'Als ik met een open dak rijd,
hoor ik de vogels fluiten'
Nederlanders onbekend met
nieuwe winterbandenregels
Recordaantal
motorrijders
EK Kasten
junioren
KORT
MOBIEL
100% Mobiel
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Halverwege vorig
jaar werden er bijna 120.000 elektrische auto's geteld op de
Nederlandse wegen. Er komen steeds meer betaalbare mo
dellen met éen grotere actieradius op de markt.
En nu staat het ook nog eens
officieel in het regeerakkoord.
De overheid wil dat er na 2030
alleen nog elektrische auto's
worden verkocht. De auto
branche introduceert de ene
na de andere noviteit, maar is
het genoeg? Want op dit mo
ment maken Nederlandse
consumenten nog weinig ge
bruik van deze mobiliteits-
vorm.
Aanrader
Toch-is een elektrische auto
een absolute aanrader volgens
Johan Kater uit Kapelle. Hij is
dolenthousiast over zijn hy
bride. "In deze auto zit ook
nog een verbrandingsmotor",
licht hij toe. "Onder de motor
kap zit een dieselmotor en de
achteras wordt aangedreven
door een elektrische motor. Ik
heb een laadpunt bij mijn huis
én bij mijn werk in Barend-
recht. Ik maak dus eigenlijk
altijd gebruik van de elektri
sche motor."
Lage bijtelling
Johan Kater werd, net als vele
anderen, over de streep ge
trokken om over te stappen op
elektrisch rijden vanwege het
financiële plaatje. "Als ik eer
lijk ben, heb ik voor deze auto
gekozen vanwege de lage bij-
De overheid wil dat er na 2030 alleen nog elektrische auto's worden verkocht, maar tot nu toe maken
Nededandse consumenten nog weinig gebruik van deze mobiliteitsvorm. FOTO: PR
telling. Er zit maar zeven pro
cent van de nieuwwaarde aan
bijtelling op deze auto. Daar
naast is het brandstofgebruik
ook laag, omdat de auto ge
deeltelijk elektrisch rijdt. Ik
héb nu een luxe auto met een
sterke motor voor een heel
lage bijtelling."
hoog aantal newtonmeters,
zoals ze dat noemen. Dat be
tekent dat het vermogen om
te accelereren heel hoog is.
Dat is echt heel anders dan bij
een brandstofmotor, want de
elektromotor geeft gelijk vol
vermogen op de aandrijfas",
verzekert deze enthousiaste
autobezitter.
Op steeds meer plaatsen zie je laadpalen
verschijnen. Op de website www.oplaadpunten.
nl ziet u waar u oplaadpunten kunt vinden én zelfs of ze
pp dat moment nog vrij zijn. Via Google Play of dé
Appstore kunt u ook de opaaldpuntenapp dowenloaden.
Accelereren
Dat financiële voordeel is Stil
mooi meegenomen, maar de
gebruiksvriendelijkheid en het
comfort van je vierwieler is
misschien wel nog belangrij
ker. Maar ook dat zit wel shor,
volgens Johan. "Die elektri
sche motor zorgt voor een
"Daarnaast is hij superstil. Je
hoort alleen de banden. Als ik
in de zomer met een open dak
door het buitengebied rijd,
hoor ik de vogels fluiten. Dat is
dan misschien maar een bij
komstigheid, maar het is wel
leuk."
Superfijne auto
Als we vragen naar de nadelen
van elektrisch rijden, blijft het
even stil. "Nadelen?" herhaalt
Johan nadenkend. "Nee, dat
zou ik eigenlijk niet weten.
Het is een superfijne auto en
ik was er heel snel aan ge
wend. Ik rijd altijd al vroeg
naar mijn werk dus ik stel van
te voren mijn standkachel in
zodat de ramen ontdooid zijn
en de auto lekker warm is als
ik instap. Dat soort dingetjes
zitten er ook op. Nee, ik zou
elektrisch rijden alleen maar
aanraden."
Per 1 januari zijn de regels voor het gebruik van winterbaft-
den in Duitsland aangescherpt, maar volgens onderzoek van
Markteffect in opdracht vanBOVAG is 86 procent van de Ne
derlandse automobilisten daar niet van op de hoogte.
VLISSINGEN - Vanaf komend
jaar volstaat de aanduiding
M+S niet meer als kwalificatie
voor winterhand, maar is het
zogenaamde sneeuwvlokjes
symbool verplicht op alle
nieuwe winter- en vierseizoe-
nenbanden.
