Comfortabele en sierlijke SUV
RIJKLAAR VANAF 36.340
Autotest Citroën C5 Aircross
QEEEEBM
MAZDA CX-5
NU MET GRATIS
TREKHAAK
T.W.V. 1.255
WOENSDAG 11 MAART 2020
De Faam
De Citroën C5 is niet langer
een hatchback of stationwa
gon. Hij moet bewijzen dat
ook een SUV een echte Citro
en kan zijn.
De Citroën C5 Aircross deelt
zijn technische basis met de
Opel Grandland X, de Peu-
geots 3008 en 5008 en de DS
7 Crossback. Toch heeft hij vol
doende karakter om zich te
onderscheiden.
Oog voor design maakt hem
net even anders dan alle an
dere SUV's in deze prijsklasse.
Zie bijvoorbeeld rechts op het
dashboard de 'leren riem' die
doet denken aan een klassie
ke hutkoffer. Ook is er werk
gemaakt van mooie bekle
dingsaccenten en de bedie
ningshendel van de automaat
is sierlijk vormgegeven.
Maar de zucht van de ont
werpers om ware kunstwerk
jes te creëren, leidt soms tot
onhandige bediening. Zoals
bij de gladde strip onder het
hoofdscherm waar een aantal
bedieningsknoppen is onder
gebracht. Onoverzichtelijk en
je krijgt geen feedback als je
zo'n knop aanraakt
Heel onhandig is ook de sten
gel voor bediening van de crui
se-control: verscholen achter
het stuur. De klimaatregeling
heeft helemaal geen knoppen:
O
De C5 Aircross is vooral
met zijn design en
comfort origineel genoeg
om overeind te blijven in
dit overvolle marktseg
ment. Zijn achterbank en
bagageruimte zijn
handig, maar op andere
punten laat de gebruiks
vriendelijkheid juist te
wensen over.
daarvoor moetje in het centra
le beeldscherm zijn. Dat werkt
ook niet handig.
De stoelen zitten lekker en de
zitmime op de achterbank is
voldoende. Bijzonder is de mo
gelijkheid de bank in drie delen
te splitsen. Die laten zich elk
apart verschuiven: heel handig
om het interieur naar keuze in
te richten. Hetzelfde geldt voor
de verstelbare rugleuningen.
De bagageruimte is met 580 li
ter inhoud een meevaller.
De 2,0 liter viercilinder tur
bo-dieselmotor van deze C5
Aircross Blue-HD1180 (testver-
bruik 1 op 14,3) presteert goed.
Hij is gekoppeld aan een prima
werkende achttraps automaat
Het weggedrag is eerder goed-
Fraaie vormgeving kenmerkt de Citroën Cs Aircross, al zijn niet alle
snufjes handig. Bart Hoogveld
moedig dan uitdagend. Deze
auto kies je vooral vanwege
het onovertroffen comfort.
Met zijn nieuwe, geavanceer
de schokdemper-technologie
tilt Citroën het veercomfort
naar een hoger niveau.
Citroën C5 Aircross 2.0 BlueH-
Dl 180 (177 pk/130 kW), vanaf
€45-540.
Kijk op de site bij pzc.nl/
auto voor extra testnotities.
+Uitzonderlijk
veercomfort
Variabele achterbank
Flinke bagage mi mte
Origineel design
-Niet altijd
gebru iksvrie nd elij k
- Verscholen cruise-
controlbediening
- Te traag infotainment
Toonaangevend in het segment
Zeer rijke standaarduitrusting
Hoog trekgewicht, 1.800KG tot 2.1 OOKG
TRAMPER GOES
Pearyweg 2 4462 GT Goes 0113 - 230768
www.trampergoes.nl
Mazda CX-5 vanaf C 16 MO. lemiddeid verbrui* Mazda CX-S van 4 9 tol 7.2 liter per 100 km van 20.0 tot 14.1 km per iter COZ-utbtoot
van 128 tol 64 ij/km. De verre! je MDC waarden voor het gciumb rreitle aranC*loIvcrbn<ik en de C02-oibtc:/. zijn 'c'j.-be jaald r.aar ite
waaiden overeenkomstig de oude NrOC. tcilmelhodiek P'j/cn inrl. Ï'M, BTW cn ko<trn rijklaar maken. c«t I. metal ir/'miia ak er oplio.
Actie geldig bij particuliere en zakelijke aanschaf van een Mazda CX-5 2019 met registratie voor 11 maart 2020. Viet geldig in combinatie met
zakelijke/private lease cn andere actie*. Afgebeeld model kan afwijken van «c daadwerkelijke specificatie*. Prijswijzigingen socbchoudcn c
voor kotten en voorwaarden :www.ma/da.nl.