Serieus met een paar haken en ogen isié KRACHT ÉN LUXE BINNEN BEREIK De Faam WOENSDAG 12 JUNI 2019 Voor u getest: Opi Ampera-e maas - MAZDA CX-5 PRIVATE LEASE NU VOOR 499 TIJDELIJK MET EXTRA UITRUSTING T.W.V. 5.695 De elektrische Opel Ampe- ra-e moeten we alleen al vanwege zijn reikwijdte van 380 kilometer (WLTP-norm) serieus nemen. Maar er zit ten wel een paar haken en ogen aan. Geïntroduceerd net voordat Opel door General Motors aan PSA werd verkocht, viel de Am- pera-e tussen wal en schip. Hij leek bij zijn debuut in 2017 nog een revolutie, vooral dankzij de flinke actieradius. Net als zijn voorganger, die nog ge woon Ampera heette, werd hij ontwikkeld in de VS. En Ame rikaanse moeder GM gunde hem een heel nieuw platform voor de elektrische aandrij ving. Al even bijzonder zijn de mooie schermen in deze Opel: bijna net zo groot als bij Tesla en met een superresolutie. Maar bijvoorbeeld het wegla ten van een navigatiesysteem is een onvergeeflijke fout. Wie wil navigeren, is aangewezen op een met een kabeltje ge koppelde iPhone. Die moet je dan maar net hebben. Een pijnlijke mededeling in de prijslijst legt een andere mis ser bloot 'Alle diensten van OnStar, inclusief de Wifi hot spot zullen na 31 december 2020 niet meer beschikbaar De Ampera-e kan met zijn reikwijdte, ruimte en comfort de concurrentie gemakkelijk aan. Dit is een eigentijdse auto met karakter. Maar de machtswisseling boven het merk Opel maakte hem het kind van de rekening. zijn. Ook de noodoproepdien sten zijn niet meer beschik baar.' Oftewel: na dit jaar gaat de Ampera-e offline. Opel zegt aan een oplossing te werken, maar duidelijk is dat de laatste levenslijnen met GM worden doorgesneden en daar is deze auto het slachtoffer van. Jammer, want de Opel is op de achterbank én in de kof ferbak ruimer dan de Hyundai Kona Electric, om maar eens een concurrent te noemen. In het comfort blijkt hij tradi tioneel Amerikaans goed: de stoelen zitten heerlijk, ach terin is de hoge zit prettig en het veercomfort overtreft de verwachtingen. De elektrische aandrijving is stil, maar het rij- windgeluid is zeer aanwezig. De Ampera-e rijdt snel, licht De Opel Ampera-e is een seieuze elektrische auto, maar laat ook steken vallen. FOTO BART HOOGVELD gemakkelijk en kan ook snel- laden. Bij zijn komst was de Ampera-e nog een trendsetter met 380 kilometer reikwijdte, maar de nieuwere Hyundai Kona Electric haalt 449 km. In de praktijk kom je met deze Opel ruim 300 kilometer ver. Opel Ampera-e (204 pk), vanaf €46.699 Dagelijks het laatste autonieuws op pzc.nl/auto Ruim voor passagiers én bagage. Rijdt snel, licht en gemakkelijk. - Geen eigen navigatie. Gaat op 31 december 2020 offline. DRIVE TOGETHER mUZTDS Extra uitrusting bestaat uit o.a. Automaat Lederen bekleding Bose' premium audio 2.000 kg trekkracht TRAMPER GOES Pearyweg 2 4462 GT Goes 0113 - 230768 www.trampergoes.nl Gemiddeld verbruik Ma/di CX-5 vin 4.9 lol 7,2 Lier per 100 km van 20.0 lol 14,1 k'n per lier GÜ2-urbtoot v.«n 128 tol 164 4 km. De ve-me ce NLDC waarden voor nel .•ciombineerde brjndi'.ohcoru.W en de C02-uiWi>:;! zijn lerugbepa aid njj' de wajrden overeenkurmlig de ;:.tde NHX/tealmelhoitiek. Pnvj'.e :eaae aanbod word! aangetreden door ■Mi/da leaung er. i> p.oldip. van 24 mei l m 31 j 7019 of /nlinr, de voorraad drcki, u lente regi «Italinnalum .31 :.igj>l j> 2019. Overige <on»umerlenat iie> niet moge ijk i.i .nr. Hel Private te.vc aanbod. Genoemd maandbedrag gcnaieerd on eer r-opiijd van 60 maanden en IO.COO km/jaar inel. rente, aficbrijving. reparatieonderhoud, banden, wegenbelasting, verakenng, pccnhulp m binnen- en buitenland, afleverkosten en BTW Hei maandbedrag eaduaef brandstof metaüic/mka lak en eventuele opliet. Afgebeeld model kan afwijken van de daadwerkelijke apeof<jiie>. Pr)»vijrigin;(n voorbehouden. Zie voor koiler en vcotwjj'der.: v,ww ma/da.nl.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2019 | | pagina 23