Wie bepaalt er eigenlijk wat wij eten? DE REGELS AFSCHAFFEN ALDI: AFWIJKENDE FORMATEN AANBIEDEN De Faamwoensdag 31 oktober 2018 Afwijkende oogst krijgt bijval Marcel van der Voort VUSSINGEN - "Dat de retail bepaalt is de afgelopen jaren gegroeid. Nu komt de consu ment erachter. Wij als produ cent weten het langer, maar konden er geen vinger achter krijgen. De Zeeuwen vinden dat de kweker niet de dupe mag worden van de regels die de retail stelt. De telers moeten zich houden aan tal van regels. Daarnaast zijn er supermarkten met nog een eigen protocol." Mag fruit echt geen plekje hebben? Hanse: "Als een plekje de kwaliteit schaadt. Dus als de appel beurs is, dan niet. Dat is niet haalbaar. Wel als er een ander niet schadelijk plekje op zit. De regelgeving is he lemaal doorgeslagen. Een banaan mag van mij recht of krom zijn, als die maar goed in de schil zit en lekker is." Naakt Steeds meer winkels willen in plastic verpakte komkommers in hun schappen. Komkom mer-, tomaten- en paprika teler Jaco Kieviet uit Bruinisse doet daar niet aan mee: "Er zijn inderdaad afnemers die willen dat de komkommer in plastic zit. De belangrijkste reden is dat het product lan ger houdbaar is. Ook wordt er meer aan een gesealde komkommer verdiend. Ik le ver 'naakte' komkommers aan de Belgische veiling. Ik vind persoonlijk dat wij van het plastic af moeten." Wie gaat erover of de komkom mer wel of niet in het plastic moet? Kieviet: "Daar gaan an dere partijen over. Met name de tussenhandel. Het heeft te maken met aan wie je levert. Diverse collega's in de buurt sealen hun producten." Bruse tomaatjes Wie bepaalt wat wij eten? Kieviet: "Ik denk uiteindelijk de supermarkt. Als het er ligt kan je het kopen, anders niet. Ik teel bijvoorbeeld zoete klei ne paprika's, die verkopen de meeste supermarkten niet. Ze steken er geen tijd in en dan gaat het niet. Ze zijn moeilijk te beïnvloeden. Want als ze een product niet verkopen, dan blijven ze ermee zitten. Voor de grote loods van Kie viet, aan de Molenweg staat een kar met onder andere zijn eigen gekweekte Bruse tomaatjes, komkommers en snackpaprika's. In de kassen is volop bedrijvigheid. Kieviet vindt dat groente en fruit best een afwijking mag hebben en bekent niets weg te gooien. "Tien tot vijftien procent van de oogst is niet klasse 1 en dat gaat in een speciale vei- lingkist. Er is overal een markt voor", besluit hij. Duizenden mensen René Dingemanse van Zeeuws Hof in Biggekerke is bezig met het bijvullen van zijn groente stal. Het is vroeg in de ochtend en de biologi sche landbouwer is al een tijd aan het werk. "Wat we eten bepalen we zelf. Hoe het er- Een deel van de oogst met een vlekje? Geen probleem voor talloze Zeeuwen. "Die helpen me van mijn handel af, merkt René Dingemanse. - ]hm V 2-1 Jaco Kieviet laat in Bruinisse zijn actuele oogst zien. FOTO'S: MARCEL VAN DER VOORT. uit moet zien wordt bepaald door de Retail", valt hij met de deur in huis. "De lat voor uiterlijke kwaliteit ligt hoog. In bijzondere jaren zoals deze zomer is het bijna onmoge lijk om daar aan te voldoen. Ik vind dit een kwalijke zaak. Op deze manier wordt er on nodig voedsel verspild." Even later verduidelijkt hij: "Bij ons waren de pompoenen on langs niet geschikt voor de Retail omdat er verkurking is opgetreden. Wij hebben een oproep gedaan via Facebook en daar kwamen duizenden mensen op af waardoor wij op deze manier toch nog onze pompoenen kwijt raakten." Normering Commercieel-directeur Wilf red van Elzakker van de Agrimarkt reageert in Wemel- dinge: "Er is een systeem dat niets met de supermarkten te maken heeft. Na de oorlog kwam er veel productie van groente en fruit. Daardoor volgden er wettelijke nor meringen. Kwaliteitsklassen voor aardappels, groente en fruit. Verdeeld over de klas sen 1, 2 en 3. Normering voor de maat en het uiterlijk. Voor het product in de supermarkt komt is de kwaliteitsklasse al bij de boer bepaald. Klasse 1 is voor de winkel. Op dit mo ment zijn er veel te veel regels als je kijkt wat er wordt ver spild in Nederland. Dat heeft te maken met de normering. Ik ben voor afschaffing van de regels. Want een product met een plekje kan prima smaken. Dan ligt de keuze bij de supermarkt." Woordvoer der Suzanne van der Vaart van Jumbo: "Bepaalde regu liere aardappelen, groente en fruitproducten worden verpakt. Het uitgangspunt is dat we alleen verpakkingen gebruiken wanneer dit no dig is. Verpakkingsmateriaal heeft een belangrijke func tie als het gaat om voedsel veiligheid en houdbaarheid. Zowel in de winkel als bij klanten thuis." Woordvoerder laetitia Gruwel van Aldi: "Met onze aardappelen, groente en fruit-leveranciers hebben wij intensieve en langdurige samenwerkingsverbanden. Zij kunnen in hun offertes, bijvoorbeeld als gevolg van droogte of de vele zonuren, afwijken de formaten aanbieden. Aldi zet altijd in op de hoogste kwaliteit: handelsklasse 1." Na de warme en droge zomer blijkt tijdens de oogsttijd dat veel groente en fruit niet voldoen aan de eisen. De formaten zijn kleiner en producten hebben vaker plekjes of andere af wijkingen. Wie bepaalt er eigenlijk wat wij eten? "De Retail beslist wat wij eten", verklaart agrariër Kees Hanse uit Zierik- zee. "Wat de supermarkt neerlegt, dat eet de consument", klinkt het verder. "Ik maak zelf uit wat ik eet" "Ik maak zelf uit wat ik eet. En laat mij niet beïnvloeden door de supermarkt", meldt J. de Vos voor de Kamperlandse winkels. Hij komt net uit de supermarkt en pakt zijn fiets om huiswaarts te ke ren. Snel is duidelijk dat hij niet moeilijk is wat betreft het uiterlijk van zijn eten. "Ik let er niet speciaal op of er een plekje op zit. In plastic verpakte groente of fruit is geen probleem voor mij", wil hij nog kwijt. Speciale verkoopacties van bijvoor beeld te kleine pruimen of pompoenen met vlekjes slaat hij wel over. Anneke van Liere gaat voor gezond eten. Anneke van Liere doet in Kamperland haar boodschappen en wil best vertellen wie uitmaakt wat ze eet. "Dat doe ik zelf', zegt ze zonder twijfel. En even later: "Ik heb een groentetuin en koop dus vrijwel niets. Na tuurlijk ^iet er soms iets anders uit dan nor maal. Dat eet ik gewoon op. Er wordt niet met gif gespoten." Ze gaat voor gezond en een kleine afwijking is geen probleem. Moet de komkommer in de winkel in plas tic verpakt zijn, of toch niet? Van Liere: "Lie ver niet. Graag alles zonder plastic. Het is helemaal niet nodig." "Wij bepalen zelf wat er gegeten wordt" Vlissingse kok John Net: Thuis bepalen wij zelf wat we eten en soms laten we ons door reclame beïnvloeden. Beroepsmatig beslissen wij het meestal zelf. Als het niet ten koste gaat van de kwaliteit maakt het me niets uit of er een plekje op groente en fruit zit. Zowel thuis als op het werk, by WVO Zorg, hebben wij een deel bio logisch én daar zitten soms plekjes op de groente en het fruit. In de zomer kunnen we tweede keus komkommers bestellen, die zijn dan goedkoper. Gewoon schillen en verwerken. Ze zijn net zo lekker." Wendy houdt van lekkeren gezond voed sel. "Ik eet Ook groente en fruit dié er an ders uitzien. Dat vind ik niet erg. Als mét name het fruit iets rijper is, smaakt het altijd beter." Komkommers hóeven niét recht te zijn, ook niet overal dezelfde dik te te hebben. Mijn moeder kocht vroegér bij een boer in Veere drie komkommers voor één gulden. Dus ik ben het gewend om geen perfecte vorm te eten. Waarbij de smaak er totaal niet minder om is. Ik heb ooit geleerd dat bananen krom zijn, omdat ze naar het zonlicht groeien."

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2018 | | pagina 13