Door de ogen van WOON! De Nederlandse ontwerper Piet Hein Eek staat bekend om zijn gebruik van rest materiaal om nieuwe meubels te ontwerpen. Bij IKEA noemen ze hem daarom de master of recycling. De ontwerper uit Eindhoven presenteerde on langs op de internationale meubelbeurs in het Duitse Keulen de NYC watertoren-meubelen en een tweepersoons bureau van sloophout. De bank en fauteuil zijn gemaakt van eikenhout afkomstig van re servoirs van watertorens uit New York. Piet Hein Eek en houtkunstenaar Diederick Kraaijeveld lieten het water torenhout in een container verschepen naar Nederland. Piet Hein kon niet wachten om meubels van het norma liter afgedankte hout te maken. Allereerst maakte hij al een tafel, dressoir en een salontafel van het hout uit de Amerikaanse watertorens en nu dus-een bank en een fauteuil, terwijl zijn goede vriend Diederick Kraaijeveld het hout gebruikte om Manhattan in een schaalmodel na te bouwen. Uiteindelijk is het de bedoeling van Eek om dit soort meubelen in New York te laten maken, zodat het hout in de toekomst lokaal wordt hergebruikt in plaats van afgedankt. Deze aprilmaand lanceert Piet Hein Eek de designcollec tie Industriell, na Jassa zijn tweede bij IKEA. De collectie bestaat uit stoelen, tafels, zitbanken, lampenkappen, theedoeken, borden, glazen, vazen en een wandkast. Het lijken handgemaakte producten. In de tijd dat Piet Hein Eek afstudeerde aan de Design Academy in Eindhoven heerste er een streven naar per fectie in de designwereld; elke kopie moest identiek zijn. Met Industriell tart Eek deze standaard. „Om de collectie Industriell vorm te geven, hebben we nieuwe manieren van werken met hout, glas, keramiek en textiel moeten bedenken. Hierdoor kunnen deze producten op grote schaal geproduceerd worden zegt de ontwerper uit Eindhoven. „Het concept is om eerst modellen met de hand te maken die we als mal gebrui ken. Daarna kunnen we dit product in een grote oplage creëren. Bij de blokkentheedoek komt de achterliggende ge dachte volgens Eek goed naar voren. Hij tekende de patronen met de hand voordat het digitale ontwerpen werden. „De blokken geven het gevoel dat iemand met een inferieur weefgetouw enorm zijn best heeft gedaan om een mooi dessin te weven. Het dessin ziet er handge maakt uit, maar wordt op een superieur weefgetouw in grote hoeveelheden gemaakt." Eek wil zo min mogelijk materiaal verspillen. In de wandkast zijn daarom knoesten en afwijkingen in de structuur en kleur van het hout behouden gebleven. Een nieuwe Eek-klassieker lijkt de stoel Industriell. Eek gebruikte hiervoor vurenhout, net als bij zitbank en tafel. Hiermee worden de vurenhoutfabrieken in Polen gesteund in een tijd dat steeds minder meubels van glad vurenhout worden gemaakt f m Piet Hein Eek

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2018 | | pagina 18