'We doen dit werk met hart en ziel'
Oh, zit dat zo! Qf
De Faam
WOENSDAG 8 MEI 2019
Verspreider Elba Logistics is een rots in de branding
Planning
'VAN KRANTENJONGEN
TOT MILJONAIR, DAT
ZAG IK WEL ZITTEN'
'ALLES VALT EN STAAT
METEEN GOEDE
ORGANISATIE'
Wekelijks volt hij op de mat, de huis aan huiskrant. De gratis krant is
al jaren een trouwe bezoeker op vele adressen. Tegenwoordig is er
naast de papieren krant ook een digitole versie. En ook die wordt
steeds meer gewaardeerd. Maar wat komt er allemaal bij kijken voor
dat u de krant kunt openslaan? Wie doet nu wat en wat vinden lezers
en adverteerders er vanWe geven u graag een kijkje in onze keuken.
Vandaag bezoeken we de krantenbezorgers. Want hoe zit dat nu met
de verspreiding van al die kranten
Ze gaan door weer en wind en vormen de laatste, maar zeker niet onbe
langrijke schakel: de bezorgers van de huis-aan-huisbladen die iedere
week trouw paraat staan om op tijd de kranten in de brievenbussen te
krijgen. Voordat zij op pad gaan. dient er nog veel te gebeuren.
Tekst: Rob Weekers
BERGHEM - Elba Logistics in Berg-
hem, onder de rook van Oss, is een
van de bedrijven die verspreiding van
de weekbladen in Oost-Brabant voor
haar rekening neemt. Hier zwaaien
Bart en Elma Werrebroeck de scepter,
in wat gerust een dynamisch bedrijf
mag worden genoemd. Klein begon
nen, en inmiddels gegroeid tot een
middelgrote speler als krantenver-
spreider met een verspreidingsgebied
dat de plaatsen Oss, Waalwijk, Ros
malen, Den Bosch en Boxtel bestrijkt.
Hier worden de kranten afgeleverd
die van de persen rollen in de druk
kerij van Pergroep Printing in Best.
Wekelijks is het bij Elba Logistics een
komen en gaan van vrachtwagens die
worden ingezet om de de huis-aan-
huis-kranten te komen afleveren, zo'n
300.000 kranten in totaal, met dag
bladen en folders erbij staat de teller
op 840.000. Ruim duizend bezorgers
zorgen en/oor dat al die kranten en
folders hun weg vinden naar de men
sen thuis. "Gigantische aantallen al
met al", zegt Bart. "We hebben er een
leuke dagtaak aan", zegt Elma met
gevoel voor understatement.
Een strak werkschema is een een ver
eiste om alles op rolletjes te laten ver
lopen. Zes chauffeurs heeft het bedrijf
in dienst om de krantenpakketten, op
maat samengesteld, bij de krantenbe
zorgers af te leveren. Een draaiboek is
dan ook geen overbodige luxe. "Alles
valt en staat met een goede organi
satie", weet Elma als geen ander, die
de planning en administratie voor
haar rekening neemt. Echtgenoot
Bart heeft de vinger aan de pols bij
de logistieke zaken en houdt de lijnen
met de chauffeurs kort. "In een bedrijf
als het onze is er altijd wat te doen."
Waarvan akte. Wat eens de keuken
van hun ruime woning was, is nu het
kloppend hart van het bedrijf. "Werk
en privé lopen door elkaar, maar dat
vinden we niet erg, zo is het nu een
maal gegroeid."
In een loods bij hun woning worden
de kranten die moeten worden ver
spreid opgeslagen, en in een bijge
bouwtje worden folders verzameld.
"Als je wekelijks zo'n enorme hoe
veelheid kranten en folders verwerkt,
moetje het overzicht behouden", zegt
Elma. Bart: "Ik sta er soms ook wel
eens van te kijken hoe we het iedere
keer weer voor elkaar krijgen."
Hart en ziel
Bart en Elma hebben hun bedrijf
beetje bij beetje zien groeien. Vijfjaar
geleden kwam het stel min of meer
per toeval in de 'kranten gerold', zo
als zij het zelf zeggen. Toenmalig
vrachtwagenchauffeur Bart nam er
een krantenwijk bij met het bezorgen
van het Brabants Dagblad. Dat beviel
zo goed, dat er nóg een wijk bijkwam.
"Eerst bezorgde ik per fiets, daar
na met de auto. Uiteindelijk ben ik
de kranten zelf op gaan halen bij de
drukkerij in Best. Toen een andere
distributeur ermee ophield, wilde ik
het wel overnemen, een hele stap,
want als vrachtwagenchauffeur wer
ken zat er niet meer in. Van kranten
jongen tot miljonair, dat zag ik wel
zitten", grapt Bart. Elma: "Toen we de
kans kregen om er nog meer kranten
bij te nemen, heb ik mijn baan als ad
ministratief medewerker bij de bank
opgezegd. Een moeilijke beslissing,
maar ik heb er geen seconde spijt van.
We doen dit werk met hart en ziel."
Flyeren
Het streven is om een wijk voor hon
derd procent dicht te hebben liggen,
zoals het in vaktermen heet. Vrij ver
taald: in iedere brievenbus moet een
krant verschijnen, uitgezonderd bij
de mensen met een nee-nee-sticker.
"Adverteerders hebben er recht op,
maar zeker ook de lezers", zegt Elma
stellig. Bij zogeheten afhaalpunten,
bijvoorbeeld bij supermarkten, kun
nen mensen die een krantje hebben
gemist er eentje komen halen. In de
praktijk blijkt het niet zo eenvoudig
om tot een honderd procent score
te komen. Soms ligt een wijk 'open',
daar is dan geen bezorger actief. "En
daar probeer ik er dan zo snel moge
lijk eentje voor te vinden", zegt Frank
van Vught, sinds een jaar in dienst bij
Elba Logistieks als een soort manus-
je-van-alles. Van het meehelpen met
bezorging, het bijhouden van de ad
ministratie, op pad met een bestel
wagen volgeladen met kranten, tot
het wen/en van nieuwe bezorgers,
Van Vught heeft er zijn handen vol
aan. "Maar het is geweldig om hier te
mogen werken. Elma en Bart zijn su
per gemotiveerd, en hebben hart voor
de zaak."
Hoewel het Berghemse bedrijf alles
op orde heeft qua organisatie blijft
het een hele klus om dat zo te hou
den. Met name de omloopsnelheid
van met name jeugdige bezorgers ligt
hoog, zo is de ervaring. Als een bezor
ger ermee ophoudt, dan is het zaak
om snel een andere te vinden. Een
beproefde methode is flyeren, weet
Van Vught. "En dat kan ook in een vil
lawijk waarvan je zou denken dat er
centen genoeg zijn. Veel ouders vin
den het belangrijk dat hun kinderen
ervaren dat het niet vanzelfsprekend
is om over geld te beschikken, maar
datje er wat voor moet doen."
Tijd indelen
Bezorgers zijn er in alle soorten en
maten. Jong, oud, voor iedereen die
een centje wil bijverdienen is een
krantenwijk een prima optie. Zo ook
voor Michel Ulijn. De 62-jarige Os-
senaar neemt met het bezorgen van
weekblad De Sleutel wekelijks 396
brievenbussen voor zijn rekening. Met
zogeheten instekertjes -folders die de
bezorgers zelf in de kranten moeten
steken- is Ulijn gemiddeld vier uur
kwijt met zijn bijbaantje. "Voor mij
is het rondbrengen van krantjes een
mooie gelegenheid om wat centjes
op de rekening te krijgen", zegt Ulijn.
"Daarbij komt dat ik het best leuk vind
om te doen, het houdt me in ieder ge
val fit. Bovendien kan ik zelf mijn tijd
indelen. Natuurlijk is het prettiger in
de zomer, maar als het koud is of het
regent, dan ook moeten de kranten
worden bezorgd." De extra verdien
sten wil Ulijn gebruiken voor wat hij
noemt 'zijn project'; het opknappen
van een fraaie, oude, Opel Monza,
die staat de pronken in zijn carport.
"Het is een ouwetje, maar zo worden
ze niet meer gemaakt. Ik moet er nog
behoorlijk veel aan sleutelen, maar
dat gaat lukken."
Back up
Zijn collega Peter Moravec uit Oss
is nog maar pas begonnen met zijn
krantenwijk. De 16-jarige vwo-scho-
lier spaart voor een scooter. "Maar
daarvoor moet-ie wel zijn handjes uit
de mouwen steken", zegt zijn moe
der, die een van de flyers van Van
Vught in de bus vond. De eerste ron
den verliepen voor Peter 'best goed'.
"Ik had alleen verwacht dat het snel
ler zou gaan", zegt hij tegen Frank van
Vught die een kijkje is komen nemen.
"En wat doe je als je ziek bent?", wil
Van Vught weten. Daar heeft de jon
ge Ossenaar al over nagedacht: "Dan
neemt mijn zus de krantenwijk over."
Dat bezorgers een back up achter de
hand hebben, is een voorwaarde, legt
Elma Werrebroeck uit. "Maar soms
zit het tegen. Dan krijgen we bijvoor
beeld te horen dat er geen vervanging
is geregeld, en er dus geen kranten
kunnen worden bezorgd in een be
paalde wijk. Dan komen we direct in
actie, en gaan op zoek naar een be
zorger die wil bijspringen. Desnoods
doen we het zelf', zegt Elma. "Want
zo is het met kranten, ze móeten wor
den bezorgd."
Heb je interesse om bezorger te
worden? Meld je dan aan via
www.bezorger.nl of kijk op de
website van deze krant.
Manusje-van-alles Frank van Vught helpt mee met het bezorgen van Michel Ulijn verdient met het bezorgen van krantjes een mooi centje SorteerdersReclamedrukwerk dat wordt ingestoken in de kranten
weekblad De Sleutel. bij voor het opknappen van een oude Opel Monza. wordt door twee hulpkrachten keurig verpakt in handzame
pakketjes.
Bart en Elma Werrebroeck'Als je wekelijks zo'n enorme hoeveelheid kranten en folders verwerktmoetje het overzicht behouden.'
(Foto's: Rob Weekers).