Veel ruimte voor een goede prijs
HOUD
JE HUIS
Voor u getest
De Faam
WOENSDAG 9 OKTOBER 2019
Voor u getest: Skoda Scala
ALKU* houdt water en wind buiten(spel)
Tocht, storm of heftige hoosbui: dit weer wil je liever buiten dan binnen. Isolatie is
daarom essentieel in de herfst. Gelukkig zorgen kunststof kozijnen van ALKU voor een
wind- en waterdicht huis. Storm in een glas water dus!
ALKU Ontdekkingscentnim Middelburg Klarinetweg 5 www.alku.11l
Openingetijden: dlt/m vr 9.00 -17.30 uur I za 9.30 -16.00 uur
- Weggedrag kan (nog)
beter. Geen vlakke
laadvloer na omklappen
bank.
Het succes van de Skoda Ra
pid viel tegen. Nieuwe ron
de, nieuwe kansen: zijn op
volger heet Scala en die is om
te beginnen al verrassend
groot.
De Skoda Rapid was een be
taalbare hatchback met veel
ruimte. Toch werd hij veel
minder goed verkocht dan het
Tsjechische merk had gehoopt.
Blijkbaar stelt ook de Sko
da-rijder tegenwoordig hoge
eisen en deed de Rapid iets te
goedkoop aan.
Het interieur van zijn opvol
ger, de Scala, bevat nog steeds
enkele kunststoffen die wat
goedkoper aandoen dan bij
concunenten. Tegelijkertijd
zien we originele sportstoelen
waarin de hoofdsteunen zijn
geïntegreerd en is het dash
board sierlijk vormgegeven
met een rood biesje en car-
bon-look. Bovendien is het in
fotainment up-to-date.
Verrassend groot
De aantrekkelijk geprijsde Scala
(vanaf €21.890) deelt zijn tech
nische basis met de VW Polo,
maar is maar liefst 10 centime
ter langer dan een Golf. Daar
door is de zitruimte achterin
verrassend groot Jammer al
leen dat een flinke tunnel in de
vloer én de ver naar achter uit-
Er zijn weinig auto's in
deze prijsklasse die zo
veel ruimte vertonen als
de Skoda Scala. Het
weggedrag is niet zijn
sterkste kant, maar hij
stelt eigenlijk op geen
enkel punt teleur.
stekende tunnelconsole tussen
de voorstoelen de middelste
zitplaats hindert De bagage
ruimte (467 liter) overtreft de
verwachtingen. Maar als je de
bank omklapt ontstaat helaas
geen vlakke laadvloer.
De carrosserievorm is een
mengeling van hatchback en
stationwagon. De geteste ver
sie heeft een tussen de ach-
terikhten doorlopende, extra
grote achterruit en die staat
hem goed. De 1,5 liter vierci-
linder motor (testverbruik 1
op 15,2) blijkt prettig soepel en
maakt de Scala snel.
Persoonlijk
Het sportonderstel van de ge
teste auto is een fractie ver
laagd en kent een keuzemenu
voor persoonlijke aanpassing
van de besturing, de gasres-
pons en het demperkarakter.
De Skoda Scala is verrassend groot en compleet. FOTO BART
HOOGVELD
Dit sportonderstel kan de Sca
la goed gebruiken, want in de
basis heeft hij een behoorlijk
zachte vering die invloed heeft
op de wegligging. Al stuurt de
Scala zeker niet slecht en is zijn
weggedrag voor een auto van
dit kaliber in orde.
Skoda Scala 1.5 TSI (150 pk/ito
kW) DSG-7, vanaf €30.290
Dagelijks al het auto
nieuws op PZC.n^auto
♦Zitruimte op de
achterbank. Grote
bagageruimte. Prima
motor en automaat.