zoveel mogelijk bezoekers. Ze hebben allemaal hun pro grammering moeten omzet ten, afzeggen of uitstellen. Nu mogen de zalen voor een der de worden gevuld. Dat heeft consequenties wat contracten betreft. Peter: In oktober ko men de impresario's weer met voorstellingen voor het sei zoen 2021/2022. Corona Hoe was het om opeens de deuren te sluiten? Jacques: Eerst een half jaar niks doen en dan de zaal opnieuw in richten. Ik ga van 250 naar 80 stoelen. We hebben dit opge lost door de artiesten te vragen twee keer op één avond op te treden. Probleem kan zijn dat de tweede voorstelling niet uitverkocht is. De anderen er varen hetzelfde en besluiten soms de voorstelling te annu leren of te verplaatsen. Is het overleven? Louise: Gesubsidi eerde theaters kunnen mak kelijker overleven. Voor de vrije sector wordt het moeilijk. Jacques: Zeelandtheaters heeft natuurlijk overheidssteun ge kregen die wij moeten missen. Elk theater kent vaste bezoe kers en het is de uitdaging om die bezoekers, samen met nieuw publiek terug te krijgen. Jacques: Bij sommige vaste bezoekers heerst nog terug houdendheid: ondanks de 1,5 meter blijven ze weg. Esther: Wij hebben al twee voorstel lingen gehad. De bezoekers zijn blij naar het theater te mo gen en voelen zich veilig bij het protocol. Corona leidt ook tot nieu we initiatieven. Zo nam Henk Schoute (Zeeland NaZomer Festival) het initiatief om met Zeeuwse culturele onderne mers om de tafel te gaan zit ten. Zo'n 35 Zeeuwse kunst- en cultuurinstellingen stelden een manifest op hoe zij de toekomst zien. Daarin wordt onder andere gesproken over versterking infrastructuur, zichtbaarheid, verbinding, ver nieuwing of aandacht voor de jongeren. Jacques: Daar uit voortvloeiend hebben de theaters elkaar opgezocht om samen de krachten te bunde len. Peten Voor ons als kleine theaters is het noodzakelijk om met elkaar samen te wer ken om te blijven bestaan. Hij somt het rijtje Zeeuwse the aters op die in de problemen komen: Razzmatazz en Thea ter De Wegwijzer, De Piek ver dwijnt binnenkort en streamt voorstellingen. We moeten meer naar elkaar toe kruipen. Esther Krachten bundelen en samenwerking is essentieel. Peter: Komende maand moet er een document komen waar in staat hoe wij kunnen blijven voortbestaan. Steun Gedeputeerde Anita Pijpelink reageerde tevreden over de extra gelden die voor cultuur naar Zeeland komen. Maar gaat dit ook naar de kleine theaters? Louise: Doel van de paar grote theaters is dat ze de kleine theaters gaan facilite- ren. Anneke: Feit blijft wel dat er een verschil bestaat tussen een gesubsidieerde instelling, zoals wij of dat je een zelf standige culturele ondernemer bent. NUT Beveland is gesub sidieerd en met gemeentegeld kunnen we voortbestaan. Jac ques: Zeelandtheaters krijgt overheidssteun, maar wij als kleine theaters zijn kraamka mers voor artiesten die later in grote theaters gaan optreden. Straks krijgt Jong Talent geen kans om in kleine zalen op te treden; vindt er geen doorstro ming plaats, droogt het aan bod op en is de schade niet te overzien. Er wordt gesproken over de huidige constructie van grote en kleine theaters. Ze hebben elkaar nodig en dat kost geld. Dit speelt niet alleen in Zeeland, maar is een landelijk doemscenario. Kleine theaters hebben vaak geen op volgers. Louise: Ook landelijk is dit patroon te zien. Er zal een herschikking moeten plaats vinden om te overleven. Toekomst Zijn er andere vormen te be denken dan het boeken van voorstellingen? Peter: Wel streamen maar zo dat de be leving van een voorstelling goed tot uitdrukking komt. En verbinding zoeken met ande re kleine theaters in het land. Louise: Er is subsidie door de Provincie Zeeland beschik baar gesteld. Als dit allemaal waar is, zou een droom uitko men: kleine podia behouden hun bestaansrecht naast de paar grote podia. Anita Pijpe link stuurt een brief hoe zij de theaters wil gaan steunen. De programmering tot januari is bekend maar het is niet zeker of voorstellingen doorgaan. Dit hangt af van de kaartverkoop. Zeelandtheaters zal per maand tickets verkopen; Podium Rei- V.l.n.r. Jacques Boonman (Podium Reimerwaal), Louise Henderikx ZeelandtheatersAnneke Stroo (NUT Noord-Bevel and) en Esther Rooker en Peter de Neef (Theaters aan Zee). FOTO: Theo Rietveld merswaal heeft een folder in plaats van een programma boekje met daarin elf voorstel lingen tot en met november, NUT Beveland heeft een pro gramma tot en met december (geen verkoop aan de zaal, al leen online) en Theaters aan Zee heeft al optredens staan in huistheater De Verwach ting, dorpshuis Renesse en De Stenge in Heinkenszand. Pe ter: We moeten anders leren denken. Dan krijg je een cul tureel landschap waar voor iedereen iets te beleven valt. Hier zitten allemaal onderne mers met een warm hart voor elkaar. Nu, in corona tijd, is er de kans om samen te werken om in de toekomst te kunnen blijven bestaan. Met behoud van eigen identiteit. Jacques: Er is nog genoeg publiek dat niet naar het theater gaat. Die moeten we naar binnen halen. Peter: Wij proberen met ons ZCO (Zeeuws Cultuur Overleg) een platform te krijgen om de podiumcultuur in stand te houden. Hoe is de stand van zaken als deze mensen het stokje doorgeven? Daarvoor moet er nu een slag worden gewonnen voor de toekomst.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2020 | | pagina 5