Hoe vind ik de beste onderwijs
middelbare school? 2019
Het vmbo is zo
gek nog niet
Antje is vmbo-docent
Nederlands en coördinator
Een kind loopt een schooi binnen en
voelt meteen: hier pos ik. Of niet.
Dit is echt
mijn roeping.
ine. intern begeleidster
Ferti. basisschoolleerkracht
Vijf gouden tips
Ouders van achtstegroepers zijn hard op
zoek naar de juiste middelbare school voor
hun kind. Zo'n periode kan best stressvol zijn
Waar moetje allemaal op letten? Basisschool
leerkracht Ferti en intern begeleidster Josine
hebben handige tips.
Bezoek open dagen
Ferti: 'Misschien een
open deur, maar het is echt
belangrijk om scholen te
bezoeken. Vaak kunnen
kinderen al beginnen met
kijken als ze in groep 7 zit
ten. De sfeer op een school
voel je niet aan door in een
schoolgids te bladeren.'
Kijk door de planten heen
Josine: 'Op een open avond
staan de gangen van zo'n school
opeens vol prachtige planten, en er
komen proeflesjes voorbij die je
later nooit meer terugziet in het
lesprogramma. Dus een open
dag is belangrijk, maar loop
- met je kind ook eens op een
II gewone schooldag naar
binnen om te zien hoe de
sfeer écht is.'
Luister naar je kind
Ferti: 'Luister goed naar
de wensen van je kind. Hij of
zij loopt straks een paar jaar rond
op die school, dus het gevoel moet
goed zijn. Kinderen letten vaak op totaal andere
dingen dan hun ouders.'
Josine: 'Het is net als het kopen van een
huis, een kind loopt een school binnen en voelt
meteen: hier pas ik. Of niet. Het is echt belang
rijk dat ouders dat gevoel serieus nemen.'
Wees eerlijk tegen de school
Josine: 'Als je kind speciale zorg nodig heeft
omdat het bijvoorbeeld autisme heeft of dys
lectisch is, geef dat altijd vooraf aan. Vraag ook
een gesprek aan met de zorgcoördinator op de
nieuwe school. Het is belangrijk om te weten
of ze je kind de benodigde zorg kunnen bieden.
Soms zijn ouders bang dat het kind niet wordt
aangenomen, en zeggen daarom niets. Niet
verstandig.'
Check de cijfertjes
Ferti: 'Als je er echt helemaal in wilt duiken:
de examenresultaten van een school zijn te
checken, meestal staat het in de schoolgidsen.
Ook websites als scholenopdekaart.nl, middel-
bare-scholen.nl of zoekscholen.onderwijsin-
spectie.nl geven veel achtergrondinformatie.'
Wat moetje vooral NIET doen?
Ferti: 'Laatje bij de keuze niet leiden door
vriendschappen tussen kinderen. Die verande
ren op de middelbare school. Daarbij, sommige
scholen hebben zoveel brugklassen dat het
kind vermoedelijk toch niet bij het vriendje of
vriendinnetje in de klas komt.'
Josine: 'Dring als ouder een school niet op.
Soms gaan ouders voor de reputatie van een
school of omdat ze er zelf hebben gezeten.
Maak de afweging echt samen met je kind.'
Het imago van het vmbo is nog steeds niet goed. Toch
zijn er genoeg redenen om er wél voor te kiezen.
'Als het maar geen vmbo wordt'. Veel ouders proberen
te voorkomen dat hun kind er terecht komt. Toch is er juist
nu alle reden om er wel naartoe te gaan. De krapte op de
arbeidsmarkt blijft maar groeien, met name het gebrek aan
mbo'ers breekt ons op. Kappers, timmerlui, technici, bouw
vakkers, stukadoors, schilders, zorgmedewerkers, we zitten
erom te springen. Het vmbo biedt een prima basis voor
deze beroepen. Een baan is met vmbo, mits de motivatie
van de leerling goed is, zo goed als gegarandeerd.
'Wij zijn op onze school dit jaar
gestart met Vernieuwend On
derwijs: leerlingen hebben meer
zeggenschap over hun leerproces,
en stellen bijvoorbeeld deels hun
eigen roosters samen. Met iedere
leerling hebben we eens in de
twee weken een een-op-eenge-
sprek. Ook is er regelmatig groeps-
coaching. Door dat contact ontstaat er
sneller een band. Als een leerling goed
is in Nederlands, kan hij of zij kiezen om
extra uren te volgen. Wij helpen ze om
de juiste keuzes te maken: 'jij bent daar
zó goed in, misschien is het tijd voor een
extra stapje?' Het is leuk om te zien hoe
trots ze zijn als ze zoiets horen.
Mijn vak is geweldig. De problema
tiek van leerlingen wordt groter, en leraar
is bepaald niet de bestbetaalde baan.
Maar als je houdt van uitdagingen, dan
vind je ze hier. Wij werken hier met de
jongeren aan de toekomst. Ik haal daar
enorm veel voldoening uit. Je ziet je
leerlingen groeien, in dat proces ben je
als docent de spil. Er bestaat voor mij niks
mooiers, dit is echt mijn roeping.'