Sneeuwvlokjes
De Duitse overheid verplicht
het symbool vanaf 1 januari op
alle banden die vanaf dan
worden geproduceerd en ge
monteerd om in de winterpe
riode op de openbare weg te
gebruiken. De boete bedraagt
minimaal 60 euro. Van de per
sonen die aangaven deze win
ter door Duitsland te gaan rij
den is 14 procent op de hoogte,
30 procent weet dat er wel iets
wijzigt, maar niet wat en 56
procent zegt helemaal geen
weet van de nieuwe regels te
hebben. 93 procent denkt bo
vendien met de markering
M+S wel gewoon te voldoen
aan de aanstaande Duitse
wetgeving. Bijna zes op de
tien respondenten weet niet
of hun eigen banden zijn
voorzien van het sneeuwvlok
je en zelfs driekwart kan niet
zeggen of er wel of niet M+S
op de band staat.
Vier millimeter
M+S staat voor 'modder en
sneeuw', 'mud and snow' of
'Matsch und Schnee' en fabri
kanten kunnen dit naar eigen
inzicht als aanduiding op de
zijkant van hun banden af
drukken. Om het sneeuwvlok
jes- of Alpine-symbool te mo
gen gebruiken, moet de band
aan bepaalde minimale eisen
voldoen voor wat betreft grip
bij winterse omstandigheden,
de snow grip index. M+S komt
voort uit markeringen die
voorheen voornamelijk voor
terreinbanden werden gehan
teerd.
Montagedatum
Alle banden die vóór 1 januari
2018 zijn geproduceerd zijn
vrijgesteld van de nieuwe
Duitse plicht, ongeacht of ze
na die datum daadwerkelijk
worden gemonteerd; daarmee
mag ook nog enkele jaren
worden rondgereden. Op de
zijkant van alle banden staat
een zogenaamde DOT-code,
bestaande uit vier cijfers die
de week en het jaar van pro
ductie weergeven. Indien er
op weg naar de wintersport
Vanaf komend jaar volstaat de aanduiding M+S niet meer als
kwalificatie voor winterhand. FOTO: PR
door Duitsland wordt gereisd moet er dus goed op deze
en na de jaarwisseling worden code in combinatie met alleen
nieuwe banden gemonteerd, M+S worden gelet.
Het advies voor Nederlandse wintersporters die
richting de Alpen trekken is te zorgen voor
winter- of vierseizoenenbanden met minimaal vier
millimeter profiel én met het snt 'uwvlokjessymbool.
VLISSINGEN - Afgelopen
jaar slaagden 27.229 men
sen voor het afsluitende
motorrijexamen en dat is
niet alleen 8,9 procent
meer dan in 2016, maar ook
het hoogste aantal sinds
2003, zo blijkt uit een ana
lyse van CBR-gegevens
door BOVAG. Uit data van
het CBS blijkt tevensdat het
totale aantal motorrijders
in Nederland met bijna 1,5
miljoen een recordhoogte
heeft bereikt.
In dertig jaar tijd is het aan
tal Nederlanders in bezit
van een motorrijbewijs
met 56,8 procent gestegen,
van 916.000 in 1987 naar
I.435.862 in 2017. Drie de
cennia geleden had 7,8 pro
cent van de destijds circa
II,7 miljoen meerdeijarigen
een motorrijbewijs en in
middels is dat 10,5 procent
van 13,7 miljoen mensen
van 18 jaar en ouder. Uit
schieter daarin is de pro
vincie Drenthe met 14,3
procent van de meerdenja-
rige bevolking in bezit van
een motorrijbewijs, terwijl
ook Zeeland relatief veel
motorrijders telt: 12,7 pro
cent van de meerderjari
gen. Zuid-Holland noteert
met 8,5 procent van de 18+
bevolking relatief het laag
ste rijbewijsbezit en ook de
andere Randstadprovincies
scoren laag: Utrecht 9,6 en
Noord-Holland 9,8 procent.
MIDDELBURG - Vorig
weekend werd bij Indoor
Karting Middelburg voor de
eerste keer de European
Indoor Kart Challenge voor
junioren gehouden. Deel
nemers tot 16 jaar uit heel
Europa kwamen naar Kar
ting Zeeland in Middelburg
om te strijden voor deze
Europese titel. De vijftien
jarige Middelburger Guil-
lermo van Pamelen, die
onlangs ook Zeeuws Kam
pioen is geworden, was
één van de favorieten. Er
werden drie voorrondes
gereden in verschillende
samenstellingen en in ver
schillende karts. Met drie
keer een tweede plaats en
een achterstand van 1,5
punt op de nummer een
ging Guillermo van Pame
len als tweede naar de hal
ve finales. Na een span
nende halve finale kwam
hij met een ruime voor
sprong als eerste over de
finish. Nadat iedereen zijn
kart had uitgekozen ging
de finale van start. De Mid
delburger wist zijn voor
sprong steeds verder uit te
breiden. Uiteindelijk kwam
Guillermo als eerste over
de finish en was de titel
Europees Kampioen Indoor
Karten Junioren 2018 bin
nen
25 WOENSDAG 28 FEBRUARI 2018