Opening vliegveld Midden-Zeeland
o
Mini-Mercedes en toch volwassen
Walcheren mobiel
De Faam
WOENSDAG 8 JANUARI 2020
Halve eeuw Zeeuwse luchtvaart
DIE ZOMERSE
ZATERDAG ZAGEN
ZEEUWEN ZE
ZWEEFVLIEGEN.
Voor u getest: Mercedes A200
#rrfiiwniT!a
Theo Rietveld
Op zaterdag 13 juni 1970 opent Commissaris van de Koningin,
mr. van Aartsen vliegveld Midden-Zeeland bij Arnemuiden.
Voor het eerst na de Tweede Wereldoorlog krijgt Zeeland een
luchtverbinding. Er komt een lijndienst naar Schiphol en naar
Rijssel. Wat was de aanleiding, wat gebeurde er op die fees
telijke openingsdag en welke rol speelde mr. Pieter van Vol
lenhoven?
ARNEMUIDEN - Collega bur
gemeester ter Haar Romeny
van Souburg (1963-1966) was
degene die op het idee kwam
voor de aanleg van een vlieg
veld. Hij voelde het als een ge
mis dat in zijn gemeente geen
mogelijkheden waren om het
voormalige vliegveld tussen
Vlissingen en Souburg weer
nieuw leven in te blazen. Zijn
idee leidde tot een plan en de
oprichting van een stichting.
Na een mislukte poging van
de stichting tot de aanleg van
een vliegveld, bleek het ont
werp van het Rotterdamse in
genieursbureau F.C. de Weger,
realiseerbaar. Totale kosten:
ruim 300.000 gulden. De helft
zou worden betaald door de
provincie Zeeland en de ande
re helft door het bedrijfsleven.
Het vliegveld werd aangelegd
door de Nederlandse Heide
Maatschappij en de NV Nati
onaal Vliegtuigbeheer plaats
te een stationsgebouw met
hangar. De vliegclub "Mid
den-Zeeland" die haar thuis
haven heeft op het veld met de
gelijknamige naam, bouwde
later een hangar.
De opening was een compleet
vliegfeest Commissaris van de
Koningin, mr. van Aartsen leg-
de in zijn speech een verband
tussen de vestiging van nieu
we bedrijven en de uitbreiding
van bestaande in Zeeland; het
vliegveld ligt in het hart van
Zeeland. Van Aartsen schoot
met een pistool een groene
lichtkogel af en gaf daarmee
"het groene licht" voor de start
van het vliegveld. Naast de
vele genodigden waren vele
honderden belangstellenden
naar de feestelijke plaats geko
men. Vele toespraken volgden.
Hoegen: "Midden-Zeeland
krijgt voor het eerst na de
oorlog een luchtverbinding".
Zijn toespraak was nauwelijks
hoorbaar omdat op dat mo
ment vliegtuigen bezig waren
met hun landing.
Op die zomerse zaterdag zagen
de Zeeuwen drie vliegtuigen
van het (amateur) stuntteam
de "Red Eagles" van vliegveld
Seppe, demonstraties van ver
schillende types tweedekkers
en een nieuwe tweemotorige
hoogdekker van de NV Vlieg
tuigbeheer, de "Iskander", sa
men met de kleinere Cessna
150 en de Beagle Pup 150. De
laatste twee toestellen zouden
voor hun werk voortaan het
nieuwe vliegveld als thuisha
ven hebben.
Mr. van Vollenhoven verte
genwoordigde vliegtuigclub
Teuge en bestuurde een Cess
na sportvliegtuig. Hij deed mee
aan de ster-vlucht-wedstrijd.
Samen met acht andere toe
stellen vertrokken ze vanuit
de eigen thuishaven van hun
vliegclub richting Arnemui
den. Doel was om het toestel
zo dicht mogelijk bij een op
gegeven punt op het vliegveld
te navigeren. Van Vollenhoven
eindigde als derde.
De A-Klasse Limousine is best goedkoop, omdat hij de volwaardige
uitstraling heeft van een Mercedes sedan. FOTO BART HOOGVELD
en dat is helemaal niet veilig.
Verder kun je maar beter
niet kiezen voor het verlaag
de sportonderstel. Dat brengt
een extra lage voorspoiler met
zich mee en die schraapt bij de
minste of geringste verkeers
drempel over de weg.
Mercedes-Benz A200 Limousine
(163 pk/i20kW), vanaf €36.075
Dagelijks het laatste
autonieuws op ed.nl/auto
Meer bagageruimte
dan de hatchback. Prima
motor en automaat.
Voorbeeldig weggedrag.
- Manco's in uitrusting.
Te lage voorspoiler bij
sportonderstel. Paniek
zaaiende rijstrookbewa
king.
Europeanen zijn niet zo ge
charmeerd van sedans: tradi
tionele, vierdeurs automo
dellen met aparte kofferbak.
Toch waagt Mercedes de
gok, met de A-Klasse Limou
sine.
Al is de animo voor sedans
in de lagere prijsklassen niet
groot compactere auto's zijn
wel degelijk een trend. Wat dat
betreft komt deze mini-Merce-
des als geroepen. Met prijzen
vanaf 33.665 euro is de A-Klas
se Limousine best goedkoop,
omdat hij de volwaardige uit
straling heeft van een Merce
des sedan. De uitrusting blijkt
vanaf de basis bijna compleet,
maar het is onverteerbaar dat
een merk dat zich 'premium'
noemt voor digitale radio 242
euro vraagt en voor dodehoek-
bewaking nog eens 545 euro
rekent
Beeldscherm
In het interieur valt het ex
treem brede, boven op het
dashboard geplaatste beeld
scherm op. Dat ziet er fan
tastisch uit. Natuurlijk is deze
Mercedes in grote lijnen de
'gewone' A-Klasse, maar deze
versie is wel heel goed ge
stroomlijnd en claimt zelfs een
record te vestigen met haar
lage luchtweerstand.
De deftige A-Klasse
Limousine oogt net wat
meer als een traditionele
Mercedes dan de
A-Klasse hatchback. De
extra bagageruimte
maakt hem ook handiger
in het gebruik. In de
techniek heeft Mercedes
hier en daarsteken laten
vallen.
Op de achterbank is net genoeg
beenruimte, maar de hoofd
ruimte houdt daar niet over.
De kofferbak (420 liter) biedt
meer inhoud dan de meeste
hatchbacks in deze klasse.
Goede prestatie
De 1,3 liter viercilinder motor
(testverbruik 1 op 15,9) houdt
het benzineverbruik binnen de
perken en presteert goed. Dat
zelfde geldt voor de zeventraps
automaat, besturing en weg-
ligging. Van slechtere kwaliteit
is de rijstrookbewaking. Zodra
je onbedoeld een lijn op het
wegdek overschrijdt, trapt die
aan één kant van de auto hard
op de rem en laat een luid,
schrapend geluid horen. Daar
van schrikken de inzittenden
Pieter van Vollendhoven en echtpaar van Aartsen, 1970 Foto: Jaqueline Midavaine, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 111886