Nog genoeg onderwerpen op de plank Dit zijn de beste lokale winkeliers van Nederland VERHUIZEN MET ZORG! 0118 61 26 69 krantjecontantje.nl De Faam WOENSDAG 17 JULI 2019 Na 100 Middelburgse Luiken OPEN EEN LUIKEN KIJK NAAR DE GESCHIEDENIS monDidL mouERs Op zoek naar een leuke bijbaan? Word bezorger! Decokay Bezorg één keer per w week deze krant bij jou in de buurt. Ein-SE -_LENBAAS-NOOM Alle buitenlakken zeer scherp geprijsd!!! Asigma officielebekendmakingen.nl Conny den Heijer Vorige week publiceerden we in De Faam de honderdste 'Middelburgse Luiken' van collega Theo Rietveld. Wij vroegen hem waar hij zijn inspiratie vandaan haalt en hoe hij aan zijn boeiende onderwerpen komt. MIDDELBURG - Mijmerend bladert Theo door zijn mappen met Middelburgse Luiken. Bij ieder verhaal heeft hij zo zijn herinneringen. Het begon al lemaal in 2016 toen hij hoor de dat bij de Kloveniersdoelen de luiken in de typische kleu ren rood-geelgoud werden terug gehangen. Als je luiken opent, kun je terug kijken in de geschiedenis en dat ging Theo doen. Gekoppeld aan het nieuws van heden. "Weet je, als ik ergens kom dan zie en hoor ik altijd veel meer dan alleen dat waar ik voor kom," vertelt Theo. "Zie ik een gevel met een naam er op dan ga ik zoeken tot ik er ach ter ben wie de eerste bewoner van dat huis is geweest. Noem het associatief denken, het schakelen van het een naar het ander. Allereerst wil ik een foto hebben die bij mijn onderwerp past want zonder foto heb je niets. Die zoek ik vaak in de Beeldbank van het Zeeuws Ar chief. En als je zo aan het rond snuffelen bent, zie je al gauw weer iets als bijvangst voor een volgend onderwerp." "Ik heb eens een Luik ge schreven over de ijsfabriek in Middelburg. Daar zou in de Tweede Wereldoorlog een Joodse jongen anderhalf jaar lang ondergedoken hebben gezeten. Na het verschijnen van het artikel bleek de jon- gen, inmiddels ruim 8o jaar, nog steeds in Middelburg te wonen. Dat nodigde weer uit tot een vervolginterview." En zo gaat Theo door, qua onder werpen staat hij nog lang niet droog. "Ik heb er nog zó 30 op de plank liggen dus ik kan nog even vooruit. Ik probeer mijn verhalen vaak te koppelen aan het hedendaagse nieuws of aan de tijd van het jaar. Ui- Theo Rietveld, glimlachend terug bladerend in zijn map met 100 Middelburgse Luiken. Foto: Conny den Heijer teraard raadpleeg ik ook bron- boeken om er zeker van te zijn dat de feiten kloppen. Dat ben ik onze lezers verplicht" Theo is een verhalenverteller die nooit had gedacht dat hij ook kon schrijven. Ooit begon nen als onderwijzer was hij daar na 37 jaar wel klaar mee. "Door onderwijsvernieuwing en protocollen kon ik mijn verhaal op school niet meer kwijt" zegt hij. Daarna ging hij aan de slag als radiomaker. Vijftien jaar lang was hij werk zaam als dagverslaggever, im mers het nieuws ligt op straat. Hij heeft inmiddels ook twee documentaires op zijn naam staan, aan een derde wordt gewerkt. Maar schrijven bleek zijn passie. "Schrijven geeft me rust en ruimte, ik krijg van de eindredactie alle vrijheid om te schrijven wat ik wil en daar ben ik erg blij mee. Ik geniet van de reacties van de lezers die ik toegestuurd krijg. Dan zie je dat er meer mensen ge ïnteresseerd zijn in wat er zich achter een gevel heeft afge speeld. Dat stukje waardering, daar doe je het voor. Het inspi reert mij vaak weer voor een volgend stuk." Chapeau voor 100 Middelburg se Luiken, Theo. We blijven er met plezier naar uitkijken. Bijna 80.000 Nederlanders stemden op hun favoriete winkelier voor de Winkelier van het Jaar-verkiezing. De vakjury heeft de landelijke winnaars in de dertien ver schillende categorieën be kend gemaakt. Met een keuze uit 156 topon- dernemingen stond de vak jury onder leiding van Robert van den Ham (content director van De Ondernemer) voor een lastige taak. "Deze winkeliers lopen voorop als het gaat om service, kwaliteit en gastvrij heid. Ze zien in dat ze met die insteek het verschil kunnen maken ten opzichte van met name online concurrentie." De Winkelier van het Jaar-ver- kiezing is er voor de lokale winkeliers. Een bewuste keu ze, aldus Ronald Griffioen, Managing director van Reda- mefolder.nl, die de verkiezing organiseert: "Het zijn de loka le winkeliers die sfeer en au thenticiteit aan een gemeente geven." Winnaars Bakker. Het Appeltaart Impe rium in Haarlem. Bouwmarkt De Bouwhal in Zwolle. Deli- catessenwinkelZuivelhoeve in Harderwijk. DrogisterijDIO Drogisterij Renate in Almelo. Elektronicawinkel: Morelisse in In de categorie Delicatessenwinkels won De Zuivelhoeve in Harderwijk de eerste prijs. Amersfoort. Groentewinkel: De Groenhoek in Velsen. Huishou- delijke-artikelenwinkel: Sfeer bij Sanne in Zoetermeer. Mo dewinkel: Fashion by Reiss in Hulst. Opticien: De Jong in Weststellingwerf. Slijterij en/ of wijnwinkel: Drankenspeci aalzaak Jelle in Leeuwarden. Speelgoed- en cadeauwinkel: Baboffel in Groningen. Tele foonwinkel: Telecombinatie in Middelharnis. Woonwinkel: &Meer in Utrecht. De kranten worden bij je thuis afgeleverd. Alle leeftijden welkom (vanaf 13 jaar). Interesse? Meld je dan aan op: HU «Urn Komt langs in één van onze winkels! r O A 7 I N C: S Uw resultaat telt. Sigma. Livingstoneweg <56 4 462 GL Goes 0113-342101 Weleeegen2c 4691SJ Tholen 0166-662880 Gildeweg 15-17 4383 NH Vlisslngen 0118-441904 Vraag raar de voorwaarden in één van onze winkels. Acties gelden tot 2 weken na verschijningsdatum. BEKENDMAKINGEN Bekendmakingen van de gemeente Veere worden zoveel mogelijk digitaal gepubliceerd. Voor enkele besluiten is dit (nog) niet mogelijk. U kunt de digitale bekendmakingen bekijken via www.officielebekendmakingen.nl. Ook kunt u een abonnement nemen op een attenderingsseivice. Als u uw gegevens invoert en aangeeft welke informatie u wilt ontvangen, krijgt u via een e-mail automatisch bericht als ei nieuwe bekendmakingen verschijnen. Voor hulp of informatie kunt u tijdens openingstijden terecht bij de Centrale Publieksbalie in het gemeentehuis, Traverse 1 in Domburg, telefoonnummer (0118) 55S 444

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2019 | | pagina 3