Soepel van Walcheren naar Westdorpe o. De Faam WOENSDAG 2 OKTOBER 2019 De opening van de knooppunt Drie Klauwen bleef tot het eind spannend vanwege de weersomstandigheden. Asfalteren kan alleen als het niet regent. Foto: Timo van de Kasteele. Timo van de Kasteele Geen tijdelijke rotondes en verkeerslichten meer. Vanaf nu rijd je in een ruk van Walcheren naar Westdorpe. Sneller en bovenal veiliger. Verkeersknooppunt Drie Klauwen bij 's-Hee- renhoek maakt dat met viaducten en fly-overs mogelijk. 'S-HEERENHOEK - Het bleef tot het laatst spannend of het knooppunt tussen 's-Heeren- hoek en Nieuwdorp deze week wel open kon gaan. Uitvoerder Tractaatweg BV moest alle zei len bijzetten. Vijf dagen voor de opening missen nog diverse verkeersborden, ontbreekt er nog wegmarkeringen, stukken vangrail en een nieuwe asfalt- laag in de bocht van de Wes- terscheldetunnel richting Goes. Dat laatste kon alleen gebeu ren bij droog weer en weinig wind. Vanwege de vele regen en wind afgelopen weekend kon aannemer Boskalis één rijrichting niet voorzien van de definitieve asfaltdeklaag. Het gaat om de rijrichting vanaf de Westerscheldetunnel richting Goes. Dit betekent dat de asfalt- machines nog een keer terug moeten komen voor de laatste werkzaamheden. Datum voor deze werkzaamheden wordt zo spoedig mogelijk ingepland op basis van beschikbaarheid van de asfaltmachines en de weersverwachtingen. De ko mende periode kan het ver keer gewoon gebruik maken van het nieuwe knooppunt. Het verkeer vanaf de Wester scheldetunnel richting Goes kan met 50 kilometer per uur rijden over één rijstrook. Tot slot moest het knooppunt nog worden aangesloten op de Sloeweg, Westerschelde- tunnelweg en Bernhardweg. Ruim anderhalf jaar is gewerkt aan het knooppunt dat Goes nu nog sneller met Gent ver bindt. „Het werkt is binnen budget gebleven", zegt Dan ny Hanisch, manager techniek Sloeweg II. Hij is trots op het project. „Klachten hebben we niet of nauwelijks gehad. Voor het verkeer was de rotonde op de Sloeweg even wennen. Maar al snel was iedereen ge wend. Reden dat ik op verjaar dagen zonder enige schroom durfde te vertellen dat ik aan de Sloeweg werk." Wie straks vanuit Goes, Middelburg of de Westerscheldetunnel naar de A58 rijdt, blijft buiten de drie viaducten. Verkeer vanuit Goes richting Middelburg rijdt over beide viaducten. Die zijn breed van opzet. „Motorrijders gaan hier van genieten", zegt Ha nisch. Met bijna negen meter is knooppunt Drie Klauw het hoogst van Zeeland. Met rond om uitzicht over het Zeeuw se landschap. ,,Nu is alles nog kaal. Dat verandert dit najaar als we zowel aan de kant van Nieuwdorp als aan de kant van 's-Heerenhoek struiken planten." Voor een complete doorstro ming zijn nu de Belgen aan zet. De R4 Zelzate-Gent moet in 2026 klaar zijn. Nu is het nog kaal, maar daar komt nog dit najaar verandering in met het planten van jonge struiken, zodat het knooppunt - het hoogste van Zeeland - straks opgaat in het landschap. Havens 7000-9990 p^Tolplein Technisch manager Danny Hanisch legt uit hoe het verkeer straks over het knooppunt rijdt. Wie uit Middelburg, Goes ofTerneuzen komt, rijdt buitenlangs. Verkeer van Middelburg naar Goes of vice versa Tot op het laatste moment is gewerkt om de weg op tijd klaar te krijgen. De vangrail is extra veilig voor motorrijders. Die kunnen er niet onderdoor schieten als ze uit de bocht vliegen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2019 | | pagina 37