'Als ik met een open dak rijd, hoor ik de vogels fluiten' Nederlanders onbekend met nieuwe winterbandenregels Recordaantal motorrijders EK Kasten junioren KORT MOBIEL 100% Mobiel Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Halverwege vorig jaar werden er bijna 120.000 elektrische auto's geteld op de Nederlandse wegen. Er komen steeds meer betaalbare mo dellen met éen grotere actieradius op de markt. En nu staat het ook nog eens officieel in het regeerakkoord. De overheid wil dat er na 2030 alleen nog elektrische auto's worden verkocht. De auto branche introduceert de ene na de andere noviteit, maar is het genoeg? Want op dit mo ment maken Nederlandse consumenten nog weinig ge bruik van deze mobiliteits- vorm. Aanrader Toch-is een elektrische auto een absolute aanrader volgens Johan Kater uit Kapelle. Hij is dolenthousiast over zijn hy bride. "In deze auto zit ook nog een verbrandingsmotor", licht hij toe. "Onder de motor kap zit een dieselmotor en de achteras wordt aangedreven door een elektrische motor. Ik heb een laadpunt bij mijn huis én bij mijn werk in Barend- recht. Ik maak dus eigenlijk altijd gebruik van de elektri sche motor." Lage bijtelling Johan Kater werd, net als vele anderen, over de streep ge trokken om over te stappen op elektrisch rijden vanwege het financiële plaatje. "Als ik eer lijk ben, heb ik voor deze auto gekozen vanwege de lage bij- De overheid wil dat er na 2030 alleen nog elektrische auto's worden verkocht, maar tot nu toe maken Nededandse consumenten nog weinig gebruik van deze mobiliteitsvorm. FOTO: PR telling. Er zit maar zeven pro cent van de nieuwwaarde aan bijtelling op deze auto. Daar naast is het brandstofgebruik ook laag, omdat de auto ge deeltelijk elektrisch rijdt. Ik héb nu een luxe auto met een sterke motor voor een heel lage bijtelling." hoog aantal newtonmeters, zoals ze dat noemen. Dat be tekent dat het vermogen om te accelereren heel hoog is. Dat is echt heel anders dan bij een brandstofmotor, want de elektromotor geeft gelijk vol vermogen op de aandrijfas", verzekert deze enthousiaste autobezitter. Op steeds meer plaatsen zie je laadpalen verschijnen. Op de website www.oplaadpunten. nl ziet u waar u oplaadpunten kunt vinden én zelfs of ze pp dat moment nog vrij zijn. Via Google Play of dé Appstore kunt u ook de opaaldpuntenapp dowenloaden. Accelereren Dat financiële voordeel is Stil mooi meegenomen, maar de gebruiksvriendelijkheid en het comfort van je vierwieler is misschien wel nog belangrij ker. Maar ook dat zit wel shor, volgens Johan. "Die elektri sche motor zorgt voor een "Daarnaast is hij superstil. Je hoort alleen de banden. Als ik in de zomer met een open dak door het buitengebied rijd, hoor ik de vogels fluiten. Dat is dan misschien maar een bij komstigheid, maar het is wel leuk." Superfijne auto Als we vragen naar de nadelen van elektrisch rijden, blijft het even stil. "Nadelen?" herhaalt Johan nadenkend. "Nee, dat zou ik eigenlijk niet weten. Het is een superfijne auto en ik was er heel snel aan ge wend. Ik rijd altijd al vroeg naar mijn werk dus ik stel van te voren mijn standkachel in zodat de ramen ontdooid zijn en de auto lekker warm is als ik instap. Dat soort dingetjes zitten er ook op. Nee, ik zou elektrisch rijden alleen maar aanraden." Per 1 januari zijn de regels voor het gebruik van winterbaft- den in Duitsland aangescherpt, maar volgens onderzoek van Markteffect in opdracht vanBOVAG is 86 procent van de Ne derlandse automobilisten daar niet van op de hoogte. VLISSINGEN - Vanaf komend jaar volstaat de aanduiding M+S niet meer als kwalificatie voor winterhand, maar is het zogenaamde sneeuwvlokjes symbool verplicht op alle nieuwe winter- en vierseizoe- nenbanden. Sneeuwvlokjes De Duitse overheid verplicht het symbool vanaf 1 januari op alle banden die vanaf dan worden geproduceerd en ge monteerd om in de winterpe riode op de openbare weg te gebruiken. De boete bedraagt minimaal 60 euro. Van de per sonen die aangaven deze win ter door Duitsland te gaan rij den is 14 procent op de hoogte, 30 procent weet dat er wel iets wijzigt, maar niet wat en 56 procent zegt helemaal geen weet van de nieuwe regels te hebben. 93 procent denkt bo vendien met de markering M+S wel gewoon te voldoen aan de aanstaande Duitse wetgeving. Bijna zes op de tien respondenten weet niet of hun eigen banden zijn voorzien van het sneeuwvlok je en zelfs driekwart kan niet zeggen of er wel of niet M+S op de band staat. Vier millimeter M+S staat voor 'modder en sneeuw', 'mud and snow' of 'Matsch und Schnee' en fabri kanten kunnen dit naar eigen inzicht als aanduiding op de zijkant van hun banden af drukken. Om het sneeuwvlok jes- of Alpine-symbool te mo gen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden, de snow grip index. M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehan teerd. Montagedatum Alle banden die vóór 1 januari 2018 zijn geproduceerd zijn vrijgesteld van de nieuwe Duitse plicht, ongeacht of ze na die datum daadwerkelijk worden gemonteerd; daarmee mag ook nog enkele jaren worden rondgereden. Op de zijkant van alle banden staat een zogenaamde DOT-code, bestaande uit vier cijfers die de week en het jaar van pro ductie weergeven. Indien er op weg naar de wintersport Vanaf komend jaar volstaat de aanduiding M+S niet meer als kwalificatie voor winterhand. FOTO: PR door Duitsland wordt gereisd moet er dus goed op deze en na de jaarwisseling worden code in combinatie met alleen nieuwe banden gemonteerd, M+S worden gelet. Het advies voor Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken is te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal vier millimeter profiel én met het snt 'uwvlokjessymbool. VLISSINGEN - Afgelopen jaar slaagden 27.229 men sen voor het afsluitende motorrijexamen en dat is niet alleen 8,9 procent meer dan in 2016, maar ook het hoogste aantal sinds 2003, zo blijkt uit een ana lyse van CBR-gegevens door BOVAG. Uit data van het CBS blijkt tevensdat het totale aantal motorrijders in Nederland met bijna 1,5 miljoen een recordhoogte heeft bereikt. In dertig jaar tijd is het aan tal Nederlanders in bezit van een motorrijbewijs met 56,8 procent gestegen, van 916.000 in 1987 naar I.435.862 in 2017. Drie de cennia geleden had 7,8 pro cent van de destijds circa II,7 miljoen meerdeijarigen een motorrijbewijs en in middels is dat 10,5 procent van 13,7 miljoen mensen van 18 jaar en ouder. Uit schieter daarin is de pro vincie Drenthe met 14,3 procent van de meerdenja- rige bevolking in bezit van een motorrijbewijs, terwijl ook Zeeland relatief veel motorrijders telt: 12,7 pro cent van de meerderjari gen. Zuid-Holland noteert met 8,5 procent van de 18+ bevolking relatief het laag ste rijbewijsbezit en ook de andere Randstadprovincies scoren laag: Utrecht 9,6 en Noord-Holland 9,8 procent. MIDDELBURG - Vorig weekend werd bij Indoor Karting Middelburg voor de eerste keer de European Indoor Kart Challenge voor junioren gehouden. Deel nemers tot 16 jaar uit heel Europa kwamen naar Kar ting Zeeland in Middelburg om te strijden voor deze Europese titel. De vijftien jarige Middelburger Guil- lermo van Pamelen, die onlangs ook Zeeuws Kam pioen is geworden, was één van de favorieten. Er werden drie voorrondes gereden in verschillende samenstellingen en in ver schillende karts. Met drie keer een tweede plaats en een achterstand van 1,5 punt op de nummer een ging Guillermo van Pame len als tweede naar de hal ve finales. Na een span nende halve finale kwam hij met een ruime voor sprong als eerste over de finish. Nadat iedereen zijn kart had uitgekozen ging de finale van start. De Mid delburger wist zijn voor sprong steeds verder uit te breiden. Uiteindelijk kwam Guillermo als eerste over de finish en was de titel Europees Kampioen Indoor Karten Junioren 2018 bin nen 25 WOENSDAG 28 FEBRUARI 2018

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2018 | | pagina 25