Opening vliegveld Midden-Zeeland o Mini-Mercedes en toch volwassen Walcheren mobiel De Faam WOENSDAG 8 JANUARI 2020 Halve eeuw Zeeuwse luchtvaart DIE ZOMERSE ZATERDAG ZAGEN ZEEUWEN ZE ZWEEFVLIEGEN. Voor u getest: Mercedes A200 #rrfiiwniT!a Theo Rietveld Op zaterdag 13 juni 1970 opent Commissaris van de Koningin, mr. van Aartsen vliegveld Midden-Zeeland bij Arnemuiden. Voor het eerst na de Tweede Wereldoorlog krijgt Zeeland een luchtverbinding. Er komt een lijndienst naar Schiphol en naar Rijssel. Wat was de aanleiding, wat gebeurde er op die fees telijke openingsdag en welke rol speelde mr. Pieter van Vol lenhoven? ARNEMUIDEN - Collega bur gemeester ter Haar Romeny van Souburg (1963-1966) was degene die op het idee kwam voor de aanleg van een vlieg veld. Hij voelde het als een ge mis dat in zijn gemeente geen mogelijkheden waren om het voormalige vliegveld tussen Vlissingen en Souburg weer nieuw leven in te blazen. Zijn idee leidde tot een plan en de oprichting van een stichting. Na een mislukte poging van de stichting tot de aanleg van een vliegveld, bleek het ont werp van het Rotterdamse in genieursbureau F.C. de Weger, realiseerbaar. Totale kosten: ruim 300.000 gulden. De helft zou worden betaald door de provincie Zeeland en de ande re helft door het bedrijfsleven. Het vliegveld werd aangelegd door de Nederlandse Heide Maatschappij en de NV Nati onaal Vliegtuigbeheer plaats te een stationsgebouw met hangar. De vliegclub "Mid den-Zeeland" die haar thuis haven heeft op het veld met de gelijknamige naam, bouwde later een hangar. De opening was een compleet vliegfeest Commissaris van de Koningin, mr. van Aartsen leg- de in zijn speech een verband tussen de vestiging van nieu we bedrijven en de uitbreiding van bestaande in Zeeland; het vliegveld ligt in het hart van Zeeland. Van Aartsen schoot met een pistool een groene lichtkogel af en gaf daarmee "het groene licht" voor de start van het vliegveld. Naast de vele genodigden waren vele honderden belangstellenden naar de feestelijke plaats geko men. Vele toespraken volgden. Hoegen: "Midden-Zeeland krijgt voor het eerst na de oorlog een luchtverbinding". Zijn toespraak was nauwelijks hoorbaar omdat op dat mo ment vliegtuigen bezig waren met hun landing. Op die zomerse zaterdag zagen de Zeeuwen drie vliegtuigen van het (amateur) stuntteam de "Red Eagles" van vliegveld Seppe, demonstraties van ver schillende types tweedekkers en een nieuwe tweemotorige hoogdekker van de NV Vlieg tuigbeheer, de "Iskander", sa men met de kleinere Cessna 150 en de Beagle Pup 150. De laatste twee toestellen zouden voor hun werk voortaan het nieuwe vliegveld als thuisha ven hebben. Mr. van Vollenhoven verte genwoordigde vliegtuigclub Teuge en bestuurde een Cess na sportvliegtuig. Hij deed mee aan de ster-vlucht-wedstrijd. Samen met acht andere toe stellen vertrokken ze vanuit de eigen thuishaven van hun vliegclub richting Arnemui den. Doel was om het toestel zo dicht mogelijk bij een op gegeven punt op het vliegveld te navigeren. Van Vollenhoven eindigde als derde. De A-Klasse Limousine is best goedkoop, omdat hij de volwaardige uitstraling heeft van een Mercedes sedan. FOTO BART HOOGVELD en dat is helemaal niet veilig. Verder kun je maar beter niet kiezen voor het verlaag de sportonderstel. Dat brengt een extra lage voorspoiler met zich mee en die schraapt bij de minste of geringste verkeers drempel over de weg. Mercedes-Benz A200 Limousine (163 pk/i20kW), vanaf €36.075 Dagelijks het laatste autonieuws op ed.nl/auto Meer bagageruimte dan de hatchback. Prima motor en automaat. Voorbeeldig weggedrag. - Manco's in uitrusting. Te lage voorspoiler bij sportonderstel. Paniek zaaiende rijstrookbewa king. Europeanen zijn niet zo ge charmeerd van sedans: tradi tionele, vierdeurs automo dellen met aparte kofferbak. Toch waagt Mercedes de gok, met de A-Klasse Limou sine. Al is de animo voor sedans in de lagere prijsklassen niet groot compactere auto's zijn wel degelijk een trend. Wat dat betreft komt deze mini-Merce- des als geroepen. Met prijzen vanaf 33.665 euro is de A-Klas se Limousine best goedkoop, omdat hij de volwaardige uit straling heeft van een Merce des sedan. De uitrusting blijkt vanaf de basis bijna compleet, maar het is onverteerbaar dat een merk dat zich 'premium' noemt voor digitale radio 242 euro vraagt en voor dodehoek- bewaking nog eens 545 euro rekent Beeldscherm In het interieur valt het ex treem brede, boven op het dashboard geplaatste beeld scherm op. Dat ziet er fan tastisch uit. Natuurlijk is deze Mercedes in grote lijnen de 'gewone' A-Klasse, maar deze versie is wel heel goed ge stroomlijnd en claimt zelfs een record te vestigen met haar lage luchtweerstand. De deftige A-Klasse Limousine oogt net wat meer als een traditionele Mercedes dan de A-Klasse hatchback. De extra bagageruimte maakt hem ook handiger in het gebruik. In de techniek heeft Mercedes hier en daarsteken laten vallen. Op de achterbank is net genoeg beenruimte, maar de hoofd ruimte houdt daar niet over. De kofferbak (420 liter) biedt meer inhoud dan de meeste hatchbacks in deze klasse. Goede prestatie De 1,3 liter viercilinder motor (testverbruik 1 op 15,9) houdt het benzineverbruik binnen de perken en presteert goed. Dat zelfde geldt voor de zeventraps automaat, besturing en weg- ligging. Van slechtere kwaliteit is de rijstrookbewaking. Zodra je onbedoeld een lijn op het wegdek overschrijdt, trapt die aan één kant van de auto hard op de rem en laat een luid, schrapend geluid horen. Daar van schrikken de inzittenden Pieter van Vollendhoven en echtpaar van Aartsen, 1970 Foto: Jaqueline Midavaine, ZB, Beeldbank Zeeland, recordnr. 111886

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2020 | | pagina 15