De TNveede Wereldoorlog in 100 foto's
Tentoonstelling over de één na laatste Veerse Joffer
£jsu
Actueel
De Faam
WOENSDAG 22 JANUARI 2020
25 Zeeuwse foto's naar voorselectie
RUIM HONDERD
JURYLEDEN BOGEN
ZICH OVER DE
MOOISTE FOTO'S
COLOFON DE FAAM
MeaieM \aj 1 "E.1M vjie1 Moe
Leuue, \^sri Maw FetArèw aw
'~r of -MieieM
Conny den Heijer
Een provinciale zoektocht naar de meest aansprekende
Zeeuwse foto's uit de Tweede Wereldoorlog is afgelopen
woensdag afgerond. Hiermee heeft onze provincie haar bij
drage geleverd aan de landelijke campagne die bedoeld is om
de periode van oorlog en bezetting levend te houden.
NIEUWDORP -
In het Bevrijdingsmuseum
Zeeland in Nieuwdorp hingen
alle foto's waarop gestemd
kon worden ingedeeld per
categorie.
Landelijk
Foto's uit de Beeldbank, het
Zeeuws Archief, musea en van
particulieren. Stuk voor stuk op
hun eigen manier aangrijpend.
De 25 foto's die de meeste
stemmen kregen dingen mee
naar een plek in de uiteinde
lijke landelijke selectie voor de
Nederlandse canon 'De Twee
de Wereldoorlog in honderd
foto's'.
Canon
Op 30 maart wordt in de Twee
de Kamer bekend gemaakt
welke foto's in de canon zijn
opgenomen. Met de pre
sentatie van de 100 landelijk
gekozen foto's wordt de ten
toonstelling 'De Tweede We
reldoorlog in 100 foto's' in het
gebouw van de Tweede Kamer
officieel geopend. "Het is lastig
kiezen", zegt een van de aan-
wezigen."Je moet echt eerst
naar de foto kijken en dan pas
het onderschrift lezen anders
wordt je keuze beïnvloed. Je
herkent de ene plek wel, de
andere niet maar het gaat om
het gevoel wat het bij je op
roept als je zo'n foto ziet. Ik
ben van na de oorlog maar wat
moeten die mensen vreselijke
dingen hebben meegemaakt
in die tijd. Tegenwoordig spre
ken we over PTSS. Vroeger, als
iemand zich anders gedroeg
had je 'gewoon' de oorlog
meegemaakt."
Invloed
Dat werd bevestigd door ver
schillende sprekers die geïn
terviewd werden door Nico
Out. Adri van Overdulve, Ko
Filius en Annemarie Adriaan-
se vertelden over hun ervarin
gen uit die tijd. Hans Droppert
deed zijn verhaal als veteraan
van de Dutch Royal Navy Re
serve, PZC-columnist Jan van
Damme vertelde over hoe zijn
ouders de oorlog hadden be
leefd. Maar ook vertelden zij
over hoe zij als kind de Duitsers
hadden geplaagd en hoe ze het
vliegveld in West-Souburg on
der hun neus in een militair
vliegveld zagen veranderen.
Verraad
Ingrijpend vooreen groot gezin
dat niet zomaar kon verhuizen
met zes kinderen. Hoe Joodse
kinderen als onderduikers in
Zeeuwse gezinnen werden on
dergebracht, met alle spanning
rondom het verraden kunnen
worden. Maar ook hoe het te
genwoordig gaat in oorlogsge
bieden, levend onder tirannie.
Aangrijpende verhalen die
doorverteld moeten worden.
Aangevuld met foto's die ge
toond moeten blijven worden.
In april reizen pop-up tentoon
stellingen van de gekozen fo
to's door alle provincies.
Alle foto's zijn per
provincie onderverdeeld te
zien op de website https://
imoofotos.nl
Het Stadhuis van Veere exposeert tot 29 maart het werk van
de één na laatste Veerse Joffer: Mies Callenfels-Carsten. Mies
Callenfels-Carsten behoorde samen met de laatste Veerse
Joffer Sarika Góth (1900-1992) ongetwijfeld tot de 'grand old
ladies' van de Veerse kunstenaarskolonie.
VEERE - De eenmalige ex
positie in Museum Veere is
samengesteld uit werk dat
direct afkomstig is uit haar
nalatenschap. Een deel van
de tentoongestelde werken is
te koop.
Haar gehele oeuvre, zowel in
olieverf, aquarel als houts
kool is realistisch en strak van
lijn. Het straalt een rustige,
ingetogen, warme en spran
kelende sfeer uit. Vanwege
een uitgesproken aandacht
voor 'het gewone' waren no
viteiten haar vreemd.
Maria Petronella (Mies) Car-
sten vestigde zich samen met
haar man vice-admiraal b.d.
J. Callenfels (1896-1961) in
de zomer van 1956 in Veere.
Walcheren was voor beiden
geen onbekend terrein. Mies
had in haar jeugd enkele ja
ren in Middelburg gewoond
en haar in Zeeland geboren
en getogen echtgenoot was
na de Tweede Wereldoorlog
korte tijd directeur van het
loodswezen in Vlissingen ge
weest. Het schilderachtige
Veere was zo voor hen een
uitstekende plek om naar te
rug te keren. Zij kochten aan
de Kaai het dubbelpand De
Zeven Sterre/De Mutse met
de aanbouw De Harpe. Een
mooiere plek konden een
kunstschilderes en oud-ma
rineman zich nauwelijks
wensen.
Mies werkte er tot op hoge
leeftijd in de haar zo eigen
vereenvoudigde naturalis
tische trant, ingetogen en
beheerst in het voor haar
kenmerkende zuidelijke
coloriet.
Na haar opleiding aan de
Academie van Beelden
de Kunsten in Den Haag zal
zij aan het begin van haar
schildersloopbaan veel door
Europa en Noord-Afrika rei
zen. Met haar man en twee
dochters verblijft zij van 1934
tot 1939 in het voormali
ge Nederlands-lndië, waar
zij regelmatig aan expo
sities deelneemt. Terug in
Nederland wordt zij lid van
de vooraanstaande kunste
naarsvereniging Pulchri Stu
dio en exposeert zij geregeld
Een van de Veerse doeken vanMIes Callenfels-Carsten. FOTO: MUSEUM
VEERE
in Zeeland en Den Haag. Als
zij zich in 1956 in Veere ves
tigt, heeft zij reeds een lange
en zeer succesvolle schilders
carrière achter de rug.
httpsvVmuseumveere.nl
Advertentieverkoop
en media-advies
E justin.verd o uw@dpgmedia.nl
T ü6- 29361097
Krant gemist?
Vul svp het formulier op de website in onder de knop
Krant gemist of bel met 088-0561595
Familieberichten
E fam i I ie be ri cht e n week b lad e n @d pg med i an I
T (o88)-Oi37268
Zelf een familiebericht opgeven kan via de website
www.familieberichtenonline.nl
Rubrieksadvertenties
E rubrieken@dpgrnedia.nl
T 0900-6743S36
Kantooradres
Edison weg 37 E
4382 NV Vlissingen
Redactie
Bied je nieuws aan op de website via de
knop Schrijf Mee.
Bied je agendabericht aan via
Agendaberichten Plaatsen
Voor overige redactiezaken:
Frank Husslage
frank.hussl age@d pgmedia.nl
088-0136921
(niet voor krant gemist)
Bezorger worden?
Meld je aan via krantjecontantje.nl
Algemene voorwaarden en overige informatie
(Zoals advertentietarieven en oplage) ga naar:
www.dpgmedia.nl
Dit is een uitgave van de Persgroep Nederland BV.
Aangeboden kopij kan zowel worden geplaatst in de
gedrukte als digitale uitgaven van de Persgroep.
Ruim 100 juryleden bepaalden welke foto's mee konden naar de voorselectie in Den Haag. Foto: CONNY DEN HEIJER