Serieus met een paar haken en ogen
isié
KRACHT ÉN LUXE BINNEN BEREIK
De Faam
WOENSDAG 12 JUNI 2019
Voor u getest: Opi
Ampera-e
maas
-
MAZDA CX-5
PRIVATE LEASE
NU VOOR 499
TIJDELIJK MET
EXTRA UITRUSTING
T.W.V. 5.695
De elektrische Opel Ampe-
ra-e moeten we alleen al
vanwege zijn reikwijdte van
380 kilometer (WLTP-norm)
serieus nemen. Maar er zit
ten wel een paar haken en
ogen aan.
Geïntroduceerd net voordat
Opel door General Motors aan
PSA werd verkocht, viel de Am-
pera-e tussen wal en schip. Hij
leek bij zijn debuut in 2017 nog
een revolutie, vooral dankzij
de flinke actieradius. Net als
zijn voorganger, die nog ge
woon Ampera heette, werd hij
ontwikkeld in de VS. En Ame
rikaanse moeder GM gunde
hem een heel nieuw platform
voor de elektrische aandrij
ving. Al even bijzonder zijn de
mooie schermen in deze Opel:
bijna net zo groot als bij Tesla
en met een superresolutie.
Maar bijvoorbeeld het wegla
ten van een navigatiesysteem
is een onvergeeflijke fout. Wie
wil navigeren, is aangewezen
op een met een kabeltje ge
koppelde iPhone. Die moet je
dan maar net hebben.
Een pijnlijke mededeling in de
prijslijst legt een andere mis
ser bloot 'Alle diensten van
OnStar, inclusief de Wifi hot
spot zullen na 31 december
2020 niet meer beschikbaar
De Ampera-e kan met
zijn reikwijdte, ruimte en
comfort de concurrentie
gemakkelijk aan. Dit is
een eigentijdse auto met
karakter. Maar de
machtswisseling boven
het merk Opel maakte
hem het kind van de
rekening.
zijn. Ook de noodoproepdien
sten zijn niet meer beschik
baar.' Oftewel: na dit jaar gaat
de Ampera-e offline. Opel zegt
aan een oplossing te werken,
maar duidelijk is dat de laatste
levenslijnen met GM worden
doorgesneden en daar is deze
auto het slachtoffer van.
Jammer, want de Opel is op
de achterbank én in de kof
ferbak ruimer dan de Hyundai
Kona Electric, om maar eens
een concurrent te noemen.
In het comfort blijkt hij tradi
tioneel Amerikaans goed: de
stoelen zitten heerlijk, ach
terin is de hoge zit prettig en
het veercomfort overtreft de
verwachtingen. De elektrische
aandrijving is stil, maar het rij-
windgeluid is zeer aanwezig.
De Ampera-e rijdt snel, licht
De Opel Ampera-e is een seieuze elektrische auto, maar laat ook
steken vallen. FOTO BART HOOGVELD
gemakkelijk en kan ook snel-
laden. Bij zijn komst was de
Ampera-e nog een trendsetter
met 380 kilometer reikwijdte,
maar de nieuwere Hyundai
Kona Electric haalt 449 km. In
de praktijk kom je met deze
Opel ruim 300 kilometer ver.
Opel Ampera-e (204 pk), vanaf
€46.699
Dagelijks het laatste
autonieuws op pzc.nl/auto
Ruim voor passagiers
én bagage. Rijdt snel,
licht en gemakkelijk.
- Geen eigen navigatie.
Gaat op 31 december
2020 offline.
DRIVE TOGETHER mUZTDS
Extra uitrusting bestaat uit o.a.
Automaat
Lederen bekleding
Bose' premium audio
2.000 kg trekkracht
TRAMPER GOES
Pearyweg 2 4462 GT Goes 0113 - 230768
www.trampergoes.nl
Gemiddeld verbruik Ma/di CX-5 vin 4.9 lol 7,2 Lier per 100 km van 20.0 lol 14,1 k'n per lier GÜ2-urbtoot v.«n 128 tol 164 4 km. De ve-me ce NLDC waarden voor nel
.•ciombineerde brjndi'.ohcoru.W en de C02-uiWi>:;! zijn lerugbepa aid njj' de wajrden overeenkurmlig de ;:.tde NHX/tealmelhoitiek. Pnvj'.e :eaae aanbod word! aangetreden door
■Mi/da leaung er. i> p.oldip. van 24 mei l m 31 j 7019 of /nlinr, de voorraad drcki, u lente regi «Italinnalum .31 :.igj>l j> 2019. Overige <on»umerlenat iie> niet moge ijk i.i .nr. Hel
Private te.vc aanbod. Genoemd maandbedrag gcnaieerd on eer r-opiijd van 60 maanden en IO.COO km/jaar inel. rente, aficbrijving. reparatieonderhoud, banden, wegenbelasting,
verakenng, pccnhulp m binnen- en buitenland, afleverkosten en BTW Hei maandbedrag eaduaef brandstof metaüic/mka lak en eventuele opliet. Afgebeeld model kan afwijken van
de daadwerkelijke apeof<jiie>. Pr)»vijrigin;(n voorbehouden. Zie voor koiler en vcotwjj'der.: v,ww ma/da.nl.