VW Golf: nieuw is niet altijd beter
v/u v. autotrack, nl me val Ier
KOOP Jf AUTO VIA AUTO TRACK IN MAAK DAGELIJKS KANS
Wl M JE AANKOOPBEDRAG TERUG TOT OP €1.000 CASHBACK
De Faam
WOENSDAG 3 JUNI 2020
Autotest Volkswagen Golf
iK/Kii&Ayt e&n
TfUUUrtJUU/l
DE DAGfljjKSE MEEVAUEft
DE ACTIE LOOPT TOT EN MET 31 JULI
(§)AutoTrack
In vrijwel alles lijkt de nieu
we, achtste generatie van de
Volkswagen Golf sterk op
zijn voorganger. Maar vooral
de 1.5 eTSI-motor met slim
me, milde hybridetechniek
getuigt van innovatie.
Door Roland Tameling
Voet van het gaspedaal! Er
komt een rotonde aan.' Met dit
soort meldingen probeert de
nieuwe Golf je op te voeden.
Aan de hand van gps-gege-
vens weet hij precies waar je
rijdt en leert hij je beter anti
ciperen. Laat het gas los en de
Golf zet zijn motor uit, om ver
volgens verrassend ver door te
rollen zonder een druppel ben
zine. Prompt kom je met de
juiste snelheid bij de rotonde
aan, waarna de viercilinder eT
SI-motor precies op tijd weer
aanspringt.
Remenergie
Tijdens het uitrollen blijven de
airco en radio werken dank
zij een accupakketje onder de
bijrijdersstoel. Daarin slaat de
VW vrijkomende remenergie
op, om die weer te gebruiken
zodra dat moet.
Neem je de strenge com
mando's ter harte, dan laat de
'mildhybridetechniek' je een
keurig verbruik scoren. Terwijl
de 1.5 eTSI met 150 pk (110 ki
lowatt) voorlopig de sterkste
De achtste generatie is
nog altijd een echte Golf,
met alle praktische
pluspunten die hem zo
populair maken. De
prettige en zuinige
eTSI-motor is een
aanwinst Maar voor de
'digitalisering'van het
interieur geldt niet alle
vernieuwing is verbete
ring.
Golf is die je kunt kopen, lever
de onze testperiode toch een
prima gemiddeld verbruik op
van 1 op 16,7. En dan presteert
deze motor ook nog eens ont
spannen en stil, al schakelt de
standaard aanwezige DSG-au-
tomaat niet altijd even rustig.
Verder heeft deze achtste ge
neratie de typische kenmer
ken die een Golf zo fijn maken:
overzichtelijke buitenmaten,
een voldoende ruim interi
eur en een aangenaam soepel
rijgedrag.
Jammer is de onnodige ver
nieuwingsdrang in het
interieur: in plaats van ge
bruiksvriendelijke druk- en
draaiknoppen, heeft de Golf nu
De nieuwe Volkswagen Golf rijdt zuinig met de 1.5 eTSI-motor. De
schuijtoetsen in het interieur zijn geen aanwinst <D Bart Hoogveld
ineens onhandige 'schuiftoet-
sen' voor de volume- en tem
peratuurregeling en onnodig
omslachtige menu-indelingen.
Jammer, want een goed sys
teem hoefje niet te verande
ren. Dat zouden de bedenkers
van de Volkswagen Golf toch
moeten weten.
Volkswagen Golf 1.5 eTSI (150
pk/110 kW), vanaf €36.782.
O Kijk op de site bij pzc.nl/
auto voor extra testnotities.
Fijne motor, prima
verbruik
Bij de tijd met
infotainment en
veiligheid
Genoeg ruimte
- Omslachtige bediening
infotainment
- Mild Hybrid kan niet
elektrisch rijden
- Soms te nerveuze
DSG-automaat