Met klapperende knieën op de bank Koopjesjager kijkt uit naar Black Friday 0 WOENSDAG 30 OKTOBER 2019 De Faam Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar NOG NOOIT IS HET VERSCHIL TUSSEN TWEE FINALISTEN ZÓ KLEIN GEWEEST WILTHAGEN B.V. Fikse online-kortingen •C 9 TSUNAMI AAN PAKKETJES VERWACHT MET BLACK FRIDAY BLACK FRIDAY Rachel van Westen Het was echt een feestje vorige week in Theater de Mythe in Goes. Dinsdagavond 22 oktober vond hier de uitreiking plaats van de Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar Award. Familiebe drijf Wilthagen werd uitgeroepen tot hét Zeeuwse Familie bedrijfvan 2019. GOES - Met een verschil van slechts 17 punten werd Wilt hagen de grote winnaar. Nog nooit is het verschil tussen twee finalisten zó klein ge weest. "Het was ook echt heel erg spannend", blikt eigenaar Frank Wilthagen terug op de avond. "Ik zat met klappe rende knieën op die bank op het podium van de Mythe. Ik vond dat Budelpack ook een heel mooi verhaal had en toen ging ik toch wel aan mezelf twijfelen." Spanning "Op een gegeven moment maakten ze de publieksstem- men bekend en daar waren we een duidelijke winnaar, maar dat zegt nog niks. Dan kan het nog steeds misgaan. Die pu- blieksstemmen zijn maar der tig procent van de totale score, dus zeventig procent wordt bepaald door de jury. Na die eerste bekendmaking volgde er nog een gesprek, hartstik ke leuk, maar we zaten wel al die tijd in spanning. Uiteinde lijk was het dan toch zo ver. Op een groot scherm kwam de cijferbalk tevoorschijn. Ik zat op een bank met dat hele gro te scherm recht voor me, dus ik kon het niet eens zo heel goed zien. Maar toen zag ik toch echt het grootste getal achter mijn naam staan en volgens mij houdt dat maar één ding in, dat je de winnaar bent. En toen was daar de ontlading." Bloemen en taart "De volgende dag werden we bedolven onder de berichtjes, we kregen allerlei telefoon tjes en er werden bloemen bezorgd, dus we waren er ge woon een klein beetje druk mee. Maar zulke aandacht is toch wel heel leuk. We hadden Familiebedrijf Wilthagen werd uitgeroepen tot hét Zeeuwse Familiebedrijf van 2019. FOTO. Zeeland Business zelf echt goede bolussen ge haald en alles nog een keer de revue laten passeren en don derdag stroomden de taarten binnen. Ik ga tegenwoordig een aantal keer per week op de fiets naar mijn werk, maar dat heb ik wel extra nodig nu", lacht Wilthagen. Wilthagen B.V. is een vleeswarenbedrijf dat al meer dan 45 jaar ambachtelijke Zeeuws vleesproducten, snacks en maaltijdcomponenten maakt Met inmiddels drie generaties aan boord is Wilthagen een op en top Zeeuws Familiebedrijf. Het bedrijf produceert de unieke Zeeuwse producten zoveel mogelijk met lokale ingrediënten en zorg voor het milieu. Dejury roemde Wilthagen voorde unieke Zeeuwse producten die binnen en buiten Nederland worden verkocht en daarmee Zeeland positief op de kaart zetten. Rob Weekers Zitje een beety'e krap in je budget en wil je in aanloop naar de feestdagen toch nog een mooie slag slaan? Noteer dan vrijdag 29 november in de agenda. Zowel online als in fysieke win kels worden dan tijdens Black Friday producten tegen fikse kortingen aangeboden. De grootste uitverkoop van het jaar, zo wordt het uit Amerika overgewaaide fenomeen ook wel genoemd. Producten als computers, tv's, tabiets zijn dan traditioneel sterk afge prijsd, maar de laatste jaren geldt dit voor zowat alle arti kelen. Ondernemers kunnen tijdens de dagen rond Black Friday hun omzet een mooie opsteker geven. De vraag is of dit alles ook ten goede komt aan de winst, zo meldt RTL-Z want de winst marges worden tijdens het kortingenfestival nog krapper. De consument zal daar niet wakker van liggen. Die kijkt naar zijn eigen portemonnee en dan is een fikse korting mooi meegenomen. Het afgelopen jaar werd in Ne derland gemiddeld 203 euro uitgegeven tijdens 'Zwar te Vrijdag', zo'n tien procent meer dan het jaar ervoor. Een reden waarom Black Friday in Nederland in de lift zit, is dat de aanbieders van online-pro- ducten handig inspelen op het koopjesfestijn. Al die kooplust zorgt niet alleen voor een flinke omzetstijging, de online bestellingen moe ten ook nog eens thuis worden afgeleverd. Een tsunami aan pakketjes, zo omschrijft PostNL de drukte rond Black Friday. Op de piekdagen verwerkt PostNL 1,5 miljoen postpakketjes per dag, tweemaal zoveel als ge bruikelijk. In totaal ontvingen de sorteercentra van PostNL vanaf Black Friday tot aan Sin terklaas ongeveer 12 miljoen pakketten, twee miljoen meer dan in het jaar daarvoor. En ook l-Deal registreert een opmerkelijke toename van het betalingsverkeer online. Waar op een doorsnee dag zo'n 1,5 Ondernemers kunnen tijdens de dagen rond Black Friday hun omzet een mooie opsteker geven. miljoen transacties worden verwerkt loopt de teller tijdens Black Friday op naar ruim twee keer zoveel: 3,5 miljoen. In de winkels werd vorig jaar tijdens Black Friday vrijdag liefst 19 miljoen keer gepind. Ruim 20 procent meer in vergelijking met het jaar daarvoor. Black Friday-dat dit jaar valt op vrijdag 29 november-vindt ieder jaar plaats op een andere datum omdat de dag volgt op de Amerikaanse feestdag Thanks Giving. Op Cyber Monday, maandag 2 december, houdt de koopjesjacht nog even aan met de allerlaatste aanbiedingen online. Waren elektronicazaken de voortrekkers, de laatste tijd hebben ook andere branches Black Friday ontdekt. En niet in de laatste plaats de detail handel.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2019 | | pagina 10