'We doen dit werk met hart en ziel' Oh, zit dat zo! Qf De Faam WOENSDAG 8 MEI 2019 Verspreider Elba Logistics is een rots in de branding Planning 'VAN KRANTENJONGEN TOT MILJONAIR, DAT ZAG IK WEL ZITTEN' 'ALLES VALT EN STAAT METEEN GOEDE ORGANISATIE' Wekelijks volt hij op de mat, de huis aan huiskrant. De gratis krant is al jaren een trouwe bezoeker op vele adressen. Tegenwoordig is er naast de papieren krant ook een digitole versie. En ook die wordt steeds meer gewaardeerd. Maar wat komt er allemaal bij kijken voor dat u de krant kunt openslaan? Wie doet nu wat en wat vinden lezers en adverteerders er vanWe geven u graag een kijkje in onze keuken. Vandaag bezoeken we de krantenbezorgers. Want hoe zit dat nu met de verspreiding van al die kranten Ze gaan door weer en wind en vormen de laatste, maar zeker niet onbe langrijke schakel: de bezorgers van de huis-aan-huisbladen die iedere week trouw paraat staan om op tijd de kranten in de brievenbussen te krijgen. Voordat zij op pad gaan. dient er nog veel te gebeuren. Tekst: Rob Weekers BERGHEM - Elba Logistics in Berg- hem, onder de rook van Oss, is een van de bedrijven die verspreiding van de weekbladen in Oost-Brabant voor haar rekening neemt. Hier zwaaien Bart en Elma Werrebroeck de scepter, in wat gerust een dynamisch bedrijf mag worden genoemd. Klein begon nen, en inmiddels gegroeid tot een middelgrote speler als krantenver- spreider met een verspreidingsgebied dat de plaatsen Oss, Waalwijk, Ros malen, Den Bosch en Boxtel bestrijkt. Hier worden de kranten afgeleverd die van de persen rollen in de druk kerij van Pergroep Printing in Best. Wekelijks is het bij Elba Logistics een komen en gaan van vrachtwagens die worden ingezet om de de huis-aan- huis-kranten te komen afleveren, zo'n 300.000 kranten in totaal, met dag bladen en folders erbij staat de teller op 840.000. Ruim duizend bezorgers zorgen en/oor dat al die kranten en folders hun weg vinden naar de men sen thuis. "Gigantische aantallen al met al", zegt Bart. "We hebben er een leuke dagtaak aan", zegt Elma met gevoel voor understatement. Een strak werkschema is een een ver eiste om alles op rolletjes te laten ver lopen. Zes chauffeurs heeft het bedrijf in dienst om de krantenpakketten, op maat samengesteld, bij de krantenbe zorgers af te leveren. Een draaiboek is dan ook geen overbodige luxe. "Alles valt en staat met een goede organi satie", weet Elma als geen ander, die de planning en administratie voor haar rekening neemt. Echtgenoot Bart heeft de vinger aan de pols bij de logistieke zaken en houdt de lijnen met de chauffeurs kort. "In een bedrijf als het onze is er altijd wat te doen." Waarvan akte. Wat eens de keuken van hun ruime woning was, is nu het kloppend hart van het bedrijf. "Werk en privé lopen door elkaar, maar dat vinden we niet erg, zo is het nu een maal gegroeid." In een loods bij hun woning worden de kranten die moeten worden ver spreid opgeslagen, en in een bijge bouwtje worden folders verzameld. "Als je wekelijks zo'n enorme hoe veelheid kranten en folders verwerkt, moetje het overzicht behouden", zegt Elma. Bart: "Ik sta er soms ook wel eens van te kijken hoe we het iedere keer weer voor elkaar krijgen." Hart en ziel Bart en Elma hebben hun bedrijf beetje bij beetje zien groeien. Vijfjaar geleden kwam het stel min of meer per toeval in de 'kranten gerold', zo als zij het zelf zeggen. Toenmalig vrachtwagenchauffeur Bart nam er een krantenwijk bij met het bezorgen van het Brabants Dagblad. Dat beviel zo goed, dat er nóg een wijk bijkwam. "Eerst bezorgde ik per fiets, daar na met de auto. Uiteindelijk ben ik de kranten zelf op gaan halen bij de drukkerij in Best. Toen een andere distributeur ermee ophield, wilde ik het wel overnemen, een hele stap, want als vrachtwagenchauffeur wer ken zat er niet meer in. Van kranten jongen tot miljonair, dat zag ik wel zitten", grapt Bart. Elma: "Toen we de kans kregen om er nog meer kranten bij te nemen, heb ik mijn baan als ad ministratief medewerker bij de bank opgezegd. Een moeilijke beslissing, maar ik heb er geen seconde spijt van. We doen dit werk met hart en ziel." Flyeren Het streven is om een wijk voor hon derd procent dicht te hebben liggen, zoals het in vaktermen heet. Vrij ver taald: in iedere brievenbus moet een krant verschijnen, uitgezonderd bij de mensen met een nee-nee-sticker. "Adverteerders hebben er recht op, maar zeker ook de lezers", zegt Elma stellig. Bij zogeheten afhaalpunten, bijvoorbeeld bij supermarkten, kun nen mensen die een krantje hebben gemist er eentje komen halen. In de praktijk blijkt het niet zo eenvoudig om tot een honderd procent score te komen. Soms ligt een wijk 'open', daar is dan geen bezorger actief. "En daar probeer ik er dan zo snel moge lijk eentje voor te vinden", zegt Frank van Vught, sinds een jaar in dienst bij Elba Logistieks als een soort manus- je-van-alles. Van het meehelpen met bezorging, het bijhouden van de ad ministratie, op pad met een bestel wagen volgeladen met kranten, tot het wen/en van nieuwe bezorgers, Van Vught heeft er zijn handen vol aan. "Maar het is geweldig om hier te mogen werken. Elma en Bart zijn su per gemotiveerd, en hebben hart voor de zaak." Hoewel het Berghemse bedrijf alles op orde heeft qua organisatie blijft het een hele klus om dat zo te hou den. Met name de omloopsnelheid van met name jeugdige bezorgers ligt hoog, zo is de ervaring. Als een bezor ger ermee ophoudt, dan is het zaak om snel een andere te vinden. Een beproefde methode is flyeren, weet Van Vught. "En dat kan ook in een vil lawijk waarvan je zou denken dat er centen genoeg zijn. Veel ouders vin den het belangrijk dat hun kinderen ervaren dat het niet vanzelfsprekend is om over geld te beschikken, maar datje er wat voor moet doen." Tijd indelen Bezorgers zijn er in alle soorten en maten. Jong, oud, voor iedereen die een centje wil bijverdienen is een krantenwijk een prima optie. Zo ook voor Michel Ulijn. De 62-jarige Os- senaar neemt met het bezorgen van weekblad De Sleutel wekelijks 396 brievenbussen voor zijn rekening. Met zogeheten instekertjes -folders die de bezorgers zelf in de kranten moeten steken- is Ulijn gemiddeld vier uur kwijt met zijn bijbaantje. "Voor mij is het rondbrengen van krantjes een mooie gelegenheid om wat centjes op de rekening te krijgen", zegt Ulijn. "Daarbij komt dat ik het best leuk vind om te doen, het houdt me in ieder ge val fit. Bovendien kan ik zelf mijn tijd indelen. Natuurlijk is het prettiger in de zomer, maar als het koud is of het regent, dan ook moeten de kranten worden bezorgd." De extra verdien sten wil Ulijn gebruiken voor wat hij noemt 'zijn project'; het opknappen van een fraaie, oude, Opel Monza, die staat de pronken in zijn carport. "Het is een ouwetje, maar zo worden ze niet meer gemaakt. Ik moet er nog behoorlijk veel aan sleutelen, maar dat gaat lukken." Back up Zijn collega Peter Moravec uit Oss is nog maar pas begonnen met zijn krantenwijk. De 16-jarige vwo-scho- lier spaart voor een scooter. "Maar daarvoor moet-ie wel zijn handjes uit de mouwen steken", zegt zijn moe der, die een van de flyers van Van Vught in de bus vond. De eerste ron den verliepen voor Peter 'best goed'. "Ik had alleen verwacht dat het snel ler zou gaan", zegt hij tegen Frank van Vught die een kijkje is komen nemen. "En wat doe je als je ziek bent?", wil Van Vught weten. Daar heeft de jon ge Ossenaar al over nagedacht: "Dan neemt mijn zus de krantenwijk over." Dat bezorgers een back up achter de hand hebben, is een voorwaarde, legt Elma Werrebroeck uit. "Maar soms zit het tegen. Dan krijgen we bijvoor beeld te horen dat er geen vervanging is geregeld, en er dus geen kranten kunnen worden bezorgd in een be paalde wijk. Dan komen we direct in actie, en gaan op zoek naar een be zorger die wil bijspringen. Desnoods doen we het zelf', zegt Elma. "Want zo is het met kranten, ze móeten wor den bezorgd." Heb je interesse om bezorger te worden? Meld je dan aan via www.bezorger.nl of kijk op de website van deze krant. Manusje-van-alles Frank van Vught helpt mee met het bezorgen van Michel Ulijn verdient met het bezorgen van krantjes een mooi centje SorteerdersReclamedrukwerk dat wordt ingestoken in de kranten weekblad De Sleutel. bij voor het opknappen van een oude Opel Monza. wordt door twee hulpkrachten keurig verpakt in handzame pakketjes. Bart en Elma Werrebroeck'Als je wekelijks zo'n enorme hoeveelheid kranten en folders verwerktmoetje het overzicht behouden.' (Foto's: Rob Weekers).

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2019 | | pagina 23