Soepel van Walcheren naar Westdorpe
o.
De Faam
WOENSDAG 2 OKTOBER 2019
De opening van de knooppunt Drie Klauwen bleef tot het eind spannend vanwege de weersomstandigheden. Asfalteren kan alleen als het niet regent. Foto: Timo van de Kasteele.
Timo van de Kasteele
Geen tijdelijke rotondes en verkeerslichten meer. Vanaf nu
rijd je in een ruk van Walcheren naar Westdorpe. Sneller en
bovenal veiliger. Verkeersknooppunt Drie Klauwen bij 's-Hee-
renhoek maakt dat met viaducten en fly-overs mogelijk.
'S-HEERENHOEK - Het bleef
tot het laatst spannend of het
knooppunt tussen 's-Heeren-
hoek en Nieuwdorp deze week
wel open kon gaan. Uitvoerder
Tractaatweg BV moest alle zei
len bijzetten. Vijf dagen voor
de opening missen nog diverse
verkeersborden, ontbreekt er
nog wegmarkeringen, stukken
vangrail en een nieuwe asfalt-
laag in de bocht van de Wes-
terscheldetunnel richting Goes.
Dat laatste kon alleen gebeu
ren bij droog weer en weinig
wind. Vanwege de vele regen
en wind afgelopen weekend
kon aannemer Boskalis één
rijrichting niet voorzien van de
definitieve asfaltdeklaag. Het
gaat om de rijrichting vanaf de
Westerscheldetunnel richting
Goes. Dit betekent dat de asfalt-
machines nog een keer terug
moeten komen voor de laatste
werkzaamheden. Datum voor
deze werkzaamheden wordt
zo spoedig mogelijk ingepland
op basis van beschikbaarheid
van de asfaltmachines en de
weersverwachtingen. De ko
mende periode kan het ver
keer gewoon gebruik maken
van het nieuwe knooppunt.
Het verkeer vanaf de Wester
scheldetunnel richting Goes
kan met 50 kilometer per uur
rijden over één rijstrook. Tot
slot moest het knooppunt
nog worden aangesloten op
de Sloeweg, Westerschelde-
tunnelweg en Bernhardweg.
Ruim anderhalf jaar is gewerkt
aan het knooppunt dat Goes
nu nog sneller met Gent ver
bindt. „Het werkt is binnen
budget gebleven", zegt Dan
ny Hanisch, manager techniek
Sloeweg II. Hij is trots op het
project. „Klachten hebben we
niet of nauwelijks gehad. Voor
het verkeer was de rotonde
op de Sloeweg even wennen.
Maar al snel was iedereen ge
wend. Reden dat ik op verjaar
dagen zonder enige schroom
durfde te vertellen dat ik aan
de Sloeweg werk." Wie straks
vanuit Goes, Middelburg of de
Westerscheldetunnel naar de
A58 rijdt, blijft buiten de drie
viaducten. Verkeer vanuit Goes
richting Middelburg rijdt over
beide viaducten. Die zijn breed
van opzet. „Motorrijders gaan
hier van genieten", zegt Ha
nisch. Met bijna negen meter
is knooppunt Drie Klauw het
hoogst van Zeeland. Met rond
om uitzicht over het Zeeuw
se landschap. ,,Nu is alles nog
kaal. Dat verandert dit najaar
als we zowel aan de kant van
Nieuwdorp als aan de kant
van 's-Heerenhoek struiken
planten."
Voor een complete doorstro
ming zijn nu de Belgen aan
zet. De R4 Zelzate-Gent moet
in 2026 klaar zijn.
Nu is het nog kaal, maar daar
komt nog dit najaar verandering
in met het planten van jonge
struiken, zodat het knooppunt -
het hoogste van Zeeland - straks
opgaat in het landschap.
Havens
7000-9990
p^Tolplein
Technisch manager Danny Hanisch legt uit hoe het verkeer straks over het knooppunt rijdt. Wie uit
Middelburg, Goes ofTerneuzen komt, rijdt buitenlangs. Verkeer van Middelburg naar Goes of vice versa
Tot op het laatste moment is gewerkt om de weg op tijd klaar te krijgen. De vangrail is extra veilig voor
motorrijders. Die kunnen er niet onderdoor schieten als ze uit de bocht vliegen